CHRISTFUJK Het kerkelijk gesprek Hervormd gereformeerd Christelijke en Katholieke bonden plegen overleg ruwe, rode handen imSAUNE Gods gebod tot barmhartigheid geldt ook voor de overheid Bijtsen?... Prachtbijts VRIJDAG 9 MAART 1956 Ds. Rijper over: Een bedroefde synode In ons vorige nummer hebben wij de brief afgedrukt, die de generale synode der Gereformeerde Kerken heeft gezon den aan die der Nederlands Hervorm de Kerk, als ook het antwoord van de Hervormde synode daarop. De brief van de Gereformeerde syno de heeft ook In eigen kring aanleiding gegeven tot enkele beschouwingen. In het .Amsterdams Kerkblad", het weekblad van de Geref. kerken van groot-Amsterdam, schreef ds. C. P. T. Rijper te Watergraafsmeer onder het opschrift: „Een bedroefde synode" het volgende: ..Wij zijn dankbaar voor heel veel veranderingen in de Hervormde Kerk sinds 1945. Maar zijn we dichter bij elkaar gekomen? Uit het rapport van de gesprekscommissie van beide kerken, voor zover dat uit de besprekingen op beide synodes bekend geworden is. blijkt, dat het goed en nuttig is ge weest om een interkerkelijk gesprek te voeren. Met vele Hervormden van de midden-orthodoxe modaliteit is het ook mogelijk om een goed gesprek te voe ren. Maar zijn we er. als we een ge- spreksmogelijkheid hebben met een be paalde modaliteit? Hoe staat de zaak met de kerk als kerk? Terwijl het gesprek met de Gerefor meerden plaats vindt, gaat een Her vormd predikant demonstratief een kan- selruil aan met een collega uit de Re monstrantse Broederschap. Vele ande ren zijn onbetaalde propagandisten voor een socialistische partij. De Hervormde kerk zelf wierp het Herderlijk Schrij ven over het Christen-zijn in de Neder landse samenleving op onze tafels. In de ene I.K.O.R, dienst na de andere wordt de Gereformeerde overtuiging ge weld aangedaan. Denkt men er niet aan, dat dit ons zeer doet? Als een bekend radiospreker het geweldige geding over Jezus Chris tus. dat bijv. met de Remonstranten uitgestreden wordt, belachelijk maakt met een weergave als: ..O neen! U bent Remonstrant!" en daarmee sugge reert, dat heel deze strijd een bekrom pen klungelig kibbelarijtje is. treft dat ons pijnlijk. Wat is er op 't gebied van de christelijke school niet te doen geweest. Beslist niet buiten de officiële Hervormde kerk om. Boek VAN DE DAG -door Helen Zenne Smith. Uit het Engels vertaald door Tge Foppema. Uitgave N.V. De Ar beiderspers, Amsterdam. De moderne oorlog is een hard be drijf, dat de mannen opslokt, maar dat voor bepaalde diensten ook de vrouwen opeist. Dat was in de laatste oorlog het geval, maar het was ook reeds het geval in de vóórlaatste. Wij willen hopen, dat in de laatste oorlog de voorzieningen voor de vrouwen in het leger beter wa ren dan in de vóórlaatste. Uit de vóór laatste oorlog stamt dit boek van Helen Zenne Smith: een roman over meisjes, niet zelden uit aristocratische Engelse kringen, die belast werden met het chauffeurswerk en het ziekentransport aan het front. Een hard leven en zonder een restant van het idealisme, dat men er in het „thuisfront" nog zo graag in zag. De zaken worden in dit boek wel bij de naam genoemd, maar dat is wel licht beter dan dat er doekjes om ge wonden worden. Wij hopen echter, dat het in bepaalde opzichten toch ver ouderd is. Op de Hervormde synodezitting door enkelen gesuggereerd, dat de Ge reformeerden de samenwerking Her vormd-Gereformeerd in 't Verre Oosten teveel onder Gereformeerde signatuur willen zien. Zelfs werd gezegd, dat de weergave van de goede samenwerking in de zending wel eens niet correct werd weergegeven, „uit angst percussies onder het Gereformeerde kerkvolk". Naar mijn besef houdt dit de be schuldiging in, dat b.b. zendingsdeputa- ten hun verslagen zouden „kleuren" om ze acceptabel te maken. Als dan aan het resultaat van de Acsis wordt gedacht, die boven het reeds geaccep teerde zendingsquotum een zes ton in eens op tafel brachten, blijkt zonne klaar, hoe nauw de verbinding is tus sen de zendingsmensen, die ons mee delen, waar de nood ligt en dat kerk volk, dat geeft, naar de nood vereist. Is het zo vreemd, dat een synode tot een openbare daad als de afvaar diging niet zomaar komt? Zou het eer lijk zijn om dit te doen, als men van elkaar op essentiële punten verschilt? Gesteld, dat de Hervormde synode nu eens dr. De Wilde, die zeer onlangs de triniteit loochende en de godheid van Christus naar het belijden der kerk ontkende, zou afvaardigen om op de generale synode der Gereformeerden te verschijnen! Men zou dit niet doen, on getwijfeld! Er zou een figuur gezocht moeten worden, die meer acceptabel En die zijn er zeer zeker! Maar de zaak zelf wordt er niet anders door. Tenslotte: de C «reformeerden willen zich helemaal niet van de Her vormden distanciëren. De synode, die deze afvaardiging afwees, accepteerde het voorstel om regelmatig besprekingen hebben over belangrijke problemen het kerkelijke en publieke leven te bevorderen. Ook de Hervormde synode dit voorstel aan. Er blijft dus con- en overleg en dat is een goed ding. Maar laten we niet doen of we het eens zijn, als we het niet eens zijn! Laten we bedroefd wezen over de nood van de verdeelde kerk! Die droef heid sluit verbittering en onjuiste sug- Thermometeractie voor de A.C.S.I.S. gaat nog door De inzameling voor de A.C.S.I.S. op de scholen en door middel van de ther mometers wordt afgesloten. De op brengst van de thermometer (liefst 10 gulden moet worden gestort op giro 533.000 ten name van Zendingscentrum Schoolactie, Baarn. Zeer velen verklaren zich bereid door middel van de thermometer- te blijven doorsparen, zo meldt men ons uit het Zendingscentrum te Baarn. Dit' is mogelijk. De opbrengst van de ther mometers wordt dan bestemd voor de aankoop van Bijbels voor de scholen, een doel dus. dat een onderdeel vormt van de A.C.S.I.S, Indien men door wil snaren, wordt men verzocht dit per briefkaart aan het Zendingscentrum te melden, met opgave van van de thermometer. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Ds. S. J. H. Voors te Haarlem, die zoals gemeld de gemeente Eelde voor een half iaar als hulpprediker gaat dienen, blijft beroepbaar. GEREF. KERKEN ART. 31 K.O. Aan de Theologische school aan c Broederweg te Kampen slaagde vol. het kand. ex. theologie Joh. Bos te Zwijndrecht. Beroepen: te Watvord (Ontario, Canada) A. B. Roukema te Bunscho ten-Spakenburg. GEREF. KERKEN Beroepen: te Nagele (N.O.P.) A. L. Janse de Jonge, kand. te Heerjansdam. Ook in Aalburg scheuring in Geref. Gemeente De scheuring in de Geref. Gemeenten blijft zich voortzetten. Thans heeft het grootste gedeelte van de kerkeraad van Aalburg met de meerderheid der leden ich aan het kerkverband onttrokken om ver te gaan naar de Geref. Gemeenten 1 Nederland. De gemeente van Aalburg, ie in 1929 werd geïnstitueerd telt 273 zielen. Ook de leden van de zelfstandig staan de Gereformeerde gemeente van Zierik- zee hebben besloten zich te voegen bij de Gereformeerde Gemeenten in Neder land, de zogenaamde dr. Steenblokgroep. Enkele leden waren tegen deze aanslui- besloten hun attestaties op te Benoemingen oenoemd aan het 1ste Chr. Lvceum te Haarlem tot leraar Engels Meeus Snoep te Rotterdam: tot onderwijzer(es) aan de Chr. Jl te Oosterbeek J. v. in de Chr. m (ur.i; aan de Chr. school te God- nze (Gr.) J. J. Watsing te Oosterwijtwerd: in de Herv. school te Utrecht J. Stegeman Eefde en mevrouw P. A. J. Verhoef—Huy Utrecht; aan de School m. d. Bijbel te Ten Boer P. H. Bakelmann te Ass-~ J- W. v. di Bijtelschool te Rott> Advertentie Neus-Verkoudheid PAMPO *2a3n232anzTg33ii±e MELODIE en WOORD der Ether golven ZATERDAG 10 MAART Hilversum I 402 m. VARA: 7.00 Nw»; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 De ont- bijtclub; 8.55 V d hulsvrouw; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 Gram (9.35—9.40 Waterst) VPRO: jO.OO .Tijdelijk uitgeschakeld", caus: 10.05 Morgenwijding VARA: 10.20 V belders voordr; meded; 12 33 Gram; 13.00 Nws; 13.15 1 ia: 13.20 Lichte I sag--- - PUZZEL NO. 360. Behalve de gevraagde woorden moeten ook nog 9 zwarte blokjes in het diagram worden bijgetekend. Horizontaal: 1. Uitgestrekte boom loze vlakte in Zuid-Amerika; 2. kleur ling; 3. zangnoot/arctische vogel/verlaagde toon; 4. gemeente in Noordbrabant/kolen emmer; 5. eerste keliner/volksoverleve- ring; 6 knaagdier/bolletje; 7. ter attentie/ familielid/deel van de bijbel; 8. uitkomst; 9. lichaamsgestalte. Verticaal: 1. ras; 2. spektakel; 3. rivier in Italië/sportterm/maat; 4. vogel/ lyrisch gedicht; 5. zacht/plag; 6. kostuum/ verkeerd; 7. rivier/muts/deel van de bijbel; 8. aandrift; 9. loopstok. OPLOSSING PUZZEL NO. 359. Horizontaal: 1. klinket; 8. snoer; 10 eb; 12. kor; 13. ah; 14. roet; 16. kade; 18. mep; 19. ara; 20. item; 22. smet; 23. te; 24. oot; 26. S.E.; 27. merel; 29. matelot. Verticaal: 2. L.S.; 3. inkt; 4. noo; 5. kerk; 6. er; 7 vermits; 9 theater; 11. boete; 13. adres; 15. Epe; 17 aam; 21. moet; 22. stel; 25. ore; 27. ma; 28. L.O. tot het graf; 16.45 Gram; 17.15 Weekjourn; 17.45 Metropole ork en soliste: 18.00 Nws en comm; 18.20 Dansmuz; 18.45 Regerings- uitz: „Atlantisch allerlei". Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij het Atlantisch Pact: 19.00 Artistieke staalkaart, VPRO: 1930 „Passepartout", caus; 19.40 „De Bij bel In het Kerkelijk jaar", caus; 19.55 „Deze week" caus VARA: 20.00 Nws; 20,05 Ge- var progr: 22.00 Commentaar van een plaats vervanger. 22.15 Viool en plano; 22."" 9.00 V d hui weerber; 8.15 Gra 13.40 Gram; 14.00 Boekbespr; 14.10 Gram; 14.20 Engelse les; 14.40 Mannenkoor; 15.00 Kron v letteren en kunsten: 15.40 Gram: 16.00 Gregoriaanse zang: 16.30 V d kind; 17.00 V d jeugd; 17.05 Rep int dameshockeywed strijd Engeland - Nederland: 17.55 Musette ork en solist; 18.15 Journalistiek weekover zicht; 18.25 Gram; 18.30 Pari overz; 18.40 Instr octet; 19.00 Nws; 19.10 Gram; 20.00 Lichtbaken, caus; 20.20 Act; 20.35 De ge- .40 Gevar progr: 22.05 C; —24 00 Lof. KRO: 20.00 Jourr Engeland, BBC Hor Weerber; 19.00 Nws: 19.15 Sport: 19.3 r muz; 20.15 Pari overz; 20.30 Inter s; 21.00 Gev. progr: 22.00 Nws; 22 1 ip; 23.45 Avondgebeden; 24.00-0.08 Nws Brussel, 3Z4 m 11.45 Gram; 12.30 Weer ber; 12.34 Dscoop^ Gram; 16 30 Accord muz; 16.45 Engelse les; 17.00 Nws; 17.10 Pianorecital; 17.20 Liturgi sche gezangen; 17.30 Koorzang; 17.50 Plano- recital; 18.10 Koorzang; 18.30 V d sold; IP 00 Nws: 19 40 Gram: 19.15 Omr Omir.c 21.30 Ritm muz: 22.00 in de Ds. s-Gravenhage; aan de Herv. school Denk aan de vrouw van Lot! We weten het allemaal wel dat ons leven hier op aarde slechts een pelgrimsreis is naar de eeuwigheid. En we zingen het ook wel: „God des levens, ach, wan neer zal ik naderen voor uw ogen?" Maar vermoedelijk is er niets zo moeilijk in het leven van de christen als juist deze weten schap te aan- vaerden, We zit ten met iedere vezel vast aan dit aardse be staan. En zelfs al hebben we het in dit leven verre van ge makkelijk dan nog is ons ver langen naar het einde van de pelgrimsreis niet bijster groot. Dat is allemaal wel verklaar baar: dit leven neemt ons zo in beslag dat we ons niet veel tijd gunnen voor het leven met God. Door Jezus' .middelaarschap ken nen wij Hem als onze Vader in de hemelen maai tussen kennen van en een werkelijk intens ver langen naar gaapt nog een diepe kloof. Dit aardse bestaan kennen we en ondanks alles houden we ervan maar God en het hemel- leven „Denk aan de vrouw van Lot!" waarschuwt Jezus. Ze ging Gods weg maar keek alleen even om en het vuur achterhaalde haar. Wij zijn ook op Gods weg denk aan de waarschuwing! Ds. Van Geestschool te 's-Gravenzande Over secondaire arbeidsvoorwaarden in de bouwbedrijven Het beraad' over de drie percent verhoging in de secondaire arbeids voorwaarden in de bouwbedrijven duurt in de kringen van werkgevers en werknemers nog voort. Zoals men weet, zijn alle betrokken patroons organisaties op één na bereid deze drie percent te geven, mits deze mag worden doorberekend in de prijzen. De katholieke ondernemers menen een offer te moeten brengen. Het doorberekenen is in strijd met het voorschrift van de regering, waarin een verbod hiertoe vervat is. Het college van Rijksbemidde laars mag geen toestemming tot verbetering in de secondaire voor waarden geven, indien deze verbe tering in verhoogde prijzen tot uiting zou komen. De organisaties der bouwpatroons, behalve de Katholieke organisatie dus, zijn van oordeel, dat op grond van de bedrijfssituatie doorberekend zal moeten worden. De Katholieke patroons stellen zich op het stand punt, dat men omwille van het algemene belang, de prijsstabilisatie en de arbeidsvrede dit offer zou moeten brengen. De vereniging van wegenbouwers en de bond van be- tonbouwers hebben verklaard zich bij het eindoordeel van de gezamen lijke bouwpatroonsbonden te zullen aansluiten. Bij beraad tussen afgevaardigden van werkgevers en werknemersorgani saties met de ministers Suurhoff, Witte en Zijlstra is gebleken, dat de regering onverkort de eis hand haaft, dat vérbetering in de secon daire sector een uitvloeisel moet zijn van de welvaart in een Advertentie worden gaaf en zacht met Levensbeschouwelijk heeft de kerk een taak T)R. A. NOTENBOOM, ■L/ deskundige op diaco naal terrein, wijdt naar aanleiding van de beslui ten van de Geref. Synode in de Geref. Kerkbode voor Charlois nog een ar tikel aan de verhouding nverheid-kerk (diaconie). Dr. Notenboom doet dit met enige schroom, om dat hij verwacht had, dat na de jongste synodebe sluiten een dergelijk arti kel niet meer nodig zou moeten zijn. Het wordt nu toch wer kelijk hoog tijd, zo schrijft dr. Notenboom, de handen uit de mouw te steken en eens iets te dóén. De Nederlands Her vormde Kerk en de Rooms Katholieke Kerk zijn in de maatschappe- lijk-sociale sector reeds ver vóór ln organisatie, ervaring en opleiding van deskundigen. Mét grote verwondering en teleurstelling heeft dr. Notenboom daarom ken nis genomen van enige artikelen in de pers, die trachten aan te tonen, dat de Geref. synode geen duidelijke taal gesproken heeft; deze „hoogste" vergadering wordt uitge nodigd nu eens met ron de woorden te zeggen, wat zij met haar uitspra ken bedoelde. De vrees wordt zelfs geuit, dat de Geref. kerken eerst nu recht in de mist zijn ge komen. Dr. Notenboom vervolgt dan: Als men te Leeuwar den geen open oog gehad had voor de tijd, waarin Dr. Notenboom verwon derd over reacties op synodebesluiten wij leven, het Geref. diaco nale werk zou in een dood lopend slop gekomen zijn. Gelukkig heeft de over heid ingezien, dat Gods barmhartigheidsgebod ook voor haar geldt (wie kan of mag zich aan het nakomen van Gods geboden onttrek ken?) We moeten dankbaar zijn. dat Gods dienares dat in Christelijke zin doet, maar levensbeschouwelijk mag de overheid niet optreden; dat behoort tc-t het terrein van de geïnstitueerde kerk, die de evangelieverkondiging tot haar wezenlijke taak heeft. ALS de diaconieën voort gaan op de oude weg, handelen zij natuurlijk niet in strijd met de synodebe sluiten. Men mag een arme altijd wat geven, dat is nooit te veroordelen, maar de synode heeft duidelijk samenwerking met de over heid niet verboden, waar dat nodig en wenselijk is. Dr. Notenboom acht het gelukkig, dat de synode geen algemeen bindende voorschriften gaf, want wie in het maatschappelijk werk thuis is, weet hoe groot juist plaatselijke ver schillen zijn. In Amsterdam ligt de nood geheel anders dan in een Drents diorp. De plaatselijke kerken kunnen en moeten nu naar bevind van zaken zelf uitmaken, wat hun te doen staat. Vroeger opereerde men nogal eens, aldus dT. Noten boom. met de termen: dub bele bedeling, delegatie en niet te vergeten de volgor de: familie, kerk, overheid. De Geref. synode spreekt vestigt de aandacht op de actuele omstandigheden, die bepalend moeten zijn. Men heeft begrepen, dat deze uitdrukkingen, of verkeerd gebruikt werden, of zonder inhoud waren. Wel kan ik mij voorstel len. dat personen, die nog niet, of weinig in deze rich ting gedacht hebben en steeds vasthielden aan de geijkte termen en methoden, nu enige, sommigen zelfs veel. moeite hebben met hetgeen zij horen en ook zien gebeuren in de samen werking tussen overheid en diaconieën van Geref. ker ken. Zij mogen bedenken, aldus dr. Notenboom, dat in de grote steden, doch ook ten plattelande, de du re en moeilijke gevallen meestal geheel of gedeelte lijk overgeheveld worden naar de overheid. Het is daarom gevaarlijk, ja on juist om hier van een be ginsel te spreken, trouwens pen principe laat de Geref. synode nooit los, daarover zijn we het wel eens. Dr. Notenboom veronder stelt. dat de ietwat oude ge dragen stijl van een syno daal rapport niet meer zo aanspreekt, maar naar zijn mening zijn de „tien gebo den", zoals men de beslui ten hier en daar reeds pleegt te noemen, niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. DR. NOTENBOOM besluit zijn. aEtikel met de vol- gende- oproep: Daarom, diaconieën, ziet uw ruime, mooie taak, schakelt de gemeenteleden in bij uw werk. Werkt sa men met de overheid, waar dat mogelijk is en behoedt onze leden ervoor, dat ze van de gespecialiseerde overheidsinstanties gebruik moeten maken. Doet het zelf, want ge kunt het in levensbeschouwelijke weg beter en zie dan ook eens „naar buiten" en weest als Jezus „bewogen met de schare". Daar wordt de evangelie-verkondiging mee gediend en dat is de taak van kerkelijke ambtsdra gers. En wilt ge er meer van weten, veel werd hierover reeds gepubliceerd. Gaarne noem ik u het referaat van professor Mr. I. A. Diepen horst op de 63e diaconale conferentie gehouden (Dia conaal Correspondentie blad van oktober 1954); het boekje van Dr. F. H. von Meyenfeldt, De diaken als componist der gemeen schap; mijn brochure. Over- heidsroeping in armenzorg en mijn artikelen in De Rot terdammer van 22 en 23 ju li 1955; het artikel van Dr. P. J. Platteel in A.R. Staat kunde van juli 1955 en het interview in De Rotterdam mer van 8 en 9 febr. 1956. Allen gehee] in de lijn van de synodebesluiten, die be doelen het diaconaal-maat- schappelljk werk in dienst der evangelie-verkondiging fce doen bloeien. drjjfstak en dus niet in prijzen mag worden doorberekend. De regering beschouwt deze verbetering dan ook als een aangelegenheid, die tussen werkgevers en -nemers afge daan moet worden. Terwijl de werkgeversorganisaties hun standpunten dus ingediend hebben en daarover onderling con tact onderhouden, beraden de werk nemersorganisaties zich nog intern. Naar verluidt zullen de bondsraden der Christelijke en Katholieke werk nemersorganisaties zaterdag t« Utrecht, vermoedelijk in besloten kring, beraadslagen. Tot dusverre heeft de Algemene bond nog geen standpunt bekend gemaakt. In sommige kringen wordt het al dan niet doorberekenen van drie percent verbetering in de secondaire sector gebagateliseerd. Het loon bedraagt in de traditionele bouw 20 tot 25 percent van de totale aanneemsom, zodat de strijd gaat over hoogstens driekwart percent van de omzet, die al/of niet zou moeten worden doorberekend. Indien men echter ruw geschatte totale loonsom per jaar in de bouw bedrijven op een half miljard gul den stelt Cot tien miljoen gulden per week), dan, zo zegt men in werkgeverskringen, zou het offer van niet doorberekenen tooh zeer aanzienlijk zijn. Ontkend wordt, dat het de aam mersbedrijven naar den vleze gaan. Het is in tegendeel zo, met name in de woningbouw en de onderhoudsbedrijven door de curveprijzen en de scherp gestelde contractprijzen op het ogenblik eer verlies, dan winst geboekt wordt. Dit geldt zowel kleinere als grotere bedrijven. De situatie in de woningbouw en bij het onderhoud wordt ronduit zeer onbevredigend en verontrustend ge noemd. Zonder twijfel speelt het geven van zwart loon of van wel willendheden in ander opzioht aan personeel te komen hier niet onbelangrijke rol, zo zeggen, tal van werkgevers. Welke houding de werknemersorga nisaties in dit geval zullen gaan innemen is nog niet bekend. Het is wel duidelijk geworden, dat men voorstander is van de drie percent verbetering, doch het is nog niet duidelijk of en zo ja op welke wijze deze. verbetering geëist zal worden. Het is ook nog mogelijk, dat men de argumenten vah de bouwondernemers aanvaardt en in samenwerking verder zal streven naar verbeterde techniek en orga nisatie om deproductiviteit te ver hogen en daardoor deze en andere verbeteringen financieel mogelijk te maken. Generale synode Geref. Kerken art. 31 k.o. HET AFTREDEN VAN OUDERLING BLOK Nadat de generale synode van de Ge ref. Kerkén onderhoudende art. 31 k.o. gisterochtend te Enschede haar zitting in comité was aangevangen, werd de gadering later op de morgen weer openbaar. Ds. Tjerk (Nieuwkoop), rap porteur van de desbetreffende commis sie, zette zijn beantwoording voort van de opmerkingen gemaakt bij de behan deling van het rapport over de berus ting in de ambtsneerlegging van de heer J. Blok door de kerkeraad van Kra lingen. De vraag, of het wel juist is dat de commissie voorstelt afkeuring uit te spreken over de handelingen van de kerkeraad van Kralingen wil spreker bevestigend beantwoorden. Hij argumenteerde dit gevoelen nader aan de hand van het rapport en ver scheidene notulen. Uit alles blijkt, aldus spr. dat de kerkeraad van Kralingen zonder meer heeft berust en geen stap pen deed om de heer Blok van zijn be slissing te doen terugkomen. De kerke raad heeft in de ontslagneming van de heer Blok veel te vlug berust. Spr. wilde ook de nuttigheidsvraag stellen ten aanzien van wat-de commissie voorstelt. Men kan aan de vooi gestelde uitspraken allerlei consequenties verbinden. Spr. betoogde dat het zijn of niet zijn van het kerkverband in deze zaak niet op het spel staat. De synode heeft trou wens niet te maken met de vraag wat er gebeuren kan als zij een bepaalde beslissing neemt, of wat de gevolgen van bepaalde uitspraken zullen zijn. Zij laat zich nog veel minder daardoor af schrikken. Zij moet in geloof en ver trouwen doen wat recht is. De praeses schorste hierna de zitting. Wegens com missievergaderingen kwam de synode gistermiddag niet in vergadering bijeen. Evangelistenschool te Djakarta geopend Op 14 februari werd in Djakarta de theologische afdeling van de Gamaliel- universiteit geopend. Het is de bedoe ling, dat op het grote terrein rondom dit gebouw op de duur ook dege bouwen voor de andere faculteiten zullen verrijzen. Uit mededelingen bij de openings plechtigheid blijkt, dat deze faculteit is opgezet als een „Evangelisten- school". De materiële en personele steun voor de school is afkomstig van de vroegere China Inland Mission, nu ..Overseas Missionary Fellowship" ge heten en de Baptisten Zending. De opening werd verricht door mr. A. M. Tambunan, president-curator van de universiteit. Chinese koren zon gen liederen. Vele gelukwensen wer den overgebracht. De secretaris-gene raal van het ministerie voor gods dienst-zaken bracht' de gelukwensen van de minister over. In de kringen van de Evang. Lnth. Kerk zal zaterdag in de Maarten Luther- kerk te Amsterdam de oprichtingsver gadering gehouden worden van een landelijke Lutherse vrouwenbond. Een damescomité van drie personen heeft daartoe het initiatief genomen. Na af doening der huishoudelijke zaken zal mevrouw dra T. KirchhelnerGalatlus Jensen, leidster van het Deense insti tuut te Amsterdam spreken over: Het leven van de vrouw in Denemarken. Z.W.O, subsidieert uitgave Boerhaave's brieven studie-object van prof. dr. G. A. Lindeboom De Nederlandse organisatie voor zui ver wetenschappelijk onderzoek heeft prof. dr. G. A. Lindeboom, hoogleraar in de interne geneeskunde en in de ency clopedie der medische wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam een subsidie verleend voor het doen uit geven van een vertaling van ruim negentig brieven van Herman Boer- haave. Deze brieven, die door prof. Lin deboom uit het Latijn zijn vertaald, zul len begin van deze zomer verschijnen. In een onderhoud met het A.N.P. ver telde prof. Lindenboom dat het hier gaat om brieven, die Boerhaave gedurende de jaren 17141738 aan zijn leerling Joannes Baptista Bassand heeft geschre ven. Bassand, die van 1680 tot 1742 leef de, is lijfarts geweest van de keizerlijke familie in Wenen. Vaak vergezelde hij het Oostenrijkse leger op zijn tochten en hij maakte voorts tal van reizen, onder meer naar Engeland. De correspondentie tussen Boerhaave en Bassand vond haar begin in een medisch advies dat de laatste aan zijn vroegere leermeester vroeg toen een lid van de keizerlijke familie bevallen moest. Toch draagt de daaruit voortge sproten briefwisseling geen exclusief medisch karakter, omdat zij de meest verschillende onderwerpen behandelt. Boerhaave bezat een grote verzameling naturalia, zoals ertsen en gesteenten, die hij later aan de Leidse universiteit schonk. Behalve voor deze voorwerpen interesseerde Boerhaave zich zeer voor planten en zaden hij was namelijk in 1709 tot hoogleraar in de geneeskun de benoemd en hij trachtte deze uit alle delen der wereld te verzamelen. Vandaar dat hij Bassand vroeg hem ertsen, planten en zaden uit Oostenrijk en Hongarije te willen zenden. Hoe be langrijk Boerhaave's botanische activi teit is geweest, blijkt onder meer uit de twee catalogi, die hij respectievelijk ln 80. En zonder mij een kans te-geven om te vra gen, welke die conclusies waren, ging hij onmid dellijk door: ,,Is u er zeker van, dat Higgins zei, dat het 't gelaat was van een m a n, dat hij zag?" Ik ging in mijn geheugen dat korte en ver bazingwekkende gesprek na, dat nu nooit be ëindigd zou worden. Arme Higgins! „Neen," zei ik nadenkend, „hij zei niet be slist, dat het een man was. Ik ik ben bang, dat ik alleen maar veronderstelde, dat het een „Veronderstellen is gevaarlijk," zei O'Leary rustig. „Maar zei hij, dat hij drie menden zag?" „Hij zei, dat hij wist, dat er die nacht drie mensen in kamer 18 waren." „En dat er vier mensen Corole Letheny en dokter Hajek en Jim en Gainsay en dokter Letheny die donkere middernacht in en om het ziekenhuis waren?" Ik knikte bevestigend. „Hij zei ook, dat hij Jim Gainsay's gelaat zag bij het licht van een lucifer en dat hij het ge laat van de man of persoon, die Jackson dood de, zag bij het licht van een lucifer." „Maar dat bewijst niet, begon ik warm. ..Neen neen, natuurlijk niet," zei hij afwe zig. „U zei, dat hij van mening was, dat de man „Hij zei al maar de persoon," voegde ik er tussen. „Die Jackson doodde, en de - de persoon met een nogal grimmig intrekken van zijn nam het lippen nam O'Leary Higgins' terminologie over „die dokter Letheny doodde niet een en de zelfde waren." „Hij zei: ,Neen, dat kan eigenlijk niet goed." Het was vreemd, hoe levendig ik mij zijn aar zelende bekentenis herinnerde. „Het is dus duidelijk, dat de man in kamer 18 het een of ander licht, al was het maar voor een ogenblik, moet. hebben gehad, teneinde het radium te verbergen. Higgins wist waar het al die tijd was; hij deed er mij een eed op, dat hij de hele nacht had geslapen. Welnu—" O'Lea- ry's schouders gingen een beetje de hoogte in. „Wij zullen nu nooit weten, wat Higgins zag," verklaarde ik in sombere gedachten verzonken. O'Leary keek een ogenblik van zijn. potlood op. „Wees daar niet te zeker van, zuster Keate. Hebt u de luidspreker voor mij gekregen?" „Ja." „Hebt u hem op een veilige plaats gezet?" Ik knikte. „Ik had graag er binnen in willen zien, maar ik deed het niet." Hij glimlachte. „Als wij nu eens keken." Het geritsel van mijn gesteven schort werd door de kale, grijswitte muren weerkaatst. De spreekkamer was leeg, evenals de trappen en gangen. To-en ik goed en wel op mijn kamer was, ontsloot ik de deur van de linnenkast, haal de de luidspreker eruit en haastte mij, hem zorgvuldig vasthoudend, terug naar de zuidelij ke vleugel. O'Leary zat nog naast de lessenaar met de lijsten; de blik van zijn grijze ogen was op Maida gevestigd, die gebogen zat over een opgaaf, die zij bezig was op de lijst van num mer 3 aan te brengen. Als zij zich al afvroeg wat ik met de luidspreker deed, zo zei zij dit toch niet maar ging onmiddellijk weer door met Drie. Ik zette de luidspreker op de glanzende glas- bedekking van de lessenaar. Mijn handen beef den een beetje, ik hield mijn adem in, terwijl O'Leary een van de kanten van de luidspreker er af haalde. Wij staarden beiden erin. Dan stak O'Leary zijn hand naar binnen en tastte rond. Wij tuurden naar het ingewikkeld samenstel van draden, klosjes en schroefjes en dan ont moetten onze blikken elkaar. „Niets," zei ik. „Niets," bevestigde O'Leary. Hij bekeek een ogenblik het voorwerp nadenkend. „Zag iemand, dat u dit mee naar uw kamer nam?" „Niemand. Dat wil zeggen, niemand behalve Maida. Ik kwam haar bij de deur tegen, juist toen ik hem naar mijn kamér droeg." (Wordt vervolgd.) 1710 en 1720 voor de Hortus Botanicus maakte, waarvan, hij directeur was en die hij als zijn troetelkind beschouwde. Door zijn toedoen kon de tweede cata logus met enige duizenden aanwinsten worden uitgebreid, afkomstig uit Indië, Ceylon, China, Klein-Azië enz. Interessant zijn de verslagen van aller lei door Boerhaave gedane scheikun dige proefnemingen. Wanneer men de brieven aandachtig leest, zo vervolgde prof. Lindeboom, dan treedt het beeld van de grote geleerde duidelijk naar voren. Daarom is het eigenlijk verwonderlijk dat Nederland tot dusverre geen aandacht aan deze briefwisseling heeft geschonken. In 1778 werden de bewuste brieven door een anoniem geleerde uit het kei zerlijk archief te Wenen gehaald en ge publiceerd. Vermeld dient te worden dat deze geleerde nog getracht heeft de ant woorden op de brieven in handen te krijgen 'en zich daartoe met Boerhaave's dochter in verbinding heeft gesteld. Hij mpest echter vernemen dat deze ant woorden niet meer aanwezig waren. Drie jaar later verscheen er van deze editie een Duitse vertaling. De brieven zijn in het Latijn gesteld met uitzondering v.an de laatste twee. Deze werden door Boerhaave, die toen ziek was, aan zijn dochter in het Frans gedicteerd. Ten overvloede zij er op gewezen, dat deze brieven niets te maken hebben met de brieven en handschriften van Boer haave, die prof. Lindeboom enige tijd geleden op de microfilm uit Rusland ontvangen heeft. Bijbel in 45 nieuwe talen vertaald De Zweedse zendingspredikant pastor Sarndal, die werkzaam is in Natal, Zuid- Afrika, heeft zijn vertaling van de Bijbel in de taal der Zoeloe's voltooid,- een arbeid die in totaal vijf jaar heeft geduurd. Het Britse Bijbelgenootschap heeft medegedeeld, dat er in de loop van 1955 Bijbelgedeelten werden ver taald in 51 talen, waarin dit Boek voor dien ontoegankelijk was. Voor verschei den van deze talen heeft men eerst let tertekens moeten vervaardigen, daar de ze op de bestaande drukkerijen niet voorhanden waren. De gehele Bijbel is verleden jaar voor het eerst in 45 talen verschenen; daarvóór bestond in deze talén slechts het Nieuwe Testament. "Voorts is het Nieuwe Testament in 37 talen voor het eörst gedrukt: tot nu toe bezi* men in deze talen slechts enkele Evangeliën. Ten slotte verschenen er in 55 talen nog herdrukken van vertalingen. Van her- .en der J ln de kringen van de Gereformeerde Kerken onderhoudende artikel 31 K.O. is een landelijke beroepskring voor overheidspersoneel opgericht. Tot le den van het bestuur werden gekozen de heren B. R. Bouwmeester te Assen, voorzitter, L. J. v. d. Burgh te Utrecht, vlce-voorzitter, S. Krol te Groningen, secretaris, K. G. v. d. Kamp te Assen, tweede secretaris, P. van Leeuwen te Rotterdam, penningmeester, H. Boiten te 's-Gravenhage, algemeen adjunct, Y Hoogenraad te 's-Gravenhage, H. H. v. d. Put te Arnhem en H. Ramaker te Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2