CHRISTELIJK Maatschappelijke problemen op Geref. synode te Leeuwarden Ernstige vraag in deze tijdHoe dienen wij de wede Prof. dr, Severijn: De Herv. synode behoorde zichzelf te censureren kerk SlttlÉ De liberalen woensdag 18 april 1956 Veel waardering voor belangrijk rapport van prof. dr. R. Schippers Op de Generale Synode der Geref. Kerken was gisteren aan de orde de maatschappelijke kant 7*n het kerke- werk. Zo kwam gisteren ter tafel het probleem Kerk en Industrie, maar tevens moest de houding bepaald worden tot een aantal instituten die zich met onder zoekingen bezig houden en adviezen op stellen betreffende de achtergronden van bepaalde situaties die zich In het leven voordoen. Ook de diakenen namen deel aan de discussies. Door vier classes in Drenthe en Over ijssel was het probleem Kerk en Indus trie voor de synode gebracht. Zij hebben zelf met dit vraagstuk te maken en heb ben zich daarover uitvoerig beraden. Zij kwamen tot de conclusie, dat deze zaken van meer dan regionale betekenis zijn; zij verzochten de synode bij de kerken meer belangstelling daarvoor te vragen, indien mogelijk concrete richt lijnen te willen geven voor de ambte lijke art>eid en deputaten te benoemen voor een onderzoek naar de vraag hoe deze arbeid het best kan worden her vat. Prof dr. R. Schippers rapporteerde hierover. Dit rapport werd door vrijwel alle sprekers zeer geroemd. Er werd een analyse in gegeven van de situatie, die overal verschillend is. terwijl vervolgens een zevental richtlijnen waren geformu leerd. die onder de aandacht van de kerken zullen worden gebracht. Zij be handelen hoofdzaken van het probleem, dringen er op aan. dat deze materie meer bestudeerd zal worden in de ge bieden met industrie, inzonderheid ook dor de predikanten. Verder moet er in heel het kerkelijk leven rekening mee worden gehouden, niet in het minst bij de pastorale arbeid. De leden van de kerk dienen eveneens hun christentaak in de fabriek te kennen en nu op de vrouwen veelal een zwaardere taak ruct bij de opvoeding van de kinderen, moet ook daaraan aandacht worden geschon ken. Verder dient de kerkeraad het jeugdwerk te bevorderen, ook door goe de lokaliteiten, de buitenkerkelijke jeugd op te vangen in een goed jeugdhuis dat gevarieerde ontspanning biedt, en jonge dit werk. Ten slotte wordt voorgesteld vijf deputaten te benoemen die op een volgende synode rapport moeten uit brengen over deze arbeid. Bij de discussie bleek zeer veel in stemming met het rapport. Daarnaast waren er nog vragen en wensen. Ge' vraagd werd o.a. of dit wel een zaak vooi de generale synod« is. Is hier niet veel meer een taak voor de classes? Overal is de toestand immers verschillend. En ais de kerk zich nu op dit terrein gaat bewezen, hoe zal dan de verhouding zijn tot de christelijke organisaties die hiermee bezig zijn? Hoe ver moet de specialisering van het kerkewerk gaan? Als de synode hier richtlijnen geeft, waar is dan het eind? Moet de kerk als insti tuut dit werk wel werkelijk samenvat- de £.-- inzonderheid aandacht moeten geven, vooral in die streken waar het platteland overschakelt op industrie, maar ook in oude industriegebieden. Industrialisatie en zondag noemde hij een centraal pro bleem en hij citeerde: Het arbeidsvraag stuk is het zondagsvraagstuk. Het werk in de week krijgt een diepe zin tegen de achtergrond van de rustdag. Voorts wees hij op de geestelijke structuur der gemeenten. De gemeenteleden moeten -voor hun taak berekend zijn, in de fa briek. maar ook in de buurthuizen, waar contact is met anderen. Zo moeten de mo gelijkheden aangegrepen worden Prof. Schippers wees ook op de geva ren bij een snelle omschakeling op de industrie, maai concreet is hier nog wei nig over oekend. Daarom wordt voorge steld deputaten te benoemen. Natuurlijk is het niet de bedoeling om de classes het werk uit de handen te nemen, maar het voorstel luidt, de classes te vragen in hoeverre hulp nodig is in deze zaak. Vele bijzondere wensen wees hij af. Nu men begint zich bezig te houden met deze materie, moet men niet meteen details willen regelen. Daarvoor moet eerst nog stud- gemaakt worden. De synode bleek door dit betoog vertuigd. Alg. Diakonaal Bureau De Centrale Diaconale Conferentie heeft indertijd een Centraal Bureau Diaconieën ingesteld. Het werk daar van is aldoor toegenomen en daarbij rees de vraag naar de status van dat bureau. De behoefte werd gevoeld om dit meer op kerkelijke basis te funde ren en een ingestelde commissie kwam tot dezelfde conclusie. Zo kwam deze zaak op de synode. De synodale commissie kwam tot de conclusie dat er inderdaad een kerke lijk bureau moet komen, dat werkt onder verantwoordelijkheid der ker ken. Voorgesteld werd dit bureau in te stellen en deputaten te benoemen met de opdracht dit voor te bereiden. Daarbij rezen vragen hoe het dan moet met het reeds bestaande bureau. In de conclusies werd gezegd dat daarmee rekening moest worden ge houden en uit de vergadering wilde men dit liefst nog verduidelijken. Het bleek, dat de commissie hierin zeer ver wil gaan. Daarom besloot de sy node niet ..tot instelling" over te gaan, maar uit te spreken dat zo spoedig mogelijk moet worden overgegaan tot de instelling van een A.D.B. Sociaal en sociologisch werk Meer kerkelijke ruggesteun geven aan gereformeerd maatschappelijk werk was ook het doel van twee an dere voorstellen. Daar was de aan vrage van de Stichting „Raad vooi Gereformeerd Sociale Arbeid", die be noeming van twee deputaten in df Raad vroeg en tevens twee collectan ten ter financiering van het uitge breide werk. De cummissie bleek zeer dankbaar te zijn voor het enorme veld van werkzaamheden aat deze raad zo uitstekend bearbeidt. Zij stel de dan ook voor uit te spreken, dat de synode zich aan de verantwoorde lijkheid voor de goede voortgang en uitvoering van dit werk niet mag ont trekken, maar omdat niet enkel ker kelijk werk wordt verricht één diaco nale collecte toe te staan en drie de putaten te benoemen. De synode ging hiermee accoord. Eveneens constateerde de commis sie. dat het Gereformeerd Sociologisch Instituut belangrijke diensten aan de kerken kan bewijzen, maar dat ook hier niet gesproken kan worden van direct kerkelijk werk. Waarom wil de synode ook dit instituut steunen moreel en financieel. De commissie stelde voor dit laatste te doen door de kerken op te wekken hiervoor een gift af te staan, maar uit de vergade ring werd voorgesteld de gevraagde halve collecte te willen toestaan. Hier over zal een -besluit genomen worden bij de behandeling van de collecten- lijst. MELODIE en WOORD der Ethergolven DONDERDAG ïrst; 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gi iz; 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 en: U.4S Pianospel; 12.00 Angelus; Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Zijpe W. S. Bakker te Moerdijk; te Bennekom en te Ridder kerk-Bolnes J. Smit te Groot Ammers; Hollandscheveld (toez.) W. E. Hey- boer te Geldermalsen; te Sommelsdük J. Zwljnenburg te Kinderdijk, die be dankte voor Bodegraven (toez.). Benoemd: tot voorganger van de af deling Aalten van de Ver. van Vrijz. Hervormden J. H. A. Doeschot te Haar- CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Maarssen P. H. Seggelink (voor de tweede maal be roepen). Bedankt: voor Hengelo (O.) D. Hen stra te Oud Beijerland. GEREF. KERKEN ART. 31 K.O. Tweetal: te Amsterdam-C. (vak. Jac. an Nieuwkoop) R. H. Bremmer te Zwolle en P. Wulffraat te Barendrecht- Pernis. regering van India heeft in dt eerste vier maanden van dit jaai visa verleend aan 101 buitenlands* zendelingen en missionarissen, 6C aanvragen werden afgewezen. EEN WOORD VOOR VAN- DAAG Boek VAN DE DAG Geslachtsleven op rijpere leef tijd, door dr. S. A. Lewin en dr. John Gilmore. Uitg. Hollan- dia, Baarn. In dit boekje wordt op eenvoudige wijze de bouw en werking van de ge slachtsorganen beschreven. Daarna vol gen verschillende wenken voor vrouwen en mannen van de overgangsleeftijd. Het boekje eindigt met 22 gevallen uit de praktijk. We vinden het eerste der de deel voor mensen van de bedoelde leeftijd overbodig, de andere tweederen zijn oppervlakkig, al bevatten zij schillende goede wenken, profijt kan trekken. Opdat de wereld gelove Is de Heiland, inj het Hoge priesterlijk gebed verenigd met Zijn Vader, een Heiland die Zijn hart heeft toegesloten voor de wereld en slechts bidt voor hen die geloven? Dat is onmogelijk! De Heiland ziet de wereld voor zich: de eeuwen die komen en gaan en waarin men sen het Evange lie gaan uitdra gen. En dan zegt Hij: ..Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij geloven, opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt." Leest u het? Opdat zij allen een zijn. En: opdat de wereld geloven moge. O, ik weet het: u kunt hier over ^allerlei beschouwingen opzet ten. Eens zullen alle Christus gelovigen één zijn in de hemel; en als Christus wederkomt en zal i oordelen levenden en doden, dan zal de wereld erkennen dat Hij waarlijk Gods Zoon is. Maarslaat dit ook niet op ons leven van nu? Is er geen ver band tussen ons vele oneens-zijn en de ongelovigheid van de wereld? Is het niet zo dat wij, met ons toegesloten hart, Christus' Evangelieverbreiding in de weg staan? Die vraag is het overdenken waard! Verklaring van Hervormde synode thans in druk verschenen De generale synode Hervormde Kerk heeft getracht hier op een antwoord te geven in een verklaring, vastgesteld in haar laat ste vergadering van 2 februari j.l. De tekst dezer verklaring is thans bij het Boekencentrum N.V. te Den Haag in druk verschenen. Deze ver klaring beoogt een antwoord te geven op de vele vragen, welke naar aan leiding van het herderlijk schrijven van 1952 over „Oorlog en Vrede" in en buiten de Kerk zijn opgekomen, inzonderheid op die. welke zijn ver vat in een tweetal brieven aan de synode, een van dr. Berkhof c.s. en een van het hoofdbestuur van de Ver. Kerk en Vrede. Naar aanleiding van laatstgenoemde brief heeft de commissie voor Interna tionale Zaken van de Oecumenische Raad van Kerken op verzoek van de synode een rapport uitgebracht, hetwelk tezamen met alle andere hierboven ge noemde geschriften als bijlage aan de verklaring is toegevoegd. Om de gedachten even te bepalen bij de kern van dit vraagstuk, citeren wij de volgende passage uit de verklaring van de Hervormde synode: zich sluit, zal met nieuwe ernst ten worden overwogen, op welke wij ze christenen hun politieke verant- Kilo's slanker dikte nog linger len'e, miene, mutte, vier jaar Rutten, g.even u ?n enkele vier Jaar Cals, dat is vals, stond op figu de spandoeken Wageningse student tegen het recht om studenten van de academie te verwijderen, zoals dit tot nu toe in de wetsontwerpen naar voren is gebracht. Ook werden onge wenste toekomsttaferelen uitgebeeld. als een student in een schoolbankje en een „overwerkte" student op een bran card. figuur. N» de maaltijd e judig en snel. Opgehoopt vel smelt weg, van I. >id en -.-erslöpping^heef^u geen weeWneer. kt en'monterBegin een nieuw leven - h ndaag met BonKorets, I 3.30 per flacon. BonKorets VE R MAG KRING SDR AG Et S voordelijkheid moeten verstaan en uitdragen om te voorkomen, dat deze mogelijkheden ooit zullen worden ge realiseerd. Daarbij rijst steeds in con crete politieke omstandigheden voor de christen de ernstige vraag, of het mee doen dan wel het weigeren mee te doen aan de huidige bewapening er toe zal bijdragen het oorlogsgevaar te be zweren of te vergroten. Voorts hangt hier mee samen de vraag, welk buj- tenlands beleid ten aanzien van poli tieke tegenstellingen of gevaarlijke si tuaties de beste waarborgen voor vre de en gerechtigheid biedt. De Kerk zal zich moeten afvragen, of het hierbij om problemen van het chris telijk leven gaat. waarvan de oplossing aan het persoonlijk inzicht van ieder christen moet worden overgelaten Jan wel of het gaat om gehoorzaamheid of ongehoorzaamheid aan een duidelijk gebod van God Deze belangrijke vraag is op dit ogenblik in de Kerk nog niet voldoende doordacht en tot klaarheid ge- Intussen kunnen christenen, die in hun beslissing op dit punt verschillende wegen gaan, in een opzicht de handen ineenslaan, namelijk door gemeenschap pelijk zich ln te zetten voor de tot standkoming ivan een internationale ge meenschap, voorzien van organen, die het gezag en de macht hebben het recht te handhaven en machtsmisbruik te voorkomen. 5. Elke Kerk kan aan de groei van een waarachtige volkengemeenschap meewerken door: a. bij alle waardering en erkenning van hetgeen in het nationaal-eigene aan een volk geschonken is, alle overspannen nationalisme als afgoderij te ontmaske ren en alle souvereiniteitskramp te sig naleren, ook in koloniale vraagstukken. b. haar offervaardigheid in dienst te stellen van de hulpverlening aan onder ontwikkelde gebieden en aan vluchtelin gen zowel door zelf initiatieven te ne men als door het steunen van initiatie ven. die door andere instanties worden ondernomen: c. regelmatig verkeer te onderhouden eugdig slank met andere Kerken in eigen land en Ker- iet slokje :ten in andere landen, speciaal ook in ik. BonKorets ianden achter het z.g.n. ijzeren gordijn. ,m"waarbij wegen moeten worden gezocht er. de gemeenteleden in de breedste z':~ eer doen meeleven met dit onderlinge lelijke) 13.50 Gr Gram; 14.45'V d vrouw; 15.1J 15.35 Gram: 16 00 Bijbellezing; Sociaal perspec Gym. /.20 Gra l-l AVRO: 8 00 Nw it vrouw: 9.10 V Kath Morgenwijding; II 298 m. AVRO; 7.00 Nw»; ïr»m VPRO: .50 Daaopeni 8.15 Gram; 9.00 Gym Puzzel mee R E 5 R E 5 R E *4 R E 5 R E R E y R E h E i Promenade ork; 13.55 Beursber; 1400 voorjaarsklanken: 14.45 Viool en plano; 15 15 V d zieken; 16.00 Van vier tot vijf; 17.00 V d jeugd; 17.45 Regerlngsultz.: Nederland recht -n de wereld: 18.00 Nwa; 18.15 Sport- problemen; 11.25 Lichte muz: 18.55 Gespro ken brief uit Londen; 19.00 V d kleuters; 19 05 Lichte muz; 19.30 Jazzmuz; 19 55 Toe spraak: 20.00 Nw»; 20.05 Concertgebouwork en solist (I d pauze ca 21.05—21.30 Voor dracht); 22.10 Gram; 22.40 Act; 23.00 Nws; 23.15 Sportact; 2335—24.00 Gram. -rai»vi«<»nrAgramma. NTS: 10.0012.30 Euro- h kerkelijk huwelijk van prins prinses Grace. Ralnier I& ei lo; 20.00 Joum oven v d huwe Carlo (Eurovisie TV-enrvelopedie. 20.53 Tele-foto-tl 21.18 Rep; 21.88 5 20.15—20.40 Fllm- NCRV20.00 Joum; 20 20 43 Wat Is de krabnev ps; 21.03 rilmprogramn lultatullprogr; 21.55 Dag»! Gouden jubileum Geref. Bond roemen. Als wij de Kerk moeten bewaren is er geen verwachting, maar wetende, dat Christus Zijn gemeente zelf bouwt, is er goede grond tot dankbaarheid, dat wij bij dat werk ln het geloof be trokken mogen zijn en wor den wij aangespoord om te volharden In de verbreiding Kritiek op de nieuwe koers in Domkerk te Utrecht V.. pijnlijke teleurstelling uitge- fundamentele stukken lopen. Ondanks de lnvoe- de kerk, die rjng - 1--—nom ViAt de belijde- kerk- nis aan het woord is. in een situatie waarin zij wordt geregeerd om geen ander woord te ge bruiken door degenen, die in het voornaamste stuk van het geloof der kerk falen, hetwelk uit de aard der zaak op alle ker kelijke handelingen zijn in vloed moet laten gelden. Het kerkelijk compromis tussen middenorthodoxie dediging van de orde duurt de noodtoestand schilt. Men heeft de diep- ^an vvejnig uitzicht gematigde vrijzinnigheid >p- I™ not,an formeerde belijdenis." Dat waren de woorden, die prof. dr. J. Severijn sprak aan het slot van zijn herdenkingsrede, die de hoogleraar vanmorgen uit sprak van de kansel van de Domkerk in Utrecht bij de viering van het gouden ju bileum van de Gereformeer de Bond in de Ned. Her vormde Kerk. Hij verbond held in de" Hervormde Kerk voort "en wordt de weg der gaande verschilpunten der op *en"gezónd kerkelijl overeenkomstig haar gere- sanering niet gezocht, al- richtingen onderschat. vgn gemeenschap met h»iHrienis. thans niet gevonden. Krachtig nam de hoogle- het geloof der vaderen. Ondanks het feit. dat de raar stelling tegen de split- kerk na 1940 oog begon te sing der gemeenten in wijk- krijgen voor haar wanver- kerken in de grote steden, houding tot wat i behoort te zijn. bestuurd toescnreei, aai zij zou wer- ""d worden beantwoord als zij werd op de voet van ken als een „mengkraan hebben wij aldus prof. burgerlijke veren ging, der modaliteiten De her SeTet(jn „og nUt „sproken onze verwachtingen zijn op haalde vraag aan een ïe-ge v&Q de pred|klng> over een een grote teleurstelling uit- lijk te »°henken „1Uekeurlge. on- gelopen Prol. Severijn had udl StaPSSiïelaS, ge™"™"*- omkering van daarbi] het oog op een ge- kerk zijner keuze vinat geen Wet en Evangelie en een Aa.TIan de^bed^ dit""*! leidelijke sanering, waarbij gehoor. «ven onverantwoordelijke arbeid van de Geref. Bond ÏÏSLÜSJi In dit j/erband herinner- wijze waarop de leer dei- strekken moge tot Gods eer en dienstbaar gemaakt mo ge worden aan de uitbrei ding van Zijn Koninkrijk en !£^£ktarrlÏfn^t ïerE p'ooTi" van "de toelating tot Vólkomen' weib^Tst SJK? vormen dan de lijk £v« «Hnv' om! en bt^aden dbrtancieert van g^isftie van 1816. toeschreef, dat zij zou wer- worden beantwoord en i __j_* in uit vciu«ini -» belijdenis der kerk. zodat de prof Severijn aan de ge- goddelijke verkiezing wordt men zou kunnen komen tot schrjften „Fundamenten en voorgesteld, om nog te zwU- geleidelijk wennen aan ae perSpectieven" en de „Leer gen van raden en commis- tucht van het Woord (de aangaande de Heilige 8iën, die een veel ernstiger wacht betrekken bij ae schrift", waarin de synode bedreiging van verburge- het kerke- P00rt \_a" de toelatin8 tot zicb volkomen welbewust het ambt) en een kerkorde en beraden distancieert van van slechts geringe om- wa^ de kerkelijke confessie jasja: ssrtw' hcm" jsssa ren dat evenmin ais bij het kerkregering en haar be- De synode behoorde zich Bond vroeg prof. Severijn: zilveren jubileum fhans lon0ri-tstp handelingen. zelf te censureren, daar zij Wat staat ons anders te gelei- leringen verkondigt, die doen dan op te komen voor t ge- openlijk en voor ieder dui- de waardering van de ker- wilcï. delijk in flagrante strijd zijn kelijke confessie en voor de met fundamentele stukken haar toekomende functie in ET IS WEL duidelijk der leer. de kerkelijke samenleving? h.v t.rk.ulk Won zou pp- geworden, welke geest De volle nadruk legde Wij vragen slechts ruimte satie 1816 is een een kerkideaal. dat in zeer De kerk verkeert thans de Waarheid in onze Ker thans kerkregering sprake kon zijn van een blij- de jubel; de juichtoon bij _h ®*rine het vijftigjarig gedenken zal d^ke sanerm8 gedempt moeten zijn. De w verwachting van velen, dat nieuwe dageraad over naai verband iedere Kerk, zoveel gelijk in samenwerking met andere Kerken) heeft in gehoorzaamheid Christus op grond van de beloften geboden, die in de Heilige Schrift zijn vervat, regeringen zowel als kerkleden de roeping tot persoonlijke inzet voor een vrede in gerechtigheid, op het hart te binden. Daarbij zal zij in de concrete verhoudingen van deze tijd tot taak heb- te wijzen op-de zonde en de ge- .1, die het uitsluitend vertrouwen op militair overwicht meebrengt. b. op te roepen tot een houding van openheid en bereidheid vertrouwen te schenken in de internationale omgang en t een eerlijk verstaan van de gerecht- ardigde aanspraken van de ander; c. aan te dringen op een volledige en juiste voorlichting inzake de internatio nale verhoudingen in pers en publiciteit, inzonderheid ook bij de strijdkrachten, protest tegenonware propaganda, i een laatdunkende toon ten öpzich- an tegenstanders e-n tegen elke on derdrukking van het vrije woord; d. te waarschuwen tegen iedere vorm van verdachtmaking en intimidatie in de politieke strijd, daar men de vrijheid alleen kan verdedigen door vrij te zijn en het onjuist is een systeem, dat men afwijst, te bestrijden met de middelen van dat systeem; e. te protesteren tegen elk vorm van rassendiscriminatie en gewetensdwang; f. een maatschappelijke orde voor te staan, waarin de sociale rechtvaardig heid, de politieke vrijheid en het gelijke recht van alle volken en mensen wordt erkend en nagestreefd; g. op te roepen tot broederlijke ver bondenheid met en christelijke voorbe- or die volken, welke lijden onder on recht en verdrukking. De verklaring van de synode van de Ned. Hervormde Kerk verdient alle aan dacht. Wie op dit punt goed georiënteerd wil zijn moet zich bij het Boekencen trum N.V. het geschrift „Hoe dienen wij de vrede", (ƒ0,75) aanschaffen. Advertentie Eng«Um4, BBC hi V d scholen; 13.00 Orgelspel; 13.25 V d trb; 13.55 Weerber; 14.00 N' Amus.muz: 15 00 V d Revue-ork; 2130 Caus; 22 30 Lichte muz; PUZZLE NO 392 RE-PUZZLE 1. Bewaarplaats voor bovenkleding. 2. laten zien en keuren, 3. knop, 4. schenden, stukmaken. 5 uitdelen. 6. landbouwer met een kapitale boerderij, 7. sukkel. 8. besluit, beslissing. OPLOSSING PUZZLE NO. 391 Horizontaal: 2 Violier. 8. om, 10. kras. 11. sok. 13. af, 14. si, 15. trap. 17. beis. 19. trapeze. 20. pens, 9\. kepi, 23. al. 2 t.t.. 26. lee, 27. deun, 29. Lt, 30. dwaling. Vertikaal: 1. Kost. 3. ik. 4. ora. 5. lafbek. 6. is. 7. reis, 9 mortel. 12. karn. 14 siepel. 16. pastel. 18. ezel. 20. pand. Dagb; 17.30 Cai 22. 25. tui. 27. da. 28. N.N. 12.00 NNHH 10 Meded: 14. i ichole 18.00 V 19.15 Cc—, 0.00 Caus: 20 15 Concert: 21.15 •wintli Sport 22.00 Nwi 1500 Engeland, BBC light protr. 150 00 Mrs Dale's Dagb; 12.15 V. iriAtr-rV. p; 247 i Dagb;" 15.15 Voordr; 12.30 >verz; 13.15; Orkest- 14 45 V d kleuters: Amus muz; 16 25 lork; 17.15 Ml 17.45 Orgelspel; 1 324 i 12 00 Ork c 2.30 V 1.15 Or- v. 14 30 14 46' Zang; '.5 00 Pianorecital 14.15 gelspel: ^14. 15.46 Gram: 1000 Koersen; lVo2 Gri 16.30 Alt en piano; 17.00 Kw» 17." 17.15 V d kind: 18 15 Kamermuz d sold; 19.00 Nws, 19.30 Rep; 19 19 50 Pol caus; 20 00 Verz progr; 5 muz; 22 00 Nws; 22.15 Muz eau 2300 Nws. Brussel 484 m: 12 00 en 12.30 Gi Nws; 14 15 en 14.30 Gi ------ 15 45 Gram; ',6 05 Lichte 17 15 Gra 00 Ork conc nuz; 17.00 Nwi 00 Hoorsp; 22. 112. „O ja. Ja, dat veronderstel ik," beaamde dok ter Balman met tegenzin. „Maar, het is er niet minder verschrikkelijk om." Hij sidderde zichtbaar. Ik hervond mijn spraak. „Maar wat voor aandeel heeft dan mijnhêer Gainsay in dit alles?" O'Leary keek mij vreemd aan. voordat hij antwoordde. Dan wendde hij zich naar Jim Gain say. „Gainsay," zei hij langzaam, ,.is een jonge man, die te eniger tijd in ernstige moeilijkheden zal komen, omdat hij zich niet bij zijn eigen zaak houdt. Hij is ongeneeslijk nieuwsgierig en hij is er volkomen van overtuigd geweest, dat hij 1 hij alleen dit mysterie kon ophelderen." Er blonk een glans van vrolijkheid achter in die heldere grijze ogen. Jim Gainsay richtte zich op. voelde verstrooid in zijn zak en haalde een pijp voor de dag, die hij bleef vasthouden zonder haar aan te steken, terwijl de politie-agent bij het raam hem met onaandoenlijk gelaat gadesloeg. Jim zuchtte. „Ik ben een dwaas," erkende hij opeens. „Maar het leek me, dat uw werk op niets uitliep. Ik moest een handje meehelpen. Ik dacht, dat het eerste wat te doen stond, was, het radium te vinden." Uit Corole's gespleten ogen schoot een vlam groen vuur. „Je kreeg het bijna ook t€ pakken," zei zij boosaardig. „Maar ik wist het je te ontfutselen." „Waar borg u het, toen Hajek, onmiddellijk nadat hij het van mij had gestolen, het over- ,gaf?" vroeg O'Leary zachtzinnig. I Corole's gelaat stond nors, maar zij antwoord- het de, daar zij, naar ik vermoed, er een zeker be hagen in schepte een ogenblik het middelpunt van het toneel te zijn. „Ik groef een gat daar onder een van die bo men buiten," zij wees met eer. lange bruine hand, waaraan een topaas glansde, naar de boomgaard. „Daar liet ik het gisteren de hele dag ik bedoel eergisteren." Zij keek even naar het raam, waardoor een zwak grijs licht begon te vallen. ,,En in die nacht wist ik jou te ontkomen" zij keek naar O'Brien „en jou" ditmaal naar Jim „en haalde het te voorschijn en bracht het hier in mijn juwelenkistje. Ik dacht, dat het hier veilig in deze kamer zou zijn, en Sarah was zo opgewonden," zij wierp een boosaardige blik in mijn richting „dat zij he lemaal niet opmerkte, dat ik naar buiten kwam zonder mijn juwelenkistje, toen zij mij zo attent meenam naar haar kamer en mij opsloot! Hoe vond u het?" O'Leary antwoordde niet. „Toen mejuffrouw Letheny om ongeveer 11 uur vanavond terugkeerde voor het radium, hield ik haar opgesloten." O'Leary wierp m-en -en Nik in de richting van de kast. waaruit zij was geko men. „Het interesseert mij te horen, dat u er kent het radium in uw bezit te hebben gehad." „Wat kunt u er aan doen?" snauwde Corole onbeschaamd terug. „En wat dokter Hajek be treft, is u helemaal mis. Ik weet, dat hij Hig- gins niet neerschoot en ik weet, dat hij Louis niet doodde, want beide keren was hij bij mij „Genoeg, mejuffrouw Letheny, of liever, me vrouw Hajek." Corole schrok op. Haar bruine handen tastten naar de muur achter haar. „Hoe weet u dat?" O'Brien schraapte zich verlegen de keel en bij dat geluid draaide Corole zich snel om om hem aan te zien. „Ik veronderstel, dat jij vanmiddag ons bent gevolgd," zei zij wraakzuchtig. „Zij trouwde vanmiddag," zei O'Leary. „Ten gevolge van een gesprek dat door e een onzer werd afgeluisterd," ik mag zeggen dat het nu mijn beurt was om verlegen te kijken „hebben wij reden om te denken, dat de bruid misschien een beetje weerspannig was, maar hoe dat ook zij, metterdaad zijn zij voor de wet gehuwd, terwijl mijnheer O'Brien bij de hand was. eigen verlangen om u zelve tot meineed te brengen, mevrouw Hajek, zal u in deze aangelegenheid geenszins baten, want uw echtgenoot kan daardoor niet geholpen worden." Er viel een eigenaardige stilte; de regenstro men buiten schenen wat af te nemen en ik hoor de op verre afstand het rollen van donder. Ik was bezig telkens weer bij mij zelve de ver klaringen van O'Leary na te gaan; het scheen mij niet toe, dat hij alles h^d verklaard stond op het punt naar zekere zaken navraag te doen, toen O'Leary weer begon te spreken. (Wordt vervolgd KANTTEKENING TVTOOIT heb ik aan het liberalism» getwijfeld, heeft professor Oud, de voorzitter van de V.V.D., zaterdag op de algemene vergadering van zijn partij gezegd. Men mag zich afvragen, of die twijfel er dan ook niet was, toen hij kort na de oorlog, mèt ande ren, de Partij van de Arbeid in hei leven riep, zij het om haar spoedig daarna weer te verlaten. Wie zo met woorden zijn twijfel ontkent, na die twijfel met daden U hebben getoond, lijkt niet de aange- m vertrouwen te winnen, Men mag zich ook daarom afvragen, waarop de hoop van prof. Oud is ge baseerd, wanneer hij voor zijn partij met enige moed de uitslag van dt verkiezingen tegemoet ziet. Veel eigens heeft de voorzitter van i V.V.D. ook ditmaal op de algemene vergadering van zijn partij niet kun- bieden. De betekenis van beginse len wordt, naar de woorden van de spreker, door hem hoog aangeslagen.! Maar men had uit zijn mond toch; graag iets meer gehoord niet betrek-' king tot het beginsel van het libera lisme. "Y^AT ER van gezegd werd, was be paald niet sterk van overtuigings kracht. Van de economische opvattin- het begin der vorige eeuw vernamen we, dat ze niet het liberale beginsel zelf vormden, maar dan toch wel een toepassing er van. Nu, dit lijkt ons ook niet bijster gunstig; een beginsel dat zich tot zulke toepassin gen leent. De kritiek van prof. Oud op de vrij heid, zoals deze gevonden wordt bin nen de P.v.d.A., is op zichzelf sterk, Binnen de P.v.d.A. is de vrijheid niet meer dan een compromis, zoals dat onvermijdelijk is binnen een zo hetero geen samengestelde partij. Maar kent prof. Oud zelf geen moeilijkheden? Hij is vóór opheffing van het processie verbod. Maar op de algemene vergade ring klonken al stemmen tégen op heffing. En wie in den lande libera len ontmoet, weet, dat de opheffing van het processieverbod voor hen ganselijk geen vanzelfsprekend iets is. Méér zal prof. Oud zijn liberale vrienden aan zich verplichten, zoals op deze algemene vergadering ook bleek, door opneming in zijn verkiezings manifest van een officiële voetbal pool jyE HOOP van prof. Oud op ver kiezingswinst is naar onze mening niet op redelijke gronden gebaseerd, behoudens misschien voor wat betreft de P.v.d.A. Want het compromis karakter van de P.v.d.A. blijkt toch allengs meer een vorm van zwakheid kracht te zijn, hetgeen deze partij nog wel eens kiezers kan gaan kosten. Bovendien kan de propaganda de P.v.d.A. onder teleurgestelde communisten, die voor de P.v.d.A, stellig een zekere radicalisering moet betekenen, figuren aan de rechter- leugel van de socialistische partij nog wel eens kopschuw maken. Een over haast vertrek naar de V.V.D. ligt dan voor de hand. Voor het overige heeft prof. Oud met zijn V.VJD. niets te verwachten. Het regeerbeleid heeft deze vier jaren uitgesproken constructief karaktei gedragen. De invloed van de socialis ten is sinds de eerste naoorlogse jaren tot redelijke proporties teruggebracht protestants-christelijke groepen hebben aan dat regeerbeleid een be langrijk en gezond aandeel gehad. Hier zit voor de V.V.D. geen winst. TIE OPMERKELIJKER is het geluid uit de V.V.D., dat onder deze om standigheden de rol van de oppositie alleen maar een bescheiden rol kan zijn. Trouwens, al eerder had zij zich aangediend als een partij, die minlste- riabcl geacht kon worden, als een partij dus die bereid en in staat is aan het regeerbeleid deel te nemen Dit laatste intussen zal slechts mo gelijk zijn, wanneer de V.V.D. ook werkelijk bereid is regeringsverant-' woordelijkheid te dragen en wanneer zij oog blijkt te hebben voor de waar heid, dat te onzent het regeerbeleli altijd het karakter zal dragen van een zeker compromis. In de laatste tUd is het compromiskarakter van hel regeerbeleid met name uitgekomen bij onderwerpen als de Zondagswet en de lijkverbranding. Daarin kan ook een partij als de liberale het bepaald niet alleen voor het zeggen hebben. Uit de redevoeringen van de heel Oud tijdens zijn jongste par tij vergade ring is nog niet gebleken, of hij bi deze eenvoudige waarheden het nodige politieke inzicht heeft gekregen. Mis schien zal zulks pas aan de dag treden bij de kabinetsformatie, dus na de verkiezingen. Maar van wie op kiezerswinst uil is, mag toch wel worden verwacht, dal hij zich thans reeds ook over deze zaak eens uitspreekt. Of zou dit juist iets zijn, dat aan kiezerswinst in de weg staat? De Zweedse afdeling van de Luthers» wereldfederatie heeft od haar jaar vergadering bisschop Elis Malm«- slroem tot voorzitter gekozen. Men besloot dit jaar 140.000 kronen ie besteden aan do oprichting te Mar burg (Duitsland) van een centrum voor heropvoeding van vluchtelin genkinderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2