GodsWoord geldt ook voor de organisaties L Aethergolven J Kerk dreigt echter een nieuwe schuld op zich te laden Een weerwoord 2 ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1955 CJi.V. EN HERVORMD HERDERLIJK SCHRIJVEN (Van onze sociale redacteur) DE INZICHTEN en beslissingen, waartoe wij komen, moeten, willen het echte antwoorden zijn, in hoge mate bepaald en gestempeld zijn door het heden, waarin wij leven al dus het herderlijk schrijven van de Generale Synode der Ned. Hervormde Kerk. Dat zijn wij met de Generale Synode eens. zegt het C.N.V. in een aantal opmerkingen over dit herderlijk schrijven, die in het heden verschenen nummer van De Gids. het orgaan van het CNV. zijn opgenomen. Wij tekenen er slechts bij aan aldus vervolgt De Gids. dat op dit gebied geen volstrekte scheiding tus sen verleden en heden gemaakt kan noch mag worden. En voorts, dat de mens niet ongestraft de lessen, die hij heeft gekregen op het achter hem liggende deel van de weg, kan ver geten. Doch ook en juist wanneer wij onze beslissingen in hoge mate laten bepalen door het heden, achten wij Christelijke vakbeweging van daag even nodig als ooit tevoren. Het uitvoerig antwoord van het CNV. dat ongeveer drie pagina'o van het ver- bondsorgaan vult, la niet zo maar een ar tikel van de redactie. Het herderlijk •chrljven en In het bijzonder het hoofd ruk over „Kerk en Maatschappij" (en daarvan weer de paragrafen over „So ciaal-economisch leven" en „De crlals der verdeeldheid") heeft onderwerp van uit voerig beraad uitgemaakt ln verbondebe- etuur en verbondaraad van het CNV. De concluaiee van dat beraad zijn ln De Gids weergegeven. Het CNV vermeldt allereerst de crltlek, die ln de Ned. Herv. Kerk reeds geoefend la door prof. Haltjema, die nadrukkelijk bezwaar gemaakt heeft tegen de relative, ring (het betrekkelijk maken) van wat op de grenzen van de kerk haar de wereld als het Woord van God wordt gehoord. Er worden nadrukkelijk concessies gedaan aan de leuze: „de tijden veranderen en wij met hen" en het protestants-Christelijk verenigingsleven, hetwelk zijn voedings bodem vindt In het Réveil wordt gene geerd. Thans minder nodig TUA daartegenover vermeld te hebben dat het herderlijk schrijven ln de socialis tische vakbeweging, die er thans reeds propaganda mee bedrijft, met dankbaar heid is ontvangen, zegt het CNV. dat het herderlijk schrijven zonder enig bewijs stelt, dat de oplossingen, die in de vorige eeuw gevonden werden, thans ontoerei kend zijn. Wel wijst het schrijven op de toegenomen activiteit van de overheid op economisch en sociaal terrein, op de zeer toegenomen invloed van georganiseerde groepen en op de samenwerking tussen werkgevers en werknemers, maar dit Is geen bewijs De vraag rijst dan Jul! deze ontwikkeling en met name d< menwerking tussen werkgevers en werk nemers denkbaar zijn zonder het bestaan én het voortbestaan van de Chrlstelijk- sociale beweging. Het CNV staat er dan bij aül. dat het herderlijk echrijven stelt, dat zakelijke op drachten ln volle solidariteit met allen volbracht kunnen worden. Wordt hiermee bedoeld, dat „zakelijke" opdrachten minder met het geloof hebben te maken Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen een meest onmiddellijk een minder onmiddellijk uitwerken v godsdienstige en zedelijke waarden. Tegen deze gedachte moet, naar het 01 deel van het CNV. In gehoorzaamheid aan het Woord van God nadrukkelijk bezwaar worden gemaakt. Er z()n geen levensge bieden, waar het geloof méér en levens gebieden. waar het geloof minder Invloed oefent, of behoort te oefenen. Het sociaal, economisch leven staat niet verder af en behoort niet verder af te staan van het geloof dan het gezin en de opvoeding de individuele zorg. Geheel het mensi leven staat onder het beslag van Woord Gods, het ene deel niet meer of niet minder dan het andere. TOT DUSVER is er organisatorisch betrekkelijk weinig aandacht gege ven aan het herderlijk schrijven „Christen-zijn in de Nederlandse samenleving", dat de generale synode der Ned. Herv. Kerk op 29 Maart van dit jaar deed uitgaan. Er waren wel persoonlijke uitspraken en ook woorden van voorzitters van organisaties, doch een organisatie, die zich als zodanig uitsprak, was er nog niet. Het CNV heeft dit betrekkelijk stilzwijgen nu verbroken en in een spe ciaal nummer van De Gids, het orgaan dat alle leden van de Christelijke vakbeweging bereikt en dat, als wij het wel hebben, ook aan alle predi kanten althans der Ned. Herv. Kerk is toegezonden, een antwoord gegeven, dat door de bestuursorganen van het vakverbond officieel is vastgesteld. Wij hebben in ons blad het herderlijk schrijven indertijd volledig opge nomen en menen er goed aan te doen, thans aan het antwoord, dat het CNV gaf. ook breed aandacht te geven, al verwachten wij. dat de vele lezers, die ook De Gids ontvangen, het gehele antwoord van het CNV rus tig zullen nalezen. ALS WIJ HET ANTWOORD van het CNV kwalificeren, kunnen we dat doen met de woorden kloek en klaar. Het CNV windt er geen doekjes om, doch zegt zijn mening zeer duidelijk. En het zegt die in taal, die ieder een verstaat. Dit laatste is met het herderlijk schrijven nu niet bepaald het geval. Met twee-of driemaal lezen is men er nog niet altijd achter, wat er nu feitelijk wordt bedoeld. De oorzaak daarvan is, dat het herderlijk schrijven ge boren is uit een theologisch-wijsgerige achtergrond en dat het aan mannen, die deze wetenschappen beoefenen, niet altijd gegeven schijnt te zijn, te spreken in een taal, die de gewone mens begrijpt. Nu had het CNV het gemakkelijker om klare taal te spreken, omdat het zich buiten de theologisch-wijsgerige gedachtengang kon houden en zich kon richten op de gedeelten van het herderlijk schrijven, die de practijk direct raken. "P^AT HET CNV antwoordde, is begrijpelijk. Allereerst werd het bleek U al uit het feit, dat het NW er een speciale vergadering aan wijdde, waarin het zich speciaal door één der samenstellers van het herderlijk schrijven liet voorlichten en dat het ook in zijn bladen er uitvoerig over schreef met name op de positie van de Christelijke vakbeweging een aanval gedaan. In de tweede plaats heeft de Christelijke vakbeweging vrijwel in alle jaren van haar bestaan zich tegen allerlei stromingen in het kerkelijk leven moeten verzetten en heeft het zich meermalen tot verscheidene ker ken moeten richten met klachten over negatie en tegenwerking. T~\E CHRISTELIJKE vakbeweging is werkelijk in haar bestaan hoe anders dit ook vaak gezegd mag worden niet een troetelkind van de kerken geweest. Zij leefde echter uit de gedachte der Kerk. Zonder te kiezen voor enige kerk ln Nederland, heeft zij altijd het voorrecht gehad, dat Christenman nen uit alle kerken vaak tegen het advies van hun leidslieden in, de weg der Christelijke vakbeweging kozen. Juist op dat punt is het betoog van het CNV sterk: in de vorige eeuw kozen veje predikanten het liberalisme de arbeiders, die tot de beste leden der kerk behoorden, kozen voor de Christelijke vakbeweging. Nu hebben een aantal leidende predikanten het socialisme gekozen de Christelijke vakbeweging heeft daar op zichzelf in haar ledental weinig schade ondervonden. HET GAAT OOK NIET om het ledental in de eerste plaats. Het gaat er wel om. dat de Christelijke vakbeweging in haar propaganda zich van de zijde van het NW het herdenlijk schrijven ziet voorgehouden. En de Christelijke vakbeweging ziet door dit herderlijk schrijven een barrière opgericht, als zij de massa der arbeiders roept, te luisteren naar de stem van het Evangelie op sociaal terrein. Maar het gaat om meer. De Christelijk-sociale beweging heeft altijd opgeroepen tot hervorming der maatschappij. In haar herderlijk schrijven zegt de Synode der Ned. Herv. Kerk: dat is een zakelijke kwestie, ge moogt er uw Christelijke ar gumenten voor hebben, maar anderen hebben andere motieven en ge kunt gerust met hen optrekken in één verband. Daarmee wordt de diepste kern van het wezen der Christelijk-sociale beweging aangetast. HET IS BEGRIJPELIJK, dat er hier en daar, al blijft de toon van het antwoord van het CNV die van Christenen tegenover Christenen, toch een ondertoon van teleurstelling klinkt. Heeft de Christelijk-sociale beweging niet meer dan 80 jaar gearbeid, hebben haar voormannen, waar onder ook leidende mannen in de Hervormde Kerk niet al die jaren hun woord doen uitgaan, heeft de Christelijk-sociale beweging in haar practijk niet steeds gezocht naar de weg van het Evangelie en blijkt nu, dat een zo hoog kerkelijk college als de Synode der Ned. Hervormde Kerk de drijf veren dezer bewering niet kent, of misschien wel miskent Wij hopen, dat dit antwoord van het CNV gelezen zal worden in het licht, waarin wij het lazen: geen aanklacht tegen een kerk. maar een klacht tot die kerk en een vraag aan die kerk en daarin aan alle kerken: versta ons goed en zie. dat wij gedreven worden door de liefde tot God, tot Zijn dienst en daardoor tot onze naasten, onze mede-arbeiders, die wij zo graag willen zien gaan op de weg van het Evangelie, de blijde boodschap, ook voor de maatschappij. De tijdgeest 1WA GECITEERD te hebben, dat de Sy- node schrijft, te kunnen begrijpen er billijken dat in de vorige eeuw tot de vor ming van organisaties op confessionele grondslag werd overgegaan, wijst het CNV er op. dat de Christelijk-sociale be weging ilch ln de vorige en het begin deze eeuw moest verzetten tegen toenmalige tijdgeest, het liberalisme. De officiële kerk heeft toen weinig doen blijken van veel waardering voor dit verzet. Vele leidslieden der kerk zijn toen liberaal geworden, hetzij om dat zij geen innerlijk verweer meer hadden tcger. de tijdgeest, hetzij om dat zij meenden daardoor de bood schap der kerk het best te dienen. In deze eeuw viert het socialisme hoogtij. En opnieuw staat de kerk voor de be slissing. welke positie zij tegenover de tijdgeest zal innemen. Vele leidslie den der kerk van thans kiezen voor het socialisme. Als gevolg daarvan zaL naar het CNV vreest, binnen korte tijd opnieuw gewaagd moeten worden, evenals ln de vorige eeuw. van „de schuld der kerk". Het Herderlijk schrijven erkent, dat van hot Christelijk organisatiewezen een kerstenende invloed is uitgegaan, doch dit wordt betrokken op het persoonlijk leven. Gezwegen wordt over de kerste nende invloed in Ue maatschappij. Wat zou er van de bewarende en de kerstenende invloed ten aanzien var. de individuele mens terecht zijr. gekomen, indien de Christelijke vakbeweging niet had gestreden voor recht, gerechtigheid en hervorming van de maatschappij? Christelijk-algemeen JTEER NADRUKKELIJK en zeer ernstig bezwaar maakt het CNV er tegen, dat het herderlijk schrijven Christelijke organisatie stelt tegenover „algemene" organisatie. Deze tegenstelling is histo risch en feitalijk onjuist. De opstellers van het herderlijk schrU- •n doen het voorkomen, alsof Iemand, die zich Christelijk organiseert, zich ai- zondert van anderen. Het tegendeel Is het geval. Iemand, die zich Christelijk organiseert, wordt In het bedrijf daarop aangesproken. De werkelijkheid van het bedrijfsleven leert, dat ln dit Chrlsteiyk- georganlseerd-zijn heel dikwijls het aan knopingspunt ligt voor het gesprek met de buitenkerkelijke collega. Het NW heeft zich In de loop der Jaren allerlei benamingen toegeëigend: „neutraal", „modern", „Nederlands", „al gemeen", achter welke benamingen dan de wezenlijke aard van het NW schuil moest gaan. Deze uit propagandistische motleven geboren benamingen behoort de kerk naar de mening van het CNV niet over te nemen He'. NW is niet algemeen. Het NW Is socialistisch, of zo men wil riemo- cratisch-socialistisch. Indien al enige organisatie onder de huidige omstandigheden zich algemeen mag noemen, zou daarvoor de Christe lijke vakbeweging stellig eerder in aan merking komen, omdat a.) de socialisten de aanvankelijke eenheid van de Neder landse vakbeweging hebben gebroken en b.) werkelijke eenheid in deze wereld slechts mogelijk is op de grondslag van het Woord Gods Onbegrijpelijk ^rr CNV laat een herhaald „wij be grijpen het niet" horen, als het het concrete advies van het herderlijk schrij ven bespreekt, dat de Christen, „waar maar enigszins mogelijk" met anderen heeft samen te werken en dat het van de streek, waar men woont, afhangt, of men zich afzonderlijk moet organiseren. Bedoelt de Synode, dat beneden de Moerdijk degenen, die niet RK zijn. zich in de Christelijke organisatie dienen organiseren? Of Juist tn het NW? "Zou men. omdat men in dorp A woont, lid van de Christelijke vakbeweging dienen te zijn en omdat men ln dorp B woont, van de socialistische? Wat gemist wordt 7ijn blijdschap er over uitsprekend, dat de Kerk zich tn sterker mate voorheen mede-verantwoordelijk weten voor de gang van zaken het volksleven, wijst het CNV er op. dat veel belangrijker dan wat ln het herder lijk achrijven staat, is, wat er n 1 e t in staat. Het Is niet voldoende, dat een lid In een organisatie getuigenis mag geven van zijn inzichten. Een vakorganisatie Is geen gesprekcentrum, maar een vereni ging. die in de practijk van het maat schappelijk leven arbeidt en strijdt.. De kerk is daarom geroepen, te verkon digen, dat niet alleen de grondslag en' de norm van het persoonlijk handelen, óók de grondslag en norm van het han delen van organisaties moet beantwoor den aan de eis van Gods Woord. Verzwijgt de Kerk dat, dan onthoudt ze aan het huidige maatschappelijke leven één der meest belangrijke voorwaarden tot ge zondmaking van onze maatschappij. Ook en met name een zich-verantwoor- deiyk-weten voor de duizenden, georga niseerd In het NVV, kan daarom geens zins betekenen, dat de kerk nu maai vriendelijke woorden spreekt over d< socialistische vakbeweging. Op die wjjzt handelend, vervult de kerk naar de overtuiging van het CNV nóch haar apos- tolalre. nóch haar pastorale taak. Hel CNV heeft er geen bezwaar tegen, dat de kerk ook contact zoekt met het NVV, doch het mag er niet mee instemmen, dat zij in dit contact verzwijgt het enige, dat de vakbeweging tot een zegen kan doen z|jn. Een belemmering "FRNSTIG BESTRIJDT het CNV. het bestaan van Christelijke vakbe weging oen belemmering zou verkondiging door de kerk van het Evan gelie aan de duizenden buitenkerkelij ken. Dit wordt wel met veel stelligheid verkondigd, maar niet bewezen. Tot zichtigheid op dit punt moet de ontwik keling manen in die landen, i Christelijke vakbeweging niet bestaat (Engeland en Scandinavië bijv). Voorts ook het leed, dat zulke uitspraken doen de duizenden, die mede uit aposto- lalre motieven de Christelijke vakbewe ging dienen. Het CNV wijst er voorts op. dat het lid-worden van een zich „algemeen" noemende vakbeweging uit missionnair oogpunt geen verdedigbaar en waardig middel is. Anderzijds wijst het CNV vereenzel viging van kerk en Christelijke vakbe weging af. De kerk is geen pvopaganda- instltuut voor de Christelijke vakbewe ging. Ook tot de Christelijke vakbeweging oet het vermanend woord der kerk uit gaan: bedenk, uw arbeid is tevergeefs, ondanks uw naam, indien ge u niet elke dag opnieuw door het Woord Gods Iaat Beioepingswerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te St Maartensdijk J. Rootsélaar te Wijk bij Heusden, die be dankte voor Kerkwijk en Bruchem. Bedankt voor Obdam L. J. v. Kam te Arkel; voor Workum J. E. Brummelkamp te Westervoort. Benoemd tot directeur van Herv. Streekcentrum te Mijn6herenland di C. D. v. Coeverden. directeur-vor mingsleider van "'t Stift" te Weereelo, die de benoeming ook aannam; tot hulp- pred. te Klooster-Ter Apel D. Laansma. evangelist te Oosterwolde. Geref. Kerken Beroepen te Vollenhove-Stad A. Trapman, cand. te Otooland. Aangenomen naar Oosterzee D. Passchier, cand. te Utrecht. Gerei, jongeren en de cultuur Op Oud-Poelgeest besprak men vele vragen Een dertigtal dames en heren heeft deze week deelgenomen aan de zo vacantiecursus op het kasteel Oud Poel geest, georganiseerd door de Werkgemeen schap van Gereformeerde jongeren. Het thema van deze cursus was „Ontmoeting met de hedendaagse cultuur", en zij stond mej. A. Marmelstein, C. M. Bsse Heemstra en ds H. Kuitert, studen tenpredikant te Amsterdam. Zondag was het de dag van het feest en confereerde men over het onderwerp hoe de Zondag te vieren als dag var feest. Maandag was het de dag vai natuur. Men hield een excursie Noordwijk en bestudeerde 's avonds zoal van schelpen te maken is. De dag n de kunst was Dinsdag en toen kon in een explicatie beluisteren bij repro ducties van lantaarnplaatjes van Van Gogh tot Picasso. De voormiddag van Woensdag stond in het teken van Evan- ston, er werd een inleiding gehouden /er de vorig jaar gehouden vergadering sn de Wereldraad van Kerken. Na middags een bezoek aan de Sleutelstad hebben gebracht besprak men 's avonds at men daar beleefd had. De Donderdag was de dag der verbeelding en toen vroe gen de cursisten zich af ..Wat betekent mij vandaag?", transponering een bepaald bijbelgedeelte te zeggen had in een moderne situatie. Na middags een film te hebben gezien, vroegen de deelnemers zich 's avonds af /an de film als moderne ver beelding verstonden. Gisteren was het tenslotte de dag der bezinning, vroeg men zich af waarom deze week was belegd en besloot de dag met een stijlvolle doch vrolijke avond. Vanmorgen na het ont bijt gingen de conferentiegangers huis- MELODIE EN WOORD DER 28 AUGUSTUS Hilversum I. 402 m. VARA: 8.00 Nieuws 8.18 Weer of geen weer 10.00 Met en zonder om slag 10.30 Gram. 10.45 ..Geestelijk leven", caus. 10.55 Gram. 11.25 „Zijn vrouw" hoor spel AVRO; 12.00 Sportspiegel 12.05 Amuse mentsmuziek 12.35 Even afrekenen, heren l 12.45 Pianospel 13.00 Nieuws 13.05 Mededelin gen of gram 13.10 Wereldkampioenschappen wielrennen 13.20 Voor de strijdkrachten 14 Ou Boekbespreking 14.20 ..Ariadne auf Naxos" opera 16.30 Sportrevue VARA: 17.00 Volks liedjes en dansen 17.30 Voor de kinderen 17.5U Sportjournaal 18.15 Nieuws en sportuitslagen VPRO; 18.30 Korte kerkdienst IKOR: 19.00 Kinderd lenst 19.30 „De grote wegwijzer" caus. AVRO: 20.00 Nieuws 20.05 Amusemi muziek 20.40 „Het salie-avondje bU Juffi Pieterse", hoorspel 21.10 Amusementsrm 21.50 Actualiteiten 22 00 Gram. 22.15 Voor dracht 22.30 Gram. 23.00 Nieuws 23.15—24.00 Gramofoonmuziek. Hilversum II. 298 m. KRO: 8.00 Nieuws 8. Gram. 8.25 Hoogmis IKOR: 10.00 „De Op< Deur", caus. 10.30 Protestantse kerkdienst NCRV: 12 00 Samenzang KRO: 12.15 Har recital 12.20 Apologie 12.40 Gram. 12.55 Tc spraak 13.00 Nieuws en katholiek nieuws 13 Lunchconcert 13.40 Boekbespreking 13.55 Strijkorkest en soliste 14.00 Blaastrio 15.10 Instrumentaal octet 15.30 Gram. 16.10 „Katho liek Thuisfront overal!" 16.15 Sport 16.30 Ves pers NCRV: 17.00 Geref. kerkdienst 18.30 Gram. 18.55 Nieuws uit de kerken 19.00 Boe bespreking 19.15 Gram. KRO: 19-45 Nleui 20.00 Lichte muziek 20.25 Gram. 20.40 Actu liteiten 20.55 De gewone man 21.00 Grai 21.10 „Sterker dan het noodlot", hoorspel 22. „Het getuigenis over Christus", caus.. Avon gebed en liturgische kalender 23.00 Nleui 23.15—24.00 Gramofoonmuziek. TV-programma's. NTS; 17.4518.45 Eur visie: Reportage wereldkampioenschappi wielrennen op de weg in Italië. Engeland. BBC Home Service. 330 m. 12. Crltieken 12.55 Weerbericht 13.00 Nieuws 13. Causerie 13.30 Gram. 14.15 Litteraire causer 14.30 Vragenbeantwoording 15.00 Gitas I Gitaarrecital 16.05 •le 17.00 Voor de kinder s 18.15 Cause muziek 16.30 Cau: 17.55 Weerbericht 18.30 Orkestconcert 19.15 Viool. 20.25 Llefdadigheidsopi 19.45 20.30 Hoorspel 21.00 Nieuws 21.15" Klankbeeld 22.15 Recital 22.52 Epiloog 23.00—23.08 Nieuws. Engeland. BBC Light Progr. 1500 en 247 m. 12.00 Verzoekprogramma 13.15 Lichte muziek 13.45 Twintig vragen 14.15 Dansmuziek 15.00 Hoorspel 15.30 Gev. programma 16.30 Gram. 17.30 Hoorspel 18.30 Gev. programma 19.00 Nieuws 19.30 Gev. programma 20.30 Samen zang 21.00 Lichte muziek 22.00 Nieuws 22.15 muziek 23.15 Düsseldorf 14.0! 17.45—1| Dilsseldcl tage" 16.30—17.30 Dansn Wereldkampioenschappen Kookpraatje 19.15-19.45 stellung" 20.00 „1:0.... 22.0522.30 Weekjournaal. Frankrijk. Nat. Progr. 347 m. 12.00 Oi concert 13.00 Nieuws 13.20 Hoorspel 15.30 Tzarewitsch", operette 17.15 Grair Symphonie-orkest en sol. 19.30 Gra Brussel. 324 m. 12.00 Gra richt 12.34 Lichte muziek Voor de soldaten 14.00 Gram. 17.30 Rept 17.45 Nieuws 18.05 Orgelconcert 18.30 dienstig halfuur 19.00 Niei 22.00 Nieuws 22.15 Verzoekprc Nieuws 2305—24.00 Kamermuz Brussel. 484 m. 12.15 Gram. 13.00 Nied 13.10 Gram. 13.45 Verzoekprogramjna ll Belgische TV-programma's. (Vlaamse zending): 9.45—11.00. 14.00—15.00 en 16 18.45 Eurovisie: Reportage wereldkampte* schappen wielrennen in Italië 19.15 Grg 19.30 Openingsbeeld 19.31 Nlei programma 20.35 montage 20.10 Gev. reportage 22.00 N Belgische TV.p ding); 9.45—11.00. 14.00—15.00 en 16.30-°-ld Eurovisie: Reportage van de wereldkampiod schappen wielrennen te Rome 20.00 Sport? richten 20.15 Nieuws 20.40 Intermezzo r Filmprogramma, Sportnieuws en actuallte BBC-uitzendlngen voor Nederland: .15 Engelse les voor beginnelingen, ultspra .-Hg--. -- —--i en 5o m). 22.00—2. de dag en Muzikale Ij ardlgheden; De Hooglanden (op j oefeningen tualiteite Gram. 8.00 Nws 818 Gra kalender 8.30 Gram. 9.00 kind. 9.25 Gram. (Om 9 35 Waterst.) VPB 10.00 V. d. oude dag 10.05 Morgenwljdi VARA: 10.20 Gram. 10.35 V. d. zieken 11 Kamermuz 11.40 V. d. Jeugd 12.00 Amc muz. 12,30 Land- en tuinm.meded. 12.33 h. platteland 12.38 Gram. 13.00 Nws 13.15 d. middenstand 13.20 Amus.muz. 13.45 Gri 15.00 „Van ander Orgelspel 18.00 Nw sol. 17.20 Gr» orkest 19.00 Nieuws 20.00 G< 21.45 Nieuws 22.15 Dansmuziek 22.45 Cabaret 1.15 Lichte muziek 24.00 Nieuws 0.15 Nacht concert 1.154.30 Gei Duits TV-programma: 9.45—11.00 Wereld- tamploenschappen wielrennen ,6 Fernseh-Kameras auf Aus: Intern, borreluurtje 13.15 ".45 Voor de Jeugd 15.00— auf Auszenrepor- I Fernseh-Kamer Conclusie TN ZIJN conclusie zegt het CNV, dat de kerk ln haar openbare prediking en in haar verdere pas|oj:ale arbeid behoort, te betuigen:.. le, dat de mens geroepen ls. te leven naar de eisen van Gods Woord; 2e, dat hij deze eisen allereerst in zijn persoonlijk leven en handelen moet trachten te volbrengen; 3e, dat hij niet alleen individueel, t ook collectief, organisatorisch, i pogen, de maatschappij naar de eis van Gods Woord te beïnvloeden; 4e. dat hij dit alleen kan doen. Indien de organisatie, waarbij hij zich voegt en waarvoor hij verantwoordelijk is, zich ln al haar doen en laten wil rich ten naar de eis van Gods Woord. Het CNV heeft oog voor het gevaar, dat kerk en Christelijke vakorganisatie vereenzelvigd worden. Met betrekking tot de Ned. Herv. Kerk schijnt dit gevaar momenteel overigens uiterst gering. De Christelijke vakbeweging vraagt zich ln dit verband af, of in de huidige situatie een ander gevaar dreigt, nl. dat vele socialisten, die de geestelijke fun dering van hun maatschappelijke idealen hebben zien wankelen, nu als laatste middel om deze oude Idealen te kunnen handhaven aanvaarden, dat anderen die idealen „Christelijk" funderen. Zij accepteren het Christendom dus niet als doel. doch als middel voor hun streven. Mag de kerk toelaten, dat thans op deze 1jze het Evangelie gebruikt wordt voor partijpolitieke en vakorganlsatorische propaganda, waarbij het Evangelie geen ndcre functie vervult dan „religieuse wijding" van de idealen ener groep? De lerarensalarissen Staatsblad 365 bevat een besluit tot herziening van de salarisregeling voor het onderwijzend personeel van de rijks- acholen voor middelbaar onderwijs. Studenienbonden gaan naar buiten optreden De Federatie van Unitates en Bonden In Nederland, waarvan de Delftse Stu denten Bond de oudste is, heeft het plan om in de naaste toekomst sterker buiten op te treden. Dit ls meegedeeld op een persconferentie, welke door de Fe deratie jn de studentensociëteit „Tyche" te Delft werd gehouden. De laatste jaren werden regelmatig reeds interacademiale binnen- en buiten- sportwedstrijden gehouden. Deze worden voortgezet, doch de Federatie voelt zich nu krachtig genoeg er meer dan tot op heden het geval was een manifestatie van te maken, waarmee gezamenlijk naar bui ten uit wordt opgetreden. O nd erwi jsbeno emingen Benoemd tot onderwijzeres aan Chr. school te Geleen. mej. E. v. d. Helm te Steenwljk; Dr A. van Voorthuyzenschool IVBL.O.) te Assen. mevr. T. W. Dulnker- ken-Oppedijk, te Assen. De uitzending „De Open Deur" het Ikor, Zondagmorgen om tien uur Hilversum II. zal gewtjd z(jn aan de keersvelllgheld. Bij K.B. is prof. dr D. J. Doeglas ingang van 20 September a.s. benoemd tot hoogleraar in vaste dienst aan de Land bouwhogeschool te Wageningen om onder wijs te geven in aardkunde, delfstofkunde en gesteentenleer. Dr Doeglas was tot dus verre lector. De 26-jarige tekenaar K. E. P. uit Heemstede, die Donderdagochtend bij de Jan Thijssensweg te Rijswijk met zijn motor tegen een trottoirband botste en een schedelbasisfractuur opliep, is gister middag in de Ursulakliniek in Wassenaar overleden. Overboord geslagen en verdronken. De 55-jarige bootsman I. J. Laban uit de Johannes Brandtstraat in Rotterdam is gisteren van het schip Sijelidi in de Maas haven te Rotterdam overboord geslagen 'erdronken. Andere maatregelen in Finsterwolde Minister Beel heeft de vragen vs heer Maenen (kath. v.), gesteld naar leiding van de moeilijkheden in de door communisten overheerste gemeenteraad van Finsterwolde, beantwoord. Hij is mening, dat de houding van de m derheid moet worden gelaakt en o weegt, langs welke weg een meer bevre digende toestand kan worden verkregen. Zoals bekend is, zonden de twee niet- communistische fracties, welke in de raad een absolute minderheid vormen, 20 Juni de raadsvoorzitter.eei> brief, waarin werd gezegd dat zij overwogen hun lidmaat schap neer te leggen als protest tegen de ondemocratische houding van de com munistische meerderheid. Nixon naar Moskou? Nixon. de Amerikaanse vice-president, die de komende herfst een bezoek zal brengn aan het Middenoosten en Afrika, zal in die tijd mogelijk ook Moskou aan doen. Dit hebben Amerikaanse congres leden die een bezoek aan de Sowjetunie brengen, vandaag meegedeeld. Nixon zou de hoogste Amerikaan zijn die ooit Rusland bezocht. Etruskisch dorp ontdekt van 2000 jaar oud Een Etruskisch dorp, dat blijkbaar meer dan 2000 jaar geleden door vuur vernield werd, is door landarbeiders op 8 km ten Noorden van Bologna (Italië) ont dekt. Verkoolde houten fundamenten, benen i oude gebruiksvoorwerpen werden op gegraven. Kosteloos visum voor Israël Op 21 September wordt een regeling tussen Nedrland en Israël van kracht, volgens welke beide landen eikaars derdanen kosteloos inreisvisa zullen strekken. De kosten van een touristen- voor Israël, dat vier maanden geldig is bedragen f 22. Israëlische bur gers betaalden ca. f 19 om naar Nedér- land te mogen reizen. Phllhai 17.40 18.40 Act. 18.50 Lichte r V. d. Jeugd 19.45 „Wie verre reizen doet. 22.25 eigenlijk?", caus. 23.00 Nw 23.15 Orgelsj. 23 40—24.00 Gra Hilversum II, 298 m. NCRV Gram. 7.14 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7 Een woord v. d. dag 8 00 Nws en wee: 8.15 Gram. 9.00 V. d. zieken 9.30 V. d. vi 9.35 Lichte muz. 10.00 Gram. 10.30 Mor dienst 11.00 Gram. 11.15 Kamerork. Gram. 12.25 Voor boer en tuinder 12.30 L en tulnbjneded. 12.33 Instr. Septet Gram. of act. 13.00 Nws 13.15 Lichte i 13.50 Gram. 14.05 V. d. Jeugd 14 40 Gra 14.45 V. d. vrouw 15.15 Lichte muz. 1 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking 16 30 Car tes 17.00 V d. kleuters 17.15 Lichte r 17.45 Beursber. 17.45 Regerlngsuitz.: Rijt ln de N< D. Thijs: „Cultureel i se Antillen" 18.00 Manne 25 Omr.ork. en solist; 19.00 Ni eerber. 19.10 Orgelconc. 19.30 „Spe van het Chr. Organisatie- en Vere even", caus. 19.45 Gram. 20.00 Rad 20.20 Metropole-ork. en sol. 21 25 22.20 Instr. t. s en SOS-be pelsap", hoorsp. 22.45 Avondoverd 23.15-24.00 Gram. BBC Home Service, 330 11.00 Klassiek 12.55 Weerber. 13. Nws 13.10 Klankbeeld 13.40 Caus. 13 55 Crio 4.00 Viool en piano 14.30 Voord:' ntlg vragen 15 30 Klankb. 16.5 17 00 V. d. kind. 17.55 Weerbe 18.00 Nws 18.15 sport 18.20 Dansmuz. 19J "aus. 20.00 Ork.conc. 21.00 Nws 21.15 Ork one. 22.00 Hoorsp. 23.00—23.08 Nws. Engeland, BBC Light Programme, 1500 e 12 00 Orgelspel L_„ nc. 13.45 V. d. kind. d. kind. 14.00 V. d. vrom 15.45 Accordeonorlf.'; 16 ioek" 16.30 Fabrleksfanfai '.00 Orgelsp IUZ. 18.45 H( Verz. progr. 20.00 Hoorsp. gramma 21.30 Wedstr. 2 muz. 22.35 Lichte muz. 2! gelsp. 23.50—24.00 Nws. NWDR, 309 m. 12 00 Amus.muz. 13.00 Nv 13 15 Gevar. muz. 14.15 Zangrecital 15.00 Ge 16.00 Omr.ork. - 17.45 Amus.muz. 19.00 I' 20.15 Klankb. 2100 Gevar 23.15 Zang en plano 24.00 Nws 0.25 Dam 1.15—4.30 Gevar. muz. tse televlsieprogr. 10.00-13.00 Filmprc ork. en solist 17.00 Nw Nws 19.15 Lichte mu: Gevar. muz. 21.45 Nv 9.00 TV-dieren- t der Ausstel ber. 20.2322.2 109. „Laten we maar gauw hier weggaan", zei ze, haar pijnlijke handen losmakend uit zijn voor zichtige greep. Hij liet het aan Ieneke over alles te regelen, te bedisselen; hij was blij, dat hij zichzelf mees ter had kunnen blijven in tegenwoordigheid van Caty, maar daarnè was het dan ook met hem gedaan. Toen ze eenmaal hadden plaats genomen in een taxi en Louis tegen Ieneke's stevige schou der geleund, op de verende zitting meedeinde met ie bewegingen van de wagen, kwam opeens de reactie. Ieneke probeerde zijn gedachten af te leiden. Weinig zeggende, terloops uitgesproken opmer kingen maakte ze... over de verkeersdrukte in zo'n grote stad.... over het mooie weer die dag, waarschijnlijk doordat het een beetje gevroren had 's nachts... Met een belangstelling, zó leven dig dat Louis er zich over verbaasde, keek ze naar buiten nu eens door de zijruit, dan weer langs de zwarte uniformpet van de taxichauffeur. „Wat wordt hier overal geweldig gebouwd, hè?" zei ze. „En alles zo hoog, en zo reusach tig! Echt een wereldstad!" Toen ze Louis daarop van terzijde aankeek, zat hij in een krampachtige poging, zich groot te houden, op z'n trillende lippen te bijten; z'n ogen stonden vol tranen. „Louis, wat is er?" „Och, niks Hij wrong zijn hand in z'n broekzak, 't gezicht van haar afgewend en trok een zakdoek tevoor schijn. ,,'t Komt doordat ik niet in orde ben Maar achter z'n zakdoek zat hij zichzelf uit te schelden en te verwensen... Z'n dwaas als ik bestaat er waarschijnlijk geen tweede, in de he le wereld niet! Aldoor heb ik verlangd naar de rust van Ieneke's nabijheid; steed3 heb ik ge voeld dat ik haar niet meer missen kan; en ik moest nu proberen, weer haar volle vertrouwen te winnen Wie weet wat ze door Caty van me denkt. Als Ieneke er iets eres achter ziekt, heeft ze daartoe stellig méér recht dan ik destijds in verband met die Koos Gelderblom. Maar ze ver-, wijt "me niets. Ze vrèagt niet eens. Hoewel ik het niet verdiend heb, houd ze nog steeds van enigszins te redden was voor me. ,,'t Is alweer over," zei hij Ieneke toeknik kend, pogend te glimlachen. Uit zichzelf begon hij haar een poosje later alles over Caty te vertellen, zonder zich te spa ren. Hoe meer hij er Ieneke over mededeelde, des te méér werd het een onweerstaanbare be hoefte, eerlijk z'n hart voor haar uit te storten. „Zou je nog van me kunnen houden, Ieke?" vroeg hij tenslotte, bijna smekend. „Als je nou dan ook maar voorgoed van dat schepsel èf bent!" zei ze. „Natuurlijk! Maar je geeft geen antwoord...." Ze schoof haar arm achter zijn schouders. ,,Ik ben blij dat je niet volmaakt bent", zei ze zacht. „Of dénkt, dat je volmaakt bent.... Ik ge loof, dat het nu pas echt helemaal goed kan worden tussen ons...." TWINTIGSTE HOOFDSTUK Die zomer, vooral in de nazomer, had het weer niet meegewerkt. Dagen, weken achtereen, was de hemel grauw bewolkt geweest; voor talloze mensen was de vacantie door de vele regenbui en bedorven, en het geld dat ze ervoor hadden uitgegeven, was zo goed als in 't water gegooid. November echter en de eerste weken van De cember vergoedden véél voor degenen, die er nog van profiteren konden. De nachten waren fris, de dagen kortten maar overdag en vooral des middags, scheen de zon als van goud; de hemel leek, boven de ak kers en de heide en boven de donkere toppen der dennen in 't Wilde Bos, als strak gespannen, licht blauwe zijde, De temperatuur was dan on gewoon zacht. Grootvader wilde er niets van weten, inplaats van z'n demi, de dikke winterjas aan te trekken wanneer hij een eindje ging wandelen zoals hij elke middag placht te doen. „Je begrijpt toch wel, Marie, dat ik daarmee mezelf verwennen zou! Tijd genoeg als 't nogeens werkelijk koud wordt!" Maar de kwestie was veeleer, dat hij zo'n zwa re jas niet meer kon torsen vooral toen Iene ke hem niet meer geregeld vergezelde, daar Louis ziek was en een deel van haar weinige vrije tijd opeiste. Een dag of tien lag Louis in Ermelo in 't zie kenhuis, ter observatie. Het is de vraag, waar weldadiger invloed van uitging; van de goede verzorging die hij daar genoot of van de gele genheid, rustig en in stilte, na te denken over de tijd die achter hem lag, en over de toekomst vóór hem. Vroeger dan andere jaren was in De Meerle de grote tuinkamer met de drie donkere gebeits te wanden en de glazen buitenwand, versierd met hulst en kaarsen en roodpapieren kerst klokken die aan guirlandes hingen. Al dagenlang vóór Louis uit het ziekenhis ontslagen werd, stond daar ook het divanbed van Geert die on der dienst was, voor Louis in gereedheid Zijn vader en Ieneke ondersteunden hem, toen hij met een vreemd licht gevoel in z'n hoofd, de stoeptreden van het ziekenhuis afliep, en toen hij op 't erf voor De Meerle uit de auto stapte Z'n moeder stond in de wijd geopende buiten deur.... (Wordt vervolgd.) TV-spel. Brussel, 324 en 484 m. - 324 m: 12.19 Planoi spel 12.30 Weerber. 12.34 V. d. landbouweri 12 42 Pianospel (Om 12.55 Koersen) 13.00 N\«J 13.15 Gram. 14.00 Omr.ork. 14 35 Gram. (iW 16 00 en 17 00 Rep. Wereldkampioen schappen wielrennen in Italië) 16.30 Koor- ang 17.00 Nws 17.10 Lichte muz. 18.00 Geu- :enliederen 18 20 Ork.conc. 18.25 Kron. 18J V. d. sold. 19.00 Nws 19.40 Gram. 19.55 ..Par- zlfal", ooera 22.00 Nws 22.15 Gram. 22.55- 23.00 Nws. 4 m: 12 00 Gram. 13.00 Nws 13.15 e: 14.00 Gram. 15.00 Ork.conc. 15.45 Gram. 16.0! Lichte muz. 17.00 Nws 17.15 Gram. 17.30 Ka merork 18.30 Gram. 19.30 Nws 20.30 Ork- conc. 22.15 Lichte muz. 22.55 Nws. 484 m: 12.00 Gram. 13.00 Nws 13.15 Gram 15.00 Ork.conc. 15 45 Gram. 16.05 Lichte r, 17.00 Nws 17.15 Gram. 17.30 Kamerork. 18.3 Gram. 19.30 Nws 20.30 Ork.conc. 22.15 Licht! muz. •22.55 Nws. Belgische televisieprogramma's: Franse zending: 20.00 Act. 20.15 Nws 20.40 Rece de vacances 21.15 Gevar. progr. 21.30 Sport BBC, ultz. voor Nederland 8.00—8.15 Engel se les voor beginnelingen, ultspraakoeferün ;en. les 61. deel 3 (op 224 en 49 m). Frankrijk, Nationaal progr., 347 m. Jrk.conc. 13.00 Nws 13.20 Gram. 14.00 Nw 4.05 Gram. 14 30 Orgelconc. 15.00 Ork.conc 6.00 Gram. 16.55 Kamermuz 17.55 Gram 8.30 Am. ultz. 19.00 Gram. 20.02 Ork.conc 2.20 Gram. 22.50 Hoorsp. 23.30 Gram. 23.45- .Puzzle. Kruiswoordraadsel 199 HORIZONTAAL: 1 Model, 5 knaagdier, 8 voor. 9 insect. 10 weefsel. 12 verhaal, 13 overal. 14 binnen, 15 kleefstof, 16 weef sel. 19 benoeming. VERTICAAL: I Boos, 2 gehoororgaan, boom. 4 snijvlak, 6 koraaleilandje, 7 ge zwel, 8 schrijfgereedschap. 11 dier, 12 dier, 17 zwart agaatsteen, 18 onmeetbaar getal. 198 Oplossing vorige puzzle Overmoedig, gewoonlijk, kuiken, 1 turr.e. enderr,:e eigen, nostalgie, eerlar.g, gretig. gr:ffel leveren, normaal, lucht, mondorgel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 2