MODE SHOW Maatschappelijk werker in de moderne tijd ldfp-OlW VAN HENS TOT MENS JL' lc? Zo goed als geen wijzigingen te melden Van het draaiboek] 151 ~WEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 11 FEBRUARI 1956 Bezetting bracht verbroedering Ondersteunde mag in geen geval tweederangs burger worden ;lij»7AGEN WE EEN VORIG MAAL, hoe de ontwikkeling van het maat- schappelijk werk van 1900 tot 1940 is geweest, nu willen we ons ertyezig houden met de oorlogsperiode en de tijd daarna. Tijdens de bezetting ons land kwam er een zekere verbroedering tot stand tussen de groe- aaAen, waaruit ons volk is samengesteld. Klassen en standen waren er niet ipejieer. Samen pleegde men verzet, samen luisterde men naar verboden i ijenders, en samen ook leed men honger. In fabrieken en werkplaatsen vajs de solidariteit nog nooit zo groot geweest als toen. Verschillen op poli tiek en kerkelijk terrein werden overbrugd. Dit is van zeer grote beteke- vaiis geweest, ook voor het maatschappelijk werk. 4Reeds kort na de bezetting werden in opele steden de burgerlijke armbesturen en ondergebracht bij de dien- Sociale Zaken. Het voordeel /as, dat vele instellingen van j nu regelrecht onder de ge- nte ressorteerden. Voor de Duitsers kende dit een integratie, waardoor zij onder één beheer brachten, j De diensten, belast met de uitkering van ersteuning, hebben het niet gemakke- gehad. Er was direct contact met de •idsbureaus en die moesten zorgen arbeiders voor Duitsland, Het zich bij de steunorganisaties was toen verplicht, maar waren er moeilijk- bijvoorbeeld bij razzia's, dan kwa- i de tBil t r kwam niemand. Voor het ont- n stempels werd dan geen geld louden. Ook na de infiltratie van •gezinde ambtenaren in de diensten i bevelen zoveel mogelijk gene- Verzoeken om verlof, ten einde in lere provincies eten te kunnen halen, rden toegestaan. De jaren 1940 tot 1945 i ellendige jaren geweest, maar ook s het een periode van een naar elkaar groeien in alle regionen. Verfrouwen Bij de bevrijding was onder ons volk vertrouwen in de toekomst niet ver- gegaan. Als dit vertrouwen ont- •ekt, zijn de kansen voor een maat- lappelijke vooruitgang gering. In de na-oorlogse jaren werd de kring eeuwen doorbroken. Men zag uitsluitend naar de wereld na wereld, maar had ook oog voor het I Langen het schreef het kennen en erkennen van de waarden raakt het tijdelijke van wige doortrokken". Een stuk prak- i Christendom brak zich baan, het be- i op de wereld is ook om de te helpen. Een oorlog was nodig n ons te leren, dat God ons roept tot de Naast de vele noden van de werk- en invaliden werden de ach- van het maatschappelijk ge- i in het licht van het heden bezien. 5 nodig. De na-oorlogse tijd bracht "ie men in zo'n omvang voor- niet had gekend. Ontreddering I Allerwege bespeurde men de ontredde ring, door de oorlog gebracht. Arbeiders etterden uit Duitsland terug in uiteenge- wpllen gezinnen, de politieke delinkwen- in vroegen de aandacht, gevallen van Twaadwillige verlating, ongehuwde moe- Uiers, herscholing van arbeiders De over- werd voor een massa problemen ge- die alle op korte termijn om een «lossing vroegen. Dat dit niet kon worden aangepakt in de trant van vóór de oorlog, was zeker. vifen kon niet langer problemen aanhoren joor een loketje, nieuwsgierig aangegaapt °P!oor volgende „klanten". De bureaus van jet burgerlijk armbestuur hadden vroe- djer veel weg van onneembare vestingen, Tet tralies en al en blinden, die werden omdat men anders de ruiten in- Het kostte dikwijls meer moeite ctj|oor te dringen in het bureau van het burgerlijk armbestuur, dan in de werk van een minister, Veel Instellingen werden gereorganl- g^eerd en ondergebracht in moderner ge louwen, waar voldoende gelegenheid is jen rustig gesprek te hebben, van mens irdfct mens. Van lieverlee verdween het ggieeld van de armbezoeker, die er alleen .lp toe had te zien, dat de voorschriften liet werden overtreden. Hij maakte fetylaats voor de maatschappelijk werker of die behoorlijk raad kon ver- h,i Studie g tHoeveel verbeteringen ook kunnen wor- aangewezen, toch blijft voor de maat- -jchappelijk werker studie en ervaring De situatie wisselt voortdu rend. Niemand, die in het maatschappe- |k werk zit. kan zeggen „het" te hebben 'onden. Elke dag weer wordt hij ge- infronteerd met de gecompliceerdheid het individu. Van groot belang is de iding, waarmee hij de mens. die hulp left, tegemoet treedt En de leiding de diverse instellingen en diensten ig de ogen niet sluiten voor de weten- ihappelijke zijden der problemen. He- is dit nog niet doorgedrongen tot Hen, die bij het maatschappelijk werk '|n betrokken. Vaak willen die mensen isthouden aan tradities. Zij kunnen het itwlkkellngstempo niet bijhouden en ven hun vooroordelen uitkomen. Inner lijk moeten zij eerst vrij komen, willen e®ij het maatschappelijk gebeuren kunnen ct lil, Verschil °1' Er is een boekje verschenen, getiteld laatGesprekstechniek". Dit werkje is spe- Gesprek in kleine zaal tbii Morgenochtend half 11 wordt in de "eine zaal van de Stadsgehoorzaal een leenkomst gehouden, uitgaande van het It. bijzondere Kerkewerk van de Leidse Her- irmde gemeente. Dr. P. L. Schoonheim met een van zijn medewerkers een i'sprek voeren over het onderwerp „Ik Een dokter nodig? rliij De zondagsdienst der Leidse huisart- lerrn wordt morgen waargenomen door de kfltbens Van Alphen, De Jager,, Stoffers, Perbrugge en Wydicks. i Welke apotheek De avond- nacht- en zondagsdienst der .eken te Leiden wordt tot zaterdag februari 8 uur waargenomen door •pot'neek Kok, Rapenburg 9, -tel. 24807 en ipotheek „Tot hulp der mensheid", Hooi- taoh't 48, tel. 21060. kjpoth, J\i fet ciaal geschreven voor maatschappelijke werkers en wil aantonen, hoe men iemand tegemoet dient te treden. Bij het lezen besluipt je de gedachte, dat maatschap pelijk werk geen voetbalspel is. Bij voet bal is een eerste vereiste, dat een elftal technisch goed speelt. Dat is de halve overwinning. Voeg daarbij eén goed team, dat de bal op tijd doorgeeft, en alle kan sen op de zege zijn aanwezig. Zo is het maatschappelijk werk niet. Ieder wil in zijn eigen taal worden aangesproken. Een maatschappelijk werker van vandaag krijgt met mensen van elke stand te maken. Het grote verschil met voor de oorlog is, dat toen alleen de arme kwam aankloppen om financiële steun. Thans ii het werkterrein veel uitgebreider. Weldaad Maatschappelijk werk betekent iemand te leren geloven, dat het leven nog veel goeds kan geven. Het betekent iemand te leren geloven in het leven, te leren zich zelf te zijn. Het kan ook betekenen de struikelende de hand te bieden, maar ook de beginneling in het leven de juiste weg te wijzen. Een open gesprek is voor de betrokkene vaak een weldaad. De onder steunde mag geen tweederangs burger worden, integendeel, men moet trachten hem op te heffen. Het gebod, dat Jezus ons gaf: „Hebt uw naaste lief als uzelf", geldt ook heden nog. Een maatschappelijk werker, die zich hierdoor laat leiden, zal zich altijd opnieuw bezinnen. Hij zal zich geen autoriteit voelen, maar de dienst knecht van Hem, die hemel en aarde heeft geschapen. Leiden G. A. Jasperse Stand van de arbeidsmarkt Op 4 februari 1S56 stonden bij het ge westelijk arbeidsbureau Leiden 405 man nen als geheel werkloos ingeschreven, ter wijl daarenboven 45 personen tewerkge steld waren op objecten voor aanvullende werken. Hieruit valt af te leiden, dat zich practisch geen wijzigingen voordeden. D-- totale arbeidsreserve beliep derhalve 450. Bij de beoordeling van dit cijfer dient evenwel de restrictie te worden toegepast dat in laatstgenoemd cijfer zijn opgeno men 70 minder valide en 35 oudere of minder geschikte arbeidskrachten. Het reële aanbod bedroeg dus 345 Overigens leert een vergelijking met de standcijfers van het overeenkomstige tijd stip in 1953. 1954 en 1955 eveneens met de zelfde restrictie en rekening houdende met dc natuurlijke aanwas van de be roepsbevolking. dat de zgn blijvende; werkgelegenheid in belangrijke mate is! toegenomen. De voordelige verschillen be dragen n.l. reap. 1725. 1100 en 340. Ten,op zichte van het totaal aanbod (alile werk loos ingeschrevenen) belopen de verschil len resp. 2005. 1310 en 500. De vraag bleef vrijwel constant: ze be- Vro uwen Het aantal als geheel werkloos inge schreven vrouwen bleef vrijwel gelijk en bedroeg op 4 februari J.l. 70. Ook de vraag vertoonde een daling en was 270. Ongeveer 35 procent van het totaal aantal aanvragen had betrekking op Jeugdigen van 15 t.m. 18 jaar. In vrijwel alle bedrijfstakken bestaat goede tot ruime plaatsingsmogelijikheid. Het tekort aan huishoudelijk personeel blijft aanhouden. TOT ZIENS OP DE MARGRIET-MODESHOW „Openbare les" voor meisjes-H.B.S. Mevrouw Witsen Elias droeg gedichten voor Bij de studie voor het eindexamen van de middelbare school komt de voor dracht van gedichten meestal in het gedrang terwille van de tekstverkla ring en de letterkunde. Om nu de leerlingen van de derde, vierde, vijfde en zesde klas van de meisjes-H.B.S. toch met de voordracht te doen kennis maken, werd in het Antonius-clubhuis gistermiddag een soort openbare les georganiseerd, waar mevrouw Claudine Witsen Elias als declamatrice optrad. De tweede beweegreden voor de organisatie van deze middag was de leerlingen te stimuleren tot het zélf voordragen. Bij haar keuze 5 Witsen Elias de literatuur geschiedenis van de beweging van '80 af het ontstaan van de eerste ex perimentele poëzie; van Herman Gorter it en met Paul van Ostayen. Naast gedichten van de bovengenoemde dichters werd poëzie voorgedragen van Jan Prins, Geerten Gossaert, H. Marsman Jac. Bloem. Van Martinus Nijhoff droeg mevrouw Witsen Elias één oor spronkelijk gedicht voor en een vertaling de fabel van Lafontaine: „De twee. duiven". Ook de dichteressen waren in het repertoire vertegenwoordigd, met Jo Landheer, Ida G. M. Gerhardt en M. Vasalis. De jongere dichters, van wie zij werk had gekozen, waren Koos Schuur en J. M. W. Scheltema. In een gesprek vertelde de voordrachts kunstenares. dat voor haar het woord pri mair is. Het gebaar, hoe gering ook. leidt af, is haar mening. In haar voordracht maakte zij dan ook geen enkel gebruik daarvan. Alleen door middel van de stem en met een weinig mimiek trachtte zij het gedicht tot leven te brengen, niet zozeer visueel als wel muzikaal. Het was hinderlijk dat zij hierbij voort- i de gedichten door-1 durend werd gestoord door hefc. open i i 15 t 18 ia: DOLLE DWAZE DINGEN Oud programma met veel ritme en charme Het programma, dat het gezelschap van Cees de Lange gisteravond in de Stadsgehoorzaal voor de houders van groene K. en O.-kaarten gaf was zo goed als gelijk aan dat, wat hij drie oktober in de Schouwburg heeft ge in vrijwel alle - ui te -se i zoewgevx drijfstakken bestaat plaatsingsmogelijlk-1 geven. We kunnen dus kort zijn. Cees de Lange is de man die weet te heid, terwijl vooral in de metaalindustrie mengen. Zowel z'n eigen nummers, conference en liedjes, als wat het ge en de textielindustrie de behoefte aan ar-j J beidskrachten sterk od de voorgrond j welschap brengt. Hij heeft het geheim treedt. iedereen luistert. dicht klappen van de deur. Aan het eind van de middag overhan digde een leerlinge mevrouw Witsen Elias een boeket bloemen en vertolkte met enkele eenvoudige woorden de dank van een juiste dosering, waardoor Jeugd Het aanbod bleef zeer miniem waar door de disharmonie, welke reeds lang tussen vraag en aanbod bestaat, nog toe nam. Wellicht zal de inschrijving van Vluchtelingen komen naar Nederland De tweede groep vluchtelingen-arbei ders die in ons land worden toegelaten, zal volgende week donderdag uit Oosten rijk ln ons land arriveren. Ze wordt, evenals de eerste, voorlopig onderge bracht in de kampen Grlendtsveen en Horst-America. Natuurlijk gaat het de ene keer beter dan de andere, maar hij is de man waar mensen van verschillende ontwikkeling naar luisteren cn die weet hij vast te houden. Z'n hele gezelschap staat hem daarin brouw terzijde- Daar is Roland Wagter jr.. met z'n le vendige mimiek en expressie, die in de kortst mogelijke tijd de mensen aan het lachen heeft. Toch vonden we dit keer zijn parodieën niet zo geweldig. Ze mis ten die paar druppels gevoel, die een parodie de warmte geeft, nodig om d« zaak niet uitsluitend in het vlak der spot te doen belanden. Wil men succes hebben dan moet men zorgen voor charme en ritme. Twee eisen waaraan vooral door het vrouwelijk ele ment in de groep in ruime mate werd voldaan. De kwaliteit dezer eigenschap pen overtrof die der zangkunst, maar dat doet aan het succes niets af. Daardoor loopt men de kans. wanneer men niet serieus is. een programma te brengen dat hol is. Bij Cees de Lange behoeft men hier nog met bang voor te zijn. Hij heeft genoeg verantwoordelijkheidsgevoel om ook in dit opzicht te zorgen, dat zijn pro gramma iedereen bevrediging kan schen ken. In Co v. d. Heijde Weima heeft men een begeleider, die niet alleen op han dige. maar ook op muzikale wijze bege leidt en daardoor een groot aandeel in het succes van deze avond had. A. C. Bouwman. GEMEENTE LEIDEN Officiële publ'ika.ie GESLOTENVERKLARING Burgemeester en wethouders van Lel den brengen ter openbare kenmie, dat zij hebben besloten de hierna vermelde stra ten, met ingang van heden., gesloten te verklaren voor het verkeer met alle voer tuigen, rij- en trekdieren en vee, in beide richtingen, voor de duur der aldaar plaatsvindende werkzaamheden. 1 De Ma mixstraat vanaf Herensingel tot de Anna van Saksenstraat en het aan sluitende gedeelte van de Molenstraat tot de Mauritssiraat; 2. de Lombokstraat vanaf de Formosa- etraat tot de Ambonetraat en de Java- straat vanaf de Kooitoan tot de Drift straat, alsmede het aansluitende gedeelte Driftstraat tot de Ambonstraat; 3. de Paul Krugérstraat; 4. de Van der Werf straat vanaf de Jan Vossensteeg tot de Lange Mare; 5. de Vliet vanaf de Bakkersteeg tot het Rapenburg; 6. de Middelweg. Begrafenis van de heer P. J. van der Zeeuw Gistermiddag is .het stoffelijk over schot van de heer P. J. van der Zeeuw in het familigraf op Rhijnhof bijgezet. Naast familieleden en kermissen bewezen het bestuur, leden en ereleden van de Leidse schaakclub, „Philidor" hem de laatste eer. Op verzoek van de overle dene werd san het graf niet gesproken. Namens mevrouw Van der Zeeuw dankte de heer A. Zaalberg jr. voor de belang stelling en het betoonde medeleven. Tussen de bladzijden „De prairie verdwijnt", prachtige natuurfilm uif hef Verre Westen Als vervolg op „De woestijn leeft" heeft Walt Disney nu weer een andere natuurfilm uitgebracht, „De prairie verdwijnt". Twaalf cameralieden heb ben twee jaar rondgezworven in de uitgestrekte natuurreservaten van het Verre Westen van Amerika. Dit was vroeger het domein van de Indianen stammen. De mens heeft het beeld van deze grootse natuur grondig ge wijzigd, althans wat het dierenleven aangaat. Talrijke soorten staan op het punt uit te sterven, waardoor het evenwicht in de natuur ernstig ver stoord dreigt te raken. Het is niet de geringste verdienste van deze film, dat voor het nageslacht een getrouw beeld blijft bewaard van hoe het vroeger was. gelukkig, maar Vronsky, die zijim mili taire carrière er aan heeft moeten geven, kan alleen van de liefde niet leven. Als Evenals de eerse natuurfilm van Disney raait ook dit nieuwe produkt in Trianon, Uit de geweldige hoeveelheid opnamen is een film gecomponeerd, die nergens verveelt en bijzonder spannende episo des bevat, zonder de wrede effecten uit de eerste te herhalen. Disney behandelt verschillende diersoorten als een afge rond geheel. Eerst maken we kennis de watervogels, waarbij een geraffineerd gebruik is gemaakt van vertraagde opna- len. Uitermate sierlijke landingen op ater en ijs zijn het gevolg, waarbij ook de komische noot er goed uitkomt. Bijzon, der spannend verfilmd is het leven var de prariewolf, die een uiterst zware strijd voor hef bestaan heeft te voeren. Een ra telslang moet het tegen moederwolf af leggen, maar een hertejong weet zich te redden door zich doodstil te houden. De schutkleur als natuurlijk afweermiddel blijkt probaat te werken, en de natuur heeft er zelfs voor gezorgd dat het jonge dier ook niet door de reuk kan worden opgespoord. Uitvoerig is ook het doen laten van de marmotten gefilmd, een z< bedrijvig volkje, dat ook al dreigt uit te sterven wegens de vele natuurlijke menselijke vijanden. Door het blootleggen van de holen zien we ook hoe het leven in het ingewand der aarde reilt en zeilt. Het bezwaar tegen „De woestijn leeft", de muzikale begeleiding, doet zich ook nu weer voelen. Disney heeft zijn film niet alleen boeiend willen maken, maar onnatuurlijk komisch. Een geweldig vecht tussen bergschapen wordt begeleid door muziek uit Lortzings „Der Waffen- schmied". Men moet daar dan wel om lachen, doch deze circustrucjes horen in een serieuze film als deze toch eigenlijk niet thuis. Voor allen, die belang stellen in de geheimen van Gods grote natui een gang naar Trianon ten volle de moeite waard. Speciale vermelding verdient ook nog het voorprogramma, waarin een kleurde Disneyfilm over Siam is opge nomen. alsmede een uitvoerige schets Rudi Hornecker over de balletkunst in Nederland. (Voortreffelijke serie opnamen van die- ren!even in de verdwijnende prairiet uil het voormalige Wilde Westen van Ame rika). Anna Katenina Op het witte doek van het Casinothea ter wordt deze week het actuele vraag stuk van de huwelijksontrouw belicht. Al blijft het dan bij een probleemstelling', toch weript het voorbeeldig verfilmde oude liefdesverhaal „Anna Karenina' van de beroemde Russische schrijver Leo Tolstoi bij de toeschouwer vele vragen op, die het overdenken alleszins waard zijn. Op één van de grote hoffeesten, die vóór de revolutie zo veelvuldig werden gevierd, wordt een jonge ministerevrouw, Anna Karenina, verliefd op de Jonge of ficier Vronsky. Deze hartstochtelijke liefde is wederkerig waardoor voor Anna Karenina een heel moeilijke tijd aan breekt. Daar is de heiligheid van het hu welijk, de eer van haar echtgenoot, de minister, en boven dit alles het gemis van haar enige zoontje Sergei. Meester lijk is hier het spel van de onvergetelijke Zweedse actrice, Greta Garbo. Men gaat werkelijk in haar liefde voor de kleine Sergei geloven! Anna Karenina zwicht uiteindelijk. Zij laat alles los en breekt de band van het huwelijk, wanneer zij met Vronsky naar Italië vertrekt. Een korte tijd is het paar Het kleinste Ï~1E AVOND gleed net over in de nacht, toen ik met ver steende vingers voor de voordeur naar m'n sleutels stond tè zöeken. De ruiten van de voorkamer wa ren van onder tot boven bevro ren. In de achterkamer brandde geen licht meer. M'n vrouw had zich blijkbaar al in Morpheus' armen genesteld. Om niet haar en dus ook haar gevoelens ten op zichte van mij te verkoelen, vatte ik het plan op me eerst bij de haard in de achterkamer voor te verwarmen. Maar het bleek daar helemaal niet warm te zijn, hoewel de haard gloeide. Toen ik de gordij nen zag wapperen, dacht ik dat er een raam open stond. Dat was ook zo, maar niet op de normale manier. In het bovenste raamvak zat een flink gat, waardoor de „krachtige tot stormachtige" oos tenwind met verkillend enthou siasme naar binnen drong. M'n vrouw moest met de gordijnen- stok dat gat hebben gemaakt- Maar waarom had ze het nou niet even dicht gemaakt! Ik werd kriebelig. Het plan om mijn lichaamstemperatuur weer wat meer in overeenstemming met die der warmbloedige dieren te bren gen, lag in duigen. En ik had ook de krant nog willen lezen. „Gij zult niet verbitterd wor den," bedacht ik me. Ik bukte me meteen geestelijk om boze gevoe lens weg te duwen. Toen ik me echter uit het huwelijksformulier ook nog herinnerde: „Gij zult op uw huishouding goede acht heb ben," liep ik naar de slaapkamer om in m'n kwaliteit als „hoofd der vrouw" een toespraak te hou den. „Wat is er jongen?" zei ze met het haarnet op. „Ik ben je jongen niet," wees ik haar terug, zodat ze in de kussens viel. _,,Wat heb je eigenlijk met dat raam uit gevoerd? Je had dat gat toch kunnen dicht maken?" Ze glim lachte, maar niet op een manier, die je van een „onderdanige vrouw" zou mogen verwachten. „Het is je eigen schuld," zei ze. „Ik kon niet bij dat gat komen, omdat het trapleer bij de timmer man is en toen ik op de venster bank ging staan, kon ik er nog niet bij. Ik ben te klein. En wat dit laatste betreft, weet je niet meer, wat je zondagavond zei tegen Jaap en Bertie, toen we het er over hadden, dat ik zo klein ben?" „Neu", zei ik met een voor gevoel, „wat bedoel je?" „Ik bedoel" en ze wurmde zich al pratend weer onder de dekens, „dat je zei: „De wijze kiest van alle kwaad steeds het kleinste." LIEGENIER Veilig door onszelf ■\7EIHJZE. de bond Veilig door Uzelf, heeft zoals men weet de eerste bondsinsignes uitgereikt. Op de foto ziet men het eerste bordje op een fiets. Het geldt voor het jaar 1956. De insignes worden gefabriceerd bij de C.V. Emres le Ecmnes. Het Verbond voor Veilig Verkeer hëeft, zoals reeds werd gemeld, sa menwerking met Veduze gezocht. De heer H. A. J. Klusman, oprichter van Veduze. wil trouwens niet anders dan samenwerken met deze cn andere bonden en verenigingen. „Er blijkt hier en daar misverstand te bestaan over wat we nu eigenlijk willen", zo vertelde de heer Klusman ons. „We willen beslist niet een bond van fatsoenlijke weggebruikers of van heren in het verkeer zijn, maar van doodgewone Nederlanders, die zich bewust zUn, ook fouten te maken en die zich in 't geheel niet superieur ge voelen aan anderen. We willen alleen maar doen. wat w(j als mensen menen te moeten doen in 't algemeen belang. Het bondsinsigne heeft ook geen tover kracht, maar wil alleen het verant woordelijkheidsbesef versterken. De taak, die hel Nederlandse volk ten aanzien van deze problemen heeft, dient in eerste Instantie door ons volk zelf te worden vervuld." De heer Klusman wees er tenslotte op, dat iedere weggebruiker (en wie van ons is dat niet?) lid van Veduze kan worden. Hij verwacht dus ook, dat vele fietsers en voetgangers zich als lid zuilen aanmelden. Drukkerij cire c trie e heet. maar ook mejuffrouw D. W. M: de Vries, dieeen kwarteeuw aan het hoofd van een drukkerij staat. In februari 1931 stonden haar koffers ge pakt, omdat zij naar Brussel zou gaan teneinde daar haar muziekstudies voort te zetten. Juist in die dagen echter overleed haar vader en zo kwam de jonge vrouw voor de zware keus te staan, haar roeping te volgen of de zaak van haar vader voort te zetten. Mejuffrouw De Vries koos het 'laatste en zo zal zij haar vijfentwintig jarig jubileum als hoofd van Maison Gravure, Noordeinde 7, aanstaande woensdag tegelijkèrtijd met de hèr- denking van hét zestigjarig bestaan van de zaak vieren. Bondsinsigne Veduze het Haagse léven van Hof én Corps Diplo matique. Vele van onze vertegenwoor digingen in het buitenland bestellen bij haar de invitatiekaarten. Toen konin gin Juliana en prins Bernhard hun Amerikaanse reis maakten, werden de uitnodigingen voor de ontvangsten aan het Noordeinde gedrukt. En prinses Wilhelmina stapt nog wel eens de winkel binnen om er keus te maken voor haar postpapier, terwijl de Prin ses ook haar Kerstkaarten bij mejuf frouw De Vries Iaat maken. Naar deze „nationale figuur" mogen we wel zeggen gaan ook onze Leidse gelukwensen. Kaartjes en invite li es EJUFFROUW DE VRIES kan precies vertellen, wat de eti quette eist b\j verlovings-, trouw- en geboortekaartjesKom bij haar niet om kaartjes met een tekening van twee duifjes of ringen In ontzetting zal ze wijzen op twee keurige losse kaartjes, die in één enveloppe verzon den dienen te worden als aankondiging van een verloving. Een chic visitekaar tje behoort een gearceerde letter te hebben, een letter die nu al veertig jaar lang in gebruik is. Bij de geboor tekaartjes is een strikje in rose of blauw toegestaan. De strikjes worden met de hand gemaakt. De gouden wapens boven de invita ties van ambassades en gezantschap pen worden nok. met de hand stuk voor stuk gemaakt Eerst in blank relief en dan tweemaal met verguldsel zorg vuldig gemengd, over gestempeld. Dat doet mejuffrouw De Vries altijd per. soonlijk. Een nauwkeurig werkje waarbij het de kunst is precies de juiste druk op het stempel te brengen, zodat het goud glanzend op het wapen ligt. De buitenlandse diplomaten in Den Haag zijn trouwe klanten in de Haagse zaak. Vrijwel alle wapens der landen staan in de kast van de zet terijDie blinken dan in goud op de kaarten. Alleen de Russen houden het bO' het pure blank. De invitaties worden altijd in Frans of Engels geschrevenalleen de Zuid- afrikanen gebruiken bij voorkeur het smeuïge Zuidafrikaans, als er een skemerkelkie (een cocktailparty zeg gen wij in goed Nederlands!) wordt gehouden. Ook de keuze van het papier is be langrijk. Voor naamkaartjes en tnul- taties wordt glad papier gebruikt, dat mejuffrouw De Vries ln Frankrijk en Zwitserland gaat kopen. Eigem fabrikaat i matrassen, mogen wél de nieuwste worden genoemd. De ver eniging Nederlands Fabrikaat heeft er ons wat meer van verteld cn er daar bij op gewezen, dat „een bekende Ne derlandse industrie, met fabrieken in Voorschoten cn Leiden" op dit terrein heel goede resultaten heeft bereikt. Dat is dus kennelijk de I.K.I. „Haar verrassend lichte matrassen hebben geen uitgespaarde holtes en zijn dus aan beide zijden te gebrui ken, wat de duurzaamheid ten goede komt", aldus Nederlands Fabrikaat. „Ze zijn 7'A centimeter dik, zeer elas tisch en veerkrachtig. Daarbij hoog- isolerend, wat zoveel wil zeggen als 's winters niet koud en 's zomers niet warm. en volkomen stofvrij. Ook kunnen deze matrassen niet verbaan of verkruimelen, kleverig worden of oxydcren. Ze zijn bestand tegen zon licht, water, olie, benzine cn orga nische stoffen zoals transpiratie." Dit produkt uit eigen omgeving wordt onder andere uitgevoerd naar Zuid-Afrika, Zuld-Amcrika, België. Saoudi-Arablë en Italië, terwijl vele landen het speciale Nederlandse recept wel gaarne zouden willen kopen. Slar.genmidc»2l leuke dingen tegenkomen. Deze week troffen wij bijvoorbeeld nog een soort medisch handboek, waarin nu niet be paald de meest moderne therapieën naar voren werden gebracht Leest u even mee? tegen buikwaterzucht: Een le vende slang op de zieke plek leggen, met de kop naar de maag gekeerd. Met een servet dient men deze slang 24 (I) uur vast te houden, waarna zij in een mesthoop moet worden begra ven. De zucht zal gewis verdwijnen Als het geen slangemiddel was, zou den wij het een paardemiddel noemen! de vervelling komt en zijn vriendenkring hem trekt verdwijnt zijn genegenheid. HU laat Anna achter en gaat de Servi sche oorlog in. De vrouw i6 ten einde raad. Haar vroegere echtgenoot heeft haar verboden hun kind ooit weer te ont moeten en zo blijft haar niete over dan de dood. In de zelfmoordscène toont de regisseur zijn meesTerschap. Een bijna ondraaglijke spanning vindt haar climax, wanneer Anna Kerenina zich voor dp wielen van een voortrazende trein stort. (Klassiek verhaal in uitnemende filmbe werking met de grote Garbo i rol). i de hoofd- Napoleon Sacha Guitry heeft een nieuwe film ontworpen, samengesteld en geregisseerd. En hij speelt er ook nog een hoofdrol in. De film behandelt het hele leven van de grote Consicaan Napoleon, van zijn jeugd af tot het sterfbed» toe. Dat leven wordt in een adeilijke salon in Parijs verteld door Talleyrand Guitry zelf en tel kens als de .verteller aan een bepaalde episode toe is, komen er een aantal mooi gekleurde lantaarnplaatjes uit de bU6. Napoleon als jongen, als officier, als strijder, als minnaar en tenslotte als ge- Meer dan bewegende lantaarnplaatjes zijn het niet geworden, daar elke span ning er aan ontbreekt. Een gevecht lijkt meer op een poppenspel en een liefdes scène i6 geworden tot een stumperige vertoning. De toeschouwers wordt ver zocht bijna drie uur lang naar al die plaatjes te kijken in Luxor. Maar hij moet dan niet huiswaarts gaan met de troostrijke gedachte, dat die lange zilt hem een getrouw beeld van Napoleon heeft opgelewrd. Hij heeft weliswaar Beethoven zelf de Eroica op de piano horen en zien spelen, maar zelfs een niet doorgewinterde bioscoopbezoeker zal zijn ogen uitwrijven als hij ziet, dat Erich von Stroheim de grote meester gestalte moet geven. Men had moeilijk een figuur kunnen vinden, die minder van Beetho ven weg heeft dan deze acteur. Michèle Morgan slooft zich uit als Joséphtoe zo verleidelijk mogelijk te doen, en verder zien we dan nog Damn Robin als Désirèe en zowaar ook Danielle DarJeux in de rol van Eleonore. Iedere bewogenheid ie aan dit spel vreemd. Slechte éé>n figuur houdt ln een scène van drie minuten de aan dacht volledig gespannen, en wel de Oos tenrijkse Maria Schneil ais Marie-Louise van Oostenrijk. Daniel Gelin geeft een bijzoader zwakke uitbeelding van de Jon ge Napoleon. Voor de oudere dictator heeft men de vertolker van een oneindi ge reeks schurkenrollen, Raymond Pel legrini, uitgèzocht. Hij doet het wat beter dan Gelin, maar toch zeker niet zo goed, dat hier van een creatie sprake is. Napo leon its het idool van vele Fransen, voor wie met deze film dan wel een zekere ontnuchtering is weggelegd. (Sacha Guitry levert zijn ei pen eipen- ijze kfjk op Napoleon). De Twee Wezen Het LIdotheater komt met de zoveelste verfilming van Adolfo d'Ennery's stok oude roman De Twee Wezen voor de dag. Als we het aMemaal goed hebben bijge houden zagen de filmproducenten er nu de vijfde maal brood ln deze melo dramatische geschiedenis uit 1784 op de celluloidbahd vast te leggen, ditmaal zelfs met een overvloedig gebruik van schitterende kleuren. De twee befaamde gaan men herinnert zich dat misschien nog wel naar Parijs om een oogarts te zoeken, want het ene arme kind is blind geworden. Ze worden wreed gescheiden, vallen dn handen van gewe tenloze schurken en een zee van ellende golft de bioscoop dn. Het ene (blinde) meisje wordt geëxploiteerd door een be delares, heit andere komt op de speur tocht naar de verdwenen zuster zelfs in de gevangenis terecht. Zo kan men dit wit-zwartepel in Italiaanse kleuren aan schouwen, compleet met hoffeesten, uni formen en ook bittere armoede. Het is de bedoeling, dat bij het verwerken van diit verhaal stromen tranen worden ver goten. Of dit in &eze tijd nog wel zo vlot gaat t twéé i i in het oude Jacht op blond Een zekere Mdskey Spillane boekt de laatste jaren een fabelachtig succes met zijn detectiveromans. In Amerika lopen de oplagen in de miljoenen, en dat wil zelfs voor dat land heel wat zeggm. Die opgang is niet te danken aan des schrij- kundigheid. integendeel, zijn ver halen kurfnen alleen maar wat de intrige betreft worden geslikt door een goed gelovig publiek. Neen. met hem is wat anders aan de hand: Spillane etaleert ln zijn werken een bijzonder navrant soort sadisme, vooral met betrekking tot vrou- En over dit soort gruwelen willen hele volksstammen gaarne lezen. Vandaar, dat Hollywood 'zich ook over hem ont fermd heeft. 1 van de beruchtste boeken van Spillane's hand, „The long walt", Is nu onder de titel „Jacht op blond" In Rex te zien. Het verhaal is te zot om los t« lopen, maar dat is uiteraard niet het be langrijkste. De begaafde acteur Anthony Qtimn. die in „La Strada" al van zich deed spreken, loopt in dit produkt rond ais man, die zijn geheugen heeft ver loren ten gevolge van een ongeluk. W.iu- hij terugkeert in zijn vaderitad blijkt, dat hij wegens moord wordt ge zocht. En dan begint een serie ijsoiijke avonturen, waarin gemoord, gevochten en gevrijd wordt naar hartelust. „Een Gilhet Geluid van Scheuren de Zijde Een Schotaldus wordt dit fraais per advertentie omschreven. Die wreed verscheurde zijde hebben we niet kunnen ontdekken, maar de rest er allemaal wel. WIJ noemen zo'n him een onverhulde aanslag op de gees telijke volksgezondheid. (Onmogelijk verhaal met sadistische In slag).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 3