Maar wij denken er zó over
Predikbeurten voor Leiden en omgeving
Kleinere maten van gladiolen
trokken wat aan
Dingaansdag werd ook op de
postzegel herdacht
Andrews
f NIEUWE LEIDSCHE COUBANT
S
ZATERDAG 7 JANUARI 1956
Alles
goed
eu wel
(Ingezonden stukken)
De open brief van de
heer Klusman
De zeer gezonde taal en vooral bedoe
ling in de open brief van de heer Klus
man (die ik niet ken) aan alle weggebrui
kers. gepubliceerd in de N.L.C. van 31
december, wordt door een vertegenwoor
diger van de Vereniging voor veilig ver
keer reeds in het nummer van 2 januari
zeer snel en volkomen ongemotiveerd ver
oordeeld. Dit geschiedt met de weinig
overtuigende woorden: „Ik sta sceptisch
tegenover dergelijke plannen door niet-
leden van m ij n verbond". Daarmee moei
de kous dus af zijn. Hij neemt niet eens
de moeite na te denken over dit voorstel
van de heer Klusman tot sociaal weg
gebruik, terwijl onze minister van ver
keer en waterstaat zich zo n groot voor
stander heeft betoond van sociaal weg
gebruik.
Wat stelt de Vereniging voor veilig
verkeer hier tegenover? Welke pogingen
zijn gedaan om tot sociaal weggebruik te
komen? In ieder geval is het een feit. dat
we steeds verder groeien naar een natio
nale verkeersramp, die jaarlijks een gro
ter omvang aanneemt.
We weten, dat de Nederlandse bevol
king als één man spontaan reageert op
gezamenlijke nood. We behoeven slechts
aan de watersnood te denken. Men mag
verwachten, dat de bevolking de ver
keersramp ook ernstig betreurt. Een
spontane verbetering van het wegver
keer zou ongetwijfeld optreden, als ver
betering en uitbreiding van bestaande
wegen, brugeen. viaducten, enzovoort In
een handomdraai te verwezenlijken zou
den zijn.
De spontaneïteit moet op andere wijze
worden verkregen door confrontatie met
de werkelijkheid, zoals de heer Klusman
zichzelf ontdekt met de woorden: „Wij
moeten onszelf veilig verkeer brengen.
Het moet uit onszelf komen."
Inderdaad, mijnheer Klusman. deze
goed willenden moeten te herkennen ziin
Niet in de eerste plaats aan een bordje,
maar door hun manier van deelneming
aan het verkeer.
En juist om dii-t te bereiken is uw
initiatief goed. Daarover moet worden
gepraat. Een vergadering dus. En ook een
bord voor goedwillende weggebruikers.
Als propagandamateriaal om tot een
hechte organisatie van goedwillende Ne
derlanders in het wegverkeer te komen
die niet alleen behoefte hebben aan
een triptiek, carnet of juridische bijstand
is uw bordje het aangewezen middel
(Naam en adres van Inzender, die op
dit terrein peen oningewijde t». ztfn ons
bekend. Red. N.L.C.)
De Omega-motor
Met grote belangstelling heb Mc het ar
tikel gelezen, waarin de werkingswijze
van de Omega-motor werd beschreven
Nu is het niet mijn gewoonte, kritiek te
leveren en vooral niet op een uitvinder
als Bradshaw Toch moet het volgende mij
van het hart. De motor, zoals die bij het
artikel stond getekend, kan nooit enige
arbeidsprestaties leveren, omdat daarbij
geen compressie- of verb randing sdruk mo-
i iik is De draaiende cirkelvormige ci
linder moet te aMen tijde aan de binnen
kant voorzien zijn van een gleuf op de
plaats, waar de drijfstang de cilinder ver
laat. Dat deze gleuf over de gehele bin-
r.enomterk moet doorlopen, is ook duide
lijk, daar andei's de cilinder niet om de
zuigers, respektievelijk de drijfstangen
kan draaien. Door deze gleuf zal elk druk
verschil ontsnappen.
Hiermede hoop ik geen afbreuk te doen
aan de goede naam van een befaamd uit
vinder. En ik zou nog graag nadere tech
nische gegevens krijgen of een adres,
waartoe ik mij die gegevens kan wenden.
G. van Duyn.
Valkenburgerweg 26 a.
Katwijk aan den Rijn
P.S. Uw artikelen over autonieuws heb
ben altijd mijn volle belangstelling en
waardering
Waai om Hooglandse keak
niet dicht?
Elke keer wanneer de Hervormde ge
meenteleden de Hooglandse kerk bezoe
ken, zullen zij wellicht met welgevallen
de restauratie van dit schone gebouw
volgen. Ook ik ben er verheugd over, dat
dit Godshuis voor verder verval behoed
wordt. Mijn vreugde is echter t.jdens de
oudejaarsdienst en op nieuwjaarsmorgen
veranderd in ontstemming wegens het
feit, dat de wind om mijn oren woei en bij
het verlaten van de kerk de regen naar
binnen kwam vallen. Zelfs moest Ik tij
dens de gemeentezang een waakzaam oog
houden op mijn kerkboek, opdat de blaad
jes niet door de wind zouden omslaan.
Dit alles zou niet zo erg zijn, wanneer
de mens een koudbloedig wezen was.
Maar dit ls niet het geval, tot nadeel van
hen, die in de winter in de Hooglandse
kerk ter kerke willen gaan. Ik vraag me
af, hoe dit alles zal worden, wanneer
sneeuw en vorst ook nog hun intrede gaan
doen. Het kerkbezoek zal dan wel aan
merkelijk dalen.
Zou het niet beter zijn, de Hooglandse
kerk gedurende de wintermaanden te
sluiten? De Marekerk en de Pieterskerk
liggen toch ook centraal. Ik geloof niet.
dat het voor de gemeenteleden een on
overkomelijk bezwaar zou zijn, In de win
termaanden vijf minuten langer te lopen
naar een andere, droge en goedverwarmde
kerk. Misschien komt het een vlot verloop
van de restauratie ook nog wel ten goede.
Leiden. H. G.
(Wy verwijzen inzender naar het artikel
op pagina 3. Red. N.L.C.)
Avondmaalsviering op
oude j aarsavond
Waarom werd het Avondmaal niet ge
vierd op oudejaarsavond in de kerken
der reformatie? Dit vindt men wellicht
eigenaardige vraag, maar men be
hoeft er niet verwonderd over te zijn.
De heer Dikkes, voorganger van de Evan
gelische Christengemeenschap in Lelden,
laat ieder jaar op oudejaarsavond bij de
jaarsluiting het Avondmaal vieren,
vind dit een voorbeeld, dat navolging
verdient. Het Heilig-Avondmaalsformu-
lier leert ons. dat gelijk het brood gebro-
en de wijn geschonken wordt ook het
lichaam van Christus eenmaal werd ge
broken en dat Hij Zijn dierbaar bloed
oor onze zonden gestort heeft.
De oudejaarsavond wijst de Gemeenti
an Christus op de vergankelijkheid vai
mensen bestaan. Alles wordt eenmaal
an de vergankelijkheid prijs gegeven,
laar ziende op het volbrachte werk
de Middelaar Gods en der mensen worden
de gelovigen aan het verheerlijkt lichaam
an Christus gelijkvormig.
Daarom dient de gemeente niet alle
op gezette tijden het Heilig Avondmaal
n. maar zeer in het bijzonder ook op
de laatste dag van het jaar. want zij doet
dit tot Zijn gedachtenis en aldus zullen
wij Zijner daarbij gedenken. Ook op
oudejaarsavond wordt de gemeente bij
het verleden bepaald en gewezen op het
volbrachte werk van de Middelaar, Die
gisteren en heden dezelfde blijft tc
eeuwigheid. Ik stel de kerkeraden va
kerken van reformatorisch belijden
voortaan op oudejaarsavond het
Nachtmaal des Heren met de gemeente
te vieren, teneinde op deze wijze het oude
tar af te sluiten.
Leiden. J. H. v. d. BROEK Jr.
Menslievendheid
De begin december tijdens de oefening
Zwarte Piet" in de Houttean gelegerde
militairen hebben het zo Las ik In
kranteberieht urenlang zonder eter
drinken moeten stellen. Om de eer
andere reden was geen kantinewagen
aanwezig.
Op zichzelf zou dirt niet zo heel erg zijn,
want het lag toch eigenlijk mdn of i
de hand, dat de bewoners vai
Houblaan deze hun vaderlandse plicht
vervullende jongens met een kopje koffie
of iets dergelijks van dienst zouden zijn
geweest. Tot mijn verontwaardiging ver-
ik echter, dat slechts één dame zo
attent was
De militairen vervu'llen hun dienst
plicht niet voor hun plezier. Laten wij
burgers hen in voorkomende gevallen
toch een klein beetje de helpende hand
bieden!
Ledden Een oud-militair
Kustvaarder Ruby (7 man)
sinds dinsdag veimist
Bovenstaand opsohrift heeft vrijdag
30 december iedere kustbewoner doen
schrikken, vooral omdat dit met een
vette kop op de voorpagina stond aan
gekondigd- Wat hier stond, wordt immers
het beste aangevoeld door hen, die de
bevaren (ja, ze moeten alvorens ze
willen verdienen zich het zeewater
uit de ogen wrijven) en niet door de
Hoest Uw Kind...T
Talm niet langer, grijp dadelijk in!
Om kinderhoest te bestrijden is ers
Z W ITS AL
KIN D E R-H O N 1 N G
SIROOP
mensen, die aan de wal werken, voot-
zover zij geen verwanten hebben, die by
de zeevaart zijn betrokken.
Wat zullen vrouwen en verloofden ln
angst hebben gezeten! Wie weet, hoeveel
gebed er geweest is voor deze mannen eu
hun behouden terugkeer Zaterdag 31
december bracht de krant het bericht
'iet op de voorpagina) „Kustvaardei
Ruby is terecht".
Redactie, dit schrijven 16 bedoeld als
een wenk tot verbetering van uw blad.
Dat deze mensen terecht zijn, was toen
wel een plaatsje op de voorpagina waard?
Niettegenstaande dit blijven wij lezers
van de N.L.C., de gezellige krant, in dr
hoop, dat met onze wens rekening zal
worden gehouden, indien iets dergelijke
nog eens voor zal vallen, wat niet te ho
pen is. Het zeemanshart wordt er goed
mee gedaan.
Katwijl# aan Zee J. L. Sosef Jr,
Tramstraat 10 b
Loggers naar Katwijk
Op de oudejaarsdag o-mtdekite lk bij het
lezen van een stukje in de N.L.C., dat
daarin een groot abuis voorkwam. Ei
stond namelijk in, dat 25 Jaar ge,eden de
eerste Katwijkse logger van IJ muiden
uaar Katwijk kwam. De rederij A. den
Duik, waarvan die eerste logger zou zijn
geweest, bestond nog niet eens. toen at
de eerste logger naar Katwijk kwam.
Ik zal maar beginnen met het jaar 1905
Toen kwamen er al loggers naar Katwijk.
Maar daarvoor waren er ook zulke sche
pen geweest, van de .rederij Meerburg b.v
Ik hoor de oude heer Dirk Meerburg ii
1900 nog zeggen „Wij moeten de logger,
i.aar Katwijk halen". Die oude heer Dirk
Meerburg was de grootvader van de Dirk
Meerburg, due nu de rederij leidt. De oudi
heer Meerburg was in 1880 al met de door
vaart van lAnuiden naar Katwijk aan
Dit is dns wel heel wat anders als
in het stukje stond Ik kan enkele v
vallen nog wel even precies aanduiden,
voorvallen waaruit duidelijk blijkt, d
veel langer dan 25 jaar geleden loggers
.n Kaïwij kwamen -oeser werden (zelfs
grote) koopvaardijschepen helemaal om
gehaald tot de kiel boven water kwam
Datzelfde gebeurde in 1905 of 1906 met d«
logger KW 3. Die werd vlak voor d«
f ir var. Meerburg zo omgehaald, dat
de kiel bijna uit het water kwam. Zo
keken we het schip na en verfden we
de huid. Het boveneind van de mast kwam
helemaal op de kant, op de plaats
de smederij van Zwitser staat. Toen
ene kant klaar was, werd de logg-i
r de andere kant overgehaald. Het
zijwant brak daarbij. En ook de mast
brak Toen sloeg het schip weer rl
Jarenlang hebben prentbriefkaarten be
staan van loggers in Katwijk in die tijd.
U schrijft, dat de KW 25 de eerste log
ger in Katwijk as geweest. Maar dat schip
pas in 1915 gebouwd.
De eerste Katwijkse logger is wél de
KW 1 geweest Nog een bewijs, dat al
vóór 1930 loggers naar Katwijk kwamen,
het feit. dat in. 1905 of in 1906 de KW
37. de „Amicitia", van de rederij N. Par-
levliet Lzn tot aan de waterlijn werd af
gebroken en toen weer opnieuw werd op
gebouwd. Zo zou ik voort kunnen gaan.
U zult het mij niet kwalijk nemen, dat ik
deze opmerkingen gemaakt heb.
L. van der Plas Jac.
Meidoornstraat 5,
Katwijk aan Zee.
LEIDEN: Hervormde Gemeente: Pie
terskerk 10 u dr Sahoonheim (onderwerp
„Beroep en roeping"); Hooglandse kerk
10.30 u ds Kleermaker; Oosterkerk 10 u
ds Van Achterberg, 5 u ds Kloek, 7 u ds
Koning van Gouda (jeugddienst); Mare
kerk 10.30 u ds Vossers (bevestiging van
cand. Blankensteijn) en ds Blankensteen
(intrede); Kooikapel 10 u ds Ottevanger;
Maranathakerk L. Morsweg 9.30 u ds De
Ruiter, 7 u dr Schoonheim (B.K.-bijeen-
komst, onderwerp „Heeft het leven zin?"
medewerking kinderkoor en trompetso
list); clubgebouw Ten Katestraat Haag-
wegkwartier 11.15 u ds De Ruiter; tehuis
ouden van dagen Kaarsenmakerstr
donderdag 7 u ds De Ruiter; Waalse kerk
Breestraat 10.30 u ds Cabartis; academisch
ziekenhuis 10 u vicaris Borgers, diacones-
senhuis 10.30 u dr Norel; vereniging van
Hervormden Volkshuis 10.30 u-prof.
dT Jansma; Willem de Zwijgerkerk Oegst-
geest 10.30 u ds Hubeek.
Geref Kerk: Zuiderkerk 10 u dr Dron-
kert, 5 u ds Kuiper van Sassenheim; He
rengracht 10 u ds Meynen Den Haag. 7 u
Meyenfeldt; Oude Vest 10 u ds
Streefkerk Den Haag, 5 u dr Dronkert;
Mar. kerk L Morsweg 11 u ds v d Berg
Sassenheim. 5 u ds Rietveld Den Haag.
evang gebouw 10 u dr v Meyenfeldt, 5 u
ds Streefkerk.
Geref Kerk aart 31: 8.30 en 5 u ds Van
Kalkeren van Zwolle.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds v d Weele
(„De enige Helper" en „Het hart van net
Evangelie").
Geref Gemeente: 10 en 5 u leesddenc*.
Geref Gemeente Ned: 11.30 en 5.30 u
leesdienet, H Rijndijk 24.
Evang Lutherse Gemeente: 10.30 u d»
Haan.
Remonstr Gemeente: 10.30 u ds Van Lent
10 Nieuwkoop.
Doopsgezinde Gemeente: geen opgave.
Oud-Katholieke Gemeente: 9.45 u hoog
mis, 7 u vesper, woensdagmorgen 9 u hei
lige mis.
Evang Christengemeenschap: morgen II
i 5 u de heer Dikkes, maandag 8 u jeugd-
bijeenkomst, dinsdag 8 u bidstond.
Baptisten Gemeente: 10 en 5.30 u d<
heer Ernste, dinsdag 8 u de heer Bruijn
van Wassenaar (onderwerp: „De weder
komst van Christus"), vrijdag 8 u bid-
Leg er des Hei'ts: 10 u heiligingsdiienst,
6.45 u openluchtsamenkomst, 7.30 u ver-
lossingssamenkomst
ALPHEN AAN DEN RIJN: Hervormde
Gemeente: grote kerk 9 u ds Lefeb.
10.30 u dsStehouwer, em.-predikant. 6.
u ds Hanemaaijer; gebouw Jonathan 10
vicaris De Waard; kapel te Gouwsluis
6.30 u ds v d Broeck van Zwammerdam;
kapel Marthastichting 10.30 u ds Graaf stal
van Ermeio; gemeente Oudshoorn 10 u
ds Cadee (In het Nutsgebouw), 7 u de
heer Ouwerkerk van Boskoop (jeugd
dienst), in de zaal achter de kerk; kapel
Hooftstraat 9.30 en 6.30 u ds Jorissen.
Geref Kerk: Zuiderkerk 10 u ds Wijma,
6.30 u ds Scholten van Bergen; Noorder-
kerk 10 u ds Hajer Leiden, 6.50 u ds Wa
genaar Zwammerdam; aula 10 u ds Schol-
ten, 6.30 u ds Hajer; Oudshoorn 10 en 6 30
ds Tom.,
Geref Kerk atf 31: 10 en 4.45 u ds Kroes
an Dalfsen.
Chr Geref Kerk: 10 en 6 u ds Baaij,
Oud-Geref Gemeente: 9.30 en 4 u de
heer Verlinden van Krimpen aan de Lek
AARLANDERVEEN: Herv Gemeente:
10 u ds Hanemaaijer van Alphen aan den
Rijn. 7 u ds Boesenkool.
Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Van Eijk
m Maartensdijk.
Chr Geref Kerk". 9.30 en 6.30 u leesd.
TER AAR: Herv Gemeente: 9.30 en 6.30
ds Van Amstel.
Geref Kerk: 10 en 6.30 u ós Mulder van
Amsterdam.
BENTHUIZEN: Herv Gemeente: 9.30 u
ds Van Eijk, 6 u ds Ottevanger van Lel-
Geref Gemeente: 9.30 en 6 u leesdienst.
HILLEGOM: Herv Gemeente: 10 u ds
Brouwer 5 u ds Knottnerus.
Gerei Kerk: 10 en 5 u ds Krabbe.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds-Schippers.
HAZERSWOUDE: 9.30 u ds Brouwer
an Strijen, 6.30 u cand Broere van Dordt.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Aalbers-
berg van Nieuwkoop.
HOOGMADE: Herv Gemeente: 10 u de
De Jong.
KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Her-
•ormde Gemeente: hedenavond 7.30 u ln
consistorie der kerk dienst der gebeden,
morgen 10 u dir Huls van Gouda, 7 u dT
Gravemeijer van Den Haag-Wassenaar.
Geref Kerk: 10 en 7 u ds Zijlstra.
DE KAAG: Herv Gemeente: 10 u -
Van Leeuwen. 5 u ds Kalkman van Voor
hout jeugddienst.
KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv Ge
meente: 10 u ds Makkenze, 6 u ds Van
der Wiel van Lelden.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds A alders van
Leeuwarden.
KATWIJK AAN ZEE: Herv Gemeente
Nieuwe Kerk 10 u ds Pettinga van Hul-
zum-Leeuwarden, bevestiging van ds De
Vos, 5 u ds De Vos, intrede; Oude Kerk
10 u ds Hagen. 6 u ds Stehouwer, em-
dikant te Alphen aan den Rijn; kapel 10
u ds Monster.
Geref Kerk: 8.30 en 10.30 u ds Bos. 5
u ds Pijlman, viering heilig Avondmaal;
zeehosp 6.45 u ds Pijlman.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Van Ra-
venswaaij Scheveningen.
Veiling Ter Aar
De Inzet van 1956 leverde geen opwek
kend veilingbeeld. De handel was, op
een enkele uitzondering na, bepaald slap
lusteloos. Van de meeste producten
is de aanvoer niet groot. Witlof werd
tamelijk grote hoeveelheid aangevoerd.
De prijs van dit produkt was gemiddeld
nog lager dan verleden week. Vooral in
het midden van de week was het slecht
Veel optimistischer mogen we schrlj-
?n over andijvie. Hier toonde men wel
'langstelling voor en de prijzen waren
'vredigend. Ook de minder goede kwa
liteit .betaalde men nog vrij goed. Met
de koolsoorten gaat het niet best. De
prijzen blijven aan de lage kant. Voor
goede groene kool betaalde men nog het
>t. Ook de spruiten brengen geen
hoge prijs op. De aanvoer bestaat hier
goeddeels uit B-kwaliteit.
Ondanks de winterachtige dagen bleef
dé boerenkool matig in prijs. Prei was
nogal variërend, ook van kwaliteit. Was-
toor.de weinig afwijking in de no
tering. Kroten waren ook niet duur.
VOORHAVEN
„Tokyo Rose" komt viij
De 39-jarige Iva d'Aquino, een Japanse
die gedurende de tweede wereldoorlog
anti-Amerikaanse Japanse radio-ultzen-
dingen verzorgde onder de naam „Tokyo
Rose" (Houdt toch op met vechten .jon
gens; de rijken in de |States gaan uit, ter
wijl jullie je bloed vergieten zal op
28 januari uit de vrouwengevangenis te
Alderson (V.S.) worden ontslagen. Zij
werd in 1949 tot tien jaar veroordeeld.
De bollenhandel
eerste gladiolenvellingcn van
nieuwe jaar z0n' ook weer achter de
in de prijzen der dikke knollen is niet
veel verandering gekomen. Zoals gebrui
kelijk had men enkele uitlopers: dat
en dit keer dan Northèrn Queen en I
an Lima. De aanvoeren waren, de
an het jaar in aanmerking genomen, nog
ïmelijk groot. Zo telde de H.B.G. giste-
Veranderden de prijzen der grotere ma
in dus niet veel. de maten 1012 en 81(
trokken behoorlijk aan. Dat scheelde vooi
'erschillende sporten aanmerkelijk met de
laatste veiling ln het oude jaar. De orders
x>r de kleinere maten worden gewoon-
ik eerst nu geëxporteerd.
Voor veertienen van Lustige Wit'
werd deze week 5,30 gegeven en vc
Benjamins Britten 4.65, Lilac Wonder
zift veertien bracht 4.20 op en twaal'
deze variëteit verwisselden van eige-
voor 3.20. Met Sneeuwprinses
het nog steeds armoe troef. Men kocht
beste veertienen voor 1,65 en twaalven
1,25. En men behoeft helemaal geen
belasting-expert te zijn om te kunnen
berekenen, dat er met zulke prijzen volop
geld bij moet.
Als men goede veertienen van Palet had
an te bieden, stond de wijzer van de
•eilingklok echter al op 6.15 stil, en
Geref Gemeente: 10.en 5 u leesdienst.
Geref Gemeente Ned.: Idem.
Geref Kerk art. 31: 10.30 en 5 u ds Stra-
ting Den Haag.
LISSE: Hc-rvormdc Gemkeente: 10 en
5 u ds JongeboeF, heilig Avondmaal.
Geref Kerk: 10 u ds Pijlman, 5 u ds
Bos, beiden Katwijk Zee.
Chr Geref Keo-k: 10 en 4 u ds Noorder-
g-raaf va-n 's-Gra-vendeel.
Geref Gemeente: 10 en 4 u ds Kieboom.
Geref Kerk art 31: 10 en 4.30 udsvd
Hegen. ber Stadskanaal.
Oud-Geref Gemeente: 9.30 en 3 u lees
dienst
Ned Prot Bond: 10 u ds Van Leeuwen
mi R'da-m.
LEIDERDORP: Hervormde Gemeente,
dorpskerk 10 u ds Honnef. 6.30 u prof dir
R ask er van Leiden; gebouw 10 u kinder-
dienst; kerkzaal Zijlkwartier 6.30 u ds
Honnef.
Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Sweepe,
kerkzaal Zijlkwartier 4.30 u ds Sweepe.
LEIMUIDEN: Hervormde Gemeente:
30 u ds Kruijne; Pn-iël 7 u ds Kruijne.
Geref Kerk: 9.30 en 2.30 u ds Oosterhoff.
NOORDWIJKERHOUT: Herv Gemeente:
I en 7 u ds De .Tong.
NIEUWKOOP? Herv Gemeente: 10 en
30 u de heer Blijleven.
Geref Iterk: 9.30 en 6.30 u ds Speelman.
NOORDEN: Herv Gemeente: 9.30 en 2
dis Bos,
Geref Kerk: 9.30 en 2 u ds Heine-r van
Ter Aar.
NOORD WIJK AAN ZEE: Herv Gemeen
te: 10 en 5 u ds Cupedo.
Geref Kerk: 10 u ds Ykema van Tweede
Exloërmond, 5 u ds Bouma.
NOORDWIJK BINNEN: Herv Gemeente
10 én 7 u ds Meuzel-aar.
Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds Helnen.
NIEUWVEEN: Hery Gemeente: 10.15 u
ds Met van Hilversum 6.30 u de heer Van
den Hoek; gebouw 9.30 u de heer Van
den Hoek.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Jongbloed
in Muiden.
OUDE WETERING: Herv Gemeente: 10
ds Knottnerus, 2.30 u dr Van Itterzon
ooi Den Haag, jeugddienst, medewerking
an het kerkkoor.
Geref Kerk: 9.30 en 3 u dr Van Swig-
OEGSTGEEST: Herv Gemeente: Pau-
luskerk hedenavond 7 u avondgebed, mor
gen 9 u ds Schouten van Vlaardingen
jeugddienst. 10.30 u ds Callenbach, 7 u ds
Calleribaoh; Hoge Mors 10.30 u de heer
Slerat.
Geref Kerk: 10 en" 5 u ds Êringa.
Geref Kerk art 31: 8.30 en 3 u ds Bru-
nftng van Rijnsburg.
n vrijz Hervormden: zie Herv
Gemeente Leiden.
RIJNSATERWOUDE: Herv Gemeente:
30 en 6.30 u ds Van Soest.
Chr Geref Kerk: 9.30 en 5 u leesdienst
RIJNSBURG: Herv Gemeente: grote
kerk 10 u ds Van Gosliga. 5 u ds De Rul-
Leiden: kleine kerk 10-u ds Groe-
newoud. 5 u vicaris De Waard van Alphen
an den Rijn jeugddienst.
Geref Kerk: Voorh.weg 9.30 u ds Bij-
leveld. 5 u ds v d Linde; Rapenburg 9.30
u ds v d Linde, 5 u ds Post; Mar. kerk 9.30
u ds Post. 5 u ds Bij-leve-ld-
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u prof v <1
Meiden van Den Haag.
Geref Kerk art 31: 10 en 5 u ds Bru-
ning.
SASSENHEIM: Herv Gemeente: 9. 10.30
en 5 u ds Walvaart
Geref Kerk: 9.30 u ds KuLper, 5 u ds v
d Berg.
Chr Geref Kerk: 10 u leesd. 6 u ds
Noordergraaf van 's-Gravendeel.
Ned Prot Bond: 10.30 "u mej ds Bouw-
VOORHOUT: Herv Gemeente: 10 u ds
Kalkman. 7 u de heer Van den Berg
Valkenburg.
VOORSCHOTEN: Herv Gemeente: gro
te kerk 10.30 u ds Saraber, 7 u ds Melje-
Northern Queen kwam zelfs nog
6,80. Leeuwenhorst (zift veertien) werd
fgedrukt op 5.40 en twaalven op 2.95.
Firebrand noteerde resp. 7.45 en 4.95
Voor Jo Wagenaar werd slechts 3.75 en
2.65 gegeven en voor Hawaii 3.15 en
2,30. Gele gladiolen bleven best lopen.
Mooie veertienen van Hopman's Glory
noteerden 7.35 en twaalven 4,85. Han
an Meegeren werd verkocht voor 6,10
n 5,75.
Puccini verkreeg f 6,40 en 5,50, Man
eer 3,60 en 2.80 en Picardy 3.70 en
2.95. Voor Nieuw Europa werd 4.10 en
3.15 betaald en Rose van Lima ging van
de hand voor 5,60 en 3.85 per 100.
Albert Schweitzer weer
in Lambarene terug
Prof. dr Albert Schweitzer is na zijn
Europees bezoek weer in Lambarene te
ruggekeerd. Bij aankomst verklaarde hl]
de reis erg vermoeiend gevonden te heb
ben en hij hoopte ln Lambarene rust te
zullen krijgen. In dat opzicht had hij het
echter op de dag van aankomst niet ge
troffen. want op hetzelfde ogenblik kwam
een vliegtuig met 24 Franse artsen aan,
die op hun rondreis door Afrika vier
dagen in Lambarene wilden blijven. De
83-jarige gastheer kon terstond de hon-
VA LD A
ring (bevestiging kerkeraadsleden); Rijn
dijk 10 u ds Meijening; inrichtingen Hulp
Heil 10 u ds Van 't Ende van Noorde
loos.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds den Boer, vie
ring heilig Avondmaal.
Geref Kerk art 31: 10.45 en 3.15 u do
Verkade Voorburg.
VALKENBURG: Herv Gemeente: 10 u
ds Lekkerkerker, 6.30 u ds De Ruiter van
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Langeler.
Geref Kerk art 31: 8.45 en 3 u ds Stra
ling Den Haag.
WARMOND: H£rv Gemeente: 10 en 7
1 dr Zandee.
WOUBRUGGE: Herv Gemeente: 9.30 en
1.30 u ds Schinkel.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Henge-
veld.
WASSENAAR: Herv Gemeente: grote
kerk 10 u dr Honders, 7 u dr Honders;
Kiievlebkerk 10 u ds Wiersma, 7 u ds Ko
ningsberger van Amsterdam jeugddienst;
Deylerhuls 9 u de heer Mekking jeugd
dienst. 10.15 u ds Beker.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Sybesma, em-
predikant; Zuid 10 en 5 u ds Lammens
an R'dam.
Geref Kerk art 31: 10 u leesdienst, 3 u
ds de Vries Den Haag.
Ned Prot Bond: 10.35 u mej ds v d
Slootem.
Doopsgezinde Gemeente: 10.30 u ds
Tulninga van Den Haag.
Herv evang: 10 en 5 u de heer Van
Teijlingen van Leiden.
ZWAMMERDAM: Herv Gemeente: 9.30
a 4.30 u dis v d Broeak.
Geref Kerk: 10.45 u ds Wagen-aar, 6.30
ds Wijma Alphen Rijn.
ZOETERWOUDE: Herv Gemeente: 10
ds Van Embden.
ZEVENHOVEN: Herv Gemeente: 9.30
ds Boesenkool Aarlanderveen.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Wynia.
ZOETERMEER: Herv Gemeente: 10 u
Brouwer, 6.30 u ds Boer.
Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Gerritsma.
Geref Kerk art 31: 9.30 u leesd, 3 u da
Moggree Rijswijk.
Herv evang: 10 u ds Zandt van Delft.
Ver v vrijz Hervormden: 6.30 u de heer
Roelofs van Bolnes.
Geref Gemeente: 10 en 6.30 u leesdienst,
Dinsdag 7.15 u ds Ligtenberg R'dem.
RADIO BLOEMENDAAL: 9 en 10.30 U
ds De Ruig Haarlem, 3.30 en 7.30 u da
Popma Amsterdam.
Voor de philatelisten
HET LEVEN IS EEN CIRKELGANG. Ook het philatelistische. We sloten
het vorige jaar af met weldadigheidszegels, en we beginnen het
nieuwe er mee. Zonder nu opzettelijk te streven naar stichtelijke toepas
selijkheid, is het wel merkwaardig dat we in onze rubriek van 23 december
konden eindigen met het Luxemburgse zegel met het Kindeke in de kribbe,
om de eerste keer in het nieuwe jaar te beginnen met de Saarlandse wel
dadigheidszegels en daarvan als le afbeelding de biddende handen van
Albrecht Dürer. In ieder geval is het een zinvol begin.
En ik denk dat velen met mij de keuze
van Saarland voor zijn jaarlijkse toeslag
zegels zeer toejuichen zullen: drie over
bekende werken van Dürer. Zijn op al
lerlei wijze gereproduceerde en gemeen
goed geworden doch nimmer met be
wondering aanvaarde handen ln gebeds
houding, het oude afgeleefde en moege
werkte moedertje (Dürers eigen moeder)
afb. 2, en de oude man van Antwerpen,
Daaronder het drietal van België, drie
zeer uiteenlopende grote figuren uit het
Buitenland, die elk op eigen terrein, en
naar eigen kracht, meehielpen aan de be
strijding van de tb c.: afb. 5, het goed
moedige. vriendelijke gezicht van de
eenvoudige Deense postambtenaar Eina-r
Holiiböll (1865/1927) de vader van de
Deense „Joel" of kerstzegeltjes, met toe
slag ten bate van het zieke kind. Onoffi
ciële vignetjes, die naast de postzegels
geplakt werden rond de Kerstdagen en
Oud en Nieuw, en de voorlopers werden
van de thans vrijwel overal ingevoerde
officiële toeslagzegels.
Niet Denemarken, maar België komt
de lof toe op deze wijze deze eenvoudige
man een erezegel geschonken te hebben.
Afb. 6 brengt het portret van J. D. Rocke
feller (1839'1937) de Amerikaanse groot
industrieel (olie, hout en metallurgie) en
Philantroop, stichter van de Rockefeller
Foundations, instituten gewijl aan pre
ventie en genezing van t.b.c.
Afb. 7 is van de Engelsman Sir Robert
William Philip, beroemd medicus uit
Ediinburg, die ais een der eersten de
grote betekenis besefte van de ontdekkin
gen van Robert Koch, en in zijn sanato
ria voor die tijd revolutionnaire metho
den toepaste ter genezing van de ziekte
die 1n diie dagen angstaanjagend veel
s-lachtoffens maakte.
Afb. 4 van Pakistan, met de kaart van
Weet Pakistan herinnert aan. het pro
bleem Kashmir, dat ingewikkelder werd.
na het bezoek van de Russische circus-
klanten aan India, dat zeer dubieuze
steun in de rug kreeg van Boélgandn en
Kroetoheff. Afb. 8 is een uitgave van
de U.N.O. gewijd aan de „reohten van de
Nationaal Reumafonds
gaat uitkeren
Commissie voor de verdeling
van ruim 2 millioen
Het Nationaal Reumafonds heeft een
commissie ingesteld om te adviseren bij
de uitkering der bedragen. Tot 28 Januari
is er nog gelegenheid aan het secretariaat
der adviescommissie Pieter Bothstraat 12]
Den Haag, aanvragen voor een subsidie
in te dienen. Er is ruim.2 miljoen gulden
bijeen; hiervan is 80 pet bestemd voor
uitbreiding der behandelingsmogelijk
heden, 10 pet voor wetenschappelijk on
derzoek (het Dr Jan van Breemen-fonds)
en 10 pot voor propaganda en voorlich
ting van de Ned. Ver. tot Reumatiekbe-
strijding. Er komen nog steeds giften voor
-het Reumafonds binnen; men verwacht,
dat de eindafrekening van de verrassings-
couvertjes op 16 februari kan geschieden.
mens", die overigens nog net zo met
voeten getreden worden en blijven als
tevoren, en afb. 11 ls de herdenking van
Nationalistisch China (Formosa) van het
tienjarig bestaan van de verenigde naties,
wier vlag naast die van Formosa het ze-
gelmotief vormt.
Met Instemming en waardering zal het
zegel van Israël gewijd aan Albert Ein
stein door verzamelaars en niet verza
melaars begroet worden.
Men is zeer geslaagd in de vormge
ving van dit zegel met de markante kop
van de geniale geleerde, waarin al het
verdriet en het heimwee van zijn ras zo
sterk de nadruk vraagt, (afb. 9) Sober en
waardig: deze kop en de voor outsiders
toverformule E-=mc2.
We besluiten, met afb. 10 van Zuid Afri
ka, „herbevestiging van die gelofte" luidt
het opschrift van dit helaas wat erg fon-
danterig-zoet uitgevoerd zegel. Wie warm
meeleeft met lot en geschiedenis van
Zuid Afrika zal onmiddellijk begrijpen
dat het een zegel betreft, gewijd aan her-
denkings- en géloftedag: Dingaansdag, op
16 December, ontstaan na de slag aan de
Bloedrivier, toen de Boeren hun gelofte
aan God aflegden; we zien op het zegel
het portret van Andries Pretorius. de
held van Bloedrivier; de vlag van Natal
en daar doorheen de lichte contour van
de Geloftekerk in Pietermaritzburg. Deze
geloftekerk is thans als museum in ge
bruik, met kostbare herinneringen aan de
voortrekkerstijd.
Is het niet of we weer in onze jongens
laren terug zijn. toen we met gloeiende
wangen Pieter Maritz lazen, en fntens
meeleefden met „Dat vrije, vrije volk"?
Ook daarom is het goed, dat de herin
ner Ingiszegels veld winnen! Het geeft
naast de philateiistische vreugde ook die
van de herinnering.
(Advertentie).
Vaak eet U
apders dan „gewoon"
zwaarder, pikanter, wat te veel van
spijs en drank zelfs van ongeregeld
eten raakt uw spijsvertering al in de war.
De gevolgen blijven niet uit. U ontwaakt
katterig, met zo'n kleffe smaak, verstopt
en opgeblazen. U hebt te veel gevergd
van maag en ingewanden. Nu moet u
ze dus een handje helpen.
Gun u geregeld voor u naar bed gaat
of 's ochtends direct bij het opstaan een
heerlijk bruisend glas Andrews Gezond-
heidszout. Twee lepeltjes op een glas
water, dat smiakt en tintelt, verfrist
de tong, brengt de maag tot rust en
zuivert de ingewanden van onverteerde
voedselresten. Zo'n sprankelend glas
Andrews spoelt uw ochtendhumeur
weg. Het geeft u dat opgeluchte, frisse
cn vrije gevoel dat van binnen alles
weer in orde is. Fijn om zo uw dagtaak
te beginnen! 1.65 per bus, dubbele
maat C 2.70.
Toch is lwt zo
MOMEINSE TELMACHINES
537) Het woord abacus is afgeleid
van het Griekse abax, dat tafel of
plaat betekent. De abacus is dan ook
een Tekentafel of rekenraam, maar
vindt U deze benaming te gewichtig
voor een zó eenvoudig instrument, dan
kunt U het ook een tclraam noemen.
Deze abacus dan. is van de oudste
tijden af by de Chinezen in gebruik
geweest, later by de Grieken em
Romeinen en vervolgens by de Europe
anen en Arabieren. Ook thans worJt
dit apparaat nog gebruikt en wel
hoofdzakelijk door Aziatische volken,
die liet zó handig en vlug weten te
bedieneD, dat menig Europeaan met
zyn gebruikelijke rekensysteem hierby
achterop raakt, althans wanneer het
oni niet te grote en ingewikkelde
berekeningen gaat.
Het instrument moge in verschillende
landen en tyden wel wat afwijkende
het berust, is toch altyd hetzelfde
gebleven. De Romeinse abacus had
voor de eenheden, tientallen, enz.
staafjes waarover schyfjes konden wor
den voortbewogen volgens het principe
van ons tclraam. Een brede middenlat
liep dwars over het raam heen en
verdeelde het dus in een boven- en
ondergedeelte. Wilde men nu een
cyfer opzetten, dan werden tegen de
middenlat zoveel eenheden aangeschoven
telde.
eenheden in de verschillende
ïn verstande echter,
het aangeven van vyftallen
hyven van boven tegen de
aangeschoven. Het getal 8
5-5JA
maar een beschrijving van het gebruik
van het bahy-telraam zou ons dat óók
toeschijnen. Het kenmerkende verschil
tussen de Romeinse abacus en hel
zoeken in het feit, dat de Romeinen
in hel tientallige stelsel nog een vijf
tallige combinatie hebben aangebracht,
terwijl ons telraam tientallig is, zonder
meer. (Helemaal juist is dit ook wee.
sn de 10 balletjas op één
lafja
RDMEW5E ABACUS
schijven onder tegen de lat en één
schyf hoven (van dezelfde ry). Telde
men hier 9 bij op, dan ontstond een
getal dat werd aangegeven door (in de
eerste ry) 1 schijf onder tegen de lat
en 1 er boven, en in de volgende ry
(van de tientallen) wéér 1 schyf onder
tegen de lat. Het lijkt ingewikkeld.
anders gekleurd, waardoor een soort
gelijk gebruik als van de abacus moge
lijk is). De Romeinen hadden echter
aan hun abacus nog 2 extra eenheden
toegevoegd, omdat hun munt- en
gewichtstelsel deels 12-tallig was, waar
door hel omrekenen aanzienlijk werd
vergemakkelijkt.
Zoals gezegd, velen zullen de abacus
wel erg kinderachtig vinden, in de
eerste plaats wegens haar gelykenis met
een telraam, en vervolgens wegens haar
onbruikbaarheid voor de beoefening
van de wiskunde. Toch heeft dit reken-
apparaat zich lang in Europa gehand
haafd, voornamelijk wegens de onhan
delbaarheid der Romeinse cijfers,
waarvan het gebruik in een grote
koopstad als byv. Venetië tot in de
17de eeuw verplicht was. Toen waren
er n.b. al moderne rekenmachines!
Daarover een volgende keer.