BILLY GRAHAM
Ruth Mc Cue Bell,
Hel geheim van
In het vuur
van zijn rede
W'
„Er zijn geen
grenzen
door Jan J. van Capelleveen
ZES EN ZESTIG DUIZEND
mensen zitten kleumend in
eengedoken m de stromende
regen en luisteren naar. een
evangelist. Waarom hebben ze
hun verwarmde kamers verlaten
om in het grote Wembley stadion
van Londen een prooi te worden
van de gure Noordwester?
Charles Potter, communist No. 1
in de stad Reading in Engeland
heeft bedankt voor de partij en
getuigt nu op straat van een nieuw
gevonden geloof. De politie heeft
hem afgevoerd van de lijst „ge
vaarlijke elementen" en is hoog
stens nog beducht voor een ver
keersopstopping als hij op straat
Jezus Christus predikt. Billy Gra
ham zette hem aan' het denken,
zegt hij
..De televisie-uitzending van Billy Qra-
ham op Goede Vrijdag bereikte tenmin-
«te 20 millioen mensen het op één ni
grootste aantal kijkers Het grootste
aantal bereikte de kroningsuitzending".
«chrijft de B B.C.
De generale synode van de 8chotse
Kerk neemt het eenparig besluit Billy
Graham dank te zeggen voor zijn werk.
gedaan in Schotland. De predikanten
staan op en Juichen de jonge Ameri
kaan uitbundig toe
De koningin van Engeland nodigt hem
uit voor een diner en laat hem spreken
in de hoflcapel
Permanent, dank zij..
Ergens bij een kapper in Glasgow zit
een vrouw onder de kap en sart: „Deze
permanent dank ik aan Billy Graham."
Als de kapster haar verbaasd aankijkt,
verklaart ze haar woorden: .Ja, ziet u.
tot twee weken geleden, kreeg ik maar
zes pond loon van mijn man, maar sinds
hij bij Billy Graham naar voren is ge
komen. krijg Ik 9. Hij houdt nietj
meer achter voor wedden eo sterke
ten gekrabbeld, maar hij houdt zich er
heel vaak niet aan. En toch heeft zijn
spreken iets boeiends.
Hij spreekt zo vlug. dat er geen ge
legenheid is om de gedachten te laten
fdwalen. men moet haast luisteren of
nen wil of niet. omdat men voelt dat
iet een persoonlijke zaak is. en omdat
nen onder de incruk komt van zijn ernst
n bewogenheid. Een ieder die hem heeft
horen en zien spreken weet dat hij geen
acteur, geen dramaturg is.
Hier ligt misschien een gedeelte van
zijn geheim. Alles in onze wereld is ge
compliceerd. Ingewikkelde machines vul
len de fabriekshallen. Mensen van de
wetenschap komen tot de ontdekking dat
ze feitelijk nog n ets weten. De interna
tionale toestand lijkt op een kluwen wol
waar de poes mee heeft gespeeld. En de
gemiddelde predikaht is op zijn univer
siteit zo volgespoten met ..hogere lering"
dat hij slechts met moeite kan afda
len tot het niveau wan het kerkbezoek.
Sinds het einde van de tweede wereld
oorlog heeft men geprobeerd om hierin
verandering te b-engen, zodat de predi
kant dichter bij zijn leden zal staan,
laar dit zal nog jaren van zoeken eisen
aor men de juiste weg gevonden heeft.
Billy Graham komt nu plotseling met
st eenvoudige: „Zo spreekt de Heer
i het gewone volk hoort hem graag,
ohan Winkler moge hem betitelen als
?n simplistische fundamentalist; maar
dit ouderwetse, simpele evangelie blijkt
nog steeds de harten te ra' j l
gespeculeerd welk type
samenkomsten zou
meende dat hij alleen een boodschap had
voor het eenvoudige volk en niet
de intellectueel en de arbeidersma:
Hoewel hierover te debatteren is, doen
goed aan te luisteren
raad van de ..London Times" die in
1875 tijdens het bezoek van Dwight L.
Moody en Ira D Sankcy, de grote evan
gelisten van die dagen schreef: „De
man die de armen bereikt is
op de juiste weg."
Wie is deze
die duizenden
Veel
„Deed iets bijzonders"
De Christenen komen, dunkt mij, nog
n een tweede reden. In vele kerken
werd sinds eeuwen dit evangelie gepre
dikt. Een dame, die een lange reis ge
maakt had in Engeland om Billy Gra
ham te horen schreef teleurgesteld in
een krant: ..Billy Graham zei niets bij
zonders!" Nee. maar Graham deed iets
bijzonders voor kerkelijk Nederland. Ja
renlang hadden de mensen de leer ge
hoord. maar nu plotseling worden ze
geplaatst voor een beslissing, worden ze
uitgenodigd tot een uiting van geloof,
daad Christenen zagen en zien men-
opstaan en gehoorzamen aan de
uitnodiging: „Komt tot Uw Heiland, toef
langer niet." Zij lazen in de kranten
bekeringen van filmsterren en zan
gers, van leiding gevende personen en
de kleine man. en plotseling werden hun
harten in een vreemde gloed gezet, om
dat men ineens voor ogen zag: ..Het
Evangelie werkt!"
zien dat mensenlevens door de bood
schap veranderd worden. Dc mees
te predikanten van het Billy Gra-
ham-comlté hebben grote reserves
gehad tegen de uitnodiging van Bil
ly Graham, slj werden gewonnen,
omdat zij sagen dat God dit kan
gebruiken en ook gebruikt. En de
feiten liggen er. Coline Townsend,
tot voor enkele jaren een van de
meest bekende jonge filmsterren uit
Hollywood, bereidt zich voor om met
haar man naar de Belgische Congo
als zendelinge te gaan. Stuart Ham
blen, de cowboyzanger, heeft zijn
wildwest programma's er aan ge
geven. Roy Rogers, de nog meer
bekende Hollywood-cowboy, heeft zo
juist besloten de film te verlaten.
En zij z|jn slschts enkelen temidden
Massa-samenkomst
gen over de gehele wereld meewarig
hun hoofd geichud en gezegd dat
dit soort „hel, vuur en verdoemenis"
preken slechts goed was voor tent
en huissamenkomsten van malcon
tenten. Plotseling echter maken dui
zenden kerkleden in Groot-Britanië
amok en gaan dwars tegen het inricht
van hun geestelijke leiders in luiste
ren naar een man, die zegt:,, Zo
spreekt de HeerTheologen plaat
sen zich meer en meer achter hem.
Hoge kerkelijke autoriteiten nemen
zitting in organiserende comité's. Vij
andelijke persstemmen, die hem eerst
de „Engel Gabriel in gabardine" en
de „geestelijke circusmajoor" noem
den worden plotseling ongekend
vriendelijk. En iedere avond komen
honderden mensen naar voren, als
deze jonge man hen vraagt tot Chris
tus te komen. Wat is het geheim van
dit alles.
„Bron van alle energie: God",
een slagzin voor de moderne
mens. die de E 55 te Rotter
dam bezoekt. Vandaag is Billy
Graham in de Maasstad en
hij vertelt ons van de bete
kenis van deze woorden. Een
betekenis, die waarde heeft
voor tijd en voor eeuwig-
heid
Ook blijkt de grote massasamenkomst
nog steeds een attractie te zijn. Jaren
lang heeft men ons geleerd dat mas
sale samenkomsten van nul en gener
waarde zijn, dat we de mensen in klei-
kunnen bereiken, maar plotseling blijkt
nu dat onze leden wel degelijk gesplitst
zijn op grote samenkomsten. Duizenden
komen vandaag uit dorpjes en gehucht
jes. uit halflege kerken en gemeen
schappen en zien dat zij niet alleen
staan als Christenen en dat er nog veel
meer zijn, die de knieën voor Baël niet
gebogen hebben. De massa trekt altijd
de massa en luisteren naar een gigan
tisch koor van vijfduizend stemmen en
de samenzang van tienduizenden laten
na hun uitwerking te doen voelen.
Het team van Billy Graham
bestaat heus niet uit geestelijke
supermensen, die nimmer lachen
of elkaar nimmer plagen. Plagen
Upper" uit de onderwereld. Jim V.u». j8 t™uwem Amerikaanse
de cowboyzanger Stuart Hamblen kwa- 1
men tot bekering en vele anderen. De
opkomsten waren ongekend en Billy
Grahams naam was op ieders lippen.
Ademloos wachtte de kerkelijke wereld
Boston, om te zien of dit alleen een
aatselijk iets was. maar de campag-
daar was nog grootser.
De campagne in Boston viel samen
et nog een ander merkwaardig gebeuren
In Wheaton College (een Christelijke,
Calvinistische Universiteit) werd een'spe
ciale week van samenkomsten gehouden
studenten waar een medewerker
Graham uit Los Angeles sprak. In
het midden van de week werd Bud
Sheaffer, een bekende persoonlijkheid
onder de studenten, gevraagd een per
soonlijk woord van getuigenis te spre
ken. Heel eenvoudig vertelde hij van
de zegen, die hij had ontvangen uit de
ooodschap van ds. Johnson. Terwijl hij
nog sprak kwam een tweede student
het podium op en sprak even fluisterend
met de Rector Magnificus, Dr. Edman.
Ook hij kwam naar voren om een ge
tuigenis te geven en met tranen in de
ogen beleed hij een fraude bij de
Wat is het
Is he< maasapsychoee?
la het zijn vuriig, bijna donderend
spreken?
reclame op «11e fronten?
Of ie het toch een onaonwearoara.
geestelijke kracht? Maar waarom dan
hjj en niet onze predikanten?
Het is niet gemakkelijk te zeggen waar
die kracht ligt. Zeer zeker is het niet
alleen zijn reclame, boa doeltreffend die
ook moge zijn. want de Youth for Christ-
beweging. waaruit Billy Graham oor
spronkelijk voortkomt, heeft nimmer re
clame geschuwd noch voor hem, noch
voor andere predikanten. Men bereikt de
voorpagina's van de bladen niet door
veel bombarie, veel lawaai. Er moet iets
te beuren, er moet nieuwe in zitten, en
tllly Graham kwam in de koppen van
de kranten, omdat in zijn samenkomsten
iets gebeurde. Filmsterren en loodgie-
i sis Heer en Heiland.
Vaak spotten de journaliaten met het
woord bekering, vaak begrepen ze nau
welijks wat er gebeurde, maar vaak ook
werden zelfs hun harten aangeraakt en
alleen al In Glasgow bevonden zich vijf
journalisten onder d« mensan, dl« naar
voran kwamen.
„Hierop komt niemand"
Evenmin is „masaa-psychologie" het
antwoord. Inderdaad ia het mogelijk om
de wetten van de psychologie te gebrui
ken om mensen onder het bealag te krij
gen. Hitler en Mussolini konden daar
over meepraten, maar dit wordt al heel
moeilijk of onmogelijk als de boodschap
in een andere Ual vertolkt wordt. Toen
Billy Graham vorig jaar in Amsterdam
zijn toespraak beëindigde, dacht menig
predikant op het podium: „Hierop komt
niemand en ook ln mijn eigen hart
groeide die gedachte, omdat alles zo on
gewoon, zo groot, zo wijd. en daarom
zo vlak en onpersoonlijk scheen; msar
toen sis eerste een kennelijk aan lager
wal geraakte joi.ge man in tranen onder
de Marathon-tribune naar voren kwam.
gevolgd door e»i stroom van jongens
en meisjes, mannen en vrouwen, ston
den wij even verbaasd als ieder ander.
En dat in ons nuchter Nederland.
Ook kunnen wij zijn geweldig succes
niet toeschrijven aan zijn rhetorica. Een
professor in de piedlkkunde in Schotland
verzuchtte: „Hij breekt alle watten!" In
de zes weken in Glasgow gebruikte hij
drie maal dezelfde preek. In de zeven
samenkomsten op het vasteland in 1954
sprak hij alleen maar over het onder
werp van de riike jongeling. Zijn spre
ken is tot in het oneindige vol met „De
Bijbel zegt. „Ik zeg nietmaar
God zegten een theologisch student
heeft uitgerekend, dat hij gemiddeld 37
Bijbelteksten aanhaalt ln één preek. Hij
heeft weinig sprekende vondsten in zijn
boodschap, weinig dingen waarvan men
recht op gaat zitten en zich afvraagt:
„Hoe komt hij d«ar aan. dat is een ge
weldige gedachte!" De voorbeelden, die
bij gebruikt zijn vaak algemeen bekend
en U hoorde ze net vorige week in de
preek ln de kerk. Nimmer schrijft hij
zijn preken helemaal uit. Op de lesse
naar voor hem ligt een klapper met drie
ringen. In een groot, zeer onregelmatig
handschrift sta a a ar alia mogelijke pun-
Iets meer
de uiterste rand
Nederland heeft men op talloze
manieren geprobeerd de massa te be
reiken. Waarom sprak Billy Graham in
1947 in een halfvolle zaal in Phila
delphia over het „handschrift op de
muur van het paleis van Belsazar" en
spreekt hij nu voor stampvolle stadions
er hetzelfde onderwerp? Zeker, er
wel degelijk een groei in zijn pre
diking en hij heeft nimmer meer ge
sproken over de afmetingen van de he
mel (een onderwerp uit 1946, waar de
Engelse kranten zoveel ophef over
maakten voor zijn eerste bezoek aan
Engeland), maar groot te die verande
ring toch niet. Hij is wat mannelijker
geworden, wat voorzichtiger in zijn
woorden, wat rustiger in zijn kleding.
In de samenkomst van Philadelphia in
1947 vertelde hij van een Luthers theo
logisch student, die hem vroeg hoe God
zijn leven beter gebruiken kon en hij
had geantwoord, .3Com mee, dan kopen
plaats i
pak."
Dit zal nu niet meer gebeuren. Toen
en zijn gehele team van het grote
zangkoor van Kelvin Hall in Schotland
op de laatste samenkomst allemaal een
Schots rokje kregen en zij in hun nieu-
dracht op het toneel verschenen,
i Graham degene, die niet mee deed
misschien Juist daarom won hij dc
harten van ontelbaar vele Schotten
vas aardig voor de jongensach-
[leider Cliff Barrows, maar pas-
HPn zijn taak en dat begreep hij
ten volle. Het opmerkelijke in zijn le-
is
Het begin
Dc hoorde hem in Juni 1948 spreken
het baseballstadion van Grand Ra
pids. Er waren ongeveer 5000 mensen
en naderhand noemde de kerkelijke
pera het een „gezegende samenkomst",
maar het was zeker geen voorpagina
nieuws. Twee maanden later echter in
Los Angeles kwamen de grote dagbla
den uit met geweldige koppen. De „wire-
doodstil in de zaal.
Zonde werd zonde. Wat eerst onbelang
rijk scheen kreeg opeens zijn ware, af
ichuwelijke gedaante. Toen hij klaar was
stonden er twee andere studenten op
ftlaats voor de microfoon in te
iemand weet precies meer
alles gegaan is, de samenkomst d<
de 72 uur aan een stuk. dag en nacht
en tientallen levens van studenten
den volkomen vernieuwd. Men beleed
zonden, men vroeg vergeving. Alias
ging rustig in zijn werk, er was geen
opwinding, het geheel had niets zie
kelijks. Het is hier niet de plaats om
te gaan discussiëren over het goede of
verkeerde van een dergelijke gebeurte-
Had men Dr. Edman hiernaar ge
vraagd voor dit geschiedde, hij zou ze
ker hebben afgewezen. Niemand mag
dit gaan zoeken, want dat is onmoge
lijk. Op andere scholen heb ik gezien
dat men dit ook wilde hebben, want stu
denten dachten dat dit het echte was,
en het werd alles een vreselijk teleur
stellend fiasco. Natuurlijk is dit niet Gods
normale manier van werken. Velen
hebben gezocht naar een verklaring,
vooral omdat op de één of andere ma
nier ook de naam van Billy Graham
dit verband genoemd werd. Verkla-
i is evenwel onmogelijk. Alles gaat
er zijn gewone gang, maar vele oud
studenten kijken met blijdschap terug
die wonderlijke Februaridagen var
toen ze zo duidelijk Gods verge
ving van zonden
karaktertrek onder mensen,
elkaar heel graag mogen en zij
verbazen zich er altijd weer over,
dat Europeanen dat zo moeilijk
begrijpen. Geen Amerikaan zal
kwaad worden om een klein pla
gerijtje, maar zal zo spoedig mo
gelijk een val opzetten om zijn
vriend beet te nemen.
In December 1952 beëindigde Billy
Graham zijn zesweekse campagne
Chatanooga. Dezelfde nacht nog
stapten h\j en een gedeelte van zijn
medewerkers in een vliegtuig naar
Korea voor samenkomsten onder de
militairen.
Grady Wilson, Billy Grahams beste
vriend en plaatsvervanger had in die
tijd veel last van slapeloosheid vol'
gens zijn eigen zeggen, want het
team had er nooit iets van gemerkt
en hij had van een dokter uit het
comité capsules gekregen. Mevrouw
Graham kon dit maar matig waar
deren en bovendien had hij nog wat
van haar te goed. Zij kocht in een
drugstore lege capsules en vulde die
met een mengsel van rode peper,
mosterd en een Mexicaans kruid.
Op het vliegveld verwisselde ze de
flesjes, zonder dat Grady Wilson er
iets van merkte.
Hoog in de lucht kondigde de steward
aan dat hij de bedden voor de nacht
in orde zou maken. Wilson haalde
zijn slaappillen tevoorschijn en vroeg
of de anderen er ook wilden hebben.
Allen wisten wat er gebeurd was en
zeiden: „Graag!" maar ze deden al
leen alsof ze de pil doorslikten. Even
later stond jVilson op en dronk
glas water. Twee minuten later nog
een en nog een.
De volgende ochtend, toen het vlieg
tuig hoog boven de oceaan vloog en
de passagiers wakker werden, vroeg
natuurlijk iedereen: „En Grady, hoe
heb je geslapen?" „Die capsules
Geroepen
ln de collegezalen van Wheaton ging
onder de studenten het verhaal dat
Billy Graham, Jimmy Johnson, de spre-
in Wheaton, en drie anderen vlak
- de campagne in Los Angeles sa-
i een nacht in gebed doorbrachten
Gods zegen op de diensten te vra
gen. Midden in de nacht stond Graham
van zjjn knieën op en zei tot zijn vrien
den: „Nu weet ik dat God mij gaat
gebruiken." Er was geen visioen, geen
stem, geen bovennatuurlijke verschij
ning, slechts kalme innerlijke zekerheid,
die, naar hij zegt. bewaarheid werd in
de komende maanden en jaren. Billy
Graham zelf is er innerlijk volkomen
van overtuigd dat God hem geroepen
heeft voor een speciale taak en hem
Is het verhaal van deze nachte
lijke bidstond een deel van de
mythevorming, die zich rondom
zijn persoonlijkheid begint te vol
trekken? Heeft Billy Graham in
derdaad een bepaalde gave, die
God in Zijn souvereiniteit aan
hem en niet aan onze predikanten
heeft gegeven? Wie is bekwaam
om op deze geestelijke vragen een
antwoord te geven? Moeten wij
alles plompverloren aannemen, of
werkten werkelijk voortreffelijk,
ik ben niet één keer wakker ge
weest". Met lodderige ogen keek
Wilson ze aan en antwoordde: „Ik
weet niet wat ik haddie vleessoep
van gisteren moet me dwars gezeten
hebben. Na een hele tijd sliep ik nog
niet en toen heb ik nog twee pillen
ingenomen zonder resultaat."
Men heeft hem eerlijk opgebiecht, hoe
de zaken stonden en hij waardeerde
de grap zo, dat hij hem zelf overal
verder vertelde.
mogen wij vraagtekens plaatsen
omdat wij zulke dingen nimmer
ervaren hebben? Slechts de tijd
zal uitmaken of Billy Graham in
derdaad een bijzonder werk door
God verricht. In Joh. 15 16 lezen
Ik heb U uitgekozen en
U aangewezen, opdat gij zoudt
heengaan en vrucht dragen en
Uw vrucht zou blijven." Calvijns
bekeerlingen zijn reeds lang dood,
maar Calvijn heeft ons meer, een
boek, gegeven, waarop onze heden,
daagse theologie nog steeds steunt.
Luther heeft ons een blijvende
vrucht gegeven in zijn Bijbelver
taling. Moody liet ons scholen na
waar jaarlijks honderden jonge
mensen opgeleid worden voor de
zendingsvelden. Zal er vrucht van
Billy Graham blijven? Wij kun
nen dat niet beoordelen, maar wij
weten dat, als hij morgen weer
uit Nederland vertrokken is, hon
derden en duizenden geconfron
teerd werden met een eenvoudige,
klare, Bijbelse boodschap, en dat
de levens van tientallen in een
andere richting werden gestuwd,
levens, die wij misschien kunnen
helpen.
Vragers van toennu wegwijzers
AT WERD ER VAN DE
HONDERDEN, die vorig
jaar, in het Stadion te
Amsterdam, oprezen en ver
klaarden, dat zij de Heer wilden
dienen?
Als u straks, na de rede van Billy
Graham rondkijkt, zult u die
vraag ten dele beantwoord zien.
Velen van de meer dan honderd
„wegwijzers", die dan als eer
sten zullen gaan staan om
zoekenden de weg te wijzen,
waren vorig jaar, in het Olym
pisch Stadion te Amsterdam,
zelf zoekers. Op de kaart, die
zij ontvingen na hun aanmel
ding als nazorger, lazen zij
(enigszins methodistisch)„Wan
neer vond u de Here Jezus?".
En zij vulden in: 22 Juni 1954.
Dat was de avond van Billy
Graham's optreden!
Het is onjuist het „succes" van
een beweging als die, welke
Billy Graham ontketend heeft,
af te meten aan cijfers of aan
tallen. De vrucht van de predi
king laat zich immers zo niet
aanduiden.
Veel belangrijker is, dat uit de
samenkomsten van vorig jaar in
Nederland tal van bijbel-studie
kringen ontstaan zijn, die zich
tot op heden bezig houden
met het naarstig bestuderen
van Gods Woord. Tal van pre
dikanten, die de bijeenkomst in
de Lutherse kerk bijwoonden,
zijn zelf dergelijke clubs be
gonnen of zij openden ze op
aandrang van hun lidmaten.
Het contact met de predikanten
is trouwens zeer bemoedigend
geweest. De meesten van hen,
die aangeschreven werden in
verband met de mededeling van
iemand, die op de Graham-
avond van vorig jaar naar voren
kwam, dat hij tot de „parochie
van de dominee hoorde", hebben
gunstig gereageerd op de brie
ven. Waar dat niet geschiedde
speelde de vacantie het Graham-
comité parten.
Er zijn ook een groot aantal bijbel
cursussen door het comité zelf
gegeven. Van de 900, die zich
vorig jaar meldden, zijn er
thans 240 overgebleven, die nog
steeds studeren en die dus tot
de „verst gevorderden" ge
rekend kunnen worden. Voor
zover men op dit terrein althans
van „vergevorderden" spreken
kan.
Er zijn er ook, die dusdanig zijn
opgevangen, dat ze in eigen
kring actief konden worden.
De grootste blijdschap bereidde
een Amsterdamse mevrouw het
comité, toen zij meldde, dat zij,
vorig jaar tot het inzicht geko
men dat haar leven anders
moest verlopen, belijdenis ge
daan had en gedoopt is en dat
haar man, die weliswaar doop
lid was. maar „er weinig aan
deed" ook tot belijdenis was
gekomen.
Het vijfduizend stemmen sterke zang
koor zal vanavond in het stadion
„Er zijn geen grenzen aan Jezus1
macht" zingen. Dit lied is geschreven I
door de cowboyzanger Stuart
Hamblen. Stuart wilde nimmer iets I
van de kerk weten. Hij was populair, f
zijn liedjes stonden no. 1 op de Ame-
rikaanse ,JIit-Parade"; hij had ren-
paarden die overal prijzen wonnen;
uiat verlangde hij nog meer? Zijn
vrouw was een Christen, die jaren-
lang voor hem heeft gebeden en z(j
slaagde er eindelijk m hem mee te
nemen naar een samenkomst wan I
Billy Graham. Die avond zag hij de
leegte van z\jn leven en midden in
de nacht belde hij Graham op in zijn
hotel en vroeg om een persoonlijk i
gesprek.
Een paar dagen later ontmoette hij een
vriend uit Hollywood, die zei; „Zo,
Stuart, ik heb gehoord dat j\j ook al
fijn bent geworden". En Hamblen
antwoordde, „Yes, it is no secret,
what He can do for me He also can
do for you." (Ja, dat is geen geheim.
Wat Hij voor mij gedaan heeft kan
Hij ook voor jou doen). „Dat 's een
mooie titel voor een nieuw liedje",
spotte de man. Juist deze woorden
lieten Stuart niet los. Dezelfde avond
nog schreef hij de woorden en mu
ziek van één van de meest gezongen
geestelijke liederen van de laatste
tien jaren.
Het werd in het Nederlands vertaald
en toen het indertijd gezongen werd
in de Ahoyhallen in een samen
komst van „Rotterdam voor Christus"
hebben velen het in hun harten mee
naar huis genomen
die Billy Graham trouwde
(Vervolg van vorige pagina)
NAAR THIBET?
Ruth Bell had van jongsaf
langen naar Thibet. „Ik was
van, dat God mij naar Thibet zou zen
den, wanneer ik mijn leven aan Hem
overgaf. Ik wilde naar de wildernis van
Thibet om Zijn zaak te dienen. Ik ver
telde God, dat ik zendelinge wilde wor-
ongetrouwd wilde blijven." Ik
nooit bij stil gestaan dat God
andere plannen met mij zou hebben dan
ik droomde."
Over de leiding van God heeft Ruth
Bell dikwijls in haar leven moeten
nadenken. Ook toen zij Billy Graham
voor het eerst ontmoette. Toen zij
kennis met hem maakte, wist zij
middellijk, dat zij van hem hield. „Het
liefde op het eerste gezicht. Hij
vertelde mij, dat hij van mij hield
maar ik vroeg mij af hoe een' Thibe-
taanse zendelinge ooit een Ameri
kaanse evangelist zou kunnen trou
wen." Billy Graham vertelde haar,
dat zij God had te dienen als zijn
vrouw. Ruth vroeg bedenktijd. „Toen
hoorde ik Billy voor het eerst pre
ken. De kerk was klein en er was
een handjevol mensen een twintig in
totaal, niet meer. Maar Billy sprak
voor hen op dezelfde manier zoals
hij eens had gesproken voor vijf
zeventig duizend mensen. Toen hij
hen uitnodigde hun leven aan Chris
tus te geven, stonden er drie jonge
mannen op. En ineens wist ik: het
kardinale punt wgs niet hóe Billy
preekte, maar wat hij preekte."
HOUD JE VAN HEM?
Er viel een strijd te strijden. Wat
wilde God van haar? Haar zuster open
de haar de ogen
„Zij vroeg mij: Houd je van hem?"
Ja", zei ik. „maar Thibet. Je weet, dat
ik plannen heb om terug te gaan. Als
God mij hier in Amerika heeft gebracht,
weerwil van de oorlog, als Hij mij
staat stelt colleges te volgen, zou Hij
mij dan ook niet leiden naar het zen-
dinjosveldMijn zuster antwoordde: „Ja
God heeft jou geleid, naar de school,
door de bombardementen heen, door al
les. Maar heb Je er wel eens over na
gedacht, dat Hij je hier heeft gebracht
om Billy Graham te ontmoeten? Hij
bracht jullie bij elkander, hij bracht
jou naar hier om de vrouw van Billy
Graham te worden. Toen begreep ik
het"
In de zomer van 1941 schreef Ruth
ell aan Billy Graham, dat slj met hem
wilde trouwen. Zij trouwden in Augustus
1943 in de Presbyteriaanse kerk in
Montreal. Billy Graham wat toen pre
dikant in een kleine gemeente. De eer
ste maanden waren voor Ruth moei
lijk. „Het koken was in het begin een
nachtmerrie voor mij en gelukkig, dat
Billy van Chinese gerechten hield en
dat we een goed Chinees restaurant ont
dekten."
Ruth Mc Cue Bell is moedig, resoluut
bovenal is zij alleen vrouw en haar
plaats als de echtgenote van een evan- i
gelist heeft zij ten volle begrepen. Zij
begreep, dat Billy Graham niet de man
was om zijn leven lang in één plaats
te staan. Zij wist, dat 'het niet lang zou
duren of hij zou op pad gaan om het
Evangelie te brengen aan ieder, die het
wilde horen. En zij had er vrede mee
„ik was de vrouw van een evangelist", f
een keer kwam Billy Graham te-
rug van een bezoek aan Chicago. „HIJ
had daar gesproken met Torrey John
son, het hoofd van de Youth for Christ I
Ik was er helemaal niet verbaasd over
te horen, dat Johnson een voorstel had j
gedaan. Geef je het pastoraat op? vroeg
ik hem. Ja, zei hij, wij baden samen,
wij baden alleen, onze vrienden baden.
Toen nam Billy het aanbod van de
Youth for Christ aan."
REIZEN EN TREKKEN
Toen begon het leven van reizen en
trekken, het leven van de evangelist I
in de ware zin van het woord. Ruth Bell
trok mee, steunde haar man in zijn
werk, bad met hem voor het begin van
de meeting en bad alleen voor Billy en
zijn werk en voor allen, die van dicht
bij of van ver af varen gekomen om te
luisteren naar de boodschap, die haar
man doorgaf. Zij trok met hem over i
zeeën. Zij was met hem in Engeland,
toen zijn boodschap tienduizenden be
roerde. Later, toen zij moeder was ge
worden en vooral toen de baby klein
was, was zij gedwongen thuis te blijven.
„In die tijd leerde ik, hoe ik als moe
der had te zijn. Ik was volmaakt ge
lukkig. Maar Billy schreef mij, dat ik
naar hem toe moest en mij bij het team
moest voegen, omdat hij mij nodig had.
Ik protesteerde ik had allerlei be
zwaren; ik kon niet weg, de baby is te
klein, ik kan niet alles in de steek ls-
ten. Maar ik wist ook. dat Ik wilde."
Ruth Mc Cue Bell is een vrouw s's
millioenen vrouwen in de wereld, een
moeder van kinderen, die haar plichten
kent en die haar man terzijde staal
zijn werk. „Wij doen alles samen, wij I
"n, dat we elkander nodig hebben.
s in ons leven nooit een bijzondere f
dag geweest. Elke dag is fascinerend j
voor ons. Het mooiste immers dat een
mens kan doen is praten met mannen
en vrouwen over Christus en het Indruk
wekkendste is dan te zien, dat levens
veranderen door de kracht van God."
Levena veranderen door de kracht Gods, j
levens, die weten dat zij geleid wor-
den door God, levens, die zich overge
ven aan God voor altijd, die weten in j
de wereld een taak te hebben ten aan
zien van anderen, die de vreugde gaan
leren kennen in weerwil van alle moei- l
lijkheden. Christenen, blijde mensen,
die zoals Ruth Mc Cue Bell eens zei- I
■- weten dat het hun plicht is elke 1
dag opnieuw zo blijmoedig als mogelijk
is het leven in te kijken.