CttRISTFUJK
c
Raad voor Kerk en School is
geen onderwijsorganisatie
oog
Gunstiger verlofregeling met
op zondagsheiliging
Gods vrij maclit reikt overal, maar
Gods Woord wijst bepaalde weg
^•ïrsrïïrïs A"
Stó&M us?
Voor voldane
burgers
2
ZATERDAG 7 APRIL 1956
KANTTEKENING
Jaarvergadering te Utrecht
Vele subsidie-aanvragen van openbare
scholen voor godsdienstonderwij s
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te De Bilt J. Smit te Groot
Ammers.
Aangenomen: naar Wildervank ttoez.)
L. j. ae Jongn te Tolbert tGr.i
Bedanxt: vuor Wijk bij Heusden K.
Q. Col te V eenenaaal.
Benoemd; tot nuipprediker teDinx-
perlo W. Kijken katecneet aldaar.
E Utrecht kwam gisteren de
Hervormde Raad v<jpr Kerk
en School in 14e jaarvergadering
byeen. De agenda vermeldde een
bijzonder interessant punt name
lijk een forumbespreking, waar
over wij elders op deze pagina
uitvoerig berichten.
In zijn openingsrede betoogde
de voorzitter van de Raad, dr.
Van der Neut, dat de Hervormde
Raad voor Kerk en School niet
met onderwijsorganisatie op één
lijn te stellen is. Hij beweegt zich
op een ander niveau namelijk op
dat van de kerk. De raad is geen
organisatie voor scholen van be
paalde geestelijke signatuur, maar
een orgaan van bijstand uitgaan
de van de Generale Synode der
N.H. kerk en zich richtend tot
alle scholen die van zijn be
moeienis gediend zijn.
Een groot aantal aanvragen
sidie voor het godsdienstonderwijs op de
openbare scholen is het afgelopen jaar
door de kerkeraden en gemeentebestu-
ingediend, zo deelde ds. Henkei in
zijn jaaroverzicht mede. Dit is een
mooi resultaat mede van het werk van
de Raad, maar daarnaast zijn de moei
lijkheden echter nog vele.
De positie overheid-school-kerk is nog
et duidelijk afgebakend, het godsdienst
onderwijs op de scholen is nog te veel
zonder toezicht en laat daardoor dik
wijls veel te wensen over. Een com-
ie is thans opgericht om een ver
antwoord leerplan op te stellen voor de
godsdienstige vorming van de school
jeugd tussen 6 en 12 jaar.
Het afgelopen jaar bedankten als
hoofdbestuurslid de heren H. G. Groe-
newoud te Groningen en J. Jonges te
•Gravenhage.
Ds. J. R. Wolfensberger te Amster
dam sprak een slotwoord. Behalve tal
afgevaardigden uit de onderwijswe-
waren om. aanwezig ds. De Ru
praeses van de Ned. Herv. synode, de
Kamerleden mr. Roosjen, dr. Vermoo-
ten en mr. Stufkens. Voorts dr. Gun
ning namens de raad voor kerk en ge
zin, dr. Holterman namens de Oecume
nische Raad van Kerken en ds. Steen
beek, voorzitter van de Jeugdraad.
Helpt „Bartiméus"
Chr. Blindeninstituut Zeist
Stort uiv bijdrage op giro 31454
Boek
VAN DE DAG
Waar is uw God? I MINISTER STAF OVERWEEGT
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
„Jan Lobel uit Warschau" door
Luise Rinser. Vertaling Carel Voorhoe
ve. Uitg. Mij. H. P. Leopold, Den Haag.
Een ontroerende novelle over een
Poolse Jood, die enige tijd was onder
gedoken bij een Duits gezin waarvan de
vader aan het front staat. Een verdreve
ne, een uitgestotene, een medemens in
nood. Juist toen hij zich illegaal wilde
inschepen voor Palestina, haalde God
hem uit zijn angst en uit zijn verlaten
heid weg. Zelden is een triest verhaal
zo zuiver en zo verrijkend getekend als
hier door Luise Rinser in slechts 76
.bladzijden.
Mensen en feiten
Tot gewoon hoogleraar aan de T.H. te
Delft in de afdeling werktuigbouwkun
de is benoemd ir. J. O. Hlnze voor 1
vakgebied der aero- en hydrodynamii
Op 9 april a.s. viert ds. P. Hekman te
Beilen zfjn 40-jarig ambtsjubileum als
predikant in de Geref. kerken. Hij werd
in 1883 te Zuidbroek geboren en stu
deerde te Kampen. Te Westbroek, zijn
laatste gemeente, die hij vier jaar dien
de, werd hem in 1953 emeritaat ver
leend. Ds. Hekman maakte een studie
reis naar Amerika en bezocht het zen
dingsterrein van de Geref. kerken on
der de Indianen in Nieuw-Mexico.
In het afgelopen jaar is het ledental
van de Baptistegemeenteen in Nederland
door het toedienen van de doop aan vol
wassenen toegenomen met 367. Thans
zUn in ons land ruim 7000 Baptisten,,
verdeeld over 50 gemeenten. Meer danj
de helft van deze gemeenten is ii
noordelijke, provündies gevestigd.
jor Zonnemaire, ivamerix,
jvapene, Vreeswyk en Uuaemiraur
oeroepèn: te neerien als Lvangeiisa-
e-prea. Joh. Heuie te Kaam.
GERE.F. KERKEN
(ondern. art. 31 K.O.)
Beroepbaa.1: Kana. D. Berghuis te
Groningen, na prep. examen in ae cias-
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal: te Zwolle A. Bikxer te Am
sterdam en A. Hilbers te Brusohede.
GEREF. GEMEENTE
Aangenomen: naar Paterson lU.S.A.)
G. A. Zijaervela te Artesia iCaiifor-
nie), voorneen Chr. Gerei. pred. te
Zwjjndrecht, die bedankte voor Lem
mer, Marknesse, Shebay-gan (U.S.A.)
en Waupun (U.S.A.).
Alle gemeenteleden
in de kerkeraad
De kerkeraad van de Doopsgezinde ge
meente te Franeker heeft de gemeente
leden bij referendum laten beslissen over
het. voorstel om in alfabeüsohe volgorde
alle leden gelegenheid te geven in de
kerkeraad zitting te nemen.
De zittingsduur van de kerkeraadsle-
den zal vijf jaar zijn. De aftredenden
worden automatisch opgevolgd door hen,
die op de alfabetische lijst op hen vol-
Het is ook het deel van de
christen: soms gaat het hem goed,
geestelijk en materieel goed, en
soms gaat het hem slecht. Want
ook de christen en soms lijkt
het wel: juist de christen!
krijgt zijn deel van de zorgen en
moeiten die op deze aarde rond
waren.
Dat brengt spanningen in het
eigen geloofsleven. En wat dik
wijls de zwaarste
beproeving is: de
ongelovige lacht
u uit. Hij begrijpt
niet dat u nog
op een God ver
trouwt, dat gij
die God de Al
machtige noemt.,
terwijl die God
u, Zijn kind, in
de narigheid laat zitten.
„Met een doodsteek in mijn
beenderen honen mij mijn tegen
standers, doordat .zij den gansen
dag tot mij zeggen: Waar is uw
God?" zo staat er in psalm 42.
Ja, waar is uw God? Dat moet
u laten zien, ook in die moeilijke
tijden. Ook in verdrukking, juist
in verdrukking moet u tonen wat
het christen-zijn voor u betekent
„Hoop op God!" zo zegt de psalm
dichter tot zichzelf. „Hoop op God
want ik zal nog loven, mijn Ver
losser en mijn God!" Dat is het
antwoord op die vraag. God blijft
uw verlosser. Als ge u maar nooit
van de wijs laat brengen door de
hoon van anderen. Als ge u maar
aan Hem vast blijft klemmen.
gen. De gemeente heeft met grote meer
derheid van stemmen het voorstel var.
de kerkeraad aanvaard, zodat de Doops
gezinde gemeente te Franeker voortaan
uitsluitend zal bestaan uit rustende,
dienstdoende of toékomstige kerkeraads-
Begrip voor gewetensbezwaren die bij hef
prot. christelijk volksdeel leven
(Van een onzer verslaggevers)
DE MINISTER van oorlog en marine, ir. C. Staf, overweegt
maatregelen, waardoor het vereiste voor militairen, op zon
dagavond na verlof in de kazerne terug te keren, zoveel
mogelijk zal worden beperkt. Tot nu toe is het zo, dat recruten in
hun opleidingstijd van 44 weken slechts eenmaal in de acht weken
van een driedaags verlof kunnen genieten..
Deze mededelingen heeft de bewindsman gedaan tijdens een
audiëntie, verleend aan een deputatie van zes personen, wie een
christelijke levensstijl in ons leger zeer ter harte gaat.
Van deze deputatie maakten ver
tegenwoordigers van verschillende
kerkgenootschappen deel uit, namelijk
de Chr. Geref. predikant, ds. D. Hen
stra, van Oud-Beijerland, de heer D.
Kodde, burgemeester van Zoutelande,
namens de Geref. Gemeenten (syno
daal), de heer J. Vermeulen Hzn te
Alblasserdam namens de Geref. Ge
meenten in Nederland, de heer J.
Vogel, eveneens te Alblasserdam, na
mens de oud-Geref. Gemeenten in Ne
derland, alsmede de heer J. van
Prooyen namens de Ned. Vereniging
tot bevordering van de zondagsrust en
zondagsheiliging, te Ede. adj.-o. o. J.
Zegers te Den Haag, van de Nat. Chr.
O.O, Vereniging. De deputatie sprak
tevens namens de Geref. Bond in de
Ned. Herv. Kerk.
Deze deputatie is door minister Staf
zeer welwillend ontvangen. Anderhalf
Advertentie
in elk huisgezin:
Humaniteit en verkondiging rondom de school
Prof. Van Niftrik contra
prof. Waterink
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
ZONDAG 8 APRIL
Hilversum I 402 m. KRO: 8.00 Nws;
Gram; 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws;
lagsblad
..De Vliegende Hollander",
te rauz: 16.00
Vespers. NCRV
18.30 Grj
Boekbesp
- Lich-
16.00 Idem; 16.20 Gram; 16.30
17.00 Geref kerkdienst;
Sws uit de Kerken; 19.00
tolk: De Brieven aan
de Corlnthiërs". caus. KRO: 19.45 Nws;
20.00 Rep; 20.07 De springplank: 20.25 Act;
partij?",
20.35 „U bent
21.10 „De goede
ridder en de hovaardige kluizenaar", hoorsp;
22.00 Promenade ork en soliste: 22.45 Avond
gebed en Ut kal; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Bra
in. 00 Muzikale
AVRO: 12.00 Johan Willem
12.30 Sportsplegel; 12.35 Even afr
ren: 12.45 Orgelspel: 13.00 Nws;
rlso-kapel;
kenen, he-
13.05 Me-
Puzzel
y
5"
T
T-
r~
s
4
3
b
7
5
'oetbalwedstr België—Nederland; 16.50 Sport
■evue. VARA: 17.00 Strijkens; 17.30 V
eugd; 17.50 Nws en sportuitsl; 18.05 Spori
18.30 Korte Ned Herv kerk
IKOR: 10.00 Kinderdier
21.40 Lichte
22.50 Act:
23.25 Uitgat
Ie vereniging
21.30 Voordr;
mgyrn: 22.20
vs23.15 Act of
irijs; 23.45—24.00
MAANDAG 9 APRIL
Htlversu
S.O.S.-ber
7.45 Een
weerber; 8.15 SportuJ
V d zieken; 9.25 V
terst; 9.40 Mastklimm
Morgendienst: 11.00 G
dag; 8.00 Nw
8.25 Gram; 9.00
■"SSTM?
muz; 16.50 Gram; 17.00 V d kleuters: 17.15
V d jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beur
17.45 Regeringsul tz.Rijksdelen Ove
„Het statuut voor het Koninkrijk der Neder
landen in de praktijk" door mr W H van
Helsdlngen; 18.00 Meisjeskoor; 18.20 Sport-
praatje; 18.30 Gram; 18.40 Eng les:
Nws en weerber; 19.10 Orgelcopc:
hoorsp: 21.45 Viool
22.20 Oude
22.45 Avondov
8.30 Strijkork; 9.00 Gym t
Gram; 9.40 Idem, VPRO: 10.00 Voor
oude dag; 10.05 Morgenwijding. VARA;
Gevar muz; 11.00 Gram; 12.00 Dansi
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Vooi
krijgt vak
Zestig mir
hoorsp; 16.05 Gram; 15.30
Instr trio;, 17.25 Gram; 17.!
18.00 Nws en comm; 18.20 Ac
18.25 Lichte muz; 18.40 Parlementair ove;
zicht, 18.55 V d jeugd; 19.00 Nws: 19.<
Lichte muz; 19.45 RegerlngsuitzLandb r
briek „Schade aan land- en tuinbouw do<
luchtverontreiniging"; 20.00 Nws; 20.05 De
hoors
0.35 Het
21.35 Het
23.00 Nw
Radio
Fide cs
23.15 Lichte i
PUZZLE NO. 383
HORIZONTAAL: 1 Pelsdier, 2 ri
vier in Duitsland- pers. voornaamwoord
- drank, 3. telwoord - oprecht. 4. vier
kante steen - vissoort. 5. natte batterij
- rivier in Italië, 6. nakomeling - gram
schap, 7 vrijpostig - bestaat, 8. klein
persoon - dierenroep - dwaas - gezins
lid, 9. voetganger.
VERTIKAAL: 1. Snoeper, 2. denk
beeld - lusje - vogel, 3. verdunnen - me
taal, 4. raar - wiel, 5. lastdier - verdie
ping. 6. zangnoot - rivier in Italië -
troefkaart bij jasspel. 7. vader - afk.
laatstleden - voorzetsel - vogel, 8. zuid
vrucht - uitstekend, 9. drank - vat -
plaaggeest.
OPLOSSING PUZZLE 382
HORIZONTAAL: 1 Bandelier. 7. aera.
8. uk. 10. soda. 12. fit. 14. sesam. 16.
eer. 18. ret 19. bleek, 21. mol. 23. niet,
25 la. 26. Eros, 28. spinnekop.
VERTIKAAL; 1. Bluf. 2. na 3 des 4
Eros 5 laden 6 ruim 9 kiel 11
13 teen 15. atol, 17. reien. 19 bies
kern, 22. lamp, 24. toe, 27. s.k.
ioliste: 22.55 Hi
23.40—24*00* ~Gi
land, BBC Hi
holen: 13.00 C
13.55 Weerber; 14.00 Nws: 14.10 Gram; 14.40
16.00 Cau:
Amug m
r; 19.00 Nws;
Sport; 19.30 Gram; 20.00 G,
i; 13.20 Ge\
s; 14.10 Gl
16.15 Klankb;
1.30 Grar
k; 31.30
22.1» Hoorsp; 24.00 Nws; 0.08-0.13 Koi
d, BBC Light Progrj
19.15 Caus; 19.
•var Drogr; 20..
22.00 Nw
TN de geheel bezette zaal
van Esplanade in
Utrecht hebben gisteren
honderden leraren van
vele richtingen en soor
ten van onderwijs met
bijzonder grote belangstel
ling geluisterd naar wat
een uit vijf leden be
staand forum in een dis
cussie ten beste gaf over
discussie zo bijzonder in- u...,
teressant was, is min of ging rondom de school'
meer begrijpelijk als men Als taak van de school van beke
weet, dat van dit forum zag prof. Waterink het geboorte,
behalve prof. dT. J. C. van klaar maken
Voor de school wilde hij
sterker de nadruk leggen
op het opvoeden dan op het
verkondigen. Opvoeden naar
een bepaald beeld van de
erkondigen is
niet afzonderlijk behoefd? klaarde prof. Waterink, dat binnenkomt,
te bedanken, omdat de Raad de waarachtige humaniteit Ten aanzien van de hu-
gewoon is ook Gerefor- is gelegen in het herstel ^1an]^^ri{neTta
meerden in haar kring te
hebben.
de heeft P^air*moet*h^ Sïrenen'aWe"ffwïdK
discussie was gesteld verlossing gesteld worden. geborenen gelijk is; de
Humaniteit en verkondi- De vraag naar humaniteit scheppingsordinantiën gel-
vr*a* den i
Houte uit Amsterdam, dr.
J. de Koning te 's-Graven-
hage en de heer C. Kley-
^«'(voorzitter) uit Nü- ^ers'l™
megen ook deel uitmaak-
En als' men hierbij te ma- vele malen zijn repliek r dat ook als we als Chris-
ken heeft met Chr. leraren begon met te verklaren, dat tenen op de scholen naast
leerlingen en Chr. hij het hartelijk eens was elkaar staan we er nog lang
dan :is hier een Chr. met prof. Waterink. i
school. Hier heeft een op- er dan toch een aantal
elkaar staan
niet zijn. Er
nuance-verschil zijn, zelfs
aan vprhnnd die een gr°°t verschil van In-
andere lhn lagen zicht hoe Christus gebracht
andere lijn jagen moet worden waardoor de
ten prof. dr. J. Waterink voeding plaats naar de merkingen
P. dr- G- C- van Schriften. Niet alleen tij- wel in een anaere ujn i»srn. ""den waasdom- de
Niftrik. En dat alles op dens een uurtje godsdienst- meende de begrippen kerk Jlidariteit in gèvlar wordt
de 14de jaarvergadering onderwijs, maar bij elke enschool ««bracht. Hij bepleitte in
alle terrein scheiden. Hij wilde de school horizontale zin soiidariteit en
ir Fen In het verticale vlak vcrant-
de Hervormde Raad ies. omdat
de zaken voor Kerk al.le alleen valt
lang is gesproken nver de be
zwaren. die bij het protestants-chris
telijk volksdeel leven en die samen
te vatten zijn in drie punten: Het
n op zondag, het deelnemen
internationale oefeningen op zondag
het cafetariasysteem bij de maal
tijden in de kazernes, waardoor het
onmogelijk wordt gemaakt voor en
de maaltijden met gepaste eerbied
stilte te bidden en te danken:
Het Goddelijk gebod, zo werd met
betrekking tot het reizen op de
ste dag van de week door de depu
tatie betoogd, eist zondagsheiliging
zondagsrust. Dit gebod geldt ook v<
de overheid, die als dienaresse Gods
hierin heeft voor te gaan.
Begrip
De minister toonde, aldus de leden
in de deputatie, groot begrip voor de
bezwaren, die naar voren werden ge-
bracht, en zegde toe, maatregelen te zul
len overwegen, die tot verdere verbete-
'ng kunnen leiden.
Deze deputatie is gevormd naar aan
leiding van het memorandum over deze
kwestie, dat de Nat. Christen onderoffi-
te trachten, verbetering te brengen. Dit
cierenvereniging in het laatst van 1954
heeft gepubliceerd. Nadat een aantal
kerken adhaesie had betuigd met dit
memorandum, is. besloten, gezamenlijk
resulteerde in een bijeenkomst, die op
24 maart jongstleden in Rotterdam is ge
houden en waarvan prof, J. J. van der
Schuit (Chr. Geref.) te Utrecht de leiding
had. Op deze vergadering werd besloten
de bovengenoemde audiëntie aan te vra
gen. Deze audiëntie is verleend en heeft
naar het oordeel van de deputatie een
verblijdend verloop gehad.
Memorandum had
het memorandum al enkele maatregelen
zijn genomen tot handhaving van
zondagsrust.
Nederlandse militaire vliegtuigen blijven
's zondags op de grond.
Het oefenen in internationaal verband op
de zondag is beperkt.
Om de miltairen in de gelégenheid te
stellen, twee maal ter kerke te gaan.
worden de appèls iets later gehouden.
Ten slotte kunnen zij, die bezwaren heb
ben tegen het verplaatsen van troepen
op zondag, ter voorbereiding van een
oefening, die bijvoorbeeld op maandag
begint, deze troepenverplaatsing ter
kennis brengen van de minister, die
stappen kan doen om dergelijke
plaatsingen tegen te gaan.
De actie om voor de strijdkrachten
handhaving van de zondagsrust te be
dingen, wordt niet door alle kerken op
gelijke wijze gevoerd. De Gereformeerde
Kerken trachten hun invloed te doen gel
den door middel van het interkerkelijk
contact voor geestelijke verzorging on
der de militairen, terwijl de Geref. Ker
ken, onderh. art. 31 afzonderlijk pogin-
gen doen om op dit terrein verbeteringen
te krijgen.
en School.
Het .oecumenisch karak-
uit Christus. Vanuit deze
woordelijkheid
i kerk en cultuur. Een
totaliteitsopvatting is daar- S2SJ&*01 &nAwiï£'schooTruK\
----"j leerkrachten'1 "nna^vasH gedaan wórdt kan verkondi- Dr. Koning belichtte voor-
deze dag deed de leerkrachten onaanvaard- ging worden, kan soms kerk namelijk de praktische zijde,
secretaris ds. O. V. Henkei t>aar- In het gezin worden worden. maar niet program- Naar zijn mening wordt op
de kinderen immers tot matiSch. het ogenblik veel te sterk de
Christus opgevoed. Dit intellectuele kant van het
voor de school, Naar zijn mening is er onderwijs bevorderd. De an-
de school ontleent immers DOk een te groot vertrouwen dere zijden zijn bijzaken. De
reeds duidelijk uitkomen
zijn jaarverslag, waar
er met grote nadruk op Rddt ook
dat de beginselen
gehele mens moet geraakt
tc Ccimg vei muuwcu xu de worden en dus de onderwijs-
niet niet-Chr. leerkrachten. Prof. methode radikaal veranderd.
Chr Van Niftrik wilde meer Een intensief experimente
kind te be- ruimtè houden voor de ge- ren zag hij hier als de juiste
het Woord dachte. dat de heerschappij weg en ook als eis van hu-
d; wijst de ouders toch een van Christus verder gaat maniteit.
het Reveil, van de theologie het «eza« adn de oude"- De vóór de Chr. scholen
van Hoedemaker n-"Ar- "";w --- --
Karl Barth alle
betekenis zijn bij het bep;
len van het beleid van ae
raad. En ds. D. N. van der keren,
Neut, de voorzitter van de wijst
Raad, deed de deur dicht bepaalde weg. Prof. Wate- dan iie.knng
toen hij in de middagver- ""k noemde in dit verband tieve belijder
bijgedragen had
kentelijk was, maar toch Ten aai
eigenlijk prof. Waterink maniteit i
gelegd, die bij de beantwoor-
ding een spannend duel op-
w Chr. school ook leverden, toen prof. Waterink
;n van de hu- waarlijk een Christen voor en prof. Van Niftrik de de-
de school ver- de klasse staat. gens kruisten.
Tijdens een In Australië gehouden ver
gadering van het uitvoerend comité
van de wereldraad van kerken is be
sloten de volgende assemblee in 1960
te houden in Azië en waarschijnlijk op
De jaarlijkse kerkedag van de Lutherse
kerk in Nederland zal op 14 juni wor
den gehouden op het Luthers buiten
centrum kasteel Hoekelum nabij Ede.
Ds. J. Gronloh van Arnhem zal de ope-
ningsdienst leiden, waarna in groepen
zal worden gediscussieerd.
JJET VALT niet gemakkelijk, zo
ongeveer schreven we vorige week,
juist in een tijd van hoogconjunctuur
het Paasfeest te vieren. Het is te
moeilijker, naarmate het gemakke
lijker schijnt.
Maatschappelijk bezien, beleven we
een tijd van welvaart, waarin en
waarom zouden zij het niet mogen?
steeds meer mensen wensen te
delen. We zijn op weg, voldane, ge
arriveerde burgers te worden.
Daarin nu schuilt gevaar. Want de
rust in ons leven mag een belangrijk
ding zijn, er moet altijd een onrust
blijven die ons uitdrijft naar de enige
ware rust. En die onrust is aan de
voldane, aan de gearriveerde burger
spoedig vreemd. Hij kent geen doel
meer buiten dit leven. Zijn horizont
is tot dit leven beperkt geworden. Een
protestantse filosoof in Duitsland heeft
eens raak gezegd, dat burgerlijk is „de
geest van in zich wonende oneindig
heid''.
Het is een gevaar, dat ons allen
bedreigt. En misschien zijn wij Neder
landers er wel bijzonder ontvankelijk
voor. Burgerzin is ons als het ware
ingeschapen, en nogmaals, dat betekent
ook veel goeds. Het is het resultaat
van onze historische strijd tegen aller
lei machten rondom en boven ons.
Maar na de strijd kreeg het burger
schap de kans, tot burgerlijkheid uit
te groeien. Het bekende Engelse blad
„New Statesman and Nation" schreef,
dat, met uitzondering misschien van
Zwitserland, Nederland het meest
bourgeois is van alle landen.
QELUKKIG IS er ook obg voor de
gevaren, die hier schuilen. Dat oog
is er niet het minst in kerkelijke kring.
Daar wordt gewaarschuwd tegen de
burgerlijkheid, zoals deze ook in de
kerk en in het kerkelijk leven gestalte
kan gaan aannemen. De bijbel leert
i, dat we dankbaar mogen zijn voor
i stil en gerust leven, maar alleen
onder beding, dat we dat leven niet
zomaar laten voortvegeteren, maar,
daaraan een inhoud geven van gelovige
activiteit. Indien niet, dan laat de
bijbel een even krachtig „wee" over
valselijk gerusten horen.
Waarom wij dit juist nü schrijven?
Natuurlijk in de eerste plaats omdat
het Pasen geweest is, waarbij alle
slapenden worden opgeroepen tot het
leven. Maar wij schrijven het ook na
lezing van een artikel over dit ver-
schijnsel, een artikel opgenomen in het
bekende rooms-katholieke blad „Te
elfder ure".
Dit blad is een opmerkelijk blad.
Het kan ons in elk geval genezen van
de waan, dat het binnen de r.k. kring
alles eenstemmigheid is.
Ook dit blad dan waarschuwt voor
de burgerlijkheid, die blijkbaar even
eens onder onze r.k. medeburger!
wordt gevonden. Het volgende nemen
we over: „De verdrukking, waaronder
het katholieke volksdeel eertijds, al
thans hier te lande, heeft te lijden
gehad, heeft het een onmiskenbaar
minderwaardigheidscomplex bezorgd,
Het is een heel gewoon verschijnsel,
dat dit complex zich ontlaadt in eigen
gereidheid, in de waan van niet slechti
de waarheid doch ook de wijsheid in
pacht te hebben en de sleutel van een
betere wereld bij wijze van monopolie
zijn zak te dragen".
5 Dagb; 12.15
247 m. 12.00 Ml
12.30 Mil ork
13.45 Orkestconc; 14.45 V d kli
V d vrouw; 16.00 Salonork en solist; 16.45
Licnte muz; 17.15 Mrs Dale's Dagb: 17.30
Hoorsp: 19.00 Pianospel; 19.15 Zang; 19.45
Hoorsp; 20.00 Nws; 20.25 Sport; 20.30 Gl
var muz; 21.30 Hersengvm; 22.00 Hello Mun
22.30 Hoorsp; 23.00 Nws: 23.15 Act; 23.:
;sel 324 m. 12.00 Omr ork: 12.30 Weei
12 34 V ri landb; 12.42 Lichte mu:
Nws; 13.15 Gram: 14.00 Idem; 14.1
>rk; 15 00 Gram; 15.20 Ork cone; 16.C
»n. 16.02 V d zieken; 17.00 Nws; 17.1
muz; 17.45 Gram: 18.00 Franse le;
Gram: 18.20 Godsd caus; 18.30 V d
en: 19.00 Nws; 19.40 Gram; 20.00
!0.45 Kunstkaleidoscoop; 21.00 Mc
22.00 Nws: 22.15 Pianorecital;
2.00 Gram; 13.00
103.
„Bedoelt u te zeggen, da* zij dat doosje met
radium in haar juweleiikistje had," riep ik uit.
„En dat zij de hele geschiedenis daar in Acht
tien achterliet?"
„Het is mogelijk, dat zij het met mij eens
was, dat het daar de veiligste plek was om het
achter te laten; niemand zou vermoeden, dat het
weer in kamer 18 terug was. Niemand zou
vrijwillig die kamer willen binnengaan. O,
zij nam de voorzorgsmaatregel om naar die kast
door te lopen en het juwelenkistje achter op dé
plank te zetten. Zij deed zo, terwijl u een door
gang voor haar baande door de gangen naar Uw
kamer- Zij ging bijna op het bed zitten om te
wachten," vervolgde O'Leary droogjes. „En ik
was juist bezig te trachten om een matras na
te doen, toen u op het gunstige ogenblik terug
keerde."
„O!" zei ik vol bewondering. „O!"
„Het was dezelfde kast, waarin dokter Lethe-
ny's lichaam werd verborgen," voegde O'Leary
er peizend aan toe. „Ik zal hat radium tot van
avond in kamer 18 laten; het za] de hele dag
onder strenge bewaking staan, zuster Keate,
maar ik geloof, dat het veiliger is om te wach
ten tot vanavond, gedurende de nachtdienst,
wanneer de bewakers gegaan zijn en de vleugel
rustig, om het weg te nemen. Ik zal de kans
niet opnieuw lopen, dat Gainsay mij weer be
wusteloos slaat. Natuurlijk zullen wij Corole een
plaatsje moeten geven en haar buiten moeten
houden, als zij, wat zij zeker zal, terugkomt om
het radium. Dan zal ik het goedje meenemen,
terwijl het ziekenhuis slaapt."
„Acht u dat verstandig?" vroeg ik aarzelend.
„Denkt u, dat dat zal.."
„Klaar om naar het ziekenhuis terug te gaan?"
viel O'Leary mij in de rede. en terwijl wij het
schone witte grintpad langs wandelden babbelde
^ie
het
hij zo vlot en hardnekkig over de invloed van
de voortdurende regen op het gewas, dat ik er
geen enkel woordje tussen kon plaatsen. Bij de
trapdeur bleven wij staan en O'Leary zei iets
eigenaardigs.
„Ik zal u later op de dag nog zien, zuster
Keate. Twaalf van de 24 uur, die ik mijzelven
gaf. zijn verstreken, weet u. En tussen twee
haakjes, als u het had ingestudeerd, had u het
niet beter kunnen doen."
En met die woorden was hij verdwenen en liet
hij mij in nogal geprikkelde stemming en in
volslagen onwetendheid wat zijn bedoeling be
trof, achter. Morgue, die ons het pad langs was
gevolgd, streek tegen mijn japon aan. Zij had
haar verwaten uiterlijk al laten varen en begon
er een beetje als een martelaar uit te zien, daar
zij bovendien erg schraaltjes was. Maar haar
gele ogen, die naar mij waren opgeheven, blon
ken nog zelfvoldaan en begrijpend en leken zo
op die van Corole, dat ik haar ongeduldig met
mijn voet terzijde duwde en de deur snel sloot.
De regen bleef aanhouden en nam steeds in
hevigheid toe, als de sombere dag ten einde liep
De hele ochtend bleef ik op mijn kamer met
de deur stevig gesloten, een stoel vóór het raam
opdat Corole het niet in haar hoofd zou krijgen
terug te komen op de manier waarop zij
trokken was en terwijl ikzelf trachtte te slapen
en het voor het grootste gedeelte niet verder
bracht dan staren naar het plafond of naar het
van regen druipende raam.
Om 12 uur stond ik op, bette met ijswater mijn
vermoeide ogen, kleedde mij en ging naai beneden.
De donkere dag deed het grote oude huis
herder dan ooit zijn en door het hele gebouw
hadden de lichten moeten worden opgestoken,
die er echter niet in slaagden om de dreigende
schaduwen te verjagen. Blijkbaar deden de ver
pleegsters haar plicht Zo goed als verwacht kon
worden, ofschoon ik opmerkte, dat zij gaarne
groepjes bijeenstonden en er merkwaardig w
nig onderdrukt gebahbe; en gelach klonk.
In de noordelijke vleugel van de tweede ver
dieping ving ik, terwijl ik dé trap rondliep,
glimp op van dokter Hajek, in een nieuwe witte
broek en jas en zeker geen gelijkenis vertonend
met een dief en een moordenaar, die zijn
ochtendbezoeken aflegde en bij de deur var
kraamzaal ontmoette ik dokter Balman met
leerling-verpleegster naast zich.
Het was eigenaardig op te merken, hoe het
gangetje van elke dag nagenoeg als gewoonlijk
voortgang had. Neen, niet helemaal als gewoon
lijk, want er hing een zekere sfeer over alles,
die tot zelfs door de vlekkeloos witte en wachten
de muren werd geademd, een sfeer van bang af
wachten, van ademloos tegemoetzien. Dokter Bal
man had het ook opgemerkt.
„Tot zelfs de patiënten zijn vandaag overstuur
en rusteloos," zei hij moe, toen ik stilhield om
hem naar Sonny te vragen wiens geval mij niet
aanstond. Hij wreef zijn hand over zijn hoog,
vriendelijk voorhoofd, streek haar zachtjes langs
de buil, die er nog steeds rood en ontstoken uit
zag, en zuchtte.
(Wordt vervolgd.)
]Y|ET DIT CITAAT is het karakter
dit blad wel zowat getypeerd,
Het laat ons zien, dat er ook onder
rooms-katholicken ongerustheid leeft,
juist om de gerustheid die in eigen
kring hoogtij viert en die voldane, ge
arriveerde burgers kweekt.
Om dit laatste nog eens te zeggen
een ander citaat: „In de bourgeoii
is de drang tot extase, tot expansie
de zin van verdieping en verrijkinf
n zijn zijn afgestorven; hij heeft
geen hinder van de augustijnse onrust,
Hij bestaat, doch existeren in de mo
derne zin van het woord doet hij niet
Ofschoon hij zich daarvan niet bewusi
is, is zijn bestaan een doorlopend ver
grijp tegen de Heilige Geest. De bour
geois moge de kerk plat lopen en dr
mond vol hebben over navolging va»
Christus, hij is juist het tegendeel
van een navolger van de radicaalste
Revolutionair en grootste Onruststoker
aller tijden. Zijn rust liefhebben bove»
alles en Christus navolgen, tussen dew
twee heeft de mens te kiezen".
Tot zover dit r.k. blad. Eens is de
Reformatie ingezet als een krachtlji
protest tegen kerkelijke zelfvoldaan-'
heid. Zij heeft de onrust gewekt, die
uitdreef naar de Bron van de war»,
actieve rust. Wij hebben het Paasfeest
gevierd, dat ons tot nieuw leve»
riep. Wij mochten dat doen in eet
tijd van welvaart en voorspoed. Bel
moge er ons te welkomer om zijn ge
weest.
Adver'entie
LIKDOORNS WONDEROLIE
middel. NOXACORN, i
el en al. Bevat eerol-
im en het pijnstillend»
i NOXACORN Anti-
lel van 11,35 bespaart