De verre weg" nieuw werk over handel Proeve van een nieuwe Psalmberij ming LEZERS PELGRIMAGE een brok mensenleven Cultureel venster We zien elkaar te weinig NIEUWE LEIDSCHE COURANT 99 door J. RISSEEUW Hans martin is m trek. Zijn na de oorlog verschenen romans worden stukgelezen en men kan er van op aan als er, gewoonlijk in de maand Juni, weer een roman van hem verschijnt dat elke boekhandelaar met welge vallen de „nieuwe Martin" in zijn etalage zet. Hans Martin, die na de eerste wereldoorlog debu teerde met een veelgelezen lichtzinnig lachboek „Malle gevallen", heeft zich sedert enige jaren uit het zaken leven teruggetrokken om zich geheel aan het schrijven te kunnen geven. Hij beschikt over een zeer vlotte pen, heeft veel van de wereld gezien (wat hem bij het componeren van zijn verhalen te pas komt) en bovendien weet hij precies wat de gemiddelde lezer, die niet naar „literatuur" vraagt doch wel naar een boeiend en onderhoudend verhaal wil hebben. Ook in zijn zo juist versche nen nieuwe roman „De Verre Weg" (Leopold's Uitg. Mij. Den Haag) geeft hij de lezer weer waar voor zijn geld. De echte romanlezer houdt niet van dun ne boekjes. Hij kan met deze 327 bladzijden weer vooruit. Critisch lezen Toen ik onlangs eens met een boekverkoper van gedachten wis selde over het succes van deze boeken, welke toch door de „ge zaghebbende" Nederlandse criti ci worden doodgezwegen, ver klaarde deze het succes van Martin door het feit dat hij de lezer niet ver moeit met allerlei diep zinnige waaroms. Martin geeft alleen maar „een verhaal uit het volle leven". Zijn romans be koren door hun men selijkheid, doch gaan nooit diep. Precies wat de gemiddelde lezer, die toch ook zijn dagdro men heeft, wenst. De verhalen van Hans Mar tin gaan meestal over mensen uit de ..betere stand" die doorgaans goed in hun geld zitten. Ze bele ven op zijn tijd een al of niet fouiten-ecfitelijfc liefdesavontuur (wel realistisch maar toch niet al té!). Zoals er in de gerenommeerde damesromans ontelbare kopjes thee worden gedronken, zijn het in de boeken van Hans Martin de drankjes" die de gezelligheid verhogen, bij voorkeur dry Marti- in haar rijpingsjaren in het kamp verknoeid en groeit op tot een wa re vamp. Na de oorlog gaat Jo- sien, weduwe geworden, berooid naar Nederland terug. Aan het einde van het verhaal vinden dar. Bernard Beninga en Josien Wil- lings elkaar terug en trouwen zij opnieuw met elkaar, maar niet voordat de dochter Marianne voor een schrille dissonant heeft ge zorgd. eindigend Mari scène. ;rove geweld- oorrang be- s het leven pleging twisten verliest. Dit slot is helaas een melodra ma geworden en heeft, voor ons besef, de roman goeddeels bedor ven. De schrijver heeft hier geen maat weten te houden en dat is zeker jammer, omdat Hans Mar tin opnieuw heeft bewezen een boeiend, menselijk verhaal te kunnen schrijven. Speciaal het voor-oorlogse Indië is met grote liefde beschreven en wanneer Josien na de verschrik kelijke kampbelevenissen, terug in Holland, op een koude pension kamer in de Haagse Obrecht- straat is aangeland, geplaagd door een wilde dochter, gekweld door de gevolgen van oedeem, ontgoo cheld door de bizarre gebeurtenis sen in het verloren Indië, voelt de lezer de bewogenheid van de boek kunt ge lezen hoe het men sen vergaat die verstoken zijn van de steun die het geloof kan ge ven. Het is alles wel heel erg leeg er. arm. Weliswaar komt de schuldvraag hier en daar :aak bo- I ni. Er worden zo nu en dan dolle feesten gearrangeerd. Men leeft in Parijs, Wassenaar, Den Haag of in een kapitale villa in de Pre- anger. kortom, alle verborgen wensdromen van de brave burger die aan het kortste eind trekt en nooit eens wat beleeft, worden in de romans van Hans Martin voor enige uren werkelijkheid. Ziedaar, aldus de boekverkoper, de rede nen waarom Martin zo graag en zoveel gelezen wordt. En hij voeg de er aan toe: neemt u het de Wij het mand kwalijk. Wij hebben dit gesprek zelf de nieuwste ro man van Hans Martin ter hand genomen en het boek achter el kaar uitgelezen, met het ernstige voornemen ons niet te laten be- vooroordelen... Boeiend levensverhaal Het was helemaal geen straf voor ons, want, hoewel onze smaak uitgaat naar iets anders, heeft ,.De verre weg" ons toch geboeid omdat wij er een bemin nelijk mens in ontmoet hebben. En die mens was niet een der ro manfiguren. doch Hans Martin zelf. die zich al te vaak met een ontwapenende naïveteit bloot geeft. „De verre weg" beschrijft de ga en zijn rijke lings. de nii}- Josien Wil- Wanneer het verhaal aanvangt is Beninga het mondaine leven in Frankrijk meer dan zat. Hij is. dank zij de relaties van zijn vrouw, een lege modeschilder ge worden. Het conflict loopt uit op een vlotte scheiding. Josien heeft nog. voor zij met haar dochtertje terug gaat naar haar theeplanta ges in Indië, een teleurstellende verhouding in Parijs, doch in In dië wordt de eenzame theeplanter Walter Bresant haar tweede echt- 8 Volgt de uitvoerige beschrijving van de crisisjaren en de daarop volgende tweede wereldoorlog. Jappenkamp, hongerwinter, enz. Het dochtertje Marianne wordt schrijver met het leed der men- Wanneer haar eerste man, de schilder-schrijver Beninga, dan op een avond met zijn bos tulpen aanbelt, staat zij boven aan de trap. Dan zegt Josien: ,.Ik woon hier door toeval en door gena de." WRAKHOUT en SCHUIM ACHTER DE NAAM Frank /M Daen verbergt zich een Rotterdams zakenman, die zich in de bundel Wrakhout en Schuim (uitgave van de Han delsdrukkerij T. de Vries Dz. N.V., Rotterdam) een niet ge heel onverdienstelijk gelegen heidsdichter toont. Weliswaar is het aantal verzen (nog geen twintig) voor de lezer te ge ring om zich een behoorlijk beeld van het talent van de dichter te vormen, maar men krijgt de indruk, dat bij een minder bezet, minder door zaken opgeslokt leven wellicht verzen zouden kunnen ontstaan, die op bescheiden wijze zouden kunnen meetellen. Maar de muze is een ongemakkelijke dame: ze is jaloers en wil de dichter voor zich alleen. Bovendien is het dichten ook een soort vak, dat dagelijkse oefening vereist; de eisen worden door de specia listen steeds hoger opgeyoerd. De belezenheid en eruditie, die men spelenderwijs moet kunnen ventileren, is alleen door hen te verwerven, die met de muze misschien ongelukkig, maar definitief getrouwd zijn. Het dichterlijk apparaat moet dagelijks worden gehanteerd om de vereiste verfijning en soepelheid te bereiken. De muze staat alleen secundaire aandacht voor andere bezigheden toe; aandacht, die niet volledig in beslag genomen wordt, zoals die van een kasteelheer, nacht waker of krantenbezorger. In de moderne tijd is dat zeker niet de aandacht van de zaken man. Citeren wij tot slot en ter kennismaking het vers WITTENBERG Stadkerk en slotkapel, zware contouren, ruisende beuken op verzonken wallen, oneffen straten, gevels licht vervallen en binnenplaatsen met veldtkeien vloeren. Donkere poorten, eeuwen uitgelopen, grauw-eiken luiken met doorlichte scheuren en „Gassen", die naar muffe aarde geuren, de open goten, die gestadig lopen In één moment, o eeuwen te beleven. Heeft Luther ook misschien eens zo gestaan? Ik denk: Sinds hem is stad en Elbe en maan en mens eeuw in eeuw uit gelijk gebleven. ijk tekort wordt hier niet blootgelegd. En, om nog even terug te kernen op het „verloren" Indië, dit alles is in „De verre weg" toch wel zeer eenzijdig be licht. Wie heeft kennis genomen van de ongedachte grote kansen voor de doorwerking van het evangelie ir. Indonesië, wordt er aan herinnerd dat Gods gedach ten niet onze gedachten zijn en Gods wegen niet onze wegen. Neen we zullen het niemand kwalijk willen nemen die naar de nieuwe roman van Hans Mar'in grijpt. Maar we hopen toch wel, dat men dit boek critisch zal le- De gouden ganzeveer, nieuwe culturele prijs De Nederlandse Uitgeversbond heeft besloten ter gelegenheid van het vyf-en-zeventigjarig bestaan een tweejaarlijkse culturele prijs in te stellen „De Gouden ganze veer van de Nederlandse Uitge versbond" genaamd. Deze prys zal worden toegekend aan degene die. naar het oordcel van het bestuur, dat zich terzake zal doen voorlichten door een daartoe in te stellen jury, zich door zijn of haar publicaties uit zonderlijke verdiensten heeft ver worven ten aanzien van het Ne derlandse cultuurbezit. De prijs zal voor de eerste maal worden uitgereikt op de jubileum- vergadering van de Nederlandse Uitgeversbond op 27 October. De jury, die het bestuur voor de eerste maal van advies zal dienen is samengesteld uit prof. dr. E. J. Dijksterhuis, hoogleraar te Utrecht, Monseigneur W. Nolet te Amsterdam en mr. M. Rooy, hoofdredacteur Nieuwe Rotter damse Courant. Ah, die Abeltje' Annie Schmidt laat Abeltje nieu we avonturen beleven en ze zijn al even aardig als de vorige. Ditmaal gaat Abeltje, uiteraard vergezeld van mijnheer Tump en juffrouw Klaterhoen, per woonwagen de we reld door, op zoek naar Laura, die geschaakt is. Misschien wordt de liftjongen Abeltje r.cg eens een klassieke fi guur uit dc Nederlandse letterkun de. Ja, waarom niet? Hij zou. naast Gouverneurs Prikkebeen, heus geen gek figuur slaan. Klaterhoen- tje. echter, menselijker, en daar door veel komischer, zou Ursula zsifs met stukken slaan. Voor oudere kinderen en ouders, die gelukkig, nog kinderlijk kun nen genieten i dalletje.. kostelijk nieman- ,T. E. N. Het Britse Bijbelgenootschap heeft besloten aan alle deelne mers van de Olympiade van 195G in Melbourne een exem plaar van het Nieuwe Testa ment te schenker.. Handel Als dertigste boek in de beken de Componisten-Serie van Uit geverij J. H. Gottmer te Haarlem verscheen een uitnemende stu- j Herman Het is een gedegen studie ge- n geeft hij de lezer ook een duidelijk beeld van het Duitse muziekleven in de 2e helft der 17e eeuw. Breng jonge moeders I in kringen bijeen «rband of briceging Prof. Miskotte onthult: allerlei problemen van hei schap en de gezinstaak v licht van het Evangelie km den besproken. grondslagen gelegd t belangstelling oot. Al direc gevormd. >rdci De Raad voor Kerk en Gezin is nu bezig een schema of handleiding op te stellen Ier tville van hen die een dergelijke kring van jonge moeders ivillen leiden. Er komen onderwerpen ter sprake als: de be tekenis van de Heilige Doopvan het moederschap, de problemen van opvoeding in het algemeen, van godsdienstige en sexuele opvoeding e.d. In Denemarken bestaan reeds Moderne dichters meten hun krachten DE psalmberijming van 1773 voldoet niet meer. Tal van psalmen worden in de eredienst niet meer ge- zongen en het jongere geslacht begrijpt vele woorden rre niet. Nu is het zingen van psalmen een zaak, die de opvoeding zal kern van het geloofsleven raakt. De Protestantse Chris- A' tenheid heeft de psalmen lief en ze vormen voor de Christen de hoogste poëzie naar vorm en inhoi^d. Hervormde synode de nieuwe psalmberijming in studie nam. het een en ander bekend ge- 600 i De Schei p krin mingse predikt sl\jk te beginnen, dan Onlangs er landelijk bundelen. Hêt zag er naar uit, dat de twee grootste kerkgroepermgen. de Hervormde en de Gerefor meerde elk haar eigen weg zouden gaan. Het struikelblok was wel het zeer verdienstelij ke werk van ds. Hasper op dit gebied, dat door de Geref. sy node als proefbundel werd aanbevolen, waartegen echter van Hervormde zijde bezwa ren rezen. Het hoofdbezwaar jegens de revisie-Hasper was •el de verschillende) dichters. De hoogleraar somt daarbij de bijzondere moeilijkheden op. die de dichters hebben te overwinnen. Als voorbeeld neemt hij psalm 45. waarin de lof en de heerlijkheid van de koning wordt bezongen. In de eerste plaats zal men de Oosterse sfeer moeten treffen, natuurlijk met westerse woor den. die nu eenmaal steeds een redegevend element meer insluiten dan het Hebreeuws. Voorts zal men de beelden moe ten bewaren, maar minder los naast elkaar laten staan, om dat ze anders onze beeldspraak zouden belasten met verwar ring en hun ontroeringskracht zouden verliezen. worden, doordat zij tussentijds Men moet het pathos van de He- de synode rapport bracht. De in Leeuwarden zit tende Geref. synode zal zich over de te volgen weg nog moeten uitspreken, omdat er stemmen opgingen (o.m. van de kerk van Amsterdam) zich rijming was gegoten. die i deze be- Aan deze nieuwe berijming werk- breeuwse „Stichen" horen bewaren in een zo afgekoelde vorm als die van het voorge- SChrGVen metrum en rijmsche ma. Dat kan nauwelijks zonder op de rand van de rhetorics te belanden; mocht het dan maar een bezielde zijn. Wij laten hieronder beeld volgen v J van psalm 45 ZWIERIGE SYNODE Rutters over Handel. worden, Het grote voordeel van de musicoloog Rut- ters is dat hij ook musicus is, iets wat niet van alle musi cologen gezegd kan worden. Rutters be kijkt de muziek niet alleen wetenschappe lijk, maar beleeft ze. En dat blijkt maar al te goed uit dit Handel-boek. In een 280 bladzijden geeft Rutters een volledig inzicht in het leven en de werken van Boontje Louis Paul Boon vindt het pret tig. te publiceren onder de naam. waarbij hij waarschijnlijk in zijn schooljaren werd genoemd. Hieruit blijkt een zekere onverschilligheid, r ook gemoedelijkheid. Iets die goedmoedige onafhanke lijkheidszin vinden we terug in zijn werk. Boontjes Reservaat (2), verschenen in „De Boekvink" is eigenlijk een eenmanstijdschrift, geboren uit de nood der dakloos heid. De auteur, een vrijbuiter, is in geen enkele litteraire groepering thuis. Deze is hij te dwaas, te on geciviliseerd. te plat of te grof, gene echter te wijs en te evenwich tig. Dat in „de Boekvink" een re servaat voor hem is gecreëerd, is echter een gelukkige omstandig heid. Er zullen nl weinig mensen zijn, die in het werk van Boon niet iets van hun gading zullen aantreffen. Dit geldt in het bijzon der voor het verslag van de zwerf tocht door Engeland, dat het groot ste deel van dit nummer opeist en waaruit men dit land beter leert kennen dan uit stapels toeristische gidsen en sociologische verhande lingen. Boontjes geschriften zijn zo raak cn toch zo gespeend van alle bitterheid, dat men het kan haast niet anders zijn banali- maar op de koop toe neemt. J.E.N. geschreven dat men het niet als een stu die ervaart. De leek .zal er ook van genieten. De vakman zal er zeer veel int kunnen leren en daarom bevelen we het vooral ook de koordiri genten aan. Zij krijgen dan een goed inzic'ht in de orato ria van Handel en van da uit- i vöeringsmogelijkheden.ï -• t Zeer terecht wijst de schrijver I op het belangrijke Handel- werk, dat Evert Cornelis in ons land deed en dat nu wordt I voortgezet door Jack P. Loo- i rij met zijn Ned. Handelver- eniging. I Ten aanzien van Handel's or gelwerken had Rutters wel iets uitvoeriger kunnen zijn, speciaal wat betreft de stijl dezer werken en de orgels waarover Handel beschikte. Overigens is dit boek een be- 1 langrijke aanwinst voor elke muziekbibliotheek. moderne. De commissie stelde echter als voorwaarde, dat de oude melodieën uit de tijd zich uiteraard gedwongen za gen hun berijming hierbij aan te passen. Naast Schurer, Nij- hoff. Heeroma. Kamphuis en J. Wit hebben jongeren als Van der Graft. W. v. d. Molen, Ad aen Besten. Schulte Nordholt e.a. hun diohtersgaven aange wend voor de nieuwe berij ming. In het weekblad In de Waag schaal heeft prof. dr. K. H. Miskotte enige proeven gege ven van het werk dezer (zeer Berijming volgens A Israëlietische de berijming an dichter A., prof. Miskotte oor deelt, dait zij te lyrisch en een proeve van dichter B., die naar de mening van de hoogleraar veel meer late" geest is. Het behoeft geen betoog, dat het van groot belang sou iljn, als de kerken elkaar konden vin den bij het aanvaarden van één psalmberijming, al was het alleen maar voor de kinderen op de scholen, die, vooral op gemengde scholen toch wel voor problemen komen te staan (en het onderwijzend personeel niet minder) als men van tweeërlei berijming ge bruik zou moeten maken. Het voorrecht om een lied te mogen zingen van hem, de schoonste aller stervelingen, een koning, glanzende van morgenlicht, geeft gloed en geestdrift aan mijn lofgedicht. Gezegende, uw lippen vormen woorden welluidender dan lieflijke accoorden; door uw bezonnen, zuivre spreken trilt een Godsgenade, bovenmenselijk mild. Berijming volgens B Met luider stem breng ik de koning hulde omdat Zijn beeld mijn hart vervulde, myn tong rept als een snel bestuurde pen van hem, wiens gratie ik niet waardig ben. Wanneer gij spreekt, o Heer. is dat verhoring, de woorden van uw mond zijn vol bekoring, voor eeuwig en altoos door God bemind, zijt gij veel schoner dan een mensenkind. LES VAN DETMOLD Welk een zwierigheid in zulk een ernstige vergadering als in die tan de Nationale Synode te Dordrecht in dr jaren 16181619! Al die strikken, kragen, kleuren, linten, hoofse buigingen gaven aan deze hoogste kerkvergadering een bijzonder decorum, dat men in onze moderne t\jd tevergeefs zoekt, of men nu op Woudschoten, in Leeuwarden of in Enschede komt. Of het er beter door ge worden is? Gereformeerde gezindte, internationaal èn nationaal Vorige maand is in de 31 K.o. i groepje hervorm- VAN HER EN DER SDe derde predikantenplaats te aarn. vacant na het overlijden congres heeft ook een vril £®h.e*J, v.an deze gereformeerde van ds. I. Kievit, zal niet worden prnte Nederlandse deleoatio a j "J*" m,, lQyaal On vervuld. De kerkeraad zal een INeaerianase delegatie ter de drie formulieren van enig- treffen, deelgenomen. De Neder- heid staan en tevens nog voldoen van ae nervormaen v gres gehouden. Aan dit paald, is kenmerkend refor" ^an<*se deelnemers behoor- kerk tot wter den tot wat men in ons HET HANDSCHRIFT Hier is een boek, zei God, het is voor jouje mag het lezen, bladzij voor bladzij. Ik schrijf er in, maar toch zal het jouw handschrift wezen en reeds nam Hij mijn hand voor het begin. Kijk wat ik schrijf, zei God: „Ik heb je liefje mag het lezen. Bladzij voor bladzij stond het er in: „ik heb U lief: ondanks mijzelf genezen schrijf ik, Hij houdt mijn hand, dat ik Hem min. Inge Llevaart. bijzondere voorziening terzake van de geestelijk torale verzorging van de Gerefor meerden in de N.H. kerk tot wier modaliteit ds. Kievit behoorde, land de „gereformeerde ge- De Gereformeerden in de Herv. °j£18^?lll3ke organisaties op gemeente van Baarn zullen even- zlndte noemt. staatkundig en maatschappelijk wel van deze beslissing in beroep Ds. R Bijlsma schrijft in w' C-.»» -i„v, w h« weckWad In de Waag- de gemeente achten. schaal dat deze delegatie I een 0Prn°rkebjk ver- - -I. schijnsel voorgedaan. Het bleek. niet alle schakeringen van dat de Nederlandse afgevaardig- het gereformeerde protestan- den- d€ vertegenwoordigers van In Praag kwamen de ver- tisme in NeflerlanH nmvaitt. de „gereformeerde gezindte" dus, tegenwoordigers van alle Evange- inINeaerlana Omvatte, een apart standpunt innamen te- lische kerken in het land bijeen omdat de grenzen van de genover de Duitse en Zwitserse ten einde een Oecumenische Raad gereformeerde eezindtp nu vertegenwoordigers. Speciaal aan te stichten. Tot voorzitter werd S gezinaie nu de Duitse en Zwitserse kant be- gekozen de bisschop van de Evan- eenmaal niet samenvallen stond er een zekere huiver voor gettsche kerk van Augsburgse met die van het gerefor- fn hier *n daar ee" bepaalde Confessie, dr. Jón Chabada. ter- mMpj. tegenzin tegen het gebruik van wijl het presidium mede gevormd meerOe protestantisme in het woord „christelijk" met be- wordt door dr. Viktor Héjek ons land. trekking tot staatkundige en (Evang. kerk der Boheemse Broe- maatschappelijke verbanden. De de»), bisschop I. Varga (Her- Onder gereformeerde gezindte geschilpunten tekenden zich voor vormde kerk), prof. Joseph Hro- verstaat ds. Bijlsma vertegen- al af rond de vraag, rd de Chrls- madka, deken der Comenius-fa- woordigers van de Geref Ker- tea ook buiten de kerk. buiten culteit en V. Vancura. superinten. ken. de Christelijk-gereformeer- de *emeente om. gestalte kan dent van de Methodistenkerk. den. gereformeerden volgens art f,cv®n aan het christelijk leven. Verder waren er sterke invloe den merkbaar van de barthlaan- de voorwaarden, dat men vrij is van barthiaanse smetten en dat men overal en altijd prin cipieel voorstander is AN DE TRAM UIT zie ik, i wlfde 'en goede honderd meter moeder. Ze wandelen in ichting en weten blijk- elkaar niet af. „Maar", aldus fantaseer ik ondanks mijzelf, inneer er nu op dit moment, bij- irbeeld met de tram waarin ik zit, i ongeluk gebeurde en ze kwamen allebei thuis met hetzelfde verhaal van dat ongeval, zou dan niet het verslag onderbroken worden door de constatering over en weerJij (of u) was er dus óók?" Ik weet zeker, dat dit hiaat in liet verhaal zou ont staan. Ze zouden beiden even het vreemde feit moeten verwerken, dat ze zich zo dicht in eikaars buurt bevonden, zonder het te weten; dat ze getuige waren van hetzelfde voor val, zonder eikaars aanwezigheid op te merken. DIE SPONTANE BEVREEM DING, die natuurlijk onmid dellijk zou worden weggepraat (wij blijven dom, omdat uy bij het merkwaardige in het mensenleven zelden halt houden), heeft een ach tergrond. Indien gebleken uas, dat een goede kennis of een buurman mede getuige van dat veronder stelde ongeluk was geweest, zou die bevreemding niet zijn opgetreden. Maar bij twee personen, die elkaar zo innig nabestaan als moeder en dochter, bij mensen in zulk een nauwe relatie treedt die bevreemding wèl op. Men voelt héél even intuïtief, dat het abnormaal is, indien mensen, name een band des bloeds, bestaat, niet gewaarworden dat ze dicht in eikaars nabijheid geraakt zijn en de wereld om hen heen b\jna van het- Vrouwen, Kunstenaars, Kleuters Afrikaanse nt dit punt verm een civilisatie neeën, uoestijnbe ook, hebben oj is bewaard, die it loren z\jn gegaan -) R ZIJN EIGENLIJK r bepaalde dingen af i in de massa. Tegen- l op technisch gebied isoler, delegeren deze kant i ■eraken deze lieden in t met alle nadelige get self i de maatschappij. Gelukkig dat er vrouwen zijn, die dicht leven bij het hart t an de dingen en bij de wereld van het kind. Misschien nog meer dan de kunstenaar heeft de vrouw een taak om bij de voortschrijdende tact met het intuïtieve, het kinder lijke te bewaren. Het is dan ook geen wonder, dat hij kunstmanifes taties altijd zoveel vrouwen aan wezig zijn. Maar nok gezegend de kinderen zelf. vooral de kleuters, in wier voorstellingswereld nog alles mogelijk is. K orden als de kinde godsdienstigi niet alle, olheid. Naar de kunstenaars en kinderen de toe- fantasie in onze gcmassificeerde maat schappij moeten stuiten. Is dit mis schien de reden, dat de kunstenaars in de kinderen hun bondgenoten herkennen en in beeldende kunst en pafzie proberen opnieuw kinderen te wordep? Hoe het z(j: geef het kind ruimte en gelegenheid kind te zijn; de maatschappij van morgen kan er alleen maar van profileren. C. R. sr .i.- O ue Nederlandse vertegen woordigers ontmoetten in Det- mold een vorm van gerefor meerd protestantisme, dat ze in Nederland zeker niet tot de ge- reformeerde gezindte zouden re- n bf|®enkoim«t«n kenen. Toch zijn zij in Detmold n zulke kostelijke gelegen- gebleven en heeft men met el- iw'-r bj'xr E rlm dki.r t. welni!, d.t h.bbrn v,„ dr J' - kelijkse brief aan zijn Amice ln bieden zulke kosteliikV ceteven 23ït.n 1 in^o^e1 dmkekeblat?iri Kl!knen k®den £m e,kaar te ontmoeten, kaar een g als brSS.' en zusters ^èns^aïtijd^^bMte* n^to* e'en tW" K „"'J n? zo vraagt de Amsterdam- zwaarwichtig gesprek Dit kan ïfi 5 heeft ook met elkaar o. hoogleraar. Kunnen wij elkaar en mLf z n vaS mïn, het Avondmaal gevierd als broeders en zusters nog ont- tot menE van hart tot har^.A BlJ1«ma f dankbaar voor moeten? Hoe zelden raken onze dat opeens het hart vin dte an Hi| hoopl' dat wat harten elkaar op al die vergade- der vw e open ïtaat eï w m D**nold ^rnationaa1 ni- ringen en bijeenkomsten. Er hart voor die ander vea" kon gebeuren m Nederland hangt een groot gevaar boven al kleiner verband (b.v. op onze vergaderingen en conferen- Woudschoten) ook mogelijk is. ties, nl. het veruitwendigen van n In dn Ver Staten «r.rrf.n w- 5?u toch PrinciP'ecl niet te onze bijeenkomsten, het verlntel- Staten werden de verdedigen zijn", aldus ds. Bijl- lcctualiseren van onze discus- ,aatste tien jaren niet minder sma. „dat men de ontmoeting, er- sies dan zeventigduizend nieuwe ker- k«nning en Avondmaalsgemeen- m°" °P 2U° f*bouwd. die ld tou.l een f**»- UmnnMoM.l. band dankbaar werden beleefd. gebeuren. Een bestuursvergadering van een christelijke school, een se naatsvergadering aan een uni versiteit. de vergadering van een kiesvereniging in stad of dorp zijn geen stichtelijke bijeenkom- Daar moeten zaken gedaan wor den op zakelijke wijze. Daar is geen plaats voor „gedaag" en voor tijdverknoeien. Voor zoiets is ons leven werkelijk te druk en ™kd.m, iA'rX'S: Jnh,nn" -Hij i. udi t'.n D,. Petra.-, d.„ J,~ «n „.„h.jd J», d. eLlVn oaze bir.& s«'i- bii Het w.l c,„ d.mi™, heid tot de dienst van het ko- z"n Pr«',k'ne'hode «1» d« enig juiste, want ieder heeft ijjn eigen gaven, ninkrijk en van onze genegenheid de enf dominee met dezelfde beelden probeert te preken, die sjjn voor elkander nooit mag ontbre- collega gebruikt, dan kl;-1J:- 1,J— 1 -- - - - Verscheidenheid van gaven f"Y E kracht van de ene dominee is de logische opbouw, de gave van de LS ander is de practische instelling, een derde ontving van God het igen de dingen in een prachtige stijl te zeggen. Daarom alsjeblieft Ds. elkander nooit mag ontbre- collega gebruikt, dan klinken die beelden ineen» bespottelijk. Stel je -oor, dat Calvyn de preken van Lather uitsprak. De mensen zouden ran schrik weer Rooms zijn geworden. ar heel anders staat het met allerlei conferenties en bij eenkomsten die het karakter (Ds. G N Rammen» ln het Geref. Jongellngsblad.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 9