CHRISTELIJK Bijbelse fundering grens voor contact met andere kerken Positie van Gereformeerde Bond wordt er niet gemakkelijker op Sp aren 2 VRIJDAG 13 APRIL. KANTTEKENING Galmtoonbrr Preek moet vrolijk orthodox zijn en niet langer dan halfuur duren Vrije Evangelische predikanten weer in Twente bijeen In Nederland kwamen ook dit jaar in Nyverdal t/tfeen. De z.g. dominees- preek werd gehouden door ds. J. Karelsc uit Goes n.a.v. Rom. 6:4. Ds. H. Postma uit Nijverdal sprak over: De aanpak van de hedendaagse prediking. Als ooit de wereld Christusprediking no dig heeft, de rijke Heiland en de arme mens, dan is het wel vandaag. In deze tijd van hoogconjunctuur en maatschap pelijke welvaart is de mens innerlijk arm, bang in het donker, angstig voor dreigen de gevaren. Onze wereld heeft meer dan ooit de Heiland der wereld nodig. We doen de wereld tekort als we die rijke prediking niet prediken. Heel veel Predikers kennen de zorg, de nood en het verdriet, dat de mensen niet luisteren. Men kan dit voor een deel toeschrijven aan de tijd-geest. Maar zou het ook de manier van prediken kunnen zijn, dat de mensen niet luisteren? Is de prediking Christusprediking, onthul ling van Christus? De prediker moet een boodschap van God hebben, reoht op de man af. Deze boodschap is als een pijl op de boog met een punt, die de harten raakt. De prediker mag geen goedkoop Evangelie brengen. De drie stukken van de catechismus: ellende, verlossing en dankbaarheid blijven van kracht. Een mens, die zijn ellende niet kent, kan nooit tot de dankbaarheid komen over de verlossing in Christus. Hoe moeten wij tegenwoordig pre ken? Dit betreft dan de vormgeving, de toon, de taal. Dr. Billy Graham pre dikt op zijn manier de Christus eenvou dig in de taal van vandaag. De prediker moet studie maken van de moderne mens. Hij moet de mens van tegenwoordig leren kennen aan de bui tenkant en in de binnenkant, hem leren kennen in z'n nood en in z'n zwakte. En hij moet twee talen kennen: de taal van zijn Bijbel en de taal van zijn eigen tijd. Hij moet een broeder willen zijn van de naaste mens, dien hij als hij zijn taal leert verstaan zijn tolk kan De preek- en de galmtoon mensen afschrikwekkend. Hij moet zich oefenen in gewoon praten. Grapjes ma ken op de kansel, pikant zijn. is banaal. De prediker is bezig met heilige dingen. Allé aanpak is goed. behalve de ver velende. De prediker moet vrolijk ortho- Boek VAN DE DAG dica, samengesteld door dr. H. R. M. de Haan en W. A. L. Dekker. Uitg. L. Stafleu, Leiden. In dit tweede deel staat r i opnieuw men in encyclopaedisch verband bijeen gebracht heeft. Men vindt er, evenals in het eerste deel, belangrijke tabellen in. zoals die over symbolen voor een heden van de hoofdcommissie voor de normalisatie in Nederland, het periodiek systeem en een lijst van elementen, de evolutie van planten- en dierenleven, een schematische voorstelling van de generatiewisseling, de ontwikkeling van de mens in het kwartaire tijdperk, een mogelijke stamboom van de mens en Het feit dat zoveel woorden uit de klassieke en moderne talen een plaats vinden, verhoogt nog de bruikbaarheid van dit voortreffelijke werk, dat geen student in de medicijnen en geen arts mag missen. Doch ook veel anderen zullen zich dit groot woordenboek der geneeskunde willen aanschaffen. dox zijn. Vrolijk in 's Heren wegen. De prediker moet bij zijn tekst blijven. Zijn prediking is Woordbediening, Woord verklaring en daarin moet hij geven het beste voor het hoogste. Hij heeft de op dracht van Christus: Gaat heen en pre dikt. Dat laadt hem met verantwoorde lijkheid. Maar de Here Jezus verbindt daaraan ook de belofte van Zijn nabij heid. Het wonder: dat God, door 't Woord van de prediker mensen gezegend heeft, is zijn vertroosting van den Heer. De prediking van vandaag moet niet langer dan een half uur zijn. In de kerk diensten moet meer ruimte komen voor de zang. Er ligt zulk een zegen in het christelijk lied. De inhoud van de prediking mag niets anders zijn dan Jezus alleen. Dat zal de zegen zijn. Ds. J. van der Werfhorst uit Utrecht hield een referaat over de „Literatuur van onze tijd". Hij behandelde uitvoerig de dichter Nij'noff, die hij zag als een typering voor onze periode. Hij sprak gebogen over Jezus, maar zelf heeft hij niet gebogen voor Jezus. Alles wat hij wist over Jezus heeft hij dienstbaar aan de kunst gemaakt, maar ging zelf op de eis van God niet in. Van zijn verzen kunnen wij zeggen: een testimonium van geestelijke armoede. Op de vergadering werd nog uitvoerig gesproken over het 75-jarig bestaan van de Bond, dat 21 juni in Zeist zal worden gevierd. Salarisverhogin g Ulo-leerkrachten afgekondigd In het staatsblad is afgekondigd het K B. tot wijziging van de salarisregeling voor de onderwijzers, werkzaam bij het uitgebreid lager onderwijs. Met terug werkende kracht tot 1 september 1955 is de beloning voor de eerste en tweede la gere ulo-bevoegdheid en die voor één middelbare ulo-bevoegdheid op twee en een half maal het voordien geldende be drag gesteld. De beloning voor één lagere ulo-bevoegdheid in een eerste klasse ge meente bedragende 27 a 29 per maand, is dientengevolge verhoogd tot 67,50 4 72.50, die van twee lagere ulo-bevoegdheden of van één middelba re Ulo-bevoegdheid, bedragende 54 4 58 is verhoogd tot 135 4 145 per maand. Leiders Chr. vakbeweging in ballingschap Vandaag is te Eelewijt (België) een tweedaagse internationale studiebijeen komst begonnen van leiders der Chr. 1 vakbeweging in ballingschap. De bijeen komst is belegd door de Internationale Federatie van Christelijke Gevluchte en Geëmigreerde Arbeiders, onder auspi ciën van het Internationaal Christelijk Vakverbond. Behandeld zullen worden de onder werpen: integratie van ballingen in de vrije wereld en hun activiteit op vak- bewegingsgebied. De studiedagen se. Slowaakse. Witrussische en Baltische Christelijke vakorganisaties uit België. Frankrijk, Nederland en Duitsland. De studiedagen zullen eveneens worden bijgewoond door bestuurders van het I.C.V. en van Christelijke vakorgani saties uit de gastvrijheid landen. Beroepin snerk Wier te Putten. Bedankt: voor Opper- en Neder Andei H. van Amstel te Ter Aar. Aangenomen: naar Blija (Fr. toez.) M. de Jonge te Wedde (Gr.), die be dankte voor Jouwerd (Fr. toez.) GEREF. KERKEN Beroepen: te Amsterdam-W. (6e pred, pi.) H. Sweepe te Leiderdorp; te Rotterdam (als ziekenhuispredikantG. Koenekoop, wonende te Rotterdam- Charlois. Beroepbaar: Te Amersfoort is prae- paratoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard kand. J. Simonse, Celsius- straat 12. Amersfoort. GEREF. KERKEN ART. 31 K.O. Bedankt: voor Grand Rapids (Ref. Church) G. Zomer te Vrouwenpolder. GEREF. GEMEENTE Beroepen: te Middelharnis en te Wa peningen Chr. van Dam te Bameveld te Slikkerveer J. B. Bel te Krabben- dijke Advertentie EEN WOOKD VOOR VAN- DAAG Een toevlucht Men kan jaloers zijn op de psalmdichters, want wat leefden zij dicht bij God! Lees ze maar j na. Psalm 86; „Ik roep tot U den j gansen dag". Psalm 87: „Des daags roep ik en des nachts ben ik vóór uw ogen. Laat mijn ge bed voor uw aangezicht ko men, neig uw oor tot mijn ge roep." En psalm 90; „Gij zijt ons geweest een toe vlucht van ge slacht tot ge slacht." Deze menisen zochten altijd weer hun troost bij God. In voorspoed en tegenspoed zij bogen hun knieën en ver trouwden zich in' alles toe aan hun Schepper. Om jaloers op te zijn! Soms kan dit leven zo benauwd zijn. Zo dat men tobt en piekert. Zo zelfs dat men geen uitweg meer ziet. Dat gaat meestal niet over de grote dingen van dit leven juist die kleine dingen waarmee men iedere dag te maken heeft kunnen ons al dwars zitten. En dan zou men daar wel eens over willen praten. Met iemand die alles begrijpt èn die in staat is te helpen. Zo iemand is God. U kunt al tijd bij Hem terecht. En hij luis tert altijd naar uw zorgen en moeilijkheden. Zo deden toch die psalmdichters het ook. En zij ver trouwden er vast op: Hij kan en wil en zal in nood, zelfs bij het Generale synode Geref. kerken Artikel over oecumenische roeping aanvaard vergadert, heeft gisteren uitvoerig van gedachten gewisseld over de oecumenische roeping van de kerk. Uitgangspunt was de formulering van de commissie, die moest rappor teren over het door de deputaten voor de herziening van de kerkorde uitgebrachte concept. De commissie stelde: Zoveel als dat mogelijk is, zal in overeenstemming met de roeping van de kerk om niet te berusten in scheuring en gedeeld- heid, met andere dan in de vooraf gaande artikelen bedoelde Christelijke kerken contact gezocht worden. In deze formulering wordt gedoeld op de artikelen 126 en 127 uit het ont werp, waarin gesproken wordt over de buitenlandse kerken, waarmee de Geref. Kerken via correspondentie Christelijke gemeenschap oefenen, en de kerken van Geref. belijdenis in ons land, waarmee betrekkingen worden onderhouden. Prof. dr. D. Nauta vond de aanduiding .contact" te weinig zeggend. Hij gaf de voorkeur aan de formulering: dat de kerken al het mogelijke behoren te Advertentie Vüikcdk chocolade PASTILLES naderen van de dood, volkomen uitkomst geven. Dat vertrouwen is onontbeerlijk. MELODIE en WOORD der Ethergolven I programma; 15.15 Kron. lit kal; 8.00 Nws en weerber; °8.ii Gram": I zicht:"V8!25"GramT"l8AÓ'"v'»n18het on« ir J W..IJUW (9.35—9.40 Waterst); 18.40 Gram: 18.45 Regerlngsuitz: „Atlantisch 12.00 Angelus; 12.03 Metropoli J - *-> med< kath .33 Land- en tulnb meded). r; 13.00 Nws en kath nws; 13.20 Lichte 20.40 Ge- uz; 13.45 Gram; 14.00 Boekbespr; 14.10 schaakto chte muz; 14.20 Eng les: 14.40 Amateur- avondgebed ei Nws in Espei lantisch Pact; 19.00 sol; 20.00 „Llchtba- D progr; 22.00 Cl I Hilversum II. 298 m. VARA: 7.00 Nws; 7 I Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 818 Gram; 8 II V d huisvr; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 Gra Tijdelijk uitgeschakeld; mwljaing. VARA: 10.r~ lubedrijven: 11.35 Sopi 1230 Land- en tuir. 13.00 Nws: 13.15 VARA-' PUZZEL No. 388 HORIZONTAAL: 1 Vernietigen. 6 ge hoororgaan. 7 gebogen. 10 telwoord. 12 in het jaar onzes Heren. 13 uitroep. 14 Amsterdams peil, 16 vinnig, 13 volko men ontwikkeld insekt, 21 wilde haver. 22 wijnmaat. 23 vader, 25 zangnoot. 26 reeds. 27 uitstekend. 29 altijd groene heester. VERTIKAAL: 1 Plantengeslacht. 2 strowis. 3 schuur, 4 kleefstof. 5 bij woord. 8 rondhout, 9 deel van een huis. 11 gerucht. 13 knaagdier. 15 godsdienst, OPLOSSING PUZZEL No. 387 VERTIKAAL: 1 Schil. 2 H.L.. 3 Ei 4 roekeloos. 5 t.t., 6 kit, 8 lastig. 10 ananas 12 fa 15 al. 17 te. 19 egaal. 21 en. 23 bei. 25 mos. 28 pa. 29 la. meded; 12.33 - A-varia; 13.20 itje: 14.00 V d jeugd; Zang: 15.10 Boek- 15 Het volle pond; 17.00 Weekjourn; 17.30 s en comtn; 18.20 Gram; ilkaart. VPRO: 19.30 Pas- .40 De Bijbel in het Ker- 19.55 Deze week. caus. 20.05 Nelis Volle Vaart; 22.00 Soc comm; 22.15 22.40 Binnen zonder kloppen, .00' Nws; 23.15—24.00 Gram 17.00—17.30 "progr 21.00 AVRO's Europees NTS -- - Moskc Engeland, BBC Hoi 13.25*SHT Eurovisie 12.30 Amus 13.00 .,.w MO Gevar progr; 15.10 Caus 15.25 Sport; 17.05 Orkest conc: 17.30 Caus; 18.00 V d kind: 18-55 Weerber; 19-00 Nws 19.15 Sport; 19.30 Amus muz; 20.15 Pari overz- 20 30 Interv; 21.00 Gcvar pj°6r. 22.00 Nws; 22.15 -Hoorsp; 23.45 den, 24.00—0.08 Nws. Engeland. BBC Light Progr. m. 12.00 Voordr; 12.15 Orkes Pari overz 13-15 Dansmuz. 13.55 Sportpa- rade: 14.15* Orgelspel; 14 30 Sport; 14 45 V d kleuters: 15.00 Amus muz; 15. 16.45 Idem: 17.45 Accordeonmuz; 18 19.00 Orgel en zang; 1930 20.00 Nws; 20.24 Voe :muz: 21.00 Hoorsp; 22.00 Ge- 00 Nws: 23.15 Oui 24.00 Gram; 0.45 Progr. O' 11.45 Gri 21.00 Hoe 0.50 Weer- 0.55—1.01 ussel 324 12.3' .3.00 Nw Accordeonmuz; 15.30 Gram; 15.45_ Accordeon muz; 16.00 Omr ork; 16.30 Eng ler. lJMX^Nws; 17.10 Gi^ Gri Grar 245 Grar jrgische gezanger 18.30 V d sold: innn C»h.r»t- 2LOL 22.00 Nw: 23.00 Nw: I m. 12.15 Nws "5 Gran - to; 17 00 Nws: 17 15 20.00 Gevar progr; 22 kwint; 22.55 Nws; 23' Nws; 23 0524.00 Gr< Discussie dr. Berkhof en ds. Boer "HE vier no's van „Woord J-y en Dienst", die zijn verschenen in februari en maart bevatten een hoog staande briefwisseling tussen dr, H. Berkhof, de bekende rector van het seminarium der Ned. dat Herv. kerk te Driebergen fMÈ i' en ds. G. Boer, thans te Lunteren, over „Positie en problemen van de Ge- ziöhzeif bezit,"dat" Verhoudingen spitsen zich steeds meer toe zal zijn, nadat deze visie aan haar eigen dualisme is te gronde gegaan". Zeker, wij kennen de rijkdom der openbaring ten dele, doch dit verhindert niet, dat de Waarheid geen diepgaand gangspunt te kiezen in mentaliteitsverschil is: „wij bepaalde cultuurfase, theo- Waarheid <.iS geloven dat de openbaring logisch is dit onjuist. De gekend wordt. Zij zulk een volheid van accen- crisis, waarin Gods Woord samengesteld geheel, in ons brengt, is van geheel van de één dit deel en de ref- hnnri «„V "T ."J andere aard dan welke cul- ander weer een ander deel rei. hond m de Herv, haar weerspiegeling in het tuurcrisis ook. „Wanneer zou kennen. Zo valt het Kerk. binds de invoe- geloof der gemeente, tot andere vragen de vraag waarheidsbegrip in stukken ring van de nieuwe kerk- modaliteiten moet leiden en naar een genadige God' uiteen, waarin' allerlei el- orde (door de G.B, sterk dat uniformiteit hier onge- •verdringen, zijn .wij op weg kander uitsluitende stukken t bekritiseerd) is de ver- hoorzaamheid betekent Vje(_ contact met de leven- zich bevinden: Wordt er in G.B. kringen -!e gemeente te verliezen. Doch Christus zegt, dat wel voldoende nagedacht Verwatering en verarming wie uit de Waarheid is Zijn - over de achtergronden van net □eter op geworden. Bij de saecularisatie? Toegege- schering benoemingen acht de G. ~-J B. zich gepasseerd en achteruitgezet, terwijl men meent niet mee te kun nen doen aan het algeme ne werk, dat uitgaat van de Ned. Herv. kerk in gene, haar nieuwe gedaante. stem hoort en al luiste rend naar het Woord Gods kwam de Kerk tot beslis sende leeruitspraken en een geloofsbelijde- Dr. Berkhof stelt, dat nu eenmaal verschil vis geloofsbeleving. niet od uniforme wijze ge predikt: het maakt ver schil of hij zich richt tot tijd; moeten het gevol; zijn! Het kan niet ontkenc er al in?" worden, dat de term „ge- uniforme Tenslotte wijst dr. Berk- meenschap met de belijde- nis. hof op eigenaardigheden uit nis der vaderen" destijds Wat de saecularisaite be de praktijk, die velen hel®*1}- gekozen is, omdat velen treft: hierachter steekt het meren om te komen tot dat- daarin een grotere vrijblij- oordeel Gods over een ;ene, waarom het de G.B. vendheid zien tegenover de Kerk die niet getrouw is igenlijk te doen is: preek- inhoud van de belijdenis, aan haar opdracht. Men lengte, -toon en -taal (tale waarmede men niet zelden zoeke de kwaal niet waar Kanaans), gezangenkwestie, overhoop ligt. wel de verschijnselen zich levensstijl. Is er wel vol- Wanneer de G.B. als mo- openbaren, doch niet de i- doende zelfcritiek? Naar daliteit „bevindelijke haard bevindt. Onze eerste groep") zich een plaats in roeping is de gemeente te de Kerk toegewezen ziet bouwen, opdat zij een licht j naast andere modaliteiten, op de kandelaar zal zijn. ZEER uitvoerig gaat ds. die andere accenten leggen Daarom verwerpen wij de Boer op de door dr. -- -»u-; J- Joden- dan wel tot heiden B®{khof aan de orde ge- elementen geacht worden tingen, waarbij de gemeen- christenen De theologische stelde. v.ragen in. Tegenover haar voren te brengen, dan te verkommert en accenten ziin hii Re ^esze de P°Sin8 °,m de Herv. acht ds. Boer dezTe registra- tenkerkelijken niet de bul classificatie een bereikt. Ö.i. wordt" de sae- gedaante 'roivifn anderen 'n strijd met haar groot onrecht: „daarmede cularisatie door niets ■er verschillend bliiven oorspronkelijk karakter, hebt u ons van onze enige ders gestuit dan door de ggen stelt de G.B.: alleen zij heb- grond afgedrongen, nl. niets rechte bediening des ben recht in de kerk, die anders te willen zijn dan Woords. Dan is er ook de Ons geluid, aldus Berk- zich houden aan de spreek- dienaren van het goddelijk tucht over de eigen kring. :chraal regel der kerk; nl. haar be- Woord". Hoofdbezwaar te- Tenslotte stelt ds. Boer lijdenis. Men achtte dit gen de midden-orthodoxe voor, dat de door dr. Berk geen intolerantie. prediking is, dat zij niet hof gewenste gesprekken i-, karak- bijbels genoeg is. „Wij ver- gaan zullen over: 1) het ge- absoluteren niet een be- zag van het Woord Gods; lar 2) de prediking klinken en uw kritiek ten we vaak als juist er kennen. wii geloven niette min. dat de H Gec Kerk is werk niet benerkt tot de lijk niet met de invoering paalde geloofsweg, Ne- hevindeliik. derlaid en Schotland. Tee< wat beschouwd mo»t woi den als de verabsoluterin ■>fsweg zegge de kerkorde opgeheven, een absolute geloofs- naar de Schrift; 3) toetsing De tijden van de grootscheep- inhoud". van de wederzijds gewraak-- synthesen zijn meestal te levensstijl aan de Schrift wij len gaa: de Kerk op haar hoogtepun- slist af: voorzover deze ten; 4) onderzoek van de iets te bewaren heb- modaliteiten zich niet bui- achtergronden van de hui- ingezonkenheid geestelijk leVen. Wij daliteit de hem toekomende ben voor het geheel der gen voor het gezag van het dige saecularisatie nlaats inruimen. De Kerk Kerk. Daartoe staan wij in Woord Gods, scheiden hier zinning op de inhoud van de daar- een betrekkelijk isole- onze wegen en aanvaarden boodschap in het aposto- ment," wij een ons opgedrongen laat; 5) waarin wil men Het moge cultuurfiloso- isolementDe classiek méér en minder dan de be- fisch juist zijn het uit- reformatorische predi- lijdenis der Kerk. he.eft g' binn«n heeft een grote sch°idenheid haar plaats Niet vergeten mag v doen om samenbinding en heretel van eenheid tussen de kerken te bevorde ren. De commissie beraadde zich daar over toen nader, waarna de rapporteur van de commissie, ds. E. N. van Loo to Sneek, de volgende wijziging voorstelde; „Eveneens zal zoveel als dat mogelijk is gezocht worden naar wat de eenheid kan bevorderen met andere dan in de voorafgaande artikelen (126 en 127) be doelde Chr. kerken". Ds. L. ten Kate wilde eenheid nog vangen door toenadering; omdat- aan eenheid nog lang niet toe is. ds P. N. Kruyswijk te Ouderkerk Ook voorkeur aan het woord toenadering. Ook voorstanders van één katholiek pro testantse kerk zouden zich op dit artikel kunnen beroepen, aldus de praeses. Dr A. G. Luiks wilde de bepaling toevoe gen, dat naar eenheid gestreefd zal wor den met de kerken,, die Mattheus '6 vers 16 als haar fundament aanvaarden. Dus geen beperking tot de kerken van strikt Geref. signatuur. Alleen dr. L. Praamsma te Groningen verklaarde zich hiervoor. Nadat de commissie opnieuw in be raad was geweest, kwam zij met de vol gende formulering uit de bus: Met an dere dan In de artikelen 126 en 127 be doelde Chr. kerken zal zoveel als mo gelijk is contact gezocht worden in overeenstemming met de roeping van de kerk om wat door de Heilige Schrift geboden is te doen, wat samenbinding en herstel van de kerkelijke eenheid kan bevorderen. De commissie nam toen nog een amendement-Praamsma over, waar in werd voorgesteld te lezen: 'in ge hoorzaamheid aan de Heilige Schrift. Zo werden de contacten gebonden aan de grens van een Bijbelse fundering. De synode ging met de formulering ak koord. Het artikel zal nu in handen gesteld worden van deputaten, die het met een rapport zullen zenden aan de particu liere synoden. Op de volgend jaar te A.ssen te houden synode, waar de her ziene kerkorde haar definitieve vorm zal krijgen, zal het artikel eerst ter tafel komen. Kleine zaken In de avondvergadering werden enkele „kleine zaken" afgehandeld. Zo besloot ae synode over te gaan tot correspon dentie in engere zin met de Dutch Re formed Church of Ceylon. Nog niet zal worden overgegaan tot correspondentie met de Reformierte Kirche van Lippe- Detmola. Aan de deputaten voor de correspondentie met de buitenlandse Kerken zal verzocht worden, zich van de ontwikkeling in genoemde kerk op de hoogte te houden. Tot dusver werd de arbeid, die voort vloeide uit het contact met Duitse ker ken, verricht door deputaten voor dt geestelijke verzorging van de verstrooi den in het buitenland. Deze taak wordt nu opgedragen aan deputaten oorrespondentie met de buitenlandse kerken metingang van de periode de synode van 1957. Het aantal dei taten zal daartoe in Assen wore uitgebreid. De raad van de gereformeerde kerk. ie Emmeloord is uitgenodigd, zich te:dan het karakter krijgen van doen vertegenwoordigen bij de intree' van een predikant in de chr. geref. kerk zekere hestedingsdwang. ter plaatse. De raadsvroeg aan de gene- i algemene richtlijn deze aangelegenheid JN zijn mooie Lohman-biografie, waarin wjj steeds gaarne blade ren en lezen, vertelt Suttorp, dat A. F. de Savornin Lohman zich la 188O keerde tegen de toen op stapel! staande wet tot oprichting van een| rijkspostspaarbank. Naar de meninjj van Lohman lag het bevorderen van de spaarzaamheid niet op de weg vani de staat. De regering behoort niet ons! aller vader te zijn, zei Lohman teke-| nend. Het bovenstaande schoot ons te binnen, omdat het aan het begin van deze maand vijf en zeventig jaar ge-i leden was, dat deze wet op de rijks-1 postspaarbank in werking trad. De vraag van Lohman is wel actueel ge- Dieven, al leven we er wat gemakke lijker overheen. De rijkspostspaarbank zelf heeft! onder ons volk wel opgenomen, en dit laatste in meer dan één betekenis.! Het aantal rekeningen of boekjes Is j gestegen tot boven de vier en een half miljoen, hetgeen hierop neer komt dat er op iedere vijf inwonen i van ons land twee rekeningen voor komen. Er is een totaal saldo-tegoed van meer dan anderhalf miljard. De rijkspostspaarbank neemt dus een plaats van belang in op de geld- en kapitaalmarkt. j?N toch blijft de vraag van Loh- man van betekenis. Zij kan op nieuw gesteld worden, nu de over heid voornemens is, in bepaalde sek toren van het leven het sparen te gaan bevorderen. Wij denken aan de aangekondigde vormen van jeugd- sparen. Wij denken eveneens aan de ook aangekondigde vormen van 'louwsparen. De middelen om dit sparen te be vorderen liggen uiteraard met name in de belastingpolitlek. Want in de tijd waarin wij leven is de belasting- politiek een machtig Instrument in het geheel van de regeringspolitiek. i Niet meer als voorheen dient de be- lastingpolitiek om de overheid aan de nodige gelden te helpen daarnaast geeft de belastingpolitlek de over heid bovendien het middel in de hand om Invloed uit te oefenen op de wijze, waarop het volk zijn geld zal I besteden. De belastingpolitlek rale, synode 'Voor de kerken *e wulen geven. De synode bleek ech- ter van oordeel, dat de kerkeraden hierin, in verband met de situatie ter plaatse, zelf hebben te beslissen. Mensen en feiten T®» Haren Is 76 jaar oud overleden ir. K- P. Bonthuis, oud-inspecteur van de Landbouw. Ir. Bonthuis is vele jaren hoofd geweest van de afdeling buitenlandse landbouwvoorlichting van het ministerie van Landbouw. Hii was ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw en officier in de orde van Oranje-Nassau. Ds. W. M. Ie Colntre, geref. predikant voor de geestelijke verzorging van militairen is vandaag als geestelijk verzorger aan boord van het emi grantenschip Zuiderkruis naar Zuid- Afrika vertrokken. Op 2 augustus hoopt hij met de „Waterman" uit Kaapstad de terugreis te ondernemen. De Groningse hoogleraar, prof. dr. P. J. Bouman zal deze en de volgende maand aan Zuidafrikaanse universitei ten, in het kader van het culturele verdrag tussen Nederland en de Unie van Zuid-Afrika. een serie lezingen houden over arbeidsverhoudingen in West-Europa, over de Ned. bevolkings problemen, de sociologie van de grote stad en van de film. Advertentie Vrouwen Vrouwen hebben vaak moeilijke en pijnlijke tijden. Zij kunnen deze aan merkelijk verlichten, ja die pijnen doen verdwijnen door het gebruik van Togal, de grote pijnverdrijver. Togal is onschadelijk voor hart, nieren en maag. Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40 en f 8.88. 108. O'L/eary keerde zich weer om, liep naar het midden van de kamer en bleef stil staan om met een eigenaardige uitdrukking in zijn ogen van de ene man naar de andere te kijken. „Komaan," zei hij. „Ik heb je beiden te pak ken gekregen." Gainsay wilde wat gaan zeggen maar hield op toen de punt van een der revolvers onrustig heen en weer ging. „Als je wilt, kun je je handen naar omlaag brengen, Hajek." zei O'Leary zachtjes. „Of lie ver wacht een ogenblik." Hij liep naar hem toe, gleed snel met zijn handen over Hajeks zakken zonder acht te slaan op de woede in die kleine oogjes, haalde er een kleine revolver uit, wierp die op het bed en glimlachte. „In orde, dokter," zei hij beleefd. „Nu mag u uw handen laten zakken Er was enige opschudding bij het raam. „Hier is iemand, mijnheer O'Leary," werd er gezegd. „Hij was in het struikgewas en u zei, dat niemand zich uit de voeten mocht maken." O'Leary keek aandachtig naar het kleine groepje bij het raam en dan klaarden zijn ogen „O, is u het, dokter Balman? U kwam juist op de juiste tijd. Ik geloof dat wij onze vogels geknipt hebben. Kunt u het raam door komen, d-okter?" Het was inderdaad dokter Balman; het water liep van zijn schouders en glansde in het licht terwijl hij onder bijstand van een politie-agent onder het raam doorkroop. Toen dokter Balman eenmaal in de kamer .vas. keek hij langzaam om zich heen. 23 55 „Wat betekent dit? Wat hebt u gevonden, i O'Leary?" Zijn verbaasde blik zag eindelijk het doosje in Gainsay's hand. Hij schrok. <~lÜie het „Wat wat, is dat het radium?" „Het zal u interesseren te weten, dokter Bal man, dat wij de moordenaar en de dief hebben gepakt." „Wat!" riep dokter Balman. Zijn ogen door liepen langzaam de kamer en zijn stem begaf hem even als hij riep: „Toch toch Fred Ha jek niet?" De triomfantelijke ogen van O'Leary kregen een ietwat zachtere uitdrukking. „Wacht," zei hij. „Er is nog iemand im de kamer." Hij nam een sleutel uit zijn zak, ging met lichte stap na-ar de gesloten deur van de kast verderop, ontsloot die en smeet haar open. Ik deed een stap naar voren en slaakte onwillekeu rig een kreet. Onmiddellijk herkende ik mijn eigen purperen hoed, doorweekt en kletsnat en dan, ineengekrompen in die kleine ruimte de gedaante van een vrouw Het was Corole! Terwijl wij stonden te staren, beantwoordde zij een ogenblik onze blik woedend. Dan richtte zij zich langzaam op, vechtend tegen haar ver stijfde spieren Haar ogen, klein van haat wa ren ip Lance O'Leary gevestigd. „Ik heb hier uren doorgebracht," zei zij op een eigenaardige toon, die hees was van woede. Zij stampte met haar voeten om het bloed weer tot stromen te brengen en boog langzaam haar armen. Dan trok zij mijn hoed van haar hoofd, wierp hem verachtelijk ergens heen en streek met haar bruine handen door haar verward, geel haar. „U zult hiervoor boeten." zei „Hoe durft u me met geweld in die kast te brengen, de deur te sluiten en mij aan mijn lot over te laten!" Zij deed een paar tijgerachtige stappen in de richting van O'Leary en haar nagels glinsterden veelbetekenend. „Niet zo haastig, mijn beste dame." O'Brien haar in de rede, die zwijgend door het raam naar binnen was geglipt. Corole wendde haar kwaadaardige blik af, bezag O'Brien een ogenblik en inspecteerde dan langzaam en boos aardig de kamer. „Dus jij bent hier ook?" zei zij tegen mij. „En dokter Balman. En Jim. Echt een huiselijk feestje. „U hebt gelijk," beaamde O'Leary vriende lijk. „Echt een huiselijk feestje. Inderdaad, wij hebben er nog ma-ar één nodig om onze kring voltallig te maken. Zuster Keate, wilt u zo goed zijn zuster Day te roepen?" Mijn hart sprong weer tot in mijn keel, toen ik die naam hoorde, en ik hoorde Jim Gainsay iets mompelen, waaraan spoedig een einde werd gemaakt. Ik deed de deur open en glipte de gang in; het was niet nodig om Maida te roepen, want zij stond daar tegenover de donkere deur, waarboven nog dat onheilspellende rode licht scheen. Zij was heel bleek, maar zei niets toen ik haar wenkte de kamer binnen te komen. Bij onze binnenkomst werd O'Leary actief. Hij vees naar de beschikbare stoelen. „Gaat u zitten, zuster Day zuster Keate. Dokter Balman, da-ar is een plaats voor u op het bed. Wij kunnen het ons ook wel gemakke lijk maken; ik heb een verhaaltje te vertellen." (Wordt vervolgd) JNTUSSEN blUft het nog altfjd du bieus, in hoeverre de overheid hier een taak heeft Gaarne willen wij vooropstellen, dat het van grote waarde is, zo het volk spaart. Het kan zelfs op de weg van de overheid liggen, de spaarzin aan te wakkeren. Maar dit houdt nog niet ln, dat dit zou dienen te geschieden door het toekennen van zekere faciliteiten op het gebied van de belastingen (bijv- vrijstelling tot op zekere hoogte van loon- en inkomstenbelasting). Wij moeten niet vergeten, dat wij leven in een tijd, waarin de bemoei ingen van de staat toch reeds diep in ons leven ingrijpen. De geleide loon politiek heeft voor zeer velen de hoogte van het inkomen in sterke ma te afhankelijk gemaakt van de kos ten van het levensmiddelenpakket. Veel ruimte bleef er daarnaast niet ovér om zelf nog bepaalde beslissin gen te kunnen nemen. Het is een goed ding, wanneer daarin verbetering kan komen, wan neer men weer enigszins verantwoor delijk kan worden voor de besteding van zfjn eigen verdiensten, wanneer men zelf weer beslissingen kan gaan nemen. Dat is ook het ogenblik, waarop het sparen weer kan worden aangemoe digd, niet langs de weg van een ze kere hestedingsdwang, die bovendien in de uitwerking allerlei onbillijkhe den zal oproepen, maar als een alge meen ideaal. J)E rijkspostspaarbank heeft haar jubileum gevierd. Zij heeit geen monopoliepositie veroverd, want naast haar hebben tal van particulie re instellingen zich krachtig weten te ontplooien Men kan daarom niet stellen, dat de totale spaarsom zon der rijkspostspaarbank lager zou zijn gebleven. Wèl heeft de rijkspost spaarbank een grote plaats in ons olksleven verworven. Met dit laatste zou men haar op zichzelf kunnen gelukwensen en daartoe is bij een jubileum ook wel enige aanleiding. Mits men maar in gedachte blijft houden het bezwaar van Lohman, dat betrekking heeft op de taak van de staat in dezen en dat ook of juist in onze tijd weer actueel Moet de staat de spaarzaamheid be vorderen? Wij zouden deze vraag zó willen beantwoorden: de staat moet de ontplooiing van de spaarzaam heid zo weinig mogelijk in de weg liggen. Ons volk, dat van nature een spaarzaam volk is, zal dan van zijn kant het wenselijke wel weten te doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2