CHRISTELIJK Betere voorzieningen voor de bouwvakarbeider Boek fHl^j coors Oost en West ontmoeten elkaar in Christus der Ethergolven Geen humanistischer boodschap dan de Christelijke Boodschap DAN MAAR ZO! De dokter KANTTEKENING Hygiënische bepalingen in de bestekken 13 ESPREKINGEN tussen de -L* federaties van werkgevers organisaties, „Raad van bestuur bouwbedrijf", en de Bond van Nederlandse Architecten B.N.A. hebben ertoe geleid, dat laatst genoemde organisatie zijn leden met nadruk heeft aanbevolen in hun bestekken een clausule op te nemen ten behoeve van de persoonlijke verzorging van de bouwvakarbeiders op de bouw- Deze clausule zal behelzen, dat de schaftlokalen, schaftwagcns, rij- wielbergivig, privaten en urinoirs, wasgelegenheid en drinkwatervoor ziening in overeenstemming dienen te zijn met de riohtlijnen, samen gesteld door cfe commissie hygiëni sche voorzieningen Deze door het bedrijfsleven in gestelde commissie bestond uit ver- VAN DE DAG C. Fallentin: „Een jaar vol blijd schap" Dagboek voor jonge mensen Uitgave J. N. Voorhoeve, Den Haag, derde enigszins gewijzigde druk. Er zijn al heel wat dagboeken en dag boekjes verschenen. Sommigen hebben de jaren overleefd, anderen hebben het nooit verder dan een eerste en vaak nog kleine oplage gebracht. Dat dit dagboek- n" in zijn derde druk verschijnt is een aanbeveling. Het wil zeggen naar gevraagd wordt, dal gegrepen wordt voor M. dat er graag uitzonderlijk goed Vun idai Het is wat verward, vliegt her door de Bijbel heen. maar toch spreekt net aan. ueschreven door een man. vooi evBlïbeI meer, was dan een theolo gisch boek, meer dan een boeiende no velle laat dit dagboekje ons iets zier Phri.H?! ^',erkSli^ bljj «elo<>f Jezus Christus als Heüand en Heer. De ge- Zljn ?let aan bePaalde dagen en daarom heef' het boekje juist aan waarde gewonnen. Men kan net rezen wanneer men het wil; voor da feestdagen zijn enkele speciale medita- ues toegevoegd. In oorspronkelijke opzet 5 ,e,^or jonge mensen geschre- 11 i f 5.00 ons tegenwoordigers van de bond van Nederlandse architecten, van de werkgevers- en van de werkne mersorganisaties. Punt van uitgang is geweest, dat de verzorging vsn de bouwvakarbei der op zijn werk niet ten achter mag staan bij hetgeen in andere bedrijfs takken wordt geboden, opdat een van de oorzaken van de verminderde be langstelling voor een beroep in de bouwvakken wordt weggenomen. Vierde conferentie van Gereformeerden Ook dit jaar zal in het conferentie oord Woudschoten te Zeist de bekende conferentie van Gereformeerden gehou den worden. Het doel van deze confe renties is bezinning op de situatie waarin de Kerk en haar leden zich be vinden, het zoeken van het antwoord dat de Kerk te geven heeft en dat ieder lid moet geven in de Kerk en in de wereld. Het thema van deze vierde conferentie zal zijn Het keerpunt. Prof. dr. C. A. van Peursen, ds. H. Volten, dr. H. A. Colijn en mevrouw D. I. Bouman—Eringa zullen het woord voeren en prof. dr. W. E. de Gaay Fortman zal als voorzitter optreden De conferentie zal van 13 tot 16 juli a.s. gehouden worden. Men kan inlichtingen verkrijgen bij de Conferentie-commissie, Stadhouderskade 145, Amsterdam. Weer Bijbelballons naar Rusland opgelaten De Internationale Raad van Christelijke Kerken heeft enige dagen geleden de vierde jaarlijkse Bijbelballon-actie vol- J?°'d,- waarbij ballons met aangehechte oijbelgedeelten voor Rusland werden opgelaten in Cham West-Duitsland). Dit heeft dr B. J. Hargis uit Amerika, voorzitter van de Bijbelballon-actie van de Internationale Raad van Chris telijke Kerken aan Nederlandse func tionarissen van de Internationale Raad meegedeeld. De opgelaten ballons ver- voerden 200,000 bijbeleedeelten in hel Tsjechisch, het Slowaaks. het Pools, i het Duits. het Russisch Advertentie Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ridderkerk; F. J. Sinke te Heteren; te Giessen-Rijswyk (toez.i: P. Post, vik. te Wagenborgen; te Papen- drecht: J. van Wier te Putten. Aangenomen naar Wons: kand. Th. Feenstra te Groningen; naar Terkaple en Golngarijp (benoeming tot vikaris): kand. J. van Zanten te Utrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Vollenhove (Stad): kand. N. Wijngaarden te Amsterdam. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Scheveningen: J. B. Bel te Krabbendijke OUD-GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Loenen aan den Vecht: du Marchie van Voorthuyzen te Leersum. Schotse synode geopend Als hoofd van de Kerk van Schot land verklaar ik de gereformeerde be lijdenis in Schotland te zullen bescher men. De hoge commissaris van de Britse kroon in Schotland bracht deze plech tige verzekering van koningin Elizabeth over aan de Generale Synode van de Kerk van Schotland, die dezer dagen in Edinburgh gehouden wordt. De Schotse synode wordt steeds met een nu vier honderd jaar oud ceremonieel geopend. De hoge commissaris vertegenwoordigt er de koningin en opent namens haar de synode, omdat zij weliswaar in En geland hoofd van de Anglicaanse Kerk is, maar in Schotland de (gereformeer de) Schotse Kerk moet „leiden en be schermen". Opvallend was de aanwezigheid van de aartsbisschop van Canterbury, die in vol ornaat de plechtige opening bij woonde en in de loop van de synode een referaat over de door de Engelse Kerk begeerde vereniging met de Schot se zal houden. EEN WOORD VOOR VAN. DAAG Ik zie de hemelen geopend Luister en geloof: de hemel is geopend en Jezus, de Zoon des mensen, staat aan Gods rechter hand. Die hemel is geopend voor u en voor mij. voor iedereen. Omdat Jezus daar staat. Eu omdat Jezus de zonden van u en van mij ver zoend heeft aar. het kruis. Luister en ge- loof het doet er niet toe in welke omstandig heden u verkeert. Het kan me* u niet slechter gaan dan met Stephanus, de eerste martelaar om het geloof. Hij zag de hemel geopend op het moment dat moordenaarshanden zich naar hem uitstrekten. Maar hij zag Jezus in die open hemel en toen kon hij bidden, zelfs voor zijn moordenaars! Luister en geloof: de hemel is geopend. Nu, op dit ogenblik. Alle zorgen en alle moeite van dit leven kunt u van u afschud den, want Christus, uw Konink wacht op u. In een geopende he mel. Bid dan tot Hem. En in die geopende hemel zal blijdschap zijn om uw gebed! Advertentie ZETHAMETAN.V. i VLAARDINGEN Sir Corea, Britse H.C. voor Ceylon: DE VREDE KAN AFHANGEN VAN HET BRENGEN VAN DE BOODSCHAP OOST IS OOST, EN WEST IS WEST, schreef Rudyard Kipling jaren geleden, „en deze twee zullen elkander nimmer ontmoe ten", maar toen Sir Claude Corea, Britse Hoge Commissaris in Ceylon zijn toespraak beëindigde, wist zijn aandachtig luisterend gehoor in de prachtig met bloemstukken versierde zaal van hotel Huis ter Duin in Noordwijk dat het Oosten en het Westen elkaar wel konden ontmoeten. Deze zeer ontwikkelde man, die toch een kind van het Oosten was gebleven, maar tevens een zeer gelovig christen is, legde voor zijn westers gehoor de noodzakelijkheid van de predi king van het Evangelie neer, juist in het Oosten waar ongeveer de helft van de wereldbevolking woont. Ondanks het feit dat er duizend mil joen inwoners zjjn in het oosten ii nauwelijks één procent christen. De vrede kon wel eens afhangen van het wel of niet bereiken van deze volkeren met de Boodschap van de vrede. De moderne wetenschap heeft de wereld klein gemaakt. Oost en West zijn buren geworden, en juist daarom moeten wij de verantwoordelijkheid voor deze oosterse buren gaan dragen. Het is de taak van de christen om het Evangelie uit te dragen aan een leder die de boodschap nog niet heeft gehoord. Als we echter het Oosten willen berei ken, zullen we goed voorbereid moeten zijn. Het is een absolute noodzakelijk, heid dat West-Europa en het Noord- amerikaanse continent zich richten tot het Oosten. Maar we moeten in staat zijn om het Oosten te kunnen ontmoeten, en we zullen door ons leven moeten laten blijken dat het Evangelie wel degelijk invloed heeft gehad op ons eigen leven Als wij zelf de boodschap niet beleven, is de wijsheid van de prediking zeer twij felachtig, ja kan zelfs gevaar opleveren. Bovendien zult U moeten weten wat de grondslag van het christendom is. heb teveel mensen ontmoet die zelf eigenlijk niet goed meer wisten wat zij geloofden. het Oosten zien als rijkelijk duur. I11C dan lijkt de prijs MELODIE en WOORD ZONDAG 27 MEI 1 m. NCRV: 8.00 Nws e one; 8.30 Morgen wijdine ng KRO- 9.30 Nws; 9 45 Gram 9.15 Kc 9.55 Inleiding hoogmis; 10.00 Pit mis: 11.30 Gram; 11.45 Orgelcom 12.20 Apo rijzer; 13.00 13.40 Boek 5.25 Wetenschap en leven 18.40 17.00 Ev Lutherse kerkd; 17.50 De cuu, in Nederland caus; 18.15 Filmrubriek: 18. Overpeinzingen van een dor- J Muzikale caus; 18.45 Even u, ?'udeeI,ka,7!er van Ds P J de Geeter. NCRV. 19.00 Boekbespr; 19.10 Nws uit de kerken 19.15 Vocaal ens; 19.30 Het Evangelie in eer draaikolk caus. KRO: 19.45 Nws; 20 00 D< gewone man; 20.05 Amateursuitz; 20.25 Act de partij? caus 22.45 23 15—24.00 Brat 21.1 10 P mdgebed Chrles Riband Promenade-ork solisten; G-. II 298 m. VARA: 8.00 Nws en 8.18 Weer of geen weer: 9.45 jgHjH jeugd- VPRO: 10.00V IKOR10 30 Oud-Kath Hoogmis. AVRO: Elektronisch-mandoline ens; 12.30 Sportsph Puzzel i "1 16.30 Sportrevue. VPRO VARA: 17.30 3.10 V d militair let leven van Mc iuz; 16.00 Dansmi 7-C0 Het plattelar Progr t g v Camllie Huysmans i AVKO: 20 00 Nws. 20 05 Amus Saint-Germam des Prés is et-storvF 21.05 Popularis: 21 40 Radiojourn; NCRV: 7.00 Nw; e muz; 7.30 Gram; ag; 8.00 Nws en v V d atje; 10.10 Gram; 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 tuinb meded: 12.33 Meisjeskc im of act; 13.00 Nws; 1315 Oude 40 Gram; 14.05 Schoolradio: 1.45 V d vrouw; 15.15 Lichte i delen overzee: Dr A van der Horst: Mew en melodie in de Nederl. Antillen; 18.00 Koor zang; 18.20 Sportuitsl; 18.30 Gram; 18.40 En gelse les, 19.00 Nws en weerber; 19.10 Or gelspel; 1930 Pari comm; 19.45 Verkie- zingstoespr; 20.00 Radiokrant; 20.20 Banjo- ork; 20.40 Berglift, hoorsp; 21 20 Vierhan dig clavecimbelrecital; 21.40 De Bijbel onder de Zuid-Toradjas. caus; 21.50 Omr ork en solist; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nws: 23.15 Gram; 23.40-24.00 Evangelisatie-uitz 1 d Duitse taal. Hilversum II 298 m. AVRO: 7.00 Nws; .10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.15 Gram; - 9 40 Morgen. 12.00 Orgel en sopr; 12.30 L meded; 12.35 V h platteland 13.00 Nws; 13.15 Meded of gi 11.45 12.45 Grar Verkiezingstoespraak; 19.15 Byzantijns koor 19.45 Regeringsuitz: Landbouwrubriek,.U' 25-24.00 Filmprogr. PUZZLE No. 421 Horizontaal: 1 afstandsmaat, 8 ge reedschap. 9 echtgenoot. 10 ïeeds, 12 opwaarts. 13 -lier. 14 sportterm, 17 akelig. 20 kleedje. 22 voegwoord, 24 lyrisch gedicht, 26 zangnoot, 27 ver tragingstoestel, 29 verbeterde wereld taal, 31 op de achterbenen staan Vertikaal: 1 zuivelprodukt. 2 de le zer heil. 3 oude heer, 4 dapper, 5 voorzetsel, 6 ik, 7 grove vijl, 11 strem sel, 15 aanzien, 16 behoeftig. 18 kle dingstuk, 19 nog fris, 21 telwoord, 23 vistuig, 25 gemeente in Gelderland. OPLOSSING PUZZLE No. 420 Horizontaal: 1 mop. 4 neb, 7 boord, 9 S.L.. 10 al. 11 meer. 12 mm, 14 te. 15 p.f. 16 berk, 18 grof, 20 ik. 21 oh, 23 avé. 24 plat, 26 er. 27 is. 29 klkar. 31 eik, 32 opa. Vertikaal: 1 M.O., 2 oom, 3 pref. 5 es. 6 bluffers. 7 bliek, 8 deeg. 10 ambitie. 13 Nr, 15 pover. 17 kolk, 19 ra, 22 halo, 25 tap, 23 si, 30 Aa. Sport; 12.20 Gevar nvuz; 12 55 Weerber; 13.00 Nws: 13.10 Gram; 13.40 V d scholen; 13.57 Cricketultsl; 14.00 V d scholen; 14.10 Gram; 14.40 Voordr; 15.00 V d scholen: 15.10 Viool recital; 15.30 Oaus; 15.45 Cricket; 16.15 Ork conc; 17.00 V d kind; 17.55 Weerber: 18.00 Cricket; 18.35 Rep; 19.00 Gevar >rogr; 21 r; 19.30 Ork Nws; 21.15 H< 23.08—23.13 K< Light 22.45 13 00 Cricket; 13.35 6.30 Hoorsp; 21.00 V d Nws: 22.15 Voordr: 23 15 23 55—24.00 i Koersen) 13.00 N\ Koersen; 16.02 V d zieken: 17.00 Nws; 17.10 Lichte muz; 17 45 Kinderliederen: 18.00 Fran se les; 18 15 Gram: 18 25 Kron voor Beschaaf de Omgangstaal; 18.30 V 22.55—23 05 Nw 20.00 Int wedsti olano: 22 30 Nws: 25 i. 12.00 Gram: 13.00 Geen betere helper dan de Heiland, en. NA Sir Schuster, die op donderdagochtend sprak over christendom en de technische eeuw, belichtte de rechtsgeleerde Alexan der Tsirintanes, hoofd van de faculteit der rechten aan de universiteit van Athene, een Grieks-orthodox gelovi ge, de houding van het het christendom tot het hu manisme. Hoewel er zeer veel ver anderd is sedert de laatste wereldoorlog, is één ding gelijk gebleven: de angst. De mens is heden nog even zeer vervuld van angst als in het verleden. Ik wil niet zeggen dat de mens bang is voor een derde wereldoor. log; de angst is veel meer algemeen; het is de angst van een kind in een donkere kamer. Nimmer heeft de mens In zijn geschiedenis een tijd gekend waarin hem 9 alle uitwegen ontvallen wa ren. Nauwelijks een eeuw geleden lagen er zoveel we gen voor hem open dat hij nauwelijks de beste w eg wist te kiezen: nu ziet hij geen enkele uitweg meer. Daar om is vandaag aan de dag de kans dat de mens de juiste weg vindt, oneindig veel groter dan in de dagen waarin hij een gevangene was van de illusies van liet verleden. Toen Socrates zich tegenover zijn rechters verdedigde zei hij: „O rechters Anetos en Meie tos, mijn beschuldigers kunnen mij doden, maar zij kunnen mij geen kwaad doen. Deze woor den werden later her haald toen de christenen vervolgd werden door de Romeinse keizers. Op de één of andere manier hebben we deze uitspraak echter totaal omgedraaid en er in zekere zin van gemaakt: „Wij christenen kunnen wel de weg wijzen naar de hemelse Heiland, en zo kunnen wij U ver- Prof. Tsirintanes sprak over de problemen van de moderne mens lossen, maar wij kunnen U niet helpen. Het Evan gelie wijst ons op de eeuwigheid, maar geeft ons geen oplossing voor de problemen van de tijd." Deze denkfout heeft het christendom geruïneerd, en daarom zijn veel mensen gewonnen voor alle moge lijke filosofieën, die onder gebracht kunnen worden on der de benaming: Humanis me. Nu moeten wij niet alleen de mens laten zien dat het christendom in het geheel niet onhumaan, on menselijk is, maar de enige basis is voor een waarach tig humanisme, en dat de woorden van God nog steeds waar zijn die zeggen: Zon der Mij kunt ge niets doen. ALS we werkelijk de we reld willen laten zien dat het christendom een een waarachtig humanisme is, zullen we moeten ver anderen, en ons duidelijk hoe we eigenlijk zijn moe ten en wat we doen moeten. In de eerste plaats zullen we moeten tonen Jat het christendom niet slechts liefde voor de reine toont, maar zich juist richt tot de zondaars; dat christendom de vijand van zonde is, daars: dat het een vijand van riekte is. maar een dok ter voor de zieke. We moe ten openbaren dat het niet slechts een mooie zinsnede is. maar waarachtige waar heid. Sinds de renaissance heeft het humanisme het zhrisfen- dom ervan beschuldigd, zich niet te interesseren voor dit leven hier, en slechts een hemels iets te zijn. Natuur lijk is dit een leugen, maar juist om deze leugen tegen te spreken, zullen we wel degelijk moeten laten zien dat de mens niet slechts voor de hemel, maar ook voor deze aarde is gescha pen. De hemelse strijd wordt op aarde uitgevochten. Natuurlijk is het een illu sie te denken dat het chris tendom kant-en-klare oplos singen heeft voor ieder pro bleem. Maar het christen dom geeft kracht. En de mens moet voelen dat hij zijn problemen kan zien in de kracht van God, die op een vriendelijke, zachtmoe dige manier tot hem komt. WE schenken ook aandacht aan dat waarin het niet- christelijk humanisme zich hoog verheven voelt boven het christendom. In het christendom ligt immers weinig vreugde. De we reld biedt veel meer blijd schap. Inderdaad is het waar dat heel veel christe nen een sombere, saaie hei ligheid laten zien. Daar om moeten we de wereld la ten zien dat onze blijdschap echt is. Niet slechts een hemelse blijdschap, maar we moeten een blijdschap bezitten, die zich ook in dit leven openbaart. Natuurlijk spreek ik niet van een zon dige vreugde; wij moeten Christus de boom van de vreugde laten snoeien zo dat Gods vreugde gelegen heid heeft om uit te bloeien. We hebben gesproken over de noodzaak van de liefde in de prediking via kansel en leven, maar laten we goed beseffen dat deze lief de niet slechts sentimentali teit is. We zullen meer aan dacht moeten schenken aan de mens zoals hij is, aan zijn verlangens en noden. Van het begin af aan heeft de studie van de mens, an thropologic op het christen dom een slechte indruk ge maakt omdat zij uit ging van een materialistische wereldbeschouwing. Dit be gint nu gelukkig te verande ren omdat men niet langer vanuit het materialisme denkt, maar ook het chris tendom op zijn manier een studie van de mens gaat maken. We zullen ons niet behoeven te bekommeren om alle vluchtige wensen en verlangens en alle eigen zinnige ideeën. IATEN we echter dan wel onder ogen zien, dat we de mens niet liefhebben op grond van ons gloof in de mens. Het christelijk ge loof moet Christo-centrisch zjjn. Een van de belangrijk ste dogma's van de christe lijke kerk is de leer der to tale verdorvenheid van de mens. Wij zijn gevallen schepselen, en het heeft geen zin om ijdele illusies zeggen. Laten we nimmer geloven dat het christendom een gemakkelijk, licht, vro lijk leven zou zijn, zonder moeilijkheden en strijd. Het christendom is vaak be heerst geweest door een burgerlijke geest, die geen moeilijkheden, geen proble men en geen kruis kent. Paulus heeft terecht gezegd dat de boodschap van de christen een „boodschap van het kruis" is. En hij denkt dan niet slechts aan het kruis van Jezus Chris tus, maar aan het kruis dat U en ik moeten dragen. Als we deze dingen open haren aan de wereld dan ben ik er ten volle van overtuigd dat de moderne mens zal zien dat er «reen betere heiper en vriend is dan de Heiland, en er geen humanistischer boodschap is dan de christelijke. een schitterend, romantisch wereld deel, maar laten we ook niet den ken dat de mensen van het Oosten „heidenen zijn die buigen voor hout en steen" zoals ik jaren lang zeer enthousiast heb gezongen In heel veel streken van India is een cultuu\ en beschaving, die terug gaat tot jaren voor de christelijke beschaving. Een dergelijke cultuur heeft de men sen gevormd. Bovendien beleven we op dit ogenblik een opwekking onder het Boedisme. In verband met het komend 2500- jarig bestaan van deze Boedistische leer, doet men al het mogelijke deze filosofie met kracht te breiden. Denk als westerling nimmer dat u beter, of hoger bent dan de oosterling, want dan zult u nimmei de harten winnen. Sir Claude Corea eindigde zijn toe spraak met er op te wijzen dat heel vaak het grootste gevaar voor de christenen is de christen zelf, en hU deed eer roep tot allen om zich volledig Christus te geven om zo Zijn taak te kunnen volbrengen. De Herv.-Lutherse toenadering Dinsdag komt de Lutherse synode bijeen De synode der Evangelisch-Lutherse Kerk zal 29 en 30 mei te Amsterdam haar jaarlijkse zitting houden. Zij staat ditmaal voor een belangrijke beslissing, nu zij zich zal moeten uitspreken over de vraag of er wezenlijke overeenstem ming bestaat over het Avondmaal tussen de Ned. Herv. en de Evang. Luth. Kerk en of kanselruil en avondmaalsgemeen- schap tussen beide kerkformaties kan en mag bestaan. Enkele jaren geleden hebben beide kerken een commissie van theologen benoemd om de verschillen in leer tussen beide kerken te onderzoe ken en opnieuw aan de bijbel te toetsen Deze gesprekcommissie heeft de beken de „Consensus" over het Avondmaal opgesteld en daaraan voorstellen t bonden om te komen tot kanselruil avondmaalgemeenschap. De generale synode der Ned. Herv. Kerk heeft .deze Consensus, met de daarbij gevoegde voorstellen, aanvaard en besloten mede te werken aan intercelebratie: dat wil zeggen dat hervormde predikanten het Avondmaal in de Luth. Kerk mogen be dienen en lutherse predikanten in de Hervormde Kerk. De Lutherse Kerk kent wel een z.g. open communie w door allen die de woorden van Jezus, zoals die in het avondmaalsformulier voorkomen: „Neemt, eet, dit is mijn lichaam" enz onderschrijven aan het Avondmaal kunnen deelnemen, maar avondmaalgemeenschap met de Ned Herv. Kerk bestaat tot nog toe niet. Twee broers zullen~öp dezelfde dag te Leiden promoveren in de geneeskunde. De artsen Versteeg uit Breda en Rot terdam. de oudste en de jongste uit een gezin van tien kinderen, wier ?"ders onlangs hun 50-jarig huwe lijksfeest vierden, zullen op 30 mei vlak na elkaar naar de hoogste acade mische graad dingen. De Bond tegen het vloeken houdt zijn Jaarvergadering woensdag a.s. in het gebouw „C.S.B." te Utrecht, Kr. Nieu we Gracht 39, om half acht. Het pro gramma vermeldt naast huishoudelijke zaken een voordracht uit de religieuze literatuur door ds. Joh. H. Scheurer. ét komt vaak genoeg voor, dat een predikant door zijn vader bevestigd wordt. Het omgekeerde is in Ierseke het geval, waar ds. P. Honkoop doi zijn zoon ds. A. F. Honkoop als predi kant bij de Gereformeerde Gemeente bevestigd wordt. Advertentie •JGEDEPONEERO 25. Gedurende korte perioden, waar hij steeds vu- g naar verlangde, gaf de morfine hem soulaas, maar dan begonnen de aanvallen opnieuw, ge concentreerd op het stompe einde van het dij been, waar een belangrijke zenuw tot het uiters te gespannen scheen. Zijn moeder en anderen kwamen hem bezoeken, maar bezeten van pijn als hij was, kon hij niet normaal met hen spre ken en bovendien was alleen al hun aanwezig heid hem te veel. Zijn dij deed hem ook boven aan pijn, maar de oorzaak daarvan werd ont dekt toen Dorothy Brace voor de eerste maal het verband ververste; hij kromp ineen toen ze de veiligheidsspeld losmaakte en de verpleegster zag dat de speld door het vlees was gestoken. De pijn hield aan en na een paar dagen werden geen bezoekers meer toegelaten. Het ging weer bergafwaarts met de patiënt; hij verloor snel ge wicht; zijn gezicht werd vaal en wasachtig on der het zweet en de ogen zonken steeds dieper weg in de donkere kassen. Hij begon te ijlen en men gaf hem zoveel morfine als mogelijk was, zodat hij lange perioden achtereen bewus teloos was, tot de weer opkomende pijn of de nachtmerries hem weer bij kennis brachten. Hij had geen benul meer van da.g of nacht en de nachtmerries kwamen zelfs tijdens de ver doving. Zuster Brace wist precies wanneer er weer een begon, want dan beefde hij en zwaaide met de armen voor zijn gezicht alsof hij iets ilde afweren, steeds maar roepend: „Laat me eruit! Jk kan er niet uit! Ik kan er niet uit!" vrijwel altijd hetzelfde, maar er was geen mogelijkheid de pijn te ontvluchten. Joyce vermoedde dat de interne hechtingen op de heup zenuw drukten, 'en het was een kwestie van tijd int wedstr Ko- voor deze druk zou verminderen. I Het duurde bijna een week eer de pijn begon PAUL BRICKHILL te zakken en toen Joyce op een dag de stomp bekeek, zei hij: „Je hebt hier een haematoma, beste kerel." Bader was te zwak en te uitgeput dan dat hij kon vragen wat een .haematoma eigenlijk „Hou je ergens aan vast," ging Joyce verder. „Dit kon wel's even pijn doen." Nog bijna voor Bader er erg in had, stak hij iets scherps in de wonde en de schok van de pijn was zo hevig, dat Bader het hoofdeinde van zijn ledikant met zoveel geweld greep dat hij het metalen frame verboog. De bloedplas, welke in het dijbeen op gesloten had gezeten, begon naar buiten te sij pelen, de druk verminderde eindelijk en van dat ogenblik af verdween geleidelijk de laatste pijn. Tien dagen lang bleef het vocht naar bui ten sijpelen en het werd bijna kleurloos voor het geheel ophield te vloeien. Toen waren de hech tingen eruit en was de physieke strijd gestreden. Maar toen begon de geestelijke strijd. Wellicht zou het allemaal niet zo moeilijk zijn geweest als niet iedereen zich zo had uitgesloofd hem gerust te stellen. Zelf had hij het feit dat hij beide benen miste aanvaard en in bepaald opzicht beschouwde hij de toekomst als een uit daging. welke bijna opwindend was. De stimu lerende werking daarvan maakte hem verlangend zijn bed te verlaten en de toekomst tegemoet te treden. Bovendien had de post een stapel brochures van fabrikanten van prothesen ge bracht en die hadden hem werkelijk bemoedigd. Mogelijk had het verlangen zich weer te kun nen bewegen hem er toe gebracht in die blaad jes meer te lezen dan de schrijvers hadden be doeld, of mogelijk waren ze te optimistisch van toon geweest. Hoe het ook zij, hij had het ge voel dat, wanneer hij maar eenmaal z'n nieuwe benen had, hij in staat zou zijn een redelijk nor maal leven te leiden; rugby zou uitgesloten zijn, maar cricket zou kunnen en in elk geval wan delen, autorijden, en natuurlijk ook vliegen. Er was geen enkele reden waarom hij niet zou vlie gen. Het kwam daarbij voor alles op ogen, han den en coördinatie aan en niet op de benen. Hij zou in de Air Force kunnen blijven. Per slot van rekening was er een militaire vlieger, die in Eerste wereldoorlog een been had verloren nog altijd vloog. Zuster Thornhill had hem teld van een van haar kennissen, die een been miste en tooh nog tennis speelde. Hij was sterk, had een goed evenwichtsgevoel en met de nieuw ste kunstbenen zou hij behoorlijk vooruit kunnen komen. Terwijl hij in bed lag, had hij al een manier verzonnen om zelf zijn auto te kunnen rijden. De- korte rechter stomp zou waarschijnlijk niet gevoelig en sterk genoeg zijn om een kunstbeen in staat te stellen zowel de rem als de gaspe daal te bedienen. Maar zijn linkerbeen wèl. Wel nu hij zou de pedalen laten verwisselen; dan kon hij de ontkoppelingspedaal met zijn rechter been bedienen en de voetrem en de gaspedaal met zijn linker. De zitting kon hij naar achteren verstelbaar laten maken, zodat hij gemakkelijk achter het stuur kon komen, waarna hij de zit ting in de juiste stand naar voren zou schuiven. (WORDT VERVOLGD) JN het blad „Bezinning"' lazen wij onlangs van de hand van de Gro ningse hoogleraar Van Peursen een artikel over de D.D.R., de Deutsche Demokratische Republik, oftewel de Oostelijke zóne van Duitsland. Het communisme viert er hoogtij en de mensen hebben het er uitermate moeilijk. Men komt er te staan voor de meest ingrijpende conflicten en de problemen, waarvoor kerk en christen er worden geplaatst, zijn velerlei. Een passage in het artikel van prof. Van Peursen viel ons in het bijzonder op: „In dit verband moet gewezen worden op de rol der huisartsen. Ook deze bekleden, dat blijkt uit de situa tie in de D.D.R., een sleutelpositie. De geestelijke spanningen zijn groot. Tal loze organische ziekteprocessen komen uit zulke conflicten voort. Psychiaters zijn er veel te weinig en zij worden In de gehele D.D.R. overladen met werk. De huisarts is in vele opzichten de vertrouwensman van het gezin. Zijn arbeidsterrein als christen is wel haast onbegrensd, de mogelijkheid tot troost, bemoediging, genezing, leiding, vele". arts de vertrouwensman. En dan niet in de laatste plaats de huis arts, de huisdokter. Geen wonder, dat op dit specifieke in het werk en in het optreden van de huisarts telkens weer wordt teruggegrepen. Wie nog eens terugdenkt aan de jaren van oorlog en bezetting, waarin voor ons allen het leven steeds moei lijker werd, zal in zijn herinnering ook telkens tegenkomen de figuur van de arts. Van het verzet, in die jaren aan de bezetter geboden, maakte het artsenverzet een uiterst belangrijk deel uit. Maar de bedreiging van de vertrou wenspositie, die de dokter in ons land behoort in te nemen, is sindsdien niet geheel verdwenen. En dan moet het telkens weer tot dankbaarheid stem men, met hoeveel kracht steeds op nieuw uit de wereld der artsen weer klinkt de waarschuwing: pas op, on dergraaf toch niet datgene wat het wezenlijke is in ons contact met de patiënt, en dat wezenlijke is de per soonlijke band, het vertrouwen dat groeien moet tussen patiënt en genees heer. DP vertrouwen is, terecht, ook een centraal punt in het onderzoek, door de artsen ingesteld naar de vraag, of de dokter straks ook geroepen mag worden, bij verkeersdelicten en in het algemeen bij het vermoeden of zelfs al bij de mogelijkheid van alcohol gebruik, de zgn. bloedproef te nemen. Wij achten het verstandig, dat de artsen deze vraag al maar dadelijk langs organisatorische weg in studie hebben genomen. Het is een vraag van diep ingrijpende beroepsethiek en de beroepsethiek wordt, wij mogen het weer met dankbaarheid opmerken, door de artsen hoog gewaardeerd. Het resultaat van het onderzoek naar de juiste beantwoording van deze vraag is geworden: er dienen van de kant van de dokters zeer ernstige be iwaren te worden ingebracht tegen de gewenste medewerking. Deze bezwaren zijn van medische aard. Maar zij zijn bovendien van medisch-ethische aard. En wat daarbij dan weer het zwaarst dient te wegen: dat is de vertrouwensband tussen de ?nkele mens en zijn dokter. JN de dokter hebben wij altijd gezien en hopen wij steeds te kunnen blijven zien de pleitbezorger, de be schermer van de individuele mens. Hij dit in het algemeen reeds; hij is het temeer geworden, nu steeds meer de ogen zijn opengegaan voor de on verbrekelijke samenhang van ziel en lichaam in het menselijk bestaan. Deze vertrouwenspositie is al be dreigd geworden. En nu zou, indien van hem het nemen van de bloed proeven zou worden verlangd, de arts ook nog worden ingeschakeld in het opsporingsapparaat van de overheid. Hij zal daarbij iets moeten gaan doen, wat niet op zijn weg ligt en wat met de hoedanigheid van zijn roeping zelfs strijdig is. Wij zijn, het zal duidelijk zijn, ver- uld van een heftige afkeer van het gebruik van alcohol in het verkeer. Dit gebruik kan, dunkt ons, niet ern stig genoeg worden bestreden. Maar hier worden andere gevaren opgeroe pen, gevaren, welke er overigens uiteraard niet zijn, indien de betrok kene zichzelf geheel vrijwillig laat onderzoeken. De bezwaren, zoals zij thans door de georganiseerde artsenwereld tegen deze inschakeling van de dokters wor den ingebracht, behoren naar onze mening ernstig te worden genomen. Een onderzoek van de detectiveroman is het onderwerp, waarop mr. P. H. de Vries op 8 juni aan de Vrije Uni versiteit hoopt te promoveren. De promotor is prof. mr. I. A. Diepen-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2