Duizenden stonden op om hun zonden te belijden WEMBLEY-STADION IN DE REGEN Kerkbezoek steeg tijdens en na de komst van Graham BILLY GRAHAM KV IHITSLAM» Kruistocht door Europa Billy Graham i« vandaag in Nederland. Het Feyenoord-*tadion te Rotterdam heeft een ander publiek op de tribune* dan gewoonlijk. Dit beioek van de Ame rikaanse Evangelist aan ons land is een onderdeel van xijn nieuwe kruistocht door Europa. Op dese pagina brachten wjj indrukken teaamen van de bijeenkomsten, die dit jaar reeds werden gehouden. In Duits land, in Schotland, te Parijs en in het Londense Wembley-stadion, waar tien duizenden het grillige Britse klimaat trotseerden om Graham -te horen. Toen hij met de United States in Enge land aankwam, aan het begin van zijn kruistocht, vroeg men hem, wat hij eigenlijk kwam doen. Billy Graham opende de Bijbel, die hij in zijn hand had en zei: „Ik ga uit deze Bijbel preken Duivel te gast in samenkomst te Frankfort am Main Driemaal Mannheim hebben wij vorige (Van een speciale verslaggever.) ACHTEREEN: in Frankfort, Kaiserslautern en ;k in Duitsland Billy Graham horen spreken. Het waren drie bijeenkomsten, die twee dingen gemeen hadden: de boodschap én de interne belang stelling, waarmee men luisterde, waren dezelfde. In Frankfort sprak „de wereldbefaamde evangelist", zoals de aanplakbiljetten het uitriepen onder het grote portret van Billy Graham, in het stadion. Hij noemde het zelf „een der mooiste in de wereld". Dat was geen vleierij. Het zal zeker waar zijn. staanplaatsen onderbroken door het dennebos. dat daar het sport paleis afzoomt. Er zijn een prachtige grasmat en een rode sintelbaan. Met alle gevoel voor show, die de Duitsers geleerd hebben op massamee tings vóór en ti;dens de oorlog, legden zij over dit rood van de sintelbaan een ketting van in groene uniformen ge- Als ik ooit een boek ga schrij ven over deze laatste weken in Engeland, noem ik het „Wembley in de regen," zei Billy Graham op de laatste avond van de zeven daagse campagne tn het grote Londense voetbalstadion met zijn 80.000 zitplaatsen. Van de zeven avonden plensde het er zes. Het was ijzig koud en dicht opeen ge hurkt luisterde men onder para pluutjes naar de zang van het koor en het woord van de spreker. Ontzettend veel moeilijkheden moes ten overwonnen worden, voordat deze samenkomsten konden doorgaan. Toen de directie van "het stadion ter ore kwam, dat Graham het wilde afhuren voor een week, verdubbelde ze haar prijs. Men dacht zeker: „Die rijke Amerikaan kan het wel betalen." Pas na veel confe reren en nadat men duidelijk* had laten blijken, dat men ergens anders heen zou gaan, kwam ze op de prijs terug. De grote vraag was, of men het iede re avond wel vol zou krijgen? De kaar ten vlogen echter weg. Twee weken voor de samenkomsten, die van 1522 Mei zouden duren, waren de 7 maal 80.000 kaarten reeds uitgegeven. Het was toen prachtig weer en alles leek geweldig. NOORDWESTER Toen kwam de depressie! Een koude Noordwester voerde kille, vochtige pool- lucht aan en een constante regendoor- weekte de grasmat en zette plassen op de tribunes. Velen bleven thuis, maar het grootste wonder was. dat meer dan de helft, ondanks alles toch kwam. De laagste opkomst was 44.000, maar de andere avonden lag het cijfer toch steeds rondom de zestigduizend en als Graham de uitnodiging deed om naar voren te komen, gaven iedere avond ruim 3000 mensen daaraan gehoor. Een dominé zei naderhand: ,,Het was iedere avond Pinksteren." Voor het nazorgwerk en de persoon lijke gesprekken was geen ruimte be schikbaar. Het moest allemaal in de open lucht gebeuren en vaak stonden twee mensen gebogen over een open Bijbel onder een open parapluie te pra ten, terwijl tranen onder de parapluie en grote regendroppels op de parapluie vielen. PLASTICS Een fabriekje in plastics sloeg zijn slag en bood Bijbelhoezen van plastic te koop aan met maten voor alle Bij bels en zelfs voor de gezangen boekjes i met plastic hoe- Een storm joeg, vergezeld van een stromende regen, over de tribunes van het Londense Wem bley-stadion, maar toch trok de bijeenkomst niet minder dan 70.000 mensen. zen over hun hoeden, met plastic jas sen om hun leden en plastic kaften om hun Bijbels iedere avond naar Wembley gaan. Wat trok deze mensen? Alleen maar een paar dwingende ogen? De spreker was vrijwel onzichtbaar. Massa psychose? Regen kan anders geweldig kalmeren. Meer waarschijnlijk is het, dat er in de harten van honderden en duizenden een diep verlangen leeft naar een waarachtig geloof, een honger, die in de Engelse kerken blijkbaar niet ge stild wordt. stoken padvinders, die de grijze karton nen dozen, die als collectebussen dienst deden, binnenbrachten. Vijftig duizend mensen zaten er te luisteren naar het eenvoudige, klare woord van de evangelist, dat vertaald werd door de jeugdi ge Duitse evangelist Wilfried Zi- bell. En goed vertaald; Zibell mis te de huilerige toon, die dergelijke vertalingen zo irriterend kan ma ken. Hij volgde Billy Graham's bewegingen en intonaties zo nauw keurig, dat hij de hand hief, als .de spreker dat had gedaan en met z'n bijbel zwaaide, als Gra ham hetzelfde deed. Billy Graham bleek weer de prediker zonder preektoon en de vertaler doet goed. dat over te nemen. Want één van onze ervaringen is ook, dat men de Duitse predikanten, die op hun eigen wij ze goed voorgingen, minder serieus nam dan de Amerikaanse dominee. Met uit zondering van dr. Martin Niemöller, wiens dankgebed na de samenkomst in Frankfort diepe indruk maakte. Harde waarheid Laat toch niemand denken, dat Billy Graham ,,een evangelie naar de mens" brengt Dat hij zoveel hoorders zou trek ken, omdat hij het ,,de mensen gemak kelijk maakt". Wij zijn er van overtuigd, dat domi nees, die zouden preken, zoals Billy Graham doet. door hun kerkgangers voor „zware broeders" versleten zou den worden. En het is de vraag, of ds. B. Graham, ware hij gevestigd dienaar des Woord in Rotterdam- Charlois, wekelijks de volle kerken zou houden, die hij nu, bij een optreden voor één keer, heeft! doelloos leven lijdt en op weg is naar de hel, in dien er meer interesse is voor de krant, de radio, de glamour-girls en het zo prettig mogelijke leven, dan voor God. Niet dat Billy Graham dit alles ver werpt. Integendeel: hijzelf en zijn even eens jeugdige medewerkers, zien er uit als gevierde filmsterren; Beverly Shea, de zanger, heeft een bijzonder fraaie bas en past zich aan bij de heersende smaak, die effecten niet schuwt. De echtgenotes, die de heren op deze tour nee's vergezellen, zien er bijzonder aan trekkelijk uit. Mevrouw Graham bijv. is uiterst smaakvol gekleed en opgemaakt, al is ze niet beter verzorgd, dan de meeste Amerikaanse Het gezelschap logeert bij voorkeur in de allerbeste, allergrootste en allercom- fortabelste hotels, die er te vinden zijn het Schlosshotel in Kronberg bijv., eens een keizerlijk paleis was), _ir ook dat is een stuk levensstijl van Billy Graham. Hij betoogt steeds, dat de Christen moet beantwoorden aan de te kening van de Prediker die vordert, dat het dagelijks werkpak een feestkleed zij! En dat kan alleen echt, als God het le ven vult. Als men dagelijks bidt en in de Bijbel leest. Als men z'n personlljke zonde bestrijdt er belijdt, als men we- Schotland werd in Maart door Billy Graham geconfronteerd met het Evangelie. In de Kelvin Hall (die nog moest worden uitgebreid) hoorden avond aan avond duizenden uit Glasgow en omgeving, hoe de Ameri kaan het Woord verkondigde. kelijks naar de kerk gaat Want die din gen: Bijbellezen, bidden, zonde beatrij- den en kerkgaan maken dat de mens bezig is met God. En dat wordt de hoogste tijd aldus Graham, want tot dusver is men bezig geweest met diplomaten en politici, met porthelden en filmsterren. Afgoden zegt •illy Graham. En God haat afgoden dienst! Dan spreekt hij over het kruis, als de •eg ten leven; over de opstanding, die Christus aanwezig doet zijn in deze sa menkomsten cn dringt hij aan op beke ring. die resulteert in de oproep „haas tig voor God te verschijnen". Duizenden kwamen Tien duizenden zaten rondom, duizenden kwamen op de roepstem. Het waren ontroerende ogenblik ken: in Frankfort kwam, als eerste een grote Amerikaanse neger-sol daat de grasmat op. Fel contrasteer de het zwart van zijn gezicht met z'n luchtige uniform en hij liep, als voorganger van duizenden anderen het hele middenveld dwars over. Van alle tribunes stroomden de mensen omlaag en zij verzamelden zich voor een, op het middenveld gemaakt spreekgestoelte, waar Bil ly Graham met hen bad. Een dof ge murmel ontsteeg aan die schare, die zijn zonden beleed en „voor het aan gezicht van God" hardop beloofde ons tegen de zonde te strijden ,de oude natuur te doden en in een leven te wandelen, waarin plaats zou zijn voor God. Zij beloofden met name dat zij ter kerke Zouden gaan! Niet allemaal Daarop verzocht de evangelist hen. die vroeger belijdenis deden, hun belofte aan God, toen afgelegd, te vernieuwen. Dat was het moment, waarop men kon zien, dat iedereen in Duitsland wel op een of andere wijze een band met de kerk heeft: vrijwel allen in het stadion rezen als één mart op en baden met dr. Niemöller het gebed van boete en in keer. Allemaal, behalve die éne man, die zijn stem. ergens op de tribune, ver hief en luid riep: ,,Ik heb nooit ge loofd en ik zal nooit geloven en ik ge loof ook nu niet". Het stoorde de gebeurtenis amper. Maar een Duitser, die dicht in onze nabijheid zat zei: „Dat is de stem van de duivel!" Mannheimzusters In Mannheim: hetzelfde beeld. Alleen varen het daar geen padvinders, die kleur gaven aan het door duizenden om zoomde grasveld, doch de zusters uit de verschillende diakonessenhuizen in de omgeving van de stad. Jonge vrouwen in weinig flatteuse kleding, die non-ach- tig aandoet. Een grauwe voetvrlje japon omgord met een wit koord, droegen bijv. de zusters van de Marien Schwester- schaft uit Darmstadt. En in gespikkeld blauw, met een mutsje, zoals de dienst meisjes het op de schilderijen uit de gouden eeuw dragen, waren de Pfalz- burger Ruppbarger Diakonessen en de zusters van Bethlehem te Karlsruhe ge kleed. De duizenden Amerikanen, die deze bijeenkomst bezochten, stonden daar vreemd van te kijken. Hier in de stadions, is Billy Graham in eigen huis. Dat was hij niet in Vogel- weh bij Kaiserslautern, de grootste Ame rikaanse stad buiten de Ver. Staten. Daar was hij de gast van de garnizoens geestelijken, maar hij bracht er dezelf de boodschap, doch vroeg niemand naar te komen. Wel was er een soort confessie, die daar echter geschiedde bij handopsteken. Na die samenkomst hebben we Billy Graham even gesproken. Hij had die dag ook al een samenkomst met mili tairen in Wiesbaden gehad en wilde zich des avonds voorbereiden op de volgende dag. Hij zou dat in Heidelberg gaan doen. „Hoe blijft een mens klein onder zo veel succes?" was een der vragen. „Het grote probleem is dat van de ne derigheid" zei Billy. God heeft z'n ei gen middelen om de evangelisten in toom te houden. Paulus had z'n „doorn in het vlees" en iedereen heeft weer wat anders. Dat moet, want je grootste vij and is de valse bescheidenheid. God wenst zijn eer echter mét niemand te de len, vandaar, dat de boodschap moet luiden: volgt Christus! ,,En de grote massa's zie ik amper", aldus Rev. Graham. „Ik doe steeds of ik tegen één man spreek en niet tegen een massa van mensen." Wat blijft? >'n _avond over?" twikkeling doorloopt verschillende stadia" was het antwoord. „De mensen moeten opgevangen en verder geholpen worden. Bij dat laatste zijn de kerken soms recidivisten. Want er zijn domi nees, die de mededeling van een verlo ren, maar hervonden schaap, naast zich neerleggen. Vandaar dat, aldus de heer Graham, de aartsbisschop van Canter bury terstond zijn vicaris achter een „geval Graham" aanzendt onder de ver maning: „Snel erheen, anders pikken de Baptisten hem in!" „De weg terug naar God heeft altijd invloed op de mensen", al dus Billy Graham. „In het leven der volkeren kan dat jaren duren. Maar de Lutherse kerk in Ameri ka stelde bij een enquête vast, dat er in de gezinnen waar gebeden en bij de Bijbel geleefd wordt, minder scheiding en criminaliteit voorkwam, dan bij andere. „Denk nooit gering over de macht van Christus", zegt Billy Graham tenslotte. Met Hem be leeft hij, wat wij zingen: ,'t Heelal ligt onder zijn gebied".... In de Schotse fabrieksstad Glasgow: Een jonge man, die kan lachen om zijn eigen vergissingen AAN de monding van de rivier de Clyde spugen ontelbare fabrieksschoorstenen een vuile zwarte rook omhoog, die zich als een dichte laag leggen over de grijze huizen van de stad Glasgow. Een millioen mensen woont, in deze ongezonde atmosfeer in een nevel van rook. Hun gelaatskleur is bleek en het aantal blinden onder hen is opvallend. Toch is Glasgow geen onkerkelijke stad. Met Belfast in Ierland behoort zij tot de twee godsdienstigste steden van Groot-Britannië. Het bezoek van Moody in 1875 en het gees telijke reveille van 1921 hebben een stempel gelegd op het geestelijk leven. Naar deze stad werd Billy Graham uitgenodigd door de generale synode van de Schotse Kerk en hij nam haar aan op voorwaar de dat andere kerkgenootschappen er in gekend werden. Met spanning zag men uit naar zijn komst, vooral omdat het streng calvinistische Schotland zo heel anders is dan Engeland en Amerika. Kerkelijk lijkt Schotland zeer op Nederland, en ook de aard van de bevolking heeft veel weg van ons stoere, nuchtere Nederland. Stampvol was de Kelvin Hall te Glasgow en honderden mensen stonden op om te getuigen van hun geloof In Christus. Zo was het telkens, tijdens de bijeenkomsten ln Schotland. Reeds de eerste ,-ond bleek, dat Kelvin Hall, inge richt met 13.000 zitplaatsen veel te klein was. De accommodatie werd verhoogd tot 18.000 maar zelfs toen moest men nog een tweede zaal en zelfs een derde in gebruik nemen, waar al les te volgen was op een groot tele visiescherm. Soms begonnen mensen om elf uur 's morgens al in de rij te staan voor dc avond- samenkomst van half acht. In Aberdeen stonden 18.000 mensen in de stromende regen te hiisteren. 90.000 vulden het Ibrox stadion op de laatste Vrijdag en 113.000 mensen woon den de riotsamenkomst bij in Hampden Park. Dit waren de grootste godsd:en- stige samenkomsten, sedert (het bezoek van Dwight L. Moody. Graham was vergezeld van een uit gebreid team, dat iedere middag er te vens op uit trok om met een auto sa menkomsten te houden in grote fabrieken tijdens het schaftuur. In één van deze samenkomsten sprak de multi-million- nair, eigenaar van kruidenierswinkels over heel Amerika. Howard Butt. Deze zakenman besteed zes maanden van het jaar aan zijn zaak en geeft de andere zes maanden aan evangelisatie-arbeid. Er luisterden honderden arbeiders en toen hij vf-oeg. wie tot Jezus wilde komen kwamen veertig jonge kerels naar hem toe voor persoonlijke gesprekken. Deze hebben zich nu aaneengesloten houden iedere Woensdagmiddag een interkerkelijke schafttljddienst in een klein kerkje naast de fabriek. ,.ReIay"-diensten Om de enorme toeloop van buitenaf enigszins te temperen begon men met geheel nieuw type samenkomst, nen vorig jaar reeds proeven genomen had. Men hield ,,relay"-dien- sten. Iedere avond was de Keivin Ha li verbonden met honderden zalen en ker ken via de telefoondraad Een luidspre ker op het podium of de kansel zond Mannen en vrouwen verzamelden zich voor het preekgestoelte In Glasgow's Kelvin Hall om hun zonden te belijden. ia uit. Er werden dergelijke samenkomsten gehouden waar de toeloop eenvoudig overweldigend was. Het enige nadeel was. dat vele andere evangellsatlesa- menkomsten afgelast moesten worden, omdat de mensen een luidspreker Grahams stem verkozen boven eei vende predikant of evangelist. De samenkomsten hadden een gewel dige invloed op de kerkdiensten. Tien tallen predikanten waren doodsbenauwd dat hun leden, nu zb door de weck naar Graham gingen, 's Zondags zouden uit slapen. Het tegendeel was evenwel waar Een kerk met duizend zitplaatsen die nimmer gevuld was, moest een extra zaal openen omdat de mensen er niet r in konden. In de gevangenis steeg kerkbezoek van 100 tot 400, nadat Billy Graham daar gesproken had. Tij de stad middagdiensten van veertig minuten. Iedere middag vulden 250300 winkelmeisjes en kantoormensen de kerk. Dit was ln 28 jaar niet voorgeko- Winkeliers ontvingen cheques onbetaalde rekeningen en honder den pakjes werden teruggebracht door Schotten met een slecht geweten. Ook tegenkanting Stond iedereen achter Graham? Zeer zeker niet De Wee Free Presbyterian Church (Lijkt op onze Gereformeerde Gemeente) publiceerde in de kranten, dat zij Billy Graham niet steunden „c~ dat hij niet in hele Schrift geloofd en dat terwijl sommige kringen h... hem beschuldigen van een extreem fun damentalisme en Schriftgeloof. Trouwem waaruit dat „niet geloven" bestond, zei men niet. Terwijl Graham tot 90.000 mensen sprak ln een stadion, hielden de universiteiten van Oxford en Glasgow een debat over de vraag: „Is Billy Graham een onwelkome immigrant?" Oxford beantwoordde deze vraag beves tigend en verloor het debat met slechts drie punten, De stand was 190187. Over het algemeen staan veel intellectuelen afwijzend tegenover hem. maar dat ver hindert de „kleine man" niet de zalen te vullen. Bovendien is het vaak slechts een bepaald type intellectueel, want mensen als John Henderson, lid van het Lagerhuis hebben hem Juist alle steun verleend om de samenkomsten mogelijk te maken. In de zes weken in Glasgow bereikte Billy Graham een gehoor van 2.647.365 mensen, en zelfs dit getal Is nog niet compleet, omdat nog niet alle cijfers van de „rclay"-dlensten binnen waren. De generale synode van de Schotse Kerk was Grahai dankbaar ken. Deze jonge Amerikaan gadering van 24 Mei. Hij logeerde bij de hertog van Edinburgh cn begon zijn toespraak met te vertellen dat hij tijdens het diner met vrijwel allemaal adellijke mensen een zeer deftig persoon iets had willen vragen. Heel beleefd sprak hij de heer aan met „Uwe Genade...." maar de man antwoordde: „Mijnheer Graham ik ben uw kellner". „Hoe kon ik dat weten." vroeg Graham. „Hij was net zo gekleed als ik." Dit typeert deze 36- jarige prediker, die voor „boeren, bur gers en buitenlui," maar ook voor „ko ningen en keizers" heeft gesproken. Hij is nog even rustig, in een persoonlijk gesprek zelfs enigszins verlegen, en be scheiden als tijdens zijn bezoek aan Ne derland in 1947, toen een andere Ameri kaan sprak. Hij is een jonge man. die zeer zeker niet over het paard getild is. maar kan lachen om zijn eigen var gissingen. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 9