CHRISTELIJK Behandeling ontwerp-nieuwe kerkorde gisteren begonnen Paulus' heilshistorische prediking Verzwegen argumenten in gesprek tussen de kerken Knutselwerk? Prachtbijts 2 DONDERDAG 5 APRIL 1956 KANTTEKENING Synode der Geref. Kerken De generale synode der Gereformeerde I troffen louter zaken van redactionele Kerken heeft in haar gisteren te Leeu- j aard. Een groot aantal sprekers voerde warden gehouden vergadering een aan- daarbij het woord. vang gemaakt met de behandeling van Vanmorgen ging de synode met de be- het lijvige rapport over het ontwerp handeling van dit rapport verder, nieuwe kerkorde. De synode besprak allereerst de vraag hoe te handelen met ingekomen missie ven van kerkelijke vergaderingen en individuele kerkleden. Zij besloot eerst het hele ontwerp in behandeling te ne men en aan de nieuw te benoemen depu- taten opdracht te geven de vraag onder ogen te zien op welke wijze de nieuwe kerkorde zal worden uitgegeven, welke bepalingen daarin moeten worden opge nomen en welke financiële consequen ties deze uitgave zal hebben. Op de vol gende generale synode Assen 1957) zul len deze deputaten daarover rapport uitbrengen. De huidige deputaten stelden ook voor. dat de Oud-Gereformeerde Kerken in Neder-Saksen (graafschap Bentheim en Oost-Friesland), die de rechten ener par ticuliere synode bezitten en twee predi kanten en twee ouderlingen plegen af te vaardigen naar de generale synode, voortaan slechts één predikant en één ouderling zullen zenden. De commissie nam dit voorstel echter niet over. maar wilde, dat de betrokken particuliere synode zelf zich daarover zal uitspreken en dan op de synode van Assen daarvan mededeling zal doen. Het voorstel van deputaten om de eer ste zes artikelen samen te brengen onder het hoofd ..roeping en taak van de kerk" waarin dan worden geregeld de ambten van de kerk, de vergaderingen van d< kerk, het werk van de kerk. het vermaar en de tucht van de kerk en de betrek kingen van de kerk naar buiten, nan de commissie niet over. Zij stelde de synode voor, deze materie in één artikel onder te brengen De synode stelde gisteren elf van de 132 artikelen vast. De wijzigingen be- Advertentie VenhaSe, chocolade PASTILLES Boek VAN DE DAG „Wolfgang Amadeus Mozart" door Norbert Loeser. Uitgegeven voor de bezoekers der jeugdconcerten van het Rotterdams Phil. Orkest door de Stich ting Gemeentelijke Kunstcommissie voor de Jeugd" te Rotterdam. Zulk een activiteit maakt altijd an dere gemeentebesturen jaloers. Er is in dit Mozartjaar 200 jaar geleden werd hij geboren al heel wat over deze componist geschreven in dagblad en tijdschrift. De jeugd moet echter iets blijvends hebben en dat wordt haar hier aangeboden door Rotterdam. Fraai (ge brocheerd) uitgegeven met foto's op kunstdrukpapier. Norbert Loeser heeft het gehele verhaal van Mozarts leven en kunst in 50 bladzijden gevangen en wel zodanig, dat men een goede totaal indruk krijgt van het genie, dat reeds op 35-jarige leeftijd overleed, doch de wereld ruim 600 composities naliet. Goed en deskundig geschreven is dit boekje. Mensen en feiten Op woensdag 11 april a.s. zal de VPRO het eerste van een vijftal program ma's uitzenden, gewijd aan de toe stand van de Mennonieten-vluchte lingen in West-Duitsland. Deze groep stamt af van voornamelijk Beroepingsicerk NED. HERV. KERK Bedankt: voor Gouda H. Harkema te Zeist; voor Hoenderloo (als geest, ver zorger vormingsleider) B. Kristensen te Blija; voor IJsselmuiden P. P. J- Monster te Katwyk aan Zee. GEREF. KERKEN Beroepen: te Oostvoorne A. L. Janse de Jonge. kand. te Heerjansdam. Bedankt: voor Amsterdam-W. (vak. J. B. v. d. Sijs) K. A. Schippers te Ermelo. GEREF. KERKEN ART. 31 Bedankt: voor Rotterdam-Charlois W. Borgdorff te Gorinchem. Prof. dr. H. N. Ridderbos naar Amerika Prof. dr. H. N. Ridderbos, hoogleraar aar. de theologische school der gereformeerde ",,0P U'G1°did'IR V'ds „.„u ..Calvin Foundatioi Nederlandse voorouders, die holder- ™\S2e*tan den jaren geleden terwille van de dingen te houden. D geloofsvrijheid naar Oosteuropese vens een bezoek brenj gebieden trokken en daar kolonies reis zal ongeveer twee vormden. Nog in deze tijd vindt men in de voormalige Poolse corridor., in de Oekraine en zelfs in Siberië fa- j milienamen als Thiessen, Claassen en Dyck. De uitzendingen zijn bedoeld als steun j aan een geldinzamelingsactie. Alsl naam van deze actie is gekozen „Vluchlelingendorp 1956" (het post gironummer is 677, Amsterdam, ten Lord Ismay, secretaris-generaal van de N.A.V.O. heeft woensdag in Parijs de winnaars van beurzen "(elf hooglera ren en vijf studenten uit NAVO-lan- den) bekendgemaakt. Deze beurzen zijn dit jaar op de zevende verjaar dag van de atlantische organisatie- voor hel eerst toegekend- Enkele andere winnaars van „fellow ship awards' ziin de Duitse prof. Gunther Jaenicke, de Italiaanse prof. i Canac Zijn Wat gaat het u aan? Weet u dat we dikwijls bezorg der zijn over het zieleheil van een ander dan over ons eigen geestelijk leven? Het is een ervaring die men zo dikwijls op doet: mensen die het o zo mooi kunnen zeggen tegen anderen en die zo heel pre- cies de weg kun nen uitstippelen die men gaan moet om tot God te komen maar zijn ze zelf die weg al gegaan? Alleen door WM Gods genade en vergevende lief de is Petrus in ere hersteld. En Christus zegt hem welke bange weg hem nog wacht. Is hij ervan onder de indruk? Valt hij op zijn knieën en bidt hij God om kracht van omhoog om zonder verder struikelen Gods wil in zijn leven te kunnen volbrengen? Verre van dat! Hij vraagt aan Jezus wat er wel met Johannes zal gaan ge beuren. Waarop hij ogenblikkelijk de scherpe terechtwijzing van EEN WOORD VOOR VAN- DAAG Geref. predikanten in Utrecht bijeen (Van onze kerknieuwsredacfeur) TNIGE honderden Gereformeerde predikanten waren gisteren en I vandaag in het Jaarbeursreslaurant te Utrecht bijeen. Het was d9 jaarlijkse 143e vergadering van de Ver. van I predikanten van de Geref. Kerken, een bijeenkomst die de pastores zich niet Jezus moet incasseren: „Wat gaat het u aan?" (Joh. 21 vers 23). Zo af en toe zegt God dat ook tegen ons. Want in onze bemoei zucht met anderen vergeten we dikwijls dat het er uiteindelijk niét om gaat hoe die anderen staan tegenover God, maar dat het gaat over onszelf. Wat we uit de volheid van ons geloof aan anderen kunnen meedelen heerlijk. Maar met onze nieuws gierigheid is een ander nooit ge baat! Francesco Capolorli, de Noorse rech- ppersfe gerechtshof Bun- Turkse prof. Karahan. Dr. Attema benoemd tot hoogleraar aan V.U. Tot hoogleraar aan de Vrije Universi teit is benoemd dr. S. D. Attema. Gere formeerd predikant te Huizen (N.H.), om onderwijs te geven in de Islam, het Syrlsch. het Aramees en het Arabisch. De nieuwe hoogleraar, die reeds als lector in deze vakken aan de Vrije Uni versiteit werkzaam is sedert 1949, werd '19 december 1910 te Zwolle geboren. Aan de Vrije Universiteit studeerde hij theo logie, en aan de rijksuniversiteit te Lei den Semitische talen. In 1-936 dêed hij zijn doctoraal examen theologie en in 1941 zijn doctoraal exa men in de Semitische talen. Dr. Attema promoveerde in 1942 aan de gemeente lijke universiteit te Amsterdam tot doctor in de letteren en wijsbegeerte op een dissertatie over: „De Mohamme daanse opvattingen omtrent het tijdstip van de jongste dag en zijn voortekenen". In 1944 werd hij predikant bij de Ge reformeerde kerk van Workum. welke standplaats hij in 1947 met Ocsterbeek verwisselde, om 29 mei 1949 intrede te doen bij de kerk van Huizen. Dr. Attema was ook leraar Chaldeeuiws aan het Barlaeus-gymnasium te Amsterdam. Advertentie Huidjes als satijn MELODIE en WOORD der Ethergolven VRIJDAG 6 APRIL hl kal; 8.00 Nws en weerber; 8.15 Gram: 9.00 V d vrouw; 9.35 Waterst; 9 40 Gram: 10.30 Fra se muz; 10.00 V d zieken; !140 Gram; 1 Angelus: 12.03 Lichte muz; 1233 Land- tuinb meded 12.33 Wij vrouwen van land; 12.40 Gram; 12.55 Zonnewijzer: 1 Nws en Kalh nws; 13.20 Dansmuz; 13 45 -omenade 1830 „En nu mijn geval": 18.45 Gram; 18.55 t>— lg l0 re_ _n toelich- middenstand" r J Roos. hoofdambtenaai 00 19.20 Regeringsu t middenstand: itz: KmigraUerubriek: Emi- i H A van Luyk; 19.30 Verz 22.45 Avondgebed l lit kal; 2300 Nws: 23.15—24.00 Gl 198 m. VARA: 7.00 Nw: i; 8.00 Nws: 8.18 Graz 900 Gym leded; 12.35 Sport en 13.00 Nws; 13.15 Me- 14 40 Orgelco is; 1630 V d jeugd:. 17.00 Muzik. 1740 Instr kwintet; 18 00 Nws; 18.15 muz; 18.45 Tot nieuw bestel jg: 19.00 V d kleuters: 19.10 Nederland groeit, klankb. VPRO: 19.30 30 Jaar geleden, caus: 1945 Vrijzinnig Prot club huizen. caus; 20.00 Nws: 20.05 Boekbespr; 20.15 Het zingende hart; 20.30 Benelux: 20.45 Act: 18.20 Dat Rembra 213 Etherforu 22.25 Instr k Vandaag. 2.10 Buiten] weekot 23.15 Radio Philharr PUZ'E LNO 381 ambtshalve. 10 uitbouw. 11 vermoeid. 12 in het jaar nnzes Heren, 13 lange smalle sloep. 14 heester. 15 verbinding tussen twee oevers, 17 de naam onbe kend. 18 wijnmaat. 19 livreiknecht. 20 spil. 21 vat. 22 lidwoord, 23 bedrijvig heid. VERTIKAAL: 1 Boek dat allerlei ant woorden geeft. 2 karakter. 3 onbedui dend. 4 bezeten. 5 voegwoord. 6 zeero ver. 9 staaf. 11 verkeerd. 13 hinderlijk. 14 drank. 16 soort, 17 plaats in Gel derland. 19 vod. 21 voorzetsel. OPLOSSING PUZZEL 380 HORIZONTAAL: 1 Vlot. 4 abt. 7 oom. 8 pioen. 10 R.F.. 11 re. 12 Ada. 13 punt. 15 trijp. 17 oord. 20 stop. 22 roe. 24 eg. 25 o.z.. 26 morel. 28 vrij 29 las. bekend: 17.00 Orkc V d kind; 18.55 V Sport: ?ïwsV 22.15 Ci Service. 330 m. 12.00 enbeantw; 13 30 Gevar 1.00 Nws: 14.10 Gevar >0 Ork conc; 16.00 On- 17.30 Hoorspel: 18 00 Klankb: 21.15 Lichte 22.45 Gevë Cello en piano: 23.40 Caus: 24.00 Nws weerber: 0.06—0.13 Koersen. Engeland. BBC Light Programme. 1500 247 m. 12.00 Mrs Dale's -~>agb; 12.15 Voord 12.30 Lichte muz: 13.00 Dansmuz; 13.45 Sch< ork; 14.45 V d kind; 15.00 Gevar muz; 15.45 Voordr; 16.00 Mil ork en soliste; 16.45 Lichte muz; 17 15 Mrs Dale's Dagb: 17.30 Orgel- 21.15 Discussie; 22.00 Gevar 23.15 Act: 23.20 Lichte muz Lichte muz: 0.45 Progr. 13 00 Nws; 13.15 Gram; 15.30 Japanse kamermuz: 16.02 Operafeuilleton; 17.00 uz: 17.45 Zang en piano; ■P ...20 Zang en piano; 18130 V «ld; 19.00 Nws: 19.40 Volksliederen; 20.00 ..Kinderweelde": 20.15 Symf ork en soliste: 21.10 Kunstkaleidoscoop: 21.25 Symf- ork en Nws: 17.10 Lichte 18.10 Voordr: 484 m. 12 00 Gram: 13.00 Nws: c conc; 14 00 en 14.15 -Gram; 15.00 17 00 Nws; 17.15 Gram; 17.30 Pia- 17.50 Gram: 19.30 Nws; 20.00 Ge- Vrije tijd; 22.55 Nw; spreking op brede basis, acht ik dat toe te juichen, zo zei ds. P. D. Kuiper (Sassen- in zijn openingsw Ds. P. D. Kuiper pleit voor samemverking op brede basis en in federatief verband on de laarfiiksê vergadering zich te beschermen niet al- evenals ongevocaliseerd He- der Vereniging van pred"! leen tegen andersdenkenden, breeuws - alleen leesbaar ook tegen hen, die an- als men er zelf de klinke kanten van de Geref. kerken te Utrecht. Hü maakte deze 3ers denken, opmerking toen h(j uitvoe rig de pogingen tot toenade ring en eventuele vereniging besprak, die ln vele jaren zijn gedaan door middel van de officiële afgevaardigden der verschillende kerken, met weinig tastbare vruch- gewoonten. Zo kan in een kerk of zoals in de Hervormde Kerk node richting of moda- geeft. of vroomheid bepaald wordt, gaat. kant zullen zeer velen uit de Chr. Geref. Kerk en uit de Geref. Bond zich bij ons niet licht thuisvoelen. Zij missen de bekende klanken en wat zij wel bij ons horen komt hun vreemd voor. soms gewaagd of te nuchter, oneerbiedig, ongezalfd. on gezouten en ondiep en zij hunkeren naar de oude pa- der. waarlangs hun geloof voort te be- cfnze practijk (een theorie Ds. Kuiper achtte een sa- menspreking op brede basis niet slechts tussen gezag hebbende figuren, maar van het kerkyolk zelf aan te be. velen. Een dergelijke ver broedering zou mogelijk het onmisbaar substraat leveren kan zelf de klinkers bij gevonden heeft. En wij zich gewend staan verbaasd als een sy- dergelijk stuk uit- rj d.uiz«"deI» hebben'Ve'niet) inzake liteit een sfeer ontstaan, die leden met achter staan, ter- film toneei dansen, zon- alleen door de belijdenis wijl de synode rustig door- dagsviering omgang met „knij „,e.r8( onnt buitenkerkelijken enz. vormt. zoal niet een ijzeren gor dijn. dan toch een vitrage, die de doorkijk ernstig be lemmert. Ofschoon „wereld- ook door opvattingen, •lelijkheden, f) j z? m?n ■aiHirVioHon de Herv. Kerk zich i wennig gevoelen t.o.v. orga- cifr.,.i„„ialemnieri. uiscnoon „werciu- soort kerkelijk dialect nisatonsche vormen b ji ons geUjkvormigheid" in de kunnen noemen. Deze en t-°-v- ..uitdrukkingen, nnr,uiaire zin van het woord verdere stappen. Men zou kunnen vormen zijn dan wel niet di rect aanwijsbare vrucht van het belijden, maar worden toch gaarne op die grond •erdedigd en geijkt. Men •schijnsel UHarmstungen, popuiaire wij nog steeds £iept gratie, de antithese, het woord niet zoveel meer gebruikt iger, speelt het in veler gedachten nog een belangrijke rol. 'an Zo ontstaat heel gemak- el- kelijk aan beide zijden moet daarbij i aanstonds mild oordeel hebben, omdat kaar binden. Wanneer bij de soort afweer, om niet te „cJcciJ het op zichzelf nog niet scha- kérken nieuwe vormen en zeggen afkeer, een hoiH Hafhplft pr lelijk behoeft te zijn en om. begrippen ontstaan bij de trouwen, dat door eeliik on de voorwond dat men niet ve»"geten ma« eGn- die d« ande»" moeilijk kerkelijk gesprek Wordt stellen voorgrond dat elk beleven ook het re. voigen kaili dreigt de k]oof overwonnen Want deze reeds belangrtlke de behoefte heeft zich te verbreden. Zo is het dingen komen in reeas oeiangnjice klpHpn in heoaalde ook met het heerir. geen l elkander aanvaar- j. Maar het wordt Wél lélfs i zusters" schadelijk wanneer winst zijn als leerda kennen e den als broeders zich verheugend in wat v bindt, elkaar verdragend wat men onjuist acht. ls 3©gens ieder die buiten sionele c, Bij de samensprekingen, en blij is als ze. na verschilen, waarbij ds. Kuiper in het ®en ,kort bezoek, mai bijzonder die met de Her- de deur uit zijn. want nu vormde Kerk en de Chr.- men gelukkig weer onder Geref. Kerken beoogde, zijn elkaar, misschien dé verzwegen gumenten, die niet zo spoe dig WÊÊ kerk, dat verschillend ge- sómmige gezinnen interpreteerd wordt. TAS. KUIPER waarschuwde - u oa11 de oppervlakte komen. n,°S s,®chJf wel de sterkste: de relatie a,s echte broeders en zusters tot cultuur en wereld, de le. aanvaardt en daarnaast Vensstijl en de prediking, hoogstens nog slechts ne- Deze argumenten zal men ven en nichten, die men een nader moeterl bezien, waar- hand geeft als het zo uitkomt bij men eikaars consciëntie en geen consequenties mec- zal moeten ontzien en men brengt. Men herkent en er- de gelegenheid vindt van kent elkander niet alleen aan elkander te leren. de trouw aan Schrift en be- Ds. Kuiper pleitte voor een lüdenls, maar ook aan al- soort federatief verband met lerlei stempels, de Chr. Geref. Kerken en kerkelijk met bepaalde rroepen uit de moet z\jn. Hervormde Kerk. waarbij ook ka"««-lrull vervuld Het zijn dus niet cónfes- er voor aan deze kerkrechtelijke sprekingen geen al te hoge die scheiding verwachtingen te verbinden, kort bezoek, maar weer brengen en de vereniging misschien is het zelfs beter In de weg staan. ze een poosje te staken. Er Wat de Chr. Geref. Kerk ls immers bij de drie ker- betreft, die uiteraard dichter ken geen spoor te merken bij ons staat, is het verschil van verandering van hun in belijdenis gering te noe- standpunt t.a.v. de vanouds men en een buitenstaander bekende controversen en er kleine kring zal het nauwelijks begrijpen. Is ook geen aanwijzing dat «poch is o0k hier van een de verzwegen argumenten vereniging voorshandi geen spoedig hun kracht zullen sprake. Men mag zeggen, dat verliezen, deze kerk ons volgt in deug- E,en eventuele fusie der den en gebreken op onge- kerken kan men toch niet veer een afstand van vijftig met nieuwe splitsingen be- jaar. maar. gesteld dat dit tale.n? B.« eGn werkelijke waar is, op het moment is P°ginS in deze richting er van „inhalen" geen sprake ?.ouden de oude tegenstel- en de afstand blijft Dit 'm«en- geruggesteund door manifesteert zich in de be- de verzwegen argumenten, kerkeHjk paspoort voorzien 3eltóï van wat toelaat- feUer dan jjoit oplaaien Hin -s prediking. u j de brokstukken zouden meerderen. Een groter kwaad is. dat Chr. Geref. preek beluis- niet alleen de kerken als tert, voelt herinneringen zodanig, maar ook de leden nzé' uit z"Jn jeugd ontwaken. niet zelden naast of op ge- op_' Zinswendingen in Woord- spannen voet met elkander kérkvattingen, die ons vreemd verkondiging *wn- rLÜÜÏim'r" SiTr K«WleinlUïictór™ WIE VIA DE RADIO schappelijke Avondmaals\ie- riaarvan ^vpnaic j„ h* Phr Chr. Geref. preek be ring betrokken kunnen spraak- daarvan, evenals in de Chr. Geref. Kerken heerst een andere sfeer dan dat Zij kennen nuances geldt ook van een kerk vattingen, consolideert zich en neemt zlln- 0?k daarbij bepaalde vormen aan. gebruik is hierbij die na verloop van tijd drei. tekems. De Herv. Kerk mei gen tot de rang van schib- haar modaliteiten, aposto- boleth verheven te worden, laat. raden, drukt zich uit ln Daarin schuiltt naar bin- termen, die nen gezien de drang om spreken of waaraan w, zich dichter aaneen te sluiten nig houvast hebben en eén vertrouwde sfeer te treffend voorbeeld daary*,.. scheppen: een naar bui- noemde ds. Kuiper het Her ten gezien de zucht om derlijk Schrijven, dat gebed, die leven. Meer dan het he- kansels niet slaan van verschillende ker- zal horen, blijken daar ^en naast elkaar, maken nog springlevend te zijn. Wij deze dingen ons aanstotelijk noemen ze spoedig cliché's. voor de wereld en stellen maar men vergeet, dat ze ons schuldig voor God. weinig""toe- daar g^aden zijn met een i Hierna kwam ds. Kuiper ion «Hi wei- bepaalde religieuze inhoud. het in de aanhef ge- E>n Ons zou het stellig moeilijk geven advies om de samen vallen zondag aan zondag spreking op brede basis te een dergelijke prediking te zoeken en het kerkvolk verteren. Aan de andere zelf te laten spreken. gaarne laten ontgaan al was het alleen maar om te genieten van de spranke- lende humor van de praeses, ds. P. D. Kuiper uit Sassenheim, de predi kant-schrijver die befaamd werd door zijn Peper-en-zout-meditaiies. Zo bracht de praeses zijn talrijk ge hoor al direct na de opening in eer olijke stemming doordat hij het ge rucht tegensprak als zou het hono rarium voor een spreekbeurt even als de meeste dingen na de oorlog verdrievoudigd zijn. Wat de salariëring betreft merkte hij op, dat vele ge meenten ernstige pogingen doen ver betering aan te brengen. Zij hebben, zo zei spr., evenwel te worstelen met het feit. dat een trsctement. evenals water, de natuurlijke neiging heeft of stil te staan, of naar beneden te gaan en alleen stijgt als er gepompt wordt. Ds. Kuiper wenste prof. dr. N. H. Ridderbos (Kampen) die op 8 mei met de Nieuw-Amsterdam naar de Ver. Staten en Canada gaat om daar op uitnodiging van de Calvin Foundation gedurende twee maanden lezingen te houden, een goede reis toe. Hierna was het woord aan de Kam per hoogleraar om te refereren over: Het heilshistorisch karakter van Pau- lus' prediking. Prof. Ridderbos ving zijn betoog in met de opmerking, dat het ver metel schijnen kan het algemeen ka rakter van een zo machtig verschijnsel ir. de geschiedenis der openbaring als de brieven van Paulus zijn te willen vaststellen. Het gaat spr. echter om het algemeen gezichtspunt waaronder zij beschouwd moet worden, om de „hoofdingang" van dit imposante ge bouw. In de geschiedenis als zodanig zijn verschillende motieven als het hoofd motief van Paulus' prediking aange wezen. De Reformatoren gingen vooral uit van de rechtvaardiging door het geloof, de latere neo-protestantse theo logie veelal van het begrip Pneuma. De vraag mag echter worden gesteld, of men op deze wijze alle hoofdmotieven in onderlinge eenheid met elkander mag zien, en met name ook het ver band tussen Paulus' prediking met die van Jezus doorzichtig weet te maken. Daarom kan het verhelderend werken wanneer men inziet, dat Paulus vóór alles de verkondiger was van de met Christus' dood en opstanding ingegane grote heilstijd en dat hij de betekenis daarvan expliceert. Hier ligt het grote verschil tussen de rechtvaardiging vóór alles heilshistorisch, wü men: een eschato logisch begrip. Paulus verkondigt haar niet als een omkeer in de ordo salu- tis waarin 'hij was vastgelopen (Lu- thérl maar als de omkeer in de historia salutis. „Nu is de gerechtigheid Gods geopenbaard". (Rom. 1:17 3:21). En Paulus'verkondigng van de Geest staat onder hetzelfde voorteken. Uitvoerig ging prof. Ridderbos in op de formule „in Christus" bij Paulus, alsook op het „mede-sterven en opstaan" der gemeente met Chris tus. Spr. wees hier.de mystieke ver klaringswijze af en stelde ook in dit opzicht de grote betekenis van het heilshistorisch gezichtspunt in het licht. Tenslotte werd- in enkele punten het belang van deze benadering van het Paulinisch kerugma voor de dienst des Woords uiteengezet. Nadat verschillende predikanten met de hoogleraar van gedachten hadden gewisseld over diens referaat werd de midddagzitting gesloten. Gisteravond H gezellige bijeenkomst. Bijbellessen worden goed bezocht Chr. onderwijzers aan over- heidsscholen bijeen De Vereniging van Christen Onderwij zers aan Overheidsscholen (V.C.O.O.) heeft te Amersfoort vergaderd onder leiding van de vice-voorzitter de heer M. J. Geudeke te Assen. De Her vormde raad voor Kerk en School en het interkerkelijk overleg ln school- zaken (I.K.O.S.) waren vertegenwoor digd door ds. O. V. Henkei te 's-Gra- venhage. In 1955 werd aan 17 leden mandaat tot het geven van godsdienstonderwijs aan eigen school verleend. Uit een en quête onder de leden bleek o.m., dat 80 van het aantal klassen, waarin een V.C.O.O.-er bijbelles geeft, alle leer lingen er aan deelnemen. In slechts 5 van het aantal klassen is de deelneming minder dan 90 Door enkele gemeentebesturen wordt subsidie verleend voor de aanschaffing van leermiddelen voor het godsdienst onderwijs. Met het I.K.O.S. wordt c leg gepleegd om tot een nauwere menwerking te komen. Drs. A. C. J. van der Poel te 's-Gra- venhage hield een inleiding over „Chris tendom en humanisme". De expositie van boeken en leermiddelen voor he' bijbelonderricht trok veel belangstel ling. 101. Met het blikken geluid van de ontbijttafel daar beneden in het souterrain, het geloop door de gangen van de dagverpleegsters, ofschoon zij een beetje kringen om de ogen hadden, in schone pakjes, de welriekende geur yan koffie, die door de gangen dreef, verslapte mijn waakzaamheid een beetje. De nacht was voorbij en voor zover- ik wist, was er niets ongewoons gebeurd. Daar ik wist, dat Corole een late slaapster was, ging ik niet onmiddellijk naar mijn kamer om haar te verlossen. In plaats daarvan volgde ik Maida en Olma en de leerlingverpleegster naar beneden naar de eetzaal. Het was een triest maal met boekweitpannekoeken, waar ik een hekel aan heb en waarvan ik bovennien uitslag krijg en waarbij zuster Dotty een zeer lugubere droom vertelde en in lranen wegsmolt onder de verklaring van Mel- vina. De tranen drupten triest langs Dotty's neus. Melvina weidde uit over de betekenis van dromen en ik merkte, dat ik tweemaal suiker in mijn koffie had gedaan. Ik was blij, toen de maaltijd voorbij was. Tijdens de pauzen in Melvina's sinistere mo noloog was ik tot de conclusie gekomen, dat Co role Letheny achter slot en grendel een situatie betekende, die niet »ichtvaardig moest worden opgegeven. Ilc ging onmiddellijk O'Leary opzoe ken en vermeed op slinkse wijze de dagverpleeg sters. Hij was niet in kamer 18, en dus legde ik de gekreukte sprei op het bed weer netjes en ging heen. Terwijl ik door de gang van de tweede kosteloze afdeling ging. nam ik een ont bijt van de stommeknecht dat daar onbewaakt stond; de "erdwijninjg van het ontbijt veroorzaak te heel wat opwinding in de afdeling, zoals ik later merkte, die nog vergroot werd doordat het later op de ochtend weer te voorschijn kwam in de linnenkamer van de tweede verdieping, waar ik het met opzet had achtergelaten, met alleen <00.. kei maar.de koffie een beetje gemorst, want Corole zag zélfs dat ontbijt niet. Toen ik de deur naar mijn kamer opensloot, was er maar één blik voor nodig om te zien, dat mijn vogel om zo te zeggen uitgevlogen was. Ik zette het ontbijt op de toilettafel en liep de kamer door. Het bed was omgewoeld en er was „«slapen, ofschoon het nacl lag. Het raam stond open en liet de regenvla gen binnen op mijn gebloemde tulen gordijnen, waarvan de kleuren met rode en groene strepen in elkaar liepen, en die later door andere moes ten worden vervangen Ik liep de kamer door om het dicht te doen en dat doende bemerkte ik, op welke wijze zij er uit gekomen was. Ons ziekenhuis was, zoals ik reeds heb opgemerkt, een oud gebouw met vele torentjes èn torens en allerlei uitbouwsels in het dak met richels en ruime raamkozijnen. Van het raam onder het mijne liep een ouderwetse ijzeren nooduitgang, die met verroeste bouten vastgemaakt was aan de oude rode stenen. En van mijn raam naar het volgende liep een soort van richel, die zon der twijfel smal en glad was, maar in welker nabijheid klimop groeide, waaraan men zich vast kon houden en waaronder struikgewas was, om de val te breken. Voor een vrouw van Corole's bouw en neigingen was het geen moeilijke klim en als zij eenmaal op de nooduitgang was ging het overige gemakkelijk. Ik leunde het raam uit. Was ik tot nog toe niet overtuigd geweest, daar was het bewijs dat zij daarlangs was gegaan, want aan een klimoprank hing een zielige, nat te, zwarte sliert apenhaar. Dus was Corole verdwenen! Ik voelde mij schuldig, dat ik haar door mijn vingers had la ten glippen, maar bedacht, dat O'Leary var haar aanwezigheid in het ziekenhuis had gewe ten en bovendien een vrouw niet ver kan gaan in een doornatte mantel en zonder hoed. Deze geruststellende bedenking duurde totdat ik naar de klerenkast ging en bemerkte, dat mijn beste hoed verdwenen was. De hoed was een heel mooi exemplaar met hopen kunstviool tjes erop en drie el purper lint in strikken en had mij 25 dollar gekost, daar ik hem had i ten laten maken opdat hij zou passen op mijn ongebobd hoofd. En Corole was er nu brutaal weg mee de regen in gegaan, wat mijn gene genheid voor Corole niet versterkte. Ik begon weer opnieuw naar O'Leary te zoe ken, daar ik begreep dat hij dadelijk moest ver nemen van Corole's vlucht en ik hield alleen een ogenblik op om het ontbijtstel in de linnen kamer van de tweede verdieping te zetten. O'Leary dook ten slotte op in de grote oude stal, die nu in een garage was veranderd en buiten achter het ziekenhuis staat. Hij was blijk baar bezig met iets te besnuffelen dat ik niet zag en dat hij bij het geluid van mijn nadering haastig in zijn zak stak. Met zo weinig mogelijk woorden vertelde ik hem van Corole's vertrek. Zijn gelaat kreeg een zeer nadenkende uitdrukking. ,,Dat is kwaad," zei hij. „Dat is kwaad. Ik dacht, dat zij veilig in uw handen was. Dus zij wist over die richel weg te komen." (Wordt vervolgd) Pratende generaals ÏN de loop van de dag is gisteren in vele landen van West-Europa ont steltenis verwekt door mededelingen, die generaal Gruenther, de bevelheb. ber van de Atlantische strijdkrachten in Europa, gedaan zou hebben tegen over een Duits journalist. De generaal zou gezegd hebben, dat in geval van oorlog in eerste instantie West-Duits- land zou moeten worden prijsge- geven, ja dat de verdediging zich zou moeten terugtrekken tot in Zuid- en West-Frankrijk. Gelukkig is op dit bericht later tegenspraak gevolgd, al blijft de be trokken journalist volhouden, dat generaal Gruenther het zó en niet anders heeft gezegd. In elk geval heeft minister Staf gistermiddag in de Eerste Kamer de verklaring van de generaal, zo zij op waarheid be rustte, nog uiterst ongelukkig ge noemd. Onze regering overweegt een ernstig protest. Het hele geval brengt ons op wat j men zou kunnen noemen het vraag- stuk van de pratende generaals. Generaals zijn machtige lieden, aan wie wij in tijd van nood gaarne onze beveiliging toevertrouwen. Maar zij moeten, behalve nog aan vele andere, voldoen aan deze twee eigenschappen: ZIJ moeten geen eigen politiek gaan bedrijven tegenover hun regeringen. Zij zijn ambtenaren, zij j het ook hoge. De verantwoordelijk- j heid voor het defensiebeleid tegen- 1 over de volksvertegenwoordiging dragen niet zij, maar de ministers. 1 Kunnen zij met het defensiebeleid niet instemmen, dan 'dienen zij zich terug te trekken, uiteraard nadat zij gepoogd hebben, de minister van diens ongelijk te overtuigen. Trekken zij zich niet terug, dan is de regering genoodzaakt, hen te ontslaan. De ge schiedenis heeft daarvan verscheidene voorbeelden te zien gegeven. Zij moeten voorts niet te veel praten. Het is natuurlijk wel belang wekkend qm in de publiciteit te tre den en om dusdoende begrip te wek ken voor wat er op het gebied van de defensie gaande ls. Maar aan generaals komt dit toch minder toe. Ook hier is het weer de taak van de ministers, en niet van de generaals, het defensiebeleid te verdedigen en toe te lichten. Dit alles geldt in nationaal verband, het geldt zeker niet minder, nu de defensie meer en meer een gemeen schappelijke aangelegenheid van ver- scheidene landen en volken gaat worden. VT OLGAARNE willen wij, zelfs als journalist, hopen, dat onze Duitse collega het ditmaal bij het verkeerde eind heeft gehad en dat hij in elk geval de uiteenzettingen van gene raal Gruenther niet heeft begrepen. Maar dan onderstreept dit des te meer de noodzakelijkheid, dat leger leidingen met spreken voorzichtig zijn. Het was trouwens nauwelijks aan te nemen, dat wat de generaal in de mond gelegd werd, Juist kon zijn. t Wanneer de landen van West-Europa, zich in hun verdediging aaneenslui ten, dan is dat, opdat een mogelijke vijand zal worden afgeweerd en niet opdat men maar dadelijk in eerste1: instantie zal worden prijsgegeven, met de schrale hoop dat men na de verschrikking, zowel van een oorlog als van een bezetting, nog eens zal worden bevrijd. Tot dit doel brengt ook ons volk offers, die zwaar zijn en soms zelfs nauwelijks te dragen, maar het brengt ze met blijmoedigheid en zelfs met verbetenheid en zonder morren, omdat het inziet, dat het onvermij delijk ls. Maar een volk, dat zich deze offers getroost, wil dan ook niet worden opgegeven. Moet er nóg méér worden gedaan, Iaat men het dan duidelijk zeggen, niet in wat losse opmerkingen en in bewoordingen, die achteraf worden betwist, maar ter plaatse waar zulks behoort. |f INDIGEN wij voor vandaag met een kleine geschiedenis uit onze eigen parlementaire historie. Onze opperbevelhebber uit de Eerste Wereldoorlog, generaal Snijders, gaf in mei 1918 ons toenmalige kabinet, het ministerie-Cort van der Linden, te kennen, dat wij tegen een Duitse aanval niet opgewassen zouden zijn en dat onze regering verstandig zou doen, tegenover Duitsland niet al te ver te gaan. De regering echter wenste geen generaal, die de ver dediging van ons land doelloos en vruchteloos achtte, en gaf de gene raal in overweging ontslag te nemen. Toen kwam koningin Wilhclmina tussenbeide met de boodschap, dat, indien iemand ontslagen zou worden, dit niet de generaal maar de mi nister zou zijn. Wij hopen, dat een dergelijk geval generaal Gruenther niet voor ogen staat. Het zou hem tot het spreken verkeerde plaats kunnen animeren, ook wanneer zwijgen hogere wijsheid zou zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2