Johannes de Doper» in de Franse hoofdstad Eenvoudig en indringend Een weg naar de ander I iterst enthousiasme en uiterst scepticisme Ergernis en waardering bij het optreden van Billy Graham in Parijs Door dr. N. J. Hommes Honderden protestanten in Frankrijk, vooral in Parijs en omge ving hebben zich maanden voorbereid voor het optreden van Billy Graham in de grote Velodrome d'Hiver, dat plaats gevonden heeft in de week van 59 Juni en nu dus weer tot het verleden behoort. In de protestantse week- en maandbladen kon men de maanden vooraf telkens lezen over samenkomsten van voorbereidende comité's en gelovigen uit verschillende denominaties voor arbeid en gebed. Uit de voorafgaande voorbereidende acties en gebedssamenkomsten, waarvan men gedurig kon lezen, kwam men diep onder de indruk, omdat onze Franse geloofsgenoten zich wel bewust waren van het feit, dat het een hachelijke onderneming was om in een stad als Parijs de Amerikaanse evangelist Billy Graham, die geen woord Frans verstaat en in heel zijn simpel en ongekunsteld spreken, zo radicaal verschillend met de Franse geest is, te laten optreden. Men heeft het toch gewaagd en in ge bed en ernstige voorbereiding zijn optre den als een feit gesteld. Men mag te recht bewondering hebben voor dit ge loofsstuk onzer Franse mede-christenen, want zo ergens, dan wordt wel in Frankrijk bevestigd, dat het Evangelie der Joden een ergernis en der Grieken een dwaasheid is. Men moet ook bewondering hebben voor de innerlijke rust en moed. die de ze jonge Amerikaanse opwekkingspredi ker bezit om Parijs uit te dagen vooi een zo stoutmoedige ontmoeting mei Jezus Christus, als nooit te voren. Wi« zou dit ooit hebben kunnen denken. In de 20ste eeuw in Parijs, stad van licht zinnig vermaak,stad van scepticisme er wanhoop, existentialisme van een Sartre, een getuige van Jezus Christus, die daar avond aan avond optreedt en op een op vallend eenvoudige en ernstige wijze rustig poneert de oude maar geweldige waarheid van de Bijbel over genade Sericht, hemel en hel, redding door, ergang zonder het Kruis. We leven stellig in een wondere tijd en hoe men ook over Billy Graham en zijn methode en aanpak van evangeli satie moge denken, één ding staat m.i. toch wel onaantastbaar vast, dat we in Billy Graham een getuige van Jezus Christus hebben, zoals er maar enkelen in iedere eeuw verschijnen. De zaak. die hij met een overrompelende eenvoud verdedigt, de boodschap, die hij met een vaste overtuiging brengt, zij zijn de onaantastbare credentietroeven Zender. Ik meen. dat deza jonge Amerikaan midden in onze honende, sceptische en spottende wereld, de woorden van Pau- lua tot de zijne kan maken, als hij de Galaten schrijft: ..Voorts, niemand doe mij moeite aan. want ik draag de littekenen van den Here Jezus in mijn •lichaam". Inderdaad draagt deze Ame rikaanse evangelist als Paulus. zij het dan op een andere wijze, de bewijzen bij zich van een onvermoeide en toegewijde dienstknecht van Jezus Christus te zijn. Billy Graham is ook een dappere sol daat van Jezus Christus, die het waagt om als eens de kleine David enkel maar met de slingersteen van Bijbel teksten de reus Goliath van het moder ne denken en streven tegemoet te tre den. Niet minder was toch zijn optre den in Parijs. Een aanvaarden van de uitdaging van de moderne Goliath, die in zijn waan en hoogmoed van ongeloof d« God van Israel hoont. Parijs ongeloof Dat het optreden van Billy Graham ergernis zou wekken en zeker in Pa rijs, was te voorzien. We herinneren ons, hoe zijn optreden het vorig jaar in Amsterdam aanleiding is geweest tot een uiterst scherpe en felle polemiek tuaaen Van RandwUck en ds. Buskes. Van RandwUck heeft toen immers in de Groene op een uiterst felle, voor vele Christenen zelfs kwetsende wijze, dit he le optreden van Billy Graham als pri mitief en beledigend voor de moderne mens. veroordeeld. Zijn critiek was ver nietigend. Ds. Buskes heeft toen scherp en waardig Van Randwijck van repüek gediend. Als onder Christenen reeds zo n uit eenlopend oordeel is, wat kan men dan van het ongeloof verwachten? Bovendien is en blijft het Evangelie, in welke vorm ook gebracht, een ergernis en aanstoot. Het Is nu eenmaal wel voor da mens, maar niet naar de mens. In Parijs is de ergernis ook niet uit gebleven. Het bekende weekblad „Réforme houdt zich bij monde van zijn hoofdre dacteur Albert Fin et alsook van een medewerker zeer serieus en instructief bezig met de reacties in Parijs. De nabetrachting van Reforme is ener zijds van een welwillende opbouwende critick. anderzijds van een rustige ver dediging tegen onbillijke critiek. Nu Billy Graham vandaag in Rotter dam is. is de Franse nabetrachting stel lig actueel en leerzaam De hoofdredacteur van Reforme be gint met er op te wijzen, dat de ..pu blieke opinie'' alle eeuwen door ge lijk blijft Op Pinksteren in Jeruzalem decreteerde deze ..publieke opinie dat Petrus en zijn makkers dronken waren. Enkele jaren later dreef dezelfde „pu blieke opinie" vriendelijk de «pot met Paulus in Athene. Volgens Réforme heeft een sensatiepers van 1955, over Billv Graham sprekend, de Joden in Je ruzalem en de Grieken in Athene niets te benijden. Zij is nog even verwaand en onwellevend. Boulevardbladencritiek Van de zijde van het ongeloof, Is merkwaardigerwijze het hardst geschreeuwd over schandaal, ge kwetste waardigheid en een zich schamen voor de gelovigen. Re forme geeft de volgende staaltjes van boulevard-critiek: „Uw pro feet is een handelsreiziger. Men sleept God niet op deze wijze naar de marktplaatsen, men ver bindt zijn naam niet met apéri- tifs, zeep en onderlijfjes, men verkoopt hem niet met gebaren van een straatventer en het uiter lijk van een kappersbediende." Réforme dient deze verwaande boulevardcritiek op waardige wij ze en niet zonder ironie van re pliek. Een medewerker schrijft: Johannes de Doper heeft in Parijs gepreekt. Een Johannes de Doper, natuurlijk minder ruw in uiter lijk. die het kameelharen kleed ingeruild heeft tegen een gabar dine jas. de armoede tegen een tamelijk zichtbare welstand. Te Parijs vertaalde Pasteur Blocher de toespraak van de Amerikaanse evangelist. Toch gelijkt Billy Graham op de Do per. volgens Réforme, want zijn predi king is zakelijk dezelfde zowel in zijn oproep: ..Bekeert U". als in zijn vlijm scherpe critiek: „Adderengebroed"! Dit alles is natuurlijk uiterst geschikt om ze kere zelfvoldane journalisten te misha gen. Réforme begrijpt niet. waarom men zo n kabaal maakt over dit optreden. De schrijver, hier aan het woord, heeft er weinig hinder van gehad. Minder in elk geval dan van de geveinsde verontwaar diging van hen, die zeggen, de stijl van Pascal, die ze niet lezen, te prefere ren boven die van Billy Graham. Wel heeft hij enige aarzeling tegenover de propaganda, die op alle muren van Pa rijs de opdringende glimlach van de evangelist heeft geplakt in plaats van het kruis. Maar is Billy Graham een straatventer en handelsreiziger in het Evangelie? Met een fijne Franse ironie schrijft Réforme: „Bij een straatventer koopt men zonder iets te verlangen, door een handige demonstratie en men ontdekt een of andere dag een geperfectionneerde groenten- rasp, een wonderbare spons, waar mee men geen raad weet in de handen te hebben. Zou het zo ook zijn met het Evangelie?" De feiten spreken een andere taal, zo merkt Réforme terecht op. Vijf avon den aaneen heeft Billy Graham een 10.000 mensen getrokken naar de Vélo- drome D'Hiver. waar anders de wieler wedstrijden en bokswedstrijden worden gehouden, daar heeft men nu de Bijbel gelezen en gebeden. Gaan tienduizend mensen 5 avonden aaneen naar een straatventer om zich wat in de handen te laten drukken? Hier moet dan toch wel iets anders aanwezig zijn en dat is ook tastbaar het geval, hetgeen nog bevestigd wordt door het feit. dat ruim 2000 mensen de be slissing namen om meer licht over Je zus Christus te ontvangen. De smalende opmerking in de boulevardcritiek. als zou Billy Graham een religieuze han delsreiziger zijn, wordt op waardige en beslissende wijze aan de kaak gesteld. Réforme merkt treffend op. dat er aan alle Evangelisatiewerk, twee kanten zit ten. een menselijke en een goddelijke kant en het blad verdedigt de Ameri kaanse prediker door er op te wijzen, dat Billy Graham zich diep bewust is van de goddelijke kant. Het getuigt van hem daarover aldus: Billy Graham heeft er zodanig besef van dat hij voor en tij dens elke campagne duizenden mannen en vrouwen in het gebed buigt, een onmetelijke keten van gelovigen in de vier hoeken der wereld, die God gesmeekt hebben voor het welslagen. Hier zijn wij ver van de handelsreiziger. Critiek der beschaafde Cultuurmensen Naast de smalende boulevardcritiek is Billy Graham met zijn optreden ook geattaqueerd door geletterden. Zo is er door iemand geschreven verontwaar digd te zijn. dat hij in het land van Pascal en Pégaq (Frans mystiek dichter 1879-1914, schreef o.a. een drama over Jeanne d'Arc) zulke armzaligheden heeft moeten aanhoren. De hoofdredac- van Réforme merkt ironisch op, dat hij deze verontwaardiging zou delen, in dien de lieden van zijn land zich lieten beïnvloeden door de Bijbel en open stonden voor Jezus Christus. Helaas is dit niet het geval. Daarom is de verontwaardiging ge veinsd en het beroep der beschaafden op Grote Geesten als Pascal en Pégaq er naast. Treffend merkt Albert Finet in Réforme op. dat Billy Graham zijn Bijbel vasthoudt als een soldaat zijn ge- De enige critiek. die deze gelovige en geletterde protestant, vriendelijk en op bouwend geuit heeft op Billy Graham, dat is, dat hij het menselijk intellect niet moet verachten en beter doet zijn mank gaande vergelijkingen tussen we tenschappelijke kennis en kennis van God voor zich te houden. Voorts heeft het besef, dat Billy Graham's me- !n minder geschikt zijn voor het Franse publiek Hij weet niet van ae in druk. die een gedeformeerd Christendom heeft nagelaten. Hij kent de machten van anticlericalisme en van onverschil ligheid in Frankrijk niet nog verergerd door een gespannen politieke situatie. Dat is ongetwijfeld waar. Wat enkele vooraanstaande Franse Protestanten ook als bezwaar voelen, dat is het tekort aan aandacht voor concrete sociale proble- Maar ondanks deze stellig juiste cri tiek, zien zij in Billy Graham een goed instrument van Jezus Christus. Zo denkt ook het bekende weekblad ..Le Christianisme au XX sièole" in het laatste nummer er over. Onder de titel „Volharden" geeft het een heel hoofdar tikel als nabetrachting, het roept de af brekende critici toe: „Doet het dan be ter en wij zullen U volgen". Het blad erkent ronduit op de vraag: Waarom de ze Amerikaan er bij roepen? (een Fransman laat zich niet graag door een buitenlander leren! dat geen Franse dominee of evangelist in staat zou zijn te doen en te bereiken wat Billy Gra ham deed en bereikte. Het eindigt zijn nabetrachting met een aangrijpend appèl aap allen, die zich gemeld hebben voor Jezus Christus. Volhardt nu Volhardt nu. Laat XJ niet op nieuw grijpen door de routine van het bestaan. Leest Uw Bijbel, Bidt, leeft in gehoorzaamheid aan Gods Woord, weest actief in Uw Kerk, Volhardt. Voorts roept dit kerkelijk weekblad predikanten en gemeenteleden op om eveneens te volharden en wel in zorg. voorbede en liefde tot de zoekers van Jezus Christus. Ik meen, dat alle kerken en Christe- en in Nederland en bijzonder in Rotter dam de komende dagen volharden moe- in de voorbede voor deze getuige en geroepene van Jezus Christus en voor allen, die door hem getrokken zullen worden. Moge het er velen zijn! Wij kun nen God alleen maar danken voor de verschijning van deze man. Hij trekt de duizenden, hij maakt de gedachten in veler harten openbaar. Hij is geen straatventer of handelsreiziger in Godsdienst artikelen. Hij is als Johannes de Doper. Hij roept: Bekeert U! Hij zegt ronduit: Adderengebroed! I Hij is als Paulus die overal teri wereld niets anders wil weten dan Jezus Christus en Dien ge-' kruisigd. Dat is het geheim van Billy j Graham. Het diepste geheim is j hier de Heilige Geest, die deze man roept en stuwt. We zien in de wondere verschijning van deze Amerikaan bevestigd het wonder I van Jezus: De geest blaast, waar- j heen Hg wil en ge hoort zjjn ge luid, maar Gjj weet niet vanwaar hg komt of henengaat. Een close-up van Billy Gra ham, tijdens de indrukwek kende samenkomst, vorig jaar in het Olympisch Stadion te Amsterdam (door dr. H. A. Colijn) Ik heb niet het voorrecht gehad Billy Graham te ontmoeten en zelf te spreken; daarom kan ik over zijn persoon niet veel anders mededelen dan wat ik uit persberichten en gesprekken met andere personen, die hem wel persoonlijk hebben ontmoet, kan opmaken. Wel heb ik veel gele- dat deze boodschap recht doet op een eenvoudige zjjn tot je ziel doordrong Enge- in je iets wakker maak- kruistochten land, Schotland, Frank rijk en Duitsland, ter wijl ik zelf het vorige Geest met hem was jaar de grote bijeen- midden komst in het stadion te Amsterdam heb bijge woond, waar ik zeer ge troffen ben geweest door het feit dat zovelen in den lande bjjeen waren gekomen naar het onvervalste woord van God. Billy Graham bracht geen nieuwe boodschap. 't aloude Evan gelie dat hjj ons verkon digde, maar htf deed het op een zó eenvoudige en toch indringende wijze, brengt en indringende wijze, zó dat een ieder, zijns i danks, moet luisteren te wat jaren geslapen dat er van binnen i had. Je voelde dat Gods gaat trillen en gaat ant woorden op de bood schap, die gebracht te, echt voelbaar de ge meenschap der heiligen en de werking van de H. Geest. Ik heb mij nadien 'v-meermalen geërgerd aan te luisteren het „g.uvSm.%^ 20_ vele christenen in geprediktals Hij maar gepredikt wordt Mjjn conclusie is, dat wij dankbaar moeten zijn, dat God wederom een prediker heeft gezon den, naar wie honderd- in-Nederlands bereid zijn zich weer on- geen ster- der de tucht van Gods ontkennen woord te plaatsen «MHM ,Wcit doet het ertoe.... Christus wordt verkondigd (door mr. dr. A. A. van Rhijn) Een enkele dominee of evangelist heeft een beetje jaloersheid in zijn hart: „O God. geef mij ook een kans om zielen voor Jezus te winnen." Er zullen velen beschaamd zijn ge weest: waarom moest deze man uit Amerika komen om hier in ons land van theologen, de boodschap van de Heiland te brengen? Ja, er zullen ook tientallen zijn, die in de meeting van Billy Graham door Jezus zelf zijn aangesproken en die Hem diep in de ogen hebben gezien om nu voortaan te zingen: U kan ik niet missen, U Jezus mijn Heer. En de hemel is vol vreugde. De Here Je zus heeft zijn grote dag wanneer veel verloren mensen thuis komen en ka potte levens genezen worden. O neen, wjj willen niet gaan dis cussiëren over de „techniek" van Billy Graham. Nog altijd is het dwa ze in onze ogen de kracht van God waarmee Hij grote dingen doet. Het blijft een feit. dat een evangelist van het formaat van Lilly Graham niet alle Nederlanders binnen en buiten de kerk bereiken kan. Wanneer Chris tus zelf in het stadion sprak, zou men Hem van alle kanten met cri tiek overladen, critiek uit alle ker ken. ook uit de buitenkerkelijke we reld. De hoofdzaak is of deze grote evangelist de boodschap van Jezus heeft gebracut en zelf instrument wil zijn van de Heilige Geest. Wie durft dit te ontkennen? HEILIG BEZETEN Trouwens, de kracht van Billy Graham is niet gelegen in zijn per soon. welk een charmante figuur hij ook moge zijn, is niet te vinden in zijn spreek-techniek. hoe vlot en boei end hij het moge doen. Ook niet in de wijze, waarop hij de mensen van 1955 aanspreekt, want er zijn in Ne derland evangelisten, die het meer aangepast aan onze tijd met zijn cul tuur doen dan hij. Maar de kracht van hem ligt in het gegrepen zijn. in het heilig „bezeten" zijn door de nood van deze apotte wereld en de uitgestrekte armen van God. Dat geldt niet alken van deze Graham, want hij staat en werkt niet alleen: om hem en naast hem staan de hon derdduizenden. die hem dragen door Billy Graham s gang naar Neder land mag niet daarin uitsluitend zijn effect hebben, dat er mensen tot de Here Jezus komen, neen het moet daarin doorwerken, dat wij allen wor den wakker geschud uit onze kerke lijke en geestelijke dommel. Neder land telt vele christenen, maar wei nig getuigen. Nederland telt veel ker ken, maar weinig kerken die open gebroken zijn naar de wereld. Jezus' armen zijn naar de wereld uitge strekt en Hij doet dit door die kerken heen. maar wjj hebben muren gebouwd, die Jezus aan het gezicht van de wereld onttrekken. Christus wil de Evangelieruiter op het witte paard vooraan laten rennen door de wereld in een nek-aan-nek race met het oorlogspaard en het paard van de dood maar wij zetten het witte paard in de stal van de kerk. Nog begrijpen velen niet. dat wij ons eigen keritgraf aan het graven zijn: een kern die niet getuigt, sabo teert het werk van de Heilige Geest en verdort. Wij kibbelen over film. schouwburg, kaartspel dat velen een werelds be drijf achten, terwijl ze vergeten dat, wanneer wij niet vóór alles het Ko ninkrijk Gods zoeken en het evange lie van dat Rijk verkondigen, wij een door en door „werelds" leven leiden. Billy Graham doet een appèl uit gaan. reoht op ons hart aan. in de naam van Jezus. De Here Jezus, die in onze dagen de mensen ziet slen teren langs de straten, naar kantoor gebouwen en werkplaatsen ziet gaan, hen ziet samendrommen voor bios coopdeuren, is met een oneindig diep mededogen over deze schapen zon der Herder vervuld. Deze zwervers op de rand der eeuwigheid zijn vaak gestorven voordat, ze sterven. Hoe veel levens gaan ér niet dagelijks in Rotterdam, Den Haag vul Uw eigen woonplaats maar in naar de kelder. Meisjes, die het laatste weggeven, jongens wier leven uiteen gerafeld wordt en ergens als wrak hout aanspoelen, nette burgers en brave zakenmensen die nog altijd in de grote vaart van het Koninkrijk van Jezus wegkoersen. De Here Jezus is zeer ontroerd over de mensen, steden en dorpen. Hij is dieper bewoger dar Zarikine, die aan onze ontroering gestalte heeft gege ven in zijn aangrijpend beeld: ge bombardeerde stad. Het enige ant woord op deze nood ligt in het an dere beeldhouwwerk van Zadklne: een nameloos erbarmen. Jezus doet in deze tijd bloemen bloeien op het puin. Hij heelt de kapotte ;evens en werpt de nieuwe aarde open. I.ERF.N LEVEN Verleden jaar heeft Billy Graham voor de BBC de honderdduizenden toegesproken. ^:e dag aan dag zijn werk in het gebed dragen. Dit was ook het diepste geheim van Spur- geon's zegenrijke prediking. Meer teamgeest, meer samenbin ding, meer gebedsgemeenschap. De christenen zelf zullen in de vrij heid en vreugde van de Here Jezus moeten staan. De buitenkerkelijke mens is beu van woorden, hij wil daden zien. Reeds Nietzsche schreef: „Ik zou wel in een Verlosser willen geloven maar de christenen moesten er meer verlost uitzien!" Wij zullen tot feestgangers Gods moeten wor den uit wier leven de grauwheid is weggespoeld, en daarin echte gave mensen, die hebben leren leven. De predikanten en evangelisten zullen moeten leren het evangelie in beelden te vertalen, die de mens van deze tijd aanspreken. Het zware werk kunnen ze nooit alleen doen. Jezus heeft zijn twaalf discipelen bij zich gehouden, hen gevormd, om hen la ter de wereld in te sturen. Waarom verzamelen de dominees niet een kring van bezielde mensen om zich heen tot een zeer sterke \yerk- en gebedsgemeenschap, om samen in de leerschool var Jezus zich te laten zeggen hoe de boodschap aan de men sen van nu moet worden gebracht? Straks kunnen deze mensen stuk voor stuk weer anderen stimuleren en het Evangelie wordt verkondigd. JEUGDWERK Last not least, heel het jeugdwerk moet gericht worden op het missio naire werk. Wjj zullen het onze kin deren met de paplepel moeten inge ven, dat de Here Jezus ook de kin deren uit buitenkerkelijke gezinnen zoekt Veel jeugd- en catechisatie- werk van vandaag verzandt en wordt steriel omdat het niet doorstoot op het hart van de wereld, terwijl het zo'n geweldig effect zou kunnen heb ben als het de jonge mensen zou vor men tot boodschappers van Jezus' Wij spreken zoveel over het drei gende nihilisme: hier ligt onze taak, loodrecht op het „nihil", het niets waaruit velen leven, staat de vreug devolle boodschap van het Rijk, dat is en dat komt Wij zijn denkbaar voor het appèl van Billy Graham. Als wij au maar horen. Als wij Jezus Christus met Zijn appèl maar niet laten staan. Velen zouden binnengaan in de brui loftszaal van J«'us, als wij gij en ik hen, naar Jezus' woord, zouden dwingen in te gaan, door gebed, lief de en getuigenis. Wat wij moeten doen? Ons van daag bekeren en zeggen: ..Here Je zus. neem nu ook mijn leven in Uw Deze maand was ik voor de conferentie van de Internationale Arbeidsorganisatie in Genève. Ik hoorde op een Zondagavond Billy Graham in het „Palais des expo sitions". Het was voor de eerste keer, dat ik een van zijn bijeen komsten bijwoonde. Zoals overal was ook hier de zaal stampvol, met ongeveer 20-000 aanwezigen. Aan alle kerkelijke gemeenten in de kanton Vaud waren uitnodigin gen gezonden. Men zeide mij dan ook, dat de overgrote meerderheid der bezoekers uit „kerkvolk" be stond. Billy Graham sprak in korte, krach- ge zinnen, die door een Parijse predi kant telkens uitstekend in het Frans werden vertaald. Hij had als tekst Pau lus op de Areopagus te Athene (Hande lingen 17:15) en wilde alleen maar God verkondigen, zoals Paulus het deed. Op eenvoudige wijze stelde hij de cen trale Bijbelse waarheden in het licht. Hij sprak hierbij meer als „revivalist", als iemand die het vuur voor de chris telijke boodschap weer bij zijn hoorders wilde opwekken, dan als evangelist, de die zich bij voorkeur tot de buiten kerkelijken wendt. Christelijke geloofs waarheden als de zonde, de bekering en de opstanding van Jezus Christus wer den verkondigd, zonder dat de inhoud daarvan eerst werd verklaard. Zoals gewoonlijk vroeg Billy Graham aan het einde van zijn toespraak aai' len, die zich aan Jezus Christus wilden overgeven, om zich om hem te vereni gen. Duizenden gaven aan deze oproep gehoor. Dit gebeuren heeft op mij grote indruk gemaakt. Deze mensen ren kennelijk door deze toespraak 3 kwartier zo geraakt, dat zij de be hoefte hadden een getuigenis af te leg gen. In het licht hiervan vraagt men zich toch af, hoe het komt dat de ker ken met zoveel lauwheid hebben te kampen. In het Geneefse gezelschap, waarin ik verkeerde, werd de opmerking gemaakt, dat de kerken in het kanton Vaud weinig leven vertonen en dat hier nu door een daad de gelegenheid werd gegeven van zijn geloof te getuigen. Van hoeveel belang is het, wanneer de kerk al deze mensen, in wie een nieuw vonkje van vuur is gaan gloeien, tracht op te vangen! In Genève werd dit ook gepoogd, doordat de namen en adressen aan de kerk werden doorgegeven. Wie zal zeggen, in hoever hier iets blijvends werd bereikt? Toen het Palais des ex positions leegstroomde en ik naar huis terugkeerde, dacht ik er aan hoe God vele wegen en middelen gebruikt om Zijn werk te voltooien. En ik herinner de mij het woord van Paulus in de brief aan de Philippenzen: „Wat doet het er toe? In elk geval, hetzij met een bij oogmerk, hetzij in oprechtheid wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij, en zal ik mij ook verblijden". Te weinig gericht op de moderne mens? door prof. dr. G. Brillenburg Wurth Het is niet zo eenvoudig en het heeft zelfs zijn grote bezwaren om, wanneer tfien een figuur als Billy Graham slechts eenmaal meemaakte, daarover z'n oordeel te geven. Wij hoorden hem ver leden jaar, tijdens het 100-jarig jubileum van het British en bui tenlands Bijbelgenootschap in Lon den, op een van de massa-samen komsten in Harringay Arena. Met een aantal medeafgevaardigden uit Duitsland en Zwitserland wa ren wij er heen getogen, ten hoog ste benieuwd wat de indruk zou zijn, die de grote Amerikaanse opwekkingspredikant-evangelist op ons zou maken. De opwekkingsprediker hebben wij met grote stichting beluisterd. Het was een levende Evangelieboodschap, die hij bracht, meer nog een hartstochtelijk ap pèl, dat van hem op zijn talrijke toe- hoordersschare uitging. Van de evangelist? Ja, dat ligt eraan, wat wij dan verwachten. Een moderne evangelist, liever een evangelist voor het uitgesproken type gesaeculariseerde mens van deze tijd, dat is Billy Gra ham -niet. Zal God ook vertegenwoor digers van dat mensentype door zijn prediking kunnen grijpen? Vanzelf kan God dat. En wij hopen, dat, als Billy Graham straks in Rotterdam komt, God zijn optreden gebruiken wil, om velen tot het geloof te brengen. Maar is wat hij ons geeft nu wat wij in deze yjd in dit werk nodig hebben? Dat wagen wij toch te betwijfelen. Dat zijn boodschap wars is van alle „reduc- i". kunnen wij alleen maar toejuichen. aar dat zij tekort schiet in verant woorde „adaptatie", blijft toch een zeer ernstige schaduwzijde. Wij hier in Holland zitten misschien weieens te veel met de puzzle: hoe be reiken wij de moderne mens met het Evangelie! Hoe vertalen wij de bood schap, zo. dat wij mogen aannemen, dat ze voor de van de kerk en het Evangelie vervreemden althans niet vol ledig onverstaanbaar is? Wij mochten misschien weieens wat méér met het wonder van de Heilige Geest rekenen. Maar voor Billy Graham zou het toch geen kwaad kunnen, als hij het eens ging zien. dat hier in elk geval een probleem ligt. Maar dan was het misschien Billy Graham niet meer. (door kol. ds. A. T. W. de Kluis) Elke poging, door wie ook ondernomen, om de moderne mens te bereiken met de boodschap van de Bijbel, juich ik zonder meer toe. Het is een vorm van naastenliefde, uit te denken op welke manier dit het beste geschieden kan. Het is de taak van de kerk hiermede bezig te zijn in een nooit aflatende activiteit. De vraag kan gesteld, of de kerk zich hiervan voldoende bewust is. Van de Fransen wordt beweerd, dat ze in 1914 klaar warén voor de oorlog van 1870. In 1940 voor de oorlog van 1914. De kerk loopt het gevaar in 1955 klaar te zijn voor de mens van 1900. Dit gevaar moet niet worden onderschat. Gebeurt dit wel, dan loopt de kerk grote kans onverstaanbare taal te spreken. Gevolg: de moderne mens loopt de kerk en haar boodschap voorbij. Billy Graham is een Evangelieprediker, die uit liefde voor zijn medemens een weg heeft uitgedacht naar de ander. Daardoor weet hij deuren van harten open te krijgen, die tot nu toe gesloten bleven. Hij zegt geen nieuwe dingen. Hij zegt ze op een bepaalde manier. Daarin schuilt 2\jn grote kracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 10