C.F.A. beschikt over gelden voor prodak tie van speelfilm GELEZEN BOEK Vereniging mogelijk van Chr. Gereformeerden en vrijgemaakten? Met (omslachtige) Catechismus zijn we doodgeredeneerd Van her- Mr. J.A. de Wilde 2 WOENSDAG 11 JANUARI Eerst een behoorlijk afzetgebied Maar zij waarschuwt tegen goedbedoelde, •lichtvaardige plannen DE CHRISTELIJKE FILM ACTIE heeft de beschikking gekregen over zeer belangrijke bedragen, die aangewend mogen worden voor de produktie van een speelfilm. Voor een rendabele speelfilm, waarvan de fabrikage al een bedrag van 200.000 a 300.000 kost, moet men echter verzekerd zijn van een afzetgebied van voldoende betekenis. Met het creëren van een dergelijk afzetgebied is de C.F.A. thans druk bezig. Het aantal vaste afdelingen is al gestegen tot 62, terwijl uit plaatsen, waar nog geen afdeling bestaat, een groeiende vraag komt om goede, Christelijk verantwoorde films. Jeugdorganisaties, P.I.T. e.a. volhar dend tracht tot Christelijke invloed op filmgebied te geraken, de indruk wordt gewekt, dat de C.F.A. impotent zou zijn op het terrein, waarop zij zich, met uitsluiting van neven-activi teiten, beweegt. In het verleden zijn buiten de C.F.A. om plannen gemaakt en uitgevoerd, die tot een faillissement leidden. Die weg wil het bestuur beslist niet op. Niet bij gebrek aan geloof in haar doel, maar in de nuchtere waakzaam heid. die bestuurders van een Chris telijke organisatie past heeft mer daarom besloten nog niet tot eigen filmproduktie over te gaan en v schuwt de C.F.A. tegen miss< goedbedoelde, maar naar haar mening lichtvaardige plannen, ook al geven enkele predikanten daaraan hun n Het grote succes van de film: ,,Ik ben met U" is voor het bestuu- Let bewijs geweest, dat er wel dejelijk moge lijkheden bestaan voor een Christe lijke speelfilm. Een bewijs van de grote aktiviteit van de C.F.A. is het onlangs aangekochte alleenvertonings recht van de Christelijke speelfilm Lease of Life uit de Arthur Rank- produktie. Het bestuur van de C.F.A zond ons bovenstaande gegevens n antwoord op een artikel in het Fries Dagblad, waarin als de opvatting van het be stuur de gedachte gelanceerd wordt, dat het financieel een onmogelijkheid is een verantwoorde Christel/jke speelfilm te maken Het bestuur van de C.F.A. acht het in hoge mate ongelukkig, dat in een tijdsgewricht, waarin men met steun van vele belangrijke Chr. organisaties als het C.N.V., Ned. Chr. Vrouwen bond, Ned. Chr. Reisvereniging, Geref. ..Dokter in Afrika", door Alberto Dentl di Plrajno. Uitgave Born N.V Assen. 239 pagina's. Bijna twintig jaar lang heeft Alberto Denti, Italiaans arts. in verschillende delen van Afrika doorgebracht. Hij werkte in Tripolitanië, Libië. Erithrea en Ethiopië en kwam uit hoofde van zijn functie in veel nauwer contact met de bevolking dan het gewone ambtena ren of reizigers ooit mogelijk zal zijn. Zolang hij vertelt over de gebruiken van allerhande volksstammen, van de wonderbaarlijke avonturen van bijzon der kleurrijke figuren, van een uiterst spannende olifanten- en bandietenjacht en van de vreemsoortige gebeurten sen met een leeuwin in huis. is zi... boek een werk voor fijnproevers. Deze arts is gezegend met een grote dosis verrukkelijke humor, waardoor de ver halen uiterst onderhoudend worden. De lezer doet en passant heel wat kennis op over deze nog niet zeer bekende ge bieden en volken Maar Alberto Denti, die zich zo laat dunkend uitlaat over dictatuur, heeft toch niet geschroomd een hoge be stuursfunctie in het Italiaanse keizer rijk te aanvaarden. De overval op Ethiopië, in het boek hardnekkig Abes- sinië genoemd, praat hij niet alleen goed, maar hij zet zelfs de veront waardiging. die de hele beschaafde wereld toonde over deze schanddaad van een christelijk volk. tussen aanha lingstekens. Jammer, dat de schrijver zich niet zo ver van het nationalisme heeft kunnen verwijderen, dat derge lijke ontsporingen achterwege bleven. Het boek is verlucht met 39 prachtige foto's. Mensen en feiten De groep classici van het Genootschap van leraren aan Nederlandse gymnasia en lycea heeft zich tot het bestuur van het genootschap gewend met het verzoek alle maatregelen te nemen tot voorkoming van beperking van het aantal wekelijkse lesuren, dat thans wordt gegeven aan het gym nasium. Verzocht wordt een buiten gewone ledenvergadering bijeen tc Te Zeist is de vijftigste Rijks H.B.S. op bet landgoed Schoonoord aan de Driebergseweg door de staatssecretaris van o., k. en w., mej. dr. A. de Waal. geopend. Kerkelijke leiders ln de Sowjetunle ren volgens het Russische persbureau Tass ten zeerste geschokt over enkele opmerkingen van dr. Fisher. de a bisschop van Canterbury en hoofd van de kerk van Engeland, die zei geloven, dat elk middel om 1 communisme af te schrikken, zelfs de waterstofbom, goed is. zolang het inderdaad afschrikt. Wanneer het middel werkelijk gebruikt wordt, wordt het volkomen nutteloos, merkte dr. Fisher op. Het hoofd de Lutherse Kerk in Letland, bisschop Gustav Turs, zei, dat hU voor Fisher zou bidden. Op zondag 29 januari wordt te Parijs in het kerkgebouw 102 Boulevard Ara- go een Prot. kerkdienst gehouden. Aanvang 10.30 uur. (Métro Denfert Rochereau). De predikant van de gemeente, ds Ch. M. ten Kate, zegt In zijn jaarover zicht. dat de toename van het aantal toeristen, dat gedurende de afgelopen zomer de weg vond naar de kerk in Parijs opmerkelijk was. De volgende dienst vindt plaats op dag 5 februari, eveneens om 10.30 MELODIE en WOORD der Ethergolven Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Nieuweschans A. P. Rasch Emmeloord; te Antwerpen (3e pred.pl.) C. N. Graaff, cand. en hulppred. aldaar, /oor dit beroep echter bedankte. GEREF. KERKEN Beroepen: J. P. Haspels Beroepeni G, N. La Apeldoorn (6e pred.pl.) Göënga. Leiden (als stud, pred.) te Rotterdam-Kralin- GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Middelharnis A. de Blois te Rotterdam-Zuid. Bedankt: voor Amsterdam H. Lig- terïbeng te Rotterdam-W. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal: te Amsterdam-Oost K. J. Velema te Midwolda en J. de Vuyst te Vlissingen; jjgg "nschede-1 In verband met het feit, dat ds. C. den Hertog te Huizen (N.H.) het beroep naar IJmuiden heeft aangenomen, heeft de kerkeraad van Rotterdam-Overschie het gestelde tweetal teruggenomen. Beroepen: te Wormerveer H. U. Wester terp te Lutten aan de Dedems' Bedankt: voor Red Deer (Alberta, Ca nada) M. Vlietstra te Eemdijk. EVANG. LUTHERSE KERK Drietal te Gouda A. Jense, prop. Utrecht. A. K. v. d. Meij te 's-Gravenhage n A. J. Meyer te Rotterdam. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen: te Leeuwarden C. van Wier b Hoogezand. EEN WOORD VOOR VAN DAAG Als een bloem In deze dagen, als de natuur krachten de wereld in -hun greep houden, heerst de dood. Zoals de wind de bloem des velds knakt, zo breekt de storm het leven af van de zeeman en de gladheid dat van de weggebruiker. Plotseling dik wijlsook on verwacht en on voorbereid? De mens is als een bloem, zegt de dichter van psalm 103. Lief lijk beeld, want zelfs het kleinste, het meest onaanzienlijke bloempje, betekent iets voor zijn omgeving. Ongewild en ongeweten. Dat is anders dan met ons, denkende wezens: wij kunnen het er zelf naar maken wat wij voor onze om geving betekenen. Wij allen daarin behoeft geen onderscheid te zijn. De plaats van een oud- minister is een andere geweest dan die van de gewone matroos toch kunnen beider levens als bloemen geweest .zijn. Ieder op zijn plaats. Dat is het overdenken waard. De Internationale Christelijke Vredes beweging (secr. Koningslaan 77 Utrecht) houdt zaterdag te Hilversum, haar jaarvergadering. Dr. G. v.d. Veen te Den Haag spreekt over: De nood van tweederde der mensheid, een uitdaging aan het christendom. Prof. dr. H. J. Jager vraagt: Prof. dr. H. J. Jager, hoogleraar aar de Vrijgemaakte Theologische School te Kampen, schrijft in De Reformatie over de verhouding tussen de christelijk-ge- reformeerden en vrijgemaakten. Hij herinnert daarbij aan de vereniging in 1892 van de kerken der Afscheiding en die der Doleantie. Had het deel der af gescheiden broeders1, dat met die ver eniging niet meeging gelijk of niet? Prof. Jager is er van overtuigd, dat verschil van antwoord op deze v geen grond mag zijn voor gescheiden blijven van Chr. Gereformeerden en vrijgemaakte kerken, als zij nu één zijn in geloof en in het belijden van dat geloof. Er is geen sprake van, dat iemand het voor God zou kunnen verantwoor den, wannéér hij weigerde om deze re den-met anders-daarovër-denkènden aan één avondmaalstafel zich te zetten. De kerk. die om deze reden vereniging zou weigeren, zou haTd op weg zijn sekte te worden. Wat de historie betreft is verder te noemen ,.1905". Toen is de befaamde formule geboren van „houden voor we dergeboren tot het tegendeel blijkt". Verschil over deze zaak mag ook hier geen verhindering zijn aan één avond maalstafel ons te zetten. Wij hebben de Drie Formulieren van Enigheid als ac- coord van kerkelijke gemeenschap. Of „1905" nu belijdenis was of compromis- formule, we zijn er vanaf. Een kerk, die om deze kwestie de afstand zou wil len bewaren, zou hard op weg zijn sec- tarisch te worden. Daar isverder de kwestie van ver schil in dogmatische opvattingen. Voor al over de heilsorde of de gang van de weg der zaligheid wordt in beide ker ken verschillend gedacht. Enkele kwes ties wil ik noemen: Hoe is de verhou- g van Woord en Geest of Geest en Woord? Hoe is de verhouding van we dergeboorte en geloof of van geloof en wedergeboorte? Is er een „bijkomende" C. Rijnsdorp over de preek (II) SOMMIGE PREDIKANTEN vervallen van de overge leverde retorische spreek trant in het andere uiter ste van de nonchalante praatstijl, ortidat ze liever de plechtigheid opofferen dan de levendigheid. Zij wil len, terecht, de 20e eeuwer een 20e eeuwer zijn, maar stellen het alternatief ver keerd. In alle bescheiden heid, maar met volle over tuiging, wil ik hiertegen waarschuwen, gedrongen door liefde voor de Neder landse taal zowel als voor de kerk, zo schrijft de lite rator C. Rijnsdorp in zijn uitvoerige beschouwing over de preek tn- -het maandblad „Bezinning." Het banaliserend taalge bruik ondermijnt op den duur de eerbied voor preek kerk en Schrift. Het is evengoed een weg van ge ringe weerstand als het re torische. Banaal is trouwens iets anders dan eenvoudig. De eenvoud is een eindproduct van schifting en keuze. Zij tracht naar het welgekozen woord. De voornaamheid zit in het niet willen toegeven, noch links, noch rechts, aan de verzoeking van het ge makkelijke, en in het hand haven van een geestelijk ni veau, dat beantwoordt aan het niveau, waarop de Schrift over geestelijke za ken wil hebben, gesproken. En nu het Sensationele spreektype. De kerk moet niet brengen het evangelie van de sensatie, maar de sensatie van het evangelie. Het evangelie is wel het meest sensationele nieuws dat men zich kan denken. Heb je 't al gehoord? Je zus neemt de zondaars aan. God heeft ons in Christus lief. Wie op het sensatione le is afgestemd, kan in zijn preken aan de blijde bood schap een ongedacht reliëf en een gerestaureerde fris heid geven, waarvan de ge meente zal ophoren. Dan blijven de A.- en H.-bom men thuis en er zijn geen Russen nodig om de men sen te bewegen tot geloof en bekering. Het didactische element Met modernisering van de taal alleen zijn we er niet" in onze prediking gebruikt een verouderde methode, die geen rekening houdt ven psychologische inzich ten van de laatste 50 jaar. Het houdt geen rekening met de menselijke factor van het niet besehoolmees- terd willen worden, van het willen behouden van enige vrijhéid van initiatief. OOK DE VREES dat het geref. element in de preek niet voldoende tot zijn recht komt. is een slechte raad geefster. Onze veel gepre zen Catechismus kan voor de dictatisch aarigelegde prediker een verzoeking en voor de alle schoolmeéste- rij verfoeiende dominee een bezoeking zijn. Persoonlijk geloof ik, dat de avonddiensten daarom minder bezocht worden, om dat de daar toegepaste di dactiek niet meer past op de werkelijkheid. De toege paste redeneertrant is om slachtig en niet meer effi ciënt. Zonder nog te willen beweren, dat we leven en ademen in een irrationeel geestesklimaat, lijkt het mij toch aannemelijk dat de denkprocessen van de he- hedendaagse mens anders verlopen dan van die van 1600—1900. Er is veel voor om de catechismus te blij ven behandelen, al is een vertaling in het hedendaag se Nederlands en in volzin nen, die geen imitatie zijn van Ciceroniaans proza, dringend nodig. Maar zelfs met zulk een gemoderni seerde catechismustekst zijn we er niet. Sommige dominees behandelen een Zondag soms in verband met een na-verwant Schrift gedeelte, om aan de doem van het redeneren enigszins te otftkomen. De gemeente reageerde onmiddellijk met meer aandacht. Laten we de waarheid onder de ogen zien. Wij zijn doodgerede neerd. Ik als leek geloof, dat het zo zit met de catechismus.. Er komen, redeneringen-ln voor, die tévens geloofs- overleggingen- zijn. zoals Zondag 1, het eerste gedeel te en Zondag 10. Maar doorgaans is de argumenta tie, ondanks het „wij" en „ik" van de antwoordgever, van een schools-filosofisch karakter, met name in de Zondagen 5 en 6, waarin van de ellende uit naar de verlossing wordt gerede neerd en men met behulp van de rede een concept van de Verlosser ontwerpt, waaraan dan Jezus Chris tus verrassenderwijs pre cies blijkt te beantwoorden. Deze didactische methode is niet zonder gevaar: men zou de indruk kunnen krijgen, dat Christus niet meer is dan dit schematisch con- 'cept; dat zijn figuur binnen deze formulering gevangen ,zou zijn. Maar afgezien hiervan: zo overlegt het ge loof niet. De prediker is niet geroepen een argumen tatie, die het paard, en hoe, achter de wagen spant, met zijn vergrotingsapparaat in het kerkruim te projecte ren. Het is hier zaak te do ceren zonder te redeneren. Laat de spreker zijn be langrijkste dingen zonder nadruk, desnoods en pas- ALS IETS TYPISCH Gere formeerd is. dan is het wel de grote lijn, het tc- renperspectief, de dramati sche conceptie van de we reldgeschiedenis. Profe ten, psalmen. Evangeliën, Openbaring, bieden daar voor overvloedig stof. De eschatologische gerichtheid is aan de orde van de dag; het woord eschaton is in de mode Het is onvermijde lijk, dat dit alles in de preek tot uiting komt. Maar er is een tweede wereld oorlog geweest. Omstreeks 1938 kon een preek, die zich met de toekomst van de kerk en de mensheid bezighield, de mensen in ademloze spanning brengen, omdat ze zich daarbij per soonlijk niet bedreigd voel den. De prediker genoot de eer die verschrikkelijke din gen zo goed te zien aanko men, en tevens kon Uj zich Tri het tegenwoordige" veilig weten. Sindsdien zijn er apocalyptische verschrikkin gen werkelijkheid gewor den. Spreken over deze din gen heeft nu een heel an der accent gekregen. Het in teressante is er af. De pre diker zal, niet met alle re gisters uitgetrokken, maar ingetogen, over deze dingen moeten spreken. Een goed gebouwde preek zal toch nooit ontkomen aan de al oude structuur van inlei ding, corpus en besluit. Maar men moet de ribben van de preek niet kunnen tellen. De jury, die een schoonheidskoningin kiest, doet het ook niet aan de hand van Röntgenfoto's. Verstandig is ook ermee te rekenen, dat de moderne mens niet langer dan 20 minuten ingespannen kan luisteren. Het kerkvolk haalt het halve uur mis schien. Een vergadering van predikanten, naar ik hoop veertig minuten. Voor de vernieuwing en de sanering van de preek wat de vorm betreft (want daartoe bepaal ik me) kan geen algemeen recept wor den gegeven en zeker niet door een enkele literator, dominee, professor in de ho- militlek of wie dan ook. Er moet over de gehele li nie in een eerlijke strijd om geworsteld worden en daarbij zijn niet alleen de predikers, maar ook de ge meenten betrokken. 'genade? Er zal wel meer verschil te vinden zijn als we op zoek gaan. Ik doe het niet. Want het is mijn overtuiging: Willen we wachten tot we het over alle vra- jgen m dezen eens zijn geworden, eer we dringen tot vereniging, dan kunnen 'wij wachten tot onze dood en dan zal er van vereniging niets komen tot het einde der dagen. Ais het inderdaad nodig is, dat in één Kerk over deze en dergelijke za ken gelijk wordt gedacht, dan zie il zowel de Christelijke Gereformeerde als. de Vrijgemaakte Kerken nog een weer in twee of drie groepen uiteenval len. Maar ik geloof er niets dit nodig is. In verband daarmee staat onmiddel lijk de vraag aangaande de prediking. Hoe verschillend wordt er in beide ker ken gepreekt! En hoe verschillend wordt over de inhoud en manier van predi king gedacht. Moet het wezen subjec tief of objectief of obje.ctief-subjectief? Is de prediking hier en daar objecti vistisch of subjectivistisch? Wordt er wel goed over de ellende gepreekt en wordt aan het werk de Heilige Geest wel een goede plaats gegeven? En komt het stuk der dank baarheid niet tekort? Ik moet eerlijk zeggen, dat ik heel weinig weet van de preken in de Christelijke Gereformeer de Kerken en niet veel prediking bij ons. Maar als we moeten wachten tot we het over inhoud thode en wijze van prediken e< len zijn. dan moeten we wachten tot aan de wederkomst van Christus. Verder wordt nog genoemd de: zaak van de zogenaamde doorgaande refor matie Als ik me niet vergis wordt dit wel een ernstig struikelblok gevonden, die de vereniging erg moeilijk maakt. Ik kan dat best begrijpen, maar ik ben overtuigd, dat het voor God niet te ver antwoorden is hierom vereniging te wei geren. Moet men kerkelijk gedeeld blij ven omdat men niet van éénzelfde po litieke partij lid is? Of omdat nier. maatschappelijk anders georganiseerd is dan anderen? Dan zou een politieke partij eigenlijk belangrijker zijn dan de Kerk van Jezus Christus. Er zullen wel mensen zijn die denken, dat leden van één Kerk ook allen leden moeten zijn van één vereniging op elk terrein van het leven. Ik wil wel zeggen, dat ik die mening niet ben toegedaan. Trou- nóch de Chr. Gereformeerde kerken zijn allen in de Christelijke Gereformeerde Kerken geen verschil in kerkbeschouwing was of bij ons niet? Er zijn velerlei beschou wingen, waarlijk niet alleen in het stuk van de kerk. maar in elk stuk van de dogmatiek. Ik denk, dat niemand f hemel komt zonder een „rare" beschou- ""'"g over dit of dat te hebben. Maar hebben dezelfde Belijdenis. Ook de Kerk, „Ja", zal men zeggen, ,,n denken niet gelijk over de vraag •e en valse kerk. Wij durven niet van =e kerk spreken, waar gij het wel durft". Wat mij betreft staat het antwoord vast: De Here wil dat wij één zijn Als we het daar nu maar eerst over .en der J De samenwerkende verenigingen vj. recteuren en rectoren der scholen voor voorbereidend hoger en middel baar onderwijs houden op maandag 23 januari 10 uur in de Stadsschouw burg (Lucas Bolwerk) te Utrecht vergadering, bestemd voor alle direc teuren en rectoren der scholen v.h.m.o. De agenda omvat een openingswoord van dr. J. A. Schuursma, een toe spraak van dr. G. J. ten Veldhuys over: „De huidige toestand vai v.h.m.o." en van dr. J. N. var Ende over: „De wetgeving op het v.h.m.o." Des middags zal dr C. Jan sen S. J. spreken over: „De mogelijk heden en wenselijkheden voor hei De Ned. Herv. gemeente van Bergschen- hoek ontving een legaat groot 2.000 te verdelen tussen kerkvoogdij en dia conie De Herv. gemeente te Veen ontving een gift van 1.000 voor kerk restauratie Voor vrije beschikking ontving de Herv. gemeente van Delfs- haven een gift van 1.000. Voor de herbouw van de Grote kerk te Rotterdam kwam een gift in 500. Voor de kerkbouw bij de Geref. kerk van 's-Gravenhage-West een gift van 500. De Geref. kerk onderh. art. 31 K.O. te Leiden ontving 500 te verdelen tussen kerk en bouw fonds. De centrale kerkeraad van de Her vormde gemeente van Amsterdam heeft een voorstel van ds. H. A. Visser inzake iet vormen van een commissie, die de mogelijkheid zal overwegen tot het in- iteilen van een sociologisch onderzoek in de gemeente, met instemming ont vangen. Ds. Visser kreeg opdracht zijn plan nader uit te werken. HORIZONTAAL: 1. Pak. 5. Vaartuig, 6. Dwingeland, 8. Zuilengang, 10. Pers. voornaamwoord, 11. Afhangend deel van een gewaad. 13 Landbouwgereed schap, 15. Muziekinstrument. 16. Staan de rand, 17. Kledingstuk, 18. Noodlot tig- VERTIKAAL: 1. Licht breekbaar. 2. Klein persoon, 3. Demon, 4. Minder waardig, 5. Eetgereedschap. 7. Veter, 9. F(jn marmer. 12. Beschermeling. 14. Laatste rustplaats, 17. Vogel. OPLOSSING PUZZLte No. 810 HORIZONTAAL: 1. Edel, 4. Kers. 8. Dra, 9. Baboe, 10. Ia, 12. K.M13. Kanarie. 16. Nadelig. 18. Aa. 20. Ka. 21. Kanon, 23. Del, 24 Sire. 25. Jota. VERTIKAAL: 1. Edik, 2. Draak. 3. E.a.. 4. Kabinet. 5 Eb. 6. Rok, 7. Semi. 11. Maraboe. 14 Piket, 15. Laks, 17. Gala, 19: Aal, 22. Nr.. 23. Do. 30. Huldah stond in de gang te wachten. Toen ik mijn jas aannam, kwam het mij voor dat er iets weifelends in haar houding was, alsof zij met mij wilde spreken, maar ik had haast en was verder niet in een stemming om met haar te weeklagen. Dus wierp ik de regenjas om mijn schouders heen en plaste het natte pad uit. Ik lette echter nauwelijks op de regen, noch op de koude en onbehaaglijkheid van de wan deling. Toen ik door de zuidelijke ingang naar binnen gegaan en heimelijk de stille lange gang in haar gehele lengte was doorgeslopen, was mijn hoofd nog altijd van een zekere kwestie vervuld. Toen het licht daar in de studeerkamer van dr. Letheny plotseling was aangegaan, had ik even, maar duidelijk Corole's schoentjes te zien gekregen. Het waren mooie avondschoentjes, met hoge hakken, van brons glacé met keurige be werkte stalen gespen. Maar zij waren beslijkt en van vocht doortrokken en er zaten natte bla deren aan vastgeplakt. Waar was Corole Letheny die middag heen geweest? Wat was het voor een dringende reden geweest dat zij door regen en wind zo haastig het huis uit was gelopen, dat zij geen tijd had gehad om die mooie schoentjes te verwisselen? Terwijl ik mijn eigen bleke, vermoeide ge zicht in de spiegel bekeek, schikte ik mijn los geraakte haar wat in zijn model, haalde er klei- e stukjes blad uit en zette mijn muts recht Mijn schoenen waren drijfnat, waarom ik ze oor andere verwisselde. Ik kreeg waarschu- ende steken in mijn linker slaap en ik wenste dat ik niet zo lang met Jim Gainsay in de re: gen had staan praten. Bij die gedachte herinnerde ik mij het brief je dat mij was toevertrouwd en ik vatte het plan op, het aan tafel aan Maida te geven: juist toen ging de bel voor het middaggten. In mijn verstrooidheid had ik de geleende re- AOi, het genjas naar mijn kamer meegenomen; toen ik mij haar de eetzaal op weg begaf, wierp ik die over mijn arm. Ik vroeg mij af wiens jas ik mij wel toegeëigend kon hebben, stak mijn hand in een van de zakken en haalde er een manszak doek uit. Het was een grote witte zakdoek, zon der enig merk. Maar er was een zwakke geur aan. Ik drukte de linnpn vierkanten lap tegen mijn neus snoof en snoof nog eens met steeds meer belangstelling. De geur was zwak, maar onmiskenbaar, hij rook nog een beetje naar ether. Ik bleef halverwege de trap staan, staarde naar de zakdoek en doorzooht bedaard de andere zak ken. Er was niets meer te vinden: geen letters of merken ergens op het kledingstuk. De éne gele regenjas lijkt vrijwel precies op de andere en, hoe ik ook zocht, ik vond geen middel om de eigenaar ervan te herkennen. Ik had echter het gevoel dat ik graag zou willen weten hoe het kwam dat de lucht van ether ir de zakdoek was blijven hangem Misschien zou ik ten minste te weten komen, wie de eigenaar was, als ik de jas weer ophing en wacht hield om te zien wie haar weghaalde Denkende dat niemand haar tijdens het eten zou komen halèn. aangezien dit het rustigste uur van de dag is, deed ik er weer de zakdoek in en hing de jas op de haak waar ik haar van af genomen had en ging naar beneden om te eten. Maar toen ik een kwartier of zo later, na haas tig gegeten te hebben, terugkwam, was de jas verdwenen en ik had niet het flauwste idee, haar weggehaald kon hebben. Ik gaf het briefje van Jim Gainsay aan Maida toen ik haar in de gang bij de eetzaal tegen kwam en had de twijfelachtige voldoening om haar een hoogrode kleur te zien krijgen, toen zij het las. Op dat rood volgde echter een bleekheid tot in haar lippen, toen zij de paar zinnetjes ge lezen had, en aan tafel hield zij haar ogen strak op haar bord gericht en at zij zo goed als niets. En kort na het eten, toen ik toevallig dicht bij een raam aan de Oostkant stond, zag ik een slanke schimachtige gedaante met een wit muts je die het kronkelende pad door de appelboom gaard volgde. Iets over zevenen, toen ik een dutje op mijn eigen kamer deed, kwam Maida binnen. Aan haar zachte haar, dat haar gezicht omlijstte, hingen kleine mistparels en ik twijfelde er niet aan het Jim Gainsay gelukt was, haar te spreken. Zij sprak echter niet over hem, raaar schar relde een tijdje in de kamer rond. Zij speelde met het manicuregereedschap, dat ik op de toilet tafel had la-ten liggen, bladerde in de laatste af levering van een geneeskundig tijdschrift en ge droeg zich over het algemeen als een vrouw wier gedachten ergens anders zijn. Zij nam zelfs mijn instrumententas in de hand, maakte opmer kingen over de kromme verbandschaar en de glinsterende tang en speelde doelloos met de kleine zuiger van mijn eigen onderhuidse spuitje. Wij zeiden niets over het gebeurde in de af gelopen nacht-; het was te kort geleden, de ge beurtenissen waren te angstwekkend geweest; wij waren beiden, naar ik vermoed, onbewust doen de om ons zeiven te stalen tegen de beproeving van de tweede nachtdienst die op komst was en die wegens de herinnering aan de vorige niet prettig kon zijn. (Wordt vervolgd pjET bericht van mr. J. A. de Wilde's overlijden heeft ons stil gemaakt en ons tot een weemoedig nadenken gestemd. Want hij behoorde tot hen, die zich hebben terugge trokken uit de politieke strijd, maar van wie wij weten, dat zij altijd nog bereid zijn tot een rustig gesprek, tot een waardevolle raad, ook tot een bemoedigend en opbeurend woord. Nu is ook hij, toch nog onverwacht, heengegaan en wat hij ons achterliet, achterliet als een rijk bezit, is de herinnering aan een gave, ronde persoonlijkheid, aan een man van wie men altijd wist wat men aan hem had, aan een man met een helder verstand, een warm gevoel, een sterk kloppend hart Het is de herinnering aan een merts, die blijft. Dit immers was het wat in de ontmoeting met mr. De Wilde altijd zo weldadig aandeed: het diep menselijke, of het zich nu openbaarde in bet jongensachtige, dat hem nooit heeft verlaten, in de tinteling van zijn humor, in de gloed van zijn betoog of in de bezieling van zijn overtuiging. |7EN groot mens was hij in de karaktertrekken die hem sierden: in zijn trouw' aan wie hij om hun persoon en hun werk bewonderde: Kuyper eerst, Colijn later; in de openheid, waarmee hij in zijn vele reizen door het land en op zijn tal loze spreekbeurten de mannen en vrouwen in den lande wist te bena deren; in zijn eerlijkheid en onbe vangenheid, die hem ook onder zijn tegenstanders alleen maar vrienden bezorgde. Mr. De Wilde was een man, van wie men moest houden, aan wie men graag zijn vertrouwen schonk en die nimmer, hoe ook, het geschonken vertrouwen schond. Bij weinigen was als bij hem het gelaat zozeer de spiegel van de iiel. Net zo min als zijn karakter verborg zijn gelaat enig geheim. Ernst en blijmoedigheid wisselden er elkaar op af. Hoe kon hij glunderen, ook in het debat, dat hij, zoals alles, intens kon beleven. Maar even later kon een, zij het altijd slechts kortstondige, verstoord heid onmiskenbaar zijn. pjET was zijn diepe overtuiging, die hem nimmer losliet en waar van hij eerlijk en klaar deed blijken op alle posten, waarop hij land en volk heeft gediend. En dat waren er niet welnige en er waren er onder van de hoogste. Raadslid en wet houder is hij geweest, maar ook kamerlid en in verscheidene kabi netten minister. Hij betoonde ziek in stadsbestuur en landsregering de ge boren magistraal, zoon van een vader, in wiens voetstappen hij ook in het pfiblieke leven gaarne trad en met wie hij gemeen had de levensbe schouwing, het warme geloof en de principiële overtuiging. Maar ook de partij, die van meet af aan de liefde had van zijn hart, heeft hij zeer aan zich verplicht. Hij behoorde tot wie haar leiding gaven tot in de donkerste dagen toe. En de zelfde liefde, waarmede hij zich aan zijn partij zo nauw verbonden wist, gaf hem de bereidheid in tot toena dering met wie hij zich ondanks verschillen éénsgeestes wist. Hij kende het geheim van de ge slaagde politicus: behalve te kunnen spreken ook te kunnen luisteren. Hij wist wat ef omging onder de mensen. Hij kende het volk, hij kende de kie zers. Zij stonden open voor hem, om dat hij openstond voor hen. En het geschonken vertrouwen werd naar beide zijden ruim beloond. QOK wij aan de krant hebben bijzondere reden, 'mr. De Wilde in erkentelijkheid te gedenken. Hij was een dergenen, die al heel vroeg hebben ingezien de mogelijkheid, de wenselijkheid, ja de noodzakelijkheid eigen, door en vanuit het beginsel geleide pers. In Den Haag was hij een der oprichters van ons blad en daarna ook geruime tijd de man, die op bekwame wijze de hoofd redactie heeft gevoerd. Wij hebben hem daarin veel te danken en het doet ons goed, dat hij ons ook in het voortgaan van de tijd zijn sympathie nooit heeft onthouden. Nu echter is ook dit werkzame leven afgesloten. Reeds had hij zich teruggetrokken in de rust, waarin hij zich temidden van wie hem lief wa- kon voorbereiden op de rust en de blijdschap, die ook hem wachtten. In die blijdschap blikt hij nu met verwonderend oog, diezelfde ogen die zo jong konden blijven in het toch wel ouder wordend gelaat. Dat oog is nu van ons afgewend; het kind is Thuis. En wat wij over houden is hef rijk bezit van een dankbare herinnering. De Geref. Kerk (e Alkmaar heeft plan nen voor de bouw van ^en kerk in Heiloo. alsmede voor de kleine ge meente in Egmond, die reeds uit eigen middelen 9.000 lijeenbracht. De particuliere synode van Noord- holland ral hulp verlenen. Op alle Geref kerken in Nederland is een beroep op steun gedaan. Ook wordt de bouw van een tweede Gerei, kerk 'ln Alkmaar overwogen. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2