Blad
Vind je 't niet
mooi
ït
n;
J
Geneeskunde machteloos
Om zelf te maken
je móet verder!-
U wiedt Uw tuintje
toch ook?
195! NIEUWE LEIDSCHE COURANT
dez, W
'oor-
n d<
Nuchter zakenman, gevoelig artist, stuwende factor
van handdrukkerij „Het Paapje" te Voorschoten
y
r f O
ni
■gej Het enige aanknopingspunt is de „Papelaan". als men in
Voorschoten naar de handweverij, handknoperij, handdruk-
kerij „Het Paapje" loopt te zoeken. De Papelaan is een lange
dJ laan, men passeert zelfs het plaatsnaambord „Voorschoten"
ene- aan de averechtse kant en men begint te twijfelen: „Nu ben
Of ik Voorschoten dus al voorbij waar is dat Paapje?"
L. r
Behulpzame voorbijgangers wijzen
spoorweg oversteken, een bruggetje
bij en dan komt „Het Paapje".
ord! In de wind en in de zon, tegen een
Van hek met prikkeldraad, hangt een lan
ge lap bedrukte katoen te drogen
Verderop zijn werklieden bezig, blijk
baar is er een verbouwing aan de
in gang. In een deuropening zien we een
meisje, gebogen over een lange ta
fel, waarop een lap goed ligt uitge
spreid. Om haar middel heeft ze een
stuk doek geknoopt, waarop enige va
ge motieven zichtbaar zijn: kennelijk
de een overgeschoten stuk van een ,,mis-
druk" dat nu als schort dienst doet.
Mijnheer Polak?" O ja, ze wil wel
tra- even wijzen waar die is.
ia. Een wonderlijk bedrijf, dat Paap-
en je". Wonderlijk, omdat het zo volko-
men geïsoleerd ligt, omdat er zo'n
half commerciële, half artistieke
dan sfeer hangt, omdat er zo'n merk-
is! waardige toon van vriendschap, fa-
miliariteit, ruwhartige kameraad-
een schappelijkheid en en het minzame
dédain voor de buitenstaander te be-
am_l luisteren valt.
De heer Polak is de eigenaar, en
de bezielende en stuwende factor van
dit bedrijf. Hij is als een wervelwind.
^fi8 ondanks zijn leeftijd, hij is overal en
den nergens, hij schijnt mef zijn gedach-
'gin ten voortdurend te zwerven en zich
nauwelijks te realiseren wat men hem
eigenlijk vraagt. Maar plotseling, zon
der enige overgang, ontpopt hij zich
ian als de nuchtere zakenman, geeft uit-
G eenzettingen, noemt feiten en valt
- z weer in het andere uiterste door stra-
j^u_ lend-verrukt te vragen, wijzend op
een ontwerp voor gordijnen:. „Vind
je 't niet
de horizon:
een boerderij
Dit is zo'n rok van „Het
Paapje": grillige elipscn
en cirkels vormen het
dessin voor deze hand-
bedrukte stof.
zoeven valt uit: „Dat is
geen kunstenaar meer,
dat is een wiskundige..."
Nogmaals, hier kan men
alles zeggen De heer
Polak, ganselijk niet be
ledigd, laat een andere
lap uitleggen: daar staan
kwartbanen van een rok
op gedrukt. Men behoeft
slechts vier van die pan
den uit te knippen en in
elkaar te naaien, om in
het bezit te komen van
zwierige, met hel
dere kleuren in wilde
patronen bedrukte rok.
„Baas"
Baas" noemen hem zijn perso
en neelsleden (beter gezegd wellicht:
medewerkers). „Baas" heeft in de af-
gelopen jaren heel wat mensen zien
i komen en gaan. Soms is er een uit-
jl blinker onder, zoals de eigenares
am van „de Weefstoel" in Curasao. In
verband met het Koninklijk bezoek
aan de West heeft ze „Het Paapje"
gevraagd om halsdoeken en ^ordij-
nenstoffen te maken: de halsdoeken
moeten de verbondenheid met Neder-
land tot uitdrukking brengen, voor de
gordijnstoffen heeft ze een boek ge
zonden met afbeeldingen van planten
Die afbeeldingen worden gecopieerd,
en „Baas" wil er zo'n stuk of tien
bloksgewijze op het doek laten druk
ken. „Vind je 't niet móói??"
Ja, wij vinden het mooi, die felle,
exotische bloemkelken tussen het
harde groen, maar een kunstschilder,
lie{ die juist een bezoek brengt, zegt be
ing dachtzaam: „Als ik eerlijk mag
de zijnEn hij is eerlijk en hij komt
met zijn critiek, die zeer ongezouten
genoemd mag worden, maar dat kan
allemaal in „Het Paapje", want ze
nemen er zelf ook geen blad voor de
mond. De kunstschilder vindt het ar-
tistiek niet verantwoord, het is niets
voor „Het Paapje", zegt hij; en hij
zou veel liever één motief nemen, dat
is stukken mooier.
Maar de zakelijkheid van de heer
®j" Polak komt weer boven: „Dat kan ik
niet dóen, jongen, dat wordt me veel
te duur." Overigens argumenteert hij
ng net zo lang als hij zelf wil, voor hem
is dit punt afgedaan en hij grijpt in
de stapels opgerolde, bedrukte stof
fen in het kantoor, dat tegelijk ma
gazijn is en haalt er een lap uit te
voorschijn. Hard blauw, geel en grijs
en zijn de tinten, waarin motieven van
d-wilde eenden voorkomen, in elkaar
an overgaan, vervloeien en vervagen, zo-
il- dat de schaduwen dezelfde contouren
geven.
Het is een ontwerp van Escher.
2(j Mooi? Men kan twisten over het ver-
)0 schil van smaak. „Baas" vindt het
101 artistiek, maar de kunstschilder van
1 trü-trtrtrtiirü-trtrti-CrCrCrti-irtritIrtrtrCrirtctrCi-tii
Gehoord:
uilglipprr
Gezien:
een japonnetje, i
torpedovormige,
draagster had dn
halssnoer grrrge
Gelezen:
elfde knopen tol
bg haar japon.
in „Women's Own", dat een Enge
firma, die per week 53.000 paar
lonkousen fabriceert, van plan is
kleurde kousen le lanceren, bgvt
beeld violette, blauwe en rose.
tegenellende der beschaving?
Bedrukken
Dat bedrukken is een techniek,
aarmee men in „Het Paapje" na
de oorlog intensief begonnen is. We-
tapijtknopen wordt er ook nog
gedaan, men is er zelfs bezig aan een j
tapijt voor een van de schepen van j
de Holland-Amerika lijn. Het is een
tapijt, dat precies langs een hglf-cir-
kelvormige bar moet komen te liggen
ruimte, waar uitsluitend met
kunstlicht moet worden gewerkt. Van
daar dat de kleuren tamelijk fel zijn.
in diep-rood vormt de hoofdtoon.
Werken de tapijtknoopsters volgens
:n bepaald Schema? „Nee," zegt
Piet van Leeuwen, de eerste assis
tent van de heer Polak. „We laten
veel aan haar eigen initiatief over.
't Is hier geen fabriek met precisie-
erkf"
zijn, óók om het stopcontact te vinden
voor het scheerapparaat, want er komt
bezoek en dan wil „Baas" glad zijn
om zijn kin.
In 1952 had men in de dierentuin van Chicago
<US A> zeer kostbare, ultra-moderne apen- j) jjf d00dzieke apen
kooi ingericht, waarin de nieuwste hygiënische en J 1
technische snufjes waren toegepast. Deze kooi ra
moest een aantal (zeer gevoelige) apen uit de
tropen opbergen om ze tegen alle ongemakken
van het weer en tegen ziekten te beschermen.
De reinheid was tot in het scrupuleuze doorge
voerd De temperatuur kon automatisch zó wor
den geregeld, dat zij constant overeenkwam met
de gemiddelde tropische warmte. Het dieet werd
door de artsen volmaakt geacht en bestond hoofd
zakelijk uit beschaafde kost van een zo geva
rieerd mogelijke samenstelling, vermengd met
groenten en vruchten. Bepaalde voorzieningen
voor de ontspanning der dieren, o.a. klimmoge-
lijkheden, waren even bewonderenswaardig ver
zorgd als al het overige. Iedereen, die deze apen
kooi zag, dacht bij zich zelf: „Het zijn toch ge
lukkige apen, die onder zuike ideale verhoudin
gen mogen leven!"
De grote, dag kwam twintig apen
uit de tropen namen hun intrek in dit
ultra-moderne wonderwerk. Dit vond
plaats in de maand September. De dag
bladen prezen unaniem deze onder
zoölogen opgangmakende gebeurtenis.
Het kwam echter anders uit dan men
had gedacht. Negen maanden later wa
ren er nog slechts vijf apen. Alle andere
waren intussen aan verschillende ziek
ten te gronde gegaan. De vijf nog
levende apen leden echter alle aan
tuberculose en elke hoop op hun ge
nezing leek ijdel.
Toen nam de dierenarts van deze
dierentuin, dr. Evans, een kloek besluit.
Hij bracht de apen over naar een berg
plaats, welke geen centrale verwarming
had, maar de zieke apen wel
bescherming bood tegen
Deze kooi was aan één kant open en
daardoor konden de dieren zich, bloot
gesteld aan de frisse lucht en aan alle
mogelijke temperatuurswisselingen, in
volle vrijheid bewegen. De vijf apen,
die eerst voortdurend ineengedoken za
ten bij de centrale verwarming en daar
door hun gehele haarvacht verloren
hadden, sprongen nu spoedig opgetogen
m volle vrijheid rond. In de kooi ver
bleven zij alleen nog maar 's nachts.
Hun algemene toestand verbeterde hier
door zienderogen en zelfs kwamen de
haren weer terug. Ook de winterkoude
deed de beesten niets meer.
En toen men in de moderne apen
kooi weer twintig nieuwe apen op
borg, stierven deze opnieuw alle
maal, niettegenstaande de ideale
temperatuur, alle goede zorgen en de
uitstekende verpleging. De vijf apen
echter, die zich aan verblijf in de
frisse lucht hadden aangepast, bleven
in leven.
Wij zijn wel geen apen (al zijn er
nog steeds lieden, die beweren, dat we
er van afstammen), maar geeft dit
Amerikaanse apenverhaal niet een
prachtige „close-up" van wat wij
menselijke verhoudingen reeds in elkaar
getimmerd hebben en dromen nog
elkaar te zetten in de toekomst en
gevaren daaraan verbonden?
Zullen onze steeds beter toegerust
wordende ziekenhuizen onze consulta-
rie-burtaux, hygiënische maatregelen,
antibiotica, voortreffelijk centraal ver
warmde woningen, luxueuze auto's,
bioscoop, radio, televisie, straaljagers,
allerlei vormen van sociale zekerheid...
enfin, noem maar op. ons uiteindelijk
niet brengen naar een staat van gees
telijk en lichamelijk verval, indien wc
tegelijkertijd niet de middelen weten te
bedenken om geest en lichaam adae-
quaat gedoseerde prikkels toe te die
nen. ten einde niet in een toestand van
anergie (opheffing van de afweerkrach
ten van het lichaam) te geraken?
Ik zeg: „adaequaat gedoseerde prik
kels". Want de mensen zijn nu
bepaald niet gebaat bij prikkels als:
latente atoombombedreiging, angst
bezetting door een overweldiger,
paranoid-hysterische volksmenners
wat onze planeet zoal meer heeft te
bieden. Waarlijk, de apen van Chicago
geven ons wel stof tot nadenken.
BAESJOU.
Kant in moderne versie
Voor de versiering van moderne lin
gerie maakt men toch altijd nog gaarne
gebruik van ouderwetse kant-motie'
Valencienne-kantjes zijn nog steeds
geliefd. Onlangs is men begonnen die
kantjes in perion na te maken,
•oordeel is, dat deze kant veel sterker
s en niet gestreken behoeft te worden.
Langs de tafel
rirü-!r{rb-Crir!zirü-!rCr£-trir-Cririrü-trCrtrir{i-trti-tr-{rCr{rir!i'irtrtrirtrifirirtrtc
De Franse modeontwerper Serge Kogan en de Ameri-
kaan Philip Gelb zijn op het luisterrijke idee gekomen, de
Amerikaanse vrouwen in de gelegenheid te stellen zelf j
..Haute Couture" te maken. Echte Parijse creaties kosten
een fortuin, en daarom hebben deze beide heren een plan
ontworpen, dat hier op neer komt: voor het bescheiden
sommetje van 15 a 20 dollar zullen de Amerikaanse
vrouwen een Parijs pakket kunnen bestellen, bevattende
een geknipte jurk of mantel van fijn Frans materiaal, de
volledige garnering en een handleiding.
Naar schatting
zelf.
millioen Amerikaanse vrouwen naaien
t kunnen, dan laten ze zo'n japonnetje
door een naaister of een vriendin in elkaar zetten. Het gaat
heel vlug, tijdens de modeshow in Parijs was in de hoek
Dat herhaalt hij, wanneer we langs-
de zeventien meter lange tafel (na
de verbouwing wordt die tafel nog
langer) lopen waarop de onbedrukte
stof met punaises vastgestoken ligt.
Het bedrukken lijkt op schabloneren.
maar dan in het heel groot: een hou
ten raam, bespannen met zijde, wordt
op regelmatige afstanden op het doek
gelegd, de verf wordt er als het wa
re „ingeveegd" en raakt het doek al
leen op die plaatsen, waar de zijde
de verf doorlaat. Later worden ramen
met andere patronen en andere kleu
ren verf over het zelfde doek gewerkt,
zo ontstaan de grillige en na chemi
sche bewerkingen fleurig gekleurde
patronen.
Het machinale bedrukken gaat
vlugger en nauwkeuriger; bij het
handdrukken ontstaan nog wel eens
onregelmatigheden: „kantlyntjes" bij
voorbeeld, waar kie verf niet helemaal
.gepakt" heeft. Maar de afnemers
accepteren het wel zo hebben we
wel gedresseerd, zegt de heer Van
Leeuwen.
Het kan
Artisticiteit en zakelijkheid het
kan samengaan, dat wordt hier wel
bewezen. Maar de artistieke inslag
overheerst toch; want het ideaal van
schitterend kantoorgebouw met
stalen meubelen en veel licht en blin
kende machines is de heer Polak ten
1 male vreemd. Zijn kantoor is te
gelijkertijd zijn magazijn, waarin het
goed toeven is, omdat er zo heerlijk
gegrasduind kan worden in die grore
stapels handweef- en bedrukte stof
fen. Zelfgetimmerde bankjes zijn di-
kantoorstoelen, en het kantoor is een
afgeschoten ruimte van de „hal"
nn o.m. een droogmachine staat
en het toestel voor het tapijtknopen
opgesteld.
Wil niet ruilen
Maar het kostelijke uitzicht over dc
weilanden en de rustige afgelegenheid
zijn werkplaats maken aot de heer
Polak niet gaarne zou willen ruilen
met de mooiste kantoorflat. Hij zou
zich er ook niet thuis voelenhij moet
zichzelf kunnen blijven en dat kan
hij alleen in deze knusse werkplaats.
Voor hem geen huistelefoon om zijn
secretaresse te ontbiedenliever ver
heft hij zijn stem en roept „Sari!!!!"
En dan komt het blonde meisje aan
hollen en is „Baas" behulpzaam met
wat hij maar wenst; als het zo moet
aister bezig
i mantel te maken!
Serge Kogan heeft met Dior en Lelong gewerkt. Enkele
jaren geleden opende hij een eigen modehuis, maar hij kon g
het niet bolwerken wegens gebrek aan financiële steun. V
Misschien heeft hij hiermee meer succes! In elk geval is «g
het verschil tussen een ..echte" Parijse creatie en zo'n zelf-
gemaakte japon of mantel aanmerkelijk, het scheelt bijna
de helft in de prijs.
modellen uit deze Parijse collectie, m.
mantel, een jurk met bijpassende^
een sportmantel van
Op de foto ziet u vi
Van links naar recht: i
bolero, een middagjapon met shawl i
tweed.
QffjBOGEN over
brugleuning zagen wij
het water uit de enorme
grot komen. Als een blij
klaterend riviertje was het
Nu kwam
verbreedde zich, zij lééf- Hij is zo vér. Ze willen in je leven te weerkaat-
"e weer, zij kón weer Zijn licht niet meer weer- sen.
;ven, het ging-! kaatsen en verder dra-
Toen dacht ik aan jou, gen. t
ÜPB1 .Mara", die zegt niet Zulke tijden in het J
daarin gekropen argeloos verder te willen leven, leven, wie kent ze met? gaan. kunnen voor andere
niets vermoedend nu ïe man en twee van Maar we moeten verder, verslagenen zo heel veel
je kinderen, je met éen we mogen niet stilstaan betekenen. Van hén gaat
f„;ehïï* slag ontnomen zijn. En Eén voor één werpt God niet de surrogaat-troost
."J,'Zilïïs ik denk aan de vele Zijn rotsblokken in onze uit van het geijkte on-
even. naar Krtszaiuj ara's" mét jou. Van levensstroom. Die kinde- persoonlijke, soms pre-
.raoor teaer hoeveel verschrikkelijke ren, die je nog over hebt. kerige woord', maar al-
ongelukken. hetzij door kénnen je niet meer. Ze leen hun aanwezigheid
het verkeer, door water lopen naar buurvrouw of zónder woorden dikwijls
sterkt al, omdat de
ander weet: hier zit' er
een naast me, die het
doorlééfd heeft en
overleefd. En hoe! Ze
kan nog blij kijken. Haar
leven vangt weer zon
licht op. Vanwaar? Al-
hebben wij naar je vriendin en koes- léén immers door de
zomer alweer ee- teren zich een beetje
gebleven? Haar kristallij
nen glans, waa
tot op haar bodem kon
zien? Ze was door helle
krochten gegaan onder de
aarde, huiveringwekkend
koud. omringd door dae-
monische verschrikkingen,
waar afgrond riep tot de
afgrond
Ze was eruit gekomen
na uren. die eeuwigheden
waren. De zon bescheen of door
het ondoorschijnend, glans- deze
der
band aan die Ene,
zo lezen. Er zullen ongetwij- haar stiefmoederlijke zor- dieper afdaalde
levenskrachtige, bruisende feld veel vrouwen zijn. gen. Zie je de hunkering tere ellende dan één
beek. Ze lag daar als
stard. Ze wilde niet verder doelde
meer. Een zwarte ondoor
grondelijke poel
- die mét de door mij be- naar „Moeder-van-vroe- ons dit kan? Vertel dit
i de andere
„Mara" zeggen ger", Moeder, die lachen aan de lijdende mede-
„Ik zou 't liefst ook en zingen kon, niet in hun mensen, die God aan de
maar dood zijn. Ik Kan ogen? Je móét verder oevers van je leven
niet verder meer leven Hij wil het, want zoals plaatst. Eerst zal je je
ik wil het ook niet bij die rivier de velden misschien met tegenzin
brug Alle glans is van mijn in de verte wachtten op weer aan je dichtstbij-
hoorden wij toch weer leven af. De afgrond de besproeiing van dat zijnde taak geven,
iets van haar vroegere roept tot de afgrond en water, opdat het gras „Mara". Zoals die rivier
lang vóór al Gods baren en golven aan haar oevers groenen als met tegenzin tussen
heenge zou, zo zijn er ook in
leven mensen, voor
melodie.
zij de grotten binnen- zijn over
stroomde. Mensenhanden gaan."
hadden daar van rots
blokken een dammetje
gemaakt, het verstard-
water verder geleid. Het komen wél door^ de
móést verder, want ginds beschenen
nog wat zijn moet éénmaal daaroverheen
,.Mara". Al zie je nu nog waar zij zich energiek
- werd, maar niets van die taak. je ïeenspoedde Dit vertelde
wachtten de velden op tóch als gestold bleef lig- werk hier op aarde
hun besproeiing. En ja, gen. Zo weten deze ge- tóch nop niet
éénmaal tussen die slagenen wel, dat God er mand leeft ook
rotsblokken doorgekro- is, dat Hij er óók was in seconde te lang. Kijk stilstaan,
pen, stortte het water wit die verschrikkelijke sla- naar boven. Probéér het leven, zou doorgeven,
n bruisend neer, het gen, die vielen, in die af- licht van Gods genade
stroomde verder, de beek grond van verdriet, maar weer op te vangen en dat Margaritha.
mij die rivier, „Mara",
Nie- apdat ik het jou en allen,
aar één lie mét jou liever willen
verder
Handbeschilderde japonnen
Een groepje artisten in Krefeld is be
gonnen met het beschilderen van perion-
stoffen. waarvan japonnen gemaafr.
worden. Zij hebben hoofdzakelijk oud-
Egyptische motieven als model voor
hun werk gekozen. Men heeft een be
perkt aantal kleuren geschikt gevonden
om als speciale verfstof te dienen, die
na het schilderen door bete stoom in
het weefsel kon dringen.
past bij iedere gang
Er is mssr één ingrédiënt in ome keuken,
waarmede we sowel een voorgerechi, als
een hoofdschotel en een desseri kunnen
bereiden en dsl iskaas. Bovendien
kan de lunch door het serveren van een
„kaashapje" extra feestelijk gemaakt
worden.
Kaas heeft twee eigenschappen, waarmee
we terdege rekening moeten houden. Het
reeht moet dan ook altijd warm, 10 niet
heet, opgediend worden. Kaas smelt nl.
bij verhitting, maar stolt hg afkoeling
weer onmiddellijk en wordt dan taai en
minder smakelijk.
Is voorgerecht kunnen we kaaspasteitjes
geven, maar we kunnen ook dunne sneet
jes oud brood, met holer besmeerd en
van ren plak kaas voorstal, even in de
koekrpan hakken. De kaas moet vet en
jong rijn! Oude kaas is geraspt een heer
lijke toevoeging aan een inararonisrho-
tel, ren vissaus, hg bloemkool of torna-
Als nagerecht ral een gevarieerde kaas-
aehotel een aueers rijn. Voor de huis
vrouw. die geen hulp heeft, ia 70'n srho-
tel bovendien al heel gemakkelijk te
maken. Ze behoeft immers niet anders
te doen dan bijvoorbeeld een dikke reep
Goudse kaas. een puntje Gruyère, een
plak Roquefort en bijvoorbeeld een reep
L „hik-
ken.
seld
dumv
oggehrond
pittige hapje ral nu
len dan een pudding, die de hui
veel werk en hoofdbrekens kost.
Dat blokjes kaas op een gerellig i
toed smaken, weet iedereen. ma«
1 eens prikkertjes, waarop eer
.tukje kaas me, een blokje an:
temher gestoken ia! Een rombina
le tong streelt!
-huitjrs. Dit
Mooie wenkbrauwen zijn een
begeerd bezit, helaas, hoe wei
nig mensen hebben ze! Soms zijn
ze borstelig en ruig en geven ze
een gezicht een woest en wild
voorkomen. Of ze zijn dun en
kleurloos, men merkt ze amper
op en dat staat dan weer zo kaal!
Ook lopen ze wel boven de neus
in elkaar over en „men" zegt dat
dit veel voorkomt bij misdadigere
o, o, wat afschuwelijk! En
de laatste' categorie wenkbrauwen
zijn de wijd uit elkaar geplante,
tot vlak boven de ogen groeiende
verdwaalde wenkbrauwhaartjes;
hier komt het fraai gebogen
wenkbrauwboogje helemaal niet
tot zijn recht.
Fatsoeneren
Kom. laten we onze verfomfaaide
wenkbrauwen dan wat fatsoeneren:
u wiedt uw tuintje toch ook als
het onkruid her en der tussen de
mooie bloemetjes groeit? Men heeft
er een klein pincetje voor nodig,
dat men Van te voren met alcohol
desinfecteert. Als u wat zenuwachtig
bent. raad ik u aan, een poosje van
te voren kleine warmwatercom-
presjes op de wenkbrauwen te leg
gen, of de wenkbrauwen in te sme
ren met een vette crème.
Ga nu goed in het licht zitten met een
spiegel, een klein borsteltje en het
pincet. Borstel het te fatsoeneren
wenkbrauwenboogje eerst tegen dc
draad in en dan rechtop. Met de
zijkant van de borstel brengt u dan
ieder haartje op zijn plaats.
Verdwaalde haren
Nu goed opletten: welke haartjes zijn
verdwaald en horen niet bij het
zuivere boogje? Die trekken we er
uit. heel vlug. dan voelt u er haast
niets van. Altijd trekken in
richting van de haargroei, dus bo
ven het linkeroog naar links, en bo
ven het rechteroog naar rechts. Niet
te ijverig wieden, bedenk dat u
straks het tweede boogje in het
zelfde model moet krijgen. Doe dus
kalm aan, vooral als u het
de eerste keer doet.
Zult u ze nooit helemaal wegscheren
cn er potloodstreepjes voor in de
plaats zetten? Het staat zo dom, net
of u zich aan één stuk door loopt
te verbazen. En als ze dun en kleur
loos zijn, koop dan eens een wenk
brauwenpotlood en haal ze wat op,
heel voorzichtig! Niet met een forse
flinke streep, dat staat afschuwelijk,
maar met kleine, fijne streepjes,
net of u ieder haartje een aparte
beurt geeft. Let eens op. het geeft
uw gezicht veel meer uitdrukking!
Conferentie over
opleiding meisjes
De vereniging Nederlands Cultu
reel Contact houdt op 9 en 10 Sep
tember op „W oudschoten" te Zeist
conferentie over de opleiding en
vorming van meisjes en jonge vrou
wen ter voorbereiding van haar taak
leven en maatschappij.
Er zullen drie inleidingen gehouden
worden, nl. door mejuffrouw mr. M.
A. M. Klompé uit Laren over het on
derwerp .Jleisje, vrouw, moeder de
vrouw?" Mejuffrouw C. Herberichs
spreekt over „De psychologie van het
werkende meisjeen mejuffrouw W
Bos uit N oordwijkerhout over „De
thans bestaande mogelijkheden voor
orming en opleiding van meisjes
voor haar taak in bedrijf en gezin".
dromerige of droeverige ogen. Waar
om zouden we ze niet op haar
voordeligst laten uitkomen, net als
de bloemperkranden in uw tuin?
Zo li rok komt
steeds te pas
Het is altijd prettig om over
een rok te beschikken, die een
eenvoudig model heeft, zodat
er blouses in verschillende va
riëteiten bij gedragen kunnen
worden. Patroon nr. 198 heeft
midden voor een baan, die in
de taille smal gehouden wordt
en breed klokkend in twee
platte plooien uitloopt. Een
paar zijplooitjes in de taille, die
naar verkiezing ingeperst kun
nen worden, verhogen het ef
fect van dc slanke taille.
Middenachter heeft de rok
een klokkende naad. Een cein
tuur en een paar knopen, doen
als versiering dienst van deze
rok, waarvoor men 2.60 m stof
van 90 cm breed nodig heeft.
Patronen zijn verkrijgbaar in
de maten 42, 44 cn 46 (maat
40 op bestelling).
Deze patronen zijn tot en met
3 September aan onze bureaux
verkrijgbaar; na die datum
kunnen geen bestellingen meer
worden aangenomen. Wie per
post wil bestellen kan dit als
volgt dr?n: aan de voorzijde
van een briefkaart plakt u
0.50 aan postzegels, dan wordt
het door u gewenste patroon
toegezonden.