ft. De bewarende invloed van de Chr. vakbeweging .ExDort in blond" ook in Duitsland moeilijker Hoe deden we toen er nog geen vulpen was? NIEUWE LETDSCHE COURANT DINSDAG 27 DECEMBER 1955 NU NODIGER DAN OOIT Een ernstige waarschuwing aan de Nederlandse kerken dooi C. SMEENK ■yOOR DE KERKEN, zowel in de grote stad als op de dorpen, heeft het christelijk verenigingsleven een niet te onderschatten betekenis. In het bijzonder denken wij bij deze uitspraak aan het werk van de christe lijke sociale organisaties. Maar daaraan toch niet alleen. Van grote waarde zijn ook de verenigingen van jeugdigen, die zich bezig houden met Bijbel onderzoek. met de bespreking der belijdenisschriften, met de kerkgeschie denis enz. Veelal wordt ook wel enige aandacht geschonken aan letter kunde. aan principieel politieke en sociale vragen. Uit de kr-.ng van dete organisaties zijn veie personen voortgekomen, die aan het kerkelijk-- werk met toewijding deelne men Zij zijn in de regel beter onderlegd dan kerkleden, die in hun jeugd met de gezegende Invloed van de jongeling?- en me: s i es verenigingen hebben ondergaan. Het 1* wel zeer te betreuren dat een deel van de J-ugd uit kerkelijke kringen ten aamzlen van deze verenigingen ver stek laat gaan. Ook voorheen was dit wel het geval. Men moet het verleden niet al 4e zeer ideaVi^eren In de steden met name was er met alleen bij de Hervorm den, maar ook bij de Gereformeerden <ük- moeder tractéért vandaag *KSr t Mesters bèsn Gelderse rookworst De droom wijls een wanverhouding tuisen het tal Jonge kerkleden en het aantal leden van de Jeugdverenigingen Ook vijftig Jaar geledon kon er soms geklaagd wor den over betrekkelijk weinig leden, die voortkwamen uit een arbeidersmilieu. Dit hield toen ook wel verband met de ongunstige sociale toestanden en verhou dingen Vooral met de lange arbeids tijden. Maar hot valit rvlet te ontkennen, dat vergelijkenderwijs de positie der christe lijke jeugdor^anisotfes eer verzwakt dan vrsterkt is Tienduizenden Jongeren, ook uut christelijke kringen, worden niet ..ge grepen" D-'t rech'vaa-digt het optreden van het Christelijk Nationaal Verbond da* wil pogen om voor deze jeugd ee an.de- fp doen. Dit zal ongetwiifeld moe:!ijkheden geoaa-d gaan. Het werk program zal e- we! wat anders uit moeten »ien dan dat van verenie^neen met meer kerkelijke kleur Maar het zal reeds van betekenis ziin. wanneer men vele jon- eeren ln een christelijke sfeer enige lei- d ng kan geven oo sociaa' terrein en her meer Hekwaam kan maken vwr hun maatschappelijke werkkring. Bovenal waonee- men hen wijst oo Hem. die ook het arbeidsleven kan verheffen. Indirect kan. onder de re-en des He-en. ook deze arbeid van het CNV aan de kerken goede komen Prot. Van Niflrik in '51 Evenals dit in het algemeen het geval Is met het werk van de rhrlstelUke beweging op sociaal gebied. In een door prof. dr G. C. van Nlftrik in Juni 1951 voor de Confessionele Vereniging- gehouden. werd dan ook gewezen op i bewarende Invloed van de rhrlstelUke o ganlsaties. Volgens het persverslag zeldc „Lang niet alle kerkled- ichlkt als van vrede H" TET IS een goede gewoonte, dat ook in de internaCionaie pobbiek de leidende •taatalleden -een keie*txx»dschap uitspre ken. Bezield door de hoogste zedelijke normen, wordt het vertrouwen gewekt, dat het zal gelukken de vrede te be waren en politieke conflicten langs vre delievende weg te regelen. Zonder dit ge loof. deze hoop. dit ver*,rouwen zou een organisatie ale de der Ver. Natie* zelfs niet kunnen functioneren. Het beroep door Sir Leslie Munro op Israël en de Arabische lan den gedaan bij de behandeling de Syrische klacht tn de Veiligheids raad. de vrede ln het Heiiige Land bij de vtartne van Kenetmis en het Nieuw jaar te beware*», ie van een hoge, sym bolische betekenis De pelgrims konden nu ook de heilige plaateen van Bethlehem bezoeken draadveraperringen zijn even weggenomen. Maar 'evens worden wij er op pijnlijke wijze aan herinnerd, dat er niet te allen tijde vrede kan zijn. Men behoeft slechts een atlas voor zich te nemen van vóór 1914 cn eens te bladeren ln een geschie denisboek. dat de periode 1914—1945 be handelt, om in te zien, hoe allies steeds ln beweging Is. Niets ln de Interna tonale politiek is statisch. In rust. Steeds is er actie, beweging, omdat de politiek een dynamisch karakter heeft. Het Weöten poogt gees'elijke waarden te behouden en is bereid die te verdedigen en daarnaast doemt altijd op de strijd om het materiële bestaan, waar de belangen van landen en volken niet parallel lopen. Een andere Ideologie dan de Christelijk-democra tische westelijke tracht dit geestelijk en materieel bestaan te ondermijnen. Co- existentie tussen het Westen en het Oos- ehc aar-bestaan" der westelijke democra tische Vanden en de Sowjet-Uoie. annex communistaach China, kan daarom moei lijk „vreedzaam" zijn Het is een prach tig begrtp. maar waarbij met de realiteit der verhoudingen toch te weinig rekening is gehouden. De So-wJet-Unne spreekt over ontspan ning. maar stelt daarbij op de voorgrond dat de door het voeren van een aggres- aieve machtspolitiek bereikte voordelen voor Moskou behouden moeten blijven De conferentie van Genève heeft geleerd, da*, coëxistentie In Europa, naar Rus- sache maatstaf, oa een herenigd Duits land betekent me*, sterke banden aan Moskou. De „geest van Genève", waar mee Boelganin cn Kroeejtsjef in India. Birma cn Afghanistan hebben geleurd, heeft niets te maken met werkelijke vre- deebedoe-Kngar», w een certcatuur van de „geest van Bethlehem" En vandaar, dat preslden* Eisenhower zich ln zijn kerst boodschap vooral ook richt tot de onder drukte voMcen van Oost-Europa, tot hen, dfe zuchten achter het „ijzeren gordijn" Nu na de eindeloze conferenties over „onëwapeoing" noch wat betref*, het plan van Eisenhower voor wederzijdse lucbt- inspectie, noch beperking of verbod van kernwapens, lichtpunten te ontdekken zijn, dient het Westen helaas het geweer bij de voet te houden. Bij de Russen ia „de* Wilfie zur Macht" gehuld in een communistische phrase- oloee. d»e voorerf voor Aztatasche volken blijkbaar aantrekkelijk w. Evenmin als de I kunnen de Ver Na- - »t* de tovd- viduen. deel uitmakende de mensheid, zelf i verkeren. De chrlstell nhatle heeft menie Hervormde glUdlng bewaard ZH kan het middel z«n om «amen eetnlgeni? af te leggen van het geloof In Jezus Christus." De hoogleraar wiilde het bestaansrecht van de organisaties verdedigen als zij ge. ricn werden als middelen om te leven volgen? de richtlijnen van de Heilige Schrift. Welnu, dit is het oprech-te bedoe len van de Christelijke sociale organisa ties van arbeiders, werkgevers en boeren Zij willen de bedrfljsvrhoudirveen gere geld zien overeenkomstig de Schriftuur lijke lijnen. Vandaar ook hun afwijzen van de klassestrijd hun streven naar sa- menwe-klrvg tusker we-ksevers en arbei ders. hun ernstig pogen om bedrlifsee- meensohaooen ie vormen, waarin de een zich al? bedrIjfsgenoot van de ander Re- De ohriw'eHjke o-garrsahes. aldus dr Van Niftrik in 1951. houden onder ons volk het bewuetzljn in riand. dat men moe* leven vólgen-» de altijd geldende ge boden Gods De spreker voerde ook redenen van piëteit aan voor het voortbestaan van de ohristelljke organisaties. Hij dacht daarbij aan de strijd, die bet voorgeslacht heeft moeten voeren. Ja. dat mag wel met dankbaarheid in gedachtenis worden ge houden' Men trachte rich eer» in te den ken. dat in de jaren zeventig van de het Verbond Patrii niet 20ste eeuw geen christelijke vakorganisa ties waren gesticht; dat de zogenaamde neutrale en socialistische organisatie*» al léén op het terrein van de arbeid hadden geopereerd. Hoe zouden dan de sociale verhoudingen zijn geworden? De vorige eeuw Men vergete daarbij ook niet. dat deze organisaties het Marxistisch sck 'ome veelal de toon aangaf, dat meerr len ook in de vakpers beschouwuigen werden gegeven, waann denkbeelden werden gepropageerd, die met de Schrift- openbanng in strijd waren. Sorps hadden zij met direct te maken met de vakver enigingsarbeid. maar waren het popi laure natuurwetenschappelijke verhande lingen J zeggen niet, dat de ontkerstening, ervreemdlng van de kerk. het breken alle religie uitsluitend te wjjten Is de socialisten en aan hi ties. Dat i niet rlUk zUn. Er is een complex van oorzaken; De in vloed van de Verlichting", van de mo derne prediking, van het liberalisme, var het verwijderen van de Bijbel van d< openoare schooL heeft zich doen gelden. Eveneens de zogenaamde „triomf va nartuurwetensehappen". hand aan hand gaande met de technische ontwikkeling. Ook de sociale nood. waarin duizenden verkeerden, heeft een geestelijk neerdruk kende invloed uitgeoefend. De kerken gaan evenmin vrij uit. Zij hebben tegen het sociale onrecht te weinig geprotes teerd. Zelfs was er In de 19e eeuw diaconale praktijk van de grote kerken veel. dat niet ln overeenstemming met de geest van Christus. Maar dit alles neemt niet weg, dat de ontkerstening ook het socialisme het zijne heeft bijgedragen De christelijke organisaties hebben daarentegen ook de kerken verwakkerd en velen de ogen g< opend voor de sociale vragen. Is het nu anders Men zegt nu. dat er een groot verschil is tussen de 19de en 20ste eeuw. wa men dan schijnt te concluderen het niet meer zo nodig zijn van de christelük- sociale organisaties. W'ij zien ook wel verschillen tussen dc optimistische 19de en onze eeuw van twee wereldoorlogen. van grote spanningen, van het teloor gaan van zekerheden. Maai wij trekken daaruit Juist de conclusie, dat chrlsteiyk-soclale en christelUk-poli- tieke actie méér nodig zjjn dan ooit. W(j hebben behoefte aan organisaties, die als zodanig gebonden voelen aar schriftuurlijke normen, die zich by hun optreden daaraan begeren te onder- De organisaties op sociaal terrein men «teeds meer in aanraking met langrijke principiële vragen, die o.m. ken de verhouding tussen Overheid bedrijfsleven. De christelijke groepen hebben ook daarom nodig eigen princi piële organisaties om zich te bezinnen ei overeenkomstig het bij het licht van Gods Woord gevondene te handelen. it er ook in deze eeuw veranderd moge zijn. de ontkerstening is toegeno- BiJ vergelijking met andere landen, men geen christelijke sociale orga nisaties kent en evenmin christelijk-poM- tieke partijen heeft gevormd, staait Neder land er. wat het kerkelijke leven betreft, nog niet het slechtst voor. Uiteraard kan de vergelijking alleen betreffen uiterlijke omstandigheden ab kerkbezoek, aantal onkerkelijken enz Men rie maar eens Engeland en naa-r de Scandinavische landen. In de kerkeliike kringen van En geland kent men vele klachten over de materialistische geest, over de toenemen de onkerkeliikheid, over het veld-winnend ongeloof Zelfs ziin er. cbe hiervoor het oractisch materialisme van de vakbewe ging mede aansprakelijk stellen. In Zweden hoort men ook. blijkens mededeling uit kerkelijke kringen, het zelfde geluld. De Nederlandse kerken mogen wel ernstig en nauwlettend er voor zor gen. dat zij niet door haar woorden en daden de invloed van het christe- I Hfk-w*M>l«W«w««n. al ware het de 19e eeuw en in het begin van de I onbedoeld, terugdringen. Duizenden jonge vrouwen „verdwijnen" Is emigratietoezicht wel voldoende (Van onze correspondent) BONN, 21 December. DE „EXPORT IN BLOND" de handel in meisjes en jonge vrouwen neemt nog gestadig toe. Ongeveer 60% van alle zg. dans-en- gagementen in het buitenland zijn niet anders dan verkapte vrouwen handel. Dat kan men in de meeste gevallen ook zeggen van de adver tenties, waarin reisgezellinnen, man nequins en huwelijkscandidaten wor den gevraagd. Een en ander werd vastgesteld door de WeatduitM Sociaal-democratische (oppo sitie) PartU. de SPD. Deze heeft daar- tot de Bondsregering de vraag ge richt. of de Rijkswet van 1897 op het toe zicht op de emigratie nog wel voldoende bescherming tegen de handel in vrou- «n biedt De S.P.D heeft twee wensen kenbaar gemaakt, t.w de instelling van een cen traal Westduits orgaan ter bestrijding de vrouwenhandel en een strengere corvtróle op buitenlandse reizen van min derjarigen. Deze contróle is overigens niet helemaal afwezig. Toen Uw corres pondent bij een vorig bezoek aan Ne derland een 12-jar-g Duits schoolvrien dinnetje van zijn dochter voor het kort weekeind-rets je meenam, werd hem door de Duitse grenspost bij Roermond brief van de ouders van het Duitse meisje gevraagd, waarin toestemming werd gegeven het meisje mee naar het buiter»land te nemen. Na enig heen en weer gepraat bleek een telefonische toe stemming ditmaal nog voldoende te zijn. De SPD Is tot haar acUe overge- utn op instigatie van het Nationale Duitse Comité ter bestrijding van de Vrouwenhandel, het D NK. dat aan Wcstduitse meisjes onder de 21 Jaar het reizen naar het buitenland zonder toe stemming van ouders of voogden wil verbieden. Het heeft reeds een daartoe strekkend verzoek bi] het ministerie voor binnenlandse zaken ingediend. Kortgeleden hield het eomiié een grote vergadering over deze kwestie ln Frank fort. De beraadslagingen werden gehou den aan de hand van de cijfers van de internationale politie, de Interpol, vol gens welke instantie Jaarlijks 15.000 min derjarige meisjes in Europa „verdwij nen". Een groot deel onder wie vele Duitse meisjes komt terecht ln Noord-Afrlka. Zuid-Amenika en het Mid den-Oosten. De contróle op het reizen naar het buitenland baseert zich ln West-Duits- land in feite nog steeds op bovenge noemde verouderde Rijkswet van 1879 op het toezicht op de emigrate. Deze wet Is in 1924 voor de laatste maal ge wijzigd en aangevuld. Tot dusverre kun nen minderjarigen van hun 18e levens jaar af in het bezit van een paspoort worden gesteld. Van de zijde van an dere landen ls de Bondsrepubliek er al bij herhaling op gewezen, dat haar wet geving op dit gebied grote gaten ver toont en een misbruik op ruime schaal toelaat. Daardoor opereren de moderne ..slavenhandelaren'" zo gaarne ln West- Dultsland. waar het vrij gemakkelijk is vrouwen te „strikken" De schurken ex ploiteren daartoe in de grote steden ar- beidsbemiddelingsbureau's waar licht gelovige minderjarige dames worden overgehaald om buitenlandse ..arbeids contracten" te ondertekenen. Op de Duitse tekst van zulke contraeten kan doorgaans Juridisch geen aanmerking worden gemaakt Pas na aankomst in het buitenland blijkt, wat men met de werkneemster voor heeft Gelukkig daarom, dat men in de Bondshoofdstad al heeft laten doorschemeren, op korte termijn een grote actie leger; de „export in blond" te zullen on Jcetenen. Op Schiphol arriveerde gisteren het eerste toestel van de verbeterde versie van de Lockheed Super-Constellation. Dit vliegtuig, de Pegasus zoals de K.L.M. het heeft gedoopt, is uitgerust met benzinetanks aan de vleugeltips, waardoor het vliegbereik aanzienlijk kan worden vergroot. Overstapjes De laatste dagen voor Kerstmis zijn verscheidene kustvaarders de Groningse havens binnengelopen met een Kerstbooi in de mast. Zeelui zijn nu eenmaal graag aan wal met Kerstmis en de kapite doen alle mogelijke moeite het vieren v het kerstfeest thuis mogelijk te maken. Het Zaandamse gemeentebestuur heeft de raad voorgesteld drie miïldoen gulden uil te trekken voor een nieuwe'brug over de Achterzaan in het centrum van de stad, Deze brug. die in 1958 gereed zou moeten zijn, zou een reeds een halve eeuw be staande noodtoestand opheffen. Een Eindhovenaar, drie dezer dagen tegen mid dernacht zijn auto in de stad parkeerde, zag zich plotseling omringd door vier jongens, die hem een revolver onder de neus hielden en hem dwongen zijn porte feuille met veertienhonderd gulden af geven. De politie had echter maar een d nodig de knapen wier leeftijden varieerden van zestien tot twintig jaar. op te spor De revolver bleek een stuk speelgoed zijn, Door verwarming met propaangas en electriciteit hoopt men de champignon teelt winstgevender te kunnen maken. De productie bedraagt thans ca 50 a 60 kg per ton mest. maar door toepassing van d nieuwe methode hoopt men de producti tot 120 150 kg te kunnen opvoeren. Een der hoenders van de amateur-pluim veehouder Janse uit Driebergen had ken nelijk de lente ln de kop. Begin van deze maand ging het boven twaalf eieren zit ten en juist voor Kerstmis kwam het eerste (KerstIkuiken uit het ei. George Stam naar R'dams conservatorium Met Ingang van 1 September zijn be noemd tot directeur van het Rotterdams toonkunst-conservatorium George Stam en ot directeur van de toonkunst-muziek- icholen Gert van der Steen, die tevens fungeert als plaatsvervangend directeur het conservatorium. Figce Haarlem. Bevredigende be- drijfsgang Portefeuille van onuitgevoerde >rders groter dan ooit. Resultaten niet achtergebleven bij -voorafgaande jaren. Nieuwe Super „Connies" voor de K.L.M. Zondag is de eerste van de vier door de K.L.M. bestelde Lockheed Super Con stellations op Schiphol aangekomen. Dit is een nieuwe versie van de reeds in ge bruik zijnde Superconnies. In de nieuwe uitvoering zijn meer dan honderd vindingen van de laatste tijd toe gepast, w.o. extra brandstoftanks aan de vleugeltips. De vliegtuigen kunnen tevens worden uitgerust met radar voor het waarnemen van slecht weer op grote af- Door de extra-brandstofcapaoitedt ls het vliegbereik met 1350 km tot 6550 km toe genomen. waardoor het traject Amster damNew York zonder tussenlanding kan worden afgelegd. De namen van de drie toestellen, die ln de komende maanden zullen worden afge. leverd, zijn PH-LKF Phoenix. PH-LKG Griffioen en PH-LKH Roe. INKTFLES1E IN HET KNOOPSGAT Op de gehele wereld bestaat maar één bananenpen (Van e medewerker) ONS LAND kent verscheidene vulpendokters, maar we hebben slechts één pennenprofessor. Een professor, die u zo'n uitgehold beentje kaal tonen, waarmede de Romeinen schreven de eerste vulpen der mensheid] En verder tal van andere curiosa, waarmee een rusteloos door vele eeuwen! voortschrijdende mensheid het cultuurpeil van ons moderne heden wist te bereiken. De Amsterdammer J. K. ten Hoope, die in een vriendelijk huisje op Nieuwendammerdijk 214 woont verzamelt reeds circa dertig jaar allerlei schrijfgerei. En méér dan dat: hij weet minstens evenveêl af van internationale vulpenmerken als de directeur der Nederlandse Bank van het geldwezen. TT KUNT de heer Ten Hoope, die zoiets als een levende pennen-encyclopae- die is vragen wat U wilt. Hij heeft eer eigen „museum", waar de bezoeker eer sterk gevoel van medelijden bekruipt met schrijvende voorouders. Want nog tot het einde der vorige eeuw droeg de deurwaarder of postbode zijn inktreser- oir, dat de naam had van „ambtenaren- flesje" in het knoopsgat, terwijl Iedere van „standing" naast zijn snuifdoos ..notarisflesje" of tewel broekzak- inktkoker bij zich had. PENNEN ALS HORLOGEKETTING wat heeft men geworsteld met het schrijfprobleem! Daar waren de rels- flacons ln tal van vormen, de zand- strooiers (rubber en vloeiblad zijrr ook een goede halve eeuw oud) ei pennenwissers. En daarna kwamen nuftelingen die horlogekettingen me1 schuifbare schakels fabriceerden, welke n een pen vormden. Voorts een ver borgen Inkthouder om over een heel Inkt- stel in de vorm van een tabakspijp nog niet te spreken! Lopend en liftend in ruim een jaar Soerabaja-Den Haag Twee Indonesische jongelui, Abdullah Balbed (22). leerling van de S.M.A. en afkomstig uit Bali en de Ambonnees Lubrecht Adolf Lawalala (25), werkzaam bij het ministerie van landbouw in Makassar, kwamen de dag vóór Kerstmis in Den Haag aan, na op 9 October 1954 uit Soerabaja te zijn vertrokken. Zij maakten deze tocht niet alleen on vat van de wereld te zien, maar ali .goodwlir'-nvissie »n om het Nederlands» volk in het algemeen en de jongeren ln het bijzonder dp kerstgroeten van de In donesische studenten over te brengn. Een derde reisgenoot Sujono (25) uit Smarang en student aan de journalistie ke academie, verblijft voorlopig nog in Spanje. er Semarang en Bandoeng gingen i twee weken te voet naar Djakarta, andaar als werkend passagier naar Singapore. De tocht naar de Siamese grens, via Kuala Lumpur en Penang, duurde ln verband met de g^ierilla-actl- :it twaalf dagen, waarvan ze drie da- Waf de Protestanten missen Luther en Calvijn waardeerden de private biecht IN HET SPECIAAL aan de biecht gewijde nummer van De Pro testant, het orgaan van de Evange lische Maatschappij en de Ned. Gus- taaf Adolfvereniging. dat er naar streeft de verhouding van het Pro testant isme-R. Katholicisme te be lichten vanuit het Reformatorische standpunt, heeft vicaris W. R. v. d. Zee te 's-Gravenhage geschreven over de houding, die de Reformatoren Luther en Calvijn tegenover de biecht aannamen. Luther, aldus de Haagse vicaris, had ;el waardering voor de biecht. Hij verklaarde ln 1552: „Maar toch wil ik mij de private biecht door niemand laten ontnemen en zou ik haar niet voor het geld van de gehele wereld willen geven, want ik weet, welk een kracht en troost zij mij heeft gegeven. Niemand weet, wat de private biecht vermag, dan hij die dikwijls met de duivel worstelen i strijden moet". De Reformator had uiteraard zijn be varen: hij was tegen de veruiterlijking »n de biecht en tegen de biechtdwang Maar volgens Luther hief het misbruik het op zichzelf goede gebruik niet op Hij 'ond de biecht een waardevol en haast onmisbaar instrument In dienst van de zielszorg der kerk en hij erkende de biecht als derde sacrament naas'. doop en avondmaal. De belijdenisgeschriften van het Luthe- inisme erkenden de biecht ook als derde icrament. En de kerkelijke praciijk ken de nog lang de biecht als voorbereiding de deelname aan het avondmaal. Helaas op den duur in een vorm die de rmator er ongetwijfeld weer toe ge bracht zou hebben op de hem *'gen felle te een protest te laten horen. Het d namelijk steeds meer een middel de geloofskennis en de orthodoxie van de biechteling te toetsen. En zelfs de dwang werd weer binnengehaald Haar s wordt later ingenomen door de schuldbcliidenls en genadeverkondiging ln de eredienst. DE PASSAGES waarin Calvijn zich positief over een biecht uit, zijn te vinden ln het derde deel van zijn Insti tutie (cap. IV). Hij spreekt daar over de laning van de apostel Jacobus „be lijdt dan elkander de zonden" (Jac. 5 16). Deze vermaning heeft natuurlijk betrek king op de onderlinge verhouding van de leden van Christus' gemeente op de openheid voor elkaar Maar Calvijn laat er dan op volgen, dat en vanzelfsprekend zelf degene uit kan kiezen voor wie men zijn schuld belijden maar dat daar toch ln de eerste plaats de „herders" de aangewezen per il voor zijn. Niet.vanwege eventuele persoonlijke gaven, maar van vege het feit. dat ze door de Heer zelf -•eroepen zijn om „de zonden (tel vergeven en de zielen (te) ontbinden" Calvijn «Dre«kt zich ook nog uit voor »n zekere regelmaat van deze „bijzon dere belijdenis". „Intussen verzet ik mij er zo weinig tegen, dat de schapen zich voor hun her der stellen, zo dikwijls zij aan het heilig Avondmaal willen deelnemen, dat ik zelfs wel zou willen, dat dit overal waargeno- Het punt waarop Calvijn van Luther afwijkt, is dat hij de biecht nooit als derde sacrament heeft willen zien. De „abso lutie" in de biecht is niets anders dan een bepaalde vorm van prediking. In tegenstelling tot het Lutheranisme heeft het Calvinisme de biecht niet ge handhaafd. De Gereformeerde Delijdenis- geschriften spreken nergens over de biecht en zij is in de practijk ook nooit uitgeoefend, afgezien dan van wat er ln ieder pastoraal gesprek van de waarde en de bedoeling van de biecht is verdis conteerd. Samenvattend kunnen we zeggen, (lat beide Reformatoren, naast critiek, zeer zeker waardering hadden voor de biecht. En wel. omdat zU daarin een belangrijk hulpmiddel voor dc zielszorg van de Kerk zagen. Dc biecht slaat bU hen ln het raam van het pastoraat. Hun argumenten-pro ontlenen zjj dan ook aan deze sfeer van de zielszorg. Niet dc heilsnondzakeiykheid, maar dc pastorale wenseiykheid bepaalt de waarde van de biecht. En hadden de Reformatoren ln dit op- #cht dan ook niet de historie aan hun zijde? Was het niet de oervorm van de biecht, die men in hun concepties zou kunnen herkennen? Want het waren toch wel pastorale motieven geweest die aan de biecht in de vroege Middeleeuwen het leven hadden geschonken. Zij was bedoeld geweest voor allen die geestelijke hulp nodig hadden en zich daartoe wendden tot hun „biechtvader", één van de monniken, in een naburig klooster. OAS DE VERMENGING met een andere kerkelijke instelling had aan de biecht haar laat-middeleeuwse gelaat gegeven. De vermenging met het kerkel'jk tucht- wezen. dat de taak had de heiligheid van Christus' Kerk zoveel mogelijk te bewa ren. Dat tuchtwezen had in de loop van de tijd de biecht in zijn dienst genomen. Het gevolg was. dat de biecht tot een In stelling werd, waaraan alle leden van d» Kerk zich moesten onderwerpen. Zo laten zich maatregelen begrijpen als de ver plichting jaarlijks te biechten, de eis van de opsomming van alle als zware gecata logiseerde zonden en de plaats van de penitenties als kerkelijke straffen. Maat regelen, waartegen de Reformatoren zich nu verzetten. En het ls alsof zij hiermee achter die ontwikkeling om terug willen grijpen naar de zuivere pastorale oer vorm. vrij van alle juridische aspecten. Op datzelfde spoor zijn ook degenen ge gaan. die in latere tijd weer gepleit heb ben voor herstel van de biecht binnen het Protestantisme. Ook zij deden dat voor namelijk vanuit pastorale overwegin gen Tot een werkelijk herstel van de biecht ls het alleen nog Incidenteel ge komen: ik denk met name aan het werk van J. C. Blumhardt. aan Wilhelm Löhe en aan de in het Protestantism* herleef de broederschappen als de Duitse Mi- chaelsbruderschaft en de Franse gemeen- gen per auto reisden en negen dagen Hepen. In Januari 1955 kwamen zij per trein in de Siamese hoofdstad Bangkok, waar zij tien dagen op de Indonesische ambassade logeerden. Ook tijdens hun verblijf van een maand in dc Birmese hoofdstad Rangoon waren zij enige tijd de gast van de Indonesische ambassa deur. In verband met onlusten in Assarr staken zij per boot over naar Calcutta, en vandaar liepen zij in twee maanden naar de Pakistaanse hoofdstad Karachi Via Karachi gingen zij eveneens te voe' door Afghanistan naar Iran, een van de moeilijkste trajecten van de gehele rein Over een afstand van 150 km. die zli In vijf dagen liepen, vonden zij niet één dorp. maar leden honger, en dorst, wer den overvallen door typhoons, zandstor men en hadden slechts telegraafpalen om dc richting te bepalen. Hun kleding was tot een minimum beperkt, want alles wat zij konden dragen was bestemd voor voedsel. Op de Indonesische ambassade ln Teheran kwamen zij weer op krach ten. en lopend en liftend gingen zij naar Bagdad, waar zij in Juli 1955 aankwamen. Via Bagdad dwars door de woestijn naar Amman in Jordanië (per auto, andere manier om de woestijn door te trekken ls onmogelijk) en van Amman naar Sa oedi-Arabië, waar Balbed en Sujono een bedevaart naar Mekka maakten. Lawalata, die als Christen niet in de stad werd toegelaten, ging rechtstreeks naar Cairo, waar zijn vrienden hem drie maanden later weer ontmoetten. Van Cairo gingen zij per boot naar Athene, en vandaar over Salonikl en Bel grado naar Rome. Van Rome gingen zij over München en Bonn naar Parijs, van waar een lid van de Indonesische ambas sade lien met zijn auto naar Den Haag bracht. Zij vertrokken nagenoeg zonder geld uit Soerabaja, maar traden onderweg met Javaanse en Baüneese dansen voor radio en televisie op. In sommige plaat sen werden ze door studenten verder geholpen en ook van de zijde van de pers bestond veel belangstelling voor hun tocht. Tot Nieuwjaar logeren zij op de Indo nesische ambassade in Den Haag en ze hopen ook in Nederland nog enkele voor stellingen te kunnen geven. Wanneer de ergste winterkoude achter de rug is. zet 'en zij hun reis door Europa voort. Later zullen zij hun ervaringen te boek stellen Herringen Landbouwschap. De com<nvi6- sie f;-na no: ën-bedrijfs'.-i chamen van de SER. heeft óe verordening van het Landbouwschap tot het opleggen van heffngen goedgekeurd Kolendamp De 58-jarige kleermaker P. Heberlé uit de Dr. van Mierlostraat in Breda is gisteren door kolendampvergif tiging om het leven gekomen. Zijn echt genote is in ernstige toestand in het zie kenhuis opgenomen. aestaat. Het dingj; it het een merk-j kreeg toon h*' „Hier ben ik bijzonder trots op", al- dus sprak onze gastheer. En hij greep in een propvolle kast met inktkokers, flesjes,' staafjes en ondefinieerbare voorwerpen. Er kwam een apparaatje te voorschijn, waarmede men eens de ganzenveer, dit 600 jaar geleden als schrijfinstrument| „ontdekt" werd. met een simpele hand-' beweging driehoekig kon toespitsen en gelijktijdig splijten. l Een klein afneembaar mesje aan de achterzijde maakte het mogelijk, de afge- 1 sleten punt weer scherp te snijden. „Ik ken iemand, die thans nog met dei ganzenveer schrijft", zo vervolgde onze gastheer. „Hij vindt het heerlijk en zou| niets anders willen". j En onderwijl kijken we naar een histo-' rlsche Kerstbrief met veel krulschrifl welk origineel ganzenveer-document bo-j ven een kleine draaibank-met-tal-van-| instrumentjes hangt, waarmede de heer Ten Hoope alle vulpen-onderdelen eigen handig kan vervaardigen. Hij maakt in een wip een section, een barrel of een dop, of zo nodig een geheel nieuwe vulpen-fabrikaat Nieuwendam! j EEN PEN IN EEN BOTERLETTER JVU ZAL MEN misschien vragen, hoe een mens er toe komt, een dergelijk innig verbond met de pen-in-al-haar-verschij- nlngsvormen te sluiten. En in het bijzon- met de vulpen, waarvan de heer Ten Hoope thans 627 variëteiten bezit. Maar de heer Ten Hoope is een van de weinige gelukkige mensen, bij wie hobby en be roep samenvallen. Hij is n.l. chef van de technische afdeling én procuratiehouder! bekende vulpen-onderneming te Am-! sterdam, terwijl hij ook optreedt als do-! cent voor de vakgroep Kantoorboekhan del. In dit milieu is het immers gewoonte geworden, hem met „professor" aan te spreken. Maar laten we het „museum" eens na der bezien. Men vindt hier de Chinese! schrijfkist, het Indonesische boodschap-- penlijstje, de Parijse verpakking van de ganzenveder, de eerste primitieve vulpot loden, de rieten en stalen pennen en wat al niet meer! Uniek is de „bananenpen", er maar één tec wereld bestaat. 1 wordt zo genoemd omdat h waardig kroin model kre belandde ln eenwasserij en onge merkt door de wringer werd gedraald. „Moet u eens voelen, hoe heerlijk de-I ze pen in de hand ligtEr is ookl nog een pen, die in een boterletter werd' meegebakken. En verder een reuzen- schepping, die er uitziet als een boom stammetje. Al pratende verdwalen we In een „oer woud" van dulzend-en-een klipper-, schroef- en dopsystemen van 96 soorten •erschlllende inktgeleiders en van hef boom-, drukvulling-, vacuumzuiger- en pipetsystemen. WATERMAN. PARKER EN SWAN /"OMSTREEKS 1893 vond een zekere mijn- heer Waterman de vulpen uit. Kort daarna kwamen ook de pioniers Parker en Swan met zo'n pen voor de dag. En een verblijd schrijvende mensheid riep: „Weg met die ambtenarenflesjes" (die al dan niet waren voorzien van een z.g. ste-- wardkraag, opdat men ^ich niet ln de rs zou steken), „weg met de reis- flacons, de zandstrooiers en andere rom mel!" Bij het begin van de verlichte schrijf- ïuw werd de boel zo grondig weggegooid, dat de heer Ten Hoope de grootste moeitej heeft, er nog iets van te bemachtigen. Hoe lang zoekt hij nu al niet naar zo'n „blad een zandlepel" uit de tijd van om streeks 1850, zoals hij dit met begerige: ogen in het ex-kelzerlijk kasteel te Doorn! :ag staan. Maar een dergelijk blad schijnt liet meer voorhanden te zijn. Terwijl wij allerlei zaken opschreven zag de heer Ten Hoope met één oog met welk merk vulpen we dit deden. Vervol-l gens kon hij uit het schriftbeeld opmaken, if welk type onze pen behoort. „Maar dat is niets bijzonders dat is •n kwestie van routine. Mijn twee zoons i mijn dochter, die ook in het vulpenvak zitten, z\jn al bijna net zo verToen ten we afscheid nemen. Want de heer Ten Hoope wilde „nog even gauw" een vulpen maken. Morgen is er een neefje me jarig, weet u...." Opsporing verzocht van Aaltje Antonia m Bennekom, die sinds 22 December uit haar woning in Rotterdam is vermist. Zij vijftien jaar oud en heeft haar spaar* I barvkboekje meegenomen. VISSERIJ? EN MARKTNIEUWS IJMUIDEN. 37 Dec. Besommingen Trawlers drie trawlers i 21.700. 15 700. 19,600. IJM 10 25.300; haringloggers; 1JM 19 en KW 185—10.300. KW 101—tl.500. Verse via- locgersKW 107—2850. 135—2800. IJM 14— 10.000. 129—7550. 74—3940. 126—3850. 125— 411(1. I (173010, KO 2—2970. IJM 53—2450, KW 95—8500. 51—3230, 37—3530, 57—3690. -2700, 147—2730. otters KW 79—4230, 36— 1700, 50-' 2770, BÜ 33—2öl0, AM 18—4320, IJM 4110, 210—3950, 31—3250, 7—4010. LEIDEN, 27 Dec. - Vette varkensmarkt. Aanvoer 137 vette varkens. Notering: zware 184. lichte 1(76—182, slagersvarkens 182—184 Handel; onzeker. SCHEVENINGEN. 27 Dec. Vlsserljbe- richt Met verse haring waren hedenmorgen aan dc markt dc spanvissers SCH 123 en 121 met 8440 Notering verse haring (Bres- kens» 1416.80 per kist van 50 kg. Loggers verse haring SCH 106—7850, 54—9000. Note ring verse haring (Kanaal) 18.6021 per kist van 50 kg. ROTTERDAM 27 Dec Veemarkt Aan voer 3907 stuks, waarvan 1000 vette koelen en ossen, 714 gebruiksvee, w.o. 625 tbc-vrlj. 131 gri schappen van Taizé en Granchamps. De vraag naar de biecht is en blijft een vraag aan de zielszorg der Kerk. 20 bokken of geiten, koeien 2.72—3.04. 2.52 per stuk: en 130, MO. i 90. lammeren 120, 100. 90, kalf. en melk koeien 1(100 950, 725, varekoelen 795, 695, 596. vaarzen 780 680, 580, pinken 460, 426, 330. Overzicht; vette koeien: aanvoer min der, handel goed, wat stijver in prijs, pri- I minder. Varker redelijk, iets st ïandei redelijk, torter, handel i prijs, enkele notering, handel I minder, handel kalm, o anderd Slachtpaardcn: aanvoer korter, del redelijk, als vorige week. Schapen pinken; aanvoer iets minder, handel traag, als vorige week. VLAARDINGEN. 27 Dec. - Marktprijzen. Volle haring (Kanaal I 47.70. steurharlng 'Kanaal) 37.50—42.70, ijle haring (Kanaal)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 4