De waarde van een Ziel Ruth Mc Cue Bel], (door dr. Billy Graham) EN Hij riep de schare, neme zijn kruis op e liezen zal om Mijnentwil zijn ziel schade ie lijden? Want wat zou een mens kunne schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des z\jns Vaders, met de heilige engelen. zijn discipelen, tot zich en zeide tot hen olge Mij. Want ieder die zijn leven zal om des evangelies wil, die zal het behn. ndien iemand achter Mij wil komen, die verloochent zichzelf en llen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven ver- Ti. Want wat baat hel een mens de gehele uereld te winnen en aan in ruil voor zijn leven? Want wie zich voor Mij en voor Mijn woorden zal zich ook voor hem schamen, uanneer Hij komt in de heerlijkheid Ik wil u het beeld voor de geest roepen van Jezus op het ogenblik dat hij juist vier duizend mensen heeft gevoed met een paar broden «n enkele visjes. Die mensen hadden zich op het gras I neergezet: ze hadden honger en ze hadden niets om te eten bij zich. Jezus nam het brood, brak het en zegende het en er was eten genoeg J voor allen. I Dit alles zagen de Farizeeën en de Saduceeën en zij schrokken er van. Ze waren verbaasd en j werden zenuwachtig. Ze begonnen met Hem te twisten en probeerden Hem met geraffineerde vragen in een hoek te drijven, zodat Hij geen antwoord meer zou weten. Maar Jezus weet altijd het antwoord. Er is geen probleem zo onoplosbaar of Hij heeft er een antwoord op; er is geen I moeilijkheid zo groot of Jezus kan u helpen. En na dat twistgesprek vroeg Hij aan Petrus: „Wie zeggen de mensen dat ik ben"' Petrus" antwoord kwam: I „Gij zijt de Christus". Daarop kwam de korte toespraak waaruit de tekstwoorden zijn genomen. Ik kan hier I niet alle punten uit die toespraak behandelen. Slechts i op een paar woorden kan ik de nadruk leggen. Jezus heeft gezegd: „Als gij u hier op aarde voor Mij schaamt, dan zal Ik Mij voor u schamen als Ik sta voor Mijn Vader in de hemelen." Op dit ogenblik zijn er duizenden mensen die dit le zen, die binnen tien jaar door de dood zullen zijn weg- I genomen: dan zullen zij van aangezicht tot aangezicht staan met God. En Jezus zegt (wees niet boos op me: ik heb het met gezegd, Jezus zegt het), dat als u zich 3) aarde voor Hem hebt geschaamd, dan., ja dan.. ebt u zich voor Hem geschaamd? Op kantoor, in de fabriek, op school? Als dat zo is, als u Hem in de steek hebt gelaten door uw bedrog, door uw boze plannen, door uw leugens, door uw slechte gedachten, door uw geroddel als ge Hem in de steek hebt gelaten door Zijn naam ijdel te gebruiken, dan zal Jezus zich voor u schamen als Hij en gij staan voor Zijn Vader in de hemelen. i Laat ik u dit zeggen: niet één mens voor wie Jezus zich bij het oordeel schaamt, zal in de hemel komen. Niet één! Want de enige manier om in de hemel te komen is het geloof in Christus door Gods genade, door I het middelaarswerk van Christus aan het kruis; van 1 Christus die nu als een hogepriester staat voor God de Vader. Hoe heet u? Jan Jansen? Goed. ik neem maar een naam. Het mag ook Piet Kareisen zijn of Kees de Bruin, i Dan wordt de naam Jansen af geroepen en ge verschijnt voor God. Daar staat ge met een rood gezicht vanwe- I ge uw vele zonden. Ge bekent die zonden., en de eni- ge manier waarop ge de hemel zult kunnen binnengaan is dat Jezus dan opstaat en zegt: „Jansen heeft zich j op aarde nooit voor Mij geschaamd. Hij is gered door Gods genade." Als ge zo voor God staat, dan moet Jezus uw voorspraak zijn dat is de enige weg naar de hemel, wie u ook bent. Sommigen van u hebben zich hier op aarde voor Hem geschaamd. Dat is een ernstige zaak, lezers. Wij spe len met godsdienst. Wij liefhebberen met godsdienst. We nemen het nogal gemakkelijk op. Maar hieraan herinner ik u: sommigen van u zullen binnen het jaar voor Gods tFoon verschijnen en anderen binnen vijf jaar en anderen binnen tien jaar. Hoe staat u er voor? Bent u er zeker van dat uw zonden zijn vergeven? Dat u naar de hemel gaat? Bent u er zeker van dat u ge reed bent om God te ontmoeten? Weet u zeker, dat u 1 zich niet voor Hem geschaamd hebt hier op aarde? Hebt ge het altijd opgenomen voor Jezus Christus? Ik smeek u, maak het nu, vanavond nog in orde voor de nacht is gedaald. Geef uw leven aan God. De Heilige Schrift zegt nog meer in de tekst die we hebben aangehaald: „Wat baat het een mens de gehe le wereld te winnen en aan zijn ziel schade te lijden?" Hier zien we dus dat een ziel met de hele wereld wordt vergeleken. Het is haast onmogelijk dat te be grijpen: de hele wereld. Ge kunt de hele wereld door reizen, ge kunt alles over de wereld lezen, ge kunt he- de encyclopaedieën van a tot z uit het hoofd leren dan nog weet ge niet wat „de hele wereld" is. „De he le wereld" houdt in alles wat daarin is: alle mineralen, de gehele handel, alle zaken, alle rijken, alle geloven, i alle regeringen, alle pleziertjes, alle macht, alle ach ting, alles! Maar Jezus zegt: „Al had ge alle olie van Perzië en Arabië, alle macht van het Kremlin, alle ge- noegens en pretjes die aan de Rivièra te vinden zijn dat alles bij elkaar is nog niet één ziel waard. Kunt u zich dat voorstellen? I. De ziel is eeuwig Ik weet het; er zijn er velen onder u die hun zielen hebben verkocht terwille van een kleine sensatie, een klein „pretje", een kleine zonde. Lezers, er is iets ver keerd met ons gevoel voor .waarden. Wij besteden al onze tijd en al onze energie aan het lichamelijke, het materiële. Maar we kunnen mooi zijn als een filmster, we kunnen sterk zijn en gezond als een athleet we kunnen zelfs keizer zijn of dictator we kunnen mach tig zijn en rijk, het maakt allemaal geen verschil: bin nen afzienbare tijd komt de strenge maaier ook u ha len. De Bijbel zegt dat uw leven is als de bloem die afvalt en als het gras dat verdort. Het gaat voorbij. Maar de Bijbel zegt ook dat uw ziel eeuwig is. Die leeft door, millioenen en millioenen jaren., eeuwig. Nu zegt u wellicht: „Billy, dat is alleen maar een vermoeden, een veronderstelling. Ik denk niet dat ik dat kan geloven!" Dat is uw goed recht. U kunt gelo ven wat u wilt. Ik ben hier alleen maar om u te ver tellen, wat de Bijbel zegt. De Bijbel zegt dat uw ziel eeuwig is. Welnu, uw ziel heeft, net als uw lichaam, bepaalde eigenschappen, noem ze zintuigen. In uw ziel zetelt het het begrip. Dat is dat gedeelte van u dat oordeelt, dat wikt en weegt. Uw ziel is het centrum van de wil die kiest of verwerpt. Uw ziel is het centrum van die aan doeningen, die liefde, verlangen en vreugde veroorza ken of die u doen vrezen en verafschuwen. Daarnaast is de ziel ook het centrum van het geheu gen, dat het ons mogelijk maakt kennis te verzamelen en waar ideeën geboren worden. En dan is de ziel ook het centrum van het geweten, dat oordeelt en recht spreekt over alles wat we zeggen, doen of denken. Met andere woorden: uw ziel is uw eigenlijk ik. Ze is dat gedeelte van u dat denkt en droomt en herinnert en voelt. En van deze ziel zegt de Bijbel dat ze eeu wig zal leven en van deze ziel zegt Jezus dat ze meer waard is dan de hele wereld. Ge zijt in het bezit van die ziel. U lezer en u leze res. En ook jullie, schooljongens en studenten. Jullie kunnen aan sport doen, zelfs kampioen zijn in het een of ander maar je bent meer dan een lichaam: je bent een onsterfelijke, een eeuwige ziel, die nog millioe nen jaren zal leven. En je bent verantwoordelijk voor waar die ziel leeft en waarheen zij gaat. Dat leert de Bijbel. Daarom zei Jezus tot Nicodemus: „Voorwaar, voor- WafJ zeg ik tenzÜ dat iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien." Jezus zegt dat uw ziel blind is omdat ze geen contact heeft met God. Daarom voelen sommigen van u zich teleur gesteld en bedrogen en gelooft u het wel. Dat komt om dat ge de Bijbel met leest; omdat ge niet bidt; omdat ge eigenlijk niet van geestelijke zaken houdt. Daarom voelt ge u niet erg op uw gemak als ge preken leest zoals deze, die u Gods woord voorhouden. Daarom zegt Jezus: „Een mens moet wederom geboren worden wil hij het Koninkrijk van God kunnen binnengaan!" Ge zult dat niet kunnen als uw ziel niet levend is gemaakt door contact met God door Jezus Christus. Zijt ge al^ wedergeboren? Zijt ge er zeker van? Is er al een ogen', lik in uw leven geweest, waarop ge weder geboren zijt? Want wedergeboren., dat betekent dat uw ziel levend is geworden. Dat betekent dat er een ogenblik is geweest dat Christus kwam en u een nieuw leven heeft gegeven. Een ogenblik waarop ge begon de dingen van God te houden en de dingen der zonde te haten. Is dat ogenblik er al geweest? U zegt: „Wat bedoel je toch, Billy? Bedoel je de een of andere diep emotionele ervaring in mijn leven?' Dat is niet noodzakelijk. Het kan emotioneel geweest zijn maar het behoeft niet. Er zijn mensen zoals mijn vrouw, die zich niet precies de tijd of de dag kunnen herinneren, maar toch is er een ogenblik geweest naar mijn overtuiging door het bestuderen van de Bij bel waarop ze overstak van dood naar leven. Want ze leeft en ze getuigt dat Christus in haar leeft. En ze toont de wereld dat ze wedergeboren is. Laat ik u dit zeggen: „Als ik u was zou ik geen risico willen ne men. Ik zou er zeker van willen zijn dat ik Christus ontvangen heb. Dat mijn leven veranderd is. Dat ik wedergeboren ben." Luister: er zijn er onder u die den ken dat ze wedergeboren zijn en ze zijn het niet. Om dat bij het wedergeboren zijn die drie „zintuigen van de ziel" zijn betrokken. Welnu, velen van u zijn alleen maar „verstandelijk bekeerd". Ze zijn blij dat ze kerklid zijn. Niemand in een stad willen leven waarin geen kerk was. Zo nu en dan gaan ze ook naar de kerk. Soms met Pasen, soms od Kerstmis en ze nemen hun kinderen ook mee. Ze geloven in de Kerk. Ze geloven in de Bijbel. Ze ge loven in God. Is dat dan niet genoeg? Mijn antwoord is: U zult zeggen: „Maar Billy, ik geloof in Jezus, is dat niet genoeg?" Nee dat is niet genoeg. U antwoordt misschien: „Maar Billy, wat is dat nu voor ge praat?". Mijn antwoord is: „Dat is alleen maar ver standelijk geloof". U gelooft en u zegt het ook dat gods dienst een goed ding is en dat de Bijbel een goed ding is en dat de kerk een goed ding is. Maar geloof me toch, lezers, dit allemaal is werkelijk niet genoeg. Dui zenden mensen zijn verstandelijk bekeerd maar ze zul len nooit naar de hemel gaan. En er zijn er ook dui zenden, die zich twintig of dertig jaar geleden wel eens „gegrepen" hebben gevoeld door de een of andere er varing en die menen dat het nu wel goed is voor de rest van hun leven. Maar hun leven vandaag getuigt er niet van dat ze wedergeboren zijn. Zij hebben sinds dien geen enkel contact meer met God gehad. Ze lezen de Bijbel niet; ze bidden niet; ze vertrouwen niet op God. Dat is niet genoeg. Dan is er nog iets. Een mens is niet werkelijk be keerd tot Jpzus Christus tenzij zijn verstand zich be keert; dan zijn zijn gevoelens ook zó, dat hij Christus lief heeft met heel zijn hart. Tussen dat verstand en die gevoelens echter ligt nog iets anders en dat is wat wij de wil noemen. Vergelijk deze drie maar met drie kabouters; drie van die kleine mannetjes met punt baardjes en scherpe ogen. De een is het verstand, de ander is het gevoel en dat mannetje in het midden is de wil. Het verstand zegt, dat het goed is je leven aan God te geven. Het gevoel zegt, dat het heerlijk is een Heiland te hebben. Maar de wil die er tussen in staat, heeft zijn wenkbrauwen gefronst en er is boosheid in zijn ogen. Weet, dat het uiteindelijk de wil is, die beslist. Alleen maar als u wilt, buigt u uw knieën voor God. Alleen maar als u wilt, kunt u geloven dat uw monden verge ven zijn. En dan, maar ook alleen dan, hebt u het recht u zelf een kind van God te noemen. En een kind var. God is een Christen. Er zijn ér onder u honderden, die zich- nooit aan God hébben willen overgevenwier zielen nooit contact met God hebben gehad. En dat moet, wilt ge bezield zijn door de geest van God. Ieder van u moet zeggen: „Ik wil! Ik wil mij overgeven! Ik wil mijn leven geven aan Christus!" II. Ook de. Satan heeft belangstelling De ziel is zo waardevol omdat de satan er belang stelling voor heeft. De Bijbel zegt, dat de duivel ge- interesseerd is in uw ziel. Denk maar aan Adam en Eva. Ze waren nog maar net in het paradijs toen de satan zich al met hen ging bemoeien. De duivel is bereid om voor iedere ziel de strijd aan te binden. Terwijl u dit leest, probeert hij uw aandacht af te leiden. En als u klaar bent met lezen, wil hij er met u over gaan praten. En zijn gevaarlijkste wapen is, dat hij u zegt, dat er nog tijd genoeg is, dat u geen haast behoeft te maken. Want de duivel weet heel goed wat er in de Bijbel staat, nl. dat het nu de tijd is. Dat u vandaag een beslissing moet nemen. De duivel weet, dat u er misschien nooit meer zo dichtbij zult komen als nu. En hij weet ook, dat uw ziel waardevoller is dan al het andere op de wereld. Daarom vecht hij om uw ziel. Ik smeek u: laat de duivel niet de overwinning beha len. Geef u vandaag nog over aan Christus! III. Gods bemoeienis met de ziel Ook God weet hoe waardevol uw ziel is en daarom strijdt ook Hij voor uw ziel. Deze preek is een onder deel van deze strijd. Ik weet niet hoeveel mensen dit zullen lezen God weet het want het is een onderdeel van zijn plan. Hij vecht voor uw ziel, omdat Hij weet dat ze waardevoller is dan alle rijkdommen ter wereld tezamen. Telkens weer nodigt Hij u uit om tot Jezus te komen en Zijn Heilige Geest is er altijd op uit uw wil te breken, zodat u gaat zeggen: „Ik wil Christus lief hebben en dienen. Ik wil, koste wat het kost, mijzelf zonder schaamte geven voor de dienst van Christus." Maar u moet goed begrijpen: het is uw keus! Niet de duivel kan u tot een beslissing brengen. En God doet met anders dan druk op u uitoefenen door de Heilige Geest. Hi] geeft u alle gelegenheid om tot Christus te komen, zoals de duivel doet wat hij kan om u van Christus af te houden. Maar u en u alleen, moet uit eindelijk beslissen over uw eeuwig lot en over wat er ïiet»UILz'el ,zal 8ebsVren Daarbij mag u weten, wat Hem JS "i, ï",™8 de! Vade« 's op hen die Hem vrezen, op hen die hopen op zijn genade om hun ziel van de dood te redden.Dat zegt de Bijbel nu, op dit ogenblik. God ziet u. De hemel ziet u. De engelen kijken naar u en wachten met ingehouden adem om f" wa! tl heshst. In Johannes III lees ik: .Want zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enig. geboren zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft met verderve meer het eeuwige ieven hebbe". God heeft u lief. Voor uw ziel gaf hij Zijn Zoon aan Kefhebf18 ZU°' dat gii H™ IV. Het vreselijke verlies Uw ziel is ook waardevol omdat u haar kunt verlie zen. O. u kunt uw goede gezondheid verliezen, u kunt uw geld verliezen, u kunt uw vrienden verliezen, ja u kunt zelfs uw goede naam verliezen, maar het is alle maal niets vergeleken bij het verlies van uw ziel. Is dat niet vreemd? Enkele jaren geleden was er eens in de buurt waar ik woon, een kind zoek, een kleine jon gen, een zoon van een dokter. Heel de politiemacht cn iedereen die maar helpen kon, kwam op de been. Dui zenden guldens werden uitgegeven o"m dat kind te zoe ken en tenslotte vonden zij hem. Misschien is uw ziel ook zoek. Weet u wat er gebeurt als ge sterft, zonder dat uw ziel verbonden is met God? Dan gaat u de eeuwigheid in. voor altijd en altijd verstoken van Gods tegenwoordigheid. Nu zegt u mis schien: „Wacht nu eens even Billy. loop nu niet zo hard van stapel, want zoals wij zijn er nog wel millioenen mensen. We doen hier op aarde toch nog tamelijk goed ons best. Misschien komt het toch nog wel in orde!" Wij hebben rare ideeën over wat het betekent als een ziel verloren gaat. Maar zover ik weet, is er geen plaats in de Bijbel te vinden waarop die ideeën ge grond zijn. Ik lees in de Bijbel dat ge dan in eeu wigheid van God verlaten zult zijn. Geheel alleen in de QVERAL waar Billy Graham komt, worden stadions en zalen bevolkt door een enorme mensenmenigte. Mannen en vrouwen komen naar hem luisteren De fotomontage hierboven geeft een overzicht van het Londense Wembley-stadion, waar hij tienduizenden toesprak. buitenste duisternis waar wening zal zijn en knersing der tanden. En daarom vraag ik u: geeft uw leven aan Christus en regel voor nu en voor altijd waarheen uw ziel zal gaan. Over de plaats waar de ziel heengaat, die niet verbonden is met God, lees ik in de bijbel vele verschrikkelijke uitspraken. Om u dat te besparen zond God zijn eniggeboren zoon op de wereld. V. Uw ziel is duur gekocht Tenslotte moet u weten, dat uw ziel zo waardevol is omdat er een hoge prijs voor is betaald. Lees maar eens 1 Petrus 1 er op na. Daar staat „dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijge kocht van uw ijdelen wandel, die u van de vaderen overgeleverd is, maar met het kostbare bloed va Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam. Denk aan het gebeurde in Gethsémané. Daar ligt Jezus op zijn knieën. Hij zegt: „Mijn Vader, indien het mo gelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbengaan." Met andere woorden: Mijn God, als er een andere ma nier is om de ziel van Billy Graham of van ieder ander, van alle mensen, te redden, laat deze drinkbeker dan aan Mij voorbijgaan, opdat Ik niet morgen aan het kruis genageld behoef te worden. Maar er was geen andere weg, zilver of goud konden uw verzoening niet bewerk stelligen. Ge hebt gezondigd tegen God, gij en ik en wij allemaal. De straf op de zonde is de dood, de ver banning uit Gods tegenwoordigheid waar geen enkele hoop meer is. Dit was het antwoord van de hemel: zilver of goud zijn niet genoeg, alleen het bloed van Christus kan de zielen redden. Toen antwoordde Jezus: „Niet Mijn wil maar Uw wil geschiede". Daarom liet Jezus Zich de volgende dag aan het kruishout slaan en ging Hij de dood in. Hij wist dat onze zielen meer waarde hebben dan al het andere in de wereld. En dat de Schrift zegt: „Hem die geen zonde gekend heeft, heeft God zonde voor ons gemaakt opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods door Hem". Jezus stierf aan het kruis opdat onze ziel meer waard is dan alles ter wereld. Wat kan een mens geven in ruil voor zijn ziel? Wat baat het de mens hele wereld te winnen en zijn ziel te verliezen? Bedenk goed: ik zou geen uur meer rust hebben als ik niet zeker wist dat mijn ziel gered was. Niemand weet immers wat het komende uur hem zal brengen Lezeressen en lezers, dit is het beslissende uur. Dit i: het ogenblik, waarop u uw ziel kunt overgeven aai. Jezus. Laat Hem uw Heer en Meester zijn en Heiland. Laat Hem uw ziel bewaren en als u over een paar jaren of over een paar maanden of over een paar dagen voor Gods aangezicht zult verschijnen, weet dan dat Jezus Zich niet voor u zal schamen. U hebt Hem ont vangen: u bent Hem gevolgd: u hebt gestaan voor Gods|2r zaak, dan bent u klaar om God te ontmoeten. Uw zon-| 1 den zijn u vergeven, u hebt vrede en vreugde nu en voor jfl de rest van uw leven. En het geluk zal uw deel zijn in uw leven. En dat kunt u nu op dit ogenblik berei- H9 ken. U zegt misschien: „Maar Billy. ik ben al een kerklid, wat moet ik dan doen?" Ik weet het: er zijn honderden kerkleden die dit lezen maar wat u nodig hebt, is Christus te ontvangen. Ik vraag u nu op dit ogenblik' niet om naar een bepaalde kerk te gaan en ik beveel geen bepaald kerkgenootschap bij u aan. Alleen dit: j Zorg er voor zeker te weten, dat uw ziel gered is en dat u naar de hemel gaat. Zorg dat u dat weet, nu nog. vanavond voor dat de nacht komt.. BILLï gRAHAM Ruth. In Schol- land gebruikte \an zijn geliefde de vrouw die Billy Graham trouwde E dug wa, in Tnn® Koing Pu verlopen als alle dagen ver liepen, kalm en zonder emotie. Maar die nacht was het onrusti ger dan ooit tevoren. Van heide kanten knetterde het geweer vuur heviger. De wachten in het dorp gaven geregeld hun salvo's af om de plunderaars te laten we ten, dat zij waakzaam waren. En ook de bewoners lieten zich niet onbetuigd in het vuren. Mevrouw Bell gluurde over het erf en zag in het maanlicht het lage ge boomte, dat het huis omgaf maar dat geen beschutting kon bieden tegen de kogels van de bandieten. Plotseling verscheen een donkere gedaante op het erf. Mevrouw Bell hield haar adem in. Een ogenblik flitste haar de gedachte door het hoofd, dat de rovers, wie weet in hoe een groot aantal, waren opge drongen, maar zij zag, dat een van de wachten zich had teruggetrok ken. In de veronderstelling, dat de kinderen door Jiet vuur wak ker zouden zijn geworden en bang wareri ging zij naar de slaapka mer. „Er is niets om bang voor te zijn", riep zij opgewekt. In de duisternis leken Ruth's ogen gro ter en het was alsof zij ook ern stiger keek dan anders. „Het kan wel zijn, dat je wat meent te zien, maar heus er is niets, wees maar niet bang „Wie is er dan bang?", vroeg Ruth aan haar moeder. Later zou Ruth Bell zeggen: en het was waarheid, wij kunnen ons niet herinneren ooit bang te zijn geweest. Ik geloof dat als er werkelijk gevaar w, je pas de tegenwoordigheid van Christus om je heen voelt." De Amerikaanse Journaliste, Faith Cox Baiby, die aan Ruth Mc Cue Bell, de vrouw, die met Billy Graham trouw de en haar leven begon in Tsing Kaing Pu, een dorp zo'n driehonderd kilome ter ten Noorden van Sjanghai, waar haar vader zendingsarts was. een serie artikelen heeft gewijd (,,er is over haar veel te weinig geschreven"), heeft dit voorval vooral aangegrepen om èèn zijde van mevrouw Graham te belich ten, nl. dat zij door haar geloof i Christus niet bang is en toont moedi te zijn. in die gevallen, waarin moe „EVACUEER ONMIDDELLIJK" zij volkomen de Zuidelijke Spoorweg in handen. De Bells schilderden een reus achtige Amerikaanse vlag op het dak, zonden een telegram naar de Veren. Staten met het verzoek Tokio in te lich ten, dat dit huis in Tsing Kaing Pu neutraal gebied was. Er "bleef de Bul!s verder niets over dan te wachten. Een maand lang hoorden zij niets. Toen be gon Ruth haar koffers te pakken voor de terugtocht naar haar school in Whea- ton, die in Augustus zou beginnen. Er kwam een telegram. Het was kort. maai de inhoud liet geen twijfel over de err.-t van de toestand bestaan. Het was af komstig uit Sjanghai en het lu dde: „Het Kanaal is gebombardeerd op net knooppunt van de Jangtse. Ik advise r u van uw reis af ta zien. Het Is onmo gelijk Sjanghai te bereiken." Wat is on mogelijk? Ruth ging door met het pak ken van de koffers. De reis naar Sjar - hai was al geboekt en moest doorgaan. De familie Bell hield familieraad <ni te bespreken wat haar te doen stona. Er kwam weer een telegram. Het Ame rikaanse consulaat te Sjanghai seinde: „Evacueer onmiddellijk." De famil.e Bell pakte overhaast wat bezittingen, waaraan zij sterk gehecht was, in een koffer en ging op weg. Maar op weg naar veiliger oorden achterhaalde haar nog een telegram: „Let vooral op Ja panse vliegtuigen." NIET BANG ..IV was niet bang," vertelde Ruth Bell aan Faith Cox Baily, „niet omdat ik zo dapper was, maar omdat ik wist, dat Christus mij In mijn narigheid met alleen zou laten. En dat wiaten we a!le- Ruth Mc Cue Bell werd geboren in Juni 1920. Haar jeugd was als die van andere kinderen („ik maakte dikwijls ruzie met mijn zusjes") alleen met ent verschil, dat zij haar eerste levensjaren doorbracht in een vreemd land. „Wij werden grootgebracht op het zendings- veld, maar moeder wenste, dat ve er niet uit zouden zien alsof we ons moes ten kleden met de overschotjes van de zendingspakketten." Zij woonde in een huis, dat in niets geleek op een Ame rikaans huis. Het was in Chinese stijl gebouwd. Aan de jeugdjaren van Ruin Bell zitten geen prozaïsche kanten. Het China van de twintiger jaren, altijd even onrustig, leende zich daarvoor niet. Maar het bracht haar wel jong in contact met K:vaar en het leerde haar, toen zij in oord-Korea schoolging, te scheiden van allen, die haar lief en dierbaar waren. En dit laatste kwam haar vooral van pas, toen zij met dr. Billy Graham trouwde en zij dikwijls alleen was. Maar het gevaar en het scheiden van familie leden verdiepte ook haar geloof, het ge loof in Jezus Christus, van wie zij al vroeg wist, dat Hij haar leven leidt. GELOOF IN CHRISTUS Over haar geloof in Christus ver telde zij eens: „Toen ik pas in Korea op school ging had ik heimwee. Ik verlangde naar China, naar zijn vel den en zijn zonsondergangen. Korea is mooi, maar ik kon er niet wennen. En in al mijn brieven naar huis stortte ik mijn hart uit. Ik uias er zeker van dat God wilde, dat ik terugkeerde naar China. Ik was er zeker van, dat ik de Kerstvacantie niet in Korea zou doorbrengen en ik had m\jn weg al uitgestippeld: met de reis zou ik naar het zuiden gaan. naar Japan met een veerboot en verder met een stoomboot naar Shatighai. Toen schreef moeder mij plotseling, dat zij in de kerstva cantie naar mü toe zou komen en ik was er zeker van, dat zij mij mee zou nemen naar huis. Maar toen moeder kwam zei zij: Luister eens Ruth, je zegt, dat het Gods leiding is als we je meenemen naar China. Maar zolang wij verantwoordelijk voor je zijn, leidt Hij ons, ook wat jou betreft. En Hij leidt ons niet in die zin, dat jij straks met ons meegaat." God leerde Ruth Bell vele lessen. Hij had een plan met haar en „dat wist ik. Zolang ik mij kan herinneren, wist ik dat Christus was gestorven voor de zonden van de wereld. Ik had Hem lief en ik had mijn leven in Zijn handen gegeven. Maar in mijn eerste school jaar kwam er twijfel in mijn hart. Ik was een Christin, maar hoe meer ik nadacht over Gods heiligheid, te meer voelde ik mij onwaardig. Ik kon maar met begrijpen, hoe Hij werkelijk voor mij was gestorven, voor mij Ruth Mc Cue Bell in Noord-Korea. En het werd mij hoe langer hoe meer onduidelijker. Het werd een probleem voor mij: Ik kon er niet van slapen. En op een avond sprak ik er over met mijn zusje. „Kan je niet begrijpen, dat Christus is ge storven voor de zonden van de we reld?". vroeg ze „Ja." zei ik. „maar niet. dat Hij dat heeft gedaan voor mijn zonden." Toen zei ze: „Lees nu een» Jesaja 53 en vul dan Je eigen naam in. En ik las: voor Ruth's over tredingenen plotseling begreep ik het." Zie volgende pagina

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 7