CHRISTELIJK Clir. organisatie en de eenheid belangrijkste discussiepunten iVöBÖL: tanden Wit .adem FHS 1 U 21 11 Bedrijf van groenteluyden onderging grote verandering ZWIJSiVU moeten breken met elke vorm van christelijk anti-semitisme Wie zal de opvolger worden van Paus Pius XII? 2 DONDERDAG 22 MAART 1956 Hervormde Toogdag in Kampen Etiket Kuyperiaans past niet op elke Chr. organisatievorm DE toogdag van de Hervormde mannen gisteren te Kampen gehouden, is voor heel Kampen een gebeurtenis geworden, 's Morgens werden de toogdaggangers in het stadhuis ontvangen door de burgemeester, dr. W. P. Berghuis, die zich verheugd toonde, dat Kampen niet alleen door de Gereformeerden maar nu ook door de Hervormden is ontdekt. Hij achtte het thema van de toogdag: Zijn we met de Hervormde Kerk op de goede weg., zeker positief te kunnen beantwoorden ten aanzien van de keuze van zijn stad. In de daarna volgende samenkomst de Broederkerk voerde dr. von Eckstedt namens de Duitse mannenorganisatie het woord. Hij vroeg om gebed voor de nood van de zusterkerken in Oost-Duitsland. Ook de praeses van de generale synode der Ned. Herv. Kerk, ds. G. de Ru uit Rotterdam, gaf door zijn aanwezigheid blijk van belangstelling voor „In Dienst der Kerk". De grootste waarde van de toogdag lag gisteren ongetwijfeld bij de discussies, die gevoerd werden, nadat ds. Wolfens- berger zijn inleiding in de Broederkerk had uitgesproken. Na bespreking van de inleiding in discussiegroepen kwamen niet minder dan 160 vragen naar voren, die een forum bestaande uit negen per sonen besprak. Forumleden waren: me vrouw Dikker-Hupkes (huisvrouw), me vrouw M. C. W. Cohen Stuart-Franken, hoofdbestuurslid Kerk en Vrede, de heer J. G. Buddingh, oud-voorzitter van de centrale kerkvoogdij, ds. H. G. Groene- woud, ds G. Juckema, ds. F. Keja, ds. A. A. Koolhaas, ds. mr. C. G. Mulder en de heer G. Zonneberg, fabrieksarbeider. Wat betreft de onderwerpen, die in discussie kwamen kunnen we uiteraard niet volledig zijn en moeten we een keuze maken. We noemen dan In de eerste plaats het punt van de Chr. organiaatie. Ds. Koolhaas achtte het plakken van het etiket Kuyperiaans op alle Chr. organi saties een ernstig misverstand, dat hij uit de weg wilde ruimen. Naar zijn mening wordt in dit verband de afstand tussen Kerk en wereld in het Herderlijk Schrijven van de Ned. Herv. Kerk niet duidelijk naar voren gebracht. Ds. Juckema verklaarde ten aanzien van de Chr. organisatie, dat men geen gemeen span met de ongelovige mag vormen. Ds. Groenewoud vond het niet Boek VAN DE DAG „De Verklikker" door Liam O'Fla- herty. Uitg. De A-v-' lerspers, Amsterdam. TV/TET dit boek van de Ierse socialisti- -f*-1 sche schrijver O'Flaherty wordt er weer één toegevoegd aan de vele, waar in de mentaliteit van het communisme en haar volgelingen aan de kaak wordt gesteld. Het is alleen jammer dat hier geen positieve waarden tegenover wor den gesteld. Een soms nogal ruw en somber verhaal, dat het sociclisme ver heerlijkt en het r.k. geloof maar een goedkoop vernisje noemt. Goed uitge beeld zijn overigens de stijgende angst en spanning van de vervolgde Gypo, die de wraak na zijn verraad niet ontkomt. Rijpere lezers kunnen opnieuw eens ken nis maken met de realiteit van het communisme. hij meende toch ook. dat te weinig nadruk op wordt gelegd, dat de kerk de heerschappij van Christus, ook in het publieke leven, heeft te ver kondigen. De heer Zonneberg zeide uit overtuiging lid van de Chr. vakbeweging te zijn, maar hij zou toch niet willen, dat de kerk op dit punt een beslissende uitspraak deed. Mevrouw Cohen Stuart geloofde, dat de kerk noch ja noch nee moet zeggen tegen de Chr. organisatie. Volgens haar zijn de Chri organisaties echter voor een deel debet aan de ontkerstening van ons volk: men zou de wereld van de kerk ver vreemd hebben. Een duidelijke meerder heid bleek dus sympathiek te staan tegenover de gedachte van de Chr. orga nisatie. Een ander belangrijk punt, dat aan de orde kwam, was de eenheid in de Ned. Herv. Kerk. Wij moeten elkaar vasthouden, nle- mand mag in het isolement gedrongen worden; we moeten blijven spreken samen tot een nieuw belijden te komen. Dit was de mening van ds. Mulder. Ds. Koolhaas wilde echter vanuit het be lijden van de kerk spreken en niet van uit het rlchtlngsgevoel. Wat betreft het verband tussen ge loofsgemeenschap en Avondmaalsviering, bleek ds. Groenewoud van er een eenheid van geloven en belijden in een gesprek voorafgaand Avondmaalsviering moet wordei gelegd. Ds. Keja zag dit echter geheel Hij wilde uitgaan voldoening uit over het vruchtbare derlinge gesprek. Als conclusie van deze geslaagde toogdag meende hij te mogen zeggen, dat er ongetwijfeld een grote verscheidenheid van opvatting is uit gesproken, maar dat hieraan het be wustzijn van eenheid ten grondslag lag. Laat deze eenheid in verscheidenheid gestalte krijgen in de gemeenten. En met deze opdracht vertrokken de toog daggangers naar alle delen van om land om. averal. iets van deze opdracht te verwezenlijken. Benoemingen Aan het Christelijk Lyceum voc land te Goes zijn benoemd: tot leraar klas sieke talen: dr. G. J. Weldings te Vlaardln- gen: lich: oefening: W. G. F'alzer te Die- men: Frans: R. Christiaans te Rotterdam tekenen: mej. E. A. Binkhorst tc Den Haag. staatshuishoudkunde: drs. G. M. Kerkhof te Den Haag. Verder zijn benoemd tol aan de Oranje Nassauscht Rotterdam H. v. d. Wey aan de Dr. A. Kuyperschoe G, J. Broertjes te Amstelvj MELODIE en WOORD der Ethergolven VRIJDAG 23 MAART Hilversum I 402 m. VARA: 7.00 Nws: 7.1 Gym; 7 20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.4 V d hulsvrouw; 9.00 Gym; 9.10 Gram; 9.3 Waterst; 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.0 .Thuis", caus; 10.05 Morgenwijding. VARA 10.20 V d kleuters; 10.40 Gram; 10.50 Or gel en zang; 11.15 Voordr; 11.35 Piano, v ooi en fluit. AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.31 Land- en tuinb meded; 12.35 Sport en prog nose; 12.50 Gram; 13.00 Nws; 13.15 Mede en gram; 13.25 Dansmuz: 13.55 Koersen 14.00 Vlooi, cello en piano (14.20—14.40 Lite talr progr); 15.00 Gevar progr. VARA; 16 0 Muz caus: 18.30 V d Jdnd; 17.00 Muz caus; 17.40 Lichte muz; 18.00 Nws; 18.15 Act; 18 20 Dansmuz: 18.45 ..Tot nieuw bestel verbon den", caus; 19.00 V d kinderen; 19 10 Af- scheid van Holland", klankb. VPRO: 19.30 „Het menselijk lijden", caus; l150 Ber 20.00 Nws; 20.05 Boekbespr; 20.lo' Kamer- toum^lO B2'!00 Lichte muz; 21.30 Ether- VPRO. 22.40 „Vandaag", caus, 522.45n Avond wijding. VARA: 23.00 Nws; 23.15—24.00 Gram Grani"? 4™ 298 KR°: 7 00 Nws: 710 Nws en weerber!"^' G* "m^loo^'y8'0.-! vrouw; 9.40 Schoolradio; 10.05 Gram; 11.00 V d zieken; 11.40 Gram; 12.00 Angelus; 12.03 Pianoduo; 12.30 Land- en tuinb meded- 12.33 V d vrouwen van het platteland; 12.40 Ka merkoor; 12 55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en Kath nws; 13.30 Lichte muz; 13 45 V d £hüX;.3r,0° Kz°?nT sol; 14 45 Gram' 15-00 w: «i v a i J5'30 ,?JanPfecital: 1555 16.W V d zieken; 17.00 V d jeugd;-17.15 Kin- aerKoor met gra-intermezzo; 17.40 Koersen- 17.45 Gram; 18 05 Lichte muz; 18 30 Vra- genbeantw; 18.45 Gram; 18.55 Caus door prof Romme; 19.00 Nws; 19.10 Regerlngs- U1,. V rl,ek "Verklaring en toelichting" drs G Tonkens: „Het werk in de ontwik kelingsgebieden"; 19.20 Regeringsuitz- Het emigratiepraatje van H A van Luyk; 19 30 Gram; 20.20 Act; 20 35 De gewone man 20.40 Lichte muz; 21.00 Politiek forum; 21.30 Lichte muz; 21.50 Kamerkoor, ork en soT 22.45 Avondgebed en liturg kal- 23 00 Nwe 23.15-24.00 Gram. 8' Puzzel mee 24 5 17 y IO 1'^ i£> '7 2(J Engeland, BBC Home Service. 330 m. 12 00 V d scholen; 13 00 Brievenbeantw- 13 30 Ork n™: l3,ÏLWZ"ber; 14 00 Nws= 14.10 Gevar progr; 14.40 Hoorsp: 14.50 Gram; 15.00 V d mno 5®°rsp: ,8 0°taVCtdC k-ind;6'l8.5°Weerber; 19 00 Nws; 19 15 Sportuitsl; 19.40 Zang; 20.00 Gevar progr; 20.45 Caus; 21.00 Rep; 21.15 conc; 22.00 Nws; 22 is' Caus; 22.45 Gevar U0gr:„P15 RecltaL 23.45 Pari over; 24.00 Nws: 0.08-0 13 Koersen 23 5^4 1551 5.5 ia .'V PUZZEL NO. 371. Horizontaal; 2. kleur. 7. rustig. 8. aanlegplaats, 9. gereed. 11. het leggen der vogels. 12. lawaai, drukte, 15. Chin, maat, 16 delfstof, 17. voorzetsel, 20. gevat. 22. maanstand. 24. krijgsgod, 26. vlug, 28. slede. 29. verlaagde toon, 30. vochtig, 31. by voortduring. Vertikaal: 1. metaal, 2. edel metaal, 3. godsdienst, 4. onwrikbaar, 5. hoog staand, 6. spelleiding, 10. zangnoot, 13. snijgereedschap, 14. nieuwerwets, 18. ver keerd, 19 vreemde munt, 21. tijdperk, 23. dwaas, 25. bevroren water, 27. gezinslid, 29. landbouwgereedschap. OPLOSSING PUZZEL NO. 370. Horizontaal: 1. dunk. 5. kelk. 9. eis. 11. nar, 12. gt.. 13 bok. 15. M.O., 16. fabel. 18. naar, 20. iets. 22. Lt.. 24. ge. 25. os, 26. fok. 28. la, 20. gewin, 32. regelmaat. Vertikaal: 1. degen, 2 uit, 3. N.S., 6 en, 7 lam, 8. kroes, 10. rob, 13. bar, 14. kei. 16. fat, 17. leg, 19. als, 21. tel, 23. bowl, 25. oor. 26. fee. 27. kim. 29. aat, 30. G.G., 31. na. Engeland, BBC Light Programme, 1500 en n,\ ,l?-02. Mrs Dale's dagboek; 12.J5 Voor- dr: 12.30 Pianospel; 12.45 Rep; 13 30 Pari overz; 13.45 Ork conc; 14.45 V d Kind; 15.00 V d vrouw; 16.00 Ork conc; 16.45 Lichte 17.30 Vei progr: orgelspel; 16,00 ïcrika; folks sl; 20 30 Hoorsp; 21.00 Pianospel; 21.., e: 22.00 Gevar muz; 23 00 Nws; 23.15 is; 23.20 Voor ouders: 23.35 Lichte 00 Voordr; 0.15 Dansmuz: 0 45 Progr 3-50 Weerber: 0 55—1.00 Nws bL 324 m. 12.00 Amus. muz: 1220 12.34 Gram; 13.00 Nws; 13.13 Gram; 14.00 Schoolradio; 15 45 Gram; 16.00 Koersen: .02 ..Manon" opera: 17.00 Nws; 17.10 Lichte iz; 17.45 Strijkkwartet; 18.10 Voordr; 18.20 -am; 1820 V d sold; 19 00 Nws; 10.40 Gram; 30.00 Ontmoeting met Mozart: 20.15 Piano- voorar: 20 30 Symf ork en sol (2125—21.50 Kunstkaleidoscoop)22.25 Nws: 22.40 Inter nat Radio-Universiteit; 22.55—23.00 Nws Brussel. 484 m. 12 00 Gevar muz; 13.00 Nws: 13.30 Licht ork en koor; 14.00 Gram: 16 05 Lichte muz: L7.00 Nws; 17 15 Gram: 17.30 Moderne kamermuz; 1920 Nws; 20.00 Gevar -.00 Hoorspelen; 2225 Nw uitz Nederland. Gee Beroepingswerk NED. HERV. KERK. Beroepen: te Zuid-Beijerland (toez.) P. Westland te Waarder. Benoemd: tot geestelijk verzorger- vormingsleider van de Stichting Hoen der loo B. Kristensen te Blija (Fr.) GEREF. KERKEN. Tweetal: te Drachten K. F, Schuring te Erica en J. Wolven te Grotegast. CHR. GEREF. KERKEN. Bedankt: voor Zierikzee (2e pred. pl.) W. de Joode te Ede; voor Zwolle M. Vlietstra te Eemdijk. GEREF KERKEN (onderh. art. 31 k.o.) Tweetal: te Amersfoort-West J. J. Ar nold te IJirmüden en G. Zomer te Vrou wenpolder, van wie eerstgenoemde is beroepen. De 43e algemene vergadering van de Ver. van Predikanten van de Geref. Kerken wordt gehouden woensdag 4 en donderdag 5 april In het Jaarbeurs gebouw te Utrecht. De sprekers: prof. dr. Herman Ridderbos uit Kampen over: Het heilshistorisch karakter van Paulus' prediking; ds. M. de Goede uit Amsterdam over: Kerk en poli tiek en ds. J. M. van Krimpen te Rot terdam over: Kerkelijke benadering van de buitenkerkelijke wereld. Tij dens de woensdagavondvergadering zal mr. F. L. S. F. baron van Tuyll van Serooskerken. algemeen secretaris van het Ned. Bijbelgenootschap, spre ken over: Kerk en Bijbelgenootschap en zal de traditionele causerie gehou den worden door ds. B. Wentsel te Ridderkerk. EEN WOORD VOOR VAN- DAAG Ik zeg u, Petrus... De visser Simon is door Jezus herdoopt in Petrus, de steenrots op wie Jezus Zijn gemeente zou gaan bouwen. Maar als Jezus met zijn discipelen voor de laatste maal aan de Paasdis zit en het woord tot Petrus richt, dan begint Hij hem aan te spreke^ als Si mon. In Zijn lijden heeft de Heiland geen steun, van welke mens ook. De steenrots Petrus is weer Simon, de man met de grote mond, die in een ogenblik Van overmoed een zwaard trekt en in een volgend ogenblik bezweert dat hij die Jezus niet kent! In dat lijden is er maar één rots die niet wankelt of wijkt: Jezus zelf. „Ik heb voor u gebeden zo zegt Hij dat uw geloof niet ophoude". En Hij is ook volkomen zeker van de verhoring op Zijn gebed, want onmiddellijk daarop spreekt Hij immers reeds over Petrus' bekering. Petrus' verloochening is een stuk van Jezus' lijden en van onze troost. Als Petrus in Jezus' ogen blikt nadat de haan gekraaid heeft, dan gaat hij bitter wenend heen. Berouw en bekering gaan samen. Als wij Jezus' verloochend hebben en doen we dat niét iedere dag? dan mogen we ajtijd weer opblikken naar de Versnelde ontwikkeling I Ontevredenheid over de Christelijke Middenstandsbond (Van onze sociale redacteur) jTi E groenteluyden en fruyteniers van de 15e eeuw verkochten knoflook, uien en kool, naast appelen, peren, pruimen, noten, druiven, mispelkersen en kerstangien. Pas in dè 17e eeuw komen er fijnere groenten aan de markt, terwijl aan het eind der 18e eeuw ook de aardappelen verschijnen. Stel daarnaast onze moderne winkels met groentesnijmachines en conservatoren en hun grote verscheiden heid van groenten en fruit. Deze vergelijking maakte de heer J. H. van Erven (Utrecht) gistermorgen bij de opening van de toogdag van de Christelijke Bond van Kleinhandelaren in aardappelen, groen ten en fruit, die op de werkgeversvergadering van de vorige dag volgde. Er is, zo zei hij reeds in ce titel van zijn openingsrede, een „versnelde ontwikkeling"! Donzige huidjes Q f hnhy verioig''"9 1 Hij was op dit punt niet helemaal zonder zong. De mechanisering van het bedrijf vraagt grotere investering voor aanschaf van machines, afschrijving, on derhoud en vernieuwing. Het gebruik vraagt ook meer arbeidstijd. Als men die niet mét „eigen volk" kan opibren- gen, komen daar nog de kosten van lo nen en sociale voorzieningen hij. Z.i. is nodig een onderzoek van het Economisch Instituut voor de Midden stand. Maar hoewel ook de groenten- handelaren daar hun jaarlijkse bijdra ge voor moeten betalen, is het nog niet verder gekomen dan tot mooie toezeg gingen. hemel. Het is ons overgeven omdat Hij voor ons bidt. TN ALLERLEI kerkelijke -l kringen komt het voor, dat men alle lijden, dat de Joden ln de loop der chris telijke eeuwen getroffen heeft, toeschrijft aan de straffende Hand Gods. Hier zou het volk Israël een goddelijk oordeel treffen voor die éne zonde, dat zij eenmaal Jezus aan het kruis hebben gehangen. Men zegt dan, en men zei dat zelfs onder de gruwel der Nazi-vervolging: Ja, zij hebben dit nu eenmaal zelf en het de Joden is voor de rech- Pilatus als één uitriepen: Zijn bloed ze kinderen'.? En nu wordt aan hen de straf, waarom zij zelf gevraagd hebben, eenvoudig voltrokken. Ik aarzel niet, zo schrijft ds. J. H. Grolle in het blad „Kerk en Israël", dit het meest duivelse antisemitis- Niet de Joden, maar wij kruisten Christus, aldus ds. J. H. Grolle gewild niet, die te dat i be staat, omdat het nog bo vendien een vroom gezicht trekt en een christelijk ge waad heeft aangedaan. Er zijn al dadelijk twee ant woorden te geven. Ten eerste: Daarmee zet ten we onszelf in de rech terstoel van de Almachtige Gorf. De Bijbel leert ons dat het nooit mogelijk is om van een bepaald lijden terug te besluiten tot een bepaalde zonde. In het boek Job waren het bijvoorbeeld de vrienden, die Job wilden dwingen tot bekennen van een bepaalde schuld. Zij hielden de verhouding tus sen zonde en oordeel voor een rekensom, die wij men sen zouden kunnen uitreke nen. Daarbij redeneerden zij heel vroom. Maar God bestrafte hen om de godde loze woorden, die zij had den geuit. Het komt geen sterveling ooit toe het lij den van anderen te verkla ren uit een bepaalde, aan wijsbare schuld. Dat is een zitting nemen in de vier schaar van de Here God zelf. Hoogstens kan iemand dat door zijn eigen per soonlijke leven weten. Maar zelfs dan moet er wel een zeer bijzondere geestelijke onderwijzing van de Heili ge Geest zelf aan vooraf zijn gegaan. Ten tweede: Degenen, die zo sterk de nadruk leggen op dat dwaze vloekgebed van de vijandige Joden voor Pilatus, zijn dan blijk baar helemaal vergeten dat de Here Jezus zelf slechts een paar uur later gebeden heeft over het hoofd van Joden en Heidenen: Vader, vergeef het hun. want zij weten niet wat zij doen. En ik denk dat de kracht van. het gebed van Gods eigen. Zoon vele malen groter is dan zulk een dwaze zelfver- vloeking van ontzinde men- Wij kunnen nu de vraag stellen: wat heeft de Chris telijke -Kerk officieel hier over te zeggen? HET ANTWOORD ligt in de Twaalf geloofsartike len. Reeds in de tweede helft der eeuw na Christus sprak zij daarin uit, dat Jezus geleden heeft en ge storven is onder Pontius Pilatus. Waar echter Joden en Heic! n'tot Jezus' krui siging broederlijk hadden samengewerkt, hadden zij met hetzelfde recht kunnen zeggen: geleden onder de Hogepriester en Kajafas. Het behoeft geen betoog dat Kajafas, de Jood en Pila tus, de Romein, dus de hei den, precies evenveel schuld treft. Nu bestond echter de Kerk reeds in die tijd uit een overgroot per centage heiden-christenen. En het is opmerkelijk dat deze heiden-christelijk'e Kerk niet de naam van Ka jafas noemt, maar de naam van Pilatus, niet de naam van de Jood, maar de naam van een heiden. Daarmee heeft die Kerk officieel ver klaard. dat zij haar schuld mee erkennen wil. Zij staat achter Pilatus, evengoed als de Joden achter Kaja fas staan. Willens "en We tens neemt dus de heiden- christelijke Kerk de schuld op zich. In de persoon van Pilatus, de heiden, zijn al le heidenen-van-geboorte mede schuldig aan de dood van Christus. De Kerk er kent dit in haar dagelijkse belijdenis. Laat de Joden achter Kajafas staan, soli dair met hun geestelijke lei der, de Heidenen staan ach ter Pilatus, solidair met zijn schuld. En hiermee 'ontkent de Kerk met diezelfde kracht het woord van Pilatus: Ik ben onschuldig aan het bloed dezes rechtvaardi gen. Neen. de Kerk wast haar handen niet in on schuld. Zij heeft de eeuwen door officieel bekend, gelijk het door onze gereformeer de dichter Revius zo onver getelijk onder woorden is gebracht: 't En zijn de Joden niet, Heer Jezus, die U kruisten. Neen, dit is al geschied, helaas om imijne zonden. Dit is pas de christelijke belijdenis: Wij, Wij, WIJ staan elke dag schuldig aan de kruisiging van Christus, door al onze zonden, door al onze daden zelfs, ja het meest van al door onze vroomheid, waardoor wij proberen ons zelf te recht vaardigen en daarmee juist het offer van onze Heer niet aanvaarden, maar het kruis krachteloos maken. ZIET. ZO STAAT de kerk officieel niet aan de kant van Pilatus, zij ver schuilt zich niet voor haar schuld; maar aan de kant van de Joden, die het we ten willen wat zii gedaan hebben. Haar belijdenis is niet: Ik ben onschuldig aan het bloed van deze recht vaardige. Haar belijdenis t dezelfde als die der Joden: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen. Wij kunnen nu vaststel len dat de zonde der Joden niet is dat zij dit hebben uitgeroepen toen en daar. De zonde der Joden van on ze tijd is dat zij dit ontken nen hier en nu. Het is* helaas nog niet tot alle christenen doorgedrongen dat het standpunt van de moderne Joden heel anders is dan eén honderd jaar te rug. De Joden van onze tijd wensen Jezus van Naza reth te eren als een der grootste Joden van alle eeu wen. Zij nemen zélfs de persoon van Jezus voor zichzelf in beslag. Naar hun begrip hebben wij christe nen uit de heidenen van Je zus niets begrepen. Wij heb ben Hem alleen gezien door de bril van Paulus en die begreep van Jezus zelf niets. Als er één groep van men sen is, die recht op Jezus heeft, dan zijn de Joden het. In ieder geval wedijve ren de Joden van onze tijd met de christenen in eer biedsbetuigingen aan het adres van Jezus van Naza reth. Om deze reden wen sen zij dan ook met klem te ontkennen dat zij schuld zouden hebben aan zijn dood. De moderne Joden hebben dus de bekentenis van de Joden voor Pilatus ingetrokken. Y^AT ZULLEN WIJ nu tot gen. Want dat is nu juist het woord van Pilatus! Wij zullen dus moeten breken met elke vorm van christelijk antisemitisme, dat tot de Joden spreekt: Gij hebt schuld, en met Pi latus spreekt: Wij zijn on schuldig. Maar dan blijft er geen andere keus over dan tot de Joden hetzelfde te zeg gen wat zij hebben gezegd. Wij zullen dus met de Jo den solidair moeten zijn en naast hen gaan staan. En hun bijvallen, als zij het grote woord spreken: Zijn bloed kome onze kinderen Durven wij dat de enige consequentie. Het Want het gaat niet zonde te doen en daarna niet te willen weten, niet te willen waar hebben, dat wij het gedaan hebben. Daarom hebben wij geen keus. Wij zullen naast de Joden moeten staan en met hen moeten uitspreken: Zijn Het aantal detaillisten is sinds 1939 een weinig teruggelopen, ondanks de toename der bevolking met 20%, de toename van het verbruik van groen ten met 3% en van Jruit met 34 Alleen het aardappelverbruik nam af met 20%. Maar het aantal producten is nu veel groter dan bijv. 30 jaar geleden. Toen viel voor geconser veerde groenten de nadruk op z kool en gezouten groenten, thans gaat 75% van de blikconserven ovei groentehandelaar en ligt het percen tage voor diepvries nog hoger. Ook worden vele groenten in panklare toestand afgeleverd. Deze alle geven een redelijke winstmogelijkheid. Er is ook een verandering van koopgewoonten bij de consumenten. De verhóuding klant-detaillist heeft iets het vertrouwelijke verloren en is r. zakelijk geworden. De opkomst van het merkartikel, afgestemd op de gemid delde eisen van smaak en kwaliteit en gesteund door een goede reclame, brengt een verlegging van de verantwoorde lijkheid van de detaillist naar de ver pakker. De detaillist behoeft daardoor voor deze artikelen geen vakman i te zijn, maar kan volstaan m°t enige kennis van het produkt en Leeft dan verder meer verkoopkunde en beheers- kwaüteiten nodig. het verpakte merkartikel te komen. Voor de aardappel wil men de gewassen en verpakte kleiaardappel brengen, met een etiket, waarop een aanduiding sortiment en kwaliteit en een recept voor Juiste bereiding. De heer Van Er ven wees er op, dat een proef met de zandaardappel voor een paar jaar terug In dit opzicht geen daverend succes was, maar er moet toch met deze ont wikkeling gerekend worden. Dit te meer in verband met het stri ven naar het totale levensmiddelenlbe- drijf. De heer Van Erven vreest niet, dat dit binnen afzienbare tijd het spe- ciaalbedrijf zal hebben verdrongen. Daarvoor zijn de eisen van de consu menten nog lang niet genoeg geëgali seerd. Maar de drang naar het merkar tikel is mee geboren uit de interesse van kruideniers en grootwinkelbedrijf voor het verse fruit in klein-verpakking. Men bedenke echter, dat het succes van het totale levensmiddelenibedrijf ook in Amerika nog niet zo groot is. Zolang de groentehandelaar zich blijft richten op het leveren van het kwaliteitsartikel, is er geen groot gevaar. De parallellisatie, die ook voor de groentewinkelier de mogelijkheid brengt, om zijn omzet te vergroten door de ver koop van branchevreemde artikelen, zonder dat de bedrijfskosten groter worden, heeft zó ook gevaren. Het tempo van deze ontwikkelingen zal nog toenemen. Uit het oogpunt van het algemeen belang zal men die ont wikkeling niet mogen stuiten. Echter moet gewaakt worden tegen bevoorrech ting van het grootwinkelbedrijf. De le venskrachtige detailbedrjjven in elke branche zullen in staat moeten zijn, hun nuttige diensten te blijven geven. Daar toe is een reële toepassing van de Ves tigingswet noodzakelijk. Was de toogdag meest gevuld met toe spraken en gezellig samenzijn, in de werkvergadering hadden de afgevaar digden de interne positie van de bond grondig bekeken. De voorzitter besteed de daar zijn openingswoord aan, toen hij de ontwikkeling van de organisatie in het bedrijf besprak en ook de hui dige positie van de bond. Blijkens het jaarverslag heeft de bond een 1200 leden. Dit kon echter, gerekend met het feit, dat er 17.000 handelaren zijn, waarvan de helft nog ongeorgani seerd is, veel groter zijn. Dit jeldt ook voor het aantal afdelingen, 36. Hoewel de bond thans schuldvrij is, ómdat de renteloze lening bij de leden vrijwel is afgelost, belemmeren de fi nanciën een uitbreiding van het werk. Het hoofdbestuur, gesteund door de afd. Amsterdam, stelde daarom een contri butieverhoging voor van f 5.per jaar. Dit voorstel werd echter met een kleine meerderheid verworpen, waarna een voorstel van Den Haag. om de contri butie met f 2.te verhogen, werd aan genomen. Er was ontevredenheid over de werkzaamheden van de Christelijke Middenstandsbond. De contributie daaraan weegt, naar men meent, niet op tegen het nut, dat de bond ervan heeft. Felle verdedigers van de CMB stonden hier tegenover bestrijders en tegenover anderen die het alleen „te duur" vonden. Toch werd de aanslui ting gehandhaafd, al zal met de CMB gepraat worden over een mogelijk,f. restitutie, dit mee teneinde een an dere gedachte: de aanstelling van een bezoldigde kracht, mogelijk te maken. Het hoofdbestuur kreeg machtiging, om, in overleg met de voorzittersver gadering hetzij een der bestuursleden vrij te stellen, hetzij iemand buiten, het bestuur te benoemen. Bezwaar werd aangetekend tegen een verzoek van het landbouwschap, om verpakte- aardappelen te erkennen als merkartikel en de verkoop niet meer tot de branche te beperken. De heren J. H. van Erven (Utrecht), B. A. de Waard (Rotterdam). G. de Vries (Groningen), M. van Tol (Den Haag) en J. Tamboer (Apeldoorn), werden resp. als voorzitter en hoofdbe stuursleden herkozen. Kansen voor niet-Italianen Paus Pius XII heeft vele vernieuwin gen in de R.K. Kerk aangebracht, o.m. de modernisering van de ordekleding, de instelling van een persdlent van het Vaticaan, het groter nadruk leggen op avondmissen, de aanpassing van oude beginselen aan moderne omstandighe den en niet ln de laatste plaats de voorzieningen, dat een niet-Italiaan hem als Paus kan opvolgen. Pausen hebben geen zeggenschap bij de verkiezing van hun opvolgers, maar wél hebben zij volledige controle bij de vulling van vacatures in het colle ge van kardinalen, het uit 70 man be staande lichaam, dat meestal uit eigen midden de Paus kiest. Pius XII heeft zijn invloed gebruikt om 56 kardinalen te benoemen, van wie de meesten geen Italianen zijn. Van de 62 kardinalen, die het kiescollege thans uitmaken, zijn er 21 Italianen. Er zijn 20 niet-Europese kardinalen: 4 Ameri kanen, en voorts Canadese, Zuid-Ame rikaanse en Aziatische kardinalen. Sommigen geloven, dat er een gere de kans is op een niet-Italiaanse opvol ger van Pius XII. „Het zou een schok voor Italië zijn, echter niet langer dan éen dag; daarna zou er niet meer aan gedacht worden. Ten slotte is het ambt en niet de man belangrijk", aldus ver klaarde iemand, die geregeld met deze problematiek te maken heeft. Anderen echter betwijfelen sterk, dat de opvolger van Pius XII een niet-Ita- 91. Ik denk, dat hij de gang op ging in de rich ting van de wachtkamer. Hoewel, ik kan daar niet voor instaan, want ik was bezig met een nieuw kruiswoordraadsel op te lossen en luister de niet naar zijn stappen. Zeg, zuster Keate, wilt u mijn nieuwe raadsel zien?" Ik hield de schrale hand tegen, die over het beddetafeltje rondtastte. „Een andere keer, Sonny. Je moet nu gaan slapen." O'Leary's vingers zochten naar het stompje rood potlood toen ik hem hiervan vertelde. ,Zo, zo," overpeinsde hij. „Jim Gainsay was hier in het ziekenhuis." „Waar hij niets had te maken," plaatste ik grimmig tussen. „En hij was hier op ongeveer de tijd, dat ik neergeslagen en het radium gestolen werd. Dit verhoogt mijn belangstelling in mijnheer Gain- Hij stak zijn potloodstompje in zijn zak, streek met de hand over zijn reeds gla--" haar keek even op zijn horloge. „Ik denk dat wij vannacht Jim Gainsay's rust moeten storen als hij tenminste slaapt. U is er zeker van, zus ter Keate, dat de apotheek niet zal worden ge bruikt?" ,Als wij iets nodig hebben, zal ik het zelf krijgen," beloofde ik haastig. Er gleed een zekere ingehouden glimlach over zijn gelaat, terwijl hij zich afwendde. Ofschoon ik er zeker van ben dat ik niet weet waarom. Jim Gainsay moet niet hebben geslapen, want binnen vijf minuten kwamen de beide mannen de gang over van de kant van de hoofdingang Een van de leerlingverpleegsters zag, hoe ik ze in de apotheek liet en zij had haar ogen waar schijnlijk uit het hoofd gekeken als ik haar niet scherp had aangesproken Volgens de theorie, dat in alle dingen iets goeds is, achtte ik het HOu het een geluk, dat Elf jufst dat tijdstip uitzocht om opeens helemaal overstuur te raken, wat tenge volge had, dat Maida ongeveer een uur druk bezig was en ik geloof niet, dat zij enig ver moeden had van het onderhoud, dat daar in on ze vleugel plaats had. Een keer kwam zij daar heel dicht bij, toen zij snel wegliep om wat kalmerende druppels, maar ik hield haar tegen door aan te bieden zelf het medicijn te halen. Zo zij mijn haastig aanbod al vreemd vond, zij zei niets en ging terug naar haar patiënt. Toen ik de deur van de apotheek opendeed, liep ik een electrische geladen atmosfeer bin nen. Jim Gainsay, die lang en gebronsd tegen de vensterbank hing, was blijkbaar woedend; zijn ogen waren samengeknepen en zagen be hoedzaam, zijn magere kaken klemde hij op el kaar en zijn lippen waren gesloten en zwijg zaam. Ik ving de woorden op „volkomen een per soonlijke aangelegenheid," op niet bijster vrien delijke wijze geuit door Jim Gainsay. „Toch moet ik op een antwoord aandringen," zei O'Leary. Zijn stem had het vlijmende van een fijn, glanzend, stalen lemmet. Dan werdén beide mannen mijn aanwezigheid gewaar en ofschoon ik de druppels nog op mijn gemak natelde, zeiden zij niets meer voordat ik heenging, toen het gemompel van hun stemmen weer begon. Het onderhoud duurde door en het was goed half uur later voordat ik een kans had dat wil zeggen weer moest gaan naar de apo theek en toen was het alleen nog om ijszak. „En toch blijft u een welkome gast in het huis van Corole Letheny," zei O'Leary. „Niet zo heel erg welkom," antwoordde Jim Gainsay, en ik ving een glimpje van een glim lach op op het gelaat van O'Leary, terwijl ik de deur sloot. Enige ogenblikken later deed O'Leary de deur open, tuurde de gang langs, zag mij en wenkte. Zijn ogen glansden met die vreemd schijnen de blik, terwijl hij mij wenkte hem voor te gaan, de apotheek binnen. „Ik zou wel willen dat u dit hoorde, zuster Keate," zei O'Leary en zijn stem was heel kalm maar er klonk een felle scherpe toon in, die mijn oor trof. „Welnu Gainsay, wil je dat van Higgins herhalen?" Jim Gainsay wierp even een slahtofferige blik naar mij. „Ik vertelde O'Leary zoeven, hoe ik toevallig het grootste gedeelte van uw gesprek met Hig gins de namiddag voor zijn dood hoorde Het viel mij in, dat het dwaas zou zijn zulk een bron van inlichtingen te laten opdrogen en later op de avond kreeg ik Higgins te pakken en wist wat meer van het verhaal van hem los te krijgen Voor het grootste gedeelte deed hij niets dan vertellen wat hij u reeds had verteld, maar hij deelde mij het stukje gesprek mede, waarvan hij beloofd had het u te vertellen. Herinnert u zich?" Ik knikte. (Wordt vervolgd.) liaan zou zijn. De traditie weegt nog sterk. Italiaans is de voertaal in het Vaticaan, welks meeste ambtenaren Ita lianen zijn en de Paus is tevens bis schop van Rome en primaat (geeste lijk hoofd) van de Italiaanse katholie ken. Het zal zeker geen Amerikaan worden, die Pius XII zal opvolgen, om dat dit de communisten in de kaart spe len zou zijn, zo menen velen. Vermoedelijk zal de verkiezing van een nieuwe Paus niet gemakkelijk zijn. Er is geen eminente figuur, zoals Pa- celli in 1939 was. Verscheidene Itali aanse kardinalen zijn oud en ziek. Als mogelijke, opvolgers worden genoemd de 50-jarige kardinaal Siri van Genua (het jongste lid), de sociaal denkende kardinaal Lercaro van Bologna, de ve le talen sprekende kardinaal Agaglani- an. (een Armeniër, die o.m. uitnemend Italiaans en Engels spreekt), kardinaal Wenzel (Duitsland) en de kardinalen Stritch (Chicago) en Spellman (New York). De diplomatieke vertakkingen van het Vaticaan zijn sterk uitgebreid tijdens het bestuur van Pius XII. India, Egyp te, Indonesië, Pakistan, Syrië, Iran, de Philippijnen. en de Libanon hebben di plomatieke betrekkingen aangeknoopt. De belangrijkste landen van West-Euro pa waren reeds vertegenwoordigd: o.m. Frankrijk, Engeland, Nederland, Duits land en Spanie. Zuid-Slavië (na de op neming van de gevangen aartsbisscnop Stepinae in het College van Kardinalen) en Roemenië behoren tot de weinige landen, die het contact met het Vati caan hebben verbroken. Van de grote mogendheden zijn alleen de Ver. Sta ten en de S.U. afwezig. Het Vaticaan stelt meer contact met internationale organisaties zeer op prijs. Reeds zendt het waarnemers naar de Unesco, de FAO, het hoge commissari- gaat voor de vluchtelingen, het Rode Kruis, de WHO en het International Office of Education. Mensen en feiten Op de jaarvergadering van de Chr. Geref. zondatrsschonlvereniglng 4 april ln de Chr. Geref. Kerk aan de Wittevrouwen- singel te Utrecht zal afscheid worden genomen van de voorzitter, ds. W. F. Laman, te Rotterdam-W., die een beroep aannam naar Canada. B. en W. van Amsterdam stellen de gemeenteraad voor prof. dr. N. P. van Wijk Louw, thans buitengewoon hoogleraar aan de Amsterdamse univer siteit, te benoemen tot gewoon hoog leraar ln de taal, leftprkunde. cultuur en geschiedenis van Zuid-Afrlka. Een delegatie Protestantse geestelijken uit de Verenigde Staten Is gisteren per vliegtuig uit Moskou naar huis vertrok ken. Zii hebben in de Sowjetunle het eerste breed opgezette contact tussen Amerikaanse en Russische kerken ge legd sedert de communistische revolutie. De Vereniging van moderne theologen zal op 10 en 11 april ln het gebouw van de vrije gemeente te Amsterdam haar 90e algemene vergadering hou den. Sprekers zijn prof. dr. Martin Werner uit Bern over: Das Problem der Ent-eschatologlsierung, dr. P. Smits, voorganger van de afd. 's-Gra- venhage Ver, Vrjjz. Hervormden over: Is God bovenpersoonlijk? en dr. P. J. van Leeuwen, Ned Herv. predikant te Eelde over: Is god persoonlijk?.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2