Betuw
/e en
Bommel
meierwaar
d
weelderig land tussen de rivieren
4
ZONDAGSBLAD 2 JULI 1955
HEEL APARTE
VAC ANTIETRIPS
VOL AFWISSELING
U zult zich uit dit alles wel een voor
stelling kunnen maken van wat u wacht
wanneer u er een paar vacantiedagen
aan waagt. De Westelijke Betuwe en de
Bommclerwaard hebben een eigen
schoonheid, want wanneer u trekt van
de ene plaats naar de andere, langs de
landelijke w«;gen binnendoor of langs de
dijken, dan moet het u duidelijk worden,
waarom de vreemdeling hier telkens ge
boeid blijft staan: de intieme rust van
het dorp, het wijde vergezichtmis
schien waren uw ogen er teveel
wend geraakt en zagen ze niet i
bijzondere schoonheid van het eigen ge-
de
(Van
verslaggevers)
DE WESTELIJKE BETUWE en de
Bommelerwaard zijn als toeristen
oord eigenlijk nog onontdekt gebied.
Men vindt er geen grote hotels of
strandbaden, speeltuinen of wat voor re
creatiemogelijkheden ook. Dat kunnen
sommige vacantiegangers als een be
zwaar voelen, ongetwijfeld, maar het
heeft voor anderen toch ook weer een
bijzondere bekoring omdat de voortref
felijke landelijke rust niet door druk rij-
verkeer wordt verstoord.
al is men aan een vacantie toe die in
rust moet worden doorgebracht. Plus
minus dertig kilometer op een dag per
fiets bijv. is een prestatie die niet te
veel vergt, als men er bij opneemt lan
ge onderbrekingen door bezichtigingen
etc. Als uitgangspunt voor zulke dag
tochten is Geldermalsen eigenlijk de
meest aangewezen plaats, omdat deze in
het centrum van het gebied ligt en van
het westen uit «Rotterdam, Den Haag.)
zeer gemakkelijk met een doorlopende
trein is te bereiken.
Interieur win de kerk te Zaltbommel
De wolken stof waaien u er nog niet
In de ogen, integendeel men ademt hier
«en zuivere lucht en men kan zich hier
in de ware zin van het woord recreëren.
Dc Betuwe heeft niet alleen het ker-
senfeest te bicden maar ook bijzonder
natuur- en stedeschoon, kastelen en his
torische gebouwen en voor dc streek ka
rakteristieke bedrijven.
Een expositie te Culemborg heeft wel
bewezen, hue het schone landschap de
schilder, de tekenaar en de fotograaf in
spireert. Het heeft de samenstellers van
deze expositie zelf verrast, hoe amateur
«n kunstenaar geboeid blijken te zijn
door het rivierengebied, met zijn sterk
wisselende aspecten.
De dijken met aan de buitenkant de
schone uiterwaarden en op de achter
grond de in het zonlicht glanzende ri
vier. waarop dè schepen geruisloos
stroomafwaarts glijden, of wel stroom
opwaarts voortplocgrn, met aan de over
zijde. het naar wijde verten uitwijken
de landschap.
Aon de binnenkant ziet men de bon
gerds. de schilderachtige en welvarende
hofsteden en daar ziet men ook de sil
houetten van de kerktorens en dc kleine
dorpjes die zich soms tegen de dijken
vlijen als in een moederarm
Wie toet nog anders wil kiest zich de
veel smallere Linge. die zich dromend
door het groene land slingert en weer
een apart gezicht geeft op dit land Het
is op zichzelf verblijdend, dat Juist de
laatste Jaren de watersportliefhebbers
het aantrekkelijke van deze stroom heb
ben ontdekt en elkaar de bekoring ver
klappen. want men ziet er zomers steeds
meer bootjes en het witte voortglijdende
sei| tussen de groene oevers is een aar
dig aspect op zichzelf.
Dagtrips
veel wat het bezoek waard is. We
men de bekende Bommelse toren en de
prachtige oude Herv. kerk, voorts het
zonder Buren te hebben bezocht, dat
zo'n belangrijke plaats inneemt in de ge
schiedenis van het Huis van Oranje.
Het is de bezoeker hier even of de tijd
heeft stilgestaan, want hier spreekt de
historie u toe van elk huis, van elke ge
vel en elk straatje. Moeten we nog noe
men de oude kastelen? Deil, Beesd,
Beusichem, Maurik, Lienden en vele
andere kleine en liefelijke plaatsjes met
hun middeleeuwse kerkjes en torens?
zegende land!
Kersen feest
Natuurlijk hoort het kersenfeest er bij,
maar wij hebben het niet op de voor
grond gesteld om niet de indruk te wek
ken, dat dit gebied niets anders heeft te
bieden Maar wie in de Betuwe komt in
de tijd van de kersenoogst moet dit Hol
landse product zo van de boom ge
proefd hebben.
Als de pluk in volle gang is waaien
de vlaggen in de Betuwe en de pluk
kers maken lange en vermoeiende da
gen. Dan worden in de bongerd lange
houten tafels neergezet waarop grote
manden vol kersen, waaraan men zich
voor weinig geld naar hartelust te goed
kan doen. Nergens smaakt dit kostelijke
fruit zo goed als in kersenland zelf zo
van de boom.
De W Betuwe en de Bommelerwaard
bieden u een aparte vacantie!
Del ie iiijke flora van de duinen
JULI TOOIT HET ZAND ACHTER DE ZEE
De W Betuwe en de Bommelerwaard
Irni n zich bij uitstek voor dagtrips, die
niet vermoeiend behoeven te zijn om er
«en goede voldoening van te hebben, ook
Bovendien kan men zich bedienen van
een zeer ijverige en nog jonge Streek-
VW op het Marktplein, die er waarlijk
prijs op stelt de tourist te helpen de
juiste dagroute vast te stellen. Het dient
te worden vermeld, dat deze vereniging
door samenwerking al veel heeft bereikt
en nog bereiken zal.
Zij bereidt uw tochten voor als u de
moeite neemt even te schrijven, ook als
u met een gezelschap wilt komen en
met een touringcar de streek wilt door
kruisen Voor de tijd van 2—10 Juli, de
kersentijd, heeft zij een speciale touris-
tenactie op touw gezet, waardoor het de
bezoeker mogelijk is tentoonstellingen,
musea, oude gebouwen, veilingen, etc.
gratis te bezoeken, wat de reiziger het
prettige gevoel geeft, dat hij geen ex
ploitatieobject is, maar een zeer ge
wenste gast, die men gaarne het beste
biedt wat men heeft.
Waarheen
Alles te noemen in het bestek van dit
artikel is niet mogelijk en ook niet de
bedoeling. Dit is slechts een tip die goe
de kansen biedt op een bijzondere va
cantie Er zijn er nog zo velen, die het
buitenland zoeken zonder de schoonheid
van het eigen land genoten te hebben.
Maar enkele bijzonderheden willen we
toch vermelden.
Belangwekkend is het een bezoek
aan Tiel te brengen waar zich Europa's
grootste binnensluizen bevinden en die
men in bovengenoemde periode op be
paalde uren onder deskundige leiding
kan bezichtigen. Een tikje chauvinisme
is hier toch niet misplaatst We mogen
met recht trots zijn op wat hier ge
wrocht is.
Culemborg. de kleine stad van Jan
van Riebeeck mi lten we evenmin verge
ten. Wij vermeldden reeds met een en
kel woord de expositie van de «treekkun-
stenaars. maar het stadhuis waarin deze
expositie is ondergebracht, is alreeds
een bezoek op zichzelf waard. Dit histo
rische gebouw is pas gerestaureerd en
JUNI en Juli worden wel de mooi
ste tijd voor de duinen genoemd
inderdaad, iedereen die in deze
tijd een excursie gaat maken naar
het zand aan de zee heeft bovenal
genoten van het bloeiende landschap,
ide groene bosjes, de liguster met zijn
insecten, de warmte en de koele zee-
Overal bloeien planten en struiken.
Ganse hellingen zijn bedekt met bloei
ende duinroos en tegen de lucht ste
ken egelantiers hun takken omhoog,
beladen met rose enkele rozen.
Temidden van het gele walstro ste
ken de paarse en gele bremrapen
rechtop in het zand en de wondklaver
ontwikkelt zich, als hij kan, tot prach
tige cirkelronde planten op het zand.
Het slangenkruid begint eerst met
violet aangelopen rose knoppen, daar
na openbloeiend tot een blauwe
schicht, die zich verder zal blijven
ontrollen tot in October de duindoorn
met zijn oranje bessen staat de pron
ken. Ossetong me», zijn diepblauwe,
witgesterde bloemen en hondstong be
ginnen eveneens, de laatste is boven
dien nog ongevaarlijk want zijn
vruchtjes, die zich zo hardnekkig aan
broek en kousen kunnen hechten, zijn
nog niet rijp. Het rose stalkruid
doet zijn best en ir de bosjes staan
asperges en de wonderlijke pijpbloem,
Aristolochia, terwijl ook het rondbla-
dig wintergroen begint. Listera's hou
den zich met hun lange, met orchi
deeën bezette stengels ook in de scha
duw, terwijl de heggerank zich overal
doorheen slingert. De pracht van de
viooltjes begint te tanen; die begon
nen in April, maar ze zijn er toch
ook nog, evenals de bijna onzichtbare
steenbreek. de zandvergeetmijniet en
de lathyrusvormige wikke, die in
April op het zand werden uitgestrooid.
't Is een bont gezelschap, dat daar
tezamen staat te bloeien op het zand,
op de hellingen, in de bosjes en in
het binnenduin en al die bloeiende
planten zijn met elkaar getuige van
de rijkdom van ons duingebied. Ons
duingebied munt uit door een grote
verscheidenheid van grondgestebdheid
en ligging. Er zijn vruchtbare en on
vruchtbare, knikarme en kalkrijke
stukken. Er zijn vochtige delen, die
weliswaar heel zeldzaam zijn en
steeds meer en meer opdrogen en er
zijn hellingen op allerlei windrichtin
gen, beschut, onbeschut en van ver
schillende hellingsgraad.
Bij zulk een rijke vegetatie hoort
ook een overvloedige fauna. Hierbij
denk ik aan de vogelstand: wulpen,
fazanten, scholeksters, onderscheide
ne meeuwen en eendensoorten enz.
Kamperfoelie
Het is inderdaad goed om in Juni
en Juli door de duinen te zwerven en
te genieten, maar laat men niet den
ken, dat het er op andere tijden niet
de moeite waard is Misschien, dat
in een zachte winter of in het vroege
voorjaar de verschillende landschap-
typen meer tot de wandelaar spre
ken. Want de invloed van de mens.
die al sinds onheuglijke tijden de
duinen bewoont, is overal duidelijk
merkbaar. Al heel vroeg zullen de
valleien gebruikt zijn voor akkerbouw
en beweiding en aan ontwatering
heeft niet alleen de moderne tijd van
waterleidingbedrijven gedaan.
Bijzondere aandacht verdient de
duinroos, die in de laatste weken van
Mei begint en in Juni hele hellingen
bedekt met witte bloemkelken. Hét is
interessant op de verschillende groei
plaatsen van de duinroos te letten. Op
de zuidhellingen staan ze het dichtst
opeengeplant maar daar blijven ze
ook heel klein, brons van blad en on-
plukbaar bijna door hun talrijke
doorns. Een eigenaardige tegenstel
ling met de barheid van het struikje
en zijn grote, wijde bloemen,
iets geel van kleur, soms roze.
grote hoeveelheid rozebottels
struikjes produceren.
Heel boeiend is in de duinen ook
altijd het gedrag van de heggerank.
Zijn verschijnen in net duin is er een
van hollen en stilstaan. De plant houdt
nl. van warmte, kortom van een goed
klimaat. Komt ze nu in Mei met een
bundel stengels, genuld in grijsgroen
blad, boven de grmd dan stopt ze
bij de eerste de beste draaiing van de
wind naar het noorden haar groei, om
met snelle vaart opnieuw te beginnen
als er een zachte regen neervalt. Het
is een plant, om in ieder geval eens
goed te bestuderen en dat kost geen
moeite, want hij groeit overal. In ho
rizontale richting vordert hij meestal
slecht, ook van steile wanden houdt
hij niet, maar tegen een helling van
ongeveer 30 graden is hij in zijn ele
ment en ontwikkelt hij een enorme
groeikracht. Interessant ook is het
om het gedrag van de ranken gade
(Vervolg op pag. 7.)
ZONDAGSBLAD 2 JULI 1955
5
c,Belangrijke piano- en orgelwerken^,
IN 1911 had er in Parijs een heel
merkwaardige gebeurtenis op mu
ziekgebied plaats. Onder auspiciën van
de ..Société musicale indépendante" gaf
de componist Louis Aubert een pianore
cital. Hij zou enkele dansen uitvoeren en
de bezoekers, voor het grootste gedeelte
musici, moesten de componist raden. Hij
is geraden, hoe zou het anders kunnen.
Het was Maurice Ravel en Aubert speel
de zijn ..Valses nobles et sentimentales".
Men was enthousiast over de nieuwe
compositie. En niet alleen de toehoor
ders bij het concert, maar ook anderen
die dc kans kregen het nieuwe werk
te horen. De befaamde ballerina Trou-
hanova wilde de walsen dansen en voor
haar orkestreerde Ravel zijn Valses no
bles et scntimdhtales" om er het bal
let ..Adelaide ou le langage des Deurs"
(Adelaide of de taal van de bloemen»,
van te maken.
In deze vorm wordt het werk niet al
leen vaak door balletgroepen, maar ook
walsen met een epiloog uitgevoerd. En
zo heeft ook het Residentie Orkest er
onder leiding van Willem van Otterloo
een opname van gemaakt bij PHILIPS
(langspeelplaat A 00714 R). Als er ooit
iemand een predispositie heeft voor de
Baskische Fransman Ravel, dan is het
wel Willem van Otterloo. Met zijn prach
tige orkest heeft hij van dit werk een
uitzonderlijk sfeervolle vertolking gege
ven. De geluidstechnici hebben daarbij
elk detail prachtig weten te realiseren
in de smalle groeven van de plaat.
Nog een ander door Ravel zelf ge
orkestreerd pianowerk geeft Willem van
Otterloo op deze plaat. nl. de Pavane
pour une infante défunte" van Ravel,
een zeldzaam mooie compositie, geheel
lineair gedacht en van een grote inti
miteit Welk een melodische schoonheid
heeft dit korte werk en hoe geniaal heeft
Ravel alles weten te kleuren. Er gaat
werkelijk niets verloren in de vertolking
van het Residentie Orkest, dat als der
de werk op deze langspeelplaat de drie
dansen van de Spanjaard Manuel de Fal-
la speelt uit diens ballet ,,E1 sombrero
de tres picos" «De driekante steekhoed).
Het is het verhaal van een oud en le
lijk molenaartje, dat zo'n knap vrouw
tje heeft, dat de politierechter er ver
liefd op wordt. Het zit hem echter niet
mee en de tekstschrijver Alarcón wilde
er eigenlijk maar mee zeggen, dat een
hoge functie geen vrijbrief is voor
amourettes. Dc orkestsuite van dit bal
let bestaat uit drie delen: de dans van
de buren, de dans van de molenaar en
een Jota als algeméne slotdans. De
Spaanse grandezza van De Falla's mu
ziek heeft Willem van Otterloo uitne
mend weten te bewaren. Prachtig ge
speeld en opgenomen. Een langspeel
plaat dus met drie bij elkaar passende
De huidige Thomascantor uit
Leipzig, prof. Günther Ramin,
speelde twee magistrale orgel
werken van Max Reger.
liefhebbers van pianomuziek zullen
^dt nnam Carl Seemann zeker ken
nen. Deze grote Duitse pianist, die in
1910 in Bremen werd geboren, aan dc
Lcipziger Muslkhochschulc studeerde bij
C. A. Marlii nssen (piano) cn Günther
Ramin orgel i. was enige tijd organist
(o m in Flensburg en in Verden a d.
Aller», doch ging zich in 1936 uitsluitend
aan het pianospel wijden. Van 1946 is
hu hoogleraar en leider van de piano-af
deling aan dc Slaatshogcschool voor Mu
ziek te Freiburg. Zijn vertolkingen van
Bach, Mozart en dc modernen zijn al
gemeen geroemd
Voor de DEUTSCHE GRAMMOPHON
GESELLSCHAFT. bU wie hij reeds tal
van platen maakte, speelde hij nu twee
Pianosonates van Mozart op één lang
speelplaat, n.l. de Sonates in D-dur K.
V 284 en in F dur K V. 533 en 494.
«langspeelplaat I.PM 18203). Voor hen
die dit wellicht niet weten: dat K V.
achter de werken van Mozart betekent
dc nummering die Ludwig Köchcl (1800
—1877» aan Mozarts werken gaf in zijn
etoronologisch-thematiacto register van al
le composities van Mozart. (K V. is let
terlijk Köchel Verzeichnis). Voor een
adellijke dilettant in München. Baron
von Dürnitz, schreef Mozart eens zes
Pianosonates, waartoe ook die in D-dur
behoort. Mozart zelf was erg gesteld op
deze Sonate en speelde haar vaak. Ge
heel overeenkomstig haar karakter (oor
spronkelijk voor hamerklavier) speelt
prises speelt Seemann en in de 11e
riatie van het Andante (dat een thema
met 12 variaties is) maakt hij nog een
kleine coupure. Maar dat doet niets aan
de waarde van dit zeer bijzondere Mo-
zartspel af. Ook in de Sonate in F-dur
kan men dit spel bewonderen. Die So
nate bestond oorspronkelijk uit twee de
len «1788), een Allegro in F-dur en een
Andante in B-dur. Mozart voegde er la
ter zelf zijn in 1786 gecomponeerd Alle
gretto (Rondo) in F-dur «KV 494) aan
toe. Carl Seemann weet het spel overal
een on-Mozartse romantiek Een helder
en klaar klankbeeld, werkelijk perfect
gerealiseerd op de plaat.
y OALS ik schreef was Carl Seemann
*-* een leerling van Günther Ramin.
Daarom nu een plaat van deze Thomas
cantor uit Leipzig, opvolger van Bach
in deze functie aan de Thomaskerk.
Prof. Günther Ramin werd op 15 Octo
ber 1898 in Karlsruhe geboren, zong in
Leipzig in het Thomarier-koor mee en
kreeg daar zijn opleiding van prof. Karl
Straube (orgel), de vorige Thomascan-
tor. prof. Stophan Krehl (compositie) en
prof. Robert Toichmüller (piano). Eigen
lijk
hij nooit
uit Leipzig weg-
in hij hoogleraar
vi" 'i' orgci weru aan de Berlijnse Mu-
ziekhogeschool. In 1939 werd hij Tho-
mascantor. na eerst verschillende func
ties in «leze stad te hebben bekleed. Ra
min is één van de grote organisten van
deze tijd en ook één van de grote koor
dirigenten. Wie het genoegen heeft ge
had hem in beide functies mee te ma
ken kan niet anders dan de grootste be
wondering hebben voor zijn prachtig mu-
ziekmaken.
Voor dc DEUTSCHE GRAMMOPHON
GESELLSCHAFT maakte hij opnamen
van twee magistrale orgelwerken van
Max Roger, n.l. Fantasie en Fuga over
B-A-C-H, op. 46" en „Introduction en
Passacaglia in d-moll" (langspeelplaat
LP 16089). De op 11 Mei 1916 te Leipzig
overleden componist Reger was onge
twijfeld de grootste Duitse orgelmeester
van zijn tijd. Zijn orgelwerken hebben
zeer zeker een soms orkestraal karak
ter. Reger heeft zijn orgelwerken altijd
aan de piano gecomponeerd, daar hij
niet de beschikking had over een orgel
en zelf geen groot organist was. Wel
licht heeft hij zich daarom ook niet al
les gerealiseerd wat hij voorschreef Zo
in zijn werken voorschriften
tot eind muziek, en dan nog uitzonder
lijk knap gecomponeerd ook. Günther
Ramin geeft van beide werken een gran-
Willem van Otterloo, die met zijn
Residentie-orkest op één plaat
twee werken van Ravel en drie
dansen van De Falla speelt.
dioze vertolking, volkomen doorleefd en
nergens overdadig. Voor de verzame
laars van orgelplaten een onmisbaie
opname, daar zowel componist als uit
voerder tot d« allergrootsten behoort op
orgelgebied. CORN. BASOSKJ.
fr'ifb-üfi-ü'fttrtffrli-Crfr-trirfrirti-ü-ü-ü-ü-ü-ü-üififüü-üü
Miebei bij de massajeugd
Uit de
'volkswijk
cHoogconjunctuur*
J)E vorige week vertelde ik iets
van de dingen, die bij ons
hangen blijven. Gebeurtenissen die
we niet meer kwijt kunnen raken.
Die ons als schrikbeelden vervol
gen. Toen we daarover op de staf
vergadering aan het praten waren
bleek al spoedig dat ieder onzer
zulke gevallen kent. Voor de een
was dat zoals b\j mij de ge
schiedenis van een aantal kinderen,
die wel verzorgd maar oorspronke
lijk niet gewenst of begeerd wer
den. Bij de ander ging het om het
lot van een bejaarde, die aan zich
zelf overgelaten al tijden lang een
eenzame dood ligt te sterven. Weer
een ander zat met 'n bepaald mis
drijf. cp" mislukte huwelijksver,
houding; een zedendelict. Maar zon
der uitzondering droegen we hoofd
voor hoofd een portie vreemd leed
mee. Leed, dat niet van ons zelf
was. Leed, dat aan anderen toe
behoorde. maar dat we mèè te lij
den hebben gekregen. En toen we
dat eenmaal beseften, zijn we gaan
speuren naar de redenen waarom
wc nu juist hiermee ons bezig
hielden.
Het eerste antiooord op deze
vraag is wel dat we telkens min
of meer direct bij zo'n geval be
trokken waren geworden omdat
wc de situatie geheel of grotendeels
konden meevoelen Als je jezelf
moogt zonnen in hartelijke ouder
liefde zoals ik. dan ervaar je het
als iets heel pijnlijks dat zoveel
ouders geen greintje om hun kin
deren schijnen te geven. Dat ze
doodgemoedereerd en in aanwezig
heid van die kleuters kunnen zeg
gen dat ze het maar wat afschu
welijk vinden dat ze met deze
hummels zijn opgescheept gewor
den. Het kwetst je diep van bin
nen om dergelijke uitlatingen aan
te horen. Het klopt ook helemaul
niet met het ideaalbeeld dat je je
van de mens gevormd hebt. Vol
gens dat ideaalbeeld behoren ouders
voor hun kinderen te zorgen, hen
lief te hebben en hen door alles
heen trouw te blijven. Wanneer
je daartegenover bezig bent om
zelf ouder te worden en misschien
diep in je hart bang bent om:
ook eens alleen over te blijven,
zul je allicht meer gevoelig zijn
op het punt der eenzame bejaar
den, die vergeten, ergens in een
donker kamertje of ergens in de
massale verpleeghuizen, wachten
op de aflossing. In één woord: het
leed. dat bij ons haken blijft, is
steeds dat leed waarvan wij inner
lijk voelen dat 't er niet behoorde
te wezen. Het leed. dat in strijd is
met de menselijke waarde of met
de menselijke waardigheid En als
we er 's nachts over wakker liggen,
betekent dit dat we in opstand
komen tegen een gang van zaken,
die naar Gods toil niet mag be.
Dat zit 'm in de hoogconjunctuur!"
Het antwoord is nu echter nog
niet compleet. Als ik het alleen
maar zó zou stellen, ligt het alles
nog veel te veel in de gevoels
sfeer. Er komt nog iets bij. Op
een of andere toijze is deze zaak
ons ook van Godswege op het
hart gebonden. Ik ben graag be
reid om toe te geven dat ik als
goed-verzorgd kind meevoel met
kinderen, die geen liefde genieten
Maar ik moet er bij zeggen dat
God m\jn ogen opende voor hét
"h-Crtriiii-trtiirtrtiGOirCrtiitirtrfrtiii-trtiii-CriiirtvCiao
i
jeit dat ik hef goed getroffen heb
met mijn ouders en dat Hij mij t
het besef bijgebracht heeft dat ik
eventueel in mijn eigen geval en
andere mensen in hun gevallen
precies zo hebben te handelen. Ik
voel niet alleen dat ik best be-
handeld ben geworden, maar ik
zie het als een opdracht dat ieder
oudere dc kinderen eveneens 1
best behandelt. En daarom raak
ik hiermede klem.
Hier doet zich een andere vraag
voor: waarom laten de nood cn d
de ellende der medemensen zovelen
wel los? Ik kom daar niet meer
uit. Verleden week zijn eindelijk
de precieze cijfers bekend gewor-
den van de volkswgkexploitatie
in 1954. Welgeteld is er in dat
jaar een bedrag van drie-en-
(tuintip duizend gulden minder
ontvangen dati in 1953, voorzover 5
het directe giften betrof. Ik snap
zoiets gewoon met. Mijn baas mag
dan 'n geleerd gezicht trekken en
zeggen: „Dat zit 'm in de hoog
conjunctuur Hoe beter het Neder
land gaat. hoe minder men geeft.
In dc oorlog kreeg je gemakke
lijker tienduizend gulden los dan
vandaag honderd I" maar
dergelijke geleerdheden doen het
niet b(j mij. Ik kan alleen maar
vaststellen dat allerlei mensen hun
gevoel noch hun geweten laten
icerken. Daarom rit heel het
Nederlandse maatschappelijke werk
ook zo in de knel. En daarom zal
het hor langer hoe meer een
staatszaak worden Iets tvat ener
zijds door de subsidies grote voor
delen biedt, maar iets. u>af ander
zijds elke persoonlijke relatie
doodslaat.
Nog één ding werd op de staf
vergadering opgemerkt: het dragen
van het vreemde leed (je zou
ook kunnen zeggen: het mede
lijden) behoort tot het wezen
der kerk, maar het mag anderzijds
nooit overspannen worden. We
moeten doen wat we kunnen om
dat leed te verhelpen. Maar als we
nachten gaan liggen piekeren,
overdrijven we. En moeten nodig
eens met vacantieZo nuchter
dient men ook wel te blijven.
MIEBEL.