Moderne zelf vervreemding
Rijnsburgse bol bloemen naar de
Moskouse expositie
Stierenkeuring Alkmaar
met ruime aangifte
Gesol met feestdagen op de rug
van de handel
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
MAANDAG 23 APRIL 1956
Bloemen vormen best denkbare
reclame voor de bollen
Eén van de stellingen van dr. T. Kralt bij zijn promotie op 14 december
1955 was: „De export van bolbloemen zal de export van bloembollen eerder
stimuleren dan belemmeren". Zo langzamerhand begint men in te zien.
dat hier een stelling is verkondigd, die op volle waarheid berust. Onze
bolbloemen zijn de beste reclame voor de bloembollen. De mogelijkheid
van de export van bolbloemen, vooral van tulpen, naar België en Zwitser
land, heeft een sterke toeneming van bloembollenexport te zien gegeven
Het exportseizoen ligt weer achter de rug en Rijnsburg mag met voldoe
ning op de uitvoer van tulpen, enzovoort, terugzien. Niet, dat er zoveel
verdiend is aan de tulpen, maar zonder de export zouden de financiële uit
komsten bar zijn tegengevallen.
toekomst. Dat was de heer J. Timmers
De Rünsburgse exporteurs gaan ech
ter niet op hun lauweren rusten. Nu
reeds worden tal van maatregelen ge
nomen om het volgend seizoen de ex
port weer op te voeren. Zo worden reeds
adviezen gegeven aan de trekkers over
de kleuren van de tulpen. Er is in
januari, als de export op gang komt.
meestal te veel „rood" onder de bloe
men. De kleuren geel en wit zün vol
doende te forceren, met enig overleg.
Verder moet er aan gedacht worden,
dat voor de laatste broei in warme kas
sen, dus in maart, de bollen tot novem
ber nog een warmtebehandeling krijgen
van 20 17 graden Celsius, en dan pas
laat (in november) worden geplant. Dit
bevordert de kwaliteit van het blad zeer.
Dan moeten de trekkers niet te veel
bollen kopen. Iemand,die normaal
400.000 bollen trekt,' moet er geen
500.000 trachten door te jagen. Men
dient er eigenlijk rekeni-ig mee te hou
den, dat men half maart „los" moet
zün. Dan wordt dat door de tegenval
lers toch eind maart.
Kostbaar
SIZO KAMPIOEN
Sizo heeft in zijn laatste wedstrijd
terdagmlddag S.V.J. te Haarlem met 4-
verslagen en is hierdoor kampioen gewor
den in de vierde klasse. De doelpunten
werden gemaakt door Buys en Ellekamp.
's Avonds is Sizo gehuldigd in „Welte
vreden". Namens de V.V. Hlllegom sprak
de heer B. Fijma en namens Telefonia de
heer T. van Dijk. De heer J. Valkenburg
sprak namens de supporters en beloofde
voor de aanstaande promotiewesdtrijden
Bloembollentocht
De zaterdag gehouden bollentocht, ge
organiseerd door de V.V.V., met mede
werking van de wandelsportvereniging te
Haarlem, is een succes geworden. Er ver
sohenen 655 wandelaars aan de 6tart, on
der wie drie militaire groepen en 2 po-
litiegroepen.
Uitslag: groep jun. 1. B.N.S. Voorhout,
2. Woudenberg, 3. Marijkehuis Amster
dam: militairen: 1. Vet. legioen Ned. Am
sterdam, 2. Renkumee politie-sportver-
eniging, 3. reserve-politie Haarlem; groep
senioren: 1. Favorita Kampen, 2. Wou
denberg, 3. Veenendaal.
LEIDERDORP
Comité ouden v. dagen
tien jaar
In verband met de herdenking van het
tienjarig bes-taan van het comité voor de
ouden van dagen is het de bedoeling, dait
dit jaar geen middag, maar een hele dag
wordt uitgegaan, en wel in juni. De da
tum is nog niet bekend.
Het spreekt vanzelf, dat dit de nodige
kosten met zich brengt. De reci-teerclub
„Ons Genoegen" houdt op 26 mei geheel
belangeloos een toneelavond, waarop het
stuk „Een spelletje poker" wordt opge
voerd Ook de collecte voor dit doel wordt
bijzonder onder de aandacht van de bur
gerij gebracht. De betrokken autobezit
ters staan hun auto ditmaal de gehele dag
af. We hopen, dat alle inwoners ertoe
zullen medewerken, dat het comité zonder
al te veel zorgen deze hoogtijdag voor de
ouden van dagen k;
30 april in Leiderdorp
Het definitieve programma voor de vie
ring van het koningdnoefeest is nu be
kend geworden Enige weken geleden
hebben wij er al de voornaamste bijzon
derheden over gegeven. De dag begint,
zoals gebruikelijk, met een aubade v
de burgemeester om 9 uur 's morgens.
De jeugd van alle scholen stelt zich
daartoe om half 9 op, en wel op de Aca
cialaan. De kinderfeesten worden 's mor
gens en 's middags in het gebouw Irene
en het dorpshuis gevierd. Ze zijn georga
niseerd door een comité, bestaande ui
vertegenwoordigers van de Leiderdorpse
Christelijke Oranjevereniging en de ver
schillende buurtverenigingen. De reciteer-
olub „Ons Genoegen" geeft twee toneel
avonden, op zaterdag 28 en maandag 30
april. Opgevoerd wordt het blijspel „Drie
as teveel"De a-vonden beginnen om h;
Burgerlijke stand
Geboren: Lydia, dr van G J de Haas
C Geerlof, Jaagpad 35.
Ondertrouwd: M van Dodewaard. 23 jr,
Waddinxveen, en M R van de Groep, 21
jr. Van Leeuwenpark 31; A Wijers, 23 jr,
Den Helder en D Verhoogt, 21 jr. Hoofd
straat 143.
Gehuwd: W H Moraal en A Spaarga
ren. C Baars en N Botermans.
LISSE
Lekespel voor Jonge
Kerk
Zaterdag werd in het gebouw Rehoboth
te Lisse een districtsavond gehouden
door de Jonge Kerk van de Hervormde
gemeente. Er was grote belangstelling
voor deze avond. Ds Jongeboer wees er
bi) de opening op, dat door dergelijke
bijeenkomsten contacten kun-non worden
gelegd en vernieuwd. Hij gaf vervolgens
een uiteenzetting over de betekenis en
het doel van een lekespel. Opgevoerd werd
het spel Judas, door de oecumeni
spelgroep uit Leiden. De uitvoering
alleszins verantwoord.
Parlevliets Exporthandel. Vanmor-
om 6 uur werd van deze exporteur
op Schiphol een vliegtuig geladen met
kostbare scha. aan bolbloemen, be
stemd voor een bloemententoonstelling
in Moskou. Twaalfduizend van de beste
tulpen in 40 soorten, in natuurlek
grote variëring van kleuren, w
door de Rünsburgse broeiers voor dit
doel geleverd; 2500 hyacinten in 12 soor-
dit doel speciaal behan
deld in het laboratorium voor bloem-
bollenonderzoek te Lisse, onder leiding
prof. dr. E. van Slogteren.
In apart voor dit doel vervaardigde
kratten van 60 cm hoog werden de hya
cinten staande verpakt. Om 7 uur
ronkten de motoren van het vliegtuig
en langzaam steeg deze bloemenschat
omhoog om naar Moskou te vliegen.
Daar zullen honderdduizenden Russi
sche mannen en vrouwen hun verwon
dering uitspreken over de schoonheid
van de Hollandse bolbloemen en ze zul
len verlangend uitzien naar de dag, dat
ook hun huizen deze bloemen gezellig
heid en vrolükheid brengen.
Een groot deel van de wereld ligt
nog braak voor het bloemengebruik.
Geen belemmeringen mogen hieraan in
de weg gelegd worden. leder mens moet
in zün tuin de bloembollen kunnen plan
ten en in zün kamer de bolbloemen in
de vaas kunnen schikken. Ook achter
het üzeren gordijn liggen mogelükheden.
De lieer Timmers wil deze met jeug
dig enthousiasme uitbuiten. Hü zou best
in staat zün wat klanten in Moskou te
verwerven. Deze zending van het aller
beste, van de „crème de la crème" is een
hartelüke felicitatie waard.
Moge deze tentoonstelling ertoe bij
dragen, dat vrije export naar de land
den achter het ijzeren gordijn
bolbloem en bloembol beide mogelijk
wordt. Daarmee is iedereen gediend,
ook de welvaart van ons land. Want
exporteren van produkten, waar g<
staat, is alleen maar winst. Bloem
bol samen zullen deze winst zo groot
mogelijk maken.
De bekende Bergerhout te Alkmaar leent zich uitstekend voor een boeiend
schouwspel van fraai getoiletteerde dieren op een centrale stierenkeuring.
Onder de vele belangstellenden merkten we talrijke officials uit binnen-
en buitenland op. Ook het aantal aangegeven stieren was groot.
Het programma telde met minder d-an
'2 nummers. Naar onze smaak was de
aangifte jonge stieren rijkelijk groot.
de totaalindruk niet ten goede kwam.
De conduitestaten der dieren waren in
de meeste gevallen werkelijk subliem
■nii-g-e dieren hebben een zo rijke
m elk-af stammta-g, dat men die nergens ter
wereld beter vindt.
Toch is de NoordhoLlandse fokkerij, hoe
sterk men ook het accent legt op> de pro-
duktie-afstammiing, ndet geheel 'uniform.
Veel fokkers gaan hun beste melkkoeien
paren met stieren uit andere provincies
NOORDWIJKERHOUT
Programma voor feest
en herdenking
Op 30 april 's morgens zijn er weer voet
balwedstrijden voor jongensscholen.
Middags worden handbalwedstrijden
gehouden voor de meisjes. Alle wedstrij
den, 9 en 2 uur, worden gespeeld op het
WSB-terrein. 's Avonds kwam over 7
is er een zanghulde
Op 4 mei heeft de dodenherdenking
plaats. Half 8 vertrekt men voor een
stille tocht. Na de tocht zün er kerk
diensten. Het programma voor 5 mei
luidt: 8 uur kerkdiensten. 3 uur bloemen-
voor kinderen, 7 uur prijsuitreiking
7.30 demonstratie r.k. gymnastiek
vereniging op het schoolplein Langevel-
Bank is er
Bij de Hervormde kerk is vorige week
:n bank geplaatst voor ouden van dagen.
Avondvierdaagse
Noordwijkerhout is een van de plaatsen
i ons land, waar van 6 tot 9 juni de
avondvierdaagse van de Ned. wandel
sportbond wordt gehouden. Hieraan kun-
jongens en meisjes meedoen van 10
tot 13 jaar. De jeugd wandelt per avond
ongeveer 10 km. de laatste dag echter 15
km. De anderen. 14 jaar en ouder,
lopen 15 km per avond en de laatste dag
20 km.
Mozaïeken
Omdat het corso is uitgesteld, zullen
a mozaïeken een week later worden ge
legd. Dat wordt dus voor het weekeinde
Kinderfeest op
koninginnedag
Ter gelegenheid van de verjaardag van
H.M. de Koningin houdt de Oranjevere
niging maandag 30 april een kinderfeest.
Het programma luidt als volgt: 8.30 uur
keuring der versieringen aan de Oude
Vlietweg; 10 u. zanghulde op het plein
de Wil hel mi naschool; 10.15 u. optocht
schoolkinderen: 11 u. traktatie op de
scholen; 11.30 u. traktatie der buitenleer
lingen en kleuters in het praahvagenge-
bouw van de heer Alb. Paauw aai
Kerkstraat. Hiervoor moet men op
in van het familieregister een bon halen
hetzelfde gebouw morgen van 46 of
zaterdag van 78 uur.
Maandagmiddag is er een kinderfeest
in Flora, alleen voor schoolkinderen.
van de scholen om half 3. '6 Avonds
wordt in Flora een propaganda-a-vo-nd ge
houden. Deze zal worden geopend door
de voorzitter der Oranjevereniging de
heer Joh. Verhave Ds. H. J. S. Kalf,
Herv. predikant te Bennebroek zal 6pre-
over „Ik draag wel eens oranje op
mijn jas. maar in mijn hart altijd". Daar-
a zal de toneelgroep „Ons Genoegen'
it Oegstgeest het stuk „Zij, die gestuurd
■as" opvoeren. Dit avondfeest begint
uur precies.
Ouderlingen Geref. kerk
Tot ouderling van de Geref. kerk v
den gekozen de heren J. van Vliet
de Sandtlaan en Joh. Monster uit de
Burg. Hermansstraat.
et het gevolg dat de bloedopbouw nog-
Kaïnpioen van de oudere stieren werd
de vierjarige Adema 125 van de Woud
hoeve, van de K I.-vereniging Sij'bekar-
spel. Deze fraaie stier prolongeerde hier-
zijn fciitel, daar hij die verleden herfst
veroverde op de bekende meervoudige
kam-pioen Ceres van Blokland. Adema
125 bezit veel adel, doch kon naast zijn
goede kwaliteiten iets meer zijn behan*
in de middenhand. Reserve-kampioen
werd Lindberg van de weduwe D. Ruijter
N'ibbikswoud. Deze Friese Anna's
Adema-zoon is een goedsoorttge stier, drie
helaas maar matig solide achterbenen
Van de jongere stieren werd tot de
beste uitgeroepen Van Riebeeoks Rika
Adema, gefokt in de N.O P. en eigendom
de Kl-vereniging Amstel-land te
Ouderkerk aan den Amstel. Een fraaie,
soorbige stier met mooie afstamming.
J. van der Goot
Wereldpüprookdag. In het clublokaal
an De Gesellighe Dampkring te Pur-
merend zal de komende woensdag wor
den geproclameerd tot Wereldpijprookdag
1956. Organisatoren zijn de heer N. G.
Klijzing en A. J. Po»
cretaris van de Dampkring.
VOORSCHOTEN
Het programma voor
30 april
De Koningin-Wilhelmlnavereniging heeft
het programma voor de viering van de
Koninginnedag weer klaar. De grootste
dacht Is aan de jeugd geschonken. Za
terdag waren er al 1000 aanmeldingen
voor de kinderspelen. Voor 2300 kinde
ren moesten versnaperingen worden
klaargemaakt.
De kinderspelen worden niet gehouden
in de Voorstraat, maar op de speelweide
achter het oorlogsmonument. De Voor
straat is voor vermaktlükheden, die om
6 uur zaterda-gavond gaan draaien- Zater
dagavond 8 uur wordt door de bedde
korpsen met drumbands op het Oranje
plein de taptoe geblazen. Maandag om 2
is er bij het n;euwe gymnastieklokaal
demonstratie van de Haagse politie
met politiehonden. Dan worden in het ge
bouw ook de eindwedstrijden gehouden
van het tafeltennistoernooi.
De fakkeloptocht vertrekt maandag
avond half 12 voor de Voorstraat. Verder
vermeldt het programma: ringrijden
versierde tilbury's, puzzelrltten door
fietsen, bromfietsen, auto's en motoren,
volksspelen op Wijngaardenlaan, een voet-
balwedstryd om kwart over 5 en om half
9 een concert in de Hervormde kerk met
het mamnen-dubbelkwartet Sempre Avan-
ti uit Leiden en de organisten Simon C.
Dekker en W. J. Landsman.
S. v. d. Meij damkampioen
Hoewel de competitie om het kampioen
schap van Voorschoten, georganiseerd
door de damvereniging DES, nog niet
ten einde is, mag S. v. d. Meij zich toch
al kampioen 1956 noemen. Na enige jaren
afwezigheid uit de damwereld i
oud-kampioen er ook nu weer in
slaagd onbedreigd op de titel beslag te
leggen.
De uitelagen van de laatst gespeelde
wedstrijden zijn: Eerste klasse: Ooster
goZitman 20. StormStaubhamer 11,
d. VlekkertB. van Bemmelen 02,
V. d. MeijStaubhamer 20, B. van Bem-
:lenJ. van Bemmelen 1—1, Ouds
hoornOost ergo 20. OudshoornB. van
Bemmelen 02.
Tweede klasse: Oosterom—Van Egmond
1—1, BuskensWesterbeek 0—2, Th. v. d.
HulstKnol 11, Van EgmontV. d.
Munt 02. H. v. d. VlekkertOosterom
1—1.
Bordenwedstrijden: De BruijnV. d.
Meij 02.
Ladderwedstrijden: V. d. MeijWeggen
Wat de raad behandelt
Vrijdag-avond 8 uur komt de raad in
openbare zitting bijeen. Onder meer zui-
ilgende voorsteilen van B. en W.
worden benan-aeid. Besctoikoaarsteiilung
krediet van f 1800 voor de aanschaf-
van een motorzuigpomp ten behoeve
het gasbedrijf; afscnaffen van de gas-
meterhuur; beschikbaarstellen van een
krediet groot f 129.380 voor bet leggen
dienstgeleidingen voor gas. water en
elektriciteit in verscheidene straten van
complex Oranjepolder, in de Blok-
laan en Kruinkade, alsmede voor de aan-
icnaffing van gas-, water- en elektrici-
eilsmeters in de aan te sluiten percelen;
Verlenen van medewerking voor de
aanscnafting van meuoilalr ten behoeve
van de R.K. kleuterschool; verstrekken
van voorschotten ten behoeve van het bij
zonder gewoon en uitgebreid lager
onderwijs; verstrekken van een aanvullen
de vakantie-uitkering en een uitkering in
eens van 3»/o over 1955 aan het gemeente-
personeel; benoemen van gemeentelijke
VISSERIJGOLF
De ACHTER ONS LIGGENDE WEEK is er een geweest van teleurstel
lingen en tegenvallers. Om te beginnen was daar de snel dalende
koers van de schelvis, die de besommingen bijzonder nadelig heeft be
ïnvloed. Doordat uiteraard de wijting werd meegesleurd op de weg naar
de pufschuit moest er voor een behoorlijke reis heel wat hoops aan de
markt worden gebracht. Dat dit slechts voor de giootste trawlers was weg
gelegd is uit de lijst der besommingen van de afgelopen zes dagen pijnlijk
te merken geweest. De tussenboten kwamen dan ook nauwelijks of in het
geheel rJet aan hun trek met besommingen, die rond de 15.000, en menig
maal ver daaronder lagen, zodat meestal niet eens de kosten eruit kwamen.
Haring en makreel handhaven zich
middels gelukkig op een f 15. maar dd
toch meestal niet voldoende om de
goed te maken, zodat de zuidzij door deze
bulkvis bepaald niet te redden was voor
enige gevoelige stroppen. De bijvis is nog
tè belangrijk, maar als de piepers dan een
goede f 15 g-aan maken en de wijting met
pijn en moeite een f 8.50 haalri of de schuit
induikt, terwijl de kabeljauw praktisch
onverkoopbaar blijkt te zijn. staan de za
ken er niet zo heel rooskleurig voor. Don.
derdag brachten de regels voor België het
tot een f35 en daar kan de schoorsteen
niet van roken, zou men zeggen. De kool.
vis heeft eveneens een ferme tik naar be
neden gehad en al was de belangstelling
van diverse kanten groot genoeg waar
door de IJmuidense kolen in Oostenrijk.
Duitsland. Frankrijk en België terech'
kwaimen. er werd nu eenmaal niet
lijkschouwers: beschikbaarstellen van een
aanvullend krediet voor de aanleg van
het sportterreinencomplex.
Eén jaar instuif werk
Vrijdag 8 uur wordt ln gebouw Chr.
Belangen een feestavond gegeven door
de Instuifclub. Het aantrekkelijk er
wisselend programma zal ongetwijfeld
velen naar het gebouw trekken.
In oktober 1954 werd. onder auspiciën
van de Hervormde Jeugdraad, gestart
met het instuifwerk. Hiermede werd be
oogd de jongeren een compensatie te
even voor enerzijds de inspannende en
eeds meer omvattende studie en ander
zijds het zenuwslopende en veelal onder
drukkende element in het vaak gemecha-
ilseerde arbeidsproces In de loop van
de tijd groeide de belangstelling voor
ze instuifavonden dermate dat, er
•onden waren met 120 jongeren, Daar
behoefte ontstond aan een meer blij
vende band werd door bezoekers van de
open instuifavonden een inBtuifclub ge-
ormd, waarvan vrijdag het éénjarig
bestaan zal worden herdacht.
dan het wel heel zachte prijsje van
voor gemaakt en ook dat is niet in
een besomming goed te matten.
Tong, het wordt een eentonig verhaal
zo langzamerhand, blijft zich door alli
verdrukking heen hand-haven op prim;
prijzen. Zelfs t-oen er zaterdag een 60.000
kilo de ha-Hen binnenstroomde, wist de
koers ndet van wijken zelfs al was bekend,
dat er vandaag, maandag, weer een 50 000
kd-lo op komst was Waaruit blijkt, dat de
economische wetten van de vishandel
eigen baan volgen, waardoor het mogelijk
is. dat bijvoorbeeld slips bij forse aar
oplopen van f 2.50 naar f 2.55, terwijl de
andere soorten evenmin te deuken w
Lappen blijven bij de Amerikanen in trek
en halen een royale f2.50 de ki-lo,
grootmiddel tong zakte weliswaar
weg. maar handhaafde niettemin
stevige f2 doordat de invriezers de markt
betraden en de prijs erop hielden, terwijl
de klein-middei tong zich op hun f 2,10 ook
al ndet lieten verslaan.
Er wordt, het is opvallend, haast geen
grove scho-l aangevoerd. Dus hoge prijzen
de grotere maten en f30 voo
sohol II. Schol III kwam er daarentegen
in overvloed en de koers kon niet mee
maken dan een f 15 voor de allerbest»
kwaliteiten.
Over teleurstellingen gesproken: de vis
handel kreeg donderdag de even bevreem
dende ais onaangename boodschap, da'
het openbare nutsbedrijf der Nederlands»
Spoorwegen zich op de dertigste april, eer
maandag dus wel te verstaan, aan de zon
dagsdienst-regeling gaat houden. Dat wil
in de praktijk zeggen geen ver
behalve don voor expresgoed en dan nog
tot tien uur. De inconsequentie
het hele geval -is, d-at het Staatsvissers-
havenbedrijf ook een openbaar nutsbe
drijf, net doet of de neus bloedt en ge
woon „open" blijft. Wanneer men dar
toch niets weg kan krijgen, zou het wel-
ldch-t verstandig zijn op Koninginnedag te
sluiten met de vele andere bedrijven, die
dit wonderiüke gesol met feestdagen en
de daaruit voortkomende belediging van
de Bevrijdingsdag, de dertigste april dicht
blijven. Velen kunnen deze logica hele
maal niet meer volgen en er wordt dus
al hevig gemopperd. Het wachten is
een duidelijke ui-tspraak van de kant
het Staatsvissershavenbedrijf, dat dus
FRITZ HEINEMANN, éen der ken
ners van ons Westeuropees
geestesleven, heeft een belangwek
kend geschrift Existenzphïlosophie
lebendig oder tot?" (Existentiefiloso
fie levend of dood?) het licht doen
zien. Hij stuit in dit boekje al spoe
dig op de kernpositie, welke in de
huidige existentiefilosofieën wordt
ingenomen door de idee der zelfver-
vreemding of zelf ontvreemding. En
dan nader door de idee ener bevrij
ding uit deze zelf vervreemding.
Want de existentiefilosoof heeft z.i.
een boodschap. Hij wordt gedreven
door een missionair besef. Hij wil
geen vrijblijvende, onpersoonlijke,
objectieve en zakelijke kennis „op
zicht" meedelen, zoals z.i. het geval
moet zijn bij overdracht van wiskun
dig inzicht of van technische verwor
venheden. Maar hij is een profeet,
die u deelgenoot wil maken van een
profetische visie, waarin hij zelf met
hart en ziel betrokken is. De toege-
sprokene heeft er niets aan, tenzij
ook deze zichzelf geheel en al op het
spel zet. om tot een diep persoonlijk
doorleefd verstaan en persoonlijke
toeëigening te komen. De existentie
filosoof wil niets minder dan beke
ring, en komt met een oproep tot
bekering.
Waaruit? En waarheen?
Uit de zelfvervreemding. Uit die
stand des mensen, waarin hij voor zich
zelf een vreemde, en waarin zijn zelf
voor hem een vreemde ls geworden. Uit
allerlei oorzaak: door de techniek, door
de nivellering, door de massificatie, dot
de wetenschaps-overheerslng, door c
veruitwendigng. Hem ontbreekt de di:
loog met zichzelf, het zelf-bezit. de heer
schappij over zichzelf, de vrije beschikking
over zichzelf, de speelruimte, om ze"
beslissen en om eigen bestemming
eigen handen te dragen, ln één woord: de
vrijheid der autonomie.
En waarheen?
Het antwoord op deze vraag ls eigen
lijk reeds door het antwoord op de voor
afgaande bepaald. Het gaat om herwon
nen vrijheid, herwonnen autonomie, her
wonnen zelf-bestemming. herwonnen lots-
beheersing, herwonnen zelf-bepaling.
Nu ls het intussen de moeite waard,
eens even na te gaan, hoe één en hetzelf
de woord in dit geval het woord „zelf-
vervreemding" allerlei onderling wijd
uiteenlopende betekenissen kan krijgen.
Dit woord „zelfvervreemding" ontmoeten
wij bij Hegel, bij Feuerbach, bij Karl
Marx, bij Jaspers en Sartre. Maar dan
steeds met een andere vulling. Soms
rschi'lend. dat. wat de één zclfv
precluding acht of bevrijding uit zellv
'reemding, de ander juist beschouwt als
het tegendeel ervan.
Hegel mag wel beschouwd worden als
degene, die voor het eerst dit woord cen
traal stelde. Hij sprak van „zelfvervreem-
ding des Geestes". In zijn speculatieve
filosofie van de absolute, universele geest,
die zichzelf zou veruitwendigd hebben en
zichzelf vervreemd zou zijn, doordat
de geest omsloeg in' zijn tegendeel: dc
wording van de Natuur. En die van zelf
verlossing des geestes sprak, doordat,
dank zij de zelfbewustwording des gees-
in het zelfbewustzijn van de filosoof
n casu van Hegel zelf de geest zich
x terugboog naar zichzelf toe, om ln
zichzelf uiteindelijk terug te keren. Het
proces der zelfvervreemding blijkt z.i.
dan uiteindelijk toch winst te zijn. Want
de universele geest, die aanvankelijk op
zich zelf is, zonder enige overbuiging
zichzelf heen, d.i. zonder enige zelf-
prof.
door
dr. S. IJ.
Zuidema
reflectie, keert uiteindelijk tot zichzelf
verrijkt terug, door dat de geest na
proces van zelfvervreemding, zichzelf
wordt als zelfbewustzijn, als geest, die
niet enkel op zichzelf, maar ook voor
zichzelf is. De zelfvervreemding is de weg
naar het zelfbezit, is een zelfverarmlng
als middel tot zelfverrijking.
Op heel andere wijze neemt Feuerbach
dit thema der zelfvervreemding over. Hij
gelooft niet in Hegels speculaties over de
geest. Hij zet een radicale streep door.
Maar het thema der zelfvervreemding
blijft ook hem boeien. Hij ziet de zelf
vervreemding niet als een zelfvervreem
ding van één of andere mysterieuze uni
versele geest, maar als zelfvervreemding
van de concrete mens. Voor hem is
deze leer van de absolute geest zelf
product van zelfvervreemding des
sen, waar hij zo spoedig mogelijk
verlost dient te worden. En tegelijkertijd
opent hij dan het vuur op alle religie,
voorop op onze christelijke religie.
Godsgeloof, dat Hegel wilde redden door
zijn leer van de absolute geest, is
Feuerbach het wezen van 's mensen
vervreemding. De mens, geplaatst in de
„Natuur", en in de menselijke samenle
ving, als een individu van het soort,
vreemdt van zichzelf, doordat hij
„een" God toeschrijft, wat rechtens
„de natuur" en aan „het menselijk
slacht" toekomt. Wie ln God gelooft,
vreemdt van zichzelf en van het me
lijk geslacht. Hij vervalt in een hopeloos
en schaamteloos individualisme. In plaats
van met beide benen In de Natuur c
het menselijk geslacht te staan, kent hij
enkel nog de vraag van: „Deum et animarr
scire cupio, Nihilne plus? Nihil (Augus-
God
de ziel
leer? Niets:" Dal
aldus Feuerbach. Deze radicale
atheist durfde zelfs te poneren, dat het
laatste grein van sociaal besef uit de
wijkt, zodra hij in God gelooft. Hij
wordt door het geloof in God vervreemd
eigen wezen. D.I. van de Natuur en
zijn medemens, van het „soort" der
mensheid.
komt het toch, dat de mens zo van zlch-
Karl Marx knoopte hier bij aan. Maar
Marx stelde bovendien de vraag „Hoe
zelf gaat vervreemden?" En dit is van
natuur en mensheid? Hij was van mening
dat Feuerbach nog niet diep genoeg ge
en had. Voor hem spreekt het van
zelf. dat atheïsme de enig verantwoorde
i van humanisme is. Maar het Gods
geloof wordt hem tot een probleem. En
-orop het Christendom met z'n geloof
in God en een hiernamaals. In God in-
plaats van in de mens. In een hier
namaals in plaats van ln de mens in
deze wereld, in de „Natuur".
Het antwoord van Marx ls bekend.
Godsdienst is opium van het volk. En
aan opium heeft slechts behoefte wie in
een ellendige situatie verkeert. Terwijl
er dan ook nog houders van opiumkitten
bestaan, die daar zo hun redenen
hebben. Welnu, volgens Marx ontstaat
deze behoefte aan zelfvervreemding bij
die arme stakkers, die tot zulk een ellen
dig bestaan gedoemd zijn, dat zij zich
gemakkelijk laten verleiden tot een denk
beeldige vlucht uit de werkelijkheid var
hun ellende. Dat zijn de arbeiders in het
kapitalistisch régime. Terwijl volgens
Marx het wezen en de glorie des me
bestaat in de arbeid, in de productieve
arbeid hebben de kapitalisten de arbeids
middelen, de productiemiddelen ontstolen.
Wij leven in een dwaze wereld. De wer
ker beschikt niet over dp werktuigen, en
wie er over beschikt, werkt niet. Vandaar
dat de werkers gemakkelijk vluchten in
de illusie van het geloof in een hierna
maals en in God. Dan zijn ze tenminste
voor een ogenblik hun ellende vergeten.
En vandaar, dat de kapitalisten houders
van de opiumkitten der religie zijn: daar
mede leiden zij de aandacht van de ar
beider-mens af van hun ellendige situatie,
en komen deze geknechte en bestolen
mensen niet tot het scherpe bewustzijn
van hun ellendige toestand. De christe
lijke religie ls het geëigende middel ln
handen van de dieven, om de bestolene
het bewustzijn van eigen toestand te ont
nemen. Het middel tot ongestoorde voort
zetting van deze zelfvervreemding. Gods
dienst is volksopium. Maar de eigenlijke
zelfvervreemding steekt toch niet in
godsdienst. Zij moet gezocht worden in
de kaoitalistlsche ordening van de arbeid,
van de productiemiddelen en van de pro
ductie-organisatie. Ze steekt ln de ont
vreemding van de arbeidswerktuigen
de arbeidende klasse De handen var
arbeidende mens zijn vervreemd var
productiewerktuigen en deze werktuigen
zijn ontvreemd aan de ware mensheid, de
arbeiders.
Zodra zo gelooft en leert Marx
aan deze sociaal-economische vervreem
ding een einde komt. verliest ook de chris
telijke religie haar voedingsbodem, en ls
blijkbaar wed mag functioneren, terwijl
een daarop aansluitend bedrijf zondag
gaat houden. Met de handel mag de hoop
worden uitgesproken, dat de klanten in
binnen- en buitenland het vreemde gedoe
met de Nederlandse feestdagen zullen be
grijpen en slikken, waarvan wij nog zo
heel zeker niet zijn.
R. BrandsHet gaat
de garnalen- en
kottervissers goed
Het gaat de Nederlandse vissers goed.
Zowel bij de kotters als in de garnalen
visserij is sprake van hoogconjunctuur.
Hiervan getuigde zaterdag de heer R.
Brands, voorzitter van de Nederlandse
Vissersbond, tijdens de algemene jaar
vergadering .die in Utrecht werd gehou
den.
De Nederlandse vissersvloot is het af
gelopen jaar voor rampen gespaard ge
bleven. De vloot nam zelfs toe en de uit-
r 1955 zijn bepaald nriet slecht
In geheel andere zin hanteren existen
tiefilosofen het woord zelfvervreemding.
In hun ogen is de leer van Marx een ty
pisch staaltje van zelfvervreemding des
nensen. Want Marx zoekt het ware m
ijn in het uitwendige: in de mens
producerende arbeider. In de mens
handarbeider, meer in diens hand dan ln
diens „inwendige" persoonlijkheid,
al wie dat doet, is van eigen diepe
zenlijke zelf, van eigen innerlijke zelf-
wording vervreemd. Hij leeft binnenste
buiten en buitenste binnen. Hem ont
breekt de waarachtige dynamiek van dt
zelfwording als zelfverinnerlijking, waar
bij het hevig gepassioneerd geïnteresseerd
zijn in eigen toekomstig zelf heel de mens
doorzindert. Wie daarentegen in handen
arbeid, fabrieken, productie, en distri
butie van goederen geïnteresseerd is, ver
vreemd zichzelf al meer van zijn diepste
bestemming, te weten van de vrijmacht
der onkenbare, onzichtbare, onbereken
bare en onvoorspelbare zelfbestemming.
Alle veruitwendiging is een verlies aan
innerlijke zelfbeschikking, is een aanslag
op de innerlijke vrijheidsmacht, is zelf-
verraad. Zij is dat niet minder dan het
geloof in God. Beide zijn een verraad aar
nens-zijn des mensen. En met profe
tische hartstoicht „getuigt" de existentie
filosoof van de gewetensvolle roep, dat de
toch terugkere tot zichzelf, en tol
de opbouw van eigen Innerlijke persoon
lijkheid, en bij alles wat hij doen moge
teeds in het oog houde, dat niet he
sultaat van zijn „uitwendig" werk, doch
dat enkel de dynamiek der zelfverwer
kelijking en zelf-wording waarlijk inte
ressant is. Dit zelfinteresse van de
in zichzelf „in" en „tegenover" de
reld is het evangelie van het existentia
lisme. Het is z.i. de wezenlyke vrijheid,
en het wordt slechts dan gezocht, wan
neer de strijd tegen de zelfvervreemding
wordt aangebonden.
Maar hoe groot onderling het verschil
moge zijn in de betekenis, die aan het
woord zelfvervreemding bij deze oi
schelden moderne denkers wordt
gekend, op één punt zijn zij het onder
ling eens: zelfvervreemding betekeni
leder geval het einde der zelfbeschikking
van de mens over zichzelf. En daar»
ook hun strijd tegen de zelfvervreemding
gedragen door hun zelfgcloof: het geloof
in de mens als autonome persoonlijkheid,
uit wie, door wie en om wille van x
alle dingen en hfj zelf dienen te zijn.
De vervreemding van God en de zelf-
ontvreemding aan God verbindt hen al
len in de wortel van hun denken en doen,
en drijft hen aan in hun houdingen, be
schouwingen en gedragingen.
Waarmede zij gezien in het licht der
goddelijke openbaring de wet der vrij
heid (zie de brief van Jakobus) trachten
tc verzetten, en de vrijheid uit te lichten
uit haar wezen: de dienst der liefde
God. Wat niet kan. Eer explodeert
heelal door atoomsplitsing dan dat de
mens zichzelf kan ontbinden door de
waan der autonomie. De eerste autonome
mens zou zelfs als laatste overlevende
zichzelf niet „overleven". Want de wet
der vrijheid is niet te verzetten. En
alle vervreemding van God is een g
gesteld. Die grens mag ongeloof in God
dan aanvoelen en beleven als zelfver
vreemding des mensen, in waarheid ls zij
de grens, die God stelt aan de Godsver
vreemding des mensen. Er zijn grenzen.
De grenzen, waar God er over waakt,
dat eerder de mens dan God overbodig
wordt. God wordt nimmer de gans An
dere. Omdat Hij God is.
De heer Brands pleritte voor verbete-
ng van het viswater, waarbij volgens
hem ook de visser en taak heeft. Spreker
•ieveerde de prettige samenwerking met
de Stichting van de Nederlandse Visse
rij. de directie Visserijen, het Bedrijf
schap, de Voedingsraad en de Visserij-
commissie T.N.O.
Nog meer is tot stand te brengen, zo
meende de heer Brands wanneer het vis
serijbedrijf maar genegen is de middelen
tij elkaar te brengen, die nodig worden
geacht
Tüdens de vergadering hield jhr. N. J.
C Versluys, carthograaf bij de afdeling
hydrografie een inleiding over het tot
standkomen van een zeekaart en het be
lang van goede zeekaarten.
Kwurteeuw geleden .-
Tweede binnenhaven te
Scheveningen open
Vandaag is het vijfentwintig jaar ge
leden, dat schipper C. de Graaf op zijn
logger, de SCH 250, koningin Wilhelmlna
de tweede Scheveningsche binnenhaven
binnenvoerde. In een rede schetste de
Koningin toen het belang van deze ge
beurtenis voor de vissers en nog nimmer
zag de gemeente zoveel vreemdelingen
binnen haar grenzen. Met een schaar
knipte de vorstin een lint door en onder
feestelijk geloei van vele scheeps-
slrenes stoomden de SCH 250 en nog vijf
andere schepen met hoge gasten de
nieuwe haven binnen. Er wordt nu hard
gewerkt aan de verbetering van het ha
vencomplex. dat voor de schepen alweer
klein is geworden.
Katwijkse vloot vaart
uit om 2 uur
De Katwijkse vloot zal op dinsdag 22
me! 's middags om 2 uur van uit de haven
IJmuiden uitvaren ter haringvagst,
lals de enkele IJmuidense achepcn.
De Schevenlngers vertrekken 's middags
w 12 uur, de Vlaardingers 's morgens
n 8 uur.
Het bedrijfschap heeft de besloten om
alls schepen gelijke kans ente geven, de
eerste Hollandse Nieuwe aan wal te
brengen.
Wat raad zal gaan
behandelen
De agenda voor de donderdagavond te
houden openbare vergadering van de ge
meenteraad vermeldt de navolgende pun
ten: Herstemming over het voorstel van
de heren C. van der Plas, A. Wassenaar.
H. Haasnoot en II. J. Grimbergen d.d. 28
-t 1956 tot het verlenen van een bij
drage ad. 6000 aan de Harmonie Kat
wijk in de kosten van vernieuwing van
instrumenten en eventueel stemming over
het voorstel van B. en W. dienaangaande;
toewijzen van een perceel grond aan de
Kantlneweg, aan D. L. Haasnoot; ver
huren van een perceel grond met opstal
aan het Duinpad, aan A. C. van Duijn;
verhuur van een perceel duingrond aan
de zeezijde van do Boulevard tussen de
Oude Kerk en het Vuurbaakplem aan P.
C. Bloot, eigenaar van het café-restau
rant „De Zwaan"; verhuren van een pak
huis in de zanderij „De Ridder" aan L.
Kruijt; verstrekken van een uitkering in
eens over 1955 aan het gemeentepersoneel;
aangaan van een n:euwe stroomleverlngs-
overeenkomst met Leiden; verlenen van
kredieten voor uitbreiding van de E as-
en elektrriciteitsleidingen t.b.v. de bebou
wing ten zuiden van het Rotterdamsch
Zeehospitium; bezwaarschriften van be
woners van de Nieuwe Duinweg tegen de
bouw van woningen langs de zuidzijde
van die weg; toekennen van subsidie aan
de Centrale van Rooms-Katholieke Mili
taire Tehuizen en de Stichting Militaire
Tehuizen van het Humanistisch Thuis
front; in erfpacht uitgeven van een per
ceel grond; verstrekken van een geldle
ning en verlenen van subsidie aan de
Koninklijke Nederlandse Militaire Bond
Pro Rege t.b,v. de stichting van een mili
tair tehuis te Katwijk aan den Rijn; ver
lenen van medewerking aan de De Sa-
vornin Lohmanschool; idem t.b.v. de
stichting van een nieuwe Geref. school
te Katwijk aan den RUn.
Burgerlijke stand
Geboren: Johannes H M. zn van H Pa
ridon en J M Westgeest; Johanna, dr van
W Ros en A de Mol: Adriranus. z van C
T v d Plas en J Duijkhuijzen; Pieter, z v
W van Duijn en M de Haas; Hester J. d
van J van Wijk en C Kraaijenoord: Lena
Jacoba. d van C v d Bet en N Nijgh: Ja
cobus, zn van J van Rijn en A Zuilder-
duijn; Arie, zn van N van Duijvenvoorde
en A A Varkevisser; Johanna, dr van J
Schipper en J van Duyvenbode: Willem
H. zn van W Lugthart en J B v d Kuül.
Ondertrouwd: C de Jong en E Augs
burg.
Getrouwd: C van Beelen en Kr. van
Duijn; B Lammens en G Volbeda: H
Brahmatewari en Tr. v d Plas.
Overleden: C Hoek, 60 jr, wed. van A
de Vreugd; J Tabak, 57 jr, wed. van H
Snippe: S E van Holst. 72 Jr. wed. van J
Plug.
KATWIJK AAN DEN RIJN
Grote zangersavond
Woensdag om 8 uur wordt ln de Her
vormde Kerk een grote zangersavond ge
houden. waar een zevental koren aan
meewerkt. Het Hervormd koor en het
Jeugdkoor uit erigen gemeente, maar bo
vendien zangkoren uit Noordwijkerhout,
Abbenes. twee uit Leiderdorp en ten slot
te de Rhijnsangers uit Oegstgeest.
KATWIJK AAN ZEE
Geref. Gemeente
Dinsdagavond half acht spreekt In het
kerkgebouw van de Geref. gemeente ds.
De Gier .uit Den Haag.
Hoog en laag water
Dinsdag 24 april: hoog water 2.41 en
15.02 uur; laag water: 10.47 en 23.11 uur.