CHRISTELIJK
II
I.K.O.R.-televisie begint met
kerkelijke uitzendingen
Vier eredoctoraten verleend aan
de rijksuniversiteit te Utrecht
DE PSALMEN ZIJN HET HART
VAN DE BIJBEL
1
2
VRIJDAG 16 MAART 1956
Start op 22 april
Zondagmiddag 22 april om 5 uur
begint de televisiecommissie van het
Ikor met de eerste kerkelijke televi
sieuitzending. Het zal een uitzending
worden van een dienst uit een Her
vormde kerk in een dorp, waarvan de
naam nog niet bekend gemaakt is,
maar dat men onder de rook van Rot
terdam moet zoeken. De plaatselijk^
predikant zal in deze dienst niet voor
gaan. De dienst zal in zoverre van
een gebruikelijke afwijken, dat er een
bepaald probleem in behandeld zal
worden, waarvoor menige gemeente
in «ons vaderland zich gesteld ziet, nl.
de verstedelijking van het platteland
en de daarmee gepaard gaande nood
zaak voor de kerk om nieuwe vormen
te zoeken voor haar verkondiging.
Het Ikor ziet zich met haar kerke
lijke televisie-uitzendingen voor grote
moeilijkheden geplaatst. Zoals men
weet heeft de minister slechts toestem
ming gegeven voor de uitzending
kerkdiensten in de strikte zin
het woord. Het verzoek van het Ikor
om onder kerkelijke televisie-uitzen
dingen ook andere pastorale aspecten,
dan alleen de kerkdienst te mogen
verstaan is door de minister afgewe
zen. Daartoe strekkende moties van
wijziging in de Staten-Generaal zijn.
zij het met een geringe meerderheid,
verworpen.
Het Ikor ziet zich dus gesteld voor
de moeilijke taak een kerkdienst op
het televisiescherm in beeld te bren
gen. Is de uitzending van een kerk
dienst voor de radio vaak een hache-
Boek
VAN DE DAG
„Man en vrouw", betekenis
mysterie van de sexualiteit naar
Bijbelse visie, door Otto A. Piper
Uitgave: T. Wever. Franeker.
boeken over sexuele
werken, die zich vooral met de prak
tische zijde bezig houden, zijn de boe
ken, die bezinning zoeken, daar waar
deze gezocht moet worden, een aan
winst. De schrijver was Duitser en is
thans hoogleraar aan het Lutherse se
minarie te Princeton. Hij is dus zowel
met Duitse als Amerikaanse problemen
vertrouwd, terwijl de Haagse Gerefor
meerde predikant dr. R. Kooistra niet
alleen heeft gezorgd voor de vertaling
en inleiding doch tevens vele aanteke
ningen hfeft gegeven, waarin hij meer
malen. op Bijbelse grondslag afwijken
de inzichten naar voren brengt en Ne
derlandse vraagstukken toelicht. Ook
vermeldt hij de meningen van prof. dr.
R. Schippers, prof. dr. G- B. Brillen-
burg Wtirth. ds. G. Lugtigheid
jchftende anderen. Ondanks het yan-
yin-teken op de omslag is de inhoud echt
Bijbels, zoals duidelijk blijkt uit schrij
vers meningsverschil met prof. Michel.
Dit laat ook ruimte voor andere opvat
tingen dan schrijver. De brandende
vraagstukken van gezinsgrootte en ge
boorteregeling worden met de nodige
bescheidenheid uitvoerig behandeld. De
inleider komt op tegen hetgeen de schrij
ver over het hertrouwen van weduwna-
ren en weduwen naar voren brengt. Te
genover de opvattingen van Sartre wo:dt
vooral de heiliging naar voren gebracht.
Hiet is geen boek voor hen. die opper
vlakkig willen grasduinen, maar voor
hen. die een grondige studie willen ma
ken, waarbij het register, de lijst van
teksten en de bibliographle van grote
hulp kunnen zijn. De omvang
bladzijden.
lijke onderneming, voor de televisie
zal zij dit zeker zijn. Toch ziet het
Ikor het tot zijn taak het werk der
kerk te „verbeelden" voor het Neder
landse volk.
Het meent de oplossing gevonden te
hebben in de uitzending van de kerk
dienst met „omlijsting", d.i. de in
richting van de dienst zodanig, dat er
telkens een kerkelijk probleem be
handeld wordt, dat zich voor een
visuele documentatie leent. De keuze
van deze probleemuitbeelding moet
ook zodanig zijn, dat er een groter
publiek door wordt aangesproken.
Bij voorkeur wordt de leiding van
'n dienst dan ook niet aan de plaat
selijke predikant opgedragen.
Om dit werk verantwoord voor te
bereiden heeft het Ikor zich verze
kerd van de medewerking van een
tweetal adviseurs, t.w. ds. C. M. de
Vries, Luth. predikant te Nijmegen,
het theologische en de heer
Erik de Vries voor het artistiek-
technische gedeelte.
Geen eigen staf
In onderscheiding van de televi
sie-afdelingen der omroepvereni
gingen beschikt het Ikor niet over
een eigen televisiestaf. Maar de
minister heeft hiertoe de in op
richting zijnde regiekern der Ned.
Televisie-stichting aangewezen. Zo
als men weet is het Ikor niet te
beschouwen als een omroepvereni
ging, maar slechts het apparaat,
waaraan da kerken van de Oecu
menische Raad haar radio- en
televisiebelangen hebben toever
trouwd. Deze kerken zijn: de Her
vormde, de Doopsgezinde, de Re
monstrantse, de Lutherse, de oud-
katholieke en die der Baptisten.
De televisiezendtijd, welke he'
Ikor is toegewezen, ligt binnen het
kader van het algemeen programma
van de N.T.S. Het Ikor krijgt volgens
deze beschikking in een heel jaar
evenveel uren als de gezamenlijke
omroepverenigingen in één week. Dit
betekent, dat het Ikor slechts tien
kerkelijke televisieuitzendingen
een uur elk "mag verzorgen. Hoewel
dus het Ikor geen omroepvereniging
is en als zodanig ook geen eigen
televisiestaf heeft, is de samenwer
king met de televisie-afdelingen der
andere omroepverenigingen, met na-
N.C.R.V. en V.P.R.O. uitste
kend. Deze eerste Ikor televisie-
dienst wordt dan ook verzorgd door
de heer Joes Odufre, een der tele
visieregisseurs der V.P.R.O. Na de
eerste kerkelijke televisie-uitzending
op 22 april volgt de tweede op 20 mei
(Pinksteren), in het kader van de
Eurovisie vanuit de Nieuwe kerk te
Amsterdam.
Het Ikor wenst in zijn televisie
geen „show-kerkdienst" te brengen
maar de verkondiging der kerk in
zoverre deze met de middelen der
televisie is te „verbeelden", aldus
deelde de voorzitter van de televisie
afdeling van het Ikor, ds. L. H. Rui
tenberg. ons mee. Met belangstelling
wordt deze eerste uitzending tege
moet gezien.
In opdracht van de generale synode
der Ned. Herv. Kerk zal dr. P. J.
van Leeuwen. Herv. predikant te Eel-
de van 1 mei tot 1 oktober een studie
reis maken naar de Verenigde Staten
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Vuren en Dalem (bij
Gorinchem) A. A. Bos, vikaris te Eef-
de; te Delden M. Blom te Hengelo' te
Schildwolde B. E. van Buuren te Mar-
Aangenomen: naar Almelo (vak. J.
F. van Woerden) D. v. d. Valk te Op
perdoes.
GEREF. KERKEN
CHR. GEREF. KERKEN
Ouderlingen van 32 herv. gemeenten op
Noord- en Zuid-Beveland hebben be
sloten een werkverband te vormen.
Voornaamste doelstelling is een goede
voorlichting over het ambt en meer
onderling contact en bespreking.
Advertentie
Seem dadelijk Krmehes
bij de eerste a&nwijiing
t&q Rheomatlsebe Pijn.
Waarom eerst èen lange lijdensweg
lijdensweg bergif? Roep die sluipende
pijnen vandaag nog een .Halt" toe. N<
Kruschen. Kruschen is een volkomen
tuurlyk middel: de zes minerale zouten
die het bevat, sporen de bloedzuiverende
organen aan tot krachtiger werking. Die
voeren dan weer de onzuiverheden af.
die nu het bloed verontreinigen en oor
zaak zijn van Uw lijden en pijn. Daarom
- wacht niet langer; begin er vandaag
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
Dat nooit!
Geen mens die-op de verkeerde
weg is, kan zeggen dat hij niet
door Jezus is gewaarschuwd. U
bent gewaarschuwd want u hebt
de Bijbel en er zijn duizenden
die u met de inhoud van die Bij
bel vertrouwd willen maken. En
zelfs zijn ergste vijanden, de
overpriesters en Farizeeën, heeft
Jezus gewaarschuwd. Zelfs nog
kort voordat zij
de hand aan
Hem sloegen
heeft Hij hun
voorgehouden
wat ze eigenlijk
van plan waren.
Die gelijkenis
van de onrecht
vaardige pach
ters uit Lucas 20
is vlijmscherp. Geen van hen die
Jezus hoorden spreken, heeft het
mis kunnen verstaan. Voor de
overpriesters was het een con
frontatie met zichzelf: zij waren
die pachters die de zoon van hun
meester ter dood wilden brengen.
Zie nu hun reactie. „Maar toen
zij dat hoorden zeiden zij: Dat
nooit", aldus Lucas. Zij deinsden
terug voor de werkelijkheid.
Maar slechts twee verzen verder
lezen we dat zij graag Jezus ter
plaatse vermoord hadden
maar hadden gedurfd!
In onze goede ogenblikken zeg
gen wij dat ook wel eens: „Dat
nooit!" En een dag later doen we
het misschien toch. Omdat het
kwaad ons zo na ligt.
Jezus heeft ons gewaarschuwd.
Ter gelegenheid van het 64ste lus
trum van de rijksuniversiteit te Utrecht,
dat zoals reeds is gemeld zal worden
gevierd van 10 tot en met 14 april,
zullen vier eredoctoraten worden ver-
Dinsdagmiddag 12 april, wanneer de
rector-magnificus prof. dr. H. Wagen
voort de diesrede zal uitspreken tijdens
bijeenkomst in de domkerk, zullen
de eredoctoraten worden verleend.
nieuwe eredoctoren zijn: faculteit
der godgeleerdheid: de 54-jarige prof.
Henri Charles Puech te Parijs, is
1952 hoogleraar aan het College
France, waar hij de geschiedenis der
religies doceert. Prof. Puech heeft
verscheidene ontdekkingen aan de we
tenschap bekend gemaakt, in het bij
zonder de nieuw gevonden geschriften
Origenes. Hij publiceerde samen
met prof. dr. W. C. van Unnik en prof.
dr. G. Quispel het boek „The Jung Co-
lex" en samen met prof. Quispèl de
.Editie princeps van het evangelium
eritatis Bij de voorbereiding
deze uitgave vertoefde prof. Puech
geruime tijd te Utrecht en bezocht daar
ook de universiteit.
Faculteit der rechtsgeleerdheid: prof.
Louis Fredericq, hoogleraar aan de
universiteit te Gent. De zestigjarige
professor doceert het handelsrecht,
thans ook aan de Vrije Universiteit te
Brussel. Tevens heeft hy wekelijks
In één nacht
Uw handen gaaf en zacht
S u n b a I m
En omdat Hij ons kent, wil Hij
ons helpen. Zeg niet: „Dat nooit!"
Bid liever!
precies In het midden
opslaat, dan komt men in
het boek der psalmen te
recht. Dat leerde ik al op
de zondagsschool. Pas veel
later zou ik gaan begrijpen,
dat het meer dan alleen
maar een (wetensw) aardig
heid was. Het was nl. ook
waarheid.
Ds. W. Barnard over de
nieuwe psalmberijming
(I)
>r- de kerken
katholieke
meegebracht naar De Pie
tersberg. dat gezegend oord
in Oosterbeek, waar veel
voor de opperzangmeester
gedaan is. Op die geluids
band stonden, kunrteloos ge
zongen en opgenomen, eni
ge Joodse volksliederen, die
populair zijn, o.a. in die
kring van Joodse christe
nen. die zich Haderech
noemt, een klein maar be-
die versjes ging als volgt:
awadiem hajiensoe asta be-
nee choriem slaven zijn
we geweest, maar nu zijn
vrije mensen. Die bijbel-
i naar Canada.
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
ZATERDAG 17 MAART
Hilversum I 401 i
Gvm; 7 20 Gram; 8O0 Nw
855 V d vrouw; 9 00 Gym
mwljdlng VARA: 10 20 V d
contlnubedrijvf
11.4» Vierhandig piano
T"
3
T
is-
E
V
E
M
5~
13.20 Gram: 13.45 Sportpraat-
■i jeugd: 14 35 Muz
15 20 Boekbespr; 13
6 30 Het volle pond,
riram; 17.10 Radloweekjourn; 17 40 Hl
mondorgeispei; 18.00 Nws en comm: 18.20
Gram; 19 00 ArUstieke Staalkaart. VPRO:
1930 „Passepartout", eaus; 19.40 „De Bij
bel in het kerkelijk Jaar" - -
hoorsp; 23.00 Nws: 23.15—24.00 Gra
Hilversum II 298 m.
Gram; 7 13 Gewijde mi
en Ut kal; 8 00 Nws en
9.00 V d huisvrouw;
10.15 Gram: 10.30 Ben
rieken; 11.45 Gram; 12.00 Angelus; 12 03
Gram; 12.30 Land- en bulnb meded; 12 33
Instr octet: 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws e
Kath nws; 13.20 Lichte muz; 13.50 Gram
14.00 Boekbespr; 14.10 Lichte muz: 14.20 En
gelse les: 14 40 Lichte muz; 15.15 Kron
letteren en kunsten; 15 55 Gram; 18.00 Gre
goriaanse zang; 16.30 V d kind; 17.00 V d
Jeugd; 17.40 Jazzmuz: 18 00 Lichte mu:
18.15 Journalistiek weekoverz: 18 25 Piam
Gram; 18.45
lngaultz: Atlantlsc
over de 15 landen i
19.00 Nw
.135 Wij lulden H
Avondgebed en Ut kal,
In Esperanto; 23 22
PUZZLE No. 366
Horizontaal: 1 Vrucht, zuidvrucht; 2
onbep. hoeveelheid, watering, lidwoord;
3 een der zintuigen, uitspruitsel; 4 afk.
maanstand, zangstem, hoofddeksel; 5
oud-Europeaan, afk. ambtshalve: 6 ge
neesheer. deel van het jaar; 7 telwoord,
kleur. pers. voornaamwoord. 8 muziek
instrument. reeds, bijwoord; 9 uitroep,
voorzetsel, oosterse havenplaats.
Vertikaal: 1 Verkeerd, echtgenoot,
uitroep, 2 bijenhouder, dochter van
Laban: 3 lichaamsdeel van het dier.
bladgroente; 4 gewijd lied. muziekteken;
5 ieder, prop van linnen pluksel; 6
onderricht, roofvis, rivier: 7 wrok. ge
denkteken: 8 vruchteloos, benauwd, wa
ter in Friesland; 9 dwaas, nieuwerwets.
OPLOSSING PUZZEL No. 365
Horizontaal: 2 Mispel. 7 haven. 9 ala.
10 kap. 12 ka. 13 ver, 14 vol. 16 nederig.
20 nat. 21 bos. 22 A.M.. 24 wed, 25 roe.
27 melig. 28 parket.
Vertikaal: 1 Baken. 2 mep. 3 in. 4 pa.
5 elk. 6 laag. 8 varen. 11 di
Dansmuz: 23 45—24 00 Gram.
Televisieprogramma
AVRO: 20 00 Journ en weerber; 20.15 G«
var progr
Engeland. BBC Home Serv. 330 m. 12.(
Amus muz. 12.30 Dansmuz; 13.00 Grarr
13 25 Have a Go; 13.55 Weerber; 14.00 Nwi
14.10 Gevar muz; 15.00 Orkestconc; 15.!
Sport; 17.35 Caus: 18.00 Vd kind; 18.55 Weei
bcr: 19.00 Nws; 19.15 Sport; 19.30 Amus mu:
20 15 Pari overz: 20 30 Interv; 2100 Gevi
progr: 22.00 Nws; 22 15 Hoorsp; 23 30 Gram:
23 45 Avondgebeden; 24.00—O 18 N-
Engeland, BBC Ligt progr .1500
12 00 V d jeued; 12 30
in de kern
Schrift niet d
God maar die
son weerklinkt. Want
ds. W. Barnard, de beken- trouwd. geleden, bemind, een grote rol in de liturgie,
de predikant-dichter (Gull- gezondigd, alles wat tot het Men gaat bijv. In de
laume v. d. Graft) In het bestaan als mens behoort. Church of England alle hon-
weekblad „De Hervormde derd en vijftig psalmen in we viye „ieubtsn Uie oiioei-
kerk". Dat wil zeggen dat Met de psalmen en dat goede orde steevast langs se woorden werden gezon
de Heilige is het belangrijkste wat ge- en wie de roomse misteks- gen op een meeslepend
stem van zegd kan worden heeft ten volgt, ziet hoe de „kerk- wijsje, een wijsje dat uit-
_.„u j... de jeruzalemae nodigt tot handgeklap en
voe|sestamp. Ineens viel
„van de wieg tot tiin.se eredienst.
Er wordt in gekermd en gebeden" laten begeleiden,
gebeden, gejubeld met haast omdat de Heer van de krib- tussen het Joodse religieuze JL die ik mij goed herinner,
overslaande 9tem en ge- be tot de paashof ermee gezang en wat wij kennen ontvingen wij toen één van
scholden, gezegend en ver- heeft omgegaan. Hij heeft (en, hoop ik. hoogachten) onze werkgroep, J. W. Schul-
vloekt. De mystieke geest zich in de psalmen gekleed, als Gregoriaans staat wel te Nordholt, terug van een
uit zich in deze liederen, nee: ze zijn vlees geworden vast Bij de oosterse kerk studiereis door de zuidelijke
maar ook de brave borst van Zijn vlees, zoals Hij zijn wellicht nog veel recht- staten van Noord-Amerika.
die niet méér najaagt dan woord geworden Is van hun streekse lijnen te trekken, vertelde over de huidige si-
negers, hun nog
zitting in de afdeling wetgeving van de
Raad van Staten. Hij schreef een zeer
uitvoerig werk van tien delen over het
handelsrecht.
Hij is sedert de oprichting lid van
i Vereniging voor de vergelijkende
studie van Belgisch en Nederlands
recht en is lid van de Beneluxcommis-
sie tot unificatie van het privaatrecht.
Hij komt veel in Nederland, waar hij
talrijke vrienden heeft. Enige jaren
gaf prof. Fredericq in Utrecht enkele
colleges.
Faculteit der geneeskunde: prof. dr.
David Keilin, „quick professor of bio
logy" aan de universiteit te Cambridge,
en directeur van het thans door zijn
onderzoekingen wereldvermaarde Mol-
teno-instituut. De toekenning van ere
doctoraat is vooral geschied op grond
van de zeer fundamentele betekenis,
welke het biochemisch werk van prof.
Keilin heeft voor het inzicht in de le
vensverschijnselen in het algemeen.
Faculteit der letteren en wijsbegeer
te: Prof. dr. Manu Leumann is hoog
leraar in de vergelijkende taalweten
schap te Zürich en is 66 jaar oud. Hij
geleerde van groot formaat, die
wel in het algemeen op het ge
bied van de vergelijkende Indo-Euro-
pese taalkunde, als in het bijzonder op
dat van de talen van Griekenland en
Rome een wereldnaam heeft verwor-
ook een eersterangs organi-
schap bijzondere betekenis gehad.
Dertig pet. van studenten
voltooit studie niet
Statistisch overzicht van de
universiteit te Utrecht
Aan de rijksuniversiteit te Utrecht i
een begin gemaakt met een statistische
bewerking van de studieresultaten
de jaren 1946 tot en met 1953.
Uit een rapport dat werd samengesteld
door de heer A. C. Rümke. blijkt, dat
ongeveer dertig procent van de studenten
uit Utrecht vertrekt zonder de studie
hebben voltooid. Vijftig procent voltooit
de studie binnen negen jaar en twintig
procent heeft daar langer tijd voor no
dig. Deze percentages vertonen per fa
culteit uiteraard verschillen.
Van de theologen verdwijnen er in de
loop der jaren slechts twintig procent
zonder hun studie te hebben voltooid,
maar van b.v. de tandheelkundige stu
denten vijf en veertig procent en va
sociologen zelfs meer dan zeventig pro
cent. Er zijn bij het ingestelde onder
zoek 5571 studenten of 82 procent van
de aangekomen studenten betrokken ge-
KANTTEKENING
Bidden om recht
Nu het moderamen van de Her
vormde synode en ook andere kerk
genootschappen een oproep hebben
gericht om zondag a.s. in het gebed
zeer in het bijzonder Jungschlaeger
te gedenken èn de man die als on
afhankelijke rechter over zijn lot zal
moeten beslissen: rechter Maengkom,
nu rust op ons allen een dure plicht.
Deze plicht: zondag a.s. de kerken
tot de laatste plaats te bezetten.
Niet als demonstratie: het is in
strijd met aard en wezen van de kerk
om door massaliteit indruk te ma
ken en aldus een wending te brengen
bepaalde zaken. De kracht van
de kerk ligt geheel ergens anders:
er wordt gevraagd om te bidden. In
dat gebed richten wij ons tot God,
die de Koning is van hemel en aarde.
Hem vragen wij in te grijpen op
Zijn wijze. En achter dat gebed dient
geloof te staan dat God machtig
is en dat Hij ons gebed wil horen.
Onze gebeden moeten op Hem aan
lopen als waterstromen, zo stelt de
Bijbel het ons voor. Bid dan. Voor
Jungschlaeger en voor zijn rechter.
Opdat er recht geschiede.
trekken.
Wij zijn hier over het alge- tuatie
niet veel verder ge- altijd leverd gevoei
eerlijk bestaan onder woord. Mensenwoord.
Gods hemel. Hofpoëzie valt
te beluisteren, maar ook het Het wonder van Onze komen in onze kennis van bondenheid met de Joodse
leerdicht, de murmelzang Lieve Heer is. dat Zijn le- de kerkzang der Griekse en geschiedenis, hun extatische
der litanie en het triomflied ven het meest menselijke Slavische broeders dan geestdrift en hun spon-
van een processie. Er is in leven is dat ooit geleefd dat sommige negentiende- taan ritmisch gezang. Men
de psalmen soms iets fan- werd en dat het juist zó eeuwse Russische componis- heeft daarvan onlangs nog
fare-achtigs en soms iets het hart van heel Gods ten als Bortnianski enige iets kunnen horen in een
van een strijkkwartet, het openbaring is. populariteit genieten. Maar VPRO-uitzending, gewijd
schettert en schalt, maar Daarom behoren de psal- soms hoort men een melo- aan het kerklied, waar dr.
ook mijmert en neuriet het. men en Jezus bijeen, van die. een stembuiging, een Schulte Nordholt de neger
Sommige psalmen zijn als nature. Zij delen het won- timbre in die liturgieën zang besprak en liet horen,
een boom met lispelende der van de vleeswording waarvan men op zijn minst Het zal ook in die oude Je-
bladeren. Andere lijken op des Woords. vermoeden mag. dat Azla- ruzalemse tempel allemaal
een volière. Een enkele En daarom is het ook tische voorbeelden en wel luidruchtiger, beweeglij-
psalm schijnt geschreven géén wonder dat heel de waarom geen Joodse? er ker em vrolijker zijn toege-
geen Joodse?
begeleiding op de christelijke kerk van ouds- niet vreemd aan zijn.
mondharmonica, andere zou her af tot heden de psal
men moeten bewaren tot de men heeft gezongen,
bazuinen van het jongste
Want dan was immers nen möenKen.
de tweede „welgekozen" be- Onze grootste moeilijkheid
woording van oudsher af bij het bewerken van psal-
r. i ,lln inrrvnldlr afrewo- tot heden is de psalmzang men lag dan ook in het
Heel het ervaringsleven Héél de Christelnke geliefd en gebruikelijk ge- weergeven van de uitbundi-
van de mens en alle inzicht gen. Héél de Ctawteljjke weest Het zou evenwel heel ge j«f die de Heer wordt
dat voor hem is weggelegd. Kerk heeft het psa goed kunnen zijn, dat daar- toegezwaaid in het oudste
vindt men „mmg-vneed in Over.) '°<'ebe door ons hedendaags. oor typ! kerklied! Al dat schal-
dat boek met honderd en den van Israel gezo g n zich hegl kianken iende gejubel en al dat da-
vijftig gedichten. En hun ^er»l zijn ze het verbeeld voor steilen als verende applaus wordrt met
voornaamste eigenschap ^r.^ onder ons Passend bij het lied van Is- het woordje „juichen", „lo-
hun gemeenschappelijk ren. Het is een onaer ons faèl dan in werke,ijkheid Ven" of „prijzen" maar ge-
waarmerk is dat ze alle - d^t bii uiS d heel vroeger werden aan- deeltelijk weergegeven,
hetzij ze schijnen te stam- ^enin^ dat bij u»gj«egeheven Meestal grijpen de vertalin-
men uit de ïjstyd. hetzij ze kerken de psalmen Ik herinner me, tijdens het gen naar een noodmaatre-
een verfijning vertonen van de) kerken wftrk a;m de psaimberij- gel: men vertaalt het onver-
een antiek r°coc° toch 0^ze ei kerk maar ai ming. onder de indruk ge- taalbare dan maar niet:
alle door en door menselijk dat mgn hgt komen te zijn van twee hallelujah klinkt ook eigen-
Z!^ ^eL»eh«rPik v»n ^Ti7e" eerstgeboorterecht dier oude soorten folklore die mij in lijk beter dan „looft den
gVS..!Vjtv>5rum.h,ib.1;.ji^_pniskgc.tt
-«.e f-s- o---nadenken Heer!", schaterender,
vnor1het'*dikwTjist"dubieuze stemden. Daar was in de schetterender. openharti-
de maat van ons hart ,,an gemakkellj- eerste plaats een geluids- ger. met een metalen posi-
linzenmoes
i afgemeten. Meit de ker klinkende gezangen.
In band, door een deelnemer tiefheid!
•eest
a ch
in tegenstelling tot wat i
n zou, blijkt dat de studie na 1946 niet
langduriger is geworden. Integendeel
blijkt er een tendens in vrijwel alle fa
culteiten aanwezig, dat de opeenvolgen
de jaargroepen gemiddeld telkens iets
sneller studeren.
Geref. synode art. 31 K.O.
Kralingen slepende
zaak
De generale" synode van de Geref.
Kerken art. 31 K.O. heeft gisteren te
Enschede de behandeling van het rap-
ort over de zaak-Kralingen voortgezet.
)e rapporteur, ds. J. van Nieuwkoop,
jeantwoordde in. deze zitting de opmer
kingen van de synodeleden ds. J. Fran-
cke, prof. H. J. Schilder en ds. H.
Bouma, m een vorige zitting gemaakt.
In de koffiepauze werd onderling be
raad gehouden over de verdere behan
deling van deze zaak, die de synode m
reeds weken bezig houdt, waarbij mer
nog maar aan het tweede van de zes
hoofdstukken van het rapport toegeko-
is. In overleg met de commissie
stelde het moderamen aan de synode
dat de commissie zich nader be
raden zou op de vraag hoe de behan
deling van de zaak-Kralingen, die zich
nu reeds jaren voortsleept, in deze ker
ken verder moet worden behandeld. De
synode gaf de commissie daarvoor de
tijd tot aanstaande woensdagmorgen.
Nadat de praeses de zitting had geslo
ten ging de synode uiteen tot 21 maart
aanstaande.
Waar het om gaat
Wie de gesprekken beluistert en
de dikwijls krasse uitspraken hoort,
kan zich niet aan de indruk onttrek
ken, dat niet bij ledereen even dui
delijk is waarom het eigenlijk gaat
in de nasleep van het proces-
Jungschlaeger. Zo hoort men nogal
eens dat „onze regering moet Ingrij
pen, omdat hier een politieke moord
wordt gepleegd!"
Inderdaad, als Jungschlaeger wordt
veroordeeld en terechtgesteld, dan ls
dat een politieke moord. Dat ls uit
de hele gang van zaken wel duidelijk
geworden. Het proces in Djakarta
is een schijnproces van leugens, las
ter en verdachtmakingen. En de eis j
die door de officier van justitie is
uitgesproken is een aanfluiting!
Maareen eis is geen uitspraak.
Rechter Maengkom heeft de bevoegd
heid de verdachte geheel vrij te spre
ken. Als hij een werkelijke rechter
ls, zal hij zich los maken van alle
politieke sentimenten, zal hij ver
klaring tegenover verklaring stellen
en daaruit, met de wet in zijn hand,
zijn conclusies moeten trekken.
Daarmee is hij nog bezig. En zo
lang hij daarmee bezig is kan er nog
geen sprake zijn van officiële Neder
landse stappen. Er kan geprotesteerd
worden tegen de gang van het
rechtsgeding en dat is dan ook van
alle kanten gebeurd. Maar een offi
ciële aanklacht wegens politieke
moord dat kan nog niet. En wij
hopen dat die aanklacht nooit zal
worden ingediend. Omdat wij tot op
dit ogenblik nog; vertrouwen hebben
dat de rechter ook recht zal spre
ken.
Is dat vertrouwen ongemotiveerd?
Maar waarom bidden we dan?
Mensen en feiten
Ds. C. ven der Waal, predikant bU de
Geref. Kerk onderhoudende artikel 31
k.o. te Pretoria en voordien te Leer
dam, hoopt 14 april a.s. aan de uni
versiteit van Pretoria te promoveren
tot doctor in de theologie, op een
proefschrift getiteld: „Oudtestamen
tische priesterlijke motleven In de
Apocalyps".
De nieuwbenoemde xendlngshoogleraar
aan de Theologische Hogeschool der
Geref. Kerken te Kampen, dr. H. Ber
genia, zal op 4 mei uit Makassar
trekken.
Dr. Bergema maakt dan een reis ovi
zendingsvelden en hoopt ten behoeve
van het werk van de zending onder de
Joden ook nog een bezoek te brengen
aan Palestina.
Eind augustus hoopt dr. Bergema In
land te arriveren. Daar dr. Bergema'
zich moet voorbereiden op zijn colleges
aan de Theologische Hogeschol te Kam
pen, wordt men verzocht hem voor 1
november a.a. niet met spreek- en
preekverzoeken lastig te vallen.
86.
Hij grinnikte flauwtjes hierbij en fronste dan
allemaal met elkaar
het voorhoofd.
21.on Hoorzp; 22«
cw: 14 30 RadlOjoi
Grsm: 12 30 Weerb
s: 13 15 Muz kaleld
15 00 Gram: 15 45
n: 16 15 Accord m
eelre les: 17.00 N-
in arrest stellen. Hij is ervan overtuigd, dat jul
lie allemaal samenzweert en dat Gainsay de
aanvoerder is. Natuurlijk wil ik niet zo'n alge
hele opruiming houden. Vooral niet nu ik ge
loof, dat ik op het goede spoor ben. Maar op
het ogenblik heb ik nog helemaal geen behoefte
aan arrestatie. Ik wil niemand waarschuwen om
op zijn hoede te zijn."
„Mijnheer O'Leary," zei ik met nadruk, moed
scheppend uit zijn toon van vertrouwelijkheid.
„Ik heb natuurlijk van u gehoord welk °en
prachtige successen u behaalt en zo meer Wel
ke methode gebruikt u?"
Hij stak zijn handen in zijn zakken, leunde
achterover in zijn stoel en zuchtte.
„Methoden? Ik houd er helemaal geen metho
de op na. En wat het succes betreft wacht
een paar dagen."
,,U houdt er helemaal geen methoden op na?
„Het ogenblik, waarop ik mij volkomen nut
teloos en als een mislukking gevoel, is niet het
aangewezen moment om mij te vraeen van mijn
successen te vertellen. Of van mijn methoden
Ik heb geen methoden Soms is het eer. kwes
tie van geluk. Meestal is het een kwestie van
sloven en zwoegen. Altijd is het een kwestie var.
denken, denken, denken Van eten, leven, slapen
met de problemen, dagen en nachten lang :e
woonlijk gebeurt er. juist wanneer je hebt uitge
maakt dat de onderdelen van de puzzel onn»
gelijk bij elkaar passen, plotseling iets. en -
klik! De zaken helderen zich op Er bestaa'
een oorzaak voor alles Niets gebeurt alleen
■naar Niets is een op zich zelf =taand feit Als
je een feit hebt. dan -veet je, dat zekere om
standigheden moesten samenwerken om het te
het
produceren. Het is niets dan logica, rede, het
natuurlijke verband van oorzaak en gevolg. Er
steekt helemaal niets geheimzinnigs in. Het is
niets dan de de wiskunde der analyse. Ik wil
niet zeggen, dat ik onfeilbaar ben. Ik moet tel
kens weer overwegen en herzien en fouten her
stellen. precies als ieder ander. Ik ben een men
selijk wezen en jong. Maar wanneer je weet,
dat er een oplossing is voor het meest ingewik
kelde probleem, dan heb je niets anders te doen
dan net zo lang te zoeken tot je haar gevon
den hebt. Ik veronderstel, dat het onbewuste in
je geest ook meehelpt."
„Dat klinkt nogal abstract." zei ik langzaam.
„Ik geloof wel, dat het zo klinkt Welnu
hier hebt u een bepaalde en concrete kunst
greep. Men kan als regel aannemen, dat. wan
neer iemand touw genoeg heeft, hij zichzelf op
hangt Dikwijls bevind ik, dat er één kleine om
standigheid is die alléén de schuldige kent. Vroeg
of laat verraadt bij die. Soms moet ik de man.
die ik verdenk tot zulk een bekentenis verlok
ken."
Ik ben er zeker van. dat ik heel grote ogen
opzette.
„Daarom was het dus, dat u mij die wonder
lijke dingen vroeg bij het eerste onderzoek."
riep ik uit. „Ik kon het niet begrijpen. De aan
gelegenheid die u noemde, scheen van zo weinig
betekenis."
Het was opmerkelijk, hoe zijn ogen tegelijker
tijd zo helder en zo ondoorgrondelijk konden zijn.
„Ik vertrouw, dat u discreet zijt," zei hij ef
fen.
„O, ik zal het niet vertellen, als u dat be
doelt," beloofde ik haastig. „Ik stel evenzeer be
lang in de oplossing van dit mysterie als u. Ik
geloof inderdaad te mogen zeggen, dat het mij
veel meer aangaat."
„Welnu, houd uw ogen en oren open," zei hij.
Hij glimlachte en stond op om de deur voor
mij open te doen en vóór ik het wist, stond ik
buiten in de hoofdgang.
Enkele ogeblikken later zag ik hem weggaan;
ik herinner mij, dat ik aan hét raam stond
naast de hoofdingang en dat ik zag, hoe zijn
lange grijze wagen stil en snel de bochtdoor
gleed van de oprijlaan, de weg op. Hij zat aan
het stuur, een tengere grijze gedaante, zijn op
merkzaam oog alleen gericht op de modderige
weg vóór hem. Er was tot zelfs in de rust en
het spaarzame gebaar waarmee hij de lange
wagen bestuurde, iets dat aan kracht, aan on
overwinnelijkheid deed denken.
Toen ik mij omwendde, stond ik voor Maida.
„Welk een dag!" mompelde zij zuchtend. „Ik
wist, dat het toch niet zou lukken."
„Zuster Dotty is nog overstuur," vervolgde
Maida. „En de leerling-verpleegsters doen haar
eigen zin en iedereen is bang voor zijn eigen
schaduw. Ik wou wel, dat deze geschiedenis voor
goed afgelopen en vergeten was."
„Je kunt het niet méér wensen dan ik," be
aamde ik vurig. „Maar ik geloof werkelijk, dat
O'Leary alles doet wat in zijn macht is."
(Wordt vervolgd.)
Rondschrijven over ziels
zorg aan predikanten
De generale synode van de Ned. Herv.
Kerk heeft een rondschrijven gezonden
aan de predikanten over de zielszorg
aan predikanten. In de laatste zittingen
van de synode is nl. ernstig gesproken
over de noden en moeilijkheden in pre
diking en pastoraat, waardoor in menige
pastorie de door materiële oorxaken
vaak toch al zo grote zorgen in hevige
mate worden verzwaard. In het rond
schrijven worden nu enkele praktische
suggesties gedaan, die de predikanten
wellicht van dienst kunnen zijn.
Zo wordt de predikanten aanbevolen
zich niet al te zeer te laten ontmoedi
gen door weerstanden, onverschilligheid
en allerlei andere teleurstellingen, die
zij in hun ambtswerk ondervinden. Ge
wezen wordt op het feit, dat men
de klachten over de gemeen'- vaak de
diepste nood afreageert, die gelegen
in het eigen tekort aan verborgen o
gang met de Heer der gemeente. Ai
gedrongen wordt verder om met de c
lega's van het breed-mlnisterie of
classicaal verband een gemeenschap
vormen van onderling vertrouwen, wa
in allen In een openhartig gesprek over
eikaars werk, elkander helpen.
Verder wordt gewezen op de moge
lijkheid een studiegroep te vormen, ter
wijl tenslotte de mogelijkheid l at uil
de kring van kerkvisitatoren of uit het
breed-ministerie of ook daarbuiten per
soonlijk een vertrouwensfiguur te zoe
ken, met wie men onder vier ogen zijn
speciale zorgen en vragen bespreekt er
die zou kunnen zoeken naar de beste we
gen in de bijzondere situatie van de ge
meente en arbeid van de bedoelde pre
dikant.
De Anti-Rev. partij zal op 9 april in
Tivoll te Utrecht een onderwijscon-
gres houden. Als referenten zullen
optreden de heren prof. mr. A. M.
Donner, hoogleraar aan de Vrije Uni
versiteit te Amsterdam en H. Algera,
lid der Eerste Kamer te Hulzum (Fr.).
In het comité voor cultureel politieke
vragen van het Westduitse Parlement
heeft de socialistische partij van Duits
land een algemene onderwijzersoplei
ding voorgesteld op wetenschappelijke
basis en met afwijzing van een con
fessionele opbouw. De socialisten kan
ten zich tegen de onderwijzers-oplei
ding op confessionele grondslag Zij
wensen deze regeling bindend voor
de gehele Westduitse republiek.
Advertentie
Goedennacht
Slaapt U slecht door rheumatlek.
spit. ischias, hoofd- en zenuwpijnen,
neemt dan Togal. Verdrijft ln al die
gevallen snel en afdoende die pijpen
en U slaapt heerlijk. Togal baat
Zuivert de nieren en is onschadelp
voor hart en maag. Bij apotheek en
drogist f 0.95, f 2.40, f 8.88.