B
n
Baron Van Boetzelaer (82 jaar)
gisternacht overleden
Hoe ver gaat de aanpassing in
het evangelisatie-werk
Haagse Post als Don Quichotte
2
MAANDAG 23 JANUARI 1956
Hij stelde zijn leven in dienst van de zending
DR. C. W. TH. BARON VAN
BOETZELAER VAN ASPE-
REN EN DUBBELDAM,
destijds eerste voorzitter van de
Oecumenische Raad, die in 1935
in ons land werd opgericht, is in
de nacht van zaterdag op zondag
op 82-jarige leeftijd in zijn wo
ning te De Bilt ontslapen. Baron
van Boetzelaer nam jarenlang een
vooraanstaande plaats in bij het
zendingswerk van de Ned. Herv.
Kerk.
Het was bekend, dat men baron Van
Boetzelaer vrijwel overal voor kon win
nen als het in het belang van de zending
was. Zo stelde hij vele malen zijn land
goed open voor de zendingsdagen der
verschillende kerken in de classis
Utrecht. Met name werden de zendings
dagen van de Chr. Geref. Kerken hier
elk jaar in de openlucht gehouden.
Als eerste zendingsconsul van de Ned.
Herv. Kerk in Indië vertrok dr. Van
Boetzelaer in 1006 naar Batavia. In 1919
keerde hij naar Nederland terug en
vestigde zich op zijn landgoed Sand-
wijck in De Bilt. In 1921 volgde zijn
benoeming tot voorzitter van de zen
dingsstudieraad. Voorts bekleedde hij
nog de functies van tweede voorzitter
van de Internationale Zendingsraad,
voorzitter van de Nederlandse Zendings
raad en ondervoorzitter van het Ned.
Bijbelgenootschap.
Veelvuldig waren de publikaties over
kerk en zendingsgeschiedenis, die van
zijn hand verschenen. Hij promoveerde
in 1906 op het proefschrift: getiteld „De
Gereformeerde Kerken in Nederland
de zending in Oost-Indië ten dage i
de Oost-Indische Compagnie".
In 1947 publiceerde hij nog:
Protestantse Kerk in Nederlands-Indië".
Gedurende acht jaren, van 1929 tot 1937.
had dr. Van Boetzelaer namens de
C.H.U. zitting in de Tweede Kamer.
Boek
VAN DE DAG
,,De Wlndors" door lies Brody
uitg. Forum Boekerij, Ad. M. C
Stok, Den Haag.
i op
de
monarchie schudden op hun grondves
ten en werd de toegewijde slaaf van
deze dame. die nog dagelijks genaet
van haar triomf en geen gelegenheid
voorbij laat gaan de buitenwereld
tonen, dat het haar niet zozeer gaat
de Hertog en zijn vrouw, msar om
Hertogin, nog eens de Hertogin en
ook nog eens de Hertog.
Hes Brody schreef zijn boek „De
Windsors" naar aanleiding van de au
tobiografie. „Een Koning vertelt", ge
schreven door de Hertog van Windsor
Met een bijna pijnlijke nauwgezetheid
ontrafelt hij dat hele boek en dós de
geschiedenis over deze tragedie. Po
pulair gezegd laat hij „geen stuk heel"
van deze tragi-komische figuur, die de
Hertog van Windsor zijns ondanks
geworden. Men kan uit het hele w.
de verontwaardiging proeven van
schrijver jegens de man, die zijn hoge
positie niet waard was. Deze veront
waardiging uit zich in talrijke toespe
lingen, vaak niet vrij van hatelijkheid,
op het gedrag van de Hertogin.
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Emmen (toez.) R,
d. Voet. voorg. N.P.B. te Bussum.
Bedankt: voor IJsselmuiden H. Har-
kema te Zeist.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Dordrecht v.h. werk
Stichting Jeugdhaven J. Bonda te Sta
voren; naar StellendamMelissant W.
Netjes, kand. te Kampen
Bedankt: voor Amsterdam-W. G. N
Lammens te RotterdamKralingen;
voor Hazerswoude en Hallum M. T.
Minnema te Monnikendam.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Middelburg M. Vliet-
ra te Eemdijk.
Tweetal: Ie Rotterdam-Overschie G.
Blom te Meerkerk en B. Bijleveld te
Noordeloos.
Van her-
.en
der j
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
INSTITUUT VOOR
MEDISCHE
PSYCHOTHERAPIE
Zaterdag werd te Utrecht het derde
instituut voor medische psychothera
pie in ons land geopend. De opening
geschiedde door de commissaris der
Koningin, mr. C. Th. E. graaf van
Lynden van Sandenburg.
De voorzitter van het curatorium,
prof. dr. H. C. Rümke, schetste de
totstandkoming van dit instituut, op
initiatief van de provinciale raad
de geestelijke gezondheidszorg, waar
in di. L. N. j. Kamp in 1952 een v
stel in deze richting deed. Bij overleg
met de bedrijfsartsen in de provincie
bleek, dat ook in het bedrijfsleven
behoefte we gevoeld aan een derge
lijke instelling. 12 zenuwartsen zeg
den hun medewerking er aan toe.
Universiteit, provincie en de gemeen
telijke dienst voor volksgezondheid
werkten mee aan de totstandkoming
van de stichting op 8 december 1953.
November 1954 kon met het werk
op kleine schaal begonnen worden.
De eerste functie van het instituut
zal zijn het geven van psychothera
peutische hulp aan de groep, die deze
anders met kan bekostigen
De behoefte aan deze hulp blijkt'
voor een deel te moeten worden toe
geschreven nan de snelle en deels
disharmonis~he ontwikkeling van het
maatschappelijk leven, waardoor een
ieder wordt blootgesteld aan een ver
scheidenheid van invloeden, die meer
vraagt van het vermogen, persoon
lijke besliss ngen te nemen, dan velen
kunnen opbrengen.
De tweede taak van het instituut
is: bij te drugen tot de preventie van
psychische storingen.
De directeur, dr. A. Poslavsky, gaf
over hpt werk, dat het instituut reeds
verrichtte en nog hoopt- te verrichten,
een interessante uiteenzetting.
Paus Pius XII. heeft gisteren twee witte
lammeren gezegend, die het middelpunt
vormden van de schilderachtige plech
tigheden op de feestdag van Sint Ag
nes. De wol van de beide lammeren
zal worden gebruikt voor het weven
van pallia, de witte banden, die door
de Paus en de Aartsbisschoppen om
de schouders gedragen wordt.
Paus Pius XII heeft voor prins Rainier
III van Monaco en zijn Amerikaanse
verloofde Grace Kelly „een overvloed
van goddelijke zegen'' ingeroepen. Zo
wel de prins als Grace Kelly zijn rooms-
katholiek.
Op zondag 11 maart zal in de Basiliek
van St. Petrus een grote plechtigheid
worden gehouden ter viering van de
80stè verjaardag van Paus Pius XII en
de herdenking van zijn kroning tot
Paus op 12 maart 1939.
Zijt Gij het?
De vraag van Johannes de Doper
is de twijfelvraag van iedere
christen, ja van ieder die met open
ogen in deze wereld staat. Johan
nes had Jezus .geleden als „het
lam Gods" maar tegenover dat
beeld van het lam had hij ook
geplaatst dat van de mens „met
de wan in zijn hand, die het kaf
met onuitblusbaar vuur zal ver
branden".
Johannes zag in
Jezus meer de
rechter dan de
redder. Begrijpe
lijk voor de man
die in ketenen
zucht in een
kerker onder He-
rodes' paleis. En
wat deed Jezus
aan dat onrecht?
Niets!
Zo dacht Johannes en zo den
ken wij dikwijls. God regeert de
wereld dat geloven wij vast.
Maarzie om u heen: hoeveel
ellende, hoeveel leed, hoeveel
terreur, hoeveel rechtsverkrach
ting. Hoe is dat te rijmen? Ken
den wij ook niet die vraag van
Johannes: „Zijt Gij het die komen
zou of hebben wij een ander te
verwachten?" Maar lees ook
Jezus' antwoord!
Mensen en feiten
Dr. G. J. van der Plaats, buitengewi
hoogleraar in de radiologie aan
rijksuniversiteit te Groningen heeft
zaterdagmiddag zijn ambt aanvaarc
met het uitspreken van een rede, ge
titeld: „diagnostiek en therapie in de
greep van de techniek."
Als bijzonderheid kan worden vermeld,
dat ook de echtgenote van de nieuwe
hoogleraar, zijn broer, prof. dr. B. J.
van der Plaats, v?.n 19281949 hoog
leraar aan de universiteit te Batavia,
diens echtgenote e"h een neef. de heei
C. J. van der Pt its te Groningen,
allen arts-radioloog zijn.
Agenda generale
synode N.H. Kerk
De eerstkomende vergadering van de
generale synode der Ned. Herv. Kerk,
die van 30 januari tot 4 februari op
„Woudschoten" te Zeist wordt gehou
den zal een moderamen voor hei
nieuwe zittingjaar kiezen. Bovendien
zullen benoemingen worden gedaan ln
verscheidene raden.
Eén zitting zal gewijd zijn aan de be
handeling van het rapport over de
verhouding der richtingen in de N.
H. Kerk. Wat de verhouding tot de
andere kerken betreft, zal een rap
port ter sprake komen van de com
missie voor het gesprek met de Ge
reformeerde Kerken en een rapport
voor het gesprek met de Evangelisch-
Lutherse kerk.
De synode zal zich voorts bezighouden
met het oecumenisch diakonaat, dat
reeds in de vorige vergadering bespro
ken werd naar aanleiding van de nood
van de Grieks-orthodoxe kerk in
tanbul. Het moderamen heeft me
oog hierop contact gezocht met de
stichting oecumenische hulp aan ker
ken en vluchtelingen en met de alge
mene diakonale raad.
Voorts zal een rapport worden behan
deld van de commissie, betrekking
hebbende op brieven van dr. H. Berk
hof c.s. en „Kerk en Vrede" over dt
houding van de kerk ten aanzien van
het bewapeningsvraagstuk.
Tenslotte zal een zitting zijn gewijd aan
een aantal jaarverslagen, aan he'
commissariaat voor maatschappelijk
werk en aan het theologisch hoger on
derwijs. Bij dit laatste punt zal de
arbeid van het theologisch semina
ter sprake komen alsmede de versla
gen van de gedelegeerden voor
colloquium.
Benoemingen
Benoemd tot leraar tekenen aan de
Chr. H B S te Apeldoorn de heer E. E.
Meek te Dokkum; tot hoofd van de prot.
Chr. lagere school te Hoedekenskerke de
heer J. J. Verhoole te Poortugaal; tot
onderwijzer aan de Oranjeschool te Rij-
sen de heren D. Hol te Amsterdam
mej. F. D. Buys te Rotterdam; tot
derwijzeres aan de Julianaschool te
Sneek mej. A. Zijlema te Zevenhuizen
(Gr.): tot onderwijzer aan de Chr.
school te Leiden de heer W. F. E. Sme-
lik te Oegstgeest.
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
dinsdag 24 januari 1956
Orgel en zang: 12.30 Land- en tulnb. me
dedelingen: 12 35 Mandoline-ens: 13.00 Nws:
13.1» Meded of gram; 13 20 Promenade-ork;
13.55 Beursber; 14.00 Orgelspel; 14.10 Mil.
irle": 19.00 V d kleuter
19.45 Toneelbesch
i Radioprijsvraag; 20
Puzzel mee
spel; 22 15 Plar
12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws
13.20 Dansmuz; 13.50 Koorzang;
'ebouwork; 15.00 Schoolradio;
teland: 16.00 V d
16.30 Ziekenlof;
I Jeugd;
gcringsuitz: Rijksdelen overzee: .De stiel
ting voor de ontwikkeling van machina
landbouw in Suriname" door Ir. F. A. Lani
guth Olviera; 18 00 V d jeugd; 1.20 Spor
praatje; 18.30 Mannenkoor en svmf.ork. r
m.v. solist; 18.55 Gram; 19.00 Nws; 19.
Gram: 19.15 Uit het Boek der Boeken; 19.
20.20 Act; 20.35 De gewone man; 20
Prijzencarnaval; 22.15 Gram; 22.45 Avondg.
bed en lit kal; 23.00 Nws: 23.15—24 00 Grar
televisieprogr
NTS: 20 00 Jour
20 40—22.15 PriJ-
14.00 Nws; 14
eo; 15.00 V d s
Gram; 17.30
d kind; 18.55 W
.32'
PUZZEL NO. 321
HORIZONTAAL; 1 Hinderen
baan voor balspel. 3 keten zo
wild zwijn. 4 herstelplaats vo
tenen mandje'vluchtig, S pers.
woord /visnet/slede. 6 pers. voor
lusje/Algemene Kunstzijde Unie
fig. willoc
8 verlanger
VERTIKAAL; 1 Behendig. 2 bovendien/
larve. 3 eetgereedschap/veilig gesteld 4
igngnoot/schel/vreemde titel. 5 geheel de
uwe'gemaal van Ran/zangnoot, 6 vreemde
munt/aanslibbingonder andere, 7 bergkloof/
klooster. 8 dier/krantenjongen. 9 vogel.
OPLOSSING PUZZEL NO. 320
HORIZONTAAL: 1^Bezeten, 8 gezin.^10
BI 2irir. 21 Lea.
r>d. 18 Ion. 19 Dr..
Pluto. 25 pasgeld
VERTIKAAL. 2 Ega
tin. 8 en, 7 pluvier.
9 verdrag. 11
■ug. 5
21 als. 22 lol. 23 pa
progr; 22.00 Nwi
17.15 Mrs Dale's Dagb; 17.3
20.00 Nws; 20.25 Sport: 20.30
21.00 Gevar progr; 21.3 Hoorsp;
22 45 Klankb: 23 00 Nws; 23.15 Act; 23.20
Jazzmuz. 24.00 Voordr; 0.15 A
Progr-overz: 0.50 Weerber. r
Brussel, 324 m 12.15 Rltmli
Weerber: 12 34 Ritmisch trio
Nws; 13.15 Gram; 14.00 Sch
Gram; 18.00 Koersen: 16 02
gel: 16 30 Ork
de Jeugd: 18.3<
Gram; 19.50 Beroepsoeis
denstand; 20.00 Interviei
13.15. 14.45. 15 00 e
19 00 Nws: 2.00 Ge vi
22 15 Gram: 22.55 Nw
ederland. 17.45—18.15 Nw
Het acceptéren van dé konsekwenties
ER zijn dingen in het
leven, die aanvan
kelijk zo eenvoudig zijn
en die men zo gemak
kelijk ter hand neemt,
maar die op den duur
..steeds gecompliceerder
worden en ons ten slot
te voor moeilijkheden
plaatsen, waarbij men
zich afvraagt: Wat ben
ik begonnen?
In deze geest schrijft
prof. G. Brillenburg
Wurth in het Gerefor
meerd Weekblad over
het werk der evangeli
satie. In het bijzonder
besteedt hij aandacht
aan de evangeliever
kondiging onder de
jongelui van 14 tot 20
jaar in de achterbuur
ten van de grote, steden
en in „de achtergeble
ven gebieden" op het
platteland.
Het evangelisatiewerk be
gon o. zo eenvoudig. Een
aantal enthousiaste kerkle
den richtte in verschillende
gemeenten een zondags
schooltje op en in vele ge
vallen wist men ook in de
gezinnen van de kinderen
door te dringen en de ouders
tot het bezoeken van Evan
gelisatiesamenkomsten te
bewegen.
De jongeren van 14 tot 20
jaar kan men thans echter
niet meer in een lokaaltje
samenbrengen om hun daar
een Bijbels verhaal te ver
tellen. Deze jongelui hebben
een geheel eigen stijl van
leven, die wel hemelsbreed
verschilt van die ln Gerefor-
't Begon zo eenvoudig, maar
't bleek zo moeilijk
meerde kring. Overdag
werkt deze jeugd op de fa
brieken en 's avonds bren
gen zij hun vrije tijd door
op de hoeken van de stra
ten, of in de kroegen, de
bars, de danshuizen of ob
scure gelegenheden.
Ieder voelt wat het vraagt
om deze ïongens en meis
jes te bereiken en nog meer
om hen vast te houden.
Wie hier nog niet vol
doende begrip voor mocht
hebben raadt prof. .Brillen
burg Wurth aan eens het
mooie boekje van ds. J. M.
van Krimpen: In -de Volks
buurt, te lezen.
Om ook maar enigszins
voet aan wal te krijgen bij
deze jongeren moet men zo
dicht mogelijk bij hen ko
men, hun leven van nabij
mee gaan leven. Er zijn
zelfs al werkers en werk
sters, die midden in zo'n
buurt zijn gaan wonen ep
zich aanpassen bij de ont-
sDannings- en vermaakside-
alen, in de hoop het ver
in de gelegenheid te zijn
iets te laten zien van het
Evangelie.
De grote moeilijkheid is
hier, hoe ver kan men gaan
met de onvermijdelijke aan
passing. Om maar één ding
te noemen: voor deze jon
gelui laat zich het leven
ronder dansen eenvoudig
niet denken. Wat moet men
nu doen?, aldus'prof. Bril
lenburg Wurth. Tot hen zeg
gen: ja, maar dat moet je,
als je christen wilt zijn. in
elk geval laten?
Of moet men hun het dan
sen niet verbieder., maar dit
in een andere sfeer bren
gen om zo ook hun ver-
maaksleven sociasl-paeda-
gogisch op een wat hoger
niveau te brengen?
Wij kunnen het ons leven
dig voorstellen, zo schrijft
de hooggeleerde, dat som
migen onder ons, als zij dat
laatste horen, de schrik om
het hart slaat en zeggen:
maar waar gaan wij dan
De schr. wil helemaal
niet zeggen, dat hij die
tweede oplossing reeds zon
der meer durft aan te be
velen. Maar hij begrijpt heel
goed, dat het afwijzen er van
heel gemakkelijk gaat voor
hen, die geheel buiten dit
werk staan en er geen en
kele verantwoordelijkheid
voor dragen, terwijl zij, die
zich geroepen weten onder
genoemd type jeugd te ar
beiden, toch menen niet an
ders te mogen doen.
DE GEEST, waarin men in
de Evangelisatie werkt
is daarom ook zo belang
rijk. omdat deze gevolgen
heeft voor het eigen Gere
formeerde leven.
Als men in de evangelisa
tie, wat men dan noemt,
een frisse aanpak van het
jeugdwerk zoekt en daar
om bv. volksdans of ballet
accepteert, dan ligt het
voor de hand, dat de Gere
formeerde jongelui zeggen:
maar waarom mag dat bij
ons niet?
Daarom is het zo'n won
der niet, dat er zijn, die, als
ze het al niet openlijk uit
spreken. dan toch weieens
bij zichzelf denken: waren
wij maar nooit met die
evangelisatie begonnen,
want wie weet, waar dat
de kerken nog brengt.
En evenmin verbaast het
ons, dat men in bepaalde
kerkelijke kringen, die bo
ven alles op het bewaren
van de traditionele stijl uit
zijn, niets van evangelisatie
moet hebben en er zich
angstvallig van onthoudt.
En toch is dat een hoogst
onverantwoordelijke oplos
sing. Want door zich zorg
vuldig op een afstand van de
mensen van de wereld te
houden, kan men misschien
wel een zekere zuiverheid
bewaren. Maar dat wordt
dan een zuiverheid, die wel
heel bedenkelijk op die van
de pharizeeën gaat lijken,
een zuiverheid, die alleen
mogelijk is dank zij een
liefdeloos voorbijgaan aan
de nood, ook aan de zede
lijke nood van de mensen
in onze omgeving en die
daarom op ongehoorzaam
heid aan het gebod van
onze Heiland neerkomt.
Het zou kunnen zijn, dat
God de ontmoeting met de
wereld gebruiken wil om ons
daardoor een soort starheid,
een soort valse behoudzucht,
een soort vormelijk-wetti-
sche levensstijl, die in een
echt-christelijk leven mis
plaatst zijn, af te leren.
Hij wil ons daardoor wel
licht helpen ook in eigen
kring te komen tot een
meer evangelisch-verant-
woorde levenshouding en
levensstijl.
Prof. Brillenburg Wurth
schrijft dan aan het slot
van zijn artikel: „Wij zijn
nu-eenmaal in gehoorzaam
heid aan de opdracht van
Christus, dat hoogst pre
caire werk van de evangeli
satie begonnen. En wij moe
ten verder. Wij moeten de
konsekwentie. van wat wij
begonnen zijn aanvaarden
In het Kerstnummer van De
Haagse Post, publiceerde de heer
A. Viruly een verhaal waarin hij
een veldpredikei de hierna vol
gende woorden in de mond legde.
Onze kanttekening hiernaast slaat
op dit stuk en op de gevolgen,
die deze publicatie heeft gehad.
„Soldaten: maar laat mij in dit
uur vóór ge onze Koning, ons land,
ons volk en ons heiligste goed met
moed en overtuiging zult gaan dienen,
liever het u oord Kameraden! tot u
richten het Lot heeft óns voorbe
schikt tot een taak van overgroot be
lang. In later jaren zal een elk van
u met trots gewagen van zijn aan
wezigheid op déze plek, op déze dag.
Ik wil geen afgezaagde woorden
meer gebruiken. Te vaak al hebt gij
en hebben wij allen geluisterd naar
die termen BeschavingTraditie.
Godsdienstvrijheid. Religie onzer Va
deren. Ik wii ze%niet meer gebruiken
omdat dit niet nodig is. Want ge wéét
zo zeker als ge de naam van uw
moeder en uw vader kentdat alles
wat waarde heeft voor ons geslacht
en toekomende geslachten, thans be
dreigd word1 maar dat Gij het redden
kunt door morgen uw hoge plicht te
doen Ik behoef u Gods heilige naam
niet te noemer, als gij immers al wéét.
dat gij vóór alles God zult dienen,
die ons lanc steeds bestuurd heeft en
het besturen zal tot in eeuwigheid en
eeuwigheid. En ik behoef u niet over
de Duivel tr spreken als gij al zeker
weet dat hij het is. die ons land thans
bedreigt met chaos en oproer en on
dergang van al onze traditiën ten
zij gij. soldaten, uw plicht zult doen.
Als gij wei dat de zeger van de
enige ware God rust op het bevel van
onze geëerbiedigde Koning, die ons
heeft uitgezonden om ook hemzelve,
maar vóór alles land en volk te
dienen.
Kameraden! ik zou u dit willen
vragen: om straks in de ochtend uw
warrenen op te nemen met dankbaar-
boid in uw hart. Dankbaarheid om-
dat wij, zoels wij hier nu verenigd
ziin om. d:* vuur, niet minder zijn dan
Uitverkoren er van de hemel. Heil
onze Koning!"
T~)E HAAGSE POST schreeuwt moord
en brand over het feit, dat dit
blad voortaan geweerd wordt van de
leestafel van het Protestants Centrum
van de vliegbasis Twenthe.
Het valt ook niet mee als de redactie
van een krant, die zegt bij voortduring
blijk te geven van gezonde nationale,
patriottische en democratische inzich
ten en meent zich met recht nationaal
te mogen noemen, van een dominee
Beroep op overheid
tot zondagsheiliging
De kerkeraad van de Gereformeerde
Kerk. onderhoudende artikel 31 K.O.
te Amsterdam-C, heeft zich met een
schrijven tot het college van B. en W
van Amsterdam gewend. Daarin geeft
de kerkeraad uiting aan zijn bezorgd
heid over de toenemende ontkerste
ning van het Nederlandse volk, die
zich niet in de laatste plaats manifes
teert in het feit, dat de zondag steeds
meer het karakter verliest van
door God voorgeschreven rustdag.
Allerlei festiviteiten en demonstraties
op het terrein van de sport werken
de zondagsontheiliging in de hand en
zo vervangen brood en spelen de
dienst van God.
De kerkeraad is van oordeel, dat God
zich over deze zonde grotelijks ver
toornt en die ook niet ongestraft zal
laten. De kerkeraad richt zich tot de
overheid als dienaresse Gods met het
dringend verzoek alles te doen wat in
haar vermogen is om het chT. karakter
van de zondag te bewaren en in
dit verband verzoekt hij het college
met de meeste aandrang geen gevolg
te geven aan zijn voornemen in de
periode van 1 april1 november
tabaks-, souvenir- en banketzaken
gelegenheid te geven op zondag hun
winkel open te stellen.
Niet alleen werkt de overheid daardoor
daadwerkelijk mee aan de verdere
zondags-ontheiling maar zij plaatst
ook de winkeliers, die het met het
vierde gebod wel nauw nemen voor
het alternatief om hun christelijk ge
weten het zwijgen op te leggen of
schade te lijden in hun broodwinning.
De kerkeraad brengt deze dingen met
alle ernst onder de aandacht van he
stadsbestuur.
Ds. Bakker promoveerde
cum laude
wij zaterdag reeds uitvoerig
berichtten, kan nog nader gemel'd wor
den, dat de Larense pastor de dokters
graad cum laude verleend werd.
iaar bericht krijgt: Uw blad niet
meer!
Die dominee is niet zomaar een
dominee. Ware dit zo, dan zou de
Haagse Post zich er bij moeten neer
leggen, zoals iedere krant er zich bij
moet leggen, als een abonnee
bedankt. Jammer, maar niets aan te
doen. Nee, deze dominee is een domi
nee bij de Koninklijke Luchtmacht.
Deze dominee schrijft zijn brief op
papier van de Koninklijke Luchtmacht.
Het is de Koninklijke Luchtmacht, die
de H.P. gevaarlijke lectuur vindt op
de leestafel van het Protestants Cen
trum op de vliegbasis Twenthe-
Daarom te wapen! Daarom een
artikel met als kop: De Haagse Post
soldaten verboden. Daarom ge
allieerden geïnspireerd tot een artikel,
dat weliswaar een ietwat voorzichtiger
kop heeft, maar het toch wel doen
zal: Haagse Post verboden in mili
taire leeszaal. Daarom deze zaak aan
KANTTEKENING
de kwestie van de persvrijheid gekop
peld. Die geeft er het nodige reliëf
(Pasquino in Telegraaf van 21
januari jl.) Daarom die dominee be
dreigd met het publiceren van zijn
brief in de H.P. Daarom de mede
deling aan de dominee, dat zijn brief
de minister van defensie is ge
stuurd.
Men zou zo zeggen: er zijn nogal
wat batterijen in stelling gebracht
tegen die dominee, die de euvele moed
had voor de H.P. te bedanken.
WAAROM deed die dominee dat dan
ook? En waarom deed hij het zó?
Waarom berichtte hij niet, dat hij
voor de de H.P. bedankte zonder meer?
Dan bad geen haan gekraaid naar
het motief. Dan had de H.P. een be
leefd briefje kunnen schrijven, dat
het blad het jammer vond, maar er
zich bij neer moest leggen. Dan was
die hele rel niet veroorzaakt en stond
naam niet openlijk in de krant.
Dominee, waarom deed U zó?
Dat deed de dominee, omdat hij zich
tot in het diepst van z'n ziel gegriefd
voelde door een verhaal van A. Viruly
in het laatste Kerstnummer van de
H.P. Een verhaal, waarin de heer
Viruly de veldprediker een gloed
volle rede laat houden tot de troep,
die op het punt staat de kinderen van
Bethlehem te vermoorden tot heil van
Vorst en Vaderland! De dominee weet,
dat de heer Viruly een fervente paci
fist is. Hij kan dit standpunt billijken.
Hij kan ook begrijpen, dat de heer
Viruly daarom iets heeft tegen veld
predikers. Maar hij kan niet begrijpen,
dat de heer Viruly op een zo waarde
loze, onwaarachtige en tendentieuze
wijze, als z.i. in dit verhaal geschiedt,
hem en zijn collega's moet kwetsen.
Dat de heer Viruly pacifist is, is z'n
recht, maar het is bepaald ontstel
lend, als deze auteur blijk geeft zo
weinig af te weten van positie en werk
de „veldprediker", dat zijn ver
haal de kritiek van een nuchtere be
schouwing niet alleen niet kan door
staan, maar bovendien dat werk op
een „onnodig grievende wijze" onder
mijnt.
Daarom zei de dominee in een kleine
brief ,.nee" tegen de H.P Daarom zei
de dominee in een grote brief nog
eens „nee" tegen de H.P. Ondanks de
bedreigingen. Daarom verzocht de
dominee ook die grote brief in de
H.P. af te drukken, hetgeen tot nog
toe niet gebeurde. Daarom vroeg de
dominee juist vanwege het „natio
nale" karakter van de H.P. een serie
artikelen te plaatsen over dit onder
werp.
Hij deed dit op briefpapier van de
Koninklijke Luchtmacht, omdat hij dit
volgens L.O. 1948 No. 28 doen mag.
40.
„Hij was gevonden in de zak van dokter
Letheny." Hij sprak heel bedaard, terwijl zijn
heldere, grijze ogen vorsend in de mijne keken.
Toen maakte hij zich gereed om te gaan.
.Goeden avond, zuster Keate," zei hij hoffelijk
■n weg was hij. Wat mij betrof, ik stond daar
tokstijf door het raam te staren naar de vallen
de duisternis en naar de langzame beekjes die
langs de ruit sijpelden.
Ten leste herstelde ik mij, zette mijn muts
goed en liep naar de deur toe. Ik kwam na
tuurlijk te laat aan tafel en ik herinner mij dat
de een of ander klaagde dat het vlees in de pan
verbrand was. Voor mijn part kon het as zijn
geweest.
Een keer wierp ik een verstolen blik naar
Maida, die tegenover mij een paar plaatsen ver
der aan tafel zat. Zij zag er heel bleek en ver
moeid uit, en het kwam mij voor dat zij mijn
ogen meed.
Ik voelde mij enigszins beklemd toen ik ge
waar werd dat zij, ofschoon het die dag kil
was, een japon aanhad met korte mouwen, waar
bij geen'manchetknopen nodig waren.
HOOFDSTUK VI
EEN ONTDEKKING
Ik moet erkennen dat ik die nacht mijn werk
enigszins werktuiglijk verrichtte en niet kon na
laten een oogje op Maida te houden, niet uit
argwaan, welbegrepen, maar eenvoudig omdat
ik erg piekerde over de loop die de zaken be
gonnen te nemen. Ik had waarlijk volop stof tot
nadenken over die avond en nacht.
Corole'= dineetje, met de vreselijke gebeurte-
erna was Dond°rdagavond geweest. Vrijdag
in het begin van de middag was het lijk van dr.
HÖu
het
als de strenge, witte eenvoud van een ver
pleegstersjapon.
Maida's gezicht was gelijk een fiere jonge
het werk
bloem boven de witte kraag van haar japon, die
v-t werk van een goede naaister was. Het geste-
i witte mutsje stond kwiek boven op haar hoofd
Letheny gevonden. Vrijdagnacht hadden wij de
tweede dienst gehad met de politie-agent voor
de onheilspellende deur van kamer 18 en Zater
dag was de dag die nu om was.
Terwijl ik tijdens de nachtdienst van Zater
dag eigenlijk Zondagochtend vroeg aan de
lessenaar voor het bijhouden van de lijsten zat.
was dpeens de verbazingwekkende gedachte bij
mij opgekomen. Ik had naar de lijsten zitten
staren, verdiept in de verbijsterende problemen
die de dagen vooraf ons hadden opgegeven, toen
ik eensklaps aan de morphine begon te denken
Zou het niet iets bewijzen, als wij ontdekten
waar die morphine vandaan was gekomen? Mor
phine is niet iets dat je in je zak of een dames
tasje bij je hebt Er is heel moeilijk aan te ko
men en in ons ziekenhuis wordt strenge con
trole op de hoeveelheden, die ervan gebruikt
worden, gehouden Zouden de aantekeningen van
de gebruikte morphine kloppen met de overge
bleven voorraad in onze vleugel?
Bij die gedachte sprong ik op en begaf mij
naar de apotheek Toen ik de deur van de keu
ken voorbij kwam, zag ik Maida bij het open
raam staan Waarom bekommeren vrouwen zichi
toch om zijde «>n kont -'"raden, terwijl er
niets is dat een mooie vrouw zo uitstekend staat
en vormde eert aardige tegenstelling met haar
zachte donkere haar. Haar ogen waren dieper
blauw dan anders, haar blanke tint en zachte
rode lippen waren nog liever bij die eenvoudige
witte japon.
Ik zuchtte, keek de gang in om te zien of er
geen seinlichten aan waren en sloop de apotheek
binnen, daarna sloot ik de deur.
Een dosis morphine is gemakkelijk klaar te
maken. De toediening vereist alleen bedreven
heid. Bij de bereiding vermengt men steriel wa
ter met het witte morphine-tablet, in de voorge
schreven hoeveelheid. In ons ziekenhuis wordt
Het was een eenvoudig iets voor mij om de
tweeërlei aantekeningen te vergelijken met de
overgebleven morphine-voorraad. En mijn hart
zonk mij in de schoenen toen ik merkte dat zij
zeer stellig niet klopten En dat de ontbrekende
hoeveelheid meer dan genoeg was om iemand
veel sterker te verdoven dan raadzaam was.
Wanneer was deze morphine verdwenen en
hoe? Een jonge, sterke man kon zo'n dosis te
boven komen of iemand die aan morphine ge
wend was. Maar een oude man, wiens hart niet
zo sterk meer was nu. het was maar al te
waarschijnlijk dat de dosis morphine, die voor
Jackson dodelijk geweest was, uit de apotheek
in onze vleugel afkomstig was geweest Het was
geen prettige mogelijkheid.
IWordt vervolgd)
te maken- Het Protestants Centrum
van de vliegbasis Twenthe is parti
culier initiatief. De lectuur voor de
leestafel wordt gekocht met particu
lier geld. Daar heeft het Rijk niets
mee te maken.
Het Centrum is, om zo te zeggen,
de werkplaats van de dominee, in
gericht met geld van het protestantse
deel van ons volk. De dominee kan
het inrichten naar zijn smaak en be
hoefte.
Hij kan de kranten en tijdschriften
uitzoeken, die h ij wenst. Daar heeft
alleen de leiding van de geestelijke
verzorging uiteindelijk mee te maken
en niemand anders.
Zijn leestafel is een leestafel voor
militairen. Niet een militaire leestafel.
En als de dominee van dat centrum
dus „nee" zegt tegen de Haagse Post,
dan is dat een daad, waarvoor hij
alleen maar verantwoording ver
schuldigd is aan de stafluchtmacht-
predikant c.q. de hoofdlegerpredikant
verder niemand.
En als de H.P. schrijft (wy citeren
letterlijk): „Men vraagt zich angstig af.
welke lectuui er voor de soldaten
overblijft, wanneer de HP. van de
leestafel zou moeten geweerd", dan
glimlachen wij toch even.
O.i. blijft er meer dan genoeg over.
Daarom verbaast het ons, een blad
als de H.P. in dit opzicht te zien
vechten tegen windmolens. Potsierlijk
gedoe! Jammer!