CHRISTELIJK Presbyteriaanse kerk in V,S. vóór vrouwelijke dominees Vaak gehoorde vraag: Waar staat dat in de Bijbel? Gebed op school mag niet worden „afgeraffeld' Uw Kunstgebit Aanblijven, burgemeester! 2 Ook in hel rabbinaat De Kerkeraden van de Prwbyte- i het ambt neemt ook elders toe. Deze riaanse Kerk In de Verenigde Staten zomer zal byv. de centrale raad van hebben met rrote meerderheid van I Amerikaanse rabbijnen een studie publi- stemmen goedgekeurd. dat In de toe- j ceren over de wenselijkheid van vrou- komst vrouwen tot de verschillende welijke rabbi's ambten worden toegelaten. Tot dusver hebben 156 kerkeraden hun Instemming betuigd, 27 stemden tegen, terwij] 74 nog geen mening hebben gegeven, zo wordt uit Philadelphia gemeld. De toelating van de vrouw tot het kerkelijke ambt behoeft thans nog de officiële goedkeuring van de generale Synode, die einde mei bijeenkomt ter viering van het 250-jarig bestaan van de oudste kerk. In andere protestantse kerkgenootschappen in de Ver. Staten zijn reeds lang vrouwen tot het ambt toegelaten. Voïgervs de laatste kerkelijke statistieken zijn minstens 5.791 vrouwe lijke predikanten werkzaam. Tijdens de generale synode zal tevens beslist worden over de voordracht van een neger tot moderator van de synode, het hoogste ambt in de Presbyteriaanse Kerk. De kerkeraad van de New Yorkse gemeente heeft namelijk de negerpredi kant James H. Róbinson voorgedragen. Dit is voor de eerste maal in de ge schiedenis der Presbyteriaanse Kerk. De belangstelling voor de vrouw in Uniecollecte meer dan drie ton Leens f 64. Onderdendam f 464.50. Scheem- da t 384. Thesinee f 170 50. Visvliet i 50.50. Huljsum t 1131. Ureterp f 100. XJlst f 17105. Vroomshoor f 1056.80. Wtfthmen f 54.18, Bar- eveld f 457 25, Dlnxperlo f 329.77 Hello f 224. Den Helder f 275 f 176.95. Gouderak f 445. M f 85 64. Krsbbendijke l 107. Houwerzijl f 46. Msruin f 370. Meeden f 139. Ten Post f 14f Nieuw Beets f 146 so. Deinum f 202 25. Wans werd (dorp! f 137. Assen f 1080 50, Borge Zee f 362 80. Stad a Boek VAN DE DAG Verlofbesluit lager onderwijs gewijzigd In Staatsblad 84 is gepubliceerd het Koninklijk besluit van 1 maart 1956 waarbij het verlofbesluit lager onder wijs op verschillende punten wordt ge wijzigd. De wijzigingen betreffen in hoofdzaak het volgende: it z.g. smartegeld zal in plaats van weken netto-salaris voortaan be dragen zes weken netto-bezoldiging, ter wijl ook de nabestaanden van onder wijzers op wachtgeld voor deze uitke ring in aanmerking kunnen komen. De voorwaarden voor het verkrijgen van uitkeringen t.b.v. hen. die tijdens ziekte worden ontslagen of binnen een maand na hun ontslag ziek worden zijn enigszins gewijzigd, terwijl de minister de bevoegdheid heeft verkregen deze uitkeringen geheel of ten dele te wei geren, indien de onderwijzer niet bin nen drie dagen, nadat de aanspraak ontstaan, van zyn verhindering om beid te verrichten kennis geeft. Voorts zijn aanspraken opgenomen t.b.v. noodwachters en is een regeling inzake de vakantie-uitkering getroffen. Jaarvergadering van Prot. Chr. Werkgevers De algemene vergadering van het Verbond van Prot. Chr Werkgevers in Nederland zal 31 mei a.s. in het Kur- haus te Scheveningen worden gehouden onder voorzitterschap van de heer P. Borst van Wassenaar. Het te behande len onderwerp zal zijn de Europese in tegratie. Referaten hierover zullen wor den gehouden door prof. dr. J. Zijlstra. minister van economische zaken en oud-minister H. H. Wemmers, direc-l teur-voorzitter van de staatsmijnen te Mensen en feiten predikant der Ned. Herv. kerk. Ds. Oosterveen, die in 1908 predikant werd in Boyl stond achtereenvolgens te Wanneperveen en Ankeveen, waar hem in 1943 emeritaat werd verleend, e begrafenis zal donderdagmiddag te Beroepingswerk gewone werkzaamheden (contactwerk) J. v. d. Werf te Slijk-Ewijk; tot predi kant voor de zendingsarbeid van de Molukse Prot. Kerk op Nieuw-Guinea E. U. Ysberg. zendingspredikant met verlof; te Almelo D. v. d. Valk «e Opperdoes; te Zegveld (toez.) J. Wit te Groot Ammers. Beroepbaar: ds. B. J. Lietaert Peer- bolte te Leeuwarden is consent ver- Aangenomen: naar Meteren en Est leend zich weer beroepbaar te stellen, kand A. J. Mulder te Dordrecht, die be dankte voor Noorden (Z.H.); naar Wons (Fr) (toez.) kand. T. Feenstra te Zut- phen; naar Tholèn kand. J. den Hoed te Barneveld, die bedankte voor Andel, Bruchem-Kerkwijk, Goedereede, Leer broek, Lopik, Nieuwpoort, Stellendam. Waddinxveen en Wilsum. GEREF. KERKEN Tweetal: te Woerden (vak.-C.v.Reenen) S. A. Boonstra te Houwerzijl (Gr.) en J. Spoelstra te Gaping (Zld.). Tweetal: te Arnhem (5e pred.pl.) H. G. Endedyk te Wormer en K. A. Schip pers te Ermelo. Beroepen: te Midwolda (Old.) kand. van Wattum Pzn. te Breda: te Dussen kand. A. Janse de Jonge te Heerjans- dam; te Zonnemaire kand. M. v. d. Sijs te Amsterdam. Benoemd; tot hulpprediker te Leiden (voor de arbeid onder de studerende Oosterlingen) kand. B. Woltjer te Am sterdam. Bedankt: voor Kampen (vak. R. de Vries) dr. A. G. Luiks te Diever. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal: te Zaamslag H. C. van uei at te Werkendam en G. Venema te Maassluis. Hinppn' Bedankt: voor Haarlem-N. Joh. Prins rangen. te Groningen. I EVANG. LUTH. KERK Doesburg^Doetin- V te 's-G die bedankte voor Woerden. Bestrai hem - vergeef hem Tegenwoordig neemt men de dingen niet meër zo zwaar. „Geen mens is nu eenmaal volmaakt!" zeggen we dan maar en we gaan over tot de orde van de dag. Weet dat dit lang niet altijd in overeenstemming is met wat Jezus ons leert. ,Ziet toe op Uzelf!" zegt Hij (Lucas 17). „Indien uw broeder zondigt, bestraf hem en in dien hij berouw heeft, vergeef hem!" Het lijkt zo dat dat twee de, dat vergeven, moeilijker is dan het eerste, dat bestraffen. Maar is dat wel zo? Als iemand in uw bijzijn God lastert dan is dat een zonde tegen Goden tegen u als Gods naam u heilig is. Wat komt-er dan terecht van de bestraffing? In het gunstigste geval laten we een goedmoedig protest horen en de vergeving is al geschonken voordat er van berouw zelfs maar sprake is! Bestraffen dat is ernstig met de schuldige praten. Laten zien waar de fout schuilt. Wat komen we daarin dikwijls tekort! Als we al bestraffen dan is het meestal een woedeuitbansting. En de ver geving komt dan te gereder, om dat we zelf ook fout geweest zijn. Ziet toe op uzelf ook in deze EEN WOORD VOOR VAN- DAAG Prof. dr. N. H. Ridderbos De Heilige Schrift is geen wetboek W/AAR staat dat In de Bijbel? Deze vraag kan men tegenw oordig dikwijls vraag kan men tegenwoordig boren. Zij houdt verband met verschui- ringen op allerlei gebied, met liet ai' brokkelen van de zede, met het relatief stellen van bepaalde beginselen, aannemen van gewoonten, contrabande wai velerlei terrein heid, of de tot behoudt. vroeger kortom met een op •aarneembare onzeker- -iu toe gevolgde koers de toekomst zijn geldigheid Aangenomen: chem kand. A. Nierop te 's-Gravenhage, Wer4aae de DÜB 011 di. h»dankte voor Woerden. ellende VM RhOOmatiOk. BAPTISTEN GEMEENTEN OUD-GEREF. GEMEENTEN IN NEDERLAND Bedankt: voor 's-Gravenhage M. A. Mieras tg Krimpen aan de Ussel. Verscheen er onlangs bij de uitge versmaatschappij ..Het Wereldvenster" te Baarn reeds, van de hand van dr. G. J Geers. een belangrijk boek over Span je. daar is nu. van de hand van dr. W J. Schuijt, een belangrijk boek bij gekomen over Frankrijk: ..Frankrijk, land. volk, cultuur". Men vindt hier. in uitstekend leesbare vorm geschreven, op goed verantwoorde wijze een zeer groot aantal gegevens over allerlei onderwer pen verwerkt. Het aantrekkelijke is ech ter vooral, dat de schrijver uit deze ge gevens zulk een Juist beeld heeft weten te tekenen van het all:jd boeiende Fran se land en het nauwelijks minder boeiende Franse volk. Wel zouden wij voor ons graag iets meer gelezen hebben over de invloed van de protestanten op de Franse geschiedenis, druk en vervol ging ten spijt. Het is hier ook de plaats om met lof t. vermelden een r,„„d. over P.rü. I Zendt' w.rïV IrSTX Delft zeventig Jaar. Hij Is oud-biblio thecaris van de Technische Hogeschool verzorgd door J P. Doedens en uitge-1 geven door de N V. ..Kosmos" te Am-1 sterdam-Antwerpen, die meer is dan een reisgids en waarin men vele bijzonder-1 heden over Parijs aantreft. plaats hebben. Op Zorgvlled te Amsterdam is ter aarde besteld het stoffelijk overschot van dr. J. C. van der Does. oud-leraar aan de Chr. H.B.S. te Amsterdam en een be kend schrijven van historische werken. Dr. J. G. Geelkerken, emeritus-predi kant der Ned. Herv. kerk. die de be grafenis leidde, memoreerde zijn ver diensten op kerkhistorisch gebied. zUn lidmaatschap van de Onderwijsraad en zUn arbeid voor de reclassering. Bii landshesluit is aan ds. W. Kraayen- hof, predikant te Piëdra Plat en San Nicolas op Aruba, per 15 Juni 1956 eer vol ontslag uit 's lands dienst verleend. Daaraan voorafgaande krUgt ds. Kraayenhof met ingang van 16 maart vrijstelling van dienst met aansluitend binnenlands verlof per 15 april. De heer Kraayenhof mag zowel zijn vrij stelling van dienst als zijn binnenlands verlof in het buitenland doorbrcngei Na langdurige onderhandelingen tussen de kerkvoogdij der Herv. gemeente van Santpoort en de kerkeraad der Chr. Geref. kerk van Haarlem-Noord Is overeenstemming bereikt over de verkoop van de Ned. Hervormde kapel te Santpoort aan de Chr. Geref. kerk. De Chr. Geref. kerk had het gebouw reeds in huur. makken berusten? Doe iets Neem Kruschen Salts! Kruschen is samen gesteld uit zes minerale zouten die stuk voor-stuk bevatten wat Uw bloedzuive rende organen nodig hebben om Uw bloed zuiver te maken énte houden Lever, nieren en ingewanden, in de loop der jaren wat verslapt, worden opnieuw de actieve zuiverende organen, die de onzuiverheden uit het bloed verwijderen. De circulatie van het gezonde, zuivere bloed wordt krachtig gestimuleerd. En waar „zuiver" bloed stroomt krijgt rheu- matiek geen kans. Dit brengt tweeërlei gevaar met zich, aldus schrijft prof. dr. N. H. Ridderbos (Kampen) in het Geref. Weekblad. Het eerste is, dat men halsstarrig vasthoudt wat eenmaal geweest is en dat men de tegenwoordige tijd alleen maar kan zien onder het gezichtspunt van door braak en beginselloosheid. Het tweede, niet minder reëel, is dat men zijn gees telijk evenwicht verliest en op drift ge raakt. En in beide gevallen komt dan on- ir Christenmensen als vanzelf de Bij- al ter sprake. Wat zegt die er dan Het blijkt telkens weer, dat niet al les, dat men een tijdlang als vanzelf sprekend aanvaardt of aanvaard heeft, in de Bijbel staat. Als zodanig was het ook wel niet altijd ..uitgegeven", maar door velen misschien toch wel opgevat. Want het is niet alleen zo (zoals, het behóórt te zijn), dat de Bijbel ons tot richtsnoer en beginsel wordt, maar het gebeurt óók, dat onze gedragslijn en beginselen soms „tot Bijbel worden". Dat is een hoogst ongewenste en ge vaarlijke en bovenal ongeoorloofde zaak. Maar het gebeurt. Al te gemakkelijk wordt dan geopereerd met „de Schrift". Als dan later blijkt, niet zozeer door nader onderzoek van de Schrift, maar de gang van de levenspraktijk, dat t als absolute Schriftuurlijke waar heid gold helemaal niet in de Bijbel staat, maar een (eerbiedwaardige, standige, nodige) gedragslijn was. als zodanig echter ook haar betekenis kan verliezen, gevoelt men iets van een morele klap. Dan hebben sommigen, de ..principiëlen", de neiging om ongedul dig te worden en te vragen: wie zegt mij nu eens precies, wat de Schrift dan wel eist. MEN GEVOELT ZICH als uit Jiet nest gevallen en wehst dit in het vervolg niet weer te beleven. En anderen, de minder principiëlen, vinden, dat dit pas recht duidelijk maakt, dat een mens er niet zoveel beginselen, zeden, eigen le vensstijl enz. op na moet houden. En wanneer een ander bedenkingen maakt tegen wat zij zich menen te kunnen ver oorloven, komen zij met de in toene mende mate populaire vraag voor de dag: Bewijs mij dan eens uit de Bijbel etc., een vraag, waarop het dan dikwijls niet gemakkelijk is een antwoord te ge- Want alles staat niet in de Bijbel. Al thans zó niet In de Bijbel, dat het maar direct van toepassing Is en voor alle tijden als regel kan gelden. Dat is ook niet zo vreemd. Want de Bijbel universiteit te Leiden. MELODIE en WOORD der Ethergolven WOENSDAG 7 MAART um I 402 m. VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gram; 8.00 Nws; 8 18 De ont- 8.50 V d huisvrouw; 9.00 Gym vj 9.35 Waterst9 4 10.00 n.oc Dansmuz. 12 30 Land- en 12 33 V h platteland: 12.38 Gram: 13.00 Nws; 13.15 Tertoonstelljnjsagenda; 13.18 Orgelspel: 1345 Medische kron; 13.55 Gram; 14_30 d jeugd; regels door: 20.15 Leert u NCRV; 7.00 Nws zieken; 16.30 Gra Lichte m MO Nws Zwart;' Correspondcn- 18.00 Nws en R.V.U.: „De af- mens" door dr J Huizin- 19.00 V d jeugd; 19.10 socialistische ordening", varia. VPRO: 19 30 V d s; 20.05 Tussen de Puzzel mee lag; 8.<X 7.45 Ee: erber 9-25 V d huis- 13.15 11.30 Liefde en reclame, hoorsp; 12. rl»: 12i'ï)«-.L?-nd' en tulnb tnedet Gram, 12.53 Gram of act; 13.00 Nv >rk; 13 45 Gram: 14.10 Omr JH 15.45 Gram: 16.00 17.40 Beursber; ipreklng; 19 oó Nws en weerber: 1*9 lfP'v'oJks- o^re» ^.'u30 Bu;tenl ove«: 19.50 Gram: 20 00 Radiokrant: 20 20 Geestelijke liederen: 20.50 Lijdensmeditatie; 21.20 Gram; 31.30 Vo- Gram; 22 20 Volksmuz: 23.00 Nws 23.15 Jeugd; 17.20 C 17.43 Orgelspel; 18.1. AVRO: 17 00-17.30 V d kind, NTS: 21 -2230 Fllmprogr; 22.30—23.15 Eurovis Sep v d finish v d Zesdaagse te Parijs. Engeland. BBC Home Service 330 m. 12 r d scholen; 13.00 Gram; 13.30 V d boere 3.53 Weerber; 14.00 Nws; 14.10 Causerieë 4.15 Ooggetuigeverslagen; 14.30 Hersengyi 5.00 V d scholen; 16.00 Hoorspelen; 17 Voordr; 12 30 Dansmuz; 13 00 Pai 13.15 Dansmuz; 13.45 Ork conc; 14 45 V d kind: 15.00 V d vrouw; 16.00 Ork conc; 1( Gram; 17 13 Mrs Dale's dagboek; 17.30 F: Sport; 20.3< 70 Hoorsp; 23 00 Nw 10 Dansmuz; 24.00 V< muz: 0 43 Progr.overz 00 Nws. Fllmprogi 23.13 Act eau: rdr; 0 13 Itallaar sel wordt verkregen. 2 letters: Ds I K, es. is. U. 1.1.. Lt-, i 3 letters: Ara. •34 Gram; 12.55 Koersen; i Mozartprogr; 14.00 Schoolr ien; 16 02 Gram: 16.15 Omr. 17.10 Zang piano en viool: 17.25 145 Gram; 17.50 Boekbespreking; plano en viool; 18.30 V d sold; laast. nooit, tango. I m 12.00 Gram; 13.00 Nwi Idem: 14.15 Ork conc: 15.45 Koorzang: 17.00 Ni bang. 12 pool, 14 ut. 16 tand, 16 tang. 13 Volksr effen. Vertikaal: 1 Zalm. 2 ma, 4 zege. 7 rb. 8 faLgot, 9 oogst. U apin, 13 la. 14 Uden. 15 00 Gn 17.13 en 1 conc: 21.40 22 15 Vrije tijd; 22 predikant te Veenendaal, de vroegere Evangelisatie- predikant in de hoofdstad, laat in het cultureel maand blad voor het Chr. onderwijs „Ad Fontes" een ernstige vaarschuwing horen met be- Ds. Overduin waarschuwt tegen sleur en tegen „mooi" bidden irtnnl bezondigt hij zijn eigen ziel verultwendigde formele scn001' en richt verwoestingen de ziel van het kind. Hetzelfde gebeurt in vele lijkheid „gehoorzaam" r een koude en den. God oorlog onder op, zoals Wanneer een onderwijzer fn de klas tegenover de kin deren een onevangelische houding aanneemt, waardoor dat heel erg. Met het geeste lijk leven van zulke „raffe- laars" staat het niet best. Hoe is het mogelUk, wanneer wij bedenken wat het be tekent tot niemand minder J dan God te spreken. y Nergens heeft het kind meer gelegenheid geboeid te hoorzaamheüï Er zijn men- ult^outer ongeeste- jn de scb00I. Maar ook ner gens kan het kind een gron- geen vuiltje du r„,i.upiu cu „..et- ..y," gehoorzaamheid" tlsch" bidden, dan ontstaat *fod.s, Woord, daar kortsluiting. Kinderen dankt- alsof hebben, aldus ds. Overduin, aan de luch een merkwaardig Instinct op en Gods Woord komen dit gebied, juist omdat het volkomen naast het concrete betonnen denken hog niet leven te staan. De voorwaar- voldoende kan functioneren, den voor het geestelijk kli- Eerst veel later kunnen zij maat deze negatieve gevoelens onder woorden brengen. En dat gebeurt maar al te vaak. Duizenden afgedwaalden en vijanden van de kerk recht huisgenoten woedt, en vader met het zakje collecteert, tlschTchilnchristendomdan" leest ..uit eehoorzaamheid" maar find Wil Kirfrlerc r,5C" «HUjn-CöriStenclom dan God Wü bidders ont- In de gchooV £JUwLÖi plaats van bidders te do%p U'dan om het gebed in de dan zouden wij alleen wij-vorm te stellen als het enthousiast kunnen gaat om een schandaaltje in over het vele afraffelen de klas. Dan komt de onder- bot -pater nosters", en dan wijzer en de hele klas in de het gebed zyn niet ZOUden de gebedsmolentjes schuld. De kinderen zullen «w i»n Ha der ®uddhisten het nog win- dit aanvoelen en geen lust het gelool id.irutoU. H« gast zeker om de meer hebben om het zondige bekering roept, is ,nhoud van het gebed, maar kind te isoleren noch door niet minder om de subjec- houding, noch door woord, de bid- noch door daad. niei minaer om is bidden tieve gezindheid vaardigen hun houding met vloeken geworden. der Mensen, die x. de constatering dat zü met Waar formeel alles in orde aandacht besteden vele christelijke mensen, in- moet zijn, terwijl materieel gesteldheid des harten, kun- bidden", het ergste wat i stellingen en handelingen, alles ontbreekt, bloeit deJ- - - - - - die alleen christelijk kunnen schijn-heiligheid. Een onder zijn op hoog niveau, rifi - i wijzer, die maanden lang i doorslaan andere kant. In het eerste bed moeten geval overwint de sleur. In vergeten, God bestaat. In het ge- christelljk kan xljn. breker van Kerk i tendom. Wanneer een onderwijzer Ds. Overduin knoopt hier- de hele morgen gefoeterd gekafferd heeft, waaruit enige beschouwingen vast Ala het over het gevaar van de sleur, helaas wi onchristelijke gezindheid blijkt, en hij gaat aan het WTANNEER einde van die morgen bid- goed g> den en danken, alsof er niets stemd is tot het gebed, te „vereffenen" viel dan gen wij niet vluchten in Wij de lar is (en het is vaak de bepalende factoren dat op chr. in plaats van God. Wie ge scholen vele gebeden worden bonden is aan Jezus Christus ----- wJ!31* !?iet ••aïSeraWe'd", zoals er maar zal met de humor van het bid- goed geestelijk afge- al te veel dominees zUn, die geloof wat speelser en vrijer de formulieren inclusief de tegenover zichzelf en de gebeden afraffelen, dan is mensen staan. spreekt voor alle tijden en alle mensen, •e Bijbel is daarom geen wetboek, aarin men alleen maar een beetje de eg moet leren kennen, om het te kun- en hanteren. De Bijbel is zelfs geen boek, waaruit men bij enig nadenken toch altijd weer alles kan „afleiden", andaag precies nodig is. De Bij- op de een of andere wijze anders ingericht en op een andere wijze actpeel Jan voor ons handelen en beslissen wel gemakkelijk zou zyn. Er blijven blijkbaar in het leven gro-l te ruimten over. die door de Bijbel niet kaart gebracht" zijn. zodat wij a priori niet nauwkeurig weten, waar de is en waar de rivier; er zijn daar- vele situaties die niet ..geregeld", gedragslijnen die niet nauwkeurig wor den voorgeschreven of die in de Bijbel zelfs helemaal niet in het gezicht schij nen te komen. Dat betekent voor de een een zekere teleurstelling en soms zelfs een schok: voor de ander de kans der vrijheid. Im mers: waar staat nu in de Bijbel, dat je enz. enz.? PROF. RIDDERBOS legt er de nadruk op, dat wij de Bijbel de Bijbel moeten laten en er voor moeten waken onze in zichten in de inrichting van het leven en van onze goddelijke roeping daarin niet eerst „in te lezen" om ze er daarna weer „uit" te lezen. Dit is een oude waarheid, maar het blijkt telkens weer nodig ons hiervan te doordringen: niet om op het gezag van de Bijbel af te dingen, maar juist om dit gezag in zijn eigen betekenis te laten staan; ook niet om de duidelijkheid en genoegzaamhed van de Schrift in twijfel te trekken, maar juist om die in het rechte licht te zien. Er is echter ook iets anders. En dat is het gevaar, nog liever het dikwijls on-bijbelse van de vraag: Waar staat in de Bijbel? etc. Deze vraag kan zeer legitiem zijn. wanneer zij nl. uitdruk king geeft aan wat de Catechismus bijv. bedoelt, wanneer hij zegt, dat goede werken niet op menseninzettingen ge grond zijn. Daar staat echter óók bij, dat zij niet op „ons goeddunken" ge grond zijn. En dikwijls ligt aan de vraag: waar staat dit in de Bijbel? de mening ten grondslag, dat wat niet in de Bijbel staat dus in onze vrijheid (om niet te zeggen: ons goeddunken) ligt. En dat daarom beginselen, zeden, een bepaalde stijl van leven, als mensen-inzettingen een belaging vormen van deze vrijheid en de goede werken toch weer op men sen-inzettingen gronden. Pa-ulus stond voor vat wij het grote probleem zouden noemen, hoe de pas bekeerde gemeenten zich nu voortaan in de wereld moesten gedragen, hoe zij in allerlei situaties moesten kiezen en hun eigen Christelijke gedragslijn bepalen. Hij beijvert zich daarom in zijn zend brieven aan de gemeente allerlei richt lijnen te geven, richtlijnen die voor de kerk aller eeuwen van zeer grote bete kenis blijken geweest te zijn en nog zijn en die, wanneer men ze opvolgt en tracht te „vertalen" voor onze tijd. óók het bewijs leveren dat er meer „in de Bijbel staat", dan men misschien op pervlakkig en op het eerste gezicht zou menen. Daarnaast weet de apostel ech ter ook, dat hij niet in alle concrete gevallen, die zich voordoen, de gemeente van te voren de weg kan wijzen en wil hij ook hun eigen geestelijk onderschei dingsvermogen actief maken en tot ont wikkeling brengen. FRIS OOK NOG zo iets als de „fijn gevoeligheid" om te onderscheiden, welke de goede welgevallige en volko men wil Gods is. En het is dat inzicht dat ons doet beseffen, dat het ook in die dingen, die niet In de Bijbel staan, niet minder aankomt op de positieve Chris telijke beslissing. Paulus brengt dit tel kens in verband met het gebed, dat hij voor de gemeente doet. Het is blijkbaar een vermogen, een inzicht, dat niet op eenmaal hun eigendom is. Het is een leren onderscheiden, het is langzamer hand in het oog krijgen, „waarop het aankomt". Het kunnen zijn, dat deze ^ve der on derscheiding meer zorgen maakten, al lerlei andere problemen zich spoedig losten. En dat ons de wil van God vele dingen klaarder voor de Geest stond, ook al „staat deze dan niet in de Bijbel". En dat het Christelijk leven en de Christelijke levensstijl een duidelij ker beeld zouden vertonen dan thans dikwijls het geval is. Algeme vergadering Prot. Chr. Werkgevers De Chr. Boeren- en Tuindersbond zal zijn algemene vergadering en excursie dit jaar houden van 26 tot 28 juni a.s. in de Noordoostpolder, onder leiding van het Tweede-Kamerlid de heer Chr, van den Heuvel uit Leiden. Advertentie kan niet meer loszitten ot verschuiven! DENTOFIX een nieuw, verbeterd en anti- septisch poeder behoeft sledits op de ge- bitspleat gestrooid te worden om het gebit de gehele deg rotsvast op lijn plaats te hou den. U voelt zich zeker en beheeglijk. DENTO FIX - suk uit d. Probeert het nog heden. Prils per strooibüs slechts f 2,35» bij apotheken en dro gisterijen. 77. Ik hoorde het snelle, zachte geschuifel van haar voeten toen deze zich verwijderden en ik ging door. al tastend langs de koude vochtige muur, met mijn weg te zoeken langs de geopende deu ren. Het leek een eeuwigheid vóórdat ik het ein de van de gang had bereikt en de kleine glas ruitjes in de zuidelijke deur onder mijn vingers voelde. Ik wendde mij opeens om naar links. Aan gene zijde van die donkere ledige ruimte strekte zich kamer 18 uit. Ik bleef op haar drem pel staan, maar er was iets dat mij voortdreef de kamer in. Hier was de muur. Hier was de knop voor het elektrisch licht. Hier het beddetafeltje. Ik boog mij, over het ruwe weefsel van de sprei op het beet voelend, deed een paar passen, trad op iets akeligs zachts en meegevends en sprong in rade loze schrik achteruit. Ik durfde mij niet verroeren, niet ademha len; mijn hart dat in mijn keel bonsde, deed mij stikken: ik drukte mijn handen tegen mijn tanden, ik kon zelfs niet gillen. Wat lag daar? Wat was er in die kamer? Dan kreeg ik er een flauwe voorstelling van, dat Maida kwam, dat er een kleine lichtkring bij de deur zichtbaar werd, dat een hand onvast een lamp hield en de flikkerende vlam groteske schaduwen wierp op Maida's kin en mond. Bo ven deze stonden haar ogen groot en zwart en weerspiegelden mijn angst. Ik zag haar hand naar voren komen en naar mijn voeten wijzen Zij trilde. Haar mond ging open in een toonloze kreet en ik deed mijzelve het geweld aan om naar beneden te kijken. Het was Higgins, die daar neergetuimeld lag aan het voeteinde van het bed. Hij was neer geschoten! Geen van ons beiden zei iets. Geen van ons beiden verroerde zich. Tenslotte trok Maida haar hand terug. „Zet de lamp neer," hoorde ik iemand zeg gen ik moet het geweest zijn. „Zet de lamp neer, voordat je haar laat vallen." Wij hoorden niet, hoe O'Leary de zuidelijke deur binnenkwam. Opeens was hij daar bij ons, starende naar het woorwerp daar op de vloer, terwijl hij zijn electrische zaklantaarn bijhield om het bij te lichten. „Wanneer gebeurde het? Hoe? Kom mee in de gang. Zeg het mij. Was ik te laat?" Hoe dan ook, maar wij kwamen buiten op de gang. de lamp werd achtergelaten op de tafel in kamer 18. Het schijnsel van haar klein vlam metje beefde en wierp spookachtige, rondkrui pende schaduwen. „Gauw!" zei O'Leary. „Breng die lamp naar het souterrain, zuster Day. De electrische knop voor het licht is weggenomen. U weet, waar de schakelkast is?" Ik zag hoe Maida aarzelde: maar zij nam de lamp terwijl zij met haar ogen de vloer meed. „Haast u! Neen, zuster Keate, blijft u hier als 't u blieft bij de deur. Als iemand tracht naar In een oogwenk was hij verdwenen, de zui delijke deur uit. Ik stond daar nog als versteend, voor de zuidelijke deur, toen het groene licht boven de lessenaar met lijsten aan de andere kant van de gang plotseling aan ging en de klei ne rode signaallampjes opeens over de hele gang heen schijnsel gaven. Ik haalde wat opgelucht adem; met Maida was het dus in orde en maar even later vertoonde zich haar witte pakje bij de lessenaar met lijsten. „In orde, dank u, zuster Keate," klonk een stem aan mijn elleboog. Het was O'Leary, zijn hoed was verdwenen, zijn haar zat verward en zijn ogen schenen als fosforiserende lichtglanzen over een diepe zee. „Kom mee als 't u blieft," zei hij. „Was er een stop doorgebrand?" vroeg O'Lea ry, toen wij Maida tegen kwamen, die zich haastte om gehoor te geven aan de signaallich tjes. Zij schudde het hoofd. Haar ogen stonden hol en donker en haar gelaat was zo wit als haar muts. (Wordt vervolgd) IJET door de regering ingestelde onderzoek inzake de zuivcrings- proceöure, welke ten aanzien van de burgemeester van 's-Gravenhage is gevolgd, is, na een wachttijd van vier weken, eindelijk voltooid. De heer Schokking, wiens naam en reputatie op zulk een laakbare wijze door het Haagsch Dagblad door het slijk zijn gesleurd, is er volledig door gerehabiliteerd, want uit de nota, die gisteravond aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Statcn-Generaal verd gezonden, blijkt duidelijk, dat de regering geen aanleiding ziet, stap pen tegen de eerste burger van Den Haag te ondernemen, welke zijn af treden zouden bevorderen. Dit is niet alleen het oordeel van de regering, die bij monde van de minis ter van binnenlandse zaken, prof. dr. L. J. M- Beel, sprak. Ook een drietal prominente figuren, onder wie de pre sident van de Hoge Raad der Neder landen, mr. dr. J. Donner, en de oud directeur-generaal der P.T.T., dr. L. Neher, die zulk een grote rol in het verzet heeft gespeeld, komt tot dezelfde conclusie. A AN de resultaten van het regerings- onderzoek hebben we geen mo ment getwijfeld. Ze komen overeen met die van het onderzoek, dat wij als krant hebben ingesteld en waarvan de meeste feiten bijna letterlijk in de be treffende nota vermeld staan. Ook wij hebben van de aanvang af gesteld, dat het als een punt van groot belang moet worden geacht, dat geen der instanties, welke, onmiddellijk na de bevrijding, bij het gebeurde te Hazerswoude betrokken iijn geweest, aanleiding heeft gezien, maatregelen tegen de burgemeester te nemen- Herhaaldelijk hebben we ook naar voren gebracht, dat mr. Schokking onder de drang van zeer bijzondere omstandigheden handelde, dat hij pro vocatie vreesde en dat hij met een stel onbetrouwbare 'veldwachters te maken had. „Last but not least" hebben wij er voortdurend op gehamerd, dat de ar restatie van het gezin Pino nooit een geheim gebleven is en reeds jaren geleden onder de aandacht van hoge autoriteiten is gebracht. T~)E grote verdienste van de thans vrijgekomen nota is, dat zij alle onzekerheid, welke rondom de figuur burgemeester Schokking is ont staan, met één klap wegneemt. Do door de regering gegeven opening van zaken is grondiger geweest dan men ■ankelijk had mogen hopen en geen detail er van is niet of slechts gedeeltelijk uit de grondverf gekomen. Hoe anders werkte het Haagsch Dagblad met zijn „opening van zaken". door mr. Schokking afgelegde verklaring in een afgehandelde straf zaak rukte het hier en daar een zin uit het verband om zijn aanklacht te formuleren. Alles wa;' enigszins ont lastend voor de burgemeester kon werken, werd weggelaten. Feiten werden eenzijdig belicht, kroongetui gen gedeeltelijk of helemaal niet geciteerd. In welke bochten het blad zich ook zal wringen, voor ons is de regerings nota een bevestiging dat de krant, die de aanval op de heer Schokking heeft gelanceerd, een andere beweegreden heeft gehad dan het dienen van het algemeen belang. Het wilde de burge meester van 's-Gravcnhage ten koste van alles kwijt en schroomde niet een campagne tegen hem te beginnen, die meer dan ongepast was. Het maakte gebruik van een methode, welke in strijd is met de normen van het alge meen geldend fatsoen en die van de beroepsethiek. ^OALS uit de nota blijkt, heeft de regering oog voor de schade, die aan het gezag in het algemeen en aan dat van de betrokken magistraat is aangebracht. Zij spreekt het vertrou wen uit, dat deze schade zoveel moge lijk door haar opening van zaken ge reduceerd zal worden, doch schijnt, door het kiezen van deze bewoording, te kennen te willen geven, dat het zeer moeilijk zal zijn een volledig herstel te bewerkstelligen. Indien deze interpretatie juist is, kunnen we ons hier volledig mee ver enigen. Hoe overtuigend het tegendeel van een zaak ook wordt aangetoond, hoe gedetailleerd men een man, een persoon, die in 't openbaar van een zwaar misdrijf beticht is, ook tracht te ontlasten, iets van de beschuldigin gen blijft altijd ergens hangen. Bur gemeester Schokking is, evenals zijn ambt, in opspraak gebracht en er zul len altijd mensen blijven, die niet zul len willen vergeten. Mede hierom willen we van deze plaats af de heer Schokking toeroe pen: Onder alle omstandigheden aan blijven, burgemeester! Wij kunnen ons voorstellen, dat dit voor u geen ge makkelijke opgave zal zijn, te meer, daar zelfs mensen, die u voorheen tot uw vrienden rekende u alleen heb ben laten staan. Hier staat echter tegenover, dat u steun van de goed willende pers hebt gehad en ook in de toekomst zult krijgen en dat de burgerij als geheel achter u staat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2