JOOP GEESINK - b CHRISTELIJKE ROMAN egonnert als HOTELPICCOLO i met vele denkfouten van Reest vergiste zich Cultureel venster Op liefdes lichte voeten MUZIEK VOOR VIOOL, PIANO EN C CLAVECYMBEL a eanne d A rc ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 APRIL 1936iMl Ligt liet alles wat van ciale medewerker scli "Nederlandse nzen komt mooie and groeit, dat G. gew beter te JOOP GEESI.\K Als er ooit iemand opgroeide voor zijn werk. dan was het wel Joop Geesink Hij werd op 28 april 1913 te Den Haag geboren als zoon van een stafmuzikant van de Ko ninklijke Militaire Kapel. Maar Joop voelde weinig voor de mu ziek. Reeds als schooljongen zat hij altijd te tekenen. Hij hield van opvallende dingen, grootse ensce nering. costumes. Toen hij op zijn dertiende jaar een baantje zocht, gingen zijn gedachten in die rich ting. Hij werd piccolo in Hotel des Indes. in een prachtig rood uni form met gouden tressen Zijn moeder vond evenwel dat er meer toekomst zat in een kantoorbetrek king - misschien ook wel omdat Joop meer poetste en zichzelf be wonderde dan streefde naar hoge re hotelsferen. Hij trok het zich niet te veel aan, w toor had hij papier tot zijn be schikking en kon naar hartelust tekenen. Hij was zestien jaar toen hij vinden dan wat in eigei poppcnfilmstudio Dolly als in liet buitenland? Want het is een feit, dat Geesink en zijn werk bier niet de algemene erkenning vinden van bet grote publiek, waar zij recht op hebben. Vreemd eigenlijk. Poppenfilms worden niet op heel veel plaatsen van de wereld gemaakt. Behalve in Tsjechoslowakije, waai de befaamde Trnka al zijn kunstzinnige krachten aan dit soort film wijdt, kennen wij geen enkele echt£ poppen- filmstudio als «lie van Joop Geesink in \msterdam. Het mooiste bewijs voor de afwezigheid van bekwame krachten op dit gebied is wel, dat Amerika anders zo heel laag neerkijkend op de rest van de aarde wat film betreft zich voor goede poppenfilms tot Geesink wendt. Nu directeur van Doll ;re richting koos. betere: decoratie- an decoratieschil- toen compagnon Ditmaal schilder. Ei der etaleur van een reclamebureau. Mee meer op het juiste spoor In Den Haag richtte hij een eigen zaakje op als reclametekenaar, met drie man personeel ijverig werkend voor winkels Een tijdie probeer de hij het als croonermij oen or kest. Daarna opende hij met zijn broer Wim een atelier >p te lijken' En toen werd Joop ziek. Dat be- iliste zijn loopbaan. Wat kon hij op kan- doen tijdens de lange uren van lig- gend nietsdoen en wachten? Teke nen natuurlijk. Hij maakte schet- tvpes. alles. Nooit verwachtend ze nog eens te kunnen gebruiken Maar toch. die schetsen waren goed. zo goed, dat hij ze. nadat hij ten langen leste weer mocht opstaan, dadelijk verkocht. Zo ont wierp hij een aantal Nederlandse Parijs toonde belangstelling Spoedig tekende hij voor de Folies Bergères en het Casino de Paris. Ondertussen draaide zijn reclame door, nu al met acht man sultaten geeft. En dan worden de poppen aangekleed naar stijl en type. De decors zijn eveneens klaar, uitérst gedetailleerd, want de caméra ziet alles! Soms zijn het bouwwerken van vier, vijf me ter. En nu kan de opname begin- Stel liet dat Het begon er al personeel. Kon hij nog r Net Was hij De c Parijs meer, weinig reclame»... zorgen. Hoeveel zaken zijn er niet ten onder gegaan in die dagen? Maar Joop kon niet stilzitten. Er was geen papier te krijgen, dus niets tc tekenen Dan maai film. Waarom juist film° Zag hij reeds een doel voor zicii? 1,. elk geval verzeilde hij naar Amsterdam, waar hij in een klein keldertje aan een der grachten moeizaam en ploeterend een tekenfilmpje vervaardigde. Met zijn flair voor succes deed dat het onmiddellijk Op een dag. een historische dag voor ons verhaal, zat Joop Gee sink achter zijn bureau te spelen Met een poppetje. Dat bracht hem op een idee Ach ja. zijn materiaal deugde niet, zijn schijnwerpers bestonden uit oude emmers, mooie grondstoffen vinden was een puzz le. Maar hier, op het gebied van zijn grootste werk tot nu toe (bij Geesink moet dat er altijd bij. want niemand weet wat hij nog zal doen» ging hij in tegen stelling met vroeger voorzichtig en langzaam te werk. Hij experi menteerde. hij zocht en bestudeer de. POPPENFILM Na de bevrijding even een pau ze als art-director bij dc Ameri kaanse trocjj'M-. - met zelf ontwor pen distinctieven op de mouw. Hij tekende decors, hij reisde. Maar de zaak riep. Precies een jaar na de bevrijding opende hij in dc Beursstraat te Amsterdam zijn poppenfilmstudio. Met een behoor lijke apparatuur en broer Wim als zakelijk hoofd. In 1947 verhuisde men naar Duivendrecht achter de Cinetone-stndio er. in hetzelfde jaar kwam de eerste internationale prijs De rest kent u als u de krant leest: onderscheidingen, ver beterde techniek, grote klanten MAAR zo langzamerhand hebt u zich natuurlijk afgevraagd hoe een poppenfilm nu eigenlijk tot stand komt. Dat is in het alge meen heel eenvoudig, maar in de practijk geen kleinigheid. Gewoonlijk begint de zaak met een opdracht van een reclamebu reau. voor een klant. Duur van de film. doel. plaatsen van ver toning en algemeen idee zijn ge geven. De studio maakt een aan tal ontwerpen, deze gaan terug naar het bureau ter goedkeuring en worden eventueel gewijzigd. Het scenario wordt uitgewerkt en studio drukte en lawaai heersen, ook al verloopt alles onder hoog spanning en vol zenuwachtige kunstenaarsdrang. Het is er heel stil. Gaat u even na, dat er voor elke seconde van de film 24 beel den nodig zijn, waarbij elke be weging van alle poppen 24 keer bijgesteld moet worden, vloeiend, natuurlijk. Gewoonlijk werkt men dan ook een vcjlle maand aan een filmpje van één minuut, de tijd van ontwerpen meegerekend. Soms komen er meer dan 100 bijfigu ren aan te pas. die allemaal mee moeten doen, allemaal bewegen. Onbekendheid met de techniek van de film is dan ook vaak de oor zaak dat opdrachtgevers menen binnen een week het afgewerkte product thuis te kunnen krijgen. Die opdrachtgevers staan te dringen om aan de beurt te ko men. De Engelse televisie is Gee- sink's beste klant tegenwoordig. Maar ook Duitsland, Italië en Amerika rekenen op Dollywood voor goede, mooi afgewerkte films. En natuurlijk zijn er steeds de grote ondernemingen uit eigen land, die weten wat er in Duiven drecht gepresteerd wordt. Rond de 100 films per jaar konion er uit de studio en waarschijnlijk heeft al verschillende gezien. Mis-, achteloos voor bijgegaan, wachtend op de hoofd film. Allicht kijkt u nu een beetje aandachtiger en heel wat respect voller naar reclamebandjes uit Dollywood, nu u een vaag idee hebt van wat er allemaal aan te oecnian-f V,^iJ Pas koml- Geesink en de Neder- gesneden, altijd Jjit landse film zullen u er dankbaar poppenfilm het draaiboek krijgt vorm. Ter wijl de hele ploeg van één filmpje - negen of tien man - druk aan allerlei voorbereidingen bezig is, schrijft de componist zijn muziek r- Die wordt opgenomen en aan ae - hand van deze geluidsband worden planbladen vervaardigd, voor elk beeld één Tot op een halve se conde nauwkeurig staat daarop waar de muzikale hoogtepunten _„c ggen, zodat de poppen straks u,' opd knnnrn i-cacprm T)r mnnla. SChien bent U KORT Op 19 en 21 mei a.s. zal d« "J Slnatgopera uit Belgrado (Joego-j slavië) in Wiesbaden de beidt J heeft ze dezei klacht ingedier bureau, dat fot filinkledin Lollo i Bii de vorig jaar in Nederland g. houden exposities van beelden- l de kunst is gebleken, dat de voorkeur der kopers uitging naar landschaj Icldei erkochte goed kunnen reageren De ge van de film is dus klaar voc er één opname gemaakt is. HOUT EN PLASTIC Ondertu! de popper hout. ook als ze in ander materi aal worden uitgewerkt. Geesink gebruikt een systeem, waarbij de poppen zo weinig mogelijk zelf spreken, maar toch wort" eens 'een ander mondje een masker gemaakt, uitdrukking kan varic Handen en andere lichaamsde len die onbedekt blijven, worden gemaakt van plastic over een j raamte van aluminiumdra; evenals het lichaam van de pop. om te kunnen bewegen en bepaalde houding vastgezet Het is aan handen niet gegeven te laten ademen en leven, maar zie hier wat de kunst vermag: een naspel van de Zesde Dag, toen God de mens uit klei boetseerde en Adam naar Zijn beeld formeerde. Hoewel het werk zijn stof behield, het leeft, het ademt, 't is bezield. C. R. Het Internationaal Genootschap V< en in ,,Het Loon der Genade" „Het loon sch vertaald. Het genre christelijke boeken paard ger genade" van Rudolf van Recst weer zclf vertegenwoordiger is. heeft de eigenschap, dat het bij a"_" de aandachtige lezer een gevoel van verzet wekt. De auteur geeft' een stuk christelijk beleven weg. waarop oppervlakkig .gezien niets valt aan te merken, maar wat nader bezien toch eigenlijk maar weinig christelijk is. Veelal speelt het verhaal af in een akelig burgerlijk milieu, dat op zichzelf al negatief werkt. Zo ook in „Het loon der genade". Men krijgt bij het lezen zo de neiging de titel te veranderen in (men vergeve mij de goedbedoe'de uit drukking) „God knapt het wel op". Want daar komt het e.genlijk L)e bekende Amerikaanse pianist de Abbey Simons had eens met veel succes in Holland gespeeld en f' zou niet bet avondvliegtuig vsn ®e de K.L..M. naar Londen vertrek- ken, waar hij de' volgende daj Hein, de hoofdfiguur uit dit boek, is eigenlijk een man, die maatschap pelijk moet falen. Hij is nogal wat naïef en kinderlijk,' ook in zijn geloof en de schrijver maakt zich hier nogal eens schuldig aan denk fouten (daarin staat hij helaas niet alleen, want men maakt die fouten vele malen). Voorbeel- Grof stom met een schuit naar de markt te brengen. We laten dat idee voor rekening van de schrijver zijn tuinderij financieel aan de grond dreigt te raken daar de groenten aan de veiling bijna komt kan hij dii niets meer opbrengt, komt hij op doen met twee kooplieden «n de gedachte zijn produkten zelf lijk twee joden. Waarom?) gen hem zeggen: breng het Zijn onnaspeurlijke leiding in het leven" hoe vroom klinkt dat maar dat in feite de conse quentie is van domme zelfmislei ding. Natuurlijk, christelijk gezien is heel hét leven door eigen toe doen altijd een verloren zaak en is alles wat er nog van terecht komt genade, maar dat ligt op een gans ander plan. Op de wijze van Rudolf van Reest wordt dat christelijk beleven een stuk gekwezel. De goede kanten van dit boek zijn, dat de schrijver ons op de achtergrond van zijn verhaal een beeld geeft van de opkomst van het socialisme, waarin hij enige historische feiten verwerkt en ook enkele bekende namen. Boven dien levert de auteur ons vele bladzijden die er ons u aan herinneren, dat Rudolf van jaren kon dat misschien nog Reest wel schrijven kan. Welaan, goed. als hij in de stad laat hij zijn kunnen beproeven op al zaken betere stof. want al met al is „Het loon der genade" toch maar een slap verhaal. Over de uitgave van Bosch en Keunig te Baarn behoeven we tyd op Schiphol, maar i laatste moment werd de afgelastmist. Het werd op de volgende mid« p hot mgebruikt laten voor- ge en de gehele nacht heeft hü glndeerd op de daar aanwezi Moederwaar ben je? EEN Russische violist en een Pool se pianist spelen werk van hun landgenoten. De violist en de pianist wonen overigens niet meer in hun VIA NAALD vaderland. Maar in hun musiceren is er toch de sfeer van Oost-Europa gebleven. En als ze eigen- slaagde historische 'a"dse mttziek spelen komt er nog altijd iets van heimwee. verschillen. Deze vierdelige Sona te (Adagio, Allegro. Larghetto en Allcgroi is ongetwijfeld een der ich gerust kan ver- mooiste delen uit die suite van ,aten "P deze musici wat de vertolking van de muziek uit Sn.tóto^5"« di'bjKe' ctafon' In „Op liefdes hun land betreft. - De werkte hij hof hif-r i« Tan Mens in ziin ele- n°8 eni*e liïd biï de befaamde ment Dat Jï.fZÜ „nir.-lm.nn L-„„< V, i i ..if nrt-tirino ÏSaje. L»<tdllld Kwamen ae COI1- romanZóver "Betje Wolff „Elisa beth", is Jan Mens weer terugge keerd tot de Amsterdamsi klast lichte voeten" (Kosmos, Amster dam), vertelt hij van Koen Oort- gijzens jongelingsjaren, dezelfde jongen wiens knapenleeftijd hij beschreef in „Koen", een boek dat in 1941 verscheen. Thans zijn het de jaren 1910—1914, en men voelt het: hier is Jan Mens in zijn ele- volksleven kent hij uit ervaring Het kost hem geen inspanning hij vertelt voor de vuist weg. ja, al te gemakkelijk. - De zelftucht die hem bij het con„rtvlolis,en schrijven van een historisch ver haal als ..Elisabeth" in bedwang ^.prrrtT .na hield. is hier ver te zoeken. Men krijgt de indruk dat hy zich eens lekker wilde uitschrijven met het gevolg dat hij weinig kieskeurig werd Een roman eigent zich nu eenmaal niet om als moppentrom mel dienst te doen. Weliswaar konnen er vele goede bladzijden in dit boek voor en krijgt de lezer een goede indruk van de omgeving waarin Koen als Jen meubelmakers-leerling verkeert, keer doch de schrijver is er niet in ge- gehad Het is dan ook geen wonder dat iolisl is Nathan Milstein, op 31 december 1904 in Odes- Oekraine» werd geboren en opleiding kreeg bij Leopold door de gehele wereld, Nathan Mil- st populaire land gd zijn jeugdherinneringen danig te styleren dat van een gaaf geheel kan worden gesproken. i De al te veelvuldige gedachten- geöis^kai aktei CAPITOL maakte een opname van Milstein met de Sonate II voor viool en piano in D-dur Op. 94a van Serge Prokofieff (1891— 1953». Deze Russische componist heeft zich geruime tijd buiten zijn vaderland opgehouden, doch keerde vlak vi-oi dc laatste we reldoorlog naar Rusland terug. Hei verlangen naar de Russiscne aarde was hem te sterk gewor den. Hij heeft het na die terug- altijd even gemakkelijk kreeg zelfs enkele ma- ernstige-berispingen van de 'jetleiding, daar ziin muziek Tommaso Antonii li (1665—17111, een wondei rustig gedicht. De vertolking van al deze werken door Nathan Mil stein en zijn pianobegeleider Ar- tur Balsam is boven alle lof ver- Bij Prokofieff de sublie- TN TEGENSTELLING tot de I mantiek van Chopin en Smete de klassieke, doorzichtige, vreug devolle barok-klanken van Bach in vier Preludia en Fuga's, door Liselotte Selbiger voor Columbia Vita'- gespeeld op clavecymbel (45-toe- renplaatje SELK 1003). Uit „Das wohltemperierte Klavier" aan Bach speelt deze Duitse kunste nares de nummers 1, 2, 9 en 10 «eerste deel). De kleine, lichte clavecymbel-toon pakhuis je gelost bent kun je komen af rekenen in het café op de hoek. etc.... en de slome doet het nog Prompt verdwijnt natuurlijk de hele vracht zonder geld en van de kooplieden geen spoor. Had iemand iets anders verwacht! Zo iets is alleen maar grof stom en nu prikkelen de regels: „Ga maar mee naar huis jongens. God Bach zal recht doen." Dit is een ge- loofsmentaliteit die we alleen maar ongezond kunnen noemen, 's Avonds op de knieën voor zijn bed blijft Heins gebed steken in een troosteloze snik. Het klinkt HERM. STEGGERDA P. Winter. Uiig. N. Voorhoeve, Den Haag. j Een heel simpel en eerlijk 1 boek, geschreven door een ver- pleegster die 30 jaar lang in een van de grootste ziekenhui zen heeft gewerkt. Het gaat over het meisje Nj->rtje van Straten, een heel flink kind. Ze wordt verliefd en krijgt een baby. Een ongehuwde moeder j dus, die haar kind afstaat aan vreemden. Ten slotte komt dan bij dat kind de vraag: „Moe der, waar ben'je'"- Een ver- i haal dat van een sterk geloof I getuigt. ROMAN OVER Jeanne's gevangenne- 1 van het proces, dat f hopen dat Fabre's werk „Jeanne d'Arc", tot haar terdoodveroordeling techniek en de gespannen gevoel nog steeds de toon, bij Handel en Vitali de -1* zeldzame klassieke le klank voor de huiskamer. Voor- «lutatiic „Kl vvn Bach, die men overigens technisch is deze Capitol-opname ook zondef bezwaar op (langspeelplaat 30 cm., P. 8315) van uitzonderlijk hoog gehalte. Het is alsof Milstein bij U in de kamer staat klanfr ot waardoor elke stem zich volko men klaar kan ontwikkelen en de kleinste articulatie merkbaar F)E POOLSE PIANIST i, Jan bi^zond" "fSSitldï La Smeterlm, die 7 februari 1892 in uitgevoerd „gelovig bui gen onder een beproeving". Want, hoewel zo bedoeld, dat is het be slist niet. De oplossing van dit geval rammelt juridisch kanten. Bielsko geboren werd en bij Leo pold Godowsky in Wenen stu o deerde. Ook hij verliet zijn vader- Zelden hoorde ik overigens Het verhaal met de rijke boer o et Visser (die vrijzinnig is, no- werken ta bene!» is al even tncst. On technisch uitzonderlijk gaaf ge- danks waarschuwingen van zijn toch levendig, moeder en zijn zeer verstandige speeld, rustig elavecymbelplaat, die landgenoot Chopin. Philips liet Columbia-opname. als deze kleine Prokofieff en Handel. of I spinsels loogvorm zodat de lezer di werkelijkheid gaat ve vertragen de gang van haal te zeer. We hebben wel eens boek van Mens gelezen. Het Mirakel Onder de titel ,.Het Mirakel" bundelde Harry Mulisch een aan tal korte vertellingen over een ze kere meneer Tienoppen. Fantasie en originaliteit willen i Tijden: dragen. Bij Milstein een Sonate de laatste berisping in 1948 heeft de Sonate IV Prokofieff vrijwillig of ge dwongen? zijn „zonden" be kend: atonaliteit, recitatief-melo- diek in plaats van aria-melodiek, enz. Zelfs schreef hij toen een „Hommage a Stalin". Een her senbloeding maakte op 4 i einde aan z'n leven. P kofieff is een der grootste toe dichters van deze tijd gew< wordt ook ontzeggen, genoeg'' Men vraag zich erk de lezer esseerd laat. Het zijn knappe bedenksels, daarmee is vrijwel alles gezegd (De Boek vink. Amsterdam N.V. De Arbei derspers). Vioolsonate, die oorspronkelijk voor fluit en piano was geschre ven en met die bezetting het Opus-nummer 94 heeft. Het is een vierdelig werk (Moderato. Scherzo, Andante en Allegro» van zulk een ongelooflijke frisheid, melodische rijkdom en ritmische spanningen, dat iedereen het werk graag zal horen (gecompo neerd in 1943' Vooral in een ga ve vertolking als die van Milstein Aan de andere plaatzijde speelt Handel, ir Opus Handels leven werd van 15 stukken voor fluit, hobo of viool met clavecim- bel-begeleiding gepubliceerd. Ei was niet precies aangegeven wei'< stuk op een bepaald instrumcr.i moest worden gespeeld. Voor de uitgever was dat ook voordelig, daar nu zowel fluitisten en hobo isten als violisten de muziek kon- door de dcn spelen. In een latere uitgav 10 dal di n 12 speciaal gedacht en ge- de Prins var. werd echter componeerd Wales, die vaak meewerkte aar uitvoeringen onder Handei's lei ding Is dat juist dan speelt Na han Milstein op deze plaat eigen lijk een fluitsonatc van Handel. Eerlijk gezegd vind ik dat he- emaal niet belangrijk Ten tijd» Chopin-Nocturnes door Smeterlin spelen en hiervan hoor de ik het le deel met de 11 Noc turnes Op. 9 no. 1. 2 en 3. Op. 15 no. 1, 2 en 3. Op. 27 no. 1 en 2. Op. 32 no. 1 en 2 en Op. 37 no 1 (langspeelplaat 3 cm.. A 00256 L). Die Nocturnes (letterlijk nachtmuziek) van Chopin behoe ven haast geen toelichting mee: De Engelse componist Jchn Field 11782—1837» was eigenlijk met dit romantische genre begonnen en zijn Nocturnes hebben ook Cho pin tot deze vorm gebracht. Het zijn verstilde nachtelijke verzen in klank geworden, romantische maannachten, soms mild. soms vertroostend, soms wat dreigend, soms ook mysterieus met vér klinkende koraalmuziek. les vrouw trapt Hein er bij de boer toch in en zijn hele spul komt in handen van de rijkaard. De koe- CORN. BASOSKI. beesten d» vallen tussen hun ribben ESP- Hein accepteert. Is nu de opzet de schrijver, dat de Heer hij het leven en sterven leidde, van K'rankrijks nationale hel- Welk een eerbied krijgt men din en heilige beschrijft. De voor dit eenvoudige en tevens auteur is een overtuigd Katho- geniale meisje van negentien lick, en laat dan ook niet na, jaar, dat in de rechtszaal nog dlt dit naar voren te brengen. Zijn genoeg spirit heeft, om schert- alle boek geeft een boeiend relaas send tot een haar goed-gezinde van deze fascinerende episode griffier te zeggen, naar aanlei- I der wereldgeschiedenis. Wij ding van een door hem begane ,oer zien er duidelijk in, hoe niet al- vergissing: „Blijf uit de buurt, leen Jeanne's roemrijke wapen- oi ik trek u aan uw oren", Un" feiten, maar ook haar gevan- rnaar die ook, op de vraag van genschap en dood op de brand- haar wrede en sluwe rechters, stapel een essentieel onderdeel Z1) in staat van genade is, van haar roeping geweest moet het schone antwoord geeft: zijn. Fabre verhaalt op exacte, --Als ik dat niet ben, moge God doch dikwijls fel bewogen wij- er mij in brengen; als ik het ?ing met volkomen eigen accent nuanceringen en tempo-wisselin gen. Hij maakt er eigen gedich ten van, maar dan ook zo muzi kaal. dat men zich graag vooi zijn herschepping buigt en in het «pel de grootmeester erkent Soms wil hij de linkerhand wel eens wat te krachtig op de prach tig zingende vleugel slaan. De heus nog opname van de piano-klank is de timbre- goed te noemen. Visser krijgt ze a||e thans bekende feiten uit we' ben, moge Hij haar leven. bewaren. Ik zou het ongelukkig- t st® wezen op de wereld zijn, Als zijn verontwaardiging te- als ik wist, dat ik niet in straks een heerlijker uitkomst zal genover haar lafhartige vijan- staat van genade was geven' Want de boer krijgt op den hem te sterk wordt, ge- Treffend is ook de gedachte zijn sterfbed berouw enfin, al- bruikt hij meermalen krasse uitgesproken door de Engelse les komt goed. wonderlijk goed. uitdrukkingen. Jammer is het, kardinaal Bourne bij haar hei- Alles door stommiteit verloren en dat de overigens redelijke ver- ligverklaring. naar aanleiding verspeeld geeft God met volle han- taling hier af en toe de stijl van Jeanne's woorden, tot de den terug. Is het wonder dat zijn van een opgewonden H.B.S er Engelsen gericht: „Ga terug zoon Knelis met het gezicht op meent te moeten aannemen, naar uw land, en dat God u dit gestakker, wordt geboeid door Bv -.Maar Jeanne was niet zegene", nl. dat zij door Frank- de opkomende socialistische bewe- Sek „Jeanne trapt er niet rijk van de Engelse bezetters te ging? C';rï®'ftfk°/.®risch smoel", bevrijden, ook aan Engeland Gekwezel c" kan gebeuren bestemming hergeven van historie houdt, .,dat cholerisch smoel", „die schurftachtige armoedzaai- zijn er", enz. enz. Mijns inziens heeft, moet wat in 't Frans een kern- Voor het gaat dik- "^rükking is, in 't Ne- en wie de wonderbaarlijke, i hoe moeten f s, mft nodl§e omzich- maar bij alle heiligheid zo men- j figuur van Jeanne zal dit boekje Frans, ?.rhaal vertellen'' tigheid vertaald worden. Onze selijki voelen dc christelijke 'aal- die nu eenmaal minder d'Arc lief t strenge contouren heeft dan het (met een afbeelding ,taai "erdraagt hier een te oud wandtapijt op de omslae) tterliilrhpi(4 niet tuil ppn pnprl ■nes tan zijn land gei Chopin speelde de Poolse pia Jan Smeterlin voor Philips. die zijn verstand gebruikt en in - wen op zijn God •rdt de fout gemaakt 'levSsMifenkëï er°'e -le.tt?rJijkheid niet- wiI Êoed bezit zii"- levenspnje kerel, men met tot straat_ of snhnnl- niet tot straat- of school- ™=r« venrou- L°V"ValJcn- «et dappere strijd boek boelt echter dermate, dat deze ontsiering hoop ellende twelke voorko- S'1J' wol op de koop toe neemt. men had kunnen worden» op Gods Aangrijpend, alleen al door de rekening te schrijven, als „zijnde historische feiten, is het ver- ANNA MERTENS. Lucicn Fabre „De Maagd van Orleans" Prisma-boe ken Uitgeverij Het Spec trum Utrecht-Antwerpen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 18