Blad vs HET IS NIET ZO VREEMD m m Parmantig dochtertje van grijze VU: GEEN DIENSTPLICHT Breng eens ander vlees op tafel EREPRIJS Gevaarlijker dan vijandelijke bommenwerpers Be NIEUWE leidsche courant jullie het er niet zo goed afbrengen MAAR DURF ER MET ELKAAR OVER TE PRATEN er een soort „begeleiding naast het huwelijk" zou worden aangeboden. Het is eigenlijk zo vreemd: de mensen moeten maar zien, dat ze in hun huwelijk en in hun gezin, dat zo graag de kern van de maatschappij genoemd wordt, er iets van maken. Wat weet de vrouw, in het algemeen gesproken, de psychologie van de man en omgekeerd? Waarom wordt het als Ze had steeds, misschien onbewust, gedacht dat „het" wel niet zo'n vaart zou lopen. Misschien zou de huisbaas haar deze keer wel overslaan bij het ophalen van de huur. misschien zou de groenteboer vergeten hoeveel er al „opgeschreven" stond en mis schien zou de slager.Maar opeens was „het" er, de boze brief van de huisbaas, de groenteboer, die 's avonds, toen haar man thuis wa6, verhaal kwam halen („ik dacht, dan kan ik gelijk de heer des huizes eens spreken"), de slager, die eerst de nota's Van de vorige keren vereffend wilde zien En „het", dat onbestemde, dreigende en angstige gevoel was ook de hoogoplaaiende ruzie met haar man: „Doe dan toch je mond open als er zoiets is! Waar laat je al dat geld! Nou moet ik zeker maar zien dat ik het opknap. Maar je kunt het me doen hoor, je ziet maar dat je je er uit redt!" Ze wist niet, hoe er uit te komen en ut was stellig van plan om alles te pro beren, als ze maar alsjeblieft niet voor schandaal hoefde te staan in de win kels en bij de huisbaas. Hoe ze terecht kwam bij de Kerk? Ach, misschien had iemand haar dat gezegd, misschien her innerde zij zichzelf zoiets, dat er ook nog zoiets was als een Kerk, waar je kon aankloppen Ze klopte niet tevergeefs, al gmg het misschien anders dan ze gedacht had. De sociale werkster ging praten met de huisbaas, ging praten met de leveran ciers. zorgde dat zij een betrekking kreeg voor halve dagen zodat ze met haar eigen verdiende geld beetje bij beetje de sohuld kon afbetalenEn de „juffrouw" blééf praten, en ook met haar man. „Het is immers geen wonder", zei de „juffrouw", „dat jullie in de knoop zitten. Het is niet gek, dat je het er niet goed afbrengt in je huwelijk. Heus. de maatschappij van tegen woordig brengt dat met zich mee - er zijn zoveel spanningen en moei lijkheden overaldachten jullie nu dat het in het huwelijk niet precies zo was?" Praten, praten, praten. Soms kunnen de moeilijkheden zich in een huisgezin zo hoog opstapelen en dan hoeft het nog niet eens financieel te zijn dat het lijkt, of men er „nooit meer uit komt". Soms ook zijn het niet zozeer uiterlijke moeilijkheden, maar ver vreemding van elkaar, langzaam maar zeker; een vervreemding, die velen het onbehaaglijke gevoel geeft dat het toch eigenlijk wel beter kon zijn, dat er veel meer van gemaakt kon worden. Vóór de breuk „En voordat de boel dan uiteindelijk breekt, moet er al iets hersteld wor den". zegt mejuffrouw R. Boswinkel, die in Rotterdam-Charlois aan het hoofd staat van het bureau van Kerkeliik Sociale Arbeid van de N.H. Kerk. „Maar wij zouden ons werk zo graag niet alleen curatief, d.w.z. herstellend, maar ook preventief, d.w.z. voorko mend. willen zien." ,.U krijgt dan zeker wel gevallen van zeer uiteenlopende aard te behandelen?" vragen wij maar dan lacht juffrouw Boswinkel en betoogt: „Wij zijn ge schoold om te ontdekken wat we wél en niet mogen en kunnen doen als er duidelijke gevallen voor psychiaters en zielszorgers bij zijn. geven wij die door. Zelf zeggen we dan: als wij een knoop in de iv1"' af." De V.U. wordt 75 jaar een heuglijk feit waarin zich allen, die met deze universiteit te maken hebben oprecht verheugen.óók het parmantige dochtertje met de lange naam Vereniging voor Vrou- lijke Studenten aan de Vrije Universiteit. Ze kan nog geen aanspraak maken op de benaming dochter, want ze is pas negen jaar en komt dus nog maar net kijken. bekend gemaakt werd dat twee ka mers. een serre, keuken en kelder in het pand Paulus Potterstraat 36 be trokken konden worden. Enthousiast worden ze wanneer ze de club. die MANSIOheet. hetgeen „schelp" betekent, laten zien. Gezel- En so Milten se hel wel en u*e ran haar vereniging Ie bespreken.' Van links naar rechts: de dames C. C. Zweert, assessor prima, die Neder- landt studeert: de ah-oclis M. C. Vonkenberg, die evenals praetes G. ff. Donner en quarstrix T. F. Schimsheimer juriste hoopt te wor den. en assessor secunda C. D. Muilwijk, die psychologie i ontdekken, blijven wij Het ontdekken van die „knoop" is een kwestie van praten en dan, zegt mejuffrouw Boswinkel, ervaar je zo vaak hoe goed het zou zijn, wanneer Gehoord: tijdens da uitzending van de radio rubriek ..Uit het bedrijfsleven", dat de presidente van de Nederlandse Huishoudraad. mevrouw B. Korte- kaae—den Haan, van mening is. dat er van „sfeer" in een woning pas sprake kan zijn. wanneer het daarin uitgeoefende bedrijf (want het huis houden is immers een „bedrijf") goed functioneert. Bijvoorbeeld: wanneer alle energieslopende heen- en weer- geloop kan worden gemeden en on nodig zware arbeid en gewerk aan doelloze ornamenten tot het verleden behoren. Gezien: een apparaat, dat er uitziet als een soort buitenmodel-slagroomklopper, waarin men aardappelen kan schrap- Gelezen: in „Seidenband". uitgegeven door de Zwitserse lint-industrie, dat de export van lint momenteel plaats vindt 76 landen. De U.S.A. is met 32 de grootste ainemer. dat ze allemaal dachten dat ik de schuldige was! Gelachen dat er is!" P.A.L.L.A.S. bleef tot 1941 het enige meisjesdispuut, maar het ledenaan tal werd toen zo groot, dat er nog een dispuut werd opgericht. Thans is er zelfs een zesde dispuut bijge komen, wel een bewijs dat de animo van de meisjesstudenten om zich bij gezelligheidsverenigingen aan te sluiten bijzonder groot is. ..Maar", zegt Go Donner. de praeses j ran de VVSVU, vergeet u ook niet dat het aantal studenten aan de VU met sprongen omhoog gaat: in 1947 waren er 1000 studenten, dit jaar ruim 2000."' Niettemindat SO pet. van de meisjesstudenten zich bij de VVSVU heeft aangesloten, is toch wel vermeldenswaard. Het huidige bestuur van de VVSVU spreekt het warmte over de vereni ging, die haar na aan het hart ligt. Ze vertellen over de hechte band. die er in de disputen heerstde dis puten, die anders dan de jaarclubs bij andere verenigingen meer verti caal gericht zijn en dus haar leden onder oudere- en jongere-jaars telt. Ze vertellen over de ereleden, die de VVSVU heeft: mevrouw prof. dr. G. H. J. van der Molen en mevrouw M. J. Oranje-var. der Meulen; ze halen herinneringen op aan de tijd dat de „club" over al aan het zwer ven was, tot in Augustus van dit jaar De VVSVU („u mag gerust zeggen veevee-esvü in* plaats van vee-vee- es-vee-uu". betoogt de kwieke ab- actis, mejufrouw M. G. Vonkenberg) viert volgend jaar in November het tweede lustrum. Want het was in 1946 dat de meisjesdisputen van de VU besloten om nu ook maar eens een eigen vereniging op te richten. Het lag in de lijn. om het zo maar eens te zeggen. Zij, die 75 jaar ge leden (symbolisch gesprokenover de drempel; van de VU schreden, zouden wellicht niet verwacht heb ben dat driekwart eeuw later een tierige en fleurige vereniging met zo'n 130 vrouwelijke leden haar aan deel in de VU-belangstelling zou op eisen. Tóen was het nog ;o onge woon, dat er een meisje ging stude ren! Thans, in dit jaar, zijn er al leen al bij de VVSVU 44 nieuwe le den ingeschreven! In de twintiger jaren kwamen er nog maar sporadisch meisjesstudenten aan. Ze konden, als ze dat wensten, opgenomen worden in de jongens disputen, die daartoe de mogelijk heid openden. In 1928 kwamen er opeens wat meer meisjes studeren, en in 1929 waren het er zes tegelijk! Toen is dan ook het plan ontstaan om een eigen meisjesdispuut op te richten, en zo ontstond in Juni 1930 P.A.L.L.A.S. In September van dat zelfde jaar kwamen er vijf „groen tjes" bijEén van haar was mejuf frouw F. T. Lindeboom, thans me vrouw dr. F. T. Diemer-Lindeboom, die nog smakelijke verhalen weet op te dissen uit de tijd, dat zij als nieuwkomers, omdat ze per slot van rekening lid van het studentencorps zouden worden, bij het héle corps „groen" moesten „lopen". de Keizersgracht j Enj Rieden werd in de Duit- j De voorstellen van minister Schafer se ners melding gemaakt van het I hebben gelukkig dit gevaar zonder meer bijeen, ze maakten zel^ het Jaar£'merl^jt ook meisjes dienstplicht sou- den moeten vervullen. Minister dr. kabinet hierover vanTe'meü"e,"7d"nrh7tZ'.\'-"^ °verwettnt fe- lege staatsrecht van prof. mr. A. j ven hebben. Anema zich niet kon weerhouden jjet bla(j junge Stimme" heeft de de hooglei heerlijk ruime keuken waarin verbijstering van de bezoekers grote divan prijkt, en de zelfgetim- merde bar in de kelder, gemaakt van sinaasappelkistjes, aan de bin nenkant geverfd in rood en geel en zwart, bespannen met zwart plastic. ..En ieder jaar, op de club-dies, gaat ieder dispuut een cadeautje geven!" voor Duitse meisjes klaar en „ondergingen" als het ware j de rage om opeens alles zelf te wil-1 breien! Het soos 2el/s zo, dot lSth»<" leïBJE nog gauw even een paar toertjes te breien. Ze zat op de achterste bank en misschien zou niemand het in de gaten hebben gehad, als niet opeens een breinaald uit het werk was ge- gegleden en tinkelend een poosje op de grond heen en weer huppelde „O, wat een situatie", verzucht me vrouw Diemer nu, „we zaten met rode hoofden en de prof. wist niet hoe hij kijken moest. Tenslotte zei hij: „Nou, als de dames dat ding wil len oprapen, dnt kunnen ze hun gang gaan, hoorEn het mooiste was, Gezinskampen, waar in een rustige omgeving, rijk aan natuurschoon, gelegenheid is tot een samen beleven van de zaken op geestelijk terrein. iets vanzelfsprekends beschouwd dat ieder huwelijk en in ieder gezin ens iets mis gaat? Deze mensen moet de mogelijkheid gegeven worden het met elkaar, ondanks eigen povere kracht, wat rijker te hebben. mensen doen elkaar zo vaak righeid aan, waar het helemaal niet nodig is". Het motto van de komende interker kelijke gezinsweek is „Gesprek tussen ouders en kinderen". Ook hier weer: hel gesprek. Het is net het voortdurend ha> meren op hetzelfde aambeeld: praat toch met elkaar, met de kinderen; deel met te gauw. verbiedt nic gauw. En wie dan kennis neemt vs grote hoeveelheid lectuur die oudei opvoeders, man en vrouw ten dienste staat, beseft dat er in brede kring diepe bewogenheid heerst om dat pro bleem van het-niet-durven-uitpraten. Waar dat niet-durven voortkomt uit een tekort aan kennis zijn er die boekjes: „Richtlijnen II" bijvoorbeeld, waarin vele waardevolle bijdragen staan, en het boekje „De verhouding tussen ouders en opgroeiende kinderen", door F. J. KnottenbeltPalmboom. Goede gezinnen Goede gezinnen geven goede samen leving dat is zo een van die slagzin nen die men kan aanvoeren, sprekend over dat onderwerp Gezin en samenle ving. Als dan tenminste het gezin m voldoet, zegt juffrouw Boswinkel, de voorwaarde, dat het naar binnen toe wèl een eenheid is, maar een eenheid, die openstaat voor de maatschappij, omdat de kinderen ten slotte moeten worden opgevoed voor een taak in die maatschappij. „Ach", zegt juffrouw Boswinkel, „weet u wat het is: de mensen moeten nog zoveel leren. Ze vergeten soms hun mens-zijn en ze raken in de knoei door allerlei factoren. Vroeger was dat wel anders, man en vrouw waren in vele. schijnbaar onbelangrijke dingen veel meer één. Maar tegenwoordig? De vrouw weet nauwelijks waar het bedrijf staat waar haar man werkt, laat staan, dat ze weet welk werk hij eigenlijk doet. Hij gaat 's morgens weg en komt "s avonds terug, hij weet niet wat zijn vrouw in die tussentijd doet en er is vrijwel geen gelegenheid voor een rus tig gesprek. Het is geen wonder, dat de mensen, die met onze gezkiskampen meegaan in de zomer, dit zo dolgraag doen. In een r natuurschoon, een samen beleven van de zaken op geestelijk terrein." De gezinsweek en de verwachting Is. dat het aantal deelnemende gemeen ten dit Jaar tussen de 600 en de 800 zal liggen ls bedoeld om man en vrouw, ouders en kinderen nog weer eens te bepalen bij de noodzaak van een goede onderlinge verstandhouding. Of, zoals het staat in het zojuist ge noemde boekje van mevrouw Knotten belt: „Wanneer de verhouding goed is, kunnen we aan God vragen hoe we die meer en beter dan tot nu toe in Zijn dienst mogen stellen. Wanneer we er lets van ontdekt hebben op welke klip, op welke zonde we zijn vastgeraakt, la ten we het dan als man en vrouw, als vrienden eens uitspreken met elkaar; laten we het eens zeggen aan iemand, die ons niet sparen wil, maar met ons knielen om samen het berouw en de beslissing b(j God te brengen." lehoort u lot dc liefhebbers van een hartig stukje vlees? Brengt u dan eens wat variatie in uw maaltijden aan. U helpt daarmee ook uw slager, omdat hy. als hy alleen malse rollades en rarbonaden kan verkopen, met het andere vlees hlyft zitten, leem eens hamlappen of krahjes van het varken, houilli, klaprib of een sueade- stukje van het rund en als u een mooie baklap wilt hebben, een riblap of een foor gekookte he: gende nodig: ee 300 gram hersem lenen heeft u het vol- stel, dat is ongeveer I, 12 gram (1 eetlepel) wortel, peterselie, laurierblad, azjjn. en, nogmaals afspoelen en opzetten :t ruim water, het zout, de kruiden een srheutje azjjn. Zachtjes gaar- ken in 15 20 minuten, afhankelijk a de grootte. Daarna uit het vocht lorheeld bouillon-, peterselie minister hierover om een verklaring ge vraagd. Deze heeft nu de redactie van het blad het volgende antwoord gege ven: „In feite is van een dienstplicht voor meisjes in het verpleegstersberoep nooit sprake geweest. Het ging in de eerste plaats om een initiatief, vervat in een nota aan het kabinet. Daarin werd gezegd, dat, om een catastrophe te ver mijden. het noodzakelijk zou zijn om een bredere spreiding te verkrijgen in de opleiding voor verpleegsters. Op die manier zou tevens een bijdra ge geleverd kunnen worden ter oplossing van het dringende probleem van kader vorming in de ziekenverpleging. Overi gens was dit voorstel slechts een onder deel van een groot aantal voorstellen ter verbetering van de sociale positie van verpleegsters en artsen." De „Junge Stimme" voegt hier aan toe: „Er werden dus alarmklokken voor niets geluid. Niettemin schijnt de ge dachte aan een algemene dienstplicht voor meisjes toch wel ingang te vin den als men tenminste uitgaat van het standpunt, dat het bij een gelijkbe rechtigde positie voor vrouwen en man nen vrij logisch is, dat ook de meisjes haar dienstplicht vervullen. In dit sta dium willen wij daartegen met grote be slistheid stelling nemen. Geen meisjes in uniform Zowel de ervaringen met de R.A.D. (Reichs-Arbeitsdienst) als met de „Wehrmachtshelferinnem" zijn voldoen de om met kracht te waarschuwen tegen de opvatting om meisjes uniformen uit de weg geruimd. Maar toch hebben wij ook bezwaar tegen het feit, dut de meisjes in de verpleging een soort dienstplicht zouden moeten vervullen. De bereidheid, om hulpbehoevende mensen te dienen, kan niet door de Staat legd worden. Zonder echte, toewijding wordt dit beroep baan." Tenslotte wijst de „Junge Stimme" op een ander punt: „Een steeds gro ter wordend aantal meisjes verliest het contact met de huishoudelijke arbeid. De overgang van school naar bedrijf is voor velen te groot. Te vroeg worden zij overgeleverd aan het brute arbeidsproces, en slechts weinigen zijn in de gelegenheid om wch met het huishouden vertrouwd te maken. Hier moet een oplossing gevonden worden, waardoor ieder meisje minstens een jaar lang in de gelegenheid is, het „beroep van de vrouw" te leren." daad maar de beste vriendinnen zijn wel de leden van meisjescltibs van het studentencorps „Carolus Magnus" in Nijmegen de vereni ging die zo'n heerlijk kolder-club lied heeft met veel zachte Limburg se of zo men wil Brabantse g-klan ken. gemaakt door Godfried Bomans. „En iedereen kent het dan ook!" zegt de questrix, mejuffrouw T. F. Schimsheimer. „En uw eigen lied?" Dan zeggen die pittige bestuursleden van de VVSVU, vrijwel gelijktijdig, dat dat lied gemaakt is door prof. A. Sizoo, dat het in het Latijn ge steld is en „Progrediamur Favento Deo" heet, wat ook de zinspreuk is van de vereniging. En het betekent: „Laat ons voorttrekken onder Gods gunst". Worden vrouwen geëerd in Haagse straatnamen Wellicht heeft u reeds gehoord of gelezen, dat het Contact Haagse Vrou wenverenigingen het vorig jaar een verzoek heeft gericht tot B en W. van den Haag om straten te noemen naar pioniersters van de vrouwenbe weging. Daarop is afwijzend beschikt. Het Contact heeft het er echter niet bij laten zitten en heeft nu een lijst met namen aangeboden van vrouwen die h.i. in aanmerking komen om met :n straatnaam te worden geëerd. Marie Jungius,. Anna Polak en Marie Heinen, de drie directrices van het nationaal bureau voor vrouwen arbeid zouden in de eerste plaats in aanmerking komen. Voorts A. M. M. Stormvan de Chijs, Mina Drucker (eerste feministe) en Henriette Ro land Holst-van der Schalk. blijft 's winters ook mooi JEDER kent wel het allerliefste plantje, dat o.a. vaak langs de wegen voorkomt en Opvalt door hemelsblauwe, op vergeet-mij-nietjes gelijkende bloempjes. Voor de kamer kan dit plantje, de ereprijs, niet dienen, hoe gaarne we er ook extra moeite voor zouden willen doen. Maar er is een soort ereprijs, die heel goed in de venserbanken van onze woningen een telkens terugkerende bewondering zal wekken van ons en onze bezoekers. t QNLANGStoen de evan gelist Billy Graham it Amerika tot een bijna ven 17.000 koppige menigte logen sprak, noemde hij grootste probleem in Ver. Staten niet het munisme, trialisatie, de totaal veran derde structuur van het le de twee wereldoor- t Is alle- het maal zo „heerlijk" ver van verwachten. Vaders en ger werkt méér uit dan de huis... Maar 't mooiste is, moeders, laten we toch èlle honderd goedbedoelde om- dat daar de schuld niet ligt. kansen, die God ons geeft preekjes. Moeders, schep Die ligt voor een groot deel het leven, benutten om de onderling* band, de band aan God ei die aan de medemensen tot het nóg een hechte te smeden en te bewaren. Het gebed en de worstelt. Graham betoog- structuur de, dat de Bijbel leert, dat handhaaft God Zijn er tucht moet zijn in het g gezin en dat de jeugd criminaliteit beperkt kan leven, als Hij de eeuwen willen voegen: ook_de zelf- worden door wat meer te door heeft gedaan. bidden en wat meer fm roede te gebruiken. „Het probleem van uiteengevallen gezin is en veel groter dan het gelijke gevaar van vjjande- tucht. Het gebed. Die de dus mogelijk, ook in onze dere kracht, de adem der dagen, een gezin te hebben ziel. Dat is het van de en- het waar Hij zélf woning wil veel maken, omdat de liefde er woont. God vraagt in geen enkele tijd het onmogelijke gezellige sfeer om heen, maakt uw huis, al is klein en nóg zo eenvoudig gemeubileerd, voor uw kinderen tot dat ene lichtende, warme plek je op aarde, waar zij zich altijd welkom weten. Laat er openheid zijn tussen ou ders en kinderen. En als de tijd da&r is, dat onze jon- lijke bommenwerpers", al- van Zijn mensen. Maar wèl dus Graham. En wij, in ons landje? Wij gaan worden er ten aanzien van kleine de verantwoordelijkheid nu de van man en vrouw, aan keling, maar van onschat- gens en meisjes tot de vol- andere gebeurtenissenin deze week, die beide on losmakelijk met het gezin verbonden zijn, toch eens extra bij die cel, waaruit onze samenleving opgebouwd. gebed in het gezin. iedere dag erlijk volkomen afslui ten, ga daar dan niet met hinderlijke vragen in peute- uun.il toch gezamenlijk be- reIli maar houd hen alleen wordt Pen worden is ons bezie- ginnen. Ouders en ieder ge- vast jn uw gebed en in lend voorbeeld. Ouders, die zinslid hebben zich hierbij waakzame liefde. om het minste of geringste te regelen die éne, die En V ten wij het befaamde lan- hoe eer, hoe liever de deur komt de tucht om de hoek het meer dat het tarentje meenemen om de uit. Ouders die hun kinde- kijken. Als in het tafelge- met huivering zullen samen ruzie maken zijn dit s wij het moeten beken- niet. De kinderen van zo'n land moe- kibbelend echtpaar gaan morgens het eerst de deur uit moet. Dat offerftje moet gebracht worden. Hier UOUDT de Verbonds-God LJ bij Zijn beloften vast. Zelden of nooit komt gelukkige gezinnen, levend i wettisch Christen- bed, waarbij vader of moe die ondanks de verscheiden- leven, jagen hun kinderen de Here worden opgedra- held harer leden, samen de geestelijke dood in. Als gen, voedt dit de liefde tot ouders altijd ontevreden de naasten, evenals het bid- kunnen de tijd niet terug- zetten. Als het méé-leven met eikaars werk, vereni- ginsleven en ontspanning er maar is. Luisteren, altijd maar weer luisteren naar de ander. De ènder eerst mopperen over wantoestan- den voor de kerk, de zen- schepen in het donker onzer den in de kerk, staat en ding, de zendelingen en de dagen. Gezinnen, waar maatschappij, slaat die on- Wracht vanuit gaat. O ja, ik tevreden geest, die de har ken de argumenten ter ver- ten verduistert, op de kin- ontschuldiging: sociale pro- deren over. Als zulke kin dominees, de liefde ÜH het werk van God op aarde maar is. zal doen ontkiemen groeien. Het gebed van va deren later het grote leven der enof moeder met één dèn pas: Ik. Laten wij het onze kinderen zó voorleven, in de praktijk van iedere dag. En onder alles door moet het gezag gehand haafd worden. Vader is de gezagsdrager bij uitnemend heid en een goed vader spaart de roede niet. Als dan maar de liefde en géén drift die roede drijft! Liefst en in de meeste gevallen: de geestelijke roede. Dit neemt niet weg, dat een gevoelige tik of pak op de broek op z'n tijd óók heil- ons gezin voor uiteen vallen te bewaren, vele! Ik kan er slechts enkele noe men. Wij gaan in deze ge zinsweek het 75-jarig be staan van de Vrije Univer siteit meevieren. Ja. mee vieren. ook al blijven we thuis. Uit onze gezinnen zal toch zeker de dank tot God opstijgen voor de Wonde ren, die Hij werkte in deze eeuw? Vertelt u uw kin deren ook daarvan? Ze we ten toch wel, wat die V.U. eigenlijk is? En waartoe God haar aan ons volk gaf? En Iaat u uw grotere kin deren in deze week ook col lecteren voor het P.I.T., u weet wel: ons protestants christelijk thuisfront? Waar zulke prachtkansen voor het evangelie liggen, werken wij allen toch wel mee door het „offer"? Zó kome Zijn Rijk. Te begin nen bij de gezinnen. Als de ze uiteenvallen, storten de fundamenten onzer samen leving ineen. Daarom is dit gevaar groter dan dat van vijandelijke bommenwer- MARGARITHA Deze soort ereprijs heeft bont blad, dat ook in de winter, als de bloemen reeds verdwenen zijn, een lust voor de ogen is. Ze bloeit in het voorjaar met don kerblauwe bloempjes. Er zijn er ook die rose bloempjes dragen, maar wij vinden de blauwe wel zo mooi! Na de bloei moet de plant flink inge sneden worden en vraagt ze nieuwe grond. Deze moet voedzaam en niet te los zijn. Het best is een mengsel van bladaarde, verteerde mest, graszóden- grond en wat scherp zand. Aangezien de plant nogal kieskeurig is wat de grond aangaat, raden wij aan de pot aarde van een bloemist-kweker te be trekken. Na het verpotten zetten wij de plant op een lichte, koele plaats en zorgen er voor, dat ze vooral geen middagzon krijgt. Het beste is om de ereprijs omstreeks Juni buiten te zetten en met de pot ln te graven en geregeld te be- Voor dit laatste moet ook gezorgd wor den als men de plant binnen moet hou- geen tuin heeft. Maar Ons leven in ruimte en tijd Van 7 November tot 17 December zal op de volkshogeschool „Allards- oog" te Bakkeveen (Fr.) een na jaarscursus meisjes en jonge vrou worden gehouden. Gedurende weken zullen verschillende on derwerpen in inleidingen, discussie groepen en onderlinge gesprekken behandeld worden, zoals: hoe leven wy, hoe vinden wij onze eigen stijl ln persoonlijk leven, hoe ontwikkelt zich het gemeenschapsleven in dorp en stad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 11