FILM TRISTAN en ISOLDE Cultureel venster LEZERS PELGRIMAGE Herv. Kerk weer kerk, als zij orthodox wordt Een ghetto zonder bewogenheid? nieuwe leidsche courant geschiedenis van een tyran ZEVEN TONELEN IS DF, HERODES rijk, i Abel J. Herzberg rijk, zij zijn ah de lichten van de zevenarmige kandelaar en bij haar schijnsel wordt het leven van een tyran, zoals de wereldgeschiedenis er slechts weinigen gekend heeft, tot in dc uiterste hoeken onthuld. Toneelgroep „Theater" voert dit drama tijdens het Holland-festival ten tonele en bij de Arbeiderspers is het voorzien van een voorgeschiedenis en een nabeschouwing in druk verschenen. Wij kennen deze Herodes Hoe kan (die door Flavius Josephus an ',,Pn „de Grote" wordt genoemd) maar al te goed uit het Mat- theus-evangelie, waarin over néTd de kindermoord te Bethle hem wordt bericht. Nu kart anders handelen? Mariamme veracht hem en dies moet zij sterven. Als haar vonnis is voltrokken, wordt Hero- des^waanzinnig van wroeging. de gordijnen dicht. gedie be- Schuift gint. Herodes is de meester meer van zijn daden, hij is slaaf van zijn verleden", aldus begint Herzberg tot tweemaal toe Herzberg het derde deel van zijn in zijn boek wel zeggen, dat deze kindermoord „histo risch" een verdichtsel is, maar dit is een „historisch" oordeel, dat aan het juist begrip der zaken, waarom het gaat niets af of toe doet. Mattheus tekende door dit ver haal het huiveringwekkende, por tret van de tyran en dit portret is ook door Abel Herzberg in zijn boek en drama met een meester hand vastgelegd. Vertimmerd huis Het boek van Abel Herzberg is als een huis. dat om practische re denen tot een flatgebouw met drie lagen werd vertimmerd. Voordat de schrijver zijn publiek verzoek; dit huis te betreden, houdt hij er voor staande een oratio ..pro do mo". waarin hij diverse piactisehe toelichtingen geeft. Het leven van Herodes is zo vol gruweldaden, dat het gemakkelijk stof zou kun nen bieden voor drie toneelstuk ken. maar dr:e achter elkaar zijn practiseh met s>oee'baar. Daar om bleef deel I een historische studie, antwoord gevende op de vraag hoe deze Ede m-: et kon r van Judea werd: als een vos sloop hij naar de troon. Het tweede deel bestaat uit het toneelstuk, dat tekent, hoe hij rich op deze troon als een tijger ge droeg en in het de-de deel wordt de studie voortgezet en beschreven hoe deze schrikwekkende een hord. hoewel men deze dieren door een dergelijke ver gelijk, r g niet zo beledigen moet, zegt Herzberg. Herodes de Grote heeft tn Jeruzalem gereceerd van 37-4 v. Ohr. Ontel baar zijn de slachtoffers van zijn moordlust om macht. Van zijn naaste familiele den vermoordde hij alleen al zijn zonen: Alexander. Aristobulus en Antipater; zijn zwager Aristobu lus. zijn schoonmoeder Alexandra, haar vader, de grijze hogepriester Hyrcanus en zijn vrouw Mariam- Mariamme was dood en de Erinyen begonnen hem .te kwel len. In Idumea hadden geen eri nyen beslaan en in Judea kende men haar nog minder. Daar straf te God en daar was het mogelijk door inkeer en schuldbelijdenis Zijn barmhartigheid in te roepen en Zijn vreselijke vonnis af wenden. Maar hoe kon Herodes dit weten?" Dit citaat zouden wij het hart van Herzbergs werk willen noe men. De Erinyen. de straf voor de boze daad. de wrekende ge rechtigheid is de hoogste wijsheid der wereld, die slechts het onom keerbare rad van de schuld kent. De Bijbel spreekt echter van de vergeving, van Gods barmhartig heid. die een nieuw begin maakt. Herzberg weet van dit nieuwe begin, waarvan Psalmen en Profe ten gesproken hebben. Daarom is dit boek een getuigenis van het Jo dendom, dat vanuit de Bijbel een verrassend en verlossend ant woord heeft op de tyrannie der wereld. Ten tijde van Herodes de Gro te. toen Jeruzalem, de stad des vredes zuchtte onder de bloed dorst der tyrannie. deed God in beeld en woord Naar schatting komen onge veer 10 milliard mensen per jaar in de bioscoop. In Neder land is dat 63 millioen per jaar. In de ruim 500 bioscopen van land zitten elke week ge- Het grote aantal slechte films is hiervan wel het gevolg, want we krijgen uiteindelijk de films, die we vragen. Onder auspiciën van het Ned. Filminstituut, met mede werking van het Instituut Film en Jeugd en met steun van het mini- Dat i werkelijk geen kleinig- ld" slechts 47 millioen bezoekers trekken. Men kan zich boek, wel eens afvragen waarom nu al die mensen naar de film gaan Deze vraagstelling eist een afzon derlijk artikel. We willen er dit keer slechts op wijzen, dat dr. J cu M. L. Peters en A. A. E. v. Driel toelichting, :ich die vraag dj lopig nog wel gekomen, dat het bioscoopbi over het algemeen weinig inhoud heeft. Neen. geen dor-wetenschappelijk droog dogmatisch be toog. geen onbegrijpelijke tech nische nisiöe-besrhouwing. maar slechts heel weinig woorden en veel filmplaten. Aan de hand van die platen geven de schrijvers een de ver schillende soorten van films, over de van het gegeven, de acteurs, de technische middelen, de taal van het beeld en het rhyth- me. De bedoeling is het kijken naar de film meer critische zin te geven, niet alles te laten accepte ren wat in een droomfabriek wordt klaargemaakt. De schrijvers zijn er wel bijzon der in geslaagd, vooral omdat zij leidinggevende arbeid de dan goed bediend. Wie dat beter kunnen dan de befaam de Duitse criticus Guntcr Groll, Vereniging is bij de W. B. te Amsterdam en Antwerpen ter gelegenheid van haar vijftigjarig bestaan verschenen De natuurlijk ook door het woord. Roman van Tristan en Isolde, naar de bewerking van A°" w- Joseph Bédier, in de vertaling van Marie Loke. Het be treft hier een derde druk, die voorzien is van twintig reproducties naar tekeningen in kleur op Perkament van Victor Stuyvaert (de meeste dateren uit de jaren 1936 en 1937). Ook de initialen en vignetten zijn door Stuyvaert getekend. gen gaf op filmgebied steeds aan de top staat, te komen tot t iorde film. ij Siiddeutscher Verlag i Dat de Fr? tekst zoals blijkt in Gaston Paris, erd op het einde van de 19e i dus ruim een halve eeuw behoeft geen enkel bczwa daar het hier gaat dit de geest de Anglo-Franse oorrede riddermaatschappij van omstreeks tieken van Groll zijn opgenomen. MB i inleiding. In oud Isolde uitgedost in het lange, recht gen> geeft Groll hier Judea Zijn Messi„„ 6tuulcI1 worden. »de Vredesvorst, die de Bédier Erinyen van de wraak verwon stuitte in haar loop Dat antwoord op Herodes de tyran. Evl Grolle oude legende, die tot het len. Maar sporen van de oorspron- geboren Europese cultuurbezit behoort. n naschrift bibliografie uiteen, dat hij er Gods gestreefd heëft het oude er moderne streng van elkaar ge scheiden te houden Hij wilde het zo ver brengen, dat nooit onze moderne opvattingen zich Zijn tekst is uit zeer veel verschillen de bestanddelen, afkom stig van fragmenten van oude Franse en Duitse gedichten en van een oude Franse prozaroman. De Keltische legende is in oude tijden door ver schillende dichters be werkt. De barbaarse ele menten zijn toen tot op zekere hoogte in overeen stemming gebracht met kclijke barbaarsheid zyn blijvi bestaan, hoezeer de Franse be- aar werkers er destijds het gestreefd de regels ,J "te eerbiedigen. Dit alles, kelijk kunst zijn g meer. verneemt men. men dit nog niet wis' -oortreffelijke voorrede dc oude"wijze Gaston Paris, en in de bibliografie 24 afbeeldin- :n wijsheid en mzicni. aie men weinig aan treft. Het lezen van deze critie- ken, iets wat men door de stijl volle. sprankelende en gespannen taal doet als een detective-roman, hebben verrijkt dt geest en geeft de over ging. dat de film. wil zij wer- lijk kunst zijn en veredelend werken (ook in de ontspanning' uit tal mogelijkheden heeft, die zelden benut worden, w.jst Groll op de waarde goede filmcritiek. die al- invloed heeft ook al r door enkelen worden gc]e- Drie elementen moet de cri- negentien tiek bezitten: vermogen om te ver- verhaald. helderen, liefde tot de zaak en af- het object. ..Kritik soil doch nicht dozieren". is zijn^raa:) Een boek dat inzicht versterkten Voorrede en naschrift v< de onvermijdelijke lijst legende zelf. die ons hoofdstukken wordt Daar de inhoud van de legende in stand grote lijnen bij velen bekend is klarer (muziekminnaars kennen het ge lijknamigc werk van Richard geeft, de critische Wagner: dichtliefhebbers zullen aldus leert afstand te weten van de dichterlijke bewer king door Lidy van Eijsselsteijn. 1948 bij Leopold in Den Haag sterk decorstie, beve- dit boek trekke Koningsdochter v._ Om deze moord op Mariamme gaat het in Herzberg's toneelstuk Beeldschoon was dezi het koningshuis der Ha Dit huis was vgn priesterlijk ge- :ode, over eenzaamheid is dan het juiste moment daar deze dochter uit te klagen en te schrijven, maar om die genezing toch te vragen. wie dat doet moet toch onbewust Deze ervaringen zijn teer en de hoop koesteren, dat zijn behoren nauwelijks koningen voortgebracht, vens de hogepriesters waren en e" was zo het symbool geworden van de geestelijke en nationale onaf- hij hankelijkheid van Judea. Antipa- de ter, de vader van Herodes, had al de hogepriester Hyrcanus ge steund in diens strijd om d« macht en regeerde nu in feite Ju dea. hoewel hij in naam de die- die8 te- klacht gehoor en begrip vindt rant thuis. Maar is uitgegeven», len. voor de lectuur een flinke tijd zodat men het w kan uitlezen. Ee er helemaal in. Het centrale mo tief is dat van de liefdedrank, die Tristan en Isolde door een vergis sing met elkaar drinken. Deze liefdedrank neemt de plaats in, die in een moderne roman de psycho logie beslaat. Die liefdedrank verklaart alles en verontschuldigt bijna alles: precies wat tegen woordig de psychologie doet. Alleen heeft die drank het voordeel concreet te zijn en een zichtbaar bestanddeel van de gang van het verhaal te vormen, terwijl de psy- zijn ook chologie onzichtbaar moet blijven confronte- en door de hele roman heen moet worden geweven. Dc moderne auteur heeft het moeilijker dan de legendedichter(s) uit het barbaar- Keltische verleden de hoofd figuren blijven onbetekenende poppetjes in de wandtapijtachtige erk achter elkaar ÏÏL'.'S,'"„7,'?se" allB karakl"- dan komt men Hetzetfde Scldt voor alle andere st dan komt men mensfiguren. Afgezien hiervan is het een prachtige uiigave, waar de W.B. by haar jubileum C. Rijnsdorp. voorbijgaan, begrijpt, minder s zeldzaam dan denkt. Hoe Hyrcanus bleef. Antipa- onmisbaar zulk ter was en bleef echter een Edo- een wederzijds miet van obscure afkomst; hoe ge- begrip lukkig was dan - de zwakke Hyi kleindochter Ma: gaf Hierdoor werd nij geparen teerd aan het koninklijk huis. welks doorluchtigheid hij altijd met zoveel afgunst had gadegesla gen. Herodes' oogmerk is altijd ge- de weest het huis der Hasmoneeën Hier uit te roeien en het huis der Anti- patriden daarvoor in de plaats t« stellen. Hij heeft echter van Ma riamme zielsveel gehouden, hoe wel zij de personificatie was var alles wat hij haatte: van het Jood se volk. van het hogepriesterlijk doordringen. huis, van de Joodse religie. Dit is m»n noor on aijn innerlijke tweestrijd: zijn lief de voor Mariamme en zijn vijand schap voor de Hasmoneeën. Zijn haat wint het van de liefde en Mariamme. zijn oogappel, offert yflaf- hij aan zijn zucht naar macht. met toen a{ bewezen door zii3 het praten over ron. ket weer. Zelfs op dat laagste niveau geeft het al enige vol doening. indien een- sterk en vragen ?nzaam is pas ring met anderer ervaringen, jgt. Toch zijn Het zijn ontmoetingen in de men elkaar, naam van Jezus, waarbij Hij het Zelf tegenwoordig is. God is de moeilijker dan de hoofse Franse Regisseur van ont- be- moetingen sprekken, is een verborgen Hoogte geestelijke wet, j**"* volgens welke Hoge momenten kers uit de middeleeuv grootser Wuthering Heights (De Woeste het „In God we trust" op alle bankbiljetten „In God we trust" (Wij trouwen op God) zal spoedig op zeggen het alle Amerikaanse bankbiljetten en munten te lezen zijn. Een wet, die dit opschrift ook voor alle in de toekomst in te voeren geldsoorten voorschrijft, wordt voorbereid. De U.S. postzegels ter waarde van 3 tot 8 cent, en verschillende munten dragen reeds enige tijd dit opschrift. Het motto „In God we trust" verscheen voor de eerste maaj in 1864 op Amerikaanse munten In 1908 werd het door het congres opnieuw ingevoerd. Men besprak ook uitvoerig het opschrift van de bankbiljetten, maar kon toen niet tot deze stap besluiten. de hoge ten. waarop ik hier doel. grote stap. Deze momenten spe len zich af op het niveau, waar religie en menselijkheid elkaar wanneer elkaar iets van Jezus herkent. Er is bijvoor beeld een jongere, die onder lichamelijk lijden gebukt war dit door Gods genade en onbegrijpelijke over gegevenheid. die bijna blijmoe digheid is, weet te dragen. En er is een ander, die daardoor zo onverhoeds getroffen wordt, dat hij met die jongere in een minimum van tijd contact heeft op hoog niveau, dat wil hier waarop men probeert te verklaren of goed-praten, maar eenvoudig gegrepen wordt door de nabij heid. de majesteit en de liefde van God in Christus. De genade van zó te kunnen lijden over rompelt de Christen in de an der en beiden zijn ze eer geneigd God te prijzen dan Hem om ge nezing te bidden. Er is een lij den. dat tot verheerlijking van God kan dienen. Maar misschien sprek geschapen worden, welke iet over voor beide of voor een der eens is. partijen noodzakelijk zijn. De Van dit zaak is dan alleen de Geest Emily Jane Brontë ook Keltisch bloed in de aderen had>. welk werk op mo derne wijze een enigszins verwant gegeven behandelt, met zulk een kracht en passie, dat men onweer- gelegen- staanbaar aan de sfeer van de heden voor ge- oude Keltische legende herinnerd - niet uit te blussen. ordt. De oude lcgendenliteratuur, en niet in het minst de legende van Tristan en Isolde, blijft een be langrijk cultureel bezit; boeiende lectuur voor de lezer en een leer zaam model van de schrijver, die ervan kan leren wat in de schrijf kunst de eeuwen verduurt. De illustraties van Stuyvaert zijn DE Werp nu het net in zee en gij zult vangsten vangen, zodat de sterkste mazen scheuren in de trek. Dit noodgetij vol angsten, wonden en gebrek, doet zelfs de grofste rovers naar het net verlangen. Zij joegen op elkaar met felle blik en bek. met onomwonden haat en weggetrokken wangen. O visser, blijf met macht aan lijn en takel hangen. Grijp snoekbaars bij de kieuw en paling in de nek. De kuipen lopen vol, de bun en ieder vat puilt ran de vangst. Hoor, hoe de meeuwen krijsen. En overal licht wit de zilverende vis. Maar nu de luwe zee de veil'ge boeg omspat, laat u de ongetelde plaatsen wijzen. Hij noodt u aan de dis, die Vis en Visser is. JAN H. DE GROOT. (uit Vice Versa, uitg l'.M. Holland, Amsterdam. 1954). proces aangepaste pn doelmatige vormgeving. Kenmerkend voor deze vormge ving is wel de grote eenvoud, te genover de gecompliceerde moei lijk schoon te houden vormen, welke nog wel gebracht worden. Vormen met een oppervlaktebe- Industriële vormgeving is niet handeling van complete bloemen- Kunst en techniek Gebruiksceramiek als industrieel product alleen een tegrip, dat passing is op onze min of mee geconstrueerde, doch ook op on ze z.g. gevormde gebruiksarti zelfs eliëf. bij de ene slechte vorm de vol gende slechte eigenschap moet verdoezelen, om met deze teza men lot een allermiserabelst eind resultaat te komen. We kunnen dan alleen maar con cluderen. dat deze nieuwe vorm geving in al zijn soberheid of juist daardoor, een grote gaafheid laat zien, waarin de zui verheid van lijn niet te miskennen is en welke een gevoelige aesthe- tiek van de kunstenaar verraadt. Mijn eindconclusie is dan ook. dat. mede dank zij het industriële productieproces op ieder terrein, lus ook op dat van de ceramiek, lange de hierin werkzame kunstenaar Is orden, geraakt en ook hier een belang- rijke winst is geboekt. Dit tonen ons de hierbij gere produceerde onderdelen van he servies .Wilma naar ontwerp misschien daardoor, van de schilder-industrieel-ontwer- per Edrrtond Bellefroid en uitge voerd door „Mosa" te Maastricht. Ook in de gebruiksceramiek zien we tegenover de excessen, zowel qua vorm als oppervlakte behandeling, waarmede tijd overladen zijn en no een verheugend streven naar een op het tegenwoordige productie- Arie Vei In de schaduw van de kerk... De Utrechtse Dom en de plaats waar hij staat, zijn vol van de oudste historische herin neringen. Hij mag een natio naal monument heten, dit eerste bouwwerk van zuiver Gotische vormen in ons land. Ds H. G. Groenewoud: Wel of geen leertuclit ALS ONZE KERK weer kerk zal worden, dan moet zij orthodox worden, niet in deze zin, dat zij de orthodoxen gelijk geeft, maar in deze zin dat ze het gezag van haar belijdenis erkent en dan ook deze be lijdenis handhaaft. Orthodox is dan wat instemt met de leer der kerk, welke berust op en overeenkomt met Gods eigen openbaring. Deze openbaring is op zichzelf niet een leer, maar het levende woord, waarmee God ons aan- spreekt. Deze openbaring is ons echter eens vooral ge schonken en zij heeft een bepaalde inhoud, welke we samenvatten in de leer der kerk. Deze leer heeft de kerk te verkondigen en zij mag en moet vragen, deze leer te geloven." je Dom is intussen niet de eer ste kerk ter plaatse. De eer ste Sint Maarten toch werd omstreeks 850 door de Noor- verwoest. Bolderik, 919 tot 976 leefde, herbouwde haar: in 1007 werd ze nogmaals geplunderd en in 1024 door bisschop Ad»l- bold. die van 1010 tot 1026 als zodanig fungeerde, ver nieuwd en vergroot in Ro maanse stijl. De dom van Adelbold is in 125.7' door brand geteisterd, zodat een nieuwe bouw nodig werd. Ofschoon de toen regerende bisschov Hendrik van Vian- den (1250-1267) reeds in 1254 de eerste steen van de thans bestaande Gothische kerk legde, konden dc verdere bouwplannen niet snel wor den uitgevoerd. De bovenbouw werd eerst in de tweede helft der vijftiende eeuw opgetrokken. Het drie- bevkige middenschip kreeg zelfs nooit zijn stenen ge welf. Tijdens de orkaan van 1 Augustus 1674 stortte het in en werd niet herbouwd. Men heeft dc boogopeningen, die van het dwarsschip naar het middenschip hadden geleid, dichtgemetseld. de ergste schade aan de ot'ereind ge bleven delen van de kerk en aan de toren hersteld. Zo be hield men van het schip niet meer dan drie rakken van de uiterste zuiderbeuk met de aangrenzende drie kapellen. Eerst in 1826 werden de ruïnes opgeruimd. In 1850 werd een begin gemaakt met de restauratie van de Dom. Van de oude Domkerk staan nog alleen het zeer ruime priesterkoor en transept. In 1921 werd een nieuwe al gehele restauratie van de ge hele. kerk begonnen, onder leiding ran prof. dr. ir. D. F. Slothouwer. Dit werk werd in 1938 beëindigd. 1321 Dit schrijft ds. H G. Groene woud in het Hervormd Week- tucht blad (De Gereformeerde Kerk', waarin hij het vrijzinnige stand dat zich in het blad ..Noor- keerde tegen de let de Ned. irlegt. Verlicht" tucht Kerk Met de strijd tegen de leer- i de vrijzinnigen het wezen van de kerk aan en een van de pijlers, waarop de nieu we kerkorde rust, wordt onder- H mijnd. Dc kerk heeft er recht Hervormde op te weten hoe de vrijzinnigen 110 meter, de eerste steen is gelegd en welks bouw. naar de plannen van meester Jan van Hene gouwen, voltooid werd in 1382. bevinden zich de lui klokken en ook de beiaard, grotendeels gegoten door de gebroeders Hemony, de be roemde klokkengieters van de zeventiende eeuw. H/ANNEER ik het Gereformeerde leven overzie, krijg ik soms het gevoel dat wij ongemerkt onszelf in een ghetto heb ben opgesloten. Neen. zo is het met direct bedoeld. Het ging er ons om onze kinderen een christelijke opvoeding te geven, hen op een christelijke school te plaatsen, hen met Gerefor meerde vriendjes en vriendinnetjes te laten spelen, hen op Gereformeerde verenigingen te laten gaan en als ze eenmaal een plaats in de maatschappij hebben, worden ze in een chris telijke werknemers- en werkgeversorganisatie gezet, lezen denken zij Tegenove leertucht" de leertucht zijn. christelijke krant en steunen i Wie zal in dit alles niet begrij pen de grote bewarende zorg om het jonge leven tegen de bedrei ging van anti-christelijke en ni hilistische invloeden te bescher men? Om in de ontkerstende we reld een bundeling te krijgen van mensen die een sterke band aan de Schrift hebben om vandaar uit in de wereld te handelen en het getuigenis te doen uitgaan". Zo schrijft ds. G. Toornvliet in „De Strijdende Kerk" en hij vervolgt: Wij zijn zo opgevoed in de anti these. dat wij menen, dat wij overal tankgrachten moeten gra ven en afgronden moeten schep pen om toch maar goed te laten voelen hoe ver de ander weg is. En als het dan tot een gesprek komt met de ander, dan zien wij her t de i r-de-eeuwigheid, nood. die worden, n hem vaak een vijand, die wij met onze scherpgeslepen intellectuele argumenten moeten trachten te vloeren. Laten wij alstublieft wakker worden! Al het roemen over het geen bereikt Is aan de christelij ke school en dat Is onnoeme lijk veel In allerlei christelij ke artiek het Is niet weinig heeft toch ook een negatieve kant gehad. Dat wij de openheid voor en dc bewogenheid over deze zin kende wereld te veel hebben ver 50 jaar Theologische Hogeschool in Bethel De door ds. Friedrich von Bo- delschwingh opgerichte Theolo gische School in BetheL de oud ste kerkelijke Hogeschool in Duitsland, vierde in tegenwoor digheid van vertegenwoordigers van de kerken, de staat, dc uni versiteiten en van de kerkelijke hogescholen in Berlijn en Wup- pertal haar 50-jarig jubileum. In een feestelijke bijeenkomst be schreef prof. dr. Adam de ge schiedenis van deze kerkelijke leerstoel, die zich tot taak stelt, de theologische faculteiten van de universiteiten aan te vuHen. Dc evangelische-theologische facul teit van de universiteit van Mun ster maakte gebruik van dc feestviering om aan de docent van de Theologische Hogeschool, prof Lie. Fichtner. voor zijp oud testamentische onderzoekingen het ere-doctoraat te verlenen i christelijke politieke partij. De laatste jaren hebben onze kerken zeer veel gedaan voor de Evangelisatie, maar de berich ten over de vruchten zijn nog veelszins pover. Hebben wij de Heilige Geest niet bedroefd, om dat wij Zijn werk gesaboteerd hebben door onze houding? vertroetelen toe wat bevechten, de kerk is be doeld als injectiespuit, geladen met de Heilige Geest, met de liefde van Christus die bestemd is voor het doodzieke lichaam van de wereld! De kerk is geladen met de Heilige Geest, opdat de Heilige Geest vanuit de kerk zijn overwinningen zal boeken, on weerstaanbaar. Wij zullen op catechisaties al- |ftt«B^MH«eionftaire per. .rkondigen. Wij zullen de moed moeten nebbe;: om te zeggen: wie van net Evan gelie van Jezus Christus met ge tuigt is niet Gereformeerd en ze- ker niet radicaal bekeerd. Wij zullen de J.V. en de M.V. niet in de eerste plaats moeten zien als vormingscentra voor AR. ïrlingen vrijzinnige moet op kerkelijk standpunt gezegd: „Wij veroor delen het menselijk instituut van de leervrijheid." Wie zijn wij. dat we zouden kunnen geloven en prediken in vrijheid, e." niet in volstrekte gebondenheid t.a.v. het Woord des Heren? Waar ha len we de moed vandaan, om voor onze meningen vrijheid in Gods Kerk op te eisen? De kracht van de Heilige Geest openbaart zich. door de Waarheid van het Woord aan de harten te ontdekken. Als we het over deze band tussen Geest en Woord eens zouden kunnen worden, dan zouden de vrijzin nigen. {lie nu nog ■■éééhé tegenover leertucht over waarschijnlijk wel wat Vervangingsformule Het verzoek van de classis 's-Gravenhage aan de generale synode tot het Intrekken van de zg. Vervangingsformule geeft de persschouwer in De Reformatie het volgende In de pen: Het zou ons een reden zijn van grote vreugde, als de lecr- ultspraken met de daaraan onlos makelijk verbonden schorsingen eni. op christelijke, kerkelijke wijs werden herroepen. Maar we moeten, om nurhter te zijn. ook denken aan het woord, dat Heemskerk eens naar aanleiding van een „politieke" bekering sprak: Ik verheug mij over iedere bekering In de goede richting, maar het tijdstip daar van cn de motleven daarvoor en De Deense Soren Kierke- afwijzend gaard-vereniging zai van 1017 an. hier- Augustus van dit jaar een inter nationale Kierkegaard-conferen- zelf. doch ook theologische opvattingen, die deze zaak derd jaar geleden gestorven is. bepaalde Ongeveer vijftig geleerden uit vele landen worden verwacht. ouderlingen, ar hard ge goed maar als plaatsen studeerd wordt woord van Jezus kerkelijke mens te kunnen b gen. Elke J.V -er en elk lid de M.V krijge een practiseh deel in Jeugd en Evangelie. Rooms plan voor een Ecclesiastische Dcfensiegemeenschap Inschakeling van priesters-religieuzen bij herkerstening Voorzichtig tast men In de r.k. verband melding van een plan kerk naar de mogelijkheid van van de pater-rrdemptorist dr. H. een nieuwe, moderne, aposto- Borgert uit Witten:, die de op- lische prediking, want de toene- bouw van een *g. ecclesiastische mende buitenkerkelijkheid roept lefensiegemeens"hap heeft ge- problemen op. In 1889 was dit lanceerd. De bedoeling daarvan cijfer nog geen 2 pet., maar in '9 hel inschakelen van priesters- 1954 bedroeg dit percentage on- rc»8^uzen bij de herkerstening geveer 19 pet. Rond 300.000 ka de buiten- tholieken leven in ons land die nooit meer In de kerk komen. In feite zullen dat er nog wel meer jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin „HEBT UW NAASTE LIEF" ook op straat In samenwerking i Bondsrepubliek, zulli dadigheid, ook hei ie bod Nederland. Er moeten volgens deze pater .vliegende colonnes" gevormd worden van 20, 30. 40 priesters, IJn. De Maasbode maakt In dit dic na een speciale en concrete vorming van enkele maanden een half jaar gaan werken in een bepaalde stad aan de vorming van het milieu. Daarna komt de vorming van eer» elite: leken apostelen. Gezorgd dient dan te worden voor dc kerstening van het ge zin, voor goede ontspanningsmo gelijkheden. bcdrijfsapos: i'aat. beroepskerstening. activeren en coördineren van organisaties, het schenken van bijzondere aan dacht aan het godsdienstig mi lieu. het liturgisch leven er de vernieuwing van godsuier.stige ndblad „Das Diako: i de Chri elyke Het blad „Die Herder-Koi bewaar allen die ongelukken. Wys anderen te hesrhrr heid van Uw wer rsponden/"* heeft een gebed voor I van de volgekde inhoud: ■n een waakzaam oog. opdat geen oorbyryd. U gaf het leven; geen nemen of beschadigen. Goede God, voor de schrik opdal ik opgewekt 'rny de IIHIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIimilHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlir thie betuigd verenigingen. In het plan van pater Borgert volgt dan. als de bodem bereid is. een prediking van drie weken. Niet alleen de individuen moete.ï vernieuwd worden, maai vooral ook de gemeenschap, de pa rochie. Pater Borgert meent en hoopt, dat in 1957 dit grote plan een be gin van uitvoering zal kun len krijgen in Nederland H:' Epis copaat heeft zijn volle sympa-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 5