Het kind moet maar naar jouw kant, Els" van liet draaiboek VAN HENS TOT HENS 956 MtUWfc LUlUSCHt COUKANT ZATERDAG 26 MEI 1956 99 De Leidse bevolkingscijfers In gemengde huwelijken kunnen zich bijzondere moeilijkheden voordoen TTET BEGINT EEN BEETJE ROMANTISCH. Op een zekere dag komt Els J-J- thuis en is ze anders dan gewoon. Ze vindt het moeilijk er over te praten, want anderen voelen toch niet wat je zelf voelt, zelfs je ouders niet. Die komen met lastige vragen. Die bekijken alles zo nuchter. En dan willen ze je goeie raad gaan geven. Maar ieder woord, dat er over gezegd wordt, lijkt wel een mes, dat zeer doet. Daarom probeert Els het alles maar alleen te verwerken. Alleen haar vriendin met wie ze altijd omging, krijgt alles te horen. Die weet, hoezeer Els zich volkomen aan Hans gegeven heeft, zoals je maar één keer in je leven je helemaal aan iemand binden kunt. Daar is dan ook geen speld meer tussen te krijgen. Nu ,,Het Geheim'' in kruissteek Toch komt op een keer de vraag: Wat is hij van zijn geloof? Want dat seert zelfs nog ouders, di^. hun kinderen eigenlijk bij deze gelegenheid eerst hierover aanspreken. Natuurlijk is dat veel te laat en prikkelt het dochter tot fel verzet, omdat ze waarachtige er wel van dóór hebben. Als vader en moeder zelf nooit naar een kerk gaan, de godsdienstige opvoeding kinderen lieten blijven bij een doops- bediening en de zondagsschool, wat 5 recht hebben ze dan nog bij de levi keus van hun kind om hierover te gaan spreken? Daar is immers geen klank bodem voor. Ouders en kinderen zijn hier- in toch vreemden voor elkaar? Nu ja. Els en Hans hebben er zelf óók al over gepraat. En het is vervelend ge noeg, maar hij is „katholiek" en zij is .„protestant". Of hij er aan „dee", heeft Els gevraagd. Na zijn dertiende ja; meer, heeft Hans geantwoord. Hij heeft gevraagd, of zij het gefloof en de Kerk idan zo belangrijk vond. Zij denkt terug aan de zondagsschool en de godsdi juffrouw' op school. Zij wil niet zo zeggen, dat het niets betekent. Die avond hebben ze het er nog wel over gehad, dat er maar éne God is en dat de dominees of de pastoors je toch niet in de hemel kunnen brengen. Bovendien: de hemel is zo ver en het leven begint pas. Laten daar later nog maar eens over praten als we getrouwd zijn. Daar is het toen bij gebleven. Alle be denkingen van weerskanten hebben zich hiermee van het lijf geschud. En ten slotte is de grote dag gekomen, dat ze bruid en bruidegom waren. Ze trouwden, maar niet in de kerk. En het was toch een mooie dag en een heel gezellige avond. „Kerk-loze" trouwdag Ik heb u nu maar één denkbeeldig ge val genoemd. Maar zo waren er van de 756 huwelijken, die in Leiden gesloten werden in het jaar 1955, niet mindi 91. In 16 gevallen is het huwelijk toch in de R.-K. kerk ingezegend en viermaal is men naar een dominee gegaan. Maar blijven dan toch 71 paartjes over 1 als onze Els en Hans. Er is trouwens nóg een mogelijkheid om de vragen over geloof en Kerk, God en Zijn gebod maar achterwege te laten. Dat is wanneer de ander nóch R.K., nóch Protestant is, maar uit een milieu komt, waar men aan deze vragen niet eens meer toekomt. Die heet dan: „tot geen kerk genootschap behorend". Eén bruidspaar dus wèl, de ander niet. Dat loopt meestal ook af zonder huwelijks inzegening. In 1955 werden er 73 van zul ke huwelijken gesloten en slechts 13 bruidsparen kwamen naar de kerk. Dat zijn samen al 131 huwelijkssluitingen in één jaar, alléén in Leiden, waaraan geen Kerk meer te pas kwam. Maar u moet niet denken, dat we er daarmee zijn. Nog 220 andere paren togen ten stad- huize, zonder dat de auto's koers zetten naar welke kerk ook. Van hen waren bruid en bruidegom beiden „tot geen kerkgenootschap behorend". Tezamen dus 351, oftewel 46,4 °/o van alle gesloten hu welijken. Dat is trouwens al erger geweest. Wat dat betreft schijnen we een dieptepunt gepasseerd tc zijn. De „kerk-loze" trouw dagen worden minder. Dit was in 1951 nog in 52.7 van de .gevallen zo in 1952 was dit cijfer 50.5 en in 1955 is het dus al gedaald tot 46.4 Na de trouwdag Nu keren we terug naar onze Els en Hans, dus naar de 91 huwelijken van R.-K.—Protestant en naar de 73 huwe lijken van Protestant en „tot geen kerk genootschap behorend". De trouwdag is geen eind-, maar een beginpunt. Hoe gaat het nu verder? Want we willen hen toch allen graag gelukkig zien? Natuurlijk is er geen statistiek van het huwelijksgeluk. Ten slotte is er ook zo iets als de veilige beslotenheid van het huwelijk, waar je geen pottekijkers bij nodig hebt. Dat is iets van je samen. Maar we kunnen er niet aan ontkomen, dat er toch ook cijfers zijn, die iets zeg gen over wat né de trouwdag komt. Niet van ieder afzonderlijk, maar wel van de groep waartoe je behoort. Bijvoorbeeld over de kinderen, die geboren worden. Dat geldt dus niet van Els en Hans, want die zijn nog druk bezig alles voor de eerste klaar te maken. We moeten hier als maatstaf nemen de kinderen die in 1955 geboren werden en nu dus in de box kruipen of al lopen. Zo zijn er in Leiden op het ogenblik 1742 kinderen, die in 1955 hun ouders kwamen verblijden. Ze kunnen zelf nog geen uitspraak doen over hun geloof. Dat "zoeten de ouders vooralsnog voor hen waarnemen. En hierbij wordt een tip van de sluier opgelicht hoe het in de huwe lijken verder gaat. Van deze kinderen hebben er 73 een protestantse vader en een R.-K. moeder. Wat moet er met het kind gebeuren? Daarover is heel wat heen en weer gepraat. De grootouders zjjn er aan te pas gekomen. Misschien zelfs dominee of pastoor. En wat is het resultaat? Van 19 kinderen is het tot vandaag aan de dag niet bekend. Vader en moeder konden er niet uit komen. Het kind staat aangegeven als „niet tot een godsdienstige gezind te behorende". Hetzelfde is gebeurd waar moeder protestant en vader R.K. is. Uit zulke huwelijken werden 60 kinderen geboren en is het bij 20 in het midden gelaten. Waar vader protestant is en moeder „niets", is dat bü 27 van de 48 kinderen het geval. Waar vader „niets" is en moe der protestant by 60 van de 88 kin- Maar dat zijn alweer veel te veel cijfers. We zullen ons beperken tot die gevallen, waarin één der ouders R.-K. of protes tant is. Wat is gebeurd met de overige van de 73 kinderen met protestantse vader en R.-K. moeder? Van hen staan dus 19 te boek als zonder godsdienst zijnde. De an dere 54 zijn te verdelen in 24 protestantse R.-K. kinderen. u maar meteen de vraag: wat ge beurde met de overige van de 60 kin deren met een R.-K. vader en een protes tantse moeder? Van hen staan er dus 20 boek als zonder godsdienst zijnde. De andere 40 zijn te verdelen in 25 protes tantse en 15 R.-K. kinderen. Hans doet afstand Wat lezen we hieruit? Als we het goed bezien, kunnen we tot de conclusie koi dat moeder in de meeste gevallen de doorslag geeft, als men tot een keuzt komt voor het kind. Wat de twee laatst genoemde groepen betreft: in 55 van dt gevallen waar een keuze voor de opvoe ding van het kind werd gedaan, ging dit in de richting van de moeder; slechts in 39 gevallen in de richting van de vader. vijftig vaders hebben verleden jaar dus gezegd: het kind m< jouw kant, Els. Ergens doet Hans dus afstand van zijn kind, al vlak na geboorte. Ergens ligt een scheiding tus: hem en zijn kind, omdat er ergens scheiding ligt tussen hem en zijn vroi er meer kinderen komen, dan wordt hij een buitenbeentje in zijn eigen gezin. Trouwens, die 39 moeders, wier kind naar de kant van de man ging, komen óók voor heel moeilijke vragen Waar Els en Hans zo vlot overheen ge stapt zijn, blijkt later een bron van moei lijkheden te zijn. Je wilt elkaar sparen, elkaar geen pijn doen, de kinderen een goede opvoeding geven. Maar je moet al- :er erg voorzichtig zijn. dit dan allemaal ongelukkige hu welijken? Dat zou ik niet graag beweren Ik ken heel gelukkige mensen, die toch met deze moeilijkheden tobben. Maar a je ouder wordt en de kinderen kome\ ga je veel dieper over de dingen dóór denken. Je gaat ook veel meer denken. Dan is het in zulke huwelijken grote worsteling om samen één t voor God. En omdat men vaak di grote worsteling niet aandurft, wordt het Welke apotheek? Vandaag zijn 's middags, 's avonds en *3 nachts geopend voor't klaarmaken van spoedrecepten de apotheek Van Driesum, Mare 110, tel. 20406. en de Zuider-apo- toeek, Lammenschanswcg 4, tel. 23553 Morgen is van 8 uur 's morgens tot 12 "ur 's avonds alleen geopend de Zuider- *Potheek aan de Lammenschansweg. De nachtdienst wordt van 24 uur af waar genomen door de apotheek Van Driesum Jn de Zuider-apotheek. Een dokter nodig? De zondagsdienst van de huisartsen te Lelden wordt waargenomen door de dok- jtta De Bruijne, Pieterse, Pleiter, Ver hoef en Jansen. Bepaalde cijfers in de Leidse be volkingsstatistiek over 1955 verdie nen naar het or.? voorkomt nadere toelichting. Ds. H. J. van Achter berg, Hervormd predikant te Lei den, was bereid, deze toelichting voor ons blad te verzorgen. Zijn artikel, dat voornamelijk gaal over het zogenaamde „gemengde" hu welijk, vindt 'ii hier. Redactie N.L.C. kwestie van: „elkaar vrjj laten". Ei rdt niet meer over gepraat. Het moei lijke wordt verdrongen. Op het aller belangrijkste punt van het leven Els en Hans aan elkaar voorbij en is de eenheid van het gezin gebroken. Cijfers spreken Zulke dingen zeggen de cijfers, als je z« leest met de ogen en de ervaring van eer wijkpredikant. Er zijn trouwens nog veel meer interes- in te gegevens te putten uit ile Leidse be volkingscijfers. Zo zien we, dat het aan tal geboorten de laatste vijf jaren gelei delijk dalende is. In 1954 nog 1869 ge boorten; in 1955 slechts 1742. Maar het aantal overledenen loopt op van 615 in 1952 tot 680 in 1955. Wie zal hiervan de juiste oorzaak kun- ïen aangeven? De woningnood heet .Volksvijand no. 1". Zal de schaarste niet op de een of andere geboortebeperking in de hand werken? Krijgen ouderen te weinig hulp in deze tijd, waarin allen in de welvaart delen, en waarin allen even hard Achter uitgaan dn dienstbetoon? Voelen ouderen ■in-de-weg voor de jongeren? Kunnen ze de enge ruimte, wa vol is en altijd zo'n kabaal, niet meer aan? Cijfers spreken: het aantal geboorten ge durende vier achtereenvolgende jaren beneden; het aantal sterf gevallen gedurende dezelfde periode steeds hoger. Wellicht staat met de woningnood ook n verband het teruglopen van het aantal huwelijken. Werden in 1951 nog 892 hu welijken gesloten binnen de stad Leiden, in 1955 waren het er 756. Mens is totaliteit Maar ik begeef me hier op een terrein waar allang de socioloog en niet langer de theoloog aan het woord moet zijn. Het geen niet zeggen wil, dat de kerken on verschillig kunnen blijven tegenover de uitslag van een sociologische waardering van deze cijfers. De ambtsdragers der Gemeente immers krijgen met alle moei lijkheden en brokken te maken, die de volkshuishouding veroorzaakt. Want al deze cijfers vertegenwoordigen evenzovele tnsen. Cijfers in nood betekenen: men- 1 in nood. Materiële nood heeft altijd t iets te maken met het geestelijk te- t der betrokkenen. Dit geestelijk leven nl. niet een ghetto. De mens is niet te splitsen in delen, waarvan het éne deel tot de geestelijke huishouding en hei andere deel tot de volkshuishouding be hoort. De mens is een totaliteit. Daarom hebben de kerken ook eer boodschap aan de overheid. Deze zal steeds weer attent gemaakt moe den op Gods gebod. Deze zal zich hebben af te vragen, gebogen over de cijfers: Wat is hier van Godswege geboden? Wat moet rang hebben en wat kan nog wach ten? Mogen zo ook de cijfers van de wo ningtelling, die op het ogenblik vergaard worden, straks in studie komen. Eén cijfer vind ik te belangrijk ten slotte om ongenoemd te laten. Evenzeer het aantal „kerk-loze" trouw dagen zien afnemen, zien we ook over de vier jaren een afneming van het aantal kinderen dat wordt ingeschreven onder het hoofd „geen godsdienst". Dit daalde van 24,78 °/o tot 23,13 °/o van het \E 78-JAttlGE mevrouw Groot Hulze-Deenik (Coninckshofje) is deze week aan een schilderij in kruissteek begonnen, voor stellend twee over een minnebrief gebogen meisjes, terwijl hun moeder, die ongemerkt de kamer is binnengeslopen, meeluistert naar de inhoud van de brief. Zij heeft het plan het werk te verko pen als het af is. („Ik hoop dat mijn gezondheidstoestand me dat toestaat") en de opbrengst te bestemmen voor het nieuwe Diacones- senhuis. Voor het- stuk, dat de titel „Het Geheim" draagt, wordt D.M.C.-zijde gebruikt, in 48 verschillende kleuren. Mevrouw Groot Huize, die dit werk al jaren doet en in de loop van de tijd veel suc ces met haar werkstukken boekte voor het nieuwe Diaconessen- huis maakte zij ook „Christus' Opstanding" heeft al eerder voor haar zoon en haar dochter ditzelfde schilderij gemaakt. Van het exemplaar, dat in de woning van haar dochter hangt, werd dit plaatje gemaakt. Foto N. van der Horst Tussen de bladzijden Verloren Continent, Italiaanse reportage- in-kleuren uit het Verre Oosten jnEN HEEL BIJZONDERE FILM hebben we deze week aan te kondigen -*-J voor het Lido-theater. Tien maanden lang heeft een Italiaanse film ploeg onder leiding van Leonardo Bonzi met een oud-Maleis zeilschip het voetspoor van Marco Polo gevolgd. Oostwaarts ging de tocht, naar China en de Indonesische archipel. Met een waarlijk vorstelijke buit aan in kleuren-CinemaScope opgenomen filmmateriaal is de ploeg teruggekeerd. Hieruit is een uiterst boeiende reportage samengesteld, die de toeschouwer een blik-van-nabij gunt op het leven van stammen en volken in dit uitge strekte gebied. AGENDA VOOR LEIDEN Zaterdag Omgeving Beestenmarkt, half 35 uur grote B.B.-werkelijkheidsoefening. De Doelen, 4half 6: receptie atletiek- ereniging De Bataven (25 jaar). Gulden Vlies, half 8: leerlingenavond Martien Opdam (piano). Tent Herengracht (De Doorbraak), 8 u.: Evangelisatiesamenk.omst.. Troephuis Prinses Irenegroep, Middel stegracht hoek Oude .Rijn, 3—5 en 711 uur--bazar. Schouwburg, half 8: speeltuinvereniging „Ons Eiland", muziek, toneel en dans. Leiderdorp, Dorpshuis, half 8: citeerclub „Ons Genoegen" met partijtje poker" ten bate van de tocht der ouden van dagen. Zondag Stadhuis, half 11: officiële ontvangst aantal jong-geborenen. Wij zijn geneigd niet de woningnood, maar eerder nog de ontkerstening van ons volk te beschouwen als Volksvijand no. 1. Dat uit de cijfers van een middelgrote stad in West-Europa als Leiden is, een tegenstroming, tegen de ontkerstening in, zichtbaar wordt, is een verheugende zaak, waarmee we dit artikel willen besluiten. Want ook voor onze dagen geldt het psalmwoord: Welzalig het volk, welks God de Here is (Ps. 33 12a). uur: feestavond, gemeenteraad, uur: Toon Hermans' in de Burcht; f Stadhuis, 2 uu Schouwburg, De Doelen, 8 uur: Leidse amateurfoto- grafenvereniging, bondscollectie. Tent Herengracht (De Doorbraak), 8 u.: Evangelisatiesamenkomst. Rehoboth (Rapenburg 10), 8 uur: Staat kundig Geref. Partij, sprekers ds. P. Zandt en ds. J. C. Ravenswaay. Warmond, half 11: officiële opening van drinkwatervoorziening Boterhuis- Zwanenburgerpolder door de burgemees- Alphen aan den Rijn; Hervormde Kerk, Julianastraat, half 8: opwekkings- dienst Hermann Zaiss Dinsdag Station, 9 uur v.m.: Snelverkeer Ont houders Vereniging, autotocht door Zuid- Holland. Tent Herengracht (De Doorbraak), 8 u.: Evangelisatiesamenkomst. Tentoonstellingen Prentenkabinet, 25 uur: Het Parijs sn Jean Marot (tot 16 juni). Atelier wijlen Lodè Sengers (Pesthuis an 6), 106 uur: expositie schilder- en tekenwerk en grafiek (tot 17 juni, gesloten op 26 en 27 mei). Boerhaavezalen, Lange Vrouwenkerk steeg 12, 25 en 7—9 uur: Leids Kunst centrum (tot 9 juni). boord een vrachtauto met kampmateriaal heeft de filmploeg over de tropische wateren gezworven. De camera- troffen in China een bruilofts stoet aan in de stad op het water in een ongenoemde haven. Zij filmden het leven op de Indonesische rijstvelden, maakten opnamen van de geestenbezwering e oevers van de zee. en woonden de ijding bij van een novice in een Boed dhistische kloosterorde. Op Bali maakten 1 rituele plachtigheden Jianengevechten. Op een andere waarschijnlijk Madoera, zagen de Italianen de enerverende race van de ploegstieren. Zeldzaam suggestieve op zijn gemaakt van de bezwering van de kratergeesten en de dienst in het Boed dhistische heiligdom in een grot. Het hoogtepunt van de film komt met de wer kelijke sublieme reportage van een huwe lijk bij de koppensnellende Dajaks in de binnenlanden van Borneo. Hoogst zelden de gelegenheid een werkelijk goed filmversflag te zien van het 1< andere volken. Die kans is er nu hoe. Het brede CinemaScopedoek vervult hier nu eens een onmisbare functie. De kleuren zijn voortreffelijk en het werk is eenvoudig subliem. De Italianen leggen met deze eerste produktie CinemaScope eer in. (Boeiende reportage van het leven hinese en Indonesische volken). Aida Casino vertoont deze week de Italiaanse en van Engelse uitleg voorziene verfil ming van Guiseppe Verdi's beroemde opera Aida. De hoofdfiguur Aida wordt op het doek vertolkt door de actric» Sophia Loren, terwijl de zangstem die Christen-vrouwen op filmavond De Christen-vrouwenbond hield gister avond in Rehoboth de laatste vergade ring van het seizoen. Er werden bespre kingen gevoerd over de zomerreizen naai Alkmaar en Bergen en over de grote lan delijke algemene vergadering in Der Haag op 7 juni waar een dertig dames van de afdeling Leiden o.a. zullen doen aan de vaandelshow. Voorts werden enkele filmpjes va; Ned. Heide Maatschappij vertoond met pliicatie van de heer Schut. De wezigen kregen te zien „Langs ongebaen- de klingen", een film waarin over ontstaan en de werkzaamheden vaa Ned. Heide Maatschappij wordt verteld, het filmpje „De ideale keuken", dat in bijprogramma was opgenomen. GEMEENTE LEIDEN Officiële publikaties STREMMING SCHEEPVAART VERKEER Burgemeester en Wethouders Let- openbare kennis, dat de Blauwpoortsbrug in de gemeente Leiden op 2, 3, 4 en 5 juni 1956, in verband met het uitvoeren van herstelwerkzaamheden, het scheepvaartverkeer zal zijn ge sloten. Onze stem op de band DONDERDAG wilden we een goeie kennis opbellen, maar vermoedelijk draaiden we één cijfer verkeerd. We kregen ten minste niet de bekende stem aan de telefoon, maar een nogal bar se meneer die een nummer pre velde. Wisten we nu maar, welk nummer Want het korte gesprek liep verder ongeveer als volgt: O, neemt u me niet kwalijk, dan heb ik zeker verkeerd ge draaid. Dat doet u wel 's vaker, hè? Nou ja, een enkele keer Ja, u draait wel eens vaker het verkeerde nummer, maar u wordt bedankt, uw stem is opge nomen op de band. Toen werd er afgebroken. En wij stonden even verbouwereerd te kijken: Onze stem was zo maar ineens opgenomen op de band. Dat was ons nog nooit overko men. En nu. ineens, zomaar, onze stemDat was toch fantas tisch/ De moeilijkheid is nu, waar die opgenomen stem van ons ligt. We hebben nog een paar num mers gedraaid, in de rekenkun dige buurt van onze kennis. Maar die barse stem hoorden we niet meer, de stem van iemand die blijkbaar telefonisch geplaagd wordt. Het laat ons sinds donderdag niet meer los. Ergens in Leiden is onze stem opgenomen, op een band, en we weten niet waar. Nog nooit hadden we die kans gekregen. Nu ineens, zonder moeite, was de grote kans er. Maar waar in onze goede stad Wie beschikt er over onze stem, op een band, opgenomen per te lefoon? Misschien dat dit stukje helpt. Misschien worden we een keer opgebeld, en dan zegt iemand nogal bars: Hier is je stem, luis ter maar. En wij dan maar luisteren. En aan die nogal barse meneer vra gen: Waarom neemt u stemmen op per telefoon? Geheel in stijl DE 78-jarige luiten: N. Versteeg en mt-kolonel b.d. 74-jarige echt genote mevrouw VersteegKusters. Wasstraat 69. vierden dezer dagen hun gouden bruiloft. Hun tien kinderen (waarvan er twee in het buitenland wonen) en hun 38 kleinkinderen heb ben hun on die dae een schier onver- geteiyke hulde bereid, terwyi ook van buiten de altyd gastvrye familiekring werkelük overweldigende belangstel ling werd bewezen. In het Snouck Hurgronje-huis werd gerecipieerd, de bruidegom in zün nniform van luitenant-kolonel, de bruid met bruidsboeket, terwql ook bruidsmeisjes en -jonkertjes present waren: kleinkinderen uiteraard! Een van de allermooiste geschenken was de aankondiging van een dubbele pro motie: die van twee zonen, beiden arts en promoverend te Leiden op één dag, ja zelfs op één middag. Streng toch gezellig TVICOLAAS VERSTEEG, geboren te Amsterdam in 1906. promoveert aanstaande woensdagmiddag om drie uur op een proefschrift over de reuk. Hij is specialist in keel-, neus- en oor heelkunde. Promotor is prof. dr. H. A. E. van Dishoeck. Zijn broer Johan Marie Versteeg werd te Dordrecht geboren in 1922. Hij promoveert op een gynecologisch on derwerp. Promotor is prof. dr. A. J- M. Holmer. Deze promovendus is om vier uur aan de beurt. Het behoeft wel geen betoog, dat voor deze promoties veel belangstel ling zal bestaan. Niet alleen uit de familiekring, niet alleen uit Breda, waar eerstgenoemde zijn praktijk uit oefent, en uit Rotterdam, waar de jongste van de broers zi; uit De familie Versteeg is vele jaren lang een aantrekkingspunt geweest voor talloze jonge mensen, die op het ogenblik allen een positie in de maat schappij innemen. Dat was geen won der, want er heerste een voorbeeldig gevoel van saamhorigheid, dat zich in 1939 zelfs uitte in de oprichting van een fafnilievereniging met een eigen blad: De Klit, en een eigen vaandeltje. Het eigenaardige is, dat er ondanks alle gezelligheid in het gezin Ver steeg ook een streng regiem heerste. Hoezeer echter jonge mensen in hun hart verlangen naar de combinatie: strengheid-gezelligheid, blijkt weer eens te meer uit een van de stellin gen, die promovendus N. Versteeg aan zijn proefschrift toevoegde: ,,Een strenge opvoeding is bevorder lijk voor een goede onderlinge ver standhouding in het gezin." Een bijzonder hartelijke felicitatie onzerzijds lijkt hier wel zeer op zijn Blaas- en kauwgom 17" INDEREN kunnen soms aar- dige dingen zeggen, zelfs als het over onprettige dingen gaat. Een Leids gezin had de laatste tijd veel met ziekte van de kin deren te kampen. De een kreeg oorpijn, een ander keelpijn en een derde werd zomaar onpasselijk. Alleen de oudste zoon van negen bleef kerngezond. Hij weet de ziekten van zijn jongere broers en zusjes dan ook uitsluitend aan hun levenswijze, die hij als „on gezond" betitelde. En het bewijs leverde hij, toen zijn jongste zusje buikpijn kreeg, hetgeen, volgens de behandelende arts te wijten was aan een blaasaandoening. Niet zodra had hij van deze dia gnose gehoord of hel jongmens be gaf zich naar het ziekbed van zijn zusje, haar toevoegend: „Och kind, nu zie je eens wat ervan komt, als je altijd maar blaas- kauwgom snoept". Collega's zagen Rembrandt Gouden bruid en bruidegom Versteeg Lakenhal gebracht. Ze kwa alle delen van Europa, één van hen zelfs uit Warschau. De regering had onze collega's uit genodigd ter gelegenheid van de Rem- brandtherdenking. Zij bezochten ook Amsterdam, het Muidcrslot, Rotter dam en andere steden. Vandaag zyn de buitenlandse gas ten weer vertrokken. Verrukt over ons land, dat hun zo goed bevallen was, en verrukt over het feit dat ze kennis konden maken met de werken van Rembrandt en zgn leerlingen. Prof. De Zwaan niet terug pROF. Dr. J. DE ZWAAN, de be- kende Leidse hoogleraar en poli ticus. zal na de verkiezingen niet in de Eerste Kamer terugkeren; hij heeft zich niet meer herkiesbaar gesteld. De hoogleraar heeft de leeftijd van 73 jaar bereikt Prof. De Zwaan is eerst predikant geweest, resp. te Heemse en te Baam- brugge. In 1912 werd hij benoemd tot buitengewoonhoogleraar te Leiden. Van 1914 tot 1929 was hij hoogleraar te Groningen in de oud-Chrisetlijke letterkunde en de exegese van het Nieuwe Testament; in 1929 keerde hij naar Leiden terug. Naast het terrein van de wetenschap heeft ook de politiek de aandacht van prof. De Zwaan gevraagd en gekregen. In 1924 kwam hij voor dè Chr. Hist. Unie in de raad van Groningen, hij had ook zitting in de Staten van deze provincie en sinds 1937 maakt hij deel uit van de Eerste Kamer. Wil men een typering hebben van prof. De Zwaan als politicus, dan doet men er goed aan, te luisteren naar de parlementaire redacteur van het niet meer bestaande Chr. Historische dag blad „De Nederlander", die in 1948 ter gelegenheid van de 65ste verjaardag van de hoogleraar schreef: „Mannen als prof. De Zwaan schu wen zeer stellig de schittering van politieke successen, die niet zelden verkregen worden door groot vertoon van gewichtigheid of onmisbaarheid, maar vervullen in alle eenvoud des harten taken, welke alleen de aller- besten onder ons ten bate van de volkskracht kunnen volbrengen. Tot de „veelpraters" behoort htj zeker niet. Spreekt hij, dan kan men ook re kenen op een gedegen rede. Zijn hoog- wetenschappelijke belangstelling doet hem meer voelen voor de commisso riale parlementaire arbeid, in de vei lige beslotenheid van de commissie van Renate Tebaldi is. Zoals wel bekend mag heten gaat het hier om de geschiede nis van de Ethiopische prinses, die als gijzelaarster in Egypte gevangen wordt gehouden, terwijl haar vader pogingen doet haar te bevrijden. Zijn leger wordt echter verslagen door de Egyptische leger aanvoerder Ramades, de geliefde van Aida. In zijn liefde voor haar verraadt Ramades de Egyptische legerplannen en hij wordt wegens hoogverraad ter dood veroordeeld. De geliefden worden levend ingemetseld in een grafkelder. Enkele van Verdi's bekende aria's en duetten kan men in deze film zien en beluisteren. Het ballet van de Romeinse opera verleent de kleurenfilm een bij zondere charme. Regisseur Clemente Fra- is zich gelukkig niet te buiten ge gaan aan overdreven massa-regie, waar- ie het onderwerp alle aanleiding gaf. (Goede verfilming van één van Verdi'» beroemdste opera's). El Alamein De film ,,E1 Alamein", die in Asta wordt vertoond, is grotendeels bedoeld als een documentaire van de strijd, die in 1942 en 1943 in Noord Afrika werd gevoerd. De producent Esedra Fiilm te Rome heeft zich blijkbaar niet laten afschrik ken door twee andere rolprenten, die over deze bloedige woestijn-oorlog op de markt zijn gebracht: „Woestijnratten" (een Engelse versie) en „Rommel" (geen Duitse, maar een Amerikaanse vertol king). In beide films is van een verheer lijking sprake, die ver buiten alle pro porties valt. In „Woestijnratten" wordt het Engelse Achtste Leger op meer dan chauvinistische wijze op een voetstuk ge plaatst; in „Rommel" wordt de Duitse veldmaarschalk van die naam dusdanig geïdealiseerd, dat hij eerder een roman tische dromer dan een houwdegen van Hitier lijkt. Ook in „El Alamein" de Italiaanse titel luidt: Divisione Folgore voert de verheerlijking de boventoon. De film is een typisch produkt van een land, dat de oorlog verloren heeft, want de helden daden van de mannen, die tot de Ita liaanse parachutisten-divisie Folgore be hoorden, vinden tegen de achtergrond van een grote Geallieerde overmacht plaats. De bedoeling is duidelijk. De Ita lianen, die nu niet bepaald als goede sol daten de historie zullen ingaan, willen door middel van deze film tonen, dat ze de laatste oorlog ten onrechte voor lafaards zijn uitgemaakt. Eigenlijk wil „El Alamein" alleen maar beklemtonen, dat de verloren strijd in Noord Afrika een kwestie van materiaal en niet van moreel is geweest. De film in Luxor zelf staat op een kwa litatief hoog niveau. Zij is suggestief, niet alleen door opnamen, die van het strijd toneel zijn gemaakt, maar ook door het spel. Marco Guglielmi, Nando Cicero. Aida Bufi Landi en José Jaspe spelen de hoofdrollen in deze typische mannenrol- prent, die gelukkig gespeend is ge bleven van het sentimentele liefdesge- ■chiedenisje. (Italianen willen op de film tenminste xog moedige mannen zyn; geschiedenis vervalsing met nare bigsmaak). Het meisje van de rivier Italië is deze week favoriet in de Leidse bioscopen. Ook Trianon heeft een Italiaanse film op zijn programma geno men, „Het meisje van de rivier". Klaar blijkelijk heeft regisseur Mario Soldati de bedoeling gehad een beeld te geven van het leven van arme mensen. Hoofdper soon is een meisje uit Comacohio, dat het eerzaam beroep van palingrookster uit oefent. Buiten de afbriek brengt zij ech ter mannen het hoofd op hol door zich op dansvloeren bijzonder uitdagend te ge dragen, daarbij een dankbaar gebruik van haar geslaagde lichaamsvormen ma kend. Voor deze rol kon men moeilijk een betere keus doen dan Sophia Loren. Met een smokkelaar beleeft zij enkele lief desnachten in haar huis. maar deze jonge man denkt niet aan trouwen, ook niet wanneer deze liefde gevolgen heeft. Hard nekkig de toenaderingspogingen van een politieman afwerend vertrekt zij naar de boorden van de rivier de Po, om daar met rietsnijden de kost te verdienen. Wanneer haar zoontje daar verdrinkt wordt zij in de begrafenisstoet met haar onwaardige minnaar verenigd, die dan nog enkele jaren gevangenisstraf tegoed blijkt té hebben. Zoals men ziet een verhaal, dat in do regel als „realistisch" wordt aangeduid. Toch haalt deze kleurenfilm niet bij de produkten uit de school van De Sica. Laatstgenoemde werkt met mensen uit het volk, Soldata houdt het maar bij de „sterren". Dat hij daarmee het enorme nadeel heeft aan de realiteit van de situa ties afbreuk te doen, is blijkbaar niet ki zijn hoofd opgekomen Of hebben de pro ducenten soms gedacht, dat Sophia ..-en voldoende aantrekkelijke blikvanger zou 'jn? We zijn geneigd die vraag met a" te beantwoorden. Het sociale ver sje over „Het meisje van de rivier" is 'en doorzichtig als de kleding der hier- optredende vrouwen. (Nogal doorzichtige poging de aantrek kelijke Sophia Loren uit te buiten als warmbloedig volkskind.) De Pelsjager van de Berenrivier De film, die deze week in Rex draait, getuigt van het „stoere" leven der eerste kolonisten in Amerika. Men zit nauwe lijks op zijn stoel of enkele Indianen zijn al geveld. Mooie Indianen dit keer, met een kaal hoofd en een paardestaar't. Da knappe Bushrod Centry wil naar het Noorden. Maar voor hij daar aankomt hij al tegen z'n wil getrouwd met 1 n ikere Mary Stuart, loopt hij al verwon dingen op in vechtpartijen en om dingen, die de filmbezoeker eigenlijk niet snapt Toch zitten er soms geestige momenten in deze overigens nietszeggende film. Wat de Nederlandse titel van de film betreft, er waren veel pelsjagers maar beren werden niet gezien. Misschien wa ren de beren er nog vóór de kolonisten of misschien hoorde er nog een deel aan deze film, te zijn geplakt. (Nietszeggende film, waarin men het, eer eens. niet zo nauw neemt met men senlevens.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 3