en Iióar moqeLijkheöen ,En de zon ging onder...." Cultureel venster EXTASE EN CATASTROPHE LEZERS>i PELGRIMAGE HET KECHTE RUGJE Gesprek tussen Hervormden en Gereformeerden IN HET KRUIS ZAL IK EEUWIG ROEMEN II 1! NIEUWE LEIDSCHE COURANT Dat er niet veel, maar dan toch nog zoveel literatuur in Friesland in de Friese taal kan worden uitgegeven, wekt voor zo'n klein taalgebied wel eens verwondering. Hoe spelen ze dat toch in het hoge Noorden klaar? De Friese uitgaven zijn a priori gehandicapt door liet uitsluitend Nederlands taalonderwijs op de scholen. De Frie zen spreken hun eigen taal maar ze hebben niet geleerd die te schrijven. Kunnen ze die taal toch lezen, dan hebben ze dat zichzelf geleerd. En dat heb ben velen gedaan. Van een opmerkelijke groei in de mogelijkheden van het uitgeven in de Friese taal willen we hier i iets vertellen. En dan noemen we eerst de verrassende groei van het ledenaantal van de K.F.F.B.. de Kristlik Fryske Folksbibleteek Christelijk Friese Volksbiblio theek". De K.F.F.B. is een Vereni ging van christenen die ijveren voor een goed christelijk boek in de eigen taal. te brengen onder het Volk. In 1934 is deze Vereni ging gestart met 114 leden. Toen waren, vanwege de geringe omzet, de Friese boeken duurder dan de boeken in de Nederlandse taal. De historicus-schrijver- R. S. Roorda zegt er dit van: ..De K.F.F.B. heeft het altijd als plicht en roeping gezien, een goedkoop christelijk boek te geven in de taal die God dat volk heeft ge geven. In de eigen taal komt het boek eerst tot zijn doel. wordt het vertrouwd en eigen, wordt het levend en geeft het ple- ?ier, schik (libbensnocht» De leden betaalden in het begin één gulden contributie per jaar. Langzaam steeg dit le dental. een gestadige groei tot 768 leden in het oorlogsjaar 1940. In 1945 startte men opnieuw met met 1000 leden. Na een kleine inzinking in 1947, in 1948 een opmer kelijke groei tot 1186; eind 1954 bedroeg het aantal 4650 leden. In 1954 betaalden de leden f 2.70 aan contributie en ze krijgen nu één boek per jaar gratis óf de keuze uit twee. Deze groei van het ledental van de K.F.F.B. is niet alleen te dan ken aan een intensieve propagan da (leider de schrijver E. S. de Jong), doch ook aan de groeien de belangstelling voor boeken in de eigen taal onder het volk. De uUgaven De belangrijkste uitgaven die de K.F.F.B. sieren, zijn ongetwij feld: ..Het Fryske réveil" 11938 en van dezelfde schrijver. Dr. G. A. Wumkes, een vertaling van de Pelgrimsreis van Bunyan 1953). Daarna noemen we „De Hoara's fan Hastings, door Sim- ke Kloosterman (1940); in 1941 ..De Gouden draad I en in 1942 het tweede deel van Watse Cupe rus. Succesboeken zouden we kun nen noemen twee enige jaren ge leden verschenen boeken van de schrijver Welmoed Hemrica (pseu doniem), t.w. .Conductrice" en „Volk in de bus", alsook het boek van H. de Jong „Trude. de roman van een paard". Prijsvraag De schrijvers van Friese ro- )rdiei cripten zo goed als niets. Het aan tal goede handschriften, geschikt voor uitgave door de K.F.F.B. was zeer gering. Om de beschikking over een aantal mss. te krijgen, schreef de K.F.F.B. daartoe een prijsvraag uit en beloofde f 1.000- voor een eerste en f 750.- voor een tweede prijs. De prijsvraag leverde een zestal manuscripten op. De eerste prijs werd toege kend aan een ms. van Pier Fed- dema, getiteld ..Brekkende bran- ning" (Brekende branding). De tweede prijs was voor „Frijdom wie de heechste wet" (Vrijheid was de hoogste wet), een Stel lingwerver historisch verhaal van een anonymus. Beide boeken zul len in 1955 verschijnen. Meer pijlen op de boog In 1955 zal de K.F.F.B. op nieuw een prijsvraag uitschrijven Doch de heren hebben meer pij- Als vervolg op de reeks „De zon is mijn noodlot" schreef Marguerite Steen het op zich zelf staand boeiende epos „En de zon ging onder" (5 delen). In tegenstelling tot de hoofdfi guur uit de eerste serie, die zich verrijkt door het zwarte goud, wordt de hoofdpersoon Johnny Flood op magische wij ze getrokken naar de Goudkust met het verlangen om goed te maken wat zijn voorvaderen misdeden en zo mee te werken aan de oplossing van het neger probleem. Marguerite Steen he kelt met ironische pen de le venswijze van de Engelse socie ty in de tweede helft van de 19e eeuw. Als een boeiende film volgen we de strijd met familie, aandeelhouders en Goudkust-ambtenaren. Hoe ont roerend is ten slotte in het vier de deel de voltrekking van het „noodlot", dat aan zijn leven een einde maakt. Het vijfde deel, „Phoenix herrezen", is een interessante episode uit het leven van Johnny's dochter Lee Flood, die uiteindelijk haar ge moedsrust weervindt. De boe ken, die als ondertitels heb ben; „Bristols kluisters", „Donker Afrika roept..", „Emily's Vlucht", „De zwarte dood" en „Phoenix herrezen", zijn in prachtige linnen banden uitgegeven bij Ad M. C. Stok, Zuidhollandse Uitgevers Mij.. Den Haag. Het is weer de te kenaar Anton Pieck die de boe ken voorzag van suggestieve platen. De uitstekende verta ling verzorgde C. van Eysden. len op hun boog. Als het straks zover komt, dat er Fries onder wijs op school wordt gegeven, dan moeten de kinderen ook boeken in die taal kunnen bekomen. Be halve romans heeft de K.F.F.B. wel al een enkel kinderboek uit gegeven... maar er moeten meer komen. Verder zou de K.F.F.B. ook graag gedichtenbundels wil len uitgeven. De K.F.F.B. staat gereed meer uitgaven mogelijk te maken en stelt zich voor ook de auteurs iets te laten verdienen. Het is van belang deze' uit het volk opgekomen beweging met be langstelling te volgen. Van belang is ook, dat een der de van het aantal Friese gemeen ten de K.F.F.B. met een jaarlijks subsidie steunt. Verder bezit de K.F.F.B. een net van correspon denten over geheel Friesland, de eilanden en de N.O.P. De christelijke roman Zoals we hierboven reeds schre ven. wil de K.F.F.B. de christe lijke roman brengen onder het volk en dit in de eigen taal. Dat men graag hoge eisen stelt aan dat „christelijk", volgt wel.» uit wat de schrijver U. van Houten in de propaganda-krant „De flea- nende Krie" (De vliegende kraai) schrijft (vrij vertaald en bekort): „Het christelijke mag er niet los bijhangen, doch het moet organisch in het verhaal opge nomen zijn. In een christelijke roman moet de boodschap van de genade in Jezus Christus cen traal gesteld zijn en moet deze de gang van het verhaal be heersen en de oplossing van het conflict uitwijzen. Daar volgt uit. dat alleen wie zelf christen is en deel heeft aan de genade, een christelijke roman kan schrijven men kan hier niet toe met een diepgaande obser vering. niet met begrip en zui ver aanvoelen en niet met een scherp psychologisch inzicht". Van Houten weet natuurlijk, dat deze eisen niet gemakkelijk zijn: „Het schrijven van een roman is iets anders dan het maken van een gedicht...het is niet voldoende, een kort ogen blik uitgetild te worden boven zichzelf, de romanschrijver moet tijden aaneen uit dezelfde span ning leven en werken. En het geloof, het getuigenis? Ook dat kan gegeven worden als een wonder als een onverwachte en onverdiende genade...maar het komt niet alsvanzclf en nooit buiten ons arbeiden en po- Laten we gerust schrijven, dat aan de eisen die Van Houten stelt aan de christelijke roman, in zijn eigen roman „De zonde van Hait- se Holwerda" is voldaan maar dat dit niet gezegd kan worden van vele andere. Een andere bibliotheek Wij moeten nu nog iets zeggen van een andere bibliotheek in Friesland. Deze. de Fryske Bi bliotheek stelt niet de eisen van het christelijke en het volkse... maar bevordert de uitgifte van manuscripten die zonder haar steun niet zouden verschijnen, om dat het risico voor de uitgever te groot zou zijn. Deze bibliotheek heeft naar ik meen 900 leden, die per jaar tien gulden contributie betalen. De leden krijgen daar voor het maandblad „It Heitelan" gratis en bovendien eens per jaar een boek. Het literaire peil van de bijdragen in dit maandblad komt het volkse het dichtste bij... ook al tippen sommige bijdragen aan literatuur van behoorlijk ge halte. Deze „Fryske Bibleteek" De uitreiking t de eerste prijs o Pier Feddema. heeft vorig jaar een erfenis ont vangen. waarvan gesticht is het Rely Jorritsma-fonds. Zijn we goed ingelicht, dan zou dit Fonds elk jaar een bedrag van pl.m. f 2.000.- beschikbaar kunnen stel len voor literaire prijsvragen. Dit Rely Jorritsma-fonds schrijft nu ter bevordering van de Friese literatuur prijsvragen uit. één voor oorspronkelijke Friese ge dichten en één voor korte, oor spronkelijke verhalen in Fries proza (schetsen). Een bedrag groot 1.700.- wordt uitgeloofd. vijfde voor gedich- vier vijfde voor de vijf beste inzenders van kor te verhalen. De prijzen worden toegekend door een jury. waarin zitting hebben de heren Dr. G. Dijkstra. U. van Houten en J. Piebenga. De be kroonde inzendingen wor den voor eerste publica tie het eigendom van de Fryske Bibleteek. De vraag in Friesland is thans, in welk tijdschrift deze stukken geplaatst zullen worden; in het lit teraire tijdschrift De Tsjerne? In It Heitelên? nogal het een en ander doen geweest in de Friese pers. De tiid sil 't leare! G. Mulder. NIEUWE ROMAN VAN MARJA ROC Marja Roe schreef een historische roman over Jan Beu- kelszoon van Leiden, de man die in de eerste helft van de zestiende eeuw voor korte tijd als koning over het doperse godsrijk in Munster regeerde.*) Hoewel de tragische ge schiedenis van Jantje van Leiden stof te over schijnt te bie den voor een roman, blijft het voor de kunstenaar een moeilijke, zo niet een hachelijke onderneming dit gebeuren te vangen, zo, dat aan de historische feiten en omstandig heden geen geweld wordt aangedaan maar niettemin ook zo, dat het werk boven het proces-verbaal uitreikt en het relaas gaat leven. Brevieren en roken Een Franciscaan en cc? i Jezuïet, beiden hartstochtelijke „"j" rokers, vinden het moeilijk tijdens het lezen van het brevier het roken te onderbreken. Ieder van hen verzoekt het Sanqtum Ojficium te Rome om een be slissing. De Franciscaan ont vangt het antwoord, dat het nietde Jezuiet daarentegen dat het wel mag. De reden hiervan? De Franciscaan had gevraagd of hij tijdens het bid den zou mogen rokende Jezuiet evenwel of hij tijdens het roken mocht bidden Deze anecdote is ontleend aan een boek van Friedrïch Hielscher*,, Funf- zlg Jahre unter Deutschendat in het r.k. dagblad De Tijd word ge- Het nieuwe Jeruzalem De vraag of Marja Roe haar pogen tot een goed einde heeft gebracht, laat zich niet beant woorden met een eenvoudig ja of nee. Een roman kan daarvoor naar te veel zijden worden be naderd. En een roman als deze dan nog naar een extra zijde, n.l. die van het religieuze aspect. Het godsdienstig element was im mers m de doperse furie alles- oeheersend. Nu dan. in dit opzicht schreef Marja Roe een zeer goede roman. De mentaliteit van de dweepzieke schare is niet alleen psychologisch uitstekend uitgebeeld. De schrijf ster heeft ver boven een psycho analyse uitgegrepen en ze heeft zich zeer goed weten in te leven in de geestesgesteldheid van de door een religieus fanatisme be zeten secte. Het tweede deel van het boek. dat het beleg van Mun ster beschrijft, is dan ook verweg het beste. Dit is voor een niet on belangrijk deel te danken aan de ruime piaa'.s die is toebedeeld aan de toespraken en preken van de Het is alweer maanden gele den, dat in de couranten ver haald werd hoe in Ierland bij een overstroming een paard zich zwemmende wist te redden. Toen het in veiligheid werd ge bracht, bleek op de rug van het paard een muisje te zitten, dat in zijn doodsangst daar een schuilplaats had gezocht en zo de ramp, die ongetwijfeld aan duizenden exemplaren van zijn soort het leven had gekost, over leefd had. Zulke gebeurtenissen drukken een mens weer eens met de op het vraagstuk Gods wereldbe stel. Ik zie voor mij uit een man lopen over de modderige straat. Een snipper pa pier, blijkbaar zoeven van een envelop gescheurd, ligt nog vers en wit in het vuil. Het hecht zich aan de wandelende schoen, blijft cr gedurende een zestal passen aan vastkleven cn laat dan weer los, om onherkenbaar in de bruine brei ten onder te gaan. Kan het nietiger cn onbe langrijker? Toch moet Gods zorg en aandacht zich ook hierover uitstrekken, want. indien dit niet zo ware, zouden de kleinste dingen naar ik vroeger eens ergens las, ik meen bij Dr. H. Het rechte rugje van zijn kinderjaren raakt menigeen zijn leien niet meer kwijt, 't Weerbarstig kuifje slecht gekleurde haren is nauwelijks vatbaar voor de tand des tijds. Het schoolse schrift, de welverzorgde handen beklijven en met rekenen blijft het gaan O, konden wij eens ruilen met elkander en zorgeloos in eens anders schoenen staan. Ik zou zo graag dan Casanova wezen of Don Quichotte of De Dikke Man of iemand die een afschuw heeft van lezen, maar daarentegen goed chaufferen kan. C. J. Kelk fgeb. 1901), uit Egel en fau uitg. J. M. Meulenhoff, Amsterdam, 1947. Bavinck de grootste zijn, groter dan God, immers onaf hankelijk van Hem. Nergens obsedeert ons het vraagstuk van Gods voorzienig heid zoals bij dergelijke nietige en onbelangrijke zaken: het val len van blaren, een sneedje in de vinger, een weggeworpen pot loodstompje en talloze onopge merkte bijkomstigheden meer. Is het niet juist in een wereld vol daverende dingen, spannin gen en angsten, in een samen leving vol ellende en verdriet, dat gevangen voelt in het vraagstuk van het kleine, het onbetekenen de? Het behoort óók lot de werke lijkheid, al staan de grote denkers, Pascal uitgezonderd, zelden bij het nietige stil, het is óók op een of andere voor ons onbegrij pelijke wijze betrokken bij de strijd tussen licht en duisternis. De man, wiens wereldbeeld zich alleen met de grote dingen be,- zighoudt en aan de kleine voor bijgaat. maakt een scheiding waar God die niet maakt. Als er geen toeval bestaat, strekt Gods regering zich ook uit over een enkel bevend muisje niet alleen, maar ook over huisvuil en bladerenafval. Maar binnen het kader van die Godsrcgcring heeft onder Zijn toelating ook de overste dezer wereld de hand in het grote' ja, dat weten we wel, in oorlogen, rampen, ziek ten, tegenwerking, verdrukking en al die dingen die onze aan dacht. smartelijk in beslag nemen en ons doen schreien, maar ook in het kleine en nietige, in de sfeer van het z.g. onbelangrijke, dat wij alleen maar onbelangrijk noemen omdat de zin ervan ons ontgoat. evenals wij vele zeer hoge tonen niet horen terwijl verscheidene dieren ze wèl op vangen), nmdat ons gehoor on toereikend is. Blijf wakker, ziel, overweeg hoeveel ons ontgaat door ons creatuurlijk tekort, door ons gestoord opnemingsvermogen door onze zorgelijkheid. Bedenk dat nergens ook maar iéts on verschillig is en troost u met de zekerheid, dat onze hemelse Vader, die een bepaald muisje een nieuwe levenskans gaf. veel meer voor ziin kinderen wegen zal openen Want zij gaan vele muisjes, bladeren en snippers te boven. C. R. profeet-koning, in de gedragen stijl van de oud-testamentische en eschatalogische bijbelboeken, pre ken die de anabaptisten tot een aan waanzin grenzende extase hebben gebracht en die ook de lezer niet onberoerd laten. BABYLOM Het eerste deel van het boek. waarin allerlei nevenfiguren eigenlijk do hoofdrol spelen, is aanmerkelijk minder sterk. Ten dele komen deze figuranten, aan w'e overmatig veel aandacht is besteed, slecht uit de verf. Ander zijds wordt aan een bepaald as pect van hun mens-zijn en wel aan het sexuele. een overmatige en daardoor afkeer wekkende aan dacht geschonken. De schrijfster heeft niet alleen haar recht om ook in dit opzicht openhartig te zijn geheel verbruikt, maar ze heeft het misbruikt. Uit een be schrijving. zoals Marja Roc die geeft, zou men moeten opmaken, dat in de tijd, waarin haar boek speelt, het merendeel der mannen en vrouwen zwijmelde in sexuele uitspattingen. Dit is stellig niet waar. Wat in Munster gel ient zich daarbuiten op kleinere schaal en minder openlijk afspeelde Door dit te suggereren heeft de schrijfster de geschiedenis geweld aangedaan. En dit valt te betreuren, want daardoor zal dit boek door me nigeen. die de historische roman een warm hart toedraagt, worden verworpen, terwijl anderen er naar zullen grijpen, alleen uit on gezonde lust naar sensatie. En daarvoor is dit werk toch stellig te goed. J. E. Niemeijer. I Mar H. P. Leopold. Den 1 Een Koning xleld. Verzameld werk van Slauerhoff Het verzamelde werk van de Nederlandse dichter en proza schrijver Jan Jacob Slauerhoff (1898-1936), opgezet in 1940 door een commissie, uit welker mid den dr. Menno ter Braak en mr. H. Marsman al spoedig hun einde vonden, is onlangs vol tooid met het zevende deel. Het bevat het vierde prozadeel, be staande uit de novelle Dc Op stand van Guadelajara. gevolgd door een aanhangsel van ver zen en een kort prozafragment, getiteld Naklanken. De Opstand van Guadelajara beschrijft de lotgevallen van een blanke zwerver in Mexico, die. min of meer tegen wil en dank, door een eerzuchtige jonge Tolteekse priester Tarabana als de we dergekomen Christus wordt uit geroepen en een revolutionnaire beweging ontketent, welke na enkele aanvankelijke successen door gebrek aan leiderschap en organisatie spoedig verloopt. Dit in 1937 voor het eerst ge publiceerde verhaal is onge twijfeld meesterlijk geschreven, al kan de hoofdfiguur El Vi- driero eigenlijk niet geslaagd heten; hij overtuigt althans niet. Slauerhoff, die menige reis als scheepsarts heeft gemaakt, is wel de laatste grote roman ticus in onze literatuur ge noemd. Was het bij de opkomst van de romantiek in het begin van de 19e eeuw nog .bliss to be alive", zoals Wordsworth het later formuleerde, de late re ontwikkeling en de lange na bloei van de romantiek hebben tot pessimisme en levenswal ging geleid en tot het bewust zijn onder een vloek te leven. Ook Slauerhoff is hieraan niet ontkomen en herinnert in dit opzicht sterk aan de Franse dichter Arthur Rimbaud (1854- 1891), die ongeveer op gelijke leeftijd als Slauerhoff gestor ven is en die zijn werk min of meer sterk beïnvloed heeft. De N V Uitgeverij Nijgh Van Ditmar te 's-Gravenhage heeft met deze nu eindelijk vol tooide uitgave van Slauerhoffs Verzameld Werk een belengrii- ke daad verricht. C. R. VOOR STl DIF.KRiyCEIS VIT BEIDE KERKEN Samen zoeken naar het juiste inzicht Kerkelijk huwelijk in Engeland Een kerkelijke bevestiging van een hu welijk van jeerheidenrn wiist de aartshis- srhop van Canterbury, dr. Fisher. in een pas verschenen geschrift wil hij daarmee niet on tweede huwelijk dikwijl» goed en rijk kan ziin. Het toelairn van gesel echtelieden tot het Ileilic Avofi noemt de aart»hi»»ehop echter een i zaak, die tot de zielszorg moet w gerekend. Daarin moet de «eeateliiki dat 'erk Mai Theologie of geloof, o.m. over deze vrijzinnigheid, die in deze tijd een nieuw gewaad heeft aangetrokken. ..En zc ver toont zich in een gedaante, waarin het ge sprek met haar gemakkelijker is gewor den. Maar in dat gesprek zullen wij tel- Er zijn Hervormden, die alleen reeds als zij het kens op radicale tegenstellingen, waarin woord „gereformeerd" horen verbleken. Bij deze ™ar n>et twee theologieen tegenover ei- m.n«n Doen tick <Un allerlei ps.vchlsrhe en phy- "JJeioof stsche reacties voor: de gezichten krijgen kramp- trekken en de handen hallen zich automatisch tot Het is een boekje met liefde en harts- vuistcn. Zo'n Hervormde krijgt allerlei gedachten tocht geschreven, eerlijk en nuchter niets zoals, nu moet ik oppassen, zet je nu schrap, nu is verdoezelend, waardoor het gespre.tus- hrt Evangelie in gevaar, nn wordt alles traditie, Wide kerkgrojpwdwn nen end op Met een nieuw woord gouden we dere riekte SSien vIrgnten. dn, beide «hryvers legt.» alvinisto-phnbie. ultewel gerelormeerden.vree, tem Jj, hun kerk zijn. kunnen noemen. Helaas zijn er ook Gereformeerden, die aan kerke- lijke phobieën lijden. De reacties zijn bij hen precies dezelfde als bij de Hervormde patiënten. Noem in het bijzijn van Afscheiding cn de Dolean- deze beklagenswaardige lie- tie houdt beide groepen ge- den nooit de namen Ikor. of scheiden. maar in veel Hervormde Raad voor Kerk sterker mate verschillen cn School. Want dan wor- van inzicht op verscheidene den zij bepaald gevaarlijk, terreinen. Eerlijk en open- Wie met deze lijders zou hartig en niet fel polemisch willen experimenteren, moet moet men amen zoeken de volgende proef ens ne- naar het juiste inzicht en men Tegen de Hervormde de juiste weg. Calvinostoob zegge men al- leen „Professor Dijk" en Het boekje heeft hoofd- tegen de 'Gereformeerde 'tukken over de grote, ou- Hervormdophoob zegge de geschilpunten maar ook men slechts „Professor Van over actuele kwesties. De Niftrik". U zult zien. dat historie komt aan de orde. de physische en psychische de oecumene, de school en reacties bij beide patiënten de Christelijke organisaties, volkomen dezelfde zijn. de kwestie van de belijdc- Deze ontboezeming van "js ende l"cht'^ar de heer J. W. van Hulst in om geen afzonder ijk hoofd- het Correspondentieblad De «tuk over de vrijzinnigheid Christelijke Onderwijzer u» "et gesprek mc«. de Ge- wijst er toch wel op, dat reformeerden, zo schrijft het „gesprek" tussen Her- ds. Groenewoud, wordt vormden en Gereformeer- den nog wel wat te wensen overlaat. Wij brachten dit in verband met het boek je „Hervormd Gerefor meerd gesprek" van de hand van de Groningse stu dentenpredikanten ds. Th. Delleman en ds. M. A Krop. dat bij de uitgeverij De Graafschap is versche nen. De eerste is Gerefor meerd. de laatste Her vormd. Voor de N.C.R.V. microfoon hebben beide pre dikanten in overleg met el kaar gesprekken gevoerd, waarvoor nogal belangstel ling bestond. Nu een en an der in druk ;s verschenen kan men er zich nog eens rustig op bezinnen. En dat is zeker moeite waard. Eigenlijk st dit boekje als leidrau. genomen wor den op studiekringen van Hervormden en Gerefor meerden samen. Het uit gangspunt moet wezen, al dus formuleerde ds. H- G Groenewoud het heel scherp in het Herv. Weekblad (Dc Gereformeerde kerk), een sterk en levendig besef, dat de Hervormden cn Gerefor meerden één kerk zijn en dus de gemeenschap des gc- loofs hebben te beleven en de onderlinge eenheid heb ben te openbaren in de vorm van kerkelijk leven. Verschillen artsbisschop, aan 12000 gres- lfs aan 43 diocesaan-bisschop- worden overtflatrn op hr» echtscheiding zelf bcslissin- „Leer ons, o Heer, Uw lijden recht betrachten." Weer zijn we in de lijdensweken, waarin over de hele wereld de be tekenis van het lijden en sterven van de Heiland wordt herdacht. Over de ganse aarde Op onze foto zien we het steile bergmassief van Pike's Peak, een majestueuze achtergrond voor de. zg. Tuin van God, de plaats nabij Colorado Springs, waar dui zenden gelovigen elk jaar samen komen om tegen Pasen een open- luchtdienst bij te wonen. Dit is de oudst bekende vorm van openluchtprediking in Amerika. Scherp tekenen zich de con- Geen negatieve levensstijl In De Wekker keert ds. J. II. Velema. Chr. Geref. touren aj van de drie reusachtige predikant te Zwolle, zich tegen de negatieve levensstijl kruisen on de vonrarnnd tenen van velen. Hü meent dat deze stül allerminst wervende Knmen °P ae ^oorgrona tegen het machtige gebergte en het uit spansel. Maar: ..noch hoogte, noch diepte zal ons kunnen schei den van de liefde van Christus." Orgel en acoustiek in de kerk Als onze Amerikaanse broe- groot. En het leven ders bijvoorbeeld het roken deze..st^ J* allerminst^ van Nederlandse christenen hartgrondig veroordelen en tot krasse uitspraken komen (sommigen hunner): Waar de rook van de sigaar is, kan de adem van de Heilige Geest "iet f'u";■■S°" k"n d>' h'e' Be bouw van een «ge' in een kerk is in financieel op- ï'^'m or\cS»'ond ,2ich e.en «"ermate belangrijke zaak. Een orgel van vijf. hebben t,en s'emmen, zoals in een matig grote kerk tenminste nodig is, kost ruw geschat reeds i 22.500 en dan is het bS"alY«n dJmtowSkv"?. nutti8 effect van het geluidsvolume, of wel de verant- oordeelt, dan dreigt ook hier woorde besteding van de penningen, ten zeerste afhanke- YveS" tem,"",™8" Hik van een «oede acoustiek in het kerkgebouw. Wanneer de inwendige vorm van De eerste geeft een meer mat- et gebouw, de bekleding van mu- sale klank. D!t type gaat langza- plafond en de plaats voor merhand plaats maken voor het s- polyphone klankbeeld, dat vooral denis aan de overkant Oceaan op andere wijze gezongen dan we in on; derlandse kerken gewooi Men dient met zijn oordeel voorzichtig te zijn. Anders ver valt men in een negatieve hou ding, waar uiteindelijk nie- mand mee gebaat is. Dit bete- acLllJK' kent niet een pleidooi voor de invoering van het rhythmisch zingen, wel een verzoek om toch alle factoren in rekening te brengen. dt ren en plafond en de plaats het orgel, niet goed orgel-a» effect van de orgelklank, sterk delig beimiocd. De schoonheid van de orgelklank, zowel in zijn ge heel als voor iedere stem afzon de klank is ingesteld. heid in twijfel wordt getrokken. „Vl. omdat hij bij de huiselijke gehouden j- _ivertaling einer aantal stemmen kan volstaan om het vereiste ge- caat ten dele verloren. luidsvolume voor de leiding van De gelden zijn dan wel besteed dc gemeentezang te verkrijgen aan werkverschaffing voor de or- Wanneer een orgeldispositie in een gelbouwer maar meerdere dui- gunstig geval vier stemmen min- zenden guldens blijken voor de ge- der behoeft te bevatten, betekent meerite waardeloos te zijn. dat een lagere prijs van ruw ge- Het is derhalve van het groot- sproken 6000. iemands zalig- ste belang, dat bij nieuwbouw van ker({ fn)Stig rekening wordt Aatl eiSCTl voldaan ;idvies 6wordEgevraa^d 0m d'1 le bereiken dient ech- an op dit punt ervaren en gespc- f®r aan bepaalde acoustische eisen aliseerdc bouwphysici. L" kerk zl^H voldaan. Wor den deze reeds bij het ontwerpen Bij het scheppen van voor het van bet kerkgebouw in acht ge- iconstisch gunstige voor- "onien. dan heeft dat vrijwel geen a in een kerkgebouw moet 'ovloed op de bouwkosten van de ilddcllijk rekening worden ge- kcrk *n verkrijgt men de baten den met de dispositie cn het Jan de kleinere orgeldispositie. deze opmerking betekent niet klankbeeld van het te boawen or- Hct zo gunstig mogelijk ontwor- propagandastukje voor de gel. Heden ten dage zijn er tree pcn van cen v°or dc orgelklank kerkelijk klankbeelden te onderscheiden nl. acfustisehe gunstige ruimte In een het homophone en het polyphone bestaande kerk kan kosten met zich brengen voor muur- of pla fondbekleding c.d In sommige ge vallen moet een kleine galerij voor het orgel worden geconstrueerd, doch men verdient dat terug in de orgeldispositie. Deze en andere nuttige wenken door de de Geref. aaltijd de ter kennismaking leest, dan deze veroordeling bewijs van een negatieve levensstijl. Als men mei dc geschiedenis op de hoogte is, dan weet men hoe orgel een dergelijk negativisme zich waardei altijd gelden doet. wanneer iets de orde was. Ook vertaling gebruik. Maar dit gevaa cen negatieve levensstijl klankbeeld. Rockefellcr-millioenen voor zUn ontleend heer Joh. Vetter Organistenvereniging gescbr artikel in het maandblad Admï- dc twintig millioen dollars, die de Amerikaanse £n dTenste van^de00^™^*^° milliomiair. John D. Rockefeller onlangs ter beschikking heeft beheer in de Geref. kerken. De theologische studie Een deel 1 gesteld voor de bevordering van de theologische studie Ver. Staten zal worden besteed om jonge theologen Europa, Azië en Afrika uxt te nodigen de Ver. Staten voor het bestuderen t)i men. Dit kan er toe bijdragen, dat zij later leiding kunnen geven aan het Wereld christendom, zo hoopt men. Verder «0 men ran plan met de Rockefellergelden flinke jongelieden theologie te laten studeren. Ook dc oudere studenten zal na een proefperiode daartoe gelegenheid worden geboden. G.O.V. heeft veel ervaring op dit gebjrd en bracht reen meer dan orgeladviezen alt en hield toe- eer? bezoek aan zicht bij de bouw dezer orgels. geestelijke proble- b,»d voegt hier in een noot aan toe. dat het voor de orgel- houw een vragenrnbrlek gaat In- «ellen. De vragen moeten ge richt worden aan het adrea der redactie van Administratie en Be heer. Newtonstraat 5. Amsterdam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 9