C.J.M.V. als een brug tussen
de volkeren
Socialistisch standpunt: voor
iedere student studieloon
Jeugd begeert vurig, vertrouwen
te stellen in ouderen
ZATERDAG 28 JANUARI 1956
Waar is uw gelooi I Het huwelijk naar de Bijbel
Verbroedering IS.A. V.O.-soldaten
(Van i
correspondent te Bonn)
Gedurende vier dagen hebben de
C.J.M.V.-secretarissen uit zeven landen,
onder voorzitterschap van de leider van
het Internationale bureau der Y.M.C.A.
In Genève, de Amerikaan dr. Llmbert.
In Bonn vergaderd.
Nadat eerst het uitvoerende comité
voor Europa was bijeengekomen, heeft
het „Armed Forces Services Commit
tee" zich beraden over de gemeen-
schappelijke welzljnaverzorging der bond
genootschappelijke militairen in West-
Duitsland. Het ging er hlerbU vooral
om de lichamelijke en geestelijke ver
zorging der Westdultae militairen, die
binnenkort hun plaatsen naast de sol
daten der overige Westeuropese landen
die tot de N.A.V.O. behoren, in het
reeds bestaande en beproefde systeem
In te passen.
die
>liek,
straks zowel N.A.V.O.- als West-
duitse troepen zullen zijn gelegerd.
Men wil daarbij de verbroedering
sen de N.A.V.O.-soldaten en hun nieu
we Westduitse wapenbroeders bevorde
ren en voorkomen, dat de welzijnsver-
zorging der geallieerde en Westduitse
troepen separaat wordt verzorgd. Hier
over zal in de naaste toekomst tussen
de landelijke vertegenwoordigers der
C.J.M.V. voortdurend contact worden
onderhouden. Dr. Limbert heeft de West
duitse minister van buitenlandse zaken,
dr. von Brentano, van deze plannen der
Y.M.CA. op de hoogte gebracht en
voorts onderhandeld met de minister
Boek
„Heeft- het Uur H voor de wereld
geslagen?" door Charles Noël Martin.
Ultg. Gottmer, 216 blz.
des Sciences een mededeling gedaan
over de gevolgen van atoomexplosies;
•gevolgen die naar zijn mening veel
ontstellender zijn dan andere geleerden
geneigd zijn aan te nemen; gevolgen
die er niet alleen zijn in een atoomoor
log. maar ook nu reeds. Voor het gro
te publiek werkte hij een en ander uit
in een boek. dat thans ook (en uitste
kend) in het Nederlands is vertaald
(door dr. R. van Campen'. Noël Mar
tin doet een hartstochtelijk beroep op
de autoriteiten (gelijk ook o.a. Albert
Einstein, die een voorwoord schrijft, ge
daan heeft) toch r.iet langer te hande
len als de apen, die zonder de ge
volgen te kunnen overzien bezig zijn
een ergens gevonden granaat te demon
teren.
West-Duitsland. waar de samenwerking
tussen N.A.V.O.-troepen en de West
duitse militairen die in de loop der
komende jaren zullen worden opgesteld,
voor het eerst aan de praktijk zal wor
den getoetst, kan de C.J.M.V. bewijzen,
dat zij „een brug tussen de volkeren"
is. zo zei de Westduitse landelijke secre
taris der C.J.M.V., Farres Dannemann
(tevens gevolmachtigde voor jeugdaan-
gelegenheden bij de Westduitse Bonds
dag) uit Keulen, die aan de vergaderin
gen had deelgenomen.
De Europese afdelingen der Y.M.C.A
zullen ln de loop van het volgende
jaar in Denemarken of Zweden
grote conferentie houden.
Prof. dr. K. Dijk
Comm. v. Beheer deel van
kerkeraad
Prof. dr. K. DUk heeft te Sneek in eer
rede voor de provinciale commissie var
beheer in Friesland het werk van d«
commissie van beheer ten volle kerke
werk genoemd. De hoogleraar trok
hieruit de consekwentie, dat da
commissies niet buiten de kerkeraden
moeten blijven staan.
Prof. Dijk was van oordeel, dat in de
commissies van beheer, zoals de Geref.
Kerken die kennen, ook zeker plaats is
voor de vrouw.
Volgens hem mag het beheer van dt
kerkelijke goederen nooit los komen t*
staan van de kerkeraad; degenen, dis
met het stoffelijk beheer belast zijn.
mogen nooit .zelfstandig, buiten de ker
keraad om besluiten kunnen
"cant n
nimmer in zaken, die het stoffelijk be
heer aangaan, de vertrouwensmannen
I passeren, die hij zelf heeft aangesteld
en zelf ter hand nemen wat is opge
dragen aan de commissies van beheei
Wat het Convent van Wesel daarove
heeft gezegd moeten de ouderlingen va.,
dee tijd telkens opnieuw bedenken ,.tot
hun eicen leer en vertroosting" aldus
prof. Dijk.
Paus Plus de Twaafde heeft zich ver
enigd met het advies van zjjn naaste
medewerkers om zichzelve meer rust
te gunnen. Eén dag van de week
vermoedelijk de zaterdag xal hjj
geen audiënties verlenen en geen
redevoeringen uitspreken.
Gistermiddag is de heer H. Huisman, le
raar aan het Barlaeus-gymnaslum. ge
promoveerd tot doctor in de letteren
en wijsbeeeerte aan de Vrije
sltelt. Nadat de promovendus zlin dis
sertatie. getiteld; „Augustinus' briefwis
seling met Nectarius" had verdedigd,
reikte de promotor, prof. dr. Av'Sizoo.
die Latijn en Grieks uit de Keizertijd
doceert aan de V.U., hem de bul uifl
MELODIE en WOORD
der Ether golven
Zondag 29 Januari 19S6
Hilversum I 402 m. VARA: 8.00 Nws;
8.18 V h platteland; 8.30 Gevar Pr°8r- 9<3
..Geestelijk leven." caus; 10.00 Componisten-
portret; 10.40 Met en zonder omslag; 1.10
Lichte muz. AVRO; 12 00 Lichte muz;__W.30
Sportspl
12 50 Rep Olympi
I Nws; 13.05 V "J"
13.10 Gevar progr v d mil;
vintei
of gra
Radio
„Het leven vs
16.30 Sport
.00 Boekbespr;
en solist; 15-20
•rsp; 16.05 Gr
ortüi'lsl: 18.05 Sportjourn.
8 30 Korte Ned Hen.- kerkd. IKOR:
:oóg v d kind; 19 Conti
VPRO
.00 V
eeland; 19.35 „Met
AVRO; 20.00 Nw!
ork en s. Sm
21.30 Hei
Gram; 2C
spelen; 23.00 Ni
20.05 Klein
21.00 Lichte
-ngym; 21.50 Lichte muz:
12 40 Rep
_3.00 Nws:
Zuidamerikas
watent: 9 45 Geestelijke lledi
Baptisten kerkdienst; 1-1.30 Gram;
pelconc. KRO: 12.15
mondorgel
gelcon
12.40
1255 Zonn»
13.10 Gram;
14.00 V d k;
Gram; 15.25
Hawailan-gltaar
.00 Nws en Kath nw.
Boekbespr; 13.55 Gram
17.00 Jeugddienst; 18.00 „De
ca 18.30 ..Overpeinzingen van een dorpsdo
minee"; ra 18 40 Mui caus. ca 18.45 Ca-is
NCRV: 19.00 Boekbespr; 19 10 Samenzang;
De sDrineulan.,.—
Lichti
21.05 „De strijd om de toren", hoorsp:
31.50 Promenade ork en solist: 22.45 Avond
gebed en lit kal; 23 00 Nws: 23.15—24.00
PUZZEL NO. 326
HORIZONTAAL: 1 Schrede. 4 ogen
blik 6 Zuidafr. heuvel, 7 dier, 9 coupon
stof, 11 bevel, 13 kleur, 14 ongevuld, 15
vissoort. 17 familielid. 19 genoeg. 21 zin.
lust 22 soort brood. 23 telwoord.
VERTIKAAL' 1 Voor, 2 sneeuwschoen,
3 bi. rouw, 4 bron, 5 buis, 8 verdovend
middel. 10 welpenleidster. 11 vruchten
nat. 12 voegwoord. 16 te eniger tijd, 17
boom. 18 vaartuig, 19 hemellichaam. 20
hoeveelheid.
OPLOSSING PUZZEL NO. 325
HORIZONTAAL: 1 Verbond 8 ba
10 is. 12 rus. 13 S E 14 opoe. 16 tras. 18
nor. 19 ANP. 20 inkt. 22 kneu. 23
rei. 26 li. 27 panne. 29 opstand.
VERTIKAAL; 2 Eb. 3 rare. 4 brij, 5
25 ent, 27 p.p., 28
r.10 Gym; 7.20 Gra
Jer en muz: 8.30
Grai
i Licl
9.35
mermuz. VPRO; 10... M
caus; 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Lich
te muz; 11.00 Gram; 12.00 Dansmuz; 1250
h»nd- en tuinb meded; 12.33 V h plattelan
12.38 Hammondorgelspel: 13.00 Nws; 13.15
d middenstand; 13.20 Strijkork; 13.45 V
vrouw; 14.00 ^.De meisjes uit Viterb<
Olymplsc
Act: 18.25 Klar
18.55 V d jeugd; 19.0:
geringsuitz: Landb rubriek: Klankb c
tikt"; 21.00 Dar
ork erf solist; 22.4;
24.00 „Johan Kaar
21.50 Radio Phll-
ram; 23.00 Ni
veertig jaar
Beroepingswerk
NED HERV. KERK
Beroepen: te St. Annaparochle D. J
Froentjes te Nijenga.
Aangenomen: benoeming tot vic. te
Alphen aan de Rijn. J. de Waard ka l'
te Voorburg.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Amsterdam-Zuid
(voor de arbeid in de Valeriuskliniek
J. Popma te Amsterdam.
BAPTISTEN GEMEENTEN
Aangenomen: naar Deventer. E. J.
Huizing kand. te Ter Apel.
Mensen en feiten
De onlangs nieuw benoemde opperrab
bijn voor provinciaal Nederland dit
Is geheel Nederland bulten de syna
gogale ressorten Amsterdam, Rotter
dam en Den Haag dr. E. Berlin-
ger, zal 5 februari a.s. ln de syna
goge van zijn toekomstige standplaats
Utrecht tot opperrabbijn worden ge
ïnstalleerd. Rabbijn Berlinger is ln
1904 in Illlngen in het Saargebied ge
boren, hij studeerde aan de univer
siteit van Heidelberg en genoot zijn
Joods theologische opleiding op het
Rabblnerseminar te Berlijn. Nadat hij
rabbijn te Posen en Malmö was ge
weest volgde zijn benoeming tot op
perrabbijn in Helsinki. Op 11 juli 1954
werd h|j als rabbijn te Utrecht ge
ïnstalleerd,
iu mr. A. E. Stoop is afgetreden als
vice-voorzltter van het bestuur van de
federatie van Herv. Diaconieën, is in
zijn plaats als zodanig benoemd de
heer A. J. Rotteveel, tot nu toe seci
ris van de Federatie en voorzitter
het college van diakenen van de Herv.
gemeente te 's-Gravenhage. In diens
plaats is thans tot secretaris benoemd
de heer D. Monshouwer te Nijmegen, I
die de Hervormde gemeente in zjjn I
woonplaats reeds meer dan veertig jaar
als diaken dient. Tot bestuurslid van
de landelijke Herv. bouwstichting heeft
het federatiebestuur benoemd, mr. A.
Frank. I
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
Angst is onze metgezel door het
leven. De ene mens is bang voor
de ander en de gehele mensheid
is bang voor de machten der
natuur, ook als zij in staat is die
natuurkrachten voor een deel aan
zich ondergeschikt te maken. De
mensheid van vandaag is bang
voor oorlog en
bang voorde gi
gantische krach
ten die zij bij de
atoomsplitsing
heeft ontdekt.
Men ziet dat zo
niet, want dê
wereld leeft zo
op het oog wel
prettig voort met
veel charmant vertoon en veel
praten maar bij u en bij mij,
mensen die al een of twee oorlogen
hebben meegemaakt, is die angst
soms heel voelbaar!
„Waar is uw geloof?" zegt Jezus
tot zijn discipelen, als hij een
onvermijdelijk lijkende schipbreuk
heeft voorkomen en de winden en
de zee heeft bëstraft. Lucas
schrijft als antwoord; „Maar zij.
bevreesd zijnde, verwonderden
zich" De angst verlamt het ge
loof, als het er werkelijk op .aan
komt.
In de Bijbel lezen en bidden
dat is de voeding van het geloof.
En de remedie tegen die bege
leidster van ons leven; de angst.
Prof. H. T. Zwiers, hoogleraar in de af
deling bouwkunde heeft de Technische
Hogeschool verlaten om zich geheel aan
zijn architectenpraktijk te gaan wijden.
in aanwezigheid van zeer vele colle
ga's, studenten, leden van de weten
schappelijke staf, e.a. gaf hij gistermid
dag in de grote vergaderzaal van de afd.
bouwkunde zijn afscheidscollege over
de mogelijke ontwikkeling van het bou
wen. De hoogleraar stond daarbij stil bij
de ontwikkeling welke zich tot dusver
heeft voltrokken. Het gevaar van onze
„tijfi is de eenvormigheid., waarlegen ern
stig gewaakt dient te worden. Èen nieuw
Ba oei zal worden gebouwd, dat slechts
in een nieuwe spraakverwarring ten on
der zou gaan.
Er is slechts een toekomst weggelegd
voor die architecten, die weten mee te
gaan met de ontwikkelingen op het ge
bied van de structuur en de bouwtech
nieken. zo betoogde prof Zwiers.
Na zijn college werd de hoogleraar
toegesproken door dr. C. H. van der
Leeuw, namens het college van curato
ren, die prof. Zwiers een integrale per
soonlijkheid noemde op het gebied van
de architectuur.
De rector-magnificus, prof. dr. O. Bot-
tema, bood namens hoogleraren, archi
tecten, studenten, oud-studenten, leden
van de wetenschappelijke staf en het
personeel ruim vijftig grammofoonpla
ten aan en een bedrog voor een disco
teek.
Voorts spraken nog
van onze tijd r-ELIJK GISTEREN reeds werd aan-
gestipt, ligt, naar het ons voor.
komt, het motief tot indiening van het
amendement betreffende wederopne
ming van het hoofd-zijn van de man
dieper dan uit de korte en vlakke toe
lichting blijkt.
..De wet beschouwt het huwelijk
alleen in deszelfs burgerrechtelijke
rechtsbetrekkingen", zegt weliswaar
artikel 83 van het Burgerlijk Wet
boek. maar voor het „hoe" van die
beschouwing is niet onverschillig,
welke opvatting van het huwelijk
daarachter ligt. En nu zal het onge
twijfeld de bedoeling van genoemd
amendement zijn, in de wet te doen
uitkomen, dat het huwelijk naar zijn
wezen niet slechts „contract" is, maar
een organische gemeenschap voor het
leven van geheel eigen aard, die tege
lijk het bovenpersoonlijk karakter
van goddelijke instelling draagt.
Uit dien hoofde heeft het amende-
ment zeker zin, ook al lijkt het ons
niet geheel toereikend. (Over dit
W. C. Boks, j laatste echter straks pas een enkel
voorzitter van de afdeling bouwkundig»
ingenieurs ven de Vereniging van Delft-
se Ingenieurs.. en ir. A. J. van der Steur,
namens de Bond van Ned. architecten.
Tot slot hield prof. Zwiers een recep
tie welke door zeer velen werd bezocht.
woord.)
Eveneens zullen de ondertekenaars
rekening gehouden hebben met het
feit, dat schrapping van het hoofd-
o.. k. en
w., iicciv het nij
verheidsonderwijs, mej. W. B. Uitten-
houd, gistermiddag in Arnhem offici
eel geopend de Louise de Coligny-
school. waarmee ook vnor dit deel van
het land een christelijke nijverheids
school voor meisjes rjjk is geworden.
Rotterdams studentenforum
Voorwaarden: binnen beperkte tijd
slagen voor bepaalde examens
EDERE student behoort recht te
hebben op een studieloon,
.-de dag: 8 00 Nws en weer
8.13 Sportuitsl; 8.25 Gram; 9.00 V
en; 9.25 V d vrouw; 9.35 Mastklimmer!
i Gram; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gram
der; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33
Pianoduo; 12.53 Gram en act: 13.00 Nws;
13.15 Negro-spirituals; 13.35 Gram; 14.05
16.00 Bijbellezing;
4.45 V d
lksmuz; 15.45 Gram;
16.30 Strijkkwartet;
7.15 V d Jeugd; 17.30
17.45 Regeringsultz;
prof dr H J Lar
Sport; 18.30 G
,.V»»lk en Sta;
20.00 Radiokra
22.00 .Sunfed. I
14.H
15.10 Ol
Ir; 17.00 Sch»
Weerber; 19 C
19.30 Gram; 20.00 „Gullty
Ork conc; 21.30 „Starstr
22 15 Rep; 22.25 Hoorsp; 23.45
16.10 FUmkron;
ork; 18.00 V d
19.00 Nws; 19 13 Caus
"o-
„Starstruck"
Dagb; 12 1!
12 00 Mi.
dr; 1230 Dansmuz: 13.15 Ork
Idem; 14 45 V d kind: 15.""
16 00 Lichte muz; 16.45 Ai
13 45
-_J 17.15'
...l Dale's Dagb; 17.30 Hoorsp; 19 00 Gram;
19.30 V d jeugd; 19.45 Hoorsp: 20.00 Nws;
20.25 Sport; 20.30 Hoorsp; 21.00 Verz pngr;
21.30 Lichte muz; 22.30 Quiz; 23.00 Nws;
23.15 Gevar muz: 23.45 Jazzmuz; 24 00 Voor-
dr; 0.15 Dansmuz; 0 45 Progr overz; 0.50
12.30
2.42 Gram
13.15 Ork
dio; 15.2C
d zieken;
m0.55—1.00 Ni-
Brussel 324 m. 11.45 en 12.15 Gri
Weerber; 12.34 V d landbouwer
(Om 12.50 Koersen); 13.00 Ni
conc: 13 50 Gram; 14.00 Schc
Gram; 16.00 Koersen: 16.02
17.00 Nws; 17.10 Lichte muz;
Diano; 18 00 Franse les: 18.15
•kbespr; 18.30 V d sold;
22 00 Nws: 22.15 Ork conc: 22 55-23 00 Nw
Brussel 484 m. 12.00 Gram; 13 00 Nwt
13.15 Gram; 13.15 Idem: 14.15 Kamermu:
15.00 Ork
17.15 Gr
19.30 Ni
20 55 H<
vous: 21
BBC, lltti
gelse les v<
les en les 31. deel 2.
22 5a Nw
21.25 Grj
.00-8.15 En-
beglnnelingen. een uitspi
- 'Op 464 en 76
Bij intrede in de maatschappij
tijd niet
zoeken of ver te gaan om
te weten te komen, hoe het
in de wereld toegaat, wat
in de wereld te koop is en
wat daarin van .haar ga
ding is. De krant, de radio
en allerlei vormen van re
clame zoeken haar uit zich-
- Wonderlijk weinrgf moeite
heeft de, jeugd, nodig om
zich in 'onze maatschappij
thuis te voelen; De jeugdi
ge mens lijkt een kame
leon. die verrassende
gelijkheden heeft
de
HOEWEL prof. Van Ries-
sen de ernst van de
toestand niet wil onder
schatten, wijst hij toch ook
hoopgevende mogelijkheden
aan. De verrassende eer
lijkheid en openhartigheid
van de moderne jeugd
geeft de maatschappij na
melijk buitengewone kan
sen. Deze jeu-gd begeert vu
rig, vertrouwen te stellen
in ouderen,-die vertrouwen
in zichz'eTf' eh'in onze be
schaving hébben. Onder'die'
afvragen in onvervuld, daar de maat- omstandigheden wil de
naatschappij schappelijke vrijheid daar- jeugd gezagsdragers res-
wil zij zich
Maar het
ontbreekt ook hen aan
allesomvattende geloof
ik, al
dus prof. Van Riessen twee he
rnstige tekortkomingen te in
fn deze dynamische tijd
betekent de grotere bedre
venheid van de jeugd
zich een nieuwe we
eigen te maken zelfs het
autoriteitsverlies van de
ouderen. Het zijn de oude
die snel uit de
behoefte van door overtuigingen laten
sportieve element inspireren. Maar zij zoekt
arbeid. de pro- naar een allesomvattend
motie, de school en de geloof,
politiek is uitgebannen. Dit Met betrekking tot de
de jeugd, of zij r ch dat be- gevoel van onbehagen in structuur der maatschappij
wust is of niet, ernstig ge- de maatschappij wordt af- bestaan hier en daar bo-
schaad worden. gereageerd door het vor- vendien veelbelovende ini-
men van de informele tiatieven voor het doorbre-
ag, of men niet bij groep in het bedrijf, de ken van de collectivistische
aandacht en
moet daarbij
werplrl de ieuSd zelf tekortkomin- „streetgang", overspannen situatie.
ae,n pnr.ctat4.rpn in*n. enthousiasme voor de activiteit
;port,^ de voldoening in de vooral gericht worden op
gen moet constateren,
verre zij zelf ontzonken is
aan die voorwaarden, laat
„~a prof. Van Riessen rustéta.
geraken Tij geneigd Hij meent eKvenw,el' d?1 te' misdadige praktijk,
w.' .t^c ii.HfpVaph ze vraaS bevestigend be- zelfs in het existent
zijn hun steeds twijfelach- qntWOOrd moet worden, ook
al beperkt hij zich tot de
tiger autoriteit
jeugd in te ruilen voor een
verhouding van kameraad
schap, ja zelfs voor een
potsierlijke en nimmer ge
slaagde poging om voor de
helft van hun leeftijd aan
gezien te worden.
En toch is het helemaal
niet zo florissant met de in
trede van de jeugd in de
maatschappij. Prof. dr. ir.
H. van Riessen wijdt hier-
artikel in Schering
■erzetsbeweging, zucht het herstel
avontuur in oorlog en heidsruimte
jken en in zijn werk en zijn leven,
existentialisme, op het herstel van de klei
ne gemeenschap als knoop-
uot „r-a- Ten aanzien van het Punt van een afgeronde
onWr^IJpnHp tweede punt, de geestelijke verantwoordelijkheid, en
stuk de onbevredigende sjgnatuur van onz€ mBat- zodoende op de vereenvon-
maatschappelijke situaties. schappij schrijft prof. Van msmg van het leven. Zeer
Riessen, dat er geen ant- belangrijk daarvoor is, dat
woord meer gegeven wordt de dirigerende (leidingge-
op de vraag naar de zin vende) functie der weten
van het leven. Het is de schap plaats mzakt voor
crisis van het luchtledige, een adviserende,
dat bij het falen van het irMaar tenslotte ziet prof.
wetenschapsideaal inzake Van Riessen de weg die
Wat betreft het bouwplan de laatste levensvragen ont- naar God leidt als de enig
Van Riessen stond. De wetenschap, die waarachtige uitweg uit de
het geloof zo definitief over- geloofscrisis van deze_tijd.
het teleurstellende bouw-
atschappij
merkt prof.
'l.'ïï.'ÏZ'Lïïr.ïïZiffi -<P. dat collectivisme de
inslag het instructieblad ^0!elli]theia va„ hït m„,_
Gereformeerde
jeugdweriv^ Hö somt
mnel.ik leve-, Phceerdheid
gelijkheid
zijn in de maatschappij we
zenlijk aantast. De gecom-
laat i
veelal ontbreekt.
maatschappelijk leven
bijzondere behoefte heeft
het haar juist
«k-t £at de
begrip
Kort samengevat zijn de spoedig opgeeft,
voorwaarden: een sfeer
vertrouwen, inzicht in
omgeving, geloof
de ondoorzichtigheid
vertrouwen
de ernstig geschokt wordt
dat hem ook de
scheen te habben,
reeds binnen een
eeuw met lege handen
staan. De voorwaarde voor
het vertrouwen en voor het
En i
de eigen taak, vrij- zijn eigen optreden ont-
gemeen- gaat. De verwachting zich
zelf
die weg zegt Chris-
dat Hij de weg Zelf
is en dat niemand tot de
Vader komt dan door Hem.
In die weg van het geloof
moet niet alleen het hart
De van- van de mens met God ver
ban het bonden worden, maar moet
zijn vertrouwen van voorheen de gehele levenspraktijk
meet af heeft plaats gemaakt voor pet al haar drijfveren in
een diepe twijfel. Voor ge- het licht van ware religieu-
zag is een welwillende ka- ze perspectieven en van een
meraadschap .in de plaats godsdienstige zingeving
gekomen en straf en tucht hersteld worden, aldus
kunnen zijn blijft zijn in verval geraakt.
prof. Van Riessen.
d.w.z. een geldbedrag, dat hem
in de gelegenheid stelt een studie
te volgen, wanneer hü dit wenst
en wanneer h^ hiertoe in staat
is. Studieloon moet gezien worden
als middel tot rechtsverwezenlij-
king in de studentenwereld.
Dit standpunt werd gisteravond ver
dedigd door de leden van de socialis
tische studentenvereniging Politeia te
Rotterdam tijdens een forum, dat in het
Rotterdamse beursgebouw gehouden
werd over liet onderwerp Studieloon. Be
halve de leden van Politeia bestond het
forum nit leden van de liberale studen
tenvereniging Rotterdam (L.S.V.R.).
De liberale forumleden namen een
standpunt in, dat lijnrecht tegenover het
socialistische stond. Eerstgenoemden
voerden aan dat een algemeen studie
loon een sterke toeneming van het aan-
tal studenten zal betekenen, een tekort
aan werkgelegenheid voor afgestudeer
den en een overbelasting van de uni
versiteiten. Bovendien zouden er voor
de studenten uit de „lagere milieus"
meer problemen blijken te zijn dan al
leen de financiële. Studieloon betekent
systeem van nivelleringstendenzen,
waarvarr de konsekwebties niet te over-
'en zijn, aldus de liberale leden.
De verwezenlijking van het studieloon
stelde men zich van socialistische zijde
door het periodiek toekennen van
een vast bedrag door de staat aan iede
re student, waarbij echter na de aan
vang van de studie binnen een vastge
stelde tijd bepaalde examens met gun
stig gevolg afgelegd moeten worden.
Zakt men voor de examens dan dient
daarop verwijdering van de universiteit
of hogeschool te volgen en dus Intrek
king van het studieloon.
Dit is in principe het standpunt var
Politeia, al werd toegegeven, dat ei
zich bijzondere gevallen kunnen voor
doen. waarbij de senaat de bevoegheid
moet hebben afwijkende bepalingen In
acht te nemen. Aan de senaat
de uitvoering van het systeem
dieloon moeten worden opgedragen. De
leden van Politeia achtten deze handel
wijze niet in strijd met de (doer de libe
ralen zo genoemde) academische vrij
heid, want de vrijheid voor de hoogle
raren en de vrijheid voor de studenten
in de keuze van hun studierichting blij-
imimers bestaan. Alleen de catego-
j»..JJ* :n zlj„
bij studieloon wel degel
sprake is van dwang; namelijk ten a
zien van het afbreken van de studie
het later hervatten, ten aanzien van
tijdstip der exèmens etc. Er zou
relatie student-overheid ontstaan,
voor de student verplichtingen m
brengt en waarbij de overheid eisen 1
stellen. „De sappige kool van de vrijh
moet niet geófferd worden aan de tv
felachtig rechtvaardige geit".
Renteloze voorschotten die niet terug
betaald behoeven te worden na een met
succes afsluiten van de studie, zouden
de enige financiële tegemoetkoming moe
ten zijn en dan nog alleen voor de bij
zonder begaafden.
Het forum stond onder leiding vai
prof. dr. H. J. Witteveen, hoogleraa
aan de economische hogeschool.
i 50 m.).
45.
„Dank u, dank u." De stoel met de hoge leu
ning, die O'Leary toevallig had gekozen, be
kleed met geborduurde stof, en met dunne ge
sneden armleuningen van zacht glimmend noten
hout, verhoogde, hoe dan ook, zijn aangeboren
waardigheid. „Hoe maakt u het dokter? U hebt
toch niet al te veel last van de drukte, hoop
ik?"
Dr. Balman glimlachte flauwtjes. „Neen, mer
ci, mijnheer O'Leary. Toch is het een hele taak.
Maar, dokter Letheny heeft alles in volmaakte
orde achtergelaten." Hij keek bij die woorden
verontschuldigend naar Corole, maar zij stelde
alleen belang in O'Leary.
Het gesprek sleepte zich enkele ogenblikken
heel pijnlijk voort. De enige, die midderwijl in de
kamer volkomen op zijn gemak was, was
O'Leary.
Zodra ik dit met goed fatsoen kon doen, stond
ik op om heen te gaan, want O'Leary had ge
zegd dat hij voor zaken kwam, en ik veronder
stelde natuurlijk dat het zaken waren die hij
met Corole te behandelen had.
Maida stond ook op en natuurlijk ook de
mannen.
„Een seconde, zuster Keate," merkte O'Leary
op rustige en gewone toon op. „Ik wilde u allen
alleen maar zeggen dat het onderzoek van de
gerechtelijke lijkschouwer morgenochtend gehou
den zal worden en dat u als getuigen opgeroepen
zult worden. Het spijt mij u dit op zo'n tijd t«'
moeten mededelen."
Toevallig keek ik juist terwyl hij dit zeidt
naar Corole, en zodoende zag ik dat haar zacht-
bruine vingers in de macaron knepen die zij
vasthield. »t die als een klein hoopje suiker op
de theetafel viel. Ik keek snel naar O'Leary,
het
maar zijn ogen waren blijkbaar op het houtblok,
dat op de haard lag, gericht.
Het was 'een pijnlijk ogenblik, daar in die ka
mer, waarvan zelfs de boeken langs de wand en
de vleugel in de tussenkamer zo levendig aan
dr. Letheny herinnerden. Wij zouden dus „allen"
als gétuigen gehoord worden. En enkele avon
den daarvoor hadden wij hier in deze kamer ge
zeten en hadden wij naar de Prélude geluisterd,
gespeeld door die sterke blanke vingers die nooit
meer een toets zouden aanraken.
Ik maakte mij zelf los uit deze overpeinzingen,
2eide Corole plotseling goeden dag en ging heen.
Maida volgde mij en toen wij een eind weegs op
het pad waren, dook Jim Gainsay op.
Toen het pad onder de bomen smaller werd
en ik voor de twee anderen uit liep. weet ik zeker
dat ik Jim Gainsay vrij scherp tegen Maida
hoorde zeggen:
„Ik moest u alleen spreken. U moet doen zoals
k zeg Het is van hela
,,Sst! Dat weet ik!"
Probeer u de zaak van mijn standpunt te be
kijken (Toen op nog dringender toon): „Het
is gevaarlijk om
„Sst!" viel zij hem weer opeens in de rede.
En juist op datzelfde ogenblik geloof ik dat
Maida over een tak, die over het pad gewaaid
was, struikelde.
In elk geval hoorde ik een snelle beweging
een soort van ontsteld geluid en zei Maida enigs
zins buiten adem: „Die tak ik zou bijna ge
vallen zijn!"
En toen ik mij omkeerde, zag ik nog net Jim
Gainsay de tak oprapen, er ernstig tegen buigen
en hoorde ik hem zeggen: „Dank je, oude
knaap," voor hij hem in de boomgaard
slingerde. Bij welke woorden Maida vuurrood
werd en Jim Gainsay haar een lange blik toe
wierp en enigszins onzeker lachte.
Daarna kwamen wij bij de zuidelijke ingang
en Gainsay draaide zich plotseling op zijn hielen
om met een kort: „Goeden avond!"
En geen vijftien minuten later wierp ik
oog in de personalia van de krant, die iemand
op de lessenaar voor het bijhouden van de lijs
ten had laten liggen, en vielen mijn ogen op eer
kort berichtje:
„Mevrouw J C. Allen is Dinsdag naar New-
York vertrokken. Zij heeft zaterdagavond, 9 ju
ni, met de Tuscania het land verlaten
Met de Tuscania, zaterdag, 9 juni. Dat was
gisteren. En ik weet zeker dat Gainsay van de
Tuscania gesproken had.
HOOFDSTUK VII
DE VERDWIJNENDE SLEUTEL
„Ja, ik heb dat vanochtend gezien," zei
rustige stem naast mij.
Het was Lance O'Leary. Ik wist niet dat hij
vlak bij mij was, vóór hij dat zeide. „Onze
vriend Gainsay schijnt een beetje met zijn da
tums in de war te zijn."
(Wurdt vervulgd)
schap, met name in de christelijke
kringen die zij vertegenwoordigen,
wellicht uitgelegd zal worden als een
prijsgeven in de wet van de christe
lijke grondslagen van het huwelijk.
Ook naar dit gezichtspunt verdient
het amendement waardering en steun.
INTUSSEN moeten juist wij, die ons
willen laten ie den door het Nieuw
testamentisch licht aangaande de
huwelijksverhouding, ons wèl af
vragen of- indien de wet het hoofd
zijn van de man eenzijdig als diens
recht poneert, in feite niet het bijbels
richtsnoer omgebogen wordt.
De inhoud van de begrippen hoofd
en onderdanigheid, zoals deze vanuit
de Schrift tot ons komen, zijn eigen
lijk niet in juridische zin te vatten.
En juist waar we met een over
brenging van deze begrippen naar het
juridische vlak zo vertrouwd zijn, zijn
we er niet aan ontkomen, ze anders
te laden dan Gods Woord ons leert.
Teveel ook is ander vergelijkings
materiaal (zoals de verhouding van
overheid en onderdaan) hier overheen
gespreid en is vandaar uit verder ge
dacht en geredeneerd.
Maar juist die Schriftgedeelten, die
gewoonlijk ter rechtvaardiging wor
den aangevoerd, blijken bij nauw
keurige bestudering een geheel andere
geest te ademen. De logische en juri
dische consequenties, die wij uit de
tot de vrouw gerichte vermaningen
plegen te trekken, blijken in de be-
KANTTEKENING
treffende Schriftgedeelten geen hou
vast te vinden. Indien we goed lezen,
ligt alles radicaal anders, zó anders,
dat ons ook daarin tegenstraalt de
weerspiegeling in het huwelijk van
het geheimenis in de verhouding van
Christus tot Zijn gemeente.
^/"ANNEER MEN de Nieuwtestamen
tische gegevens overziet, valk op,
dat nimmer sprakeis van een op
dracht aan de man, een rechtspositie
als hoofd in te nemen- Aangaande
diens hoofd-zijn worden we met name
ingelicht door hetgeen tot de vrouw
wordt gezegd. Zij moet hem die plaats
geven door zich voor hem in te zet
ten, hem onderdanig te zijn, en hij
verkrijgt zijnerzijds die plaats niet, zo
als wij zouden denken, door zelf
een gezagspositie in te nemen, maar
door zijn vrouw in zelfovergave lief
te hebben (Eph. 5 25),
Elke maal, dat een gebod gericht
wordt aan de vrouw, loopt daarmee
parallel een gebod aan'dé man^Tnaar
dit laatste is nooit 'de juridische tegen
pool, die voor de hand zou 'liggen en
die wij er zelf ook zo vaak ten on
rechte van maken.
Het ,,gij vrouwen zijt onderdanig''
gaat nimmer gepaard met een op
wekking jegens de man, zijn gezag
laten gelden of heerschappij te
oefenen, maar steeds met een aan
maning, haar iief te hebben (Kol.
3 18, 19; Eph. 5 22, 25. e.v.) of haar
eer te geven (1 Petrus 3:1, -7).
Wanneer we dan zien, dat de liefde,
waartoe de man opgeroepen wordt,
symbool bedoelt te zijn van de liefde
Christus, die naar .haar kern ais
telfovergave wordt geschetst, dan is
duidelijk, hoezeer de hier bedoelde
rerhouding tussen man en vrouw van
een geheel eigen dimensie is, welke
zich onmogelijk in juridische begrip
pen Iaat vangen.
£JET IS GOED, ons er rekenschap
te geven, dat. wanneer de wet
stelt: „De man is het hoofd der echt
vereniging". in deze formulering de
kern naar bijbelse zin van die functie
op geen enkele wijze wordt gevat.
Bovendien dienen we ons er van be
wust te zijn, dat, voor zover er in
deze regel toch een poging tót be
nadering van de Nieuwtestamentische
grondgedachte van het huwelijk be
sloten ligt, er tegelijk een verleiding
In gegeven is, dit hoofd-zijn gesaecula-
riSeerd als een recht te zien, hetgeen
juist van belemmerende Invloed kan
zijn voor een optreden als hoofd naar
de maatstaf van het Evangelie.
Ons dit voor ogen stellende, blijkt
wel, hoe nodig het voor een christen
is, in zijn hart een diep besef van het
bijbels richtsnoer voor het huwelijk
mee te dragen. En ook, hoe gering de
mogelijkheid is, in de rechtsregeling
aan dit richtsnoer op enigerlei wijze
vorm te geven.
H^t bovenstaande is niet naar voren
gebracht om uiteindel'jk toch nog het
amendement af te wijzen. Weder
opneming van de geschrapte regel
heeft toch wel degelijk positieve zin,
omdat daarin iets tot uitdrukking komt
van het aan huwelijksverhouding in-
haerente organisch karakter, dat ook
lor het rechtsleven van betekenis is.
Met dit organisch karakter is in het
aanhangige wetsontwerp meer en
beter rekening gehouden dan in het
thans geldende recht. Maar naar onze
overtuiging is herstel van het hoofd
schap zonder meer voor dit doel te
eenzijdig en te weinig.
Niet onwenselijk lijkt ons een kleine
aanvulling, waarin duidelijker tot
uiting komt. dat het in die organische
leenschap gaat om een band tussen
twee gelijkwaardige partijen, waarbij
de verantwoordelijkheid voor huwe
lijks- en gezinsleven gezamenlijk door
'eder op eigen wijze gedragen wordt.