- de eenzame Speelgoed Cultureel venster LEZERS PELGRIMAGE een Een nieuw tuchtmiddel - NIEUWE LEIDSCHE COURANT Zaterdag 24 September 1955 door Joh. van Hulzen O laat mij gaan, waar gindse duinen rusten, waar koele westenwind nauw ademhaalt en matte herfstzon zilvertintig straalt en vrede murmelt aan de kalme kusten. Hoe laaft mijn lijf, o eeuwig onbewusten, zich aan de wind. die van uw kruinen daalt; en vallend lover fluistert en herhaalt, dat eenmaal rusten mag, die nooit mocht rusten Want achter al mijn kwijnen en mijn klagen trilt in mijn hart, dan hoog, dan somber diep, maar steeds een toon van nimmermeer versagen, omdat mijn Heiland bij mijn naam mij riep en heeft gezegd, dat ook voor mij zal dagen het leven, dat hij in zijn sterven schiep. Dit vers is uit zijn bundel sonnetten Van Hollands kusten. Ze verschenen in 1907, ongeveer gelijk met zijn eerste roman In 's levens opgang. Ik was toen nog in 's levens aanvang en in de korte broek, maar niette- uiOBOiaiii min bereids aan de scharrel scheiden met verzen en romans en zo, en herinner me nog levendig, dat die prettig-Friese naam sluiting, de 'bus Seerp Anema voor de veel der aestheten oudere en wijzere mensen in onze huiskamer toen reeds een begrip was, vertrouwd, respectabel. periode van Salomo. Aan elk deel geeft hü de titel van een vrou wennaam naar haar land of plaa.s van herkomst: de Sjoenemitlsche, de Egyptische, de Sidonische, de Acthiopische en de Aulische. De ze cyclus, waarvan het eerste deel reeds in 1932 het licht zag, i is pas ia 1953 door de verschij ning der beide laatste delen com pleet geworden. Ik acht deze cyclus een monument in onze christelijke literatuur om zijn grootse, 3ijbelse visie, zijn ver- héven strekking. zijn statige, waardige taal; eerbiedwekkend ook om de diepe geschiedkundige, volkenkundige en theologische studie, die ter voorbereiding en bouw van het werk noodzakelijk KUNST EN TECHNIEK Ik neen. men ging voldoening groots op, dat een man uit eigen kamp, van eigen (calvinistische) geestesrichting rug op de arbeid zijner 2 voor het front der vaderlandse geestdrift, geconcentreerd letteren was getreden en wachtingen wekte voor de komst. Waarschijnlijk is werk van hem critischer neusd dan deze eerste wing die kunst niet ten prooi valle aan de willekeur van de autonome mens. Want dan is het eind noodwendig ontaarding, be derf. in weerwil van schone Anema leefde en arbeidde uit een centrale idee. wars van het compromis, het juste milieu der kunst. Hij had zijn eigen ge dragstandaard, wel degelijk onder scheiden van napraters en na- doeners. die met elke gril der kunstconjunctuur een compromis sluiten. Hij miste bewust de aan sluiting. dc bus naar de kermis Wanneer ik over kinderspeelgoed schrijf, maak ik dï TchtegeMeaven"e Dele 'een- onwillekeurig een vergelijking met het kinderboek. Bij dit zaamheid is positief. De prijs er laatste is er meestal nog wel de gedachte aan de maker, is het behoud der persoon- dus aan degene, die meer of minder goed iets creëert voor popuiarUg"ijdS hCt verlies het kind, welke creatie men dan later via uitgever en Seerp An,m, bereikt o„ Her. d™kker d? winkel kan kopen. B(j de aankoop van een lingsdag a.s. zyn soste ie- kinderboek, hoort men nog wel de vraag stellen, of het voor het kind - of voor de ouders? is en wie de auteur er van is, dit om een grotere waarborg te hebben, wat betreft het gehalte van het boek. Bouwlocomotief met gekleurde blokken, dus ook bruikbaar als bouwdoos. Kleine vormwagen met ge kleurde ballen, vierkanten en driehoeken, die in uitsparingen passen, ivaarvan de kleur van de bodem correspondeert met die der blokken, zodat het kind behalve vorm ook kleuren leert onderscheiden. ion leert enderscheiden, bouwen en de grotemensenwereld dan op zijn eigen geen Deo. be- In 's levens opgang, cn deze duin- tegen de laatdunkende sonnetten. Belangstelling kan een ging der modernistische critische Bij het overige, meer concrete wereld gekauwd voor zich krijgt, speelgoed van het kind vraagt zonder ook maar op enigerlei wij- men zich maar héé! zelden a;\ 7zelfwerkzaam te moeten zijn. te doen heeft met een Juist de zelfwerkzaamheid is een factor, welke bij het kinderspeelgoed igeac'hT'of hij 4 of 10 jaar oud niet over het hoofd mag worden is zonder meer een auto gekocht, gezien. Dit zelf-werkzaam-zijn van die liefst een getrouwe copie ft het kind wordt het rr.c-est bevor- van de slee, welke we dagelijks J Jgjgj~> op straat zien rijden t s SM, t: ftp laatriiink-pnrtp aanmat!- dl lc d<1 j geen producent band, integendeel De dichter t stout zich te zwijgen, en manschrijver geeft er ook al de brui aan Is de bron verstopt, of op gedroogd wellicht? Of neemt hij ergens de voor, geduldig, want degelijk? Er verschijnt, om iets noemen, de vrucht an jarenlange studie en historisch-litteraire speur- Een vergeten dich teres uit de 13e eeuw, Feyor.a van Syt- wier levensver haal en werk hem ge troffen hebben, haar eenvoud godsvrucht bovenal. de lopende werk der gewijde literatuur derd door eenvoudige enkele tot het kina sprekende voortbewogen door een mecha- kleuren gadeslaan, zijn hetwelk de auto in staat baasd over het vernuft, der allerhoogste toppen der stelt yóór_ èn achteruit te rijden, hierbij aan de dag legt. Meesters der muziek w u kent toch wel prachtige dat het boekje „Meesters der muziek" o- Godsopenbaring; ten slotte doch dat in de meeste gevallen reeds na enkele dagen kapot is. Natuur lijk heeft dit soort speel goed een grote aantrek- prof. dr. K. Ph. Bernet Kern- pers? Het heeft maar 280 kleine juist deze eenvoudi- bladzijden, maar het bevat een i ~."u gegevens over 33 der ge. doch psychologisch zo juist ge- schat ormen, welke mij troffen grootste componisten met korte c wat hij zelf als zijn levenswerk beschouwt, en wat ook naar be- erschijnen verdér zijn tekenis, omvang en tijdsduur In- tijdschriften tegen de moderne derdaad zijn levenswerk is. nl. zijn kunstrichtingen, zijn profetische vijfdelige cyclus Jeroesjaleem getuigenissen en hartstochtelijke verloren. Dit drama in proza be- ileidooien voor de bederfwerende schrijft het einde van Davids ko- racht, de bouwende waarde het calvinisme t.o.v. de kunst. Ze prikkelen tot tegenspraak, omdat men er practlcaal geen weg mee weet. Of moet ik zeggen: geen eg meer mee weet? Want even- lin als een maatschappelijke kan ien een culturele conjunctuur sar zijn hand zetten. Wat beweegt Anema. en wat beoogt hij met zijn strijdschrif- Ik tracht hët kort en voor elk begrip samen te vatten. De cultuur, de kunst als zodanig is kerstenen of te ontkerste- Maar het ningschap e daar hij voorstander van alles wat hard gaat. Hierin door het kind zijn wens droom min of meer vervuld ziet. terwijl Ma haar hart kan ophalen aan de prachtig uitge- voerde baoypop in dito kinderwagen van haar dochtertje Schuilt hierin misschien de fout van zoveel speelgoed, dat we hier- door in de volwassene niet zozeer nl. zijn het kind als wel het kinderachti- .sjaleem ge ontdekken, waarbij we het kind proza be- met alle geweld in de wereld van de volwassene willen laten fabrikant heeft hier zeker niet speelgoed gemaakt. op genoemde wijze zoveel Van dat boekj' zijn door de artistieke leiding grafische aantekeningen geveer 300 andere componisten. vijfde Hier verschenen bij W. L J. Brusse Rotterdam. Wie gecreëerd, waarmede we bet overzicht van de componisten Las- kind in zijn behoefte aan bouwen, ■Éa en fantaseren tege moet Komen. In sierlijke lijnen en kleuren zijn deze vormen samen gevat en wat even belangrijk is door dg technische leiding op soli de wijze tot een verkoopbaar in dustrieel product uitgevoerd. Beide, zowel de psychologisch- Bach, Handel. Rameau. Gluck, Haydn. Mozart, Beethoven. We ber. Schubert, Berlioz, Mendels sohn, Schumann. Chopin, Liszt, Wagner, Verdi. Franck, Bruckner. Brahms, Moussorgsky, Tschai- kowsky. Wolf, Mahler, Debussy, de gehele regerings- spelen, en het kind alles uit die artistieke als de technische afde- Ravel en Bartok wil hebben, een beknopt en betrouwbaar na slagwerk wil raadplegen, zal in ..Meesters der muziek" vinden wat hij zoekt, verlucht met foto's. ling, brengen hier king speelgoed, dat op hoog ni veau staat. Naast de auto's, trei nen, enz., welke qua lijn, construc tie en kleur goed op het kind zijn Dit boekje is i afgestemd, diverse kleuren blokken in ove kleurde vormen wagens met vulling van het grote werk van blokken, welke Bernet Kempers „Muziekgeschie- V_ Mün overgrootvader was gene hebben wat ik uitgere- jen optimist", verzekerde mij de kend nu niet kon leveren. nen. Maar het is zó. dat de chris- achterkleinzoon van Hildebrands vnntnnr te- telijke levens- en wcreldbeschou- befaamde vriend. Ik vergeleek Is ik op mj wing de cultuur een eigen dienst aeschilderde voorzaat aan rugkom, heeft dc nieuwe diende mijn grootste debiteur, die eindelijk een deel van zijn Haar- schuld kwam afbetalen, weg laten gaan. Wanneer ik de geschilderde voorzaat de wand (een man met een kastanjebruine, puntige kuif. bakkebaarden, dus anders hanteren en richten móét dan een onchristelijke le- ïïfsf1jftt iT°?ch" rl- volgtrekking, dat de Bijbelse le- de zwaar geplooide, vensbeschouwing, die naar zijn naar mij toegebogen kop van de overtuiging in het calvinisme haar levende nazaat Ik keek in een ste uitdrukking heeft ver- paar gallige zwarte ogen onder r een stel onbesnoeide wenkbrau- ook richtinggevend de kunst is. Opdat en hier komt zijn profetische waarschu- Het nieuwe nummer van Ontmoeting Weet u wat mij het meeste trof urksen zij/, in het September-nummer van het v00r het blijde letterkundig en algemeen-cultureel leven, maar het maandblad „Ontmoeting" (Uitg. leven gunt Bosch en Keuning. Baarn)? Dat vers „De danseres" van J. A. Rispens. Dat is nu eens hele- rifaal geen progressief of experi menteel vers, maar het heeft een geladenheid kracht, die we vaak tevergeefs bij grotere dichters zoeken. Dit Onder de Duitse boeken, waarin getracht wordt de somber daarover een paar opmerkingen balans van de eerste wereldoorlog op. te maken, zijn er drie van de veroorloof, waarover mijn over- ajs representatief te noemen: Der Wanderer zwischen beiden grootvader zich niet zou he - belten (19171 door Walter Flex, een idealiserende beschrij- ouerpostjen moet ik uracil- ving van de „frisch-fröhliche Krieg", waarvan de auteur ten tot de typejuffrouw met niet geconfronteerd werd met de werkelijkheid, omdat hij vlekken op de sneuvelde, voordat het afgrijzen van de loopgravenoorlog overgeschreven ^egon. Verder: lm Westen nichts Neues van Remarque, dat een werkelijkheid geeft, gespeend van ieder idealisme (hoogstens is de kameraadschap als enige zedelijke waarde tegte fa"*bovendien "verkeerd koel ik jê'niet te Hertellen, al- overgebleven), en, als beste en hoogste Carossa's: Tagebuch gezien van ons jm Kriege, dat de werkelijkheid ziet, zonder daarvan iets dit T*de°ns<£p te vergoelijken of te verbergen, maar dat de idealistische gereden is. Enigs- wereldbeschouwing bewaart ondanks alles, zins verhit door Tot deze laatste categorie be- hij geweest was, brengt hij de hoort het Zeltbuch von Tumilad') waarneid van diens spreuk in door Erhart Kaestner (niet te practijk: „Neem kracht uit uw verwarren met zijn naamgenoot zwakneiü", en to geium het nein, Erich, de auteur van vele kinder- als onverbruikt mens deze jaren boeken en thans journalist in door te komen, nij ervaart, dat Erhart Kaestner is de woestijn net eigenlijk contem- n een bibliotheek in Platieve lanascnap n,. oegrijpi, oat ren uun. Ik weet" toch binnen Brunswijk-Wolffenbuettel). De ae ÏJ? fe komen en onder de tonen schrijver ziet geheel af van sen- ,jinnj,rhten zi;n OI1tstaan Hii se rio tr0„uit Ao ter*, sationele beschrijvingen in een ge- ujnnachten zijn ontstgam Hu ge met zilver draden doorweven, gitzwart rooie ogen haar. „Een optimistvervolg- wangen de hij dof. „Hildebrand beoor deelde hem naar een paar armoedige uitlatingen ste kant blijheid niet". Hij peuterde nadenkend met een schrappertjè zijn pijp brieven zo tegen zevenen op nieuw kan binnenbrengen. Hoe de aardappelen dan smaken, conversatie met mijn vrouw in de taxi komen we onder het tweede nummer vanhet concert Muenchén; I bij gesloten deu- directeur smeerde wat suggestieve uan de bittere substantie aan sauoneie Descnrijvingen in een ge- papiertje. Dan nam hij een van «Mmn „njenfotampof_ bou.edes vol tijd t •tekening. Aan poë- toon: „De dag begint bijvoor- zie leverden dit keer ook Inge Lie- beeld prachtig. Toch besluit ik vaart. A. G. van Melle, M. H. Rijnsburgei aandeel, terwijl C. Vermeer in blijheïd Maar als ik dan bui- een kort artikel een grote veelheid kQm de zon net weg en doch het leven aan nieuwe poëzie besprak, dege- het te regenen. Bij de lijk zoals dat van Vermeer is te halte ru£jt de tram juist voor volaende. OCf*ryj eerst een paar plichten af sterveen hun uierken, loont uiie ziin plicht verwaarloost, heeft geen recht verwachten. Degelijk en dus des- mjjn neus weg. De volgende. kundig is ook het tweede over- waarin ik dan zit, wordt opge- zicht dat Ev. Grolle over het to- houden door een begrafenis. In neel in het Holland Festival de file, die ik aan de stations- schreef. He. Hollend Festival werd loketten uitkies ot.a» natuur- 1 1 v» Ink een paar militairen mei om muzikaal in vogelvlucht overzien V en fen door Ralph Degens, die Britten s een oue juffrouw, die met opera „The turn of the screw" dp haartjesverkoopster een lijzig zonder argumentatie demonisch gesprek over vertrektijden be noemt en Tschaikowsky's „Eugen gxnt jn de trein zit een inte- Onegin" langademig, verbleekt-ro- ressant gezelschap vreemdelin- mantisch en ongeschikt voor deze gen precies zo ver weg, dat ik tijd. Over smaak valt niet te hun gesprekken met kan volgen twisten en dus ook niet ovei gen's uitlating, dat Mahler's ziek ons weinig meer te zeggen het. Beethoven zoeken MBWMWWMWW.... essentiële, anders het m filosofische natuur, een weging brengt, geld. eer, wellust, man van de eenzaamheid en de is weggevallen. Hier ondergaat de stilte vandaar het motto van mens een onveroiddelyke proei; zijn roman, dat ik als titel hier- alle schijn valt af. Is de schrij- boven heb gezet. In het gevan- ver onder al oe ontberingen en ae genenkamp van Tumilad. midden vrijheidsberoving ongelukkig? in de Egyptische woestijn, waar Neen. hij beschouwt die als ba- hij van 1945 tot 1948 is geweest, gatel: het geluk verzamelt hij in leert hij steeds meer de werke- kleine porties, zoals bijen de ho- lijke dingen te zien (dat zijp dus ning. Een paar vogels. En ik beloofdê d' ""zienlijke.. Opgevoed in de sfeer van Ger- C. R. hart Hauptmann. wiens secretaris zoenen -e., üua VnYim zioorte ko/fie en van Beemoven zoeken we. Mlfbeklas. zoals Dwinger in zijn ben, zich geheel te kunnen rich- r dan een dansbeschrijving. TLU diep ncersiachCipc S™"eT gêdT." he te gaan, als het leven je zo behandelt, kun je daarop anders dan als een Nurks reage ren? Maar onthoud het goed: Nurksen zijn levensvlij, spannen tegen ons samen. Dit het lot van ons geslacht, jij daar stukje HET ZWIJGEN het aardige meisje, dat best j. tegenover mij had kunnen zit- tp yeanen ten- IooP£ naar de volgende cou- pé door. Bij de zakenvriend, die heeft. Ten slotte is er, naast de be20ek moet uit beleefd- befaamde boekbesprekingen, filmbeschouwing van Aize de Vis ser, die vooral de aandacht tigt op de binnenkort in oi te vertonen film ,,A man Peter" (Morgen zie ik je w rolprent over het leven dominee Peter Marshall. heid de koffie net zo lang aangeroerd laten, tot ze koud ves" geworden is. Het blykt me tier- land volgens, dat myn concurrent mij called aj met een goedkopere offerte vóór is geweest. Een tweede zal tndelijk een goeie bestelling Wie, verschrikt, zich vindt genaderd tot de sneeuw grens-van het al, kan niet keren meer naar 't zingen van het water in het dal, want hij blijft het zwijgen horen hoog en laag en overal. Toch, die eindelijk zijn tochten naar 't verloren zingen staakt, slechts de grens ran 't witte zwijgen tegen hoop op hoop bewaakt, hoort hoe 't zingen van het water op Gods bergtop herontwaakt! INGE L1EVAART. Corn. B. doen, maar hij wil precies dat- kwikkende dronk in de moorden de hitte, een muziekuitvoering. Door de gevangenen is namelijk een orkest opgericht: de kunst van Beethoven en Mozart leidt hen uit de trieste realiteit een hogere werkelijkheid binnen, die en dit is de voornaamste gedachte van dit boek de eigenlijke, de alleen geldende werkelijkheid is, zodat ook hier het trotse woord van Hölderlln wordt bewaarheid: Was aber bleibet. stiften die Dich- Een boek om telkens weer te lezen en te overdenken: te rijk van inhoud om ooit populair te worden, maar dat bij aandachti ge lezing rijk beloont, vooral ook door de vele aphorismen vol le venswijsheid. die er als kostbare parels ln verborgen liggen. J. H. Schouten 1) Erhart Ktatner: Zeltbuch von Tumilad PrU« eeb. DM S.S0. 2ss hls. tiltg. Inael Verlas, wiet- Sazzleider las Nieuwe Testament. Weldra een derde Evangelist voor het o Ouderlingen wiedden werk onder (losgeslagen) ieugd onkruid voor Het verschrikkelijk gebeuren in de Haagse binnenstad, waar een beschonken jongeman op Zaterdagavond brokken kan theologische be- maakte, bepaalt de aandacht weer een-s bij de jeugd. Vooral schouwingen houden over •bij die duizenden jonge mensen, die Zaterdagsavonds in het wieden van de akker, maar de steden langs de straten slenteren. Zij bezorgen de ook u't de practijk ervan kan politie handen vol werk, slaan liederlijke taal uit, vallen de liefde voor de kerk spreken, voorbijgangers lastig en verdrinken hun geld. De 22-jarige Een dertigtal ouderlingen van Rotterdamse behanger, die in een dolle bui achter het de Hervormde Kerk uit de autostuur kroop, is heus niet een op zichzelf staand geval. Transvaa.- en de Klankwijk te Alleen is hier weer eens duidelijk aan het licht gekomen Leeuwarden en enkele hulpen tot welke excessen het kan komen als men de losgeslagen hebben dat begrepen en zijn jeugd aan haar lot overlaat. Zaterdagmiddag rond de nieu we Goede Herderkerk aan de De Youth for Christ heeft de als het geïnspireerde, onfeilbare noden van de jeued-op-Zaterd«e- W-ord van God Bij dit werk va'.t mr p J- Troelstraweg enthou- avond gepeild. Ook in Amerika bijzonder op de kracht van de siast aan het werk gegaan in «■orden de Zaterdagav-eiden ge- Geelt Gods tdj het zingen van de dj (u,n onkruid w„ hw>8 het ijverige ontvankelijk zijn a de kansel en de sfeer vreemde ontspannine en lichtzin nig vermaak, met als gevolg nv> r?le katers en zware hoofden bij de_ker.k de jeugd op Zondagmorgen. deze wijze houdt de Youth Jonge mensen in New York be- f°<" Christbeweging in Amerika en legden in 1940 onder leiding van elders duizenden jonge mensen de verzekeringsagent Jack Wyrt- des avonds zen een jeugdbijeenkomst in New York. Wyrtzen was leider weest van een jazzband, had Christus het Nieuwe Testament, dat hij van een vroeger* school vriend had gekregen. Het begon heel klein, maar de to*loop nam voortdurend toe. In de «amen- kom«ten werd veel muziek ge maakt en er werd veel gezongen. Daarna volgde een korte, zeer persoonlijk gerichte toespraak en werd een oproep gedaan Christus te volgen, waarna in een zijzaal gelegenheid was voor het voeren van een gesprek. Toen Jack op de straat en brengt contact met de vreugde van het Christendom. r De belangstelling voor het werk te :"nden'door"het groeit nog steeds en wat ook be werken van half drie tot tégen zessen wierp een duidelijk zichtbaar resultaat af. De hulp der ouderlingen was zeer welkom, want het onder houd van de grote tuin zou een last betekenen voor de kerkekas. aldus de Leeuw. Crt. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllir Het laatste woord van de kerk voor het vertrek MPHBHvosd de «rootfte zaal in z, h,dd,n a],„H Irnuw Elke de8 w.i ~""n h"'«" kerkelijk n,eeseleeid en de po,. r pas uitgereikt. Niet»! gerend om te De provinriestad waar actief aandeel zien of er bericht was. dit is gebeurd ken ik. het kerkelijk Wat zouden ze moeten Ook de predikant! Ik i hun gemeen- doen als bet permit eens hoop dat hjj het leest. yk in een van geweigerd werd? Ze Misaehien zal h(j later Dr. Torrey Johnson uit Chicago Nederlands grotere pro- hadden samen gebeden, van familie van deze breidde het werk_uit tot andere vincieglrfiPn. Het plan Maar niemand interes- emigranten horen dal opgekomen om te seerde zich meer voor ze in Nieuw-Zeeland reren: vader, moe- lien. Ze hadden het nooit naar de kerk New York te willen huren. riep een van de aanwezigen in de zaal ..Allright" en gaf hem een che- °°J' que van duizend dollar. De zaal genaa werd besproken en er kwamen leven twintig duizend mensen. landen en ook in Nederland werd een tournée voorbereid. Men zal zich herinneren hoe ln I de kinderen de band met de kerk al zyn eerbiedwaardige waren, dat de politie hier en daar had de Zondagsschool losser en losser gewor- hoofd schudden en een erbij te pas moest komen om re- jn de wyk bezoriit. den, de laatste maan- diepe zucht slaken, gelend en ordenend op te treden. Mtar Vanaf het ogen- den in Holland. Toch Moge het in de eerste J"linson begreep dat de besla Mik d>, lkh ,llddpn Jur||1 te winnen L de Jeugd deo- begon terug te trekken voor hun vertrek nog over ,ieh,elf Van. ..I de jeugd zelf te benaderen H-j het kerkewerk om- een baby laten dopen, er hier met de mensen zocht de jeugd op in de biosco- dat hy al zyn vrye tyd Noch daarvoor, noch kerkelyk gebeurt, is pen. schouwburgen en dansloka- nodig had voor de voor-daarna w as er iemand vaak al heslist in het len. De orkesten, die bij andere bereiding voor hun geweest. Niemand was vaderland. En heel he- gelegenheden vort (e dan, speel- „.„j d, b,. „ok u.gr»k hierhü la: ...I waarTif 'de erkondiglng vin" he" '"««'l'"» h" h" Evangelie begeleidden. iok en i indernemen Gods 10 Epunist., iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii;ii! broeders begint er niet mee Johnson had dc moed beslag te hadden leggen op de Zaterdagavonden. maanden in spanning emigratie Binnenkort bentaat de Youth hrl door? „„,„ich, hren,e„. Hull (New Zealand!, ïn deze Ta><evkeluke P. H. DE BRES. den met het Evangelie bereikt. Zeer velen namen deze gedurende dc verschillende tent- rampagnes in ons land een be slissing voor Christus. Tijdens de tentcampagne op de Boulevard te Schevenlngen, kwa men zelfs buitenlandse toeristen onder de indruk van het Evange lie. Begin October wordt een der de full-timer als Evangelist aan gesteld, die al zijn krachten en tijd 'n dienst van het Evangelie zal stellen. XJ ET breed moderamen van een der Ned. Herv. kerkvergade- De nieuwe Evangelist Is Hulb ringen (al dan nie*. gesteund door die kerkvergadering nn'LSTa.mïn""! E*vïï z,lf) 2°u voornamen» zijn een verbod voor predikanten uit geile op pakkende wijze zal bren- te vaardigen om in evangelisaties van rechtse en linkse moda- gen aan de (losgeslagen) Jeugd. te preken, indien deze evangelisaties niet functionneren De Youth for Christ werkt nu met goedkeuring en medewerking van de plaatselijke ker- al in tachtig landen. Zij staat op VernaH de grondslag d*r Heilige Schrift KerBaa- Men weet, dat ln den lande nog tal van dergelijke evangelisaties en vereni gingen van vrijzinnig hervormden ba- staan, die tot geen enkel organisatorisch contact met hun plaatselijke kerkeraad hebben kunnen geraken. Het plan was nu om predikanten, die in zulke niet- voluit-keiiceUjk-gemaakte evangelisaties zouden voorgaan, voor een termijn van Maandagmorgen tat Zaterdagavond te schorsen met verlies van tra ctement. De gedachte zou hierbij hebben Voor gezeten. dat zulke predikanten, als zij in hun beurs zouden worden getroffen, het wel zouden laten om in evangelisaties van een dergelijke instelling een preek beurt te vervullen. Hun gemeente zou het op Zondag niet merken, maar in de week zou het tractement komen te vervallen. Dat zou natuurlijk toch moe ten Inhouden, dat catechisaties en zie kenbezoek. huwelijksinzegeningen en be- Een bezielend woord van een pakkende spreker en grafenissen, huisbezoek en vergaderin- veel zingen. Dat is het waarmee de Youth for Christ Sen een week lang door een consulent de jeugd wil winnen voor het Evangelie. zouden moeten worden verzorgd, omdat de dominee geschorst was. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll. Dit nieuwe tuchtmiddel sou In de Een bond van bekeerde niet goedkoop, maar onbetaal baar duur te zyn. schrijft de Haagse tS q predikant dr. G. P. van Itterzon in het Koomsen: SSI. WeckbUd De Gereformeerde In het Mededelingenblad van het Centraal Evangeli satie Bureau (aangesloten bij de International Protes tant Council te Londen) vraagt een lezer of hier te lan de geen bond van bekeerde Roomsen kan worden opge richt. In het buitenland be staan zulke bonden reeds lang, zo luidt het ant woord. In New York is zelfs een kerk waarvan alleen bekeerde Roomsen lid kunnen zijn en waar alleen bekeerde priesters als predikant mogen op treden. Maatschappelijk en moreel kan zulk een bond veel aarzelende Roomsen helpen de be slissende stap te doen. In Italië heeft men een te huis, waar aan bekeerde Roomse priesters onder dak wordt verleend en waar zij hun geestelijk gewaad kunnen inruilen tegen een gewoon burger pak. Ook Roomsen, die door Protestant te wor den hun betrekking ver liezen worden geholpen. Nu ook in ons land hoe langer hoe meer Room sen zich tot het Reforma torisch geloof bekeren is het zeker aan te bevelen, dat deze personen wat meer contact met elkaar houden. De redactie (Fred. Hendriklaan 14 Oegstgeest) wil candi- daat-leden tot elkaar brengen. Het zal aan ons niet liggen, aldus het blad, of de Ned. afdeling van de Bond van bekeerde Roomsen is spoedig een feit. Ik aarzel niet. zo schrijft hij, dit, mocht het ooit definitief worden toege- pa«t. een nieuwerwets tuchtmiddel te noemen. Het is toch onbehoorlijk, dat. terwijl de generale synode inzake het opzicht alle voorzichtigheid betracht, een provinciaal breed moderamen het zou bestaan op zijn eigen houtje wetten uit te vaardigen, die dan alleen voor die bepaalde provincie zouden gelden. Als mijn zegsman het juist heeft overge- braoht, zou zelfs een uitnodiging aan an dere provincies worden verzonden om soortgelijke tuchtmaatregelen te willen toepassen. Wij komen weer terecht in de 18de eeuw, toen de provincies elk voor zichzelf maar deden wat goed was ln hun ogen. Zes dagen geen salaris is een voor de kerk (niet voor de dominees» goedkope tuchtoefening. Je bent er zo mee klaar. Geen 13 trappen of 7 stadia. Men leest in de krant, dat een predi kant in een evangelisatie heeft gepreekt. Het boekje worat er op nagekeken en men leest: niet onder de kerkeraad. Re sultaat: een snel besluit: geschorst voor 6 dagen. Een tuchtmiddel, haast even gemakkelijk, goedkoop en hol als het tuchtmiddel van het al of niet zingen van psalmen en gezangen. Broeders, begint er niet mee!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 17