De kennissleutel ontsluit een
diep geloofsinzicht
Tien punten over opvattingen
t.a.v. het Heilig Avondmaal
Jezus van Nazareth televisiespel
in acht episodes
r' dreigt'
y
Assemblee van de Wereldraa
van Kerken in 1960 op Ceylon
VRIJDAG 24 FEBRUARI 19|
Prof. K. J. Popma op S.S.R.-congres:
Maar in de vreugde van het jonge hart
spreekt ook de dwaasheid mee
De viering van het veertiende
lustrum van de Unie van studenten
verenigingen van Gereformeerde v ge
zindte (S.S.R.) is gistermorgen te
Amsterdam in „De Brakke Grond"
voortgezet met een rede van prof.
K. J. Popma over „Feest en bezin
ning in het Gereformeerde studen
tenleven".
Bij de feestviering gaat het om
de functie van de menselijke gevoe
ligheid, aldus prof. Popma. Deze ge
voeligheidsfunctie zetelt in het hart.
Wanneer men zich gaat bezinnen
op zijn feestvreugde spreekt het
hart zonder woorden, het hart ge
tuigt van onze menselijkheid. In dit
hart leeft echter ook de humanist,
die op zelfverlossing uit is, de hu
manist, die zich met zijn nood tegen
over ons stelt. Zo spreekt in de
vreugde van het jonge gelovige hart
de dwaasheid mee, ook al mogen
wij werken met het gerust geweten
van de kinderen der Wijsheid, aldus
prof. Popma.
Een beeld uit het militaire leven
te hulp roepend vergeleek spr. de
Aanvoerder, Jezus Christus, die al
leen staat, met de eerste divisie in
een leger. De tweede divisie bestaat
dan uit ongeschikte mensen, die door
de Aanvoerder bewapend moeten
worden. In deze strijd moet eerlijk
gestreden worden met in afhanke
lijkheid aanvaarde wapenen. Anders
onthouden we de Aanvoerder Zijn
en deze schade zullen we zelfs
dit leven niet in kunnen halen,
aldus prof. Popma.
De eerlijkheid van de strijd laat
echter dikwijls veel te wensen over.
De nele tweede divisie lijkt soms
aan het muiten, de wapens worden
weggeworpen en de humanist in ons
krijgt dp overhand. De eerlijke strijd
van de student is moeilijk, omdat hij
nog aan het begin van zijn scholing
staat en weinig weet. Anderzijds is
de eerlijke strijd makkelijk, omdat
studie en praktijk ineengrijpen en
daarin verrassende vruchten geven.
De kennis is voor het geloof
van groot belang. Religieuze ge-1
voelens hebben voor het geloofs
leven geringe betekenis, maar de
kennissleutel zal bij het nadenken
over onze bekering tot verstrek
kend geloofsinzicht leiden.
De hantering van deze sleutel, die
God zelf binnen ons bereik stelt door
de macht van Zijn Woord, geeft in
studie en praktijk een telkens die
per dringende wereldkennis.
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Farmsum (Gr.) P. v. d
Veer te Oostwold (W.i; te Ridderkerk-
Bolnes W. E. Heyboer te Geldermalsen,
te Hoge Zwaluwe vikaris W. A. Bos t€
Wieringerwerf.
Aangenomen naar Rijssen (2e prod.-
plaats» E. F Vergunst, kand. te Leiden,
die bedankte voor 20 beroepen uit an
dere plaatsen.
Bedankt: voor St.-Annaland J. Wie
man te Oudewater; voor Benningbroek-
Sybecarspel-Nibbixwoud J. A. Labrie te
Oostwoud.
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
Noordeloos.
Aangenomen: naar Hocgeveen P. N.
Ribbers te Ulrum, die bedankte voor
's-Gravenhage-Oost.
GEREF. KERKEN ART. 31 K.O.
Geslaagd: voor kand. ex. theologie aan
de Theologische Hogeschool K. C. Smou-
ter te Breda.
Japanse vrouwen zijn
actief in de zending
De vrouwelijke lidmaten van protes
tantse kerken in Japan zijn het ijverigst
in de weer geweest voor de actie van
de inwendige zending. In het afgelopen
jaar brachten de vrouwen een miljoen
yen bij elkaar van de negen miljoen,
die nodig was voor dit werk.
Onlangs heeft in Tokio een vergade
ring plaats gehad van de vrouwenclubs
Zij besloten onder meer, cursussen te
organiseren voor leidsters die
Des te meer
Gelukkig: er is op allerlei ter
rein van het leven christelijke ac
tiviteit genoeg. Daar kleven aller
lei fouten en gebreken aan het
is mensenwerk. En wat ziet men
nu maar al te vaak? Dat de
„knappe koppen", de intellectu
elen, schouderophalend aan de
kant staan. Dik- r
wijl$ met een
medelijdend
lachje omdat het
allemaal zulk
„knoeiwerk" is.
En van hen komt
dan de uitspraak
„onze krin
gen nu eenmaal
niet kunnen
presteren wat anderen wel lukt".
En dan komt de critiek los. Op de
christelijke organisaties, de chris
telijke partijen, de christelijke
krant
Laten we voorop stellen dat de
ze mensen dikwijls gelijk hebben.
En laten we er dan onmiddellijk
aan toevoegen dat zij er dikwijls
zelf de schuld van zijn!
Hét is allemaal wel begrijpelijk:
s men ziet wat anderen ver
knoeien terwijl men het zelf beter
had kunnen doen, dan is dat te
leurstellend. Zelfs voor wie wijs
genoeg is om te weten dat ook
aan hemzelf fouten kleven en
wiens critiek daarom mild is.
Toch doen deze mensen goed om
het laatste vers van Lucas 12 eens
jverpeinzen: „Van een ieder
wien veel gegeven is. zal veel ge
bist worden en aan wien veel is
toevertrouwd, van hem zal des te
nepr worden gevraagd".
T~\ 1 maakt tegelijk moeilijk en heel een-
LjOPK VAN DE D4G r°u<lie De strijder die zo in onder-
t/Ull/ va.i uk ur\u> geschiktheid aan het werk gaat, ver
tolkt ook de zin van dit lustrum,
„Huurling en Herder", door Jan aldus ornt. Popma.
Overduin, Uitg. J. H. Kok, Kampen, -s Middags kwamen in de huis-
118 blz. houdelijke vergadering de jaarversla-
EEN TIJDSBESTEK, waarin andere l§en der afdelingen aan de orde.
(gemiddelde) zogenaamde christelijke
romans al lang vergeten zijn geldt voor
het debuut van Jan Overduin niet. Vijf
jaar na het verschijnen van ..Huurling
en Herder", wordt het boek nóg ir-gel
matig verkocht. Wie het niet in zijn be
zit heeft, schaffe zich deze goedkoo
vierde druk aan. Men moet eigenlijk
dit knap geschreven literaire werk. dat
met de diepste geloofsvragen confron
teert, in zijn bezit hebben. Niet ten on
rechte is van „Huurling en Herder" ge
zegd, dat het de over het algemeen
huisbakken sfeer van de christelijke li
teratuur doorbroken heeft. Niet alleen
de gelijkgezinde, maar ook de anders
denkende heeft het boek, waarin een
jonge dominee „na een vermoeiende
tocht vol angsten en heerlijkheden ein
delijk thuis komt", veel te zeggen. Het
jeugdige personen.
Het komende jaar zullen zes districts
conferenties gehouden worden in het ka-
boek is namelijk een getuigenis
man ..in de voorzeide leer" opgevoed,
die meende arrivé in den gelove te
zijn. maar na een reeks ontgoochelen
de gebeurtenissen pas leert zien wie
God en wat liefde en ootmoed is. Ge
lukkig dat deze vierde druk er kwam
dat er nog andere drukken mogen vol-
Winterhanden
Beroepsvoorl ichting
voor meisjes
Evenals vorige jaren zullen wee
mnenkort bijeenkomsten worden ®e
houden voor de vrouweüike leerlin
gen van de hoogste twee klassen van
gymnasia, hogere burgerscholen, lv-
cea en middelbare meisjesscholen. De
commissie voor beroensvoorliehtine
der Nederlandse vereniging voor vrou
wen met academische opleiding heeft
in verschillende centra organisatri
ces. die op deze bijeenkomsten vrou
wen. zelf werkzaam in beoaalde be
roepen. uitnodigen inleidingen te hou
den en persoonlijk aan- de meisj<
inlichtingen te seven over ooleiding-
eisen, mogelijkheden van haar vak
Brandstoffenbijslag
voor handarbeiders
De staatssecretaris van sociale zaken
heeft de gemeentebesturen geschreven
goed te keuren dat de lonen, ingevolge
de gemeentelijke sociale we-kvoorzie-
ningsregeling. voor handarbeiders over
de week van 20 tot en met 25 februari
worden verhoogd met een brandstoffen-
bijslag.
Deze bijslag bedraagt 4 10 voor kost
winners en alleenwonenden en 2.05
ivoor de overige geplaatste handarbei-
Iders.
Overeenstemming mogelijk geacht tussen
Lutheranen en Hervormden
der van de bemoeiingen van de kerk
(die de Kyodan kerk genoemd wordt)
met de opvoeding van de jeugd. De
vrouwen zullen te maken krijgen
evangeliseren in eigen huis en met het
brengen van het evangelie aan andere
huisgezinnen.
Avondmaal
fJITGAANDE van de overtuiging,
dat het kerkelijk gesprek tussen
de Lutherse Kerk en de Hervormde
Kerk alleen dan zinvol voortgezet kan
worden, wanneer de kerken bereid
zijn boven het eigene van hun respec
tievelijke belijdenisgeschriften uit, in
een nieuwe ontmoeting met de Hei
lige Schrift, te komen tot een nieuw
dogmatisch overwegen van het hefl,
dat de Heer der Kerk ook in het
sacrament van het Heilig Avondmaal
aan Zijn Kerk schenkt, menen wij,
aldus schrijft ds. F. H. Landsman
in het weekblad De Hervormde Kerk,
dat in de huidige situatie van leer en
leven der kerk gemeenschappelijk het
volgende met betrekking tot het Heilig
Avondmaal kan worden gezegd:
1. Beide kerken belijden, dat als ken
merk der ware Kerk van Christus
hebben te gelden de reine prediking
van het Evangelie en de reine be
diening van de sacramenten, gelijk
ze Christus ingesteld heeft (Augustana.
art. 7 der Ned. Geloofsbel. art. 29).
De Lutherse kerk kent tucht over
leer en leven, zodat de tucht kan lei
den tot ontzetting uit het openbare
ambt, maar niet tot ontzetting uit het
lidmaatschap, noch tot ban. De Lu
therse Kerk kent de tucht niet als
kenteken van de kerk. De Hervorm
de Kerk aanvaardt de kerkelijke tucht
als middel ter bewaring van de rein
heid van de bediening des Woords en
die der sacramenten. Zij ziet de tucht
als derde kenteken van de kerk in
zoverre niet op gelijke hoogte als de
eerste twee kentekenen van de kerk.
Zij erkent, dat het derde kenteken
ten opzichte van de eerste twee een
dienende functie heeft.
Beide kerken zijn van mening, dat
het sacrament de prediking bewaart
voor de idealistische en spiritualisti
sche vervluchtiging. Eveneens, dat zo
wel de rechte bediening des Woords
als die der sacramenten handelingen
van Christus met Zijn gemeente zijn
in de kracht des Heiligen Geestes.
Eveneens dat het verband tussen pre
diking en sacramentsbediening, tus
sen Woord en sacrament, hoeveel
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
ZATERDAG 25 FEBRUARI
Hilversum I 402 m VARA: 7.00 N'
3ym: 7 23 Gram; 8.00 N-
V d vrouw; 9.00 Gym v
8.18 Gi
rouw; 9 10 Gram
10.00 „Tijdelijk
irgenwl.'ding;
de conUnu-
io; 12.00 Or-
linb meded;
V d Jeugd; 14.35 Mui
15.25 Streekuitz; 15.50 Oi
de wieg tot het graf.
17.15 Europese kampioene
irdnjd'
18.00 N-
18.45 Regeringsultz: Atlantisch allerlei
18.20 Licht*
ntisch allerlt
de 15 landen, aangeslc
Puzzel mee
ten bij het Atlantisch Pact; 19.00 Artistiek
staalkaart. VPRO: 19 30 ..Passepartout", 19 4
„Jeruzalem", caus; 19.55 ..Deze week", caui
VARA: 20.000 Nws; 20.05 Ge var progr; 22.(
Comm; 22.15 Amus muz: 22.30 Samenzang;
22.40 Binnen zonder kloppen, hoorsp: 2300
KRO: 7.00 Nws; 7.:
1 lit kal; 8.00 Nw
trrbcr
Morgengebed
8.13 Gra
.00 V d huisvr; 10.00 V d kleuters; 10.15
iram; 10.30 Ben Je zestig?11.00 V
12.00 Angelus; 12.03
13.00 Nws en kath
13.40 Instr trio; 14.0C Boek-
4 20 Engelse les; 14.40
12.33 Zonn JMP
13.20 Instr sextet;
bespr; 14.10 Gram
g: 15.00 Kl
15 40 Harmonie-ork; 16 00 Gre
130 V d kind; 17.00 Musette or
hst; 17.20 V d jeugd; 18 00 Lichte r
Act; 20.30 Europees kamp hardrijden op de
schaats; 20 40 Gevar progr; 22.05 Cabaret;
22.35 WU luiden de zondag in. Daarna: avond
gebed en lit kal; 23.00 Nws: 23.15 Nws in
Esperanto; 23.25-24.00 Gram.
Sportrep
•ar progr; 20.55 FUmv
22.00 Licht progr; NTS:
'lleybalwedstr Nederland—Belgié 1;
"Engeland, BBC
45 Kamer
k conc, 13.25 Hl
.00 Nws; 14.10 Ge-
z; 15 20 Sportrep;
var muz; 15 00 Ork
17.06 Gram; 17.30 Bi
kina; 18.55 Weerber; 19.00 Nws; 19.15 Sp<
19.30 Gevar muz; 20.15 Pari overz; 21
22.00 N'
„Hè bah, nee!" zei ons
12-jarig Engels buurmeisje.
„ik heb geen zin naar dat
Bijbelse televisiespel te kij
ken. 't Is elk jaar weer het
zelfde: allemaal mensen in
woestijnjurken die zeme
lend praten en hemels kij
ken. Ik zie veel liever Hop
palong - Cassidy!" Maar
toen de. camera een straat onkinderlijk
Nazareth liet
Onze Londense correspondent
over een experiment van de BBC
binnen te treden, aan ta
fel zitten om „het brood
te breken". En als Hij al
leen de wildernis ingaat
voor zijn solitair gebed,
dan golft zijn kleed en
verwaaien zijn haren in
warrige wanorde door de
zoele wind van het Heilige
roepingsbesel tuigd Christen is. en regel- Land. Hij wandelt door de
doorbrak. Zij zagen Jezus matig zijn medewerking ver- nauwe, steile straten van
Joodse kindertjes mri kin- de schriftgeleerden onder- leent aan de religieuze ra- jeruzaiem, in fa Tempel
derlijke overgave speelden vragen, en vonden het diorubriek voor de morgen- t Wn TJeiline
van „Ik heb op de Guit ge- ..smashing". uren „Lift up your hearts". a®fhr
speeld en gij hebt niet ge- Alleen in de eerste afleve- Boekrol ter hand, Hij
danst", toen zij de 12-jarige T^EN JAAR LANG i. de ring treedt Jezus als jongen praat met melaatsen en
Jezus me: zijn vader en L. B B C. bezig geweest met ©p, en zijn rol wordt ge- bedelaars, en gebruikt de
moeder op weg zagen naar de samenstelling van deze gpeeld door Richard Palmer, maaltijd met de tollenaars.
Jeruzalem en Hem en zijn serie kijkspelen over het le- Toneelspelers en camera-
vader op wapens zagen fouil- ven van Jezus vcor het te- mannen werden naar Israël
leren door Romeinse solda- levisie-kinderuurtje. Reeds gestuurd voor authentieke
ten, was het meiske zo stil zo vaak waren bijbelse opnamen. Deze televisiese-
als een muis. En haar com- kijkspelen op het scherm r{e heeft dus nogal wat
mentaar aan het einde van gebracht. maarnimmer ffeld gekost, maar de BBC
Acht weken lang, tot aan
Pasen, zal deze televisiese
rie voortgaan, besluitend
met de Opstanding. Het
spel zal ongetwijfeld aanlei
ding tot vrij hoog lopende
meningsverschillen zijn,
doch de BBC heeft reeds
vaker bewezen dat zij niet
controversiële
'oor de televi-
te behandelen. Zij zegt:
„Kinderen hebben weinig
eerste episode, die 40 mi- werd de figuur van Jezus achtte het verantwoord
nuten duurde: Crikey! handelend ten tonele ge- veej geid besteden
That was smashing!" voerd: een schaduw of een de kinderen (en niet te
Zo verscheen deze evan- zegenende hand was al wat geten de volwassenen een
gelieprediking-in-moderne- de kinderen van Hem za- t0 sniver mogelijke indruk
vorm op 4miljoen televi- gen. Overwegingen van tra- te geven van het leven in <«»«rwerpen
sieschermen in Engeland: ditioneel-theologische aard het Heilige Land, ten tijde
voor het eerst in hun leven weerhielden de B B.C. de van Jezus' omwandeling.
zagen minstens 10 miljoen Jezus-figuur uit te beelden. .-
kinderen Jezus de jongen, Toen viel het besluit: Je- RESULTAAT is idee van de werkelijkheid
van wie zij zoveel gehoord zus' omwandeling op aarde ontroerend van zuiver- in andere landen, en in het
hadden op zondagsschool en weer te geven tegen de reële heid en eenvoud Door de PÜzonder het Heilige Land
tijdens kerkdiensten (of achtergrond van het Heili- rnpdemerleinn «iin inn» ls v00r hen te onwezenlijk
misschien ook. gesien de ge Leid. De taak een see- vadan dat zij zich er een hel-
steeds wijder om zich heen nario te schrijven werd op- zetenevan Nazareth en dere voorstelling van kun-
grijpende onkerkelijkheid, gedragen aan Joy Harring- Jeruzalem en vissers wo- nen vormen. Zij accepteren
niet gehoord hadden). Zij ion. en zij werd in haar nende aan de oever van het feit dat hun leven be
zagen de kinderen van Na- moeilijke taak bijgestaan het Meer van Genesareth, paald wordt door een ge-
zareth ..bruiloftje" en „be- door het hoofd van de afde- is men in staat geweest }00^o^?arvan de beginse-
grafenisje" spelen, praten ling Religieuze Uitzendin- een betrouwbare indruk te ,len 2000 iaar geleden ge-
met de rabbi, de maaltijd gen der BBC, vicarius Ro- aeven van uet aewone S eerden, maar deze
gebruiken, naar bed gaan, bert Mackay. Het voltooide F, acCeptatie gaat blindelings
moeder helpen. Zij zagen scenario werd ter goedkeu- l*?en. m het Heilige Land. te werk. Wij hebben ons
het gezin van Jozef op weg ring voorgelegd aan de Ceci- Als Jezus neerzit om het daarom ten doel gesteld de
naar Jeruzalem voor het trale Raad voor Religieuze volk te onderwijzen ziet belangstelling der kinderen
Paasfeest, in de felle zon- Aangelegenheden. waarin men rondom hem de ber- Yoor de belangrijkste invloed
neschijn van het Joodse alle Britse kerken verte- gen> die de Zee van Tibe- *n hun leven tot ontwaking
land. Zij zagen de ontmoe- genwoordigd zijn. De rol insluiten Men riet te br€nSen. en ben te hel-
tfclg tussen de knapen Je- van Jezus als volwassen pen iets te begrijpen van
zus en Johannes. hoorden man werd toevertrouwd *?em ™ef zlJU discipelen de achtergrond, waartegen
hun jongensachtige praat, aan de toneelspeler Tom door »net gezaaide wan- het oude verhaal zich af-
waarin zo nu en dan toch een Fleming, die zelf een over- delen, bukken om een huis speelde."
daar over gezegd kan worden, syste
matisch niet op een afdoende formule
gebracht kan worden. Beide kerken
belijden, dat de Heer in Zijn gemeen
te tegenwoordig is én in en door de
bediening des Woords én in en door
de bediening der sacramenten.
Beide kerken zijn van mening, dat
het sacrament met zijn stoffelijke ele
menten de vleeswording des Woords
onderstreept Aangezien God in de
vleeswording des Woords het gehele
menselijke bestaan heeft aangeno
men, zonder de zonde, wil Hij in en
door de sacramenten ons gehele men
selijke bestaan naar lichaam, ziel en
geest aanvaarden en heiligen.
4. Beide kerken belijden, dat de ge
meente geroepen is in en door het
Avondmaal de dood des Heren te ge
denken. en dat dit gedenken betekent
een gelijktijdig worden met Christus,
zodat de gelovigen één plant met
Hem worden in de gelijkmaking Zijns
doods en in de gelijkmaking Zijner
opstanding.
Beide kerken belijden, dat het H.
Avondmaal nadrukkelijk predikt, dat
de gelovigen hun heil buiten zichzelf
in Jezus Christus (buiten ons, in Hem)
6. Beide kerken belijden, dat in en
door het sacrament van het H. Avond
maal de belofte van het grote Avond
maal van de bruiloft des Lams wordt
geschonken en bevestigd, wanneer de
gemeente van Christus de wijn nieuw
met Hem zal drinken in het dan ge-
kómen Koninkrijk
Beide kerken belijden, dat Christus
in en door het sacrament werkelijk
tegenwoordig is. De Lutheranen vra
gen de Calvinisten in hoeverre zij
thans zondag 18, antwoord 47 nog
voor hun rekening nemen. De Calvi
nisten vragen de Lutheranen in hoe
verre een alom tegenwoordige men
selijke natuur van Christus niet in
feite een opheffing van de vleeswor
ding betekent. Beide kerken zijn daar
om van mening dat de avondmaals-
leer^theologisch nieuw doordacht moet
Naar Luthers inzicht is de tegen
woordigheid van Christus in het
Avondmaal een tegenwoordigheid
krachtens Christus' eigen macht en
genade in de gestalte der vernede
ring (in dienstknechtgestalte), terwijl
naar Calvinistisch inzicht Christus
werkelijk tegenwoordig is in en door
de Heilige Geest.
9. Naar Luthers inzicht ls de tegen
woordigheid van Christus in het H.
Avondmaal onafhankelijk van het ge
loof zowel van degene, die het be
dient als Van hem, die het ontvangt
(het eten door de ongelovigen). Daar
entegen belijdt de Hervormde Kerk,
dat wij alleen door het geloof, het-
welke de hand en mond onzer ziel
is, het ware lichaam en bloed van
Christus ontvangen (art. 35 N.G.B
Hoewel deze formulering op afwe
zigheid van elke overeenstemming
schijnt te duiden, wijzen de kerken
er op. dat Luther zelf zijn formulerin
gen smeedde in afweer van spiritua-
listen, en Calvijn de zijne in afweer
van het rooms-katholieke sacrai
talisme. Ook voor de Calvinist is
geloof niet creatief met betrekking
tot het heil, en omgekeerd geldt ook
voor het Lutheranisme op dit punt
het: sola fide <door het geloof alleen»
als gave des Heiligen Geestes.
10. Beide kerken belijden, dat de
gen en de vruchten van het gebruik
des H. Avondmaals werk des. Geestes
Bésméttinh
De keelontsinettende tabletten
Van her-
.en
der
De jaarlijkse sociale conferentie van.
Rem. Broederschap zal van 11 tot
mei worden gehouden op de Hoon
boeg bij Hilversum o.l.v. dr. J. A.
Koning. Het thema zal zijn: Chrisi
zijn in de Nederlandse samenJevii
Ds. H. J. de Kievid, Rem. predikt
te Eindhoven spreekt over: De hei
ging der wereld, waarover ook
heer Ed. v. Cleeff van Schevening
refereren zal. De heer G. v.d. Mei
hoofd van de leerschool van het Ha^
Genootschap te 's-Gravenbage zal spi
ken over: De gestalte van een vi
zinnlg-christelijke school. Verder sti
op het programma een gesprek o*
een eventuele invoering van de vj
daagse werkweek. De godsdienst*
fening op zondagmorgen zal word
geleid door mej. da. H. C. Lnyt v
Breda.
De bij de Chr. Middenstandsbond ai
gesloten Chr. Bond van patroons
het meubilermgsbedrijf in Nederig
houdt woensdag in hotel „Monopoij
te Amersfoort zijn algemene vergai
ring. Voorgesteld wordt op 26 en
juni in Emmen een bondscongres
houden. Het hoofdbestuurslid, de ht
M. Voogd uit Groningen zal sprek
over: De interne organisatie van ot
Bond.
Te Utrecht is in het leven geroep
een provinciale stichting voor Gei
formeerd Maatschappelijk werk, i
Dr. J. C. de Moor-stichting.
Het doel ls: het bundelen, bevordet
en tot ontplooiing brengen
maatschappelijk werk in de ruil
zin des woords, overeenkomstig
Woord.
Werkterrein ls het gebied van de j»
ticuliere synode Utrecht van de 0
ref. Kerken.
vormd, ook wordt gevormd
tingsraad, bestaande uit vertegt
woordigers van de deelnemende d
conieën.
Benoemingen
ïoemd tot hoofd van de Chr. school
enhout B. Kuipers te Amstelveen
-wijzer(es) aan de Kon. Julianas'
KollumM-land)'; aan de8Da* Costa
d te Sliedrecht A. C. Karsljns te
;n: aan de Herv. school 3e Rouvee
d. Noort te Enschede: aan de H. J.
nschool te Rotterdam-, Buitenhofsti
KALODERMA GELEE voor RUWE, GESPRONGEN handen-
Voor de in 1960 te houden Assemblee
van de Wereldraad van Kerken wordt
de voorkeur gegeven aan een vergader
plaats in Azië. De plannen gaan in de
richting van het eiland Ceylon, aldus
werd meegedeeld door het Uitvoerend
Comité van de Wereldraad, dat in
Australië bijeen kwam.
Het Centraal Comité van de Wereld
raad, dat uit 90 leden bestaat, zal van
28 juli tot 5 augustus in Hongarije bij
eenkomen, waarschijnlijk in Matrahaza
bij Boedapest. De onderwerpen van be
spreking zullen zijn: Bekeringsijver er
religieuze vrijheid en: De kerken en d«
vorming van een verantwoorde interna
tionale gemeenschap.
Voorafgaand aan de vergadering var
het Centraal Comité komt het Uitvoe
rend Comité bijéén in Wenen van 26 tot
28 juli.
Bij het Uitvoerend Comité kwam
brief binnen van het Moskouse patriar
chaat. naar aanleiding van de jl. in Da-
gehouden bijeenkomst, waarin uiting
reldraad aangesloten.
Waardering werd uitgesproken
de vorderingen, die men in Amerika
maakt wat betreft een betere verhouding
tussen de rassen, waarbij werd herin
nerd aan de daarvoor in Evanston ge
geven richtlijnen.
Ook werd grondige studie gemaakt
van de houding van de Christenen t.o.v. d<
oorlog. Hierover zal een speciale confe-
PUZZEL NO 3
VERTIKAAL; 1 Aardigheid, i
4 roofvogel. 6 bende. 7 wrang, i
pere opmerking, 11 achouwbur
OPLOSSING PUZZEL 348
VERTIKAAL 1 Zw
3 aan'sieren. krat.
lels/te/eel, 7 trap/n
12.00 Omr ork: 12.30 Weer
m; 1300 Nws; 13.15 Mu:
scoop; 14.30 Joum; 15.00 Gram; 15.45
muz 16.00 Gram; 16.15 Accord muz
16 30 Gram; 16.45 Engelse les; 17.00 Nws
17.10 Gram; 17.20 Liturg gezangen; 17.50 Pia
18.10 Knapenkoor; 18.30 V d sold
23 55 Nw:
dlxlagboek.
68.
,,En wat deed jij hier in deze kamer?" vroeg
Maida. Haar ogen waren als vlijmen, haar rech
te zwarte wenkbrauwen waren streng. „Jij had
hier niets te doen waarvoor je eerlijk uit kunt
komen. Corole Letheny! Waarom ben je hier ge
komen?"
Corole maakte een plotselinge beweging met
het hoofd in de richting van Maida en in haar
sluwe ogen flikkerde een groen licht.
Een ogenblik lang namen de twee vrouwen el
kaar op. Geen van beiden gaven zij elkaar iets
toe in felle vijandigheid waarmee zij elkaar vast
in de ogen keken. Ik deed met een onbehaaglijk
gevoel een paar stappen en in de stilte hoorde
ik het geklikklak van de knopjes waarmee een
paar seinlichten aangedraaid werden. Bij 'dit ge
luid vermande ik mijzelf. Wij moesten oppassen
dat er niet weer een nieuwe paniek ontstond.
„Ja, Corole." zei ik op stellige toon „Waarom
ben je hier gekomen? En hoe ben jij de kamer
binnengekomen?
„Ik vind. dat uw tegenwoordigheid opheldering
vereist." voegde dr. Balman er rustig bij.
Zij zag mij aan. zij wierp een vernietigende
blik in dr. Balmans zachtzinnige, bruine ogen
zij keek dr. Hajek met groen flikkerend licht
in haar ogen aan. trok haar zijden sjaal stijver
om zich heen. bewoog haar bruine handen on
rustig op en neer naar haar hals en antwoordde
eindelijk: „Ik kon niet slapen Ik lag over Louis
te piekeren en ik weet niet hoe het kwam
maar ik kreeg zo'n idee dat ik misschien zou
kunnen
Haar '-erontschuldiging bestierf haar op de lip
pen van louter onzinnigheid en toen hief zij de
oogleden onbeschaamd -.p Ik kreeg een gevoel
dat ik kamer 18 moest zien Daarom ben tk hier
gekomen Ik ben door het raam naar binnen
HOu
bet
verder niets hebt
dan,
geklommen. Als
adieu!"
Haar vreemde ogen gingen langs ons heen en
er was zowaar een tikje olijkheid in waar te ne
men. Daarna trok zij haar sjaal dicht om zich
heen, ging naar het raam toe. zette haar ene
hand op het kozijn en met een lange, bevallige
beweging verdween zij over het kozijn en door
het raam. Het werd gedaan met de achteloos
heid en het gemak van een dier en zij keek
zelfs niet om naar ons. Een ogenblik zagen wij
haar gouden haar aan de andere kant van het
raam glanzen, toen verscheen de hor achter de
rwarte ruit en weg wui zij.
Wij zeiden geen van allen iets. Dr. Hajek
nad een beweging gemaakt, of hij haar wilde
vergezellen, maar bedacht zich. Dr. Balman stak
ie hand naar Gastin's pols uit. Maida liep snel
ie kamer uit en de gang in.
Toen haar gesteven rokken langs het ledikani
■itselden wendde Gastin zijn ogen van het raam
af.
„Ik geloof," zei hij flauwtjes, „dat ik maar
liever een kamer boven zal nemen."
„Wij zullen morgenochtend wel eens zien,"
zei ik verstrooid.
„Morgenochtend," merkte Gastin opgewonden
op. „Denkt u dat ik vannacht nog langer in de
ze spookkamer wil blijden?"
En men kan het geloven of niet, wij moesten
zwichten en hem op een wagentje zetten en
naar een tijdelijk bed op de kosteloze zaal over
brengen
Dit was de eerste maal in al de jaren waar
in ik verpleegster was geweest, dat ik mij zo
door een patiënt op de kop liet zitten en het ging
niet zonder verzet van mijn kant en zonder bui
tengewoon krasse termen van zijn kant. Metter
daad bleek hij in krachttermen zodanig zijn
mond te kunnen roeren dat mijn haren ervan te
berge rezen. Dr. Balman werd vuurrood
einde van een triomfantelijke climax i
dr. Hajek schielijk op het wagentje uit.
Pas toen ik weer op mijn post was en onze
patiënten gerustgesteld waren door het verhaal
van een muis, dat Maida in een opwelling van
onverwachte leugenachtigheid had bedacht, en
alles weer vredig en rustig was, kon ik dus be
ginnen mij af te vragen wat Corole met haar
bezoek gewild had.
En het was mij toen opeens duidelijk dat zij
naar iets gezocht had.
Wat kon dat geweest zijn het radium? Had
Corole kunnen denken dat het radium nog altijd
kamer 18 was? En zo ja, welke reden had
<ij i
dit i
te i
En tegelijk herinnerde ik mij mijn belofte aan
J'Leary om hem te telefoneren, als zich deze
nacht iets bijzonders voordeed. Met enige vrees
vist ik mijzelf te overtuigen dat hij in elk geval
vóór morgenochtend niets kon beginnen, en dat
het maar goed was geweest dat ik mijn belofte
vergeten was.
(Wordt vervolgd)
rentie worden belegd van 9 tot 14
in Arnoldshain bij Frankfurt aan
Main in Duitsland. Tachtig afgevaard
den uit Europa, Groot-Britannië
Noord-Amerika worden daar verw;
Bij de besprekingen van vraagstuk!
over de interkerkelijke hulpverlen
werd een bedrag van 75.000 dollar
getrokken voor het oecumenische
triarchaat te Konstantinopel.
Retraites vanwege di
Ned. Herv. kerk
krijgen. Dit jaar wordt een dertiet
retraites gebonden in verschillei
plaatsen. Voor de retraites in Hilvers
oi Driebergen kan men zich opge'
by ds. A. F. L. van Dük te Purmere
Men rekent op veel belangstelling,
mogelijkheid bestaat zich voor eer
traite op te geven, ook wanneer
strikt genomen voor een andere gro
zoals in onderstaand schema Is aan
geven, bestemd is.
De retraites worden gehouden:
Van 16-18 maart Kortehemmen-Fri
land. ds. W Bartlema. Belijdeniscatec
santen, ds. H. de Nie; 23-25 Maart I
Alerdinck-Overijsel mej. ds. K
Drimmelen. ds A. F. L. van Dijk;
april Hoorneboeg-Hilversum. dr R. Bol
Algemeen, ds. A. F. L. van Dijk; 11
mei De Klencke-Drente. ds. H. Ban
loos, ds. F. W. Teding-Van Berkhoi
22-24 mei Kortehemmen-Friesland,
Tj. D. Boelens. predikanten ds.
Keja; 28-30 mei Eykman-huis-Drieb
gen. ds. A. F. L. van Dijk. predikant!
prof. dr. A. J. Rasker; 2-3 juni Hoon
boeg-Hilversum. ds. G. van Leeuwi
Jonge Kerk. ds. J. v. d Wiel; 6-8 J
Hoorneboeg-Hilversu t. ds C. B Burg
Utrecht, dr. E A. A. de Vreede; 13
aug Eykmanhuis-Driebergen. ds. A.
L. van Dijk. Algemeen, dr. H. v.
Linde: 14-16 sept Hoori.e -oeg-Hilversi
ds. A. F L. van Dijk. Diaconessen
M. Nieweg en ds A. Nortier; 5-7
De Klencke-Drenie. ds A. F. L
Dyk. ds. J. W. Fase; 2-4 nov. Hoon
boeg-Hilversum, ds A. Dönszelmai
Amsterdam ds. A. Th. Stegenga;
nov. Hoorneboeg-Hilversum. mej. ds.
van Drimmelen. algemeen ds W. Plug
De kosten voor do retraites op
Hoorneboee bedragen 18 50: voor
Jonge Kerk 8.50: voor de aug. retr
f 20.—. terwijl voor de predikanten
afzonderliike regeling kan worden
troffen Voor de overige retraites
regel-neen die plaatseiyk worden
kend gemaakt.
Mensen en feiten
r E. J. Diehl, die benoemd is tot lect
In de afdeling der werktuigbouwkuni
aan de Technische Hogeschool te Del
om onderw(js te geven in verbranding
motoren en straalmotoren, zal woensdi
7 maart zUn lessen aanvangen t
voordracht! over: Gasturbines in Dell
in het gebouw voor W. en S. der T.1
aan de Nieuweiaan.