CHRISTELIJK
Ds. A. W ind schreef proefschrift
op zendingsveld
Prof. Van Ruler: r.k. en prot. kerken
moeten overleg zoeken
Pesach- feest der ongezuurde
broden bij de Joden
Ouderdom
HE
Prinses Beatrix een jaar op
belijdeniscatechi satie
2
ZATERDAG 24 MAART 1956
Promoties aan de V.U.
En ds. Feitsma (Oenkerk) promoveerde op
dissertatie over het theopasehitisme
Aan de Vrije Universiteit te Amster
dam zijn gistermiddag; twee Gereformeer
de predikanten gepromoveerd tot doctor
in de godgeleerdheid. In het Minerva-pa-
viljoen te Amsterdam verkreeg eerst ds.
A. Wind, missionair predikant van de
Geref. kerken van Friesland-zuid, zijn
doctorsbul uit handen van zijn promo
tor dr. F. W. Grosheide, na verdediging
van het proefschrift, getiteld „Leven en
dood in het evangelie van Johannes en
in de Serat Dewarut.il, met een elencti-
sche confrontatie". Als paranimfen fun-
De promotor, prof. dr. F. W. Groshei
de. zeide zeer veel waardering voor de
dissertatie te hebben, al moest het proef
schrift met zekere spoed worden ge
maakt in verband met de afgemeten ver
loftijd van dr. Wind. Deze is de eerste
Geref. zendingsarbe;der, die op het zen
dingsveld zijn dissertatie heeft voltooid.
Velen zullen er van genieten en hierin
een vrucht van de zending zien.
Onder de vele aanwezigen zagen wij
onderscheidene zendingspredikanten en
werkers op het thuisfront,
geerden de heren Han Bin Kong, theoio-iSoedarma. docent aan de Theologische
glsch kandidaat aan de Vr|)« Universiteit! School te Jogjakarta,
en ds. K. L. F. Ie Grand van Falembang, Op 19 april e.k. hoopt dr. Wind met
die met verlof in ons land is. de zijnen per „Oranje" weer naar Indo-
|nesië te vertrekken.
Tegen de bedenkingen van vier hoog-
Beroepingsicerk
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Sellingen kand. J. Rinze-
ma te Groningen.
Aangenomen: naar Woerden S. A.
Boonstra te Houwerzijl.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Leiden, te Rotterdam-W.
en te Rotterdam-Z. W C. Lamain te
Grand Rapids (V.S.), voortieen te Rot
terdam-Z.
GEREF. KERKEN ART. 31 K.O.
Tweetal: te Den Haag-Zuidwest W.
Borgdorff te Gorinchem en Z. G. Oene
te Sliedrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Hengelo (O.) D. Henstra
te Oud-Beijerland.
De Gereformeerde Onderwüzersvergade-
ring der Geref. gemeenten komt woens
dag 4 april in jaarvergadering bijeen
in het lokaal van de Geref. gemeente
aan de Boezemsingel te Rotterdam, aan
vang 11.30 uur. Een referaat zal wor
den gehouden door de heer M. Kalle,
hoofd ener chr. school te Schevenin-
gen over: Hoe pakken wjj het jeugd
probleem aan?
Advertentie
Even later promoveerde bij prof. dr.
G. C. Berkouwer in hetzelfde gebouw tot
doctor in de theologie ds. M. Feitsma,
Geref. predikant te Oenkerk (Fr.) op
een proefschrift, getiteld „Het theopa
sehitisme, een dogma-historische studie
over de ontwikkeling van het theopa-
schistlsch denken". Hier stonden drs. S.
Feitsma uit Amsterdam en Adr. Laker-
veld, resp. broer en zwager van ds.
Feitsma de promovendus ter zijde.
De jonge zendingsman had zijn proef
schrift te verdedigen tegen de oppositie
van dr. J. M. van Minnen. Utrecht, en
de hoogleraren dr. R. Schippers.
i dr. G. C. Berkou-
dr. J. H. Bavinck e
Deze hamer Is een onmisbaar stuk
gereedschap op de jongensclub, die ook
binnenkort op de Prinsegracht 67a komt.
D4t zal een klap geven, als ledereen
- dus ook U - meehelpt dit
mogelijk te maken door een gift te storten
r 156850
leraren had ds. Feitsma zijn proefschrift
te verdedigen, t.w. dr. A. D, R. Polman
uit Kampen, dr. Nic. H. Ridderbos, dr.
D. Nauta en dr. J. H. Bavinck.
Prof. dr. G. C. Berkouwer. de promo
tor. prees dr. Feitsma voor zijn disser
tatie. op 45-jarige leeftijd tot stand ge
komen na een lange a'rbeidsperiode in
de pastorie
De hoogleraar waardeerde inzonder
heid de grote voorzichtigheid, door dr.
Féitsma betracht.
in de Philipsbedrijven te Eindhove..
heeft, de doctorale waardigheid in de
wis- en natuurkunde verkregen.
Met hem traden in het krijt drs. H. van
Kamp en drs. H. Luirink te Amsterdam,
benevens lector dr. G. J. Hoytink en
prot. dr. E. van Dalen.
Prof. dr ir. J. Coops, de promotor,
memoreerde de wisselende levensloop
van dr. Balk voor hij de eindstreep zij
ner studiën mocht bereiken.
Het onderwerp van zijn dissertatie
luidt: „Een adiabatische calorimeter
voor het bepalen van oploswarmten".
De theologische faculteit van de rijks
universiteit te Utrecht heeft een expo
sitie ingericht van de papyri, welke de
universiteit onlangs heeft aangekocht.
De opening dezer tentoonstelling zal
plaats hebben in het Theologisch In
stituut. Trans 10 te Utrecht dinsdag
middag 10 april om 2 uur. Prof. H. Ch.
Puech, hoogleraar aan het Collége de
France, houdt een rede over: De
„Woorden van Jezus", te Nag Hamadl
gevonden, in het kader van de Jongste
ontdekkingen. Na deze rede vindt een
rondleiding plaats.
Van 10 juli tot 28 september worden aan
dc Weense universiteit Duitse taalcur
sussen voor buitenlanders gegeven en
van 10—28 september voordrachten en
discussies over het thema Oostenrijkse
cultuur in verleden en heden. Tijdens
deze zomercursus zullen talrijke ex
cursies naar de kunstcentra van We
nen en omgeving worden gehouden.
MELODIE en WOORD
der Ether golven
Ik ben het
j Geen tafereel in de lijdens
geschiedenis van onze Heiland is
zo vol Goddelijke majesteit als
huist dat vernederende ogenblik
waarop een verrader Hem als een
vriend begroet en handen van
slaven en soldaten zich naar Hem
uitstrekken om Hem voor het ge
recht te slepen.'
Daar staan ze: bange discipelen,
die wel zwaarden hebben maar
niet goed weten
I wat ze er mee
moeten doen. Pe-
I trus die meer
zenuwachtig dan
moedig met zo'n
zwaard zwaait en
dan snel op de
vlucht gaat. Ju
das die na zijn
verraderskus al
zijn bravour kwijt is en de over
priesters en schriftgeleerden die
geen antwoord weten als Jezus
hun vraagt waarom ze op deze
achterbakse manier tot Hem
komen. En de slaven en soldaten,
die achteruit deinsen als Jezus on
bevangen zegt dat Hij het is die
ze zoeken.
Tussen deze mensen staat de
mens Jezus die tevens God is. Hij
heelt het afgeslagen oor van de
slaaf Hij vermaant Zijn discipelen
met die woorden vol majesteit dat
de engelen verlangend staan te
wachten op één woord om Hem
EEN
WOORD
VOOR
VAN.
DAAG
Kerk en Staat in Groesbeek aan de orde
„Met professor Hoedemaker kom ik tot
de conclusie, dat het concilie van Trente
eens overgedaan zal moeten worden.
Wanneer het de Christenheid in Neder
land werkelijk ernst is met de doorbre
king van de neutraliteit, zal gestreefd
moeten worden naar eenwording van de
kerken ad hoc, Subs, naar een raad van
Chr. kerken, die een Christelijk getui
genis kan laten horen t.o.v. de overheid.
Analoog aan de verblijdende samenwer
king van de afgelopen oorlog, toen r.k.
en prot.chr. kerken elkaar vonden in
het Interkerkelijk Overleg (I.K.O.) zullen
de r.k. en prot.chr. kerken in ons land
wegen moeten zoeken die kunnen leiden
tot een dergelijk overleg."
Tot deze uitspraak kwam op het jaar
lijkse congres van juridische faculteiten,
dat ditmaal in Groesbeek bij Nijmegen
gehouden wordt, prof. dr. A. A. van
Ruler, hoogleraar aan de theologische
faculteit van de rijksuniversiteit in
Utrecht. Het thema van dit driedaagse
congres, waarovar ook het woord voer
den de voorzitter van het Humanistisch
Verbond, dr. J. P. van Praag en prof.
mr. J. J. Loeff van de r.k. Economische
Hogeschool in Tilburg, is: De verhouding
tussen kerk en staat.
bij te staan. En tot die ook niet zo
dappere Farizeeën-handlangers
zegt Hij: Ik ben het!
Ja, Hij is het: de mens Jezus
geeft zich over in de handen van
moordenaars. Omdat dat de enige
weg is om de mensen, om u en
mij, met God te verzoenen. Dat
„Ik ben het" wordt ook tot u
gezegd!
ZONDAG 25 MAART
8.18 Voor het plattel»
9 45 Geeitelljk leven,
tenportret; 10 40 Met c
ïz. AVRO: 12.00 Matthei
lag; 11.10 22.10 Pro
17 001
i sportuitsl;)
J Jeugd; 17,1.
18.05 Sportjour. VPRO.
Herv Kerkd. IKOR: 19.00 V d kind: 193d 7
- 19.35 Wij in het b
Hilv«
MAANDAG 26 MAART
I.
Contact met Nleuw-Zeelan_.
werk. caus. AVRO: 20.00 Nwg; 20.05 Uchte vrouw; 9.10 Gram; 9.35 Waterst; 9.4Ó GramJ
muz; 20 50 Voordr; 21.00 Lichte muz: 21.40VPRO. 10.00 Voor de oude dag: 10.05 Mor-
Hersengym: 22.00 Lichte muz: 22.20 Even genwljr»--- .~~._-_.-l.___.
afrekenen, Heren!: 22.30 Gram; 23.00 Nws; Gram:
23 15 Act; 23 25-24.00 Lichte muz. ork en solist: 12.30 Land-
Hilversum II. 298 m. KRO: 7.30 Nws: I 12.33 Voor het platteland;
7.45 Palmwijding en Plechtige Hoogmis; Nws; 13.15 Voor de Middenstand; 13.20 Lich-
VARA: 10.20 Lichte muz; 11.00
NCRV: 9.30
15 Schoolradio: 12.00 Accordeon
ist: 12.30 Land- en tuin!
het platteland; 12.38 Gr
i;_
14.00 Ruth,
itig: 16.'
sol met ork; 17 15 Pianoduo; 17.30 i
is ork; 17.50 Mil comm; 13.00 Nws 1
n; 18 20 Act; 18 25 Klarlnetens; 18 40
Na de grote schoonmaak
rVTEINIG
W sezinne
JOODSE huis
gezinnen zijn er. waar
geen Pesach wordt gevierd.
Als men -het niet doet, om
dat men niet religieus is,
dan doet men het wel uit
traditie. En als men zelf
geen „Seider" maakt, dan
gaat men bij vrienden of
Herdenking uittocht, hoogtepunt
in het religieus leven
nk zittendê' iTlraöï.
i &S S spreek- »™"d wii allen bi' ie.
woordelijk rr-1-1- leunende
langer dan oorspronkelijk.
Dit komt omdat men in de
oudheid wel eens een ver
gissing met de datum kon
maken. Deze mogelijkheid
wilde men zoveel mogelijk
s beperken, vandaar dat men
aan alle feesten een dag
knoopte om deze kans zo-
Dan Ugt er het gebraden veej mogelijk te beperken.
-4 - jn jsraë] js deze dag er
af gehaald.
De kernvraag is. volgens prof. Van
Ruler, of de staat de kerk wenst te be
schouwen als een zedelijk lichaam zonder
meer, een min of meer nuttige vereniging,
of als het Messiaanse Lichaam, het mys
tieke Lichaam van Christus. Ergo, wat
zal de staat staatsrechtelijk met de kerk
doen en hoe zal de staat staatsrechtelijk
de kerk beschouwen.
Onontbeerlijk voor de staat is het chr.
getuigenis van de kerk. In dit verband
wees prof. Van Ruler de middelen af.
waardoor de waarde van dit getuigenis
wordt ondermijnd.
Speciaal t o.v. het Humanistisch Ver
bond, dat zichzelf niet wenst te zien als
een zedelijklichaam zonder meer, noch
als een partij, maar dat iets heeft van de
allures van de kerk, stond hij afwijzend.
Het Hum. Verbond pretendeert graag het
ei van Columbus op het gebied van de
verdraagzaamheid te zijn, aldus spr. Het
is in feite echter niet minder dogmatisch
als de prot.chr. en r.k. kerken.
Wijzende op de verschillen tussen Rome
en de Reformatie vestigde hij er de
dacht op, dat naar reformatorisch inzicht
de magistraat niet hoeft te dansen naar
de pijpen van de geestelijkheid. De prot.
visie laat de staat minder vrij, wenst de
staat bij te lichten uit Gods woord en
een strakke staatsbmding. Daartoe is de
kerk met het enige middel. De staat heeft
niet voor alles te doen wat de kerk,
maar wat God zegt. Vandaar dat hij het
pleit voerde vooi-een staat met de bijbel
naar reformatoriHh inzicht, die de groot
ste waarborgen biedt voor de grootste
vrijheid en tolerantie.
Aan het congres werd, behalve door
een groot aantal studenten van de r.k.
Nijmeegse universiteit, deelgenomen door
13 studentèn van de V.U. Amsterdam,
15 GU. Amsterdam, 25 R.U. Leiden,
3 R.U. Groningen en 30. R.U. Utrecht.
Advertentie
Helpt „Bartiméus"
CHR. BLINDENINSTITUUT ZEIST
Stort Uw bijdrage op giro 31454
Van her*
.en
der
-. avond moeten wij het zelfs PP—,. H
„"5 tweemaal doen. Andere beentje met wat vlees
vonden mogen wij zowel aan. Het houdt de herinne- dan ook
ring wakker aan gods gebod
'5 laatste der ien pla- pESACH IS ECHTER niet
p- leuuciiuc de dood der eerstge- i alleen de herdenking van
hM P«.r-hfp«t Eerst gaat de Joodse va- borenen. Toen moesten de de Uittocht uit Fvpte, het
Tc bot ffoHoifl Vin der naar de synagoge, waar Joden bloed aan de voorpost js tevens het begin van de
'..Ï.M ",S..Z rï?iïL het verhaal van de Uittocht smeren, opdat hun huis Omertijd. die reten weken
grote wordt voorgelezen. Hi) bidt overgeslagen zou worden. jn beslag neemt. Toen de
raars- dauw. opdat de oogst Hoevele Joden hebben om Tempel nog bestond brach-
ken, tot zelfs de kleinste na
gekeken of er geen kruimel-
zitten Het huis moet „£'nd«n vé
gehaald. Het
schoonmaak. Met een kaars- er ojij uauw U(Juaij uc UUBO> J1UCYC1C <W11 llcovctl
i8.l'*" l-iniet zal mislukken. En "thuis dit symbool het leven ver- térr de Joden
„olfc vindt hj. de tafe] gedekt leren? Men meend6i dat de ven weken lang een omer
f men goede Joden hiervoor Christen- vruchten van het veld naar
ro,-' Kr. v«5wacht. Er staan bloed nodig hadden en zo de Tempel. Maar ook de
voor Pesach rein zijn. Op geen kopjes voor.de thee. ontstond het zgn bloed- Omertijd heeft er een bete
geen snoepjes, niets van dit sprookje. kenis bijgekregen, van
alles. Dat is verboden. Het Nog meer ligt er op de ta- vreugdetijd is het een treur-
is bet feest van de Crge- fel. Een gebraden ei om de tijd geworden. Uitgezonderd
zuurde Broden, de matzofch. gedachten levendig tc hou- echter dat gedeelte, dat in
w,.„ De broden zoals de Joden den aan de maaltijd die de maand Nisan valt. want
die hebben gegeten, toen zij men ten tijde van Pesach de vreugde van de Uittocht
i^?.e.Vre" door God uit het diensthuis
het feest der Ongezuurde
Broden mag nergens ir
huis een korreltje zuurde
sem te vinden zijn.
De desem wordt verza
meld, maar niet wegge
gooid. Als dat zou gebeuren
wellicht zou een windvlaag
weer desem in huis been- "«"KJSfi*1:
gen. Men moet er zeker var
zijn, dat het desem verdwe
is: het wordt verbrand.
door God u;t het diensthuis In de Tempel had en peter- overheerst de treurtijd.
„En
Uw
later zal vragen: Wat bete
kent dat? dan zult gij tot
hem zeggen: met een ster
ke hand heeft de Here ons
uit Egypte uit het dienst
huis geleid" (Exodus 13:14).
Zo wordt in het Joodse huis
gezin verteld
zij geen selie, dat dient óm
tijd hadden om het brood te herinneren dat het begin
te laten rijzen. Er staat van de oogsttijd nabij is.
wijn op tafel, voor ieder Vroeaer zet men niet aan
persoon een beker en dan de Seidertafel, maar lag
nog een extra. Maar aan die men. Immers, het
extra beker komt niemand, gewoonte van vrije mensen,
Deze is bestemd ^yoor de dat zij aten. terwijl zij on
profeet Elia. overeenkom- rustbanken lagen. Dit wordt
stig Malechi 3:23. Want zou thans, niet meer gedaan.
het niet in de lijn der ver- maar daarom steunen de I clJ ac HP
HL 11 li .o - wachtingen ligger,, dat Elia Joden op deze avond, die der wier juk de joden t'oen.
de uittocht tl irSr!i,i.rl'im.n0Pnn»!! tertljd gebukt gingen.f Met
Men*treurt, omdat in 132
na Christus een sterfte uit
brak onder de leeilingen van
Rabbi Akiba ben Jozef. De-
ze leerlingen waren als toe-
ae komstige rabbijnen de hoop
van de Joden in die dagen.
Men had van deze leerlin
gen namelijk verwacht, dat
zij iets wisten te onderne-
i tegen de Romeinen,
de woensdag begint,
Eevnte Ieder iaar weer Eeuwige aan te kondigen op arm. En terwijl m
Maar ehc laar is het een de ri^- dat de Wording van arm >jn' o.-dt et
nienL verhel een verhak Israël wordt gevierd? van de Uittocht. De m
PnHHeHiire reHHine- vraagt, de vader antwoordt. Tevens treurt men om de
elf-Jen „L «Sfï in \JEEL LIGT er op tafel, de Men neemt de matze in de Jodenvervolgingen de dor-
rnltl M.t P.«.rV hrt Seidertafel. dat een hand en zegt: Dit is het pen en steden langs de Ri)n
WHee ^Paatfeeif hfod'nt He symbolische betekenis heeft, brood der ellende en drinkt m de Middeleeuwen, ten ti]-
««l.eHonff fon ~n vrfi Daar liggen dan de drie de eerste vrüheidsdmrk van de van de Kruistochten. De
matsot-h ingevouwen in ser- de vier bekers wijn. die febeHen en *o"w.'~^»ren. die
Israël verplicht gedronken moeten die Joden toen hebben ge-
jniem, worden. zegd en gezongen hoort men
Levieten en Israël, de Ook komt de vertelling nog In ^de synagoge,
intf Ni- priesters, de hulp-priesters over de tien_ plagen. "jn|Éajjj|
geschiedenis
Joods volk. de wording
h Het°ï lente' in het oude uitbeeldend: de Kohijniem, «brdra.
Kana'an in het "|ÉMi
raël, de Joodse
ij Omertijd is een echte
,,i -rwuuc iedere'plaag doopt~men de tijd. Huwelijksinzegeningen
Dan ligt er de bittere nin-v in de wijn en sch"dt vinden niet plaats, en fees-
jsta. morrer-wortel om de bitte- de druppel af op de grond, ten worden er niet gehouden.
Wat re tijden van de Joden in Er. men dankt God voor zijn De
n al- Egypte op te roeoen. en een redding,
heerlijk smakende substan-1
Andere avonden mogen wij tie van rozijntjes,
zowel gezuurd als ongezuurd arnanac
Maar de jongste huis
genoot begrijpt het ni«
feest en vraagt: Ma
nah Halaila Hazee?
verschilt deze a"ond v
le andere avonden?
scheert zich niet i
laat zijn haar niet knippen.
Pesach wordt in de ver- totdat het Wekenfeest be-
„ppelen, -'rooiin* acht daeen gevierd. ?int. het ei"enlüke einde van
dooreen De eerste en laatste dag bg- Pesach. Het Wekenfeest
velen een algehele rust dus Sja-
het Bloemen-
maar ongezuurd Hoewel dit lekker smaakt, werkonthouding. In die acht feest. Dan zijn de synago-
Andere avonden mogen wij' het ziet er niet appetijtelijk dagen worden de matzes ee- gen versierd en speciaal de
ïllertei soorten groenten uit. Hoe onsmakelijker het geten. de ongezuurde bro- wetsrollen waar iets van de
AtfnHere avond iuistbitter- er uitziet, hoe beter het aan den. Tien Geboden in sU.LDan
kruid Andere avonden be- zijn doel beantwoordt: het Alleen In de verstrooi'"- is er weer vreugde bij de
hoeven wij zelfs niet een- is de klei waar de Joden in viert men dit feest, gelijk Joden, zeven weken na Pe-
maal in te dopen, deze Egypte in hebben gewerkt, alle Joodse feesten, een dag sach.
De particuliere synode Zuid der Gerefor
meerde Gemeente zal op 4 april gehou
den worden te Middelburg; synode
West- te Rotterdam-C.; op 11
april en de synode Oost te Barneveld
op 18 april. De avond voorafgaande
aan elke synode, zal er in de kerk ter
plaatse een bidstond worden gehouden.
Ds. A. Vergunst uit Corsica- (U.S.A.),
v.h. predikant van de Geref. gemeente
te Zeist, is in Nederland gearriveerd,
in verband met familieomstandighe
den. HJj hoopt hier twee maanden te
vertoeven en In de gemeenten voor te
gaan in de dienst des woords.
Op 75-jarige leeftijd is te Noordbroek
overleden ds. mr. J. M. Vis. Ds. Vis,
die op 24 augustus 1880 te Amsterdam
geboren werd, was van 1907 tot 1945
doopsgezind predikant te Noordbroek.
Hü had zioh tevens gevestigd als
advocaat-procureur.
Advertentie
Moeder.
Ja, die wist 't wel!
Maar ay had 't nog niet door - tot,
opeens, ay 't bemerkteMAÏZENA
dót was het geheim van moeders
kookkunst. Maar... moeder zei by
het kopen van MAÏZENA steevast
DURYEA en daarbij keek moeder
wel uit, dat ay geen andere kreeg.
Vandaar haar kooksuccessen. Nu
is ook zy zelf ervan doordrongen,
dat het heus wel de moeite loont op
die naam DURYEA te letten. In
derdaad - er is geen Jpeter bind
middel voor groenten, soepen en
sausen dan MAÏZENA DURYEA.
WilStaÊlSBBBiBÊÊ
OOK in het politieke ieven schijnt
het wel, alsof niets zo blijvend is
als het tijdelijke. Het gold ook van de
Noodwet Ouderdomsvoorziening. Tel
kens weer opnieuw moest op de in
diening van een definitieve wet
worden aangedrongen; telkens, weer
werd de aangekondigde indiening
uitgesteld.
Het wetsontwerp is er nu en aan
de inwerkingtreding er van heeft de
Tweede Kamer gisteren een belang
rijke bijdrage geleverd dooi het
nog wel met nagenoeg algemene stem
men aan te nemen. Zij heeft dit
gedaan na een belangwekkend debat,
waarin, terecht, hulde is gebracht aan
de indieners, maar waarin ook enige
niet onbelangrijke wijzigingen in het
ontwerp zijn aangebracht. Dit geldt
met name het gewichtige maar moei
lijke punt van de aanpassing.
Ook wanneer wij respekt hebben
voor de bezwaren, die bij enkelen tot
het einde toe zijn gebleven, zo ver
heugen wij ons aan de andere kant,
dat uiteindelijk van een grote een
stemmigheid is gebleken. Daarin
kwam nog eens temeer uit, dat deze
wet in haar opzet en wezen een
typisch Nederlandse wet is. Op
uiterst bekwame wijze is in dit wets
ontwerp een synthese belichaamd
van onderscheidene denkbeelden. Het
is werkelijk een synthese geworden
en niet maar een compromis.
resultaat is: een sterk brok
nationale solidariteit in de
verzorging van onze ouderen. Het
siert een volk, wanneer het zijn
ouderen eerbied toedraagt, ook in de
verzorging in de maatschappelijke
noden. Dit heeft men in het verleden
niet altijd in deze mate gevoeld. In
de Tweede Kamer is er terecht aan
herinnerd, hoe eens, in het verleden,
de begrippen arm en oud op één lijn
plachten te staan. En ook wanneer
men van de beste bedoelingen be
zield was, ging dit vaak nog gepaard
met een gebrekkige vormgeving. Men
leze er nog maar eens op na het
aandoenlijke verhaal van Keesje het
diakenhuismannetje in de „Camera
Obscura'j.
Ons dunkt, dat, naast het groeiende
inzicht in onze nationale verplichtin
gen jegens onze ouderen, twee om
standigheden de totstandkoming en
indiening van het huidige wetsont
werp sterk hebben bevorderd. Daar
was in de eerste plaats, dat ons volk
als geheel bezig is. ouder te worden.
Daar was vervolgens, dat wij leven
in een periode van nationale welvaart.
Ook in het maatschappelijk leven
moet het ijzer gesmeed worden, wan
neer het heet is.
Het departement van sociale zaken
heeft zich een knappe smidse be
toond. Het was zo verstandig, volop
te profiteren van wat door mannen
als Talma reeds in het verleden aan
grondslagen voor een goede ouder
domsvoorziening was gelegd. Naar
mannen als Talma gaan juist in deze
dagen onze gedachten in grote dank
baarheid uit.
MORGENOCHTEND zal Prinses
Beatrix met een viertal klasse
genóten en een veertigtal Amster
damse catechisanten openbare be
lijdenis van het geloof afleggen, zoals
gemeld in de Nieuwe Zijdskapel in
de hoofdstad. In deze kapel worden
al ruim vijf jaar de kerkdiensten
vanwege de Vrijzinnig Hervormden te
Amsterdam gehouden.
Ds. H. J. Kater, die de dienst zal
leiden, is in 1950 nader Amsterdam ge
komen; in juni van dat jaar is hij,
met zijn collega ds. J. M. de Jong
die thans conrector is van het theo
logisch seminarium der Ned. Herv.
Kerk te Driebergen bevestigd tot
predikant der Amsterdamse Her-
PUZZEL No. 373
m18.00
'ber; 190n Nws: 19 15
19.25 Sport; 19.30 Gi
- -1.
15 Hoorsp: 23.45 Pari
24.00 Nws: 0.08—0 13 Koei
land, BBC Light Pi
dagboek: 12.15 Voor-
15 gesloten. 16 kort ogenblik 17 pit. 18
snygereedscnap. 19 pottenbakkersklei. 20
bijwoord. 21 bijrivier van de Donau. 22
maat. 23 waardepapier, 25 realctie^
Vertikaal: 1 Draaiorgel. 2 stoomschip,
3 kei, 4 droogplaats. 5 klap, 6 maan
stand 7 pech. 10 dier, 12 huidopening.
14 aanslibbing. 15 drank, 17 safe. 19 bre
tel. 21 stuiver. 23 staatsman. 24 te zyner a
plaatse.
Oplossing Puzzel no. 372
Borl.onU.1: 1 Wesp. «ril. 'model
9 es. 10 baton. 11 kan, 12 set.14 es. 16:
rad 18 te. 19 lis. 21 gom, 22 beker, en 14
24 óp 25 liter, 26 ode 27 speL uchM
Vertikaal: 1 Wrevel, 2 eis, 3 S.S.. 4 zot. p(in0,
5 renet. 7 manager, 8 dos. 10 bar. 13 tem- ntw,
pel. 15 sibil. 17 dor. 20 set. 23
24 ode. 26 op. I «»ro«r- 22 55 1
1 d kind; 15.00
16.45 Gevar r
dagboek: 17 30 Hoor;
55—1.00 Nws
24 m. 11 45 Gram; 12.30 Weerb
andb; 12.42 Gram; 13.00 N'
14.00 en 15.45 idem; 16.00 Koer
17 00 NM
18 00 F
1830 V d
ïuz: 2100 Kunst
22 00 Nws; 22 1
22 55—23.00 Nu
93.
Het groene licht wierp rondkruipende schadu
wen; de donkere vensterruit staarde op ondoor
grondelijke wi]ze ons aan; aan het einde van de
gang ging een lichtje met een onderdrukt ge
klikklak aan, een glas tinkelde tegen iets van
metaal en ik hoorde het zachte voortschrijden
in rubberhakken van een verpleegster
Even later maakte O'Leary een beweging. Zijn
ogen, die nog glansden met die hel schijnende
blik, ontmoetten de mijne.
„Nu komt Corole Letheny aan de beurt. Wilt
u haar met mij gaan opzoeken? Heel goed dan,
als wij eens zeiden, om 8 uur in de ochtend
U is dan juist toevallig in de villa der Letheny's
ik kom er. Misschien ben ik een beetje opge
houden."
De overblijvende uren van de nachtdienst gin
gen een beetje traag maar kalm voorbij en pre
cies om 8 uur wikkelde ik mijzelve in mijn
blauwe, roodafgezette cape, bracht de gekreukel
de plooien van de afschuwlijke hoge kraag in
orde en ging door de zuidelijke deur naar buiten
Het pad was nog nat, over de bomen en het
struikgewas hing de sluier van een zware misi
en de hele wereld was zeer somber en verlaten
Bij de brug liep ik tegen Jim Gainsay op Hij
zat mistroostig op een blok hout, een beetje ter
zijde van het pad, naar een kikvors te kijken
die tussen zijn voeten door sprong en ging blijk
baar op in zijn eigen trieste gedachten. Ik geloof
niet. dat hij had geslapen, want hij zag er have
loos en koud uit en had blijkbaar uren aan één
stuk zitten roken, want om hem heen lag een
kleine witte kiing van sigaretteneindjes.
Jongeman." zei ik enigzins scherp.
<~lÜie
het
i'; 1930 niet. dat sigaretten zeer nadelig
.jadsels; en dat je jezelf blootstelt aan indigesti*
22.15 Litterair stoornissen, tuberculose en asthma?"
weet je
je zijn,
zenuw-
Hij stond mopperend op en bekeek mij niet al
te vriendelijk.
„Om niet te spreken van mazelen en hooi
koorts," zei hij nors. „Zeg eens. zuster jCeate,
bestaat er een kansje dat ik haar zie?"
Ik vroeg niet wie.
„Ik weet het niet. Hebt u haar kort geleden
niet ontmoet?"
Hij keek mij even argwanend aan, wenkte dan
naar de zitplaats op het houtblok en even later
was ik niet al te gemakkelijk gezeten met een
kraag waarop het vocht van een boom neer-
drupte en die aldus volslagen gedemoraliseerd
werd en naast mij een man, die ik verdach'
van diefstal, zo niet erger
1 „Daarom was ik gisteravond omstreeks etens
tijd in het ziekenhuis," zei hij vertrouwelijk
„Ik heb haar in dagen en dagen niet gezieiv
Zij neemt het zeer ernstig op met haar plicht
„Zuster Day is een lief meisje." zei ik weife-
lend.
„Lief!" Hij keek mij woest aan. „Lief! Is dat
alles wat u te haren gunste kunt zeggen? En óf!
Hetzelfde ogenblik dat ik haar zag. dacht ik,
daar heb je haar! Dat is net meisje voor mij!
Zeg!" hi) haalde diep adem - „nadat ik daar
bij dat keukenraam verleden donderdagavond
met haar had gesproken, Wist ik dat Jim Gain-
say's tijd was gekomen! Ik reed regelrecht naai
de stad en telegrafeerde aan de maatschappij
dat men mij uitstel zou verlenen. En ik blijf
hier, tot zij met mij mee gaat." Hij hield op er
voegde er treurig aan toe: „Het kan nóg eer
heel tijdje duren om haar ervan te overtuigen,
dat zij werkelijk mee wil."
„Dus dat betekende uw boodschap?"
Hij zag mij snel aan. Wat O'Leary ook later
mocht zeggen, ik geloof dat Gainsay's verklaring
volkomen spontaan was.
„Waarom hebt u dat niet eerder uitgelegd?"
vroeg ik bits, daar ik dacht aan de last, die hij
ons had veroorzaakt.
„Uitgelegd!" riep Jim Gainsay hoonlachend uit.
„Dat spreekt me daar van „uitgelegd"! Uitge
legd, dat ik stapelgek ben geworden op
meisje! Als 't u blieft, lieve meneren, neemt
mij niet kwalijk dat ik hier blijf omzeuren, juist
als moorden moeten worden onderzocht en er
geen vreemdelingen in de buurt worden ver
langd. Maar werkelijk, ik ben eenvoudigweg ver
liefd geraakt, moet u weten. Uitleggen! Non
sens!"
Ik stond met zekere waardigheid op; een boos
lumeur, al is het te verklaren, kan te ver gaan
„Goedenmorgen, mijnheer Gainsay," zei ik
koeltjes. Maar terwijl ik door de bocht van het
pad ging, keek ik achter mij.
„Ik zal haar vragen deze namiddag een wan
deling te doen," beloofde ik, daar ik een dwaze
oude vrijster ben. Bij die woorden kikkerde hij
wat op en het laatste wat ik van hem zag. was
dat hij bezig was steentjes te gooien naar de
kikvors tot beider zeer grote belangstelling.
vormde gemeente met de bijzondere
opdracht van arbeid onder de vrij
zinnigen.
Ds. Kater, die in 1911 werd ge
boren, begon zijn ambtelijke loopbaan
in 1935 te Drimmelen. Daarna was hij
tot 1946 predikant bij de Protestantse
kerk in Indië. Na zijn terugkeer uit
de Archipel, waar hij gedurende de
oorlog ook het leven in het Japanse
kamp van nabij leerde kennen, werd
ds. Kater predikant te Enschedé: daar
diende hij tot zijn vertrek naar Am
sterdam de Hervomde gemeente.
Ds. Kater is godsdienstleraar aan
het lyceum, dat Prinses Beatrix be
zoekt. Gedurende een jaar heeft de
Prinses vrijwel elke toeek een spe
ciale belijdeniscatechisatie bijgewoond
samen met haar klasgenoten, meestal
bij een van de meisjes thuis of in het
valeis Snestdijk.
Ds. Kater is vooral bekend door
zijn wekelijkse causerieën onder de
titel „Deze week" voor de V.P.R O.-
microfoon. In de Ned. Hervormde
Kerk is hij een warm voorstander
van de oecumene en pleit hij voor
opqn vensters ook naar de kant van
de orthodoxie en voor samenwerking
tussen orthodoxen en vrijzinnigen, die
elkander z.i. niet kunnen missen.
De diensten in de N Z -kapel dragen
een liturgisch karakter. Morgenavond
om half zeven zal het Iknr via Hil
versum l een gedeelte van de dienst
uitzenden.
Advertentie
Slechts enige weken nadat hü zün gou
den jubileum heeft gevierd is te Maas
tricht, 74 jaar oud, overleden, ds. F,
Postma. Hij was achtereenvolgens pre
dikant van de Hervormde gemeenten
te Suameer, Hijkersmilde, Koudekerk,
predikant-directeur van het Haarlem
se dtak»nessenhuis en gedurende 20
(Wordt vervolgd jaar predikant te Heerlen.