Denkers door C. RijnsdorjTy van deze tijd Cultureel venster Industriële vormgeving een wetenschap? LEZERS- 1PELGRIMAGE Wat betekent nu eigenlijk de term midden-orthodox? NIEUWE LETOSCHE COURANT Vie heeft, moet mededelen aan wie niet heeft. Dit geldt niet alleen van geld of van goederen, maar ook van inzicht en kennie. De eerste Christengemeente in Jeruzalem had „alle dingen gemeen". In hoever dit nog uitvoerbaar is of moet zijn, moet hier wat de stoffelijke zaken betreft in het midden wor den gelaten. Maar geen goed Christen, die deel heeft aan kennis en wetenschap, zal van mening zijn, dat het volk daarvan verstoken moet blijven en dom gehouden moet worden. In het gemeenschappelijk geloof ligt de verhouding tussen wetenschap en volk verankerd. In dit artikel gaat het over één aspect van die verhou ding: de popularisatie. Deze heeft in de christelijke levenssfeer een drieledig doel: informatie, vorming van een gemeenschappelijk oordeel, en aansporing tot standvastig belijden. Deze drie punten vormen een climax, want om het laatste is het begonnen. Ook het religieuze humanisme is geweldig voor popularisatie geporteerd. Zo wordt er om de ziel van het volk gestreden. Dit maakt popularisatie van christe lijke zijde nog van groter be lang. Popularisatie is dus nodig. Is ze ook mogelijk? Bij een boek als het onderhavige, dat een schrijver, een geschiedkundige en twee wijsgeren behandelt, nl. Dostojewski (door ds. S- J. Popma), Toynbee (door dr. H. Smitskamp). Jaspers (door dr. J. Severijn) en Hei degger (door dr. S. U. Zui- dema), zou men er bijna aan gaan twijfelen. Nu is dit boek een tweede deel in de serie Denkers van deze Tijd, van de Stichting Christelijk Nationale Bibliotheek (uitg. T. Wever, Franeker), die ..een ernstige poging wil doen ons volk van voorlichting te dienen" met „boeken, die ons volk zijn rijke historie en kostbare geloofs- erfenis willen doen verstaan en ons willen Jnlichten over de vraag stukken, die vandaag op allerlei grote levens gebieden (met name die van staat en maat schap pij) aan de orde zijn." Het is dui delijk, dat de moeilijk heden van ds. Popma. om in het omvangrijke en soms chaotisch aan doende romanwerk van de grote Rus Dosto jewski een lijn te ontdekken en daarvan rekenschap te geven, niet gering geweest rijn. Ook dr. Smitskamp had het niet ge makkelijk met zijn figuur, Toyn bee, hoewel diens geschiedbe schouwing een zeker schema aan de hand doet, dat bij de behandeling houvast biedt. De beeldende fantasie van Dostojewski en de stroom van het wereldgebeuren bij Toyn bee geven toch min of meer vaste grond onder de voeten. Maar om Duitse existentie-filo sofen als Heidegger en Jaspers met hun ingewikkelde en vaak nogal duistere terminologie in een samenvattend overzicht voor het volk verstaanbaar te maken, vereist een krachttoer, die zichtbaar inspanning heeft gekost. En dan komt nog de moeilijkheid om in het beloop van die enkele vellen druks een gefundeerde critiek van chris telijk standpunt uit te geven. Het komt mij voor dat met dit laatste een te zware eis is ge steld, ook al is het een primaire eis. Wanneer men. de gedach- tenwereld van Heidegger en Jas- Krs als bekend veronderstel- id. een christelijke critiek daarop zou willen schrijven zou men aan twee of drie vel druks lang niet genoeg hebben. Nu de medewerkers feitelijk het on mogelijke moeten presteren door in dat bestek uiteenzetting cn critiek tezamen te geven, is het gevaar groot, dat de critiek globaal wordt, waardoor deze te goedkoop lijkt en in elk ge val aan doeltreffendheid inboet. ze dan hebben?" Maar de cri tiek heeft juist ten doel, uit die dusgenaamde wereldse wijsheid in bijzonderheden aan te tonen, dat het geen wijsheid is. Daar toe geeft de opzet te weinig ruimte, zodat men niet kan zeg gen. dat het eigenlijke doel be reikt is, althans niet in de op stellen over Heidegger en Jas pers. Dit is niet de schuld van de auteurs en ook niet de schuld van de uitgeverij of van de stichting die er achter staat, maar hier vertoont zich eenvou dig een practischc moeilijkheid van de popularisatie zelve. Cri tiek op ongelovige denkers moet, wil ze ook buiten de ei gen kring overtuigen, tot op grote hoogte Immanente critiek zijn en die kan moeilijk tege lijk met de uitlegging van het gedachtencomplex gegeven wor den. Men moet de medewerkers aan deze serie er om bewonde ren, dat zij ter wille van de goe de en juiste grondgedachte zich van hun bijna onmogelijke taak nog zo hebben gekweten. Mis schien kan aan het hierboven geopperde bezwaar worden te gemoetgekomen door een der medewerkers aan te zoeken om bepaalde gemeenschappelijke aspecten van het moderne den ken in een samenvattend en critisch opstel van genoegzame omvang te toetsen aan de ge- feld gebaat zijn. Laat ik echter eindigen met dankbaar te con stateren, dat het hier besproken werk een waardevolle bijdrage biedt tot de kennis van de vier figuren in kwestie en waarde vol materiaal voor de beoorde ling daarvan van christelijk standpunt uit. Steeds, wanneer we teruggaan naar de oorsprong van een product, waarvan het ontwerp ontstaan is op basis van ons modern productie-proces, ontmoeten we een aantal zeer exacte en technische begrippen. klaar in rijn bijbel staan: ..Ze hebben Gods Woord verwor pen; wat voor wijsheid zouden VOGELS l AU kind vond ik eens 5 een dode vogel Ik wou hem hegraven p het graf versieren met steentjes t en bloemen. Maar moeder zei dat dode dieren vies zijn en zij wierp hem tussen duim en vinger in de asbak. Toen ik vanmorgen g in myn tuin a. een dode duif vond heb ik gedgan wat toen niet mocht. Ik heb met mijn hand een graf gegraven en hem veilig in de aarde geborgen. Juliette Hoornbeek (uit: Maatstaf, uitg. Daamen. Den Haag) dachtenwereld van de H. Schrift Het lezerspubliek, waarvoor de ze serie in eerste instantie be stemd is, zal hiermee ongetwij- We horen dan ook voortdurend termen als: markt- of pro ductanalyse, de maatschappe lijke en economische aspecten en niet te vergeten zien we het grote aantal technische verwikkelingen welke bij ieder materiaal en zijn be werking weer naar voren ko men. Terecht kan de vraag rjjzen. of industriële vormge ving een soort wetenschap is en het aldus ontstane product dan alleen goed is, wanneer men volgens deze wetenschap een aan zijn doel beantwoor dend product bereikt heeft. Uitgaande van een bepaald te fabriceren artikel kan inder daad de man van de weten schap of de technicus zeggen, hoeveel materiaal is nood zakelijk om dit product bruik baar te maken en hoe kan ik de nodige onderdelen het gemakkelijkst, dus met zo weinig mogelijk mankracht en zo eenvoudig mogelijk ma chinale bewerkingen, vormen tot ze aan hun functie voldoen? Ongetwijfeld kan zo te werk worden gegaan en zeker krijgt men op deze wijze een ar tikel, dat de toets der bruikbaarheid kan doorstaan. Meer nog, het zal naar alle waar schijnlijkheid ook vi sueel beter voldoen dan de vele artikelen, waar voor door de fabrikant kosten nog moeiten z\jn gespaard, om een decor te verkrijgen, waardoor de zo genaamde verkoopbaarheid wordt bevorderd. ZE zit vóór mü in een kerk, ergens in Nederland, de vrouw, die haar man enige ja ren geleden verloor. Ze is niet jong meer, maar ook niet oud. Het meisje naast haar zal mis schien twaalf of dertien jaar zijn. Deze weduwe zit zó onge merkt te schreien, dat zelfs haar dochtertje het niet ge waar wordt, laat staan de andere mensen. Aan een zó ongemerkt uitgeschreid verdriet moet wel veel oefening zijn voorafge gaanOp dezelfde manier heb ik eens iemand in de tram zien schreien (de banken lie pen toen nog evenwijdig met de ramen), het hoofd half naar de straat gewend. Zo uiten fijngevoelige. diepe naturen hun leed; zij die in mensen teleur gesteld zijn en hun zonder ver bittering, maar volstrekt, de rug hebben toegewend. Ook al om ze niet lastig te vallen. Maar het is met dit verdriet als met de liefde uit het Duitse volksliedje: ,£r is geen vuur op aarde/ dat brandt zó heet/ als de verbor gen liefde/ die niemand weet". Het stille verdriet is een vuur dat naar binnen is geslagen. Kennen zulke mensen God niet. dan moeten zwaarmoedig heid en wanhoop het einde zijn. Hoe Noordeuropees is dit alles. Hoe ver staat dit af van de klaagvrouwen uit het Oos ten. „die verstand van kermen hebben", of ook van vrouwen uit Griekenland of Zuid-Italië, geboren tragédiennes, die uit een diep instinct hun smart (even echt, even diep!) met hun gehele lichaam uitbeel den, alle nuances en overgan gen in dat verdriet inbegrepen. De antieke tragedie kon alleen daar ontstaan en bloeier., waar ook in de werkelijkheid smart voor het forum van de kleine gemeenschap, waarvan men deel uitmaakte, met het gehele lichaam werd uitgebeeld. Maar de Noordeuropese mens, be halve dan misschien die van de laagste volksklasse, verwerkt rijn verdriet naar binnen, mis schien meer uit instinct, uit atavisme, dan uit trots. Bij het zien van uitbundige droefheids betuigingen verstijft hij, maar de nauw bedwongen ontroe ring treft hem het diepst. De diepste gevoelens mogen zich slechts verraden. Wij zijn hier in meer aan de tekenaars en schilders, dan aan de beeld- Stil verdriet houwers en dramaturgen ver want. Wij zien onze objecten niet in een grote ruimte, maar van dichtbij, in de beslotenheid. En dan observèren wij heel scherp. Een trek om de mond, een manier van kijken, een handdruk, een halfvóltooid ge baar, kan ons een maximum openbaren. J^iJAAR dit wordt overtrof fen door datgene, wat volstrekt bedwongen wil z(jn en zich ongemerkt verraadt, zo als dat stille verdriet van die vrouw vóór mü- In een vij ver had zich een man verdron ken. Het lijk lag aan de kant in het gras; alleen de schoenen staken onder het dekzeil uit. Uit de menigte, die zich op het wandel pad langs de vijver verzameld had, maakte zich een gezette vrouw los. Ze liep op de ver dronkene toe, een politie-agent lichtte een tip van het zeil op. De vrouw knikte alleen maar. ten teken dat ze hem had herkend: haar zoon, of haar man. Maar dat onbeschrijfelijk stille van haar heengaan, waarbij de mensen voor haar uiteenweken, terwijl zij niemand zagJk geloof dat wij tussen de onaan doenlijkheid der Indianen van Karl May en de Oosterse exu berantie een acceptabel gemid delde in het bloed hebben. C. R. Industriële vormgeving houdt echter meer in. Zeer zeker spreken intellect en reëel in zicht hier een belangrijke rol. Mepr dan b.v. b(j een vrije kunstuiting, welke geheel uit de gevoelswereld kan ontstaan. Iets ontbreekt er echter aan het product, dat geheel weten schappelijk, dus volgens het intellectuele inzicht is opgezet, nl. de ziel, dus juist datgene, wat b.v. een wandmeubel, dat geheel is afgewerkt volgens het principe recht-toe-recht- aan, meer doet zijn dan alleen maar een net afgewerkte kist met practische mogelijkheden. Industriële vormgeving is dan ook geen wetenschap, doch een kunstuiting. Naast de door de natuur voort gebrachte materialen ver schaffen de techniek en de wetenschap ons nog diverse andere stoffen, zoals bv. kunststoffen en metaallege ringen en laten ons de diverse bewerkingsmogelijkheden daarvan weten. De industriële vormgever maakt door middel van zijn intellect gebruik van deze wetenschap en gebruikt en verwerkt vol gens zijn gevoel de diverse materialen naar hun aard tot vormen, ontstaan uit zijn Crea tief vermogen, zijn kunste naarschap. Arie Vermeer. Miillers Dramaturgie Een boek. dat in 15 jaren zes maal herdrukt werd, moet wel buitengewoon goed zijn. Van Gottfried Müllers Dramaturgie, die nu bij Konrad Triltsch. te Würz- burg in zesde druk verscheen, kan men dit gerust zeggen. De schrij ver zelf is in '53 ot 50-jarige leef tijd in Milaan overleden. Kort voor zijn dood heeft hij nog het hoofdstuk over de dramaturgie van het hoorspel geschreven, dat in deze zesde druk is opgenomen. De bekende Duitse toneeldeskun- dige prof. dr. Otto C. A. zur Ned- den heeft deze uitgave een eer biedig in memoriam voor de zo zeer begaafde schrijver meegege- In een dertiental hoofdstukken worden hier de voornaamste re gels voor het welslagen van een toneelstuk, een hoorspel of een film duidelijk uiteengezet. Wat op valt in dit Duitse boek is de ver rassend practische instelling. In de inleidende hoofdstukken:Spiel- leiter und Dichter ivan Liebenei- ner) Was ist dramatisch? en Dra maturgische Regeln, uitgere kende onderwerpen voor philoso- phische beschouwingen komt dit verademend tot uiting. Een groot deel \an het werk is aan de film gewijd en het laatste hoofdstuk: Tas Gesamtkunstwerk, schenkt ook aandacht aan muziek en ballet. Het boek is bovendien waardevol door een bijzonder goed geselecteerde literatuurlijst. Het is een werk geworden, dat voor practisch gebruik dadelijk klaar staat, maar ook uitstekend kan dienen als een inleiding tot de stu die van het drama als ambacht. Het zal heus niet bij deze zesde druk blijven, want zowel de geïn teresseerde toeschouwer als de vakman vindt hier in kort bestek, wat hij gebruiken kan. E.G. verbesserte lUch Verlag, Bct-tek, uitgevoerd door de N.V. Gerofabriek, naar een ontwerp van Geörg Nilaon, waarmede deze op de Triënnale 1954 de gouden me daille verwierf. Het munt uit door zyn eenvou dige. tot in detaila goed-doordachte en aesthetisch verantwoorde vormen. Foto Archief IniUtuut voor Indut- De liefde tot zijn land Driehonderd jaar geleden zong Vondel in zijn Gljsbrecht van Amstel: „De liefde tot zijn land is ieder aangeboren". Uet is de titel geworden van een boek, dat reeds zijn tweede druk beleefde- De samensteller van het boek is W. L. M. E. v. Leeuwen, die van talrijke kunstenaars bijdra gen heelt opgenomen waarin die liefde tot het land tot uit drukking komt. Niet alken van de schrijvers en de dichters heeft hij een keurcollectie .bij eengebracht, maar ook van de beeldende kunstenaars in de vorm van zeer goede zwart-wit reproducties. De boektitel is te vens de titel van de eerste af deling. De andere afdelingen zijn „De schoonheid van het land", („Holland-Waterland", „Zee en Zeeland", „Friesland" en „De hoge landen"), „Aspect en sfeer der steden" en „Spie gel van ons volk: deugden, vreugden en ondeugden". Welk een schat van door het eigen boek van 250 pagina's kunst drukpapier samengebracht. Er is natuurlijk veel bekends bij, maar wie die kunstproduc-.en zo eens bij elkaar ziet, zal toch wel tot het besef komen, dat de Nederlandse kunstenaar zich door de eeuwen heen heeft la ten leiden door die liefde tot zijn land. Als bij iemand die liefde is aangeboren dan zeker wel bij de kunstenaar. Of om het in de taal van de kunste naar te zeggen: De grijze luchten boven 't lage land Spieg'len in de traagstromende rivier. Ik rijd er langs en voel me met dit hier Onzegbaar, tot benauwens toe verwant. Blinkende plassen, wilgen op de dijk. Hadden zij die wegtrokken toch gelijk? Over een wolkrand kruipt een bleke zon. Dat schreef Han G. Hoekstra en de schilders legden die grij ze luchten boven het lage land vast. Daarvan getuigen de re producties, waarvan een paar in kleur. Een waardevolle en blij-makende bundel, prachtig verzorgd uitgegeven. Corn. B. „De liefde tot zijn land Is leder aanceboren". Uitf. W. de Haan N.V. SPRAAKVERWARRING IN D E NED. HERVORMDE KERK Dr. Van Itterzon vindt het beter weer te spreken van links en rechts „Rondkerkjes in 1 Denemarken In het Hervormd Weekblad van de Confessionele Vereniging vraagt iemand of het woord midden-orthodox In Denemarken zijn-nog hetzelfde betekent als: rechts-ethisch plus confessioneel'. "Zd™kj£™LhlldeT£'- Verder wil hij weten of de term „rechts" in de Ned. bleven, die alle dateren uit Hervormde Kerk voortaan alleen aan de Geref. Bond mag de lide of de 12de worden toegekend. De term midden-orthodox is in de wereld gekomen door dr. H. Berkhof, die zijn bekende en veelgelezen boekje schreef over de „Crisis der Middenorthodoxie". Het is te begrijpen, zo schrijft als de term midden-orthodox de Haagse predikant, dr. G. P. maar zo snel mogelijk uit ons van Itterzon in zijn antwoord op woordenboek verdween. Dan wa- deze vragen, dat de vragensteller ren we van de misverstanden af. 1 dit geschrift tot de Want de logica brengt i de middenstof, waaronder ook de wordt toch wel erg krom. confessionelen vallen, hun „recht- met Koop mans te spreken: se" positie hebben opgegeven. Zij zijn vermoedelijk geïn spireerd op de vele en vaak grootse rondkerken, zoals de St. Vitale in Ravenna, de dom van Aken of de door Constantijn gebouwde graf kerk in Jeruzalem. Bij de bouw van de Deen se rondkerkjes zat de ge dachte voor een gebouw te scheppen, dat behalve als kerk ook als verdedigings bolwerk en als uitzichts toren kon dienen in tijden van gevaar. Met name op de Oostzee gelegen kerk moet orthodox zijn. is ook te begrijpen, dat er niet middenorthodox, maar ge- "f.1 lV" Due kustzee 0e' n zijn, die de indruk heb- woon orthodox, zonder nadere pre- eiland Bornholm, waar - 1 op aanvallen vanuit zee be dacht moest zijn, staan vier Ais we van de term af zijnHHHH^HHÉÉÉMiMiÉMÜ (naar ik meen, is ook dr. Berk hof met zijn vondst niet meer zo gelukkig), gaan we maar weer gewoon praten van links en rechts. En voor wie daar prijs op doorbraak, d.w.z. noch links, noch rechts. Want lijk houden. - Dit stuit echter op het ideaal, dat de benamingen tatie zij vermeld, dat grote bezwaren, want ten eerste links en rechts zouden verdwij- Denemarken in de loop van w,~' de 10de en met name ben gekregen, dat volgens dr. eisering. Anders wordt Berkhof de leden van de Geref. kerk zonder karakter. Bond bij uitstek (of misschien zelfs bij voorkeur) leerlingen van Calvijn zouden zijn. Dr. Berkhof, zo vervolgt de re dacteur van de Vragenbus, heeft gewoon praten de term ingevoerd en heeft er een rechts. En voor v bepaalde kleur aan gegeven. Daar- stelt, ook aan moeten we ons dan ook eigen- i de zeven behouden ge bleven rondkerken. Een ander ligt op Seeland, een op Fünen en een bij de Noordkust op Jutland. Ter kerkhistorische oriën- in het geheel geen eenheid. lijk heeft aangewezen, dat dege nen, die het snelst de richtingen In deze middenmoot (om in de willen doen sterven, daarmee be- B J dr. doelen de richtingen van anderen. Om hun eigen richting dan als de bedenken. Daardoor is. betrekkelijk kort niet" merken. Overbodig om te zeggen, dat de „confessionelen" in onze kerk er kunnen afzien, zonen i" Genève te besluit dr. de reformatie nadat het boekje van dr. Berkhof J| PIHJJJJBB is verschenen, de Mam ..middel,, worden genoemd, orthodox het etiket geworden van van Itterzon hen. die welbewust noch rechts. noch links wilden worden ge- noemd. Van hen. die niet alleen kerkelijk, maar ook politiek de waarv™ meer dan de helft de doorbraak propageerden. Van hen, staan heeft, met name die alle Christelijke «verenigii en instellingen liever vandaag morgen zouden opruimen 11de eeuw, toen het land geheel gewonnen was voor het christendom, een impo nerend aantal kerken ge bouwd werd, waartoe men, na oorspronkelijk houten kerkjes gebouwd te heb ben, algemeen de ontelbare granietstenen ging aanwen den, waarmee het land sinds het smelten van de ijstijd- gletschers overdekt was. Rond het jaar 1200 stonden er 2000 van zulke kerken, en de reformatie door- de dorpen, en nu zonder uitzonde ring in het bezit is van de Evangelisch-Lutheraanse Volkskerk. Vaak zeer fraai in het glooiende Deense landschap gelegen, -rii z^n vele van deze dorpskerkjes mooie voorbeelden van de de vingers sneden als zij daar tVP^ch-Scandinavisclisimpele dorpskerkengothiek, ofschoon mee ook onze Hervólmde instellin- '"ele andere nog duidelijk de sporen dragen van een romaanse gen voor zenuw- en geesteszie- bouwstijl. Op vele plaatsen heeft men in de laatste tientallen ken, onze Hervormde scholen, on- jaren rijke middeleeuwse kalkschilderingen onder de reforma- ze Hervormde mannenverenigin- torische witkalk vandaan gehaald. een, onze Chr. scholen in Inione- sië (waarvoor ook onze Herv. Kerk in Acsis zo stevig opkomt) zouden torpederen. woord „Vermittlungstheologie" (be- middelingstheologie), die noch vlees, noch vis was, en waartegen Karl Barth terecht een knap his- torisch-dogmatisch boek schreef. Een kind kan zien. dat momenteel deze kleur midden-orthodox de modekleur is. Klaagde niet een linkse theologische groepering, naar aanleiding van een kerkelijke benoeming, dat alle professoren, die tegenwoordig worden benoemd middenortlhodox zijn? Maar deze linkse opposanten bedoelden daar mee kennelijk niet anders dan: benoemingen van mannen van de doorbraak. Wie zou ze ongelijk kunnen geven? Doch als dit de gangbare uit legging van het woord midden orthodox in de praktijk is gewor den, is het begrijpelijk, dat vele confessionelen dit etiket met kracht van de hand wijzen. Ze willen (luisterend naar Kohlbrüg- ge) wel met de zondaren ,,op één hoop" worden geworpen, maar dat sluit nog niet in, dat ze nu ook maar theologisch met lieden van diverse schakeringen mogen wor den vereenzelvigd. De gemakkelijkste manier i tifcea Een spotprentje uit Hardop voorgaan Velen kunnen zodra ze geroepen worden „hardop voor te gaan", de rechte woorden niet vinden. Ze hebben het an deren horen doen: de dominee in de kerk en een enkele vrij moedige op een vergadering. Onwillekeurig gaan ze denken dat dit de enige manier is. Men zoekt naar uitdrukkingen die men op de preekstoel of vroe ger thuis van vader heeft ge hoord. En zo ontstaan een soort formule-gebeden, waarin oer oude zegswijzen zich hardnek kig handhaven: de rommelende ingewanden het zaad in de wei-toebereide aarde neder waarts wortelen en opwaarts vruchten gelegenheid en ge negenheid juichende uit gangen broze en verganke lijke lichamen een regen voor eigen hart en leven, enz Men kan deze uitdrukkingen nog steeds beluisteren in de kerk de consistorie, vergaderingen en in de huiskamer. Het is niet mijn bedoeling hierover de staf te breken, want het z\jn dikwijls goede gebeden en zij worden vaak uitgesproken met een geloMp hart. Maar het is wel waar, dat ze ver afstaan van de gewone (ik bedoel niet de platte spreektaal en dat ze meesta' geleend zijn en niet de weer gave van wat men wel graag zou willen bidden. Men ziet een voudig niet de mogelijkheid om in enkele welgekozen bewoor dingen uitdrukking te geven aan wat er leeft in zijn hart (Ds. P. D. Kuiper in Het Ouder- UngenbUid). De grote zendingsdag van de Geref. Bond in de Ned. Herv. kerk wordt gehouden Donderdag 4 Augustus in het Rijsenburgse bos te Driebergen-Rijsenburg. 's Morgens zullen spreken ds. Van Amstel (opening) ds. Moei, ds. Lamens en ds. Wieman; 's middags dr. Van der Linde (ra dio-uitzending) ds. Van Kooten en ds. Van Dop (slotwoord). Een Protestants manco Verzoek aan Geref. synode te Leeuwarden: Heft Vervangingsformuïe op En herroept besluiten van vorige synodes In Waarheid en Eenheid (De Roeper) worden ernstige be denkingen aangevoerd tegen de Vervangingsformule. Dr. J. Schelhaas Hzn, hoofdredacteur, wijst erop hoe door de scheu ring de kracht van de Geref. Kerken is gebroken. ,,Om een formule, die geen doen wat zij, die als leiders waarde heeft in wezenlijke zin plegen vereerd te worden, wil- blijven de gelovigen, die de Ge- len. Waarom wordt op deze reformeerde belijdenis liefheb- wijze gedreven? Men bereikt ben. verdeeld, zowel door een hiermee niet anders dan gesple- kloof naar buiten als door een tenheid, vervreemding, venvar- toestand van onenigheid binnen ring en krachteloosheid. Er ls de kerken". De schr. spreekt een jagen naar een eenheid, verder over verblindheden, die niet in de waarheid is ge- waardoor de breuken worden grond, een zoeken naar samen- bestendigd en men handhaaft werking, waar het onfeilbaar wat de eenheid moet verhinde- Woord Gods niet meer de ren. De generale synode bevat, grondslag vormt, terwijl men geholpen door de getrapte ver- op het spel zet de eenheid tus- kiezing, wel een grote meer- sen hen. die de Geref. waar- derheid, die geneigd is om te heid hebben beleden. Er zijn zware onweerswolken aan de lucht, die erge gebeurtenissen doen vrezen, zo schrijft dr. Schelhaas. Thans is door een dertiental Ds. De Regt schrijft in De geld met de auto meegaat, zelf leden «medewerkers aan bo- rotestant: r.k., zelfs de moeite genomen vengenoemd blad) aan de syno- voor alle zekerheid het uit het 06 te Leeuwarden een verzoek Jaren geleden lag In een r.k. hoofd te leren' Zal ik miin gericht om de Vervangingsfor- ekenhuis een oude man. Pro- concept nu toch maar verS mule in te trekken, als zijnde «terven. die het erf sen het „leu„e ,iDienel. niet conform het volle Woord boek der Hervormde Kerk", dut ™"God en '£ede!:d riïS1 vdc immers ook een nieuwe Zieken grenzen van het kerkelijk be- dat niet De zuster belde ln het troost" bevat' Ik doe het toch Wden* Voorts wordt erop aan- holle van de nacht versch,:len. w.I?va1K doe net loch gedrongen dat de synode alle m o™ over- 5f.Sl"LWr, VJL" vortee .v„nd„. stelpende hoeveelheid gebeden dij en bijbelteksten (geschikt vooi onderstelliM v»n ren kan*?een*geb'ed "dat'werke^ behandeling, zoals de Vervan- lift gesehi* „r on mt; gwlormul, die leert. ben,.. ,.1 eden vroeg de Ï^V'ÏESSl USr"?.. geVdtÏÏ het Rode Kruis te m(>dern mens onhAernnolHkc de ve*"keerde gevolgen van de- om een gebed, ge- onbe8n*PellJke ze handhaving, voor zover dit - - -net stervenden te wiehZ L af va„ mogelijk is. ongedaan te ma- bidden. In Gennep is geen zie- Prnte*tantt;p hroo/icnn-ivirfk-ia ken- Tenslotte wordt aange- kenhuis. Daarom wilde men in lS Eebed? Jufst in dJf ci dronRcn °Pnleuw P°«mgen aan de ziekenauto enkele gebeden- ïïeh, van^ .»m „.i Jjl °l' wenden »- boeken hebben, die het perso- ?c«ht.kan de ,ul! .v« v«'« r.k. ee neel van de auto zou kunnen ge bruiken. wanneer een patiënt onderweg zo plotseling in le- hruOc is vensgevaar zou komen, dat het niet mogelijk was. tijdig een priester of predikant te berei- ken. Een r.k. gebedenboek had men al. De dominee zou wel een Protestants gebedenboek hebben ten f testantse patii ziekenhui testant, nodig had, dat er met hem ge" beden werd. Zijn familie kon dat niet De zuster belde in het v.w„v holle van de, nacht verschillen- maar niet de predikanten op. maar kreeg geen gehoor. Tenslotte nam zij haar eigen gebedenboek en las daar een gebed uit voor, met weglating van alle specifiek roomse elementen. Een jaar afdeling van Gennep mij schikt eenheid met de Geref. Kerken -*■- onderh. art. 31 K.O. en de zakelij- chr. Geref. Kerken (corresp. In «e* adres C. G. Karssen, Wilhel- (Uit: De Protestent) mmaslraat 3' Bodegreven, Met onweer ten hemel Honderd jaar geleden, op Zon dag 29 Juli 1855, sloeg tijdens „aiSSSS-." I. M"rtS? l"vi' °"W"T d' bUk"m in Nad Hervormde Kerk te achterin sommige psalmboeken. Opheusden. De 39-jarige ds. A. van Herwaarden werd tiidens 'e'r™SÏÏ?bó£i>tU«*2rXta d' Pr'fC?'i'°P P"ekat<*' «"■Mi* Betroffen. Het Centron! ons Nederlands Protestantisme, weekblad, dat een uitvoerige beschrijving geeft van deze be°d°..mbenge.ïld peheurtenis. vertelt er bij hoe een week later h ho i ich t in de gedachtenispredicatie de consulent van Opheusden de uto. Naar men mij* gezegd Gestorvene herdacht met de woorden: Henoch wandelde met God en hij was niet meer, want God had hem opgenomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 10