Maar wij denken er zé over
lï SILOI RADEN
Alles
fjoed
en wel
(Ingezonden itukken)
Herderlijk schrijven
Ik ben U dankbaar dat U het Herderlijk
schrijven van de Hei-vormde Kerk
het Chrlsten-iijn geheel hebt opgenomen
in de Nieuwe Leidsche. Ik had kortgele
den dat uittreksel gelezen en hier er
daar er al iets over gehoord, waarbij lh
het geheel wel met enige huivering tege
moet zag. U hebt er ons nu met de neu.'
opgedrukt en ons als het ware gedwongen
deze brief var. A tot Z te lezen En nier
alleen ons Hervormden, maar evengoed
de duizenden anderen, die Uw krant lezen
en die behoren tot een andere Protestant
se kerk. de R.K. kerk of tot geen enkele
kerk. Het meest zal de Hervormde kerk U
hiervoor dankbaar zijn.
Daar ik niet gewend ben dit soort z
stof te lezen ik ben zoals men
noemt ..maar gewoon" Hervormd heo
ik toch nog wel een paar opmerkingen e
vragen. Misschien kan ik daarop via U'
zoveel gelezen rubriek „Maar wij denken
er zo over", antwoord krijgen.
Allereerst wil ik de Synode dank zeg
gen voor de bijzondere leesbaarheid var
het stuk. Dat kan men lang niet van alle
kerkelijke stukken zeggen. Ik heb dez«
herderlijke brief achter elkaar uit gelezen
en vond de toon prettig en sympathiek
Vooral de wijze waarop ons telkens onze
vrijheid werd voorgehouden, verdient alle
lof. Hieruit bleek nog weer eens overdui
delijk onze verantwoordelijkheid. Jammer
dat die vrijheid wel geldt voor humanis
ten. maar pal daarop niet voor de proces
sies van de Roomsen. Al verschillen wij
zonen van de Reformatie, op vele punten
met de Roomsen, in mijn onschuld heb Ik
altijd gemeend dat wij nog veel verder af
6taan van hen die zich humanist noemen
omdat zij in vele gevallen Christus
en Zijn bestaan loochenen. Gaat daar de
vrijheid niet mank?
Verder meen ik hier en daar toch wel
wat vergaande eenzijdigheid ontmoet te
hebben. Ik lees n.l. wel een keer of tien
en met steeds meer nadruk, dat ik toch
vooral moet oppassen me niet zonder i
aan te sluiten bij alle mogelijke Christe
lijke organisaties. Anderzijds worden mij
voorgehouden de nieuwe wegen die niet-
Christenen dank zij zegenrijke onrust
enz. gaan en wordt gezegd dat de Chris
tenen zich daarin zelfa behoren te bege
ven om de gemeenschappelijke nood e
nieuwe mogelijkheden van deze tijd Dat
gaat me toch we' wat ver. Kijk. dat Ij
iets wat Ik nu nog nooit in de Bijbel heb
gelezen. Ik heb dan misschien niet goed
gelezen, maar als U me dit kunt verdul
delijken ben ik U dankbaar.
Verder wordt me steeds maar voorge
houden dat ik naar de Kerk moet luiste
ren en daar de eerste en laatste gemeen
schap moet vinden, enz. enz. Dat is nu
wei aardig, maar wie en wat is de Kerk?
Er wordt zo sterk gesuggereerd dat dei
brief een stuk is van de Kerk. maar deze
brief ia toch door mensen samengesteld?
Dan vraag ik toch waar zij
het recht vandaan halen zo een
zijdig te waarschuwen, tegen .alle
mogelijke Christelijke organisaties. Dat
deze mensen zelf in' meerdere of min
dere mate felle bestriiders zijn van vela
of de meeste Christelijke organisaties be
tekent toch niet, dat ik ditzelfde stand
punt moet innemen? Waar haalt men dat
recht vandaan? Wij zijn toch niet Rooms?
Juist mijn vrijheid als Reformatorisch
Christen geeft mij toch het recht me aan
te sluiten bij wie of bij wat ik wil? Waar
om toch telkens al die waarschuwingen
tegen die politieke confessionele partijen?
Hebt U wel eens één van hen horen
stellen dat zij alleen-zaligmakend zijn'
Integendeel kunt U juist bij deze groepen
horen hoe diep zij doordrongen zijn van
eigen feilbaarheid en machteloosheid,
maar ze getuigen daaf waar mogelijk en
nodig. Vermoedelijk met veel fouten, maar
wie is zonder zonden?
Had het accent niet wat minder politiek
moeten zijn en wat meer moeten liggen
bij mijn persoonlijke verantwoordelijkheid
in het bijzonder in mijn gezin? Of ik nu
Christelijk of niet-Chrlstelljk georgani
seerd ben. och dat moet ik toch zelf weten
Ik moet overal getuigen en als Christen
metterdaad mijn plicht doen. Maar wij
moeten onze gezinnen beschermen tegen
de verregaande vervlakking, massificatie
en degeneratie. Mi-jschlen kunnen we
daarover nog eens iets van onze Synode
tegemoet zien?
Overigens, mijn respect voor zeer veel
wat in deze brief staat. Laat ons hopen
dat velen hiertoe opnieuw getrokken wor
den door het «nlfe koord dat werkelijk
waarde heeft: Jezus Christus.
LEZER.
Attactie voor de jeugd
De restanten van de huizensanering In
de GortestraatHaverstraat en omge
ving zijn een ware attractie voor de
jeugd uit de omgeving van de Kraaier-
«traat. Ze zoekt met veel ijver, een be
tere zaak waardig, naar stukken steen en
begeeft zich daarmee in ijltempo naar
de Kraaierstraat om daar gevechten te
leveren, zeer tot schade van de bewoners,
om van het gevaar voor henzelf maar
te zwijgen. Ondergetekende heeft er al
veel „plezier" van beleefd. Twee grote
spiegelruiten, benevens een viertal an
dere ruiten, sneuvelden in de strijd. En
ondergetekende is waarlijk niet de enige
gedupeerde in de Kraaierstraat. Het wil
er bij hem niet in, dat tegen de gesigna
leerde straatschenderij niets is te doen.
Ligt hier niet een taak voor de sane
ringscommissie. de gemeentelijke reini
gingsdienst' of gemeentewerken?
LEIDEN W. F. Wakka,
Kraaierstraat 30
Meer rose dan oranje
De toneelvereniging „Mobiel" te Alphen
aan den Rijn geeft in de feestweek op
voeringen van het heldendrama „Vader
des Vaderlands". Men doet dat op 29 en
30 April en op 3 en 5 Mei. Men had ook
graag op 2 Mei de beschikking over het
Nutsgebouw gehad. De decors hadden dan
kunnen blijven staan en men verwacht
bovendien, dat er voldoende belangstel
ling is voor vijf avonden. Maar een po
litieke groepering, waarbij de eerste Mei
nozal in aanzien staat, heeft het voor
nemen op 2 Mei de dag van de ^rbeid te
vieren. Deze groepering had vóór „Mo
biel" het Nutsgebouw gehuurd. Ondank*
de aandrang die op deze groepering is
uitgeoefend, bleek men niet bereid het
nationaal besef In deze kwestie boven he»
partijbelang te doen gaan. Dat moet zeer
ernstig worden betreurd.
Alphen aan den Rijn EEN LEZER
24 Dagen vorstverlet
In de N.L.C. van Dinsdag j.l slond een
bericht, dat melding maakte van een
overeenkomst tussen werknemers en
werkgevers in het bouwbedrijf betreffen
de de 24 dagen vorstverlet. De eenvoudige
lezer zou hier dingen gaan misverstaan,
want zo is het niet. De overeenstemming
is tot stand gekomen met de vakbe
stuurders. Dat zijn dus de mensen,
die, als de vorst langer dan 24 dagen
duurt, zelf niet naar de steun overgehe
veld worden. Het is zo gemakkelijk om
voor een ander te beslissen.
Maar, zo zult u zeggen, deze mensen
zijn toch door de leden zelf tot bestuur
der gekozen Dat is waar, maar de wijzi
waarop is zo ingewikkeld, dat de gewom
man de hoogste man eerst op een ver
gadering leert kennen. Het riekt alle*
een beetje ondemocratisch, deze kant
moet het vast niet op. Als er een fusie
op komst is, wordt er wel over vergadert,
maar als er iets behandeld wordt, dat de
gewone leden veel meer direct aangaat,
wordt er geen overleg gepleegd.
In de laatste „Opbouw" stond te lezen,
dat het ledenaantal niet toeneemt. Eigen
schuld, hoofdbestuur, die gewone leden
nemen dat niet.
Leiderdorp Bouwvakarbeider
Amsterdamse staking en
de vakbeweging V
Me; stijgende verbazing las ik de cri-
tiek. die ik op mijn Ingezonden schrijven
mocht ontvangen. Allereerst zou Ik
n.a.v. het schrijven van de heer
Van Vliet willen opmerken, dat er
we! degelijk verschil is tussen gemeen
telijk en hoger overheidspersoneel. Van
personeel der PTT of der belastingen bij
voorbeeld wordt bij indiensttreding ge
vraagd, de eed of de gelofte af te leggen
Dit geldt niet voor Het gemeentelijk per-
Men wil de staking ongrondwettig ver
klaren op grond van artikel 358 bis.
waarin staat dat de spoorwegambtenaar,
die met het oogmerk, in de uitoefening
van een openbare dienst of in het open
bare spoorwegverkeer stremming te ver
oorzaken, nalaat of op wettig gegeven
last weigert werkzaamheden té verrich
ten. waartoe hij zich heeft verbonden,
wordt gestraft metenz.
Prpf dr J. M. van Bemmelen schreef
hierover in De Telegraaf van 4 April, dat
mén bij het opnemen van de betreffende
artikelen in het Wetboek van Strafrech'
uitdrukkelijk niet vérder ging dan de
strafbépaling tegen spoorwegstaking. Over
staking van personeel van de tram. van
gas-, electriciteits- en waterleidingbedrij
ven praatte de wetgever niet. Het schijnt
dus toch niet zo eenvoudig te zijn om
een staking ongrondwettig te verklaren.
Wat betreft de opmerking van de heer
Benschop, dat de EVC van de ontstane
spanningen gebruik heeft gemaakt om de
arbeiders mee te slepen in het stakings-
avontuur, de EVC voert bij iedere staking
wel propaganda, maar met een ander doe:
dan de heer Benschop meent De EVC
probeert om als de arbeiders eensgezind
staken, deze juist tegen elkaar op te
zetten.
Als voordbeeld kan gelden een staking
van de trawlvissers te IJmuiden op en
kele Poolse trawlers. Toen zei de EVC-
leiding tegen sommige groepen vissers:
Jongens, niet staken, want dit zijn de
trawlers van een ons bevriende natie"
Men schrijft ook, dat ik me wel heei
erg vergiste, toen ik schreef, dat Holland
in last was. Men zei. dat niet Holland in
was, maar Amsterdam. Is dat geen
spijkers zoeken op laag water? Of heeft
de heer Veerman die uitdrukking nog
nooit gehoord? Waren alle persorganen
niet tegelijk in actie om de staking en
de stakers te bestempelen als commu
nistisch?
De heer Veerman schrijft zelf ook, dat
de communisten een willig oor vonden
Ik vraag mij af hoe de communisten zulke
willige oren kunnen vinden. Toch niet
omdat de leiding van de bonafide vak
beweging de teugels zo goed in handen
heeft. Mijns inziens Is dat niet 20.
Hoe komt het, dat er In een plaats als
Noordwij-k, waar toch vrij veel vissers
en, er nog maar ongeveer tien lid zijn
het CNV en vijf A zes van het NW,
terwijl het in een plaats als Schevenin-
gen weinig anders is? Komt dat mis
schien, omdat men zo tevreden is over de
houding der besturen? Neen, want die
staan mijlenver van de leden af. Ze ne
men beslissingen over de belangen der
leden zonder dat die er zelf in worden
Neem het overwerken in de bouwbe
drijven. In de pers leest men. dat de
werkgevers en de werknemers in de
bouwbdrijven hebben besloten, drie uur
per week langer te werken. Hierover
werd met de werknemers géén overleg
gepleegd. De vakbondsleiders hebben
eigenmachtig een beslissing genomen
Hetzelfde kan worden gezegd over de
nieuwe vorstverletregeling, die enige da
gen geleden werd gepubliceerd
daarover tij de vakbondsleden ontstem
ming heerst is te begrijpen. Als men een
gezonde- vakbeweging wil krijgen, moet
h.et roer worden omgegooid. Dan moet
er over de belangen der arbeiders niet
langer worden beslist zonder medeweten
van de arbeiders. Maar mét hen en
vóór hen-
Noordwijk. J. HOEK
Terug tot de Wet en de
Getuigenis
Nu de Amsterdamse stakingen enigs
zins zijn bekoe'.d, maar nog niet zijn
geblust, spreken leidinggevende persoden
vele woorden, vloeien er vele pennen van
mensen, die een remedie, zoeken om deze
stakingen in de toekomst te voorkomen
Logisch is. dat men eerst naar de oor
sprong van een ziekte zoekt, alvorens
een poging te wagen haar te voorkomen
of te genezen. Opmerkelijk daarbij ls te
bespeuren, hoe en waartoe men van de
zijde van het socialistisch kamp heeft
gereageerd. Pieter 'tHoen, stichter van
het Parool, schrijft in dit blad bijvoor
beeld: ..Het lukte de C.P.N. vrij
arbeiders, die niet tot de communisten
Dehoorden. mee te tronen". Tegen het
hoofdstedelijk bestuur zegt hij: ..Van enig
besef dat de rol van het vernietigde
tionaai-socialisme in de wereld is 0
genomen door he: communisme, heeft
het gemeentelijk bestuursbeleid weinig
blijk gegeven Het hoofdstedelijk bestuur
hleid zich volijverig bezig met allerlei
technische en administratieve zaken,
zonder dat men zich er van bewust scheen
te zijn, dat er een gevaarlijke macht op
gekomen i«. die in opzettelijke en per
manente vijandschap staat ftot onze de
mocratische levens- en staatsvormen, er
die systematisch poogt de vrije wereld
te ondermijnen en te verzwakken
Onder leiding van de heer D'Ailly
heeft het gemeentebestuur jarenlang
rondgereden op het bekende ezeltji
de ..coexistence pacifique". zelfs lang
voordat Stalin het beestje uit de stallen
van zijn propagandacircus tevoorschijn
had gehaald. We zitten nu met de gevol
gen hiervan en het is duidelijk, dat een
krachtige operatieve ingreep nodig is.
om deze stinkende wonde uit te snijden"
Zo'n redenering hoort men van bijna alle
fronten uit het socialistische kamp
Aan de bedoelde ingreep zijn B:
thans bezig: een aantal stakers wordt uit
gemeentedienst verwijderd- Jammer
daarbij te moeten constateren, dat één
ander geen operatieve, doch een coöpe
ratieve ingreep is. gepaard gaand met
„coexistence pacifique" van socialistische
en Prot.-Chr. groeperingen. Heel jammer,
omdat ik mij afvraag of de door P. 't Hoen
cum suis gestelde diagnose wel zuiver,
zomede zijn remedie wel heilzaam zal zijn.
Ik vrees, en ik weet uit overtuiging
wel zeker, dat dit drastische middel,
cune en boycot tegen enkele uitgespro
ken communisten, nog erger zal zijn dan
de kwaal zelf. Met andere woorden:
ciaüstische maatregelen leiden tot
geheel ander resultaat dan men er
verwacht.
Het is mei het oog op de Statenver
kiezingen van 1956 en het in Mei 1954
verschenen mandement vrij zeker, dat
de strijd feller zal worden en het is
nuttig, dat via de Prot.-Chr. partijen
naar een zuivere diagnose over de sy
stematische ondermijning en verzwak
king van onze levens- en staatsvormen
iaar een remedie hiervoor wordt
gezocht.
Laat ons toch niet uitgaan
axioma, dat het communisme v
boren als gevolg van sociale wantoe
standen. Dit is een oppervlakkige
aze socialistische misleidingsmanoeu-
i. De oorzaken liggen dieper en wort
?n in de religie. Groen van Pnnsterei
heeft eéns gezegd, dat de krenking var
Gods Woord zich openbaart op alle le
vensterreinen. De crises op alle levens
terreinen zijn vrucht van beginselen.
uit men in 't algemeen leeft
delt. De geschiedenis leert overduidelijk,
dat de bakermat van het materialistisch
communisme moet worden gezocht in het
kamp van het socialisme, waarvan beider
moeder het liberalisme is elQ welke drie
economische stelsels worden gevoed en
gekweekt uit de bronnen van de revolu-
tionnaire ideologieën omtrent de verhou
ding Godwereld, Godenkeling en
Godgemeenschap, dat is gezin, school,
slaat. Kerk en maatschappij. Liberalisme.
lisme en communisme moeten niet
worden beschouwd naar hun uitwendige
ormen, doch naar hun grondslag en
Wil men dan ook doeltreffend en met
ucceg ingrijpen, dan moet eerst aan de
bakermat- het socialistische kamp. paal
en perk worden gesteld Immers: het so
cialisme zal telkens meer communistische
kindertjes baren, naarmate het door 't
socialisme gecompliceerd geworden sy
steem de chaos schept. Liberalisme leid:
socialisme, sociaal-democratie tot
anarchie, communisme tot nihilisme en
pessimisme.
Daarom past niet in de eerste plaats
boycot van de commmunist op maat
schappelijk terrein, maar een terugkeer
de Wet en de Getuigenis. Daartoe, als
't kop zijn. een andere schipper aan het
Katwijk aan Zee
Westerling wil terug
naar Indonesië
Kapitein Westerling heeft te Hilversu
1 een onderhoud met een correspondent
an een Frans blad verklaard, dat hij in
zijn organisatie SOS-mensen om zich heen
heeft verzameld, die de verdwijning
Soekarno wensen, aldus de Tel. Hij zal
de strijd voortzetten voor een Indone
sische federatie in Nederland en mis
schien in Indonesië. Als men hem 10.000
parachutisten ter beschikking stelt, zal
hij op Java landen. Op de vraag hoe hij
dit doen wil, daar de Nederlandse politie
hem in het oog houdt, en waar hij de
mannen vandaan wil halen, antwoordde
hij met een vaag gebaar, dat hij vele
vrienden in Indonesië heeft en daarheen
wil terugkeren.
Na gasvergiftiging
overleden
Mevr. M. Gaathuis-Liefting. 55 jaai
Woensdagavond na gasvergiftiging In haar
woning aan de Kokosnootstraat In Den
Haag naar het ziekenhuis was vervoerd
is overleden. Waarschijnlijk heeft de (in
valide) dame de melk laten overkoken
waardoor de gasvlam doofde.
Wereldpijprookdag
Te Purmerend werd een bijeenkomst
van dc pijprokersclub „De ResellIgln
dampkring" gehouden. Men proclameerde
in zeven talen. Nederlands. Engels. Frans
Duits. Italiaans. Spaans en Indonesisch.
23 April tot wereldpijprookdag.
Er werden vriendschapspijpen toege
kend aan Keizer Haile Selassie en KonJng
Haakon. De vorsten zullen de pijpen per
expresse ontvangen.
NADAT tot vreugde van vele Nederlandse motor
rijders de wettelijke bepalingen ten aanzien van
hun voertuigen zo werden gewijzigd, dat zij nog maar
één nummerplaat behoefden te hebben, zijn er weer
andere moeilijkheden komen opdagen. Zij kregen last
aan de Duitse en Zwitserse grens, want in die landen
zijn nog de bepalingen van kracht, die ook hier tot
voor kort golden.
Als resultaat op de pogingen, die zij heeft gedaan
om verbetering in de toestand te brengen heeft de
K.N.A.C. dezer dagen trots kunnen meedelen, dat de
Zwitserse autoriteiten reeds hebben verzekerd, de Ne
derlandse motorrijders geen moeilijkheden mee in de
weg te zullen leggen.
\JAN 28 MEI TOT 15 Sep-
tember zal in Arnhem
weer de jaarlijkse open
luchttentoonstelling van in
ternationale beeldhouwwer
ken worden gehouden, on
der de naam Sonsbeek 1955.
Deze openluchtman festat e
van wat ons werelddeel op
dit gebied presteert, heef*,
zich afgelopen jaren in vene
kring een verdiende faam
En c
het
nog even tE
eigen land te blijven: ve--
geet u niet, dat op 19 Mei de
grote nationale energie-
manifestatie E-55 te Rotter
dam zal worden geopend.
DIJN A EEN MIILIOKN
vreemdelingen hebben
he« vorig jaar een bezoek
aan ons land gebracht, zo
leert ons een opgave van de
Algemene Nederlandse Ver
eniging voor Vreemdelingen
verkeer. Men moet daarbij
bedenken, dat dit cijfer aan
de lage kant moet elfn. om
dat het slechts betrekking
heeft op wat men te weten
kwam van officiële hotel cn
pensinnhedrjjven. Er waren
natuurlijk ook nog veie
vreemdelingen, die bjj par
ticuliere kamerverhuurders
of bü familie en kennissen
hun intrek hebben genomen
se Industrlebeurs gehouden
Voor zakenmensen, d'e de
roem van de Zweedse ma
chine-industrie kennen en
van plan zijn. de nieuwe
vorderingen daarvan op deze
beurs te gaan tnspe-teren.
zal het alle aanbeveling v»«-.
dienen om van tevoren ho
tels te bespreken Men kan
het ook doen bij de Rumcen-
tralen. die als centraal reser
veringskantoor voor hotels
en pensions in het stations
gebouw van Gothenburg is
bndergebracht.
pN IN HET LONDENSE
tentoonstellingsgebouw
Olympia zal Lord Mount-
batten op 2 Mei de British
Industries Fair (,Ae uitstal
kast voor de nieuwe pro
ducten van de Britse indus
trie") openen. Hel ls oe
grootste industrlebeurs ter
wereld, zeggen de organisa
toren trots en zij duurt elt
dagen.
In Olympia vindt ge net
Londens gedeelte van de
beurs; de zware industrte is
ondergebracht te Caslle
Bromwlch, Birmingham.
TVE BRITSE Spoorwegen
hebben ook deze zomer
weer tal van «aantrekkelijk
heden voor de vacantlegan-
ger in petto. Een ervan is de
speciale trein (één klasse)
die iedere Vrijdagavond, tot
23 September, uit Londen
naar Schotland vertrekt en
die de reizigers, die een week
of veertien dagen later moe
ten terugkeren, tegen een
sterk gereduceerd tarief
meeneemt. ..Starlight Spe
cial" heet de trein.
AOK ANNECY (Haute
Savoie. Frankrijk) ver
leent nu, in navolging van
diverse steden aan de Fran
se Zuidkust, faciliteiten aan
jonggehuwden, als ze maar
niet tussen 15 Juni en eind
Augustus komen.
Men heeft na iedere ces
dagen recht op één dag gra
tis verblijf en men krijgt bo
vendien een reductie van
tu-intig procent op de prijs
tochtjes en kabelbanen. Op
vertoon van het trouwboek
je ontvangt men van het
Syndicat d'lnitiative te
Annecy een kaart, waarop
men de reducties kan krij
gen.
"yOOR TREINREIZIGERS
V naar Duitsland zal het
nieuwe zomerseizoen deze
verbetering brengen: minder
oponthoud bij de douane. Te
Aken zal het oponthoud nog
slechts tien twintig minu
ten gaan duren; voor be
paalde sneltreinen zelfs één
minuut. De Rheingold Ex
press v8n Hoek van Holland
Kaidenkirchen
Reizigers m slaapwagens
kunnen hun passen voor het
naar bed gaan aan de con
ducteur afgeven, zodat zij
niet meer gestoord behoeven
te worden.
4AN de Duitse Wein-
strasse, die van de
Duits/Franse grens over
Landau. Neuriadt, Dei-
desheim en Dürkheim
naar Grünstadt loopt
door de winstreek van de
Rijnpalts, staan de aman
delbomen nu in bloei. Het
zijn er aan beide zijden
van de weg ongeveer drie
duizend.
Ook aan de Bergstrasse
tussen Heidelberg en
Darmstadt staan reeds
vele amandelbomen in
Wie de bergen zoekt in zijn vacantie, kan in Oos
tenrijk terecht. Deze foto toont de ruïne van het
oude slot Aggstein, in het dal van de Wachau,
een attractie, die deze zomer ongetwijfeld weer
massa's toeristen zal trekken.
Predikbeurten voor Leiden en omgeving
LEIDEN: Herv Gemeente: Pieterskerk
10 u dr Schoonheim. 5 u ds De Wit. Zater
dag 10 u ds De Wit, dienst ter gelegen
heid van de verjaardag van H.M, de
Koningin; Hooglandse kerk 8.30 u ds Van
Achterberg. 10.30 u ds Van Achterberg.
7 u ds Vossers (zangdienst); Oosterkerk:
ïur ds Kleermaker; Marekerk
uur ds Van der Wiel 7 uur dr
Schoonheim (bijzondere dienst, onder
werp „Hoofdstraten in Bijbelstad", mede-
:rking van „Inter Nos"); Kooikapel 10 u
ds Kloek; Morsweglokaai 9.30 u ds De
Ruiter; clubgebouw Ten KateStraat Haag-
wegkwartler 11.15 u ds De Ruiter; tehuis
voor ouden van dagen Donderdag 7 u ds
Kloek; Waalse Gemeente Breestraat 10.30
u ds Cabanis; academisch ziekenhuis 10
u ds Groot; diaconessenhuis 10.30 u dr>
Norel; jeugdkerk wijkgebouw Staalwljk
10 u de heer v d Pompe; jeugdkerk Chr
school Noordeinde 10 u de heer De Groot;
iging van vrijz Hervormden Volks
huis 10.30 u ds Vossers (pred Hervormde
Gemeente).
Geref Kerk: Zuiderkerk 9 en 10.30 u dr
v Meyenfeldt. 5 u dr Dronkert; Herengr
10 u dr Dronkert. 5 en 7 u dr Westerink;
vang gebouw Haagweg 10 u ds Toorn-
llet. 5 u dr v Meyenfeldt; Mors 9 u dr
Westerink. 5 u ds Toornvliet.
Geref Kerk art 31: 8.30 en 5 u ds De
Graaf van Giessendam.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds v d Weele
(„In gedachtenis houden" en „Opgewekt
it een nieuw leven").
Geref Gemeente: 10 en 5 u leesdienst.
Evang Lutherse Gemeente; 10.30 u ds
HILLEGOM: Herv Gemeente: 10 u ds
Brouwer, 5 u ds Knottnerus.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Volten
Wageningen.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Schippers.
HOOGMADE: Herv Gemeente: 10 u ds
De Jong.
DE KAAG: Herv Gemeente: 10 u ds Van
Leeuwen, 5 u ds Van Egmond van Mui-
derberg Jeugddienst.
KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv Ge-
leente: 9.30 u ds Makkenze, 6 u ds Kloek
an Leiden.
Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds De Valk.
KATWIJK AAN ZEE: Herv Gemeente:
Nieuwe Kerk 10 u ds Hagen. 6 u ds Bou-
Oude Kerk 10 u ds Bouman, 6 u ds
Lekkerkerker Valkenburg; kapel 10 u ds
Moerenhout. 6 u ds Hagen.
Geref Kerk: 9 en 10.30 u ds Pijlman, 5
ds Bos; zeehosp 6.45 u ds Bos.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds De Jong.
Geref Gemeente: 10 en 5 u leesdienst
KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv
Gemeente: 10 u ds Poort, 6.45 u zang-
dienst. 7 u ds Moerenhout van Katwijk
Zee jeugddienst, onderwerp „Hoe
Slmon tot een discipel werd".
Geref Kerk: 10 u ds v d Berg, 7 u ds
Kuiper, beiden Sassenheim.
Geref Gemeente in Ned.: 10 en 5 u lees
dienst.
Geref Kerk art 31: 10.30 en 5 u ds v d
Kwast.
LEIDERDORP: Herv. Gemeente: 10 u
ds Poort van Den Haag, 6.30 u ds Honnef.
Doopsgezinde Gemeente: 10.30 u ds Ver-
Evang Chri3tengemeens«hap: 10 en 5 u
de heer Dikkes. Dinsdag 8 u bidstond.
Oud-Katholieke Gemeente: morgen 9.45
hoogmis. 5 u vesper. Donderdag 9 u
heilige mis.
Baptisten Gemeente: 10 en 5.30 1
heer Schouten jr. Dinsdag 8 u Bijbelbe
spreking. Vrijdag 8 u bidstond.
ger des Heils: 10 u heiligingsdienst.
7.30 u verlossingssamenkomst.
ABBENES: Herv Gemeente: 9.30 u dl
Don. 6.30 u ds Van Boven.
ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv Ge
meente: grote kerk Julianastraat 9 u ds
Hanemaaijer, 10.30 u ds Baas van Lage
Zwaluwe. 6.30 u ds Lambour; kapel
Gouwsluis 10 u ds Lefeber; gebouw
Jonathan 6.30 u ds Lefeber; kapel Martha-
stichting 10.30 u ds Meijer: Oudshoornse-
weg 10 u ds Stapert van Moordrecht be
vestiging van ds Cadee. 3 u ds Cadee in
trede; evangelisatiegebouw 9.30 u de heer
Van der Sluijs, 3 u ds v d Bosch
Bodegraven.
Geref Kerk: Zuiderkerk 10 u ds Hoek
stra Den Haag. 6.30 u ds Zijlstra Koude
kerk; Noorderkerk 10 u ds Wijma. 6 30 u
ds Hoekstra; aula 10 u ds Zijlstra. 6.30 u
ds Wijma; Oudshóorn 10 en 6.30 u ds Tom.
Geref Kerk art 31: 10.15 en 3 u ds Faber
an Deventer.
Chr Geref Kerk: 10 en 6 u ds Baaij.
Oud-Geref Gemeente: 9.30 en 4 u de
heer Verlinden van Krimpen a d IJssel.
Woensdag 7.15 u ds du Marchie van Voort-
huysen van Leersum.
BENTHUIZEN: Herv Gemeente: 9.30 u
ds v Eijk. 6 u geen opgave.
Geref Gemeente: 9.30 en 6 u leesdienst.
HAZERSWOUDE: Herv Gemeente: 9.30
cn 6.30 u ds v d Leeden.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Oussoren
gki-K®
Twee honden
vechten
om eoa been
Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Sweepe.
Vereniging van vrijz Hervormden: 10.30
u ds Snaaijer van Haarlem.
LISSE: Herv Gemeente: 9 en 10.30 u
vic Wolfensberger, 5 u ds Jongeboer.
Geref Kerk: 10 en 4 u ds Schouten.
Chr Geref Kerk: 10 en 4 u ds Floor van
Nieuw-Vennep.
Geref Gemeente: 10 en 4 u leesdienst.
Geref Kerk art. 31: 10 en 4.30 u ds Ver
leur.
Oud-Geref Gemeente: 9 en 3 u lees-
NIEUWVEEN: Herv Gemeente: 10 u ds
Kater, 6.30 u de heer v d Hoek; evang
gebouw 9.30 u de heer v d Hoek.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Snel.
NIEUW-VENNEP: Herv Gemeente: 9.30
u ds Van Boven, 6.30 u ds Don.
Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds v d Zee.
NOORDWIJK BINNEN: Herv Gemeen
te: 10 en 7 u ds Meuzelaar.
Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds Kramer,
vlootpred. Valkenburg.
NOORDWIJK AAN ZEE: Hervormde
Gemeente: 10 u ds Rietberg van Warns-
veld, 5 u ds De Jong van Noordwljkerhout.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Bouma.
OEGSTGEEST: Herv Gemeente: Pau-
luskerk hedenavond 7 u avondgebed, mor
gen 9 en 10.30 u ds Visser. 7 u ds Callen-
bach; Hoge Mors 10.30 u ds Callenbaeh.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Eringa.
Geref Kerk art 31: 8.30 u ds Bruning
van Rijnsburg. 3 u leesdienst.
Ver v Vrijz Hervormden: 10.30 u ds
Hubeek.
OUDE WETERING: Herv Gemeente:
ZATERDAG 23 APRIL 1955
Engelse tuinbouwdeskun-
digen in ons land
Ongeveer 120 van de 900 leden tellende
Horticulture Educational Organisation
vieren met veertig hunner dames het 50-
jarlg bestaan van deze vakorganisatie in
Nederland. Zij verblijven hier een week
en bezoeken in de tijd tuinbouwbedrijven,
veilingen, scholen. Instituten en de bollen
velden. Dc meeste leden van de organi
satie zijn tuinbouwconsulenl of tuinbouw-
leraar van beroep. De H.E.O. heeft een
Nederlands erelid en twee Nederlandse
leden, namelijk de heren E. van der Laan,
B. Barteis en J. Roggeveen.
Voorstellen Duitse
schuld
Het Westdultse ministerie van finan
ciën is voornemens waarschijnlijk eind
April twee aanbiedingen bekend te ma
ken tot hervatting van de dienst op de
obligaties Konversationskasse luidende
in Retchsmark en niet-Duitse valuta met
een rentevoet van 3 pet. aldus Reuter.
Er zullen nieuwe 3 pet-obligaties wor
den uitgegeven. De waarde der voor
oorlogse obligaties in Reichsmark zal tot
een tiende worden verminderd. De op
gelopen rente zal voor twee derden ver
vallen en de rest wordt gefundeerd.
9.30 u ds Knottnerus H Doop, 7 u ds De
Vos van Arnhem jeugddient
Geref Kerk: 9.30 en 2.30 u ds Krijger
van Den Haag.
RIJNSATERWOUDE: Herv Gemeente:
9.30 en 7 u ds Van Soest.
Chr Geref Kerk: 9.30 en 5fU leesdienst.
RIJNSBURG: Herv Gemeente: grote
kerk 10 u ds Groenewoud. 5 u ds Burgy
Den Haag; Kleine kerk 10 u ds Van Gos-
liga. 5 u ds Groenewoud.
Geref Kerk: Voorh.weg 9.30 u da-v d
Linde. 5 u ds Post; Rapenb.. 9.30 u ds
Post. 5 u ds Pijlman Katwijk aan Zee;
Mar. kerk 9.30 u ds Bos Katwijk aan Zee,
5 u ds v d Linde.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Alberts
van Vlaardingen.
Geref Kerk art. 31: 10 en 5 u ds Bruning.
SASSENHEIM: Herv. Gemeente: 9 en
10.30 u kinderdienst.
Geref Kerk: 9.30 u ds v d Berg. 5 u ds
Kuiper.
Chr Geref Kerk: 10 en S u ds Visser.
Ned. Prot Bond: 10.30 u mevr. Mankes
Zernlke van R'dam.
TER AAR: Herv Gemeente: 9 30 en 6.30
u ds Van Amstel.
Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Helner.
VALKENBURG: Herv Gemeente: 10 u
ds Lekkerkerker. 8.30 u ds v d Wiel van
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Langeler.
Geref Kerk art 31: 8.45 u ds v d Kwast.
3 u leesdienst.
VOORSCHOTEN: Herv Gemeente: grot»
kerk 10 u ds Van der Sluijs van Overschie,
7 u ds Veldkamp van Den Haag jeugd
dienst; hulpkerk Rijndijk 10 u ds Saraber;
inrichtingen Hulp en Heil 10 u ds Elde-
renbosch van Voorburg.
Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Den Boer, H
Avondmaal.
Geref Kerk art. 31: 8.30 en 5 u ds Faber
van Deventer.
WARMOND: Herv Gemeente: 10 u ds
Offringa van Scheveningen, 7 u da heer
v d Berg van Valkenburg.
WASSENAAR: Herv Gemeente: grote
kerk 10 u ds Wiersma, 7 u ds Gall van
Den Haag Jeugddienst; Klevletkerk 10 u
ds Beens van Rotterdam; Zuiderhout 5
u ds Wiersma; Deylerhuis 10.15 u dr Jan
sen Schoonhoven van Oegstgeest.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Feringa; Zuid
10 en 5 u ds Van Duinen.
Ned Prot Bond: 10.35 u mej ds v d
Slooten. 12 u mej ds v d Slootcn Jeugd
dienst.
Remonstr Gemeente: 10.30 u ds Spijker.
WOUBRUGGE: Herv Gemeente: 9.30
u ds Stehouwer. em-predikant te Alphen
aan den Rijn. 6.30 u ds De Jong van
Hoogmade.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Henge-
veld.
ZWAMMERDAM: Herv Gemeente: 9 u
ds Lambour, 4.30 u ds Hanemaaijer, bei
den van Alphen aan den Rijn.
Geref Kerk: 10.30 en 6.30 u ds Wagenaar.
RADIO BLOEMENDAAL: 9, 10.30 en
3.30 u ds Teeuwen van Diemen, 7.30 u
ds v d Linden De Bilt.
Onze veertiendaagse prijsvraag
Moeder Truus was op weg naar de
legatie van dat vreemde Oosterse land.
En ondertussen schudde ze in gedachten
vele malen afkeurend het hoofd. Hoe
kwam het. dat juist haar zoon aan zo'n
exotisch meisje was blijven hangen?
Wat was hij niet knap van uiterlijk
En hij kwam immers van goede fa
milie
Ook wa9 hij bevoorrecht met een flink
stel hersenen.
KortomVolgens moedertje Truus
was haar zoon er één. zoals je er nau
welijks een tweede aantreft. Dit was
bepaald geen snoeverij vond ze. Wie
zou willen tegenspreken, dat haar zoon
voor al de huwbare meisjes, die hij ont
moette. als een goede partij werd be
schouwd?
Waarom oan (vroeg zij zich af) moest
haar jongen het zo slecht treffen? Eer
lijkheidshalve moest moeder Truus toe
geven. dat de uitverkorene een ware
schoonheid wasEn dat ze. wat in
telligentie betrof, niet voor haar zoon
hoefde onder te doen
Maar toch....
Ze gaf er wat voor. ais ze haar jongen
van dat plan zou kunnen afbrengen.
Maar daar viel nlel aan te denken.
Zelfs niet ten koste van algehele
ruzie zou ze in staat zijn geweest dat
voorgenomen huwelijk te verhinderen.
Ze had in die richting dan ook geen
pogingen aangewend. Haar zoon immer?
had een dwars karakter Tegenwerking
zou hem slechts des te meer geprikkeld
hebben tot verzet. Daarom had moeder
Truus alles maar op zijn beloop ge
laten. En ondertussen had ze legen beter
weten in gehoopt, dat er te elfder ure
nog iets lussen zou komen.
Maar daar was geen sprake van
geweest
De band was steeds hechter geworden.
En eensklaps zag moeder Truus ztch
niet de bekendmaking van de huwe
lijksdatum. voor een voldongen feit ge
plaatst.
En in aansluiting hierop liet haar zoon
de wens doorschemeren, dat hij graag
had. dat zijn moeder eens met de familie
van zijn aanstaande vrouw ging kennis
maken.
..Dat ook nog?" was haar eerste op
welling geweest.
Korte vertelling van
Fïca Ten Houte de Lange
En daarom had ze het ten uitvoer
brengen van dit plan zo lang mogelijk
uitgesteld.
Maar ten leste was er geen ontkomen
meer aan geweest. Want die verwijtende
blik van haar zoon kon ze niet meer
verdragen.
Zo kwam het, dat ze in haar auto door
die prachtige villa-wijk reed. waarin
zich de bewuste straat moest bevinden.
Haar zoën had alles heel precies uit
geduid.
Bij een bepaald kerkje moest ze links
af slaan....
En dan was het onmiddellijk om de
hoek.
Bü het haar genoemde nummer 13
hield zc stil.
Een huivering ging haar door de
leden.
Waarom nummer 13 juist voor haar
jongen?
DE KEtRZIJDE
VAN DE
MEDAIÜE
Vol opstandige gedachten stapte ze uit
haar wagen
Om tyd te winnen streek ze haar
handschoenen glad. En daarna keurde
zij de onberispelijkheid van haar kapsel
Toen drukte ze op de bel.
Een dienaar als uit een sprookje van
de 1001 nacht geleidde haar naar een
statievertrek. waar meubels in uitzon
derlijke stijl Indruk op haar trachtten te
maken
Een oer-oude cultuur kijkt op U neer
(schenen zc te willen beweren). M8ar
moeder Truus was niet in een stemming
om dan ook maar in een enkel opzicht
haar principes prUs te geven. Waarom
moesten die donkere mensen beslag
leggen op haar zoon? De stap van haar
jongen was een bittere pil voor haar.
Ea dat zou ze die Oosterse moeder straks
wel eens fijntjes laten voelen.
Hoe?
Dat wist moeder Truus nog niet. Dat
zou ze van de omstandigheden laten
afhangen.
Hoe geheel anders ls een gebeurtenis
meestal echter, dat men zich deze van
te voren heeft ingedacht.
De deur van de kamer opende ztch
en een slankè verschüning in Oosters
gewaad trad naar binnen.
Geboeid staarde moeder Truus haar
Het was een ietwat rijpere vrouw, die
haar blik beantwoordde met fonkelende
zwarte ogen. waarin noch minzaamheid
te lezen was- noch spot. Evenmin ver
rieden de omgekrulde lippen enigerlei
gemoedsKoestand.
Met opgeheven hoofd kwam ze
naderbij.
Was het door deze fiere houding, dat
moeder Truus plotseling haar evenwicht
verloor....?
Of werd ze beneveld door de Oosterse
parfum?
Of weBlcht voelde zU zich gegrepen
door de aanraking vsn die Uskoude en
bovendien nog slappe hand?
..Prettig met U kennis te maken", ver
wachtte ze. dat de gastvrouw tegen haar
zeggen zou.
En verder:
..Het is een eer voor myn dochter,
om in zo'n keurige Hollandse familie te
worden opgenomen"
Inplaats daarvan echter zei de onbe
kende:
..Ik ben er van overtuigd, dat dit ge
mengde huwelük tussen twee zulke to
taal verschillende rassen voor U een
even grote teleurstelling Is als voor mij
zelf. En dat U. evenals ik, tot het eind
toe gehoopt hebt. dat het nog zou af
springen"
Wat 1
Truus
Voor d» goede antwoorden zijn drie
prijzen beschikbaar: f 10.—f5.— en
f2.50 Inzendingen voor Woensdagoch
tend eerste bestelling.