B DIT IS DE HOOFDPRIJS AKEELA'S HORDE: J6» DE MUG EN DE KAMEEL Pifjama k vieRentwintiq wóteRvLuqqe jonqetjes Brief van Riek de Vos NIEUWE LEIDSCHE COURANT Job en Bertie zijn welp. Ze zijn negen en tien jaar en zijn al bijna twee jaar geïnstalleerd. Dat is een hele tijd, als jc nog op die leeftijd bent. Twee jaar dat betekent twee jaarsterren, die je boven je wolvenembleëm links boven op je groene welpentrui mag dragen. Dat betekent ook dat je van het welpenspel een heleboel'afweet en al volkomen .vertrouwd bent met de rimboe- sfeer, die dit spel oproept. Maar twee jaar is tenslotte maar twee jaar, en van de 45-jarige NiP.V, heb je daarom nog niet zo'n weeL NPV betekent Nederlandse Padvinders Vereniging. Het zevende lustrum zal dit jaar met heel veel iestiviteiten worden herdacht. Een onderdeel daarvan is de nationale tentoonstelling van handenar beid van welpen, die 1 Maart in Den Haag geopend zal worden en daarna het hele land zal doorreizen. De NPV is een typische mannenge meenschap, maar de leiding van de heel jonge padvindertjes, van acht tot onge veer eli jaar, ligt toch veelal in vrou welijke handen. Vrouwen beschikken vaak over meer geduld en tact om met het „grut" onder de padvinders om te gaan. En geduld is nodig! Vierentwin tig watervlugge jongetjes, ieder voor zichzelf vaak al één brok ongedurigheid ma leven, kunnen in groepsverband r maken, dat horen Des te meer pluimen op de hoeden van Akeela, Raksha, Wontola en hoe de leidsters nog meer genoemd mogen worden, wanneer zij er in slagen om zo'n groepje woelwaters bezig te houden en te zor- gen dat ze intus sen nog wat leren ook. De toewij ding, waarmee zii 'in een touwtje verschillende kno pen peuteren de paalsteek, de platte knoop en de mastworp om de poot van een krukje duidt er op, dat hun inte resse voor déze materie is gewekt. Interesse niet alleen, óók een beet je eerzucht. Want dat knopen leggen is een onderdeel van een serie op drachten, en wie die goed volbrengt krijgt een aantekening op een daar toe bestemde kaart. Is zo'n kaart vol, dan krijgt de welp een ster op zijn pet en in welpentermen heet het dan, dat hij „één oog open" heeft. Als een kaart met iets moeilijker op drachten is volgetekend, heeft een welp twee ogen open. Het tempo, waarin die opdrachten uitgevoerd worden, verschilt natuurlijk nogal eens. En de hulp van de leid sters is in dit opzicht ook weer onont beerlijk, en daarom wordt er op zo'p middag, die „horde" genoemd wordt, altijd wel een gedeelte van de tijd be steed aan die vaardigheidsoefeningen. Sommige leidsters prefereren echter een aparte avond of middag voor die oefe ningen, dan kunnen ze op de „echte" horde veel meer spelletjes doen. Tentoonstelling De laatste tijd hebben ze het druk ge had, die welpen. Want de tentoonstel ling van handenarbeid heeft ze eigen lijk al maanden bezig gehouden. Akeela kreeg een circulaire waarin ruim der tig technieken stonden vermeld, die zij met haar jongens kon gaan beoefenen: figuurzagen, pitrietwerk, raffia en kurk- werk, paplerscheuren en plakken, het kneden van figuren van papiermaché spatwerk. tekenen, schilderen, knippen Ook bouwen met doosjes was daarbij en dat was de techniek, die Akeela uit zocht om met haar welpen te doen Jobje en Henk en Bertie en Rob en Jan alle welpjes hebbèn er aan meegedaan. Akeela liet ze op de horde maar wat fantaseren met de luciferdoosjes of ze hielp een handje bij een jog. dat niet zo sterk was in het bedenken van een werkstukje. En er ontstonden ware bouwwerken: een kasteel, huisjes, een vliegmachine zelfs. Lijm en plakband waren de „metselma- terialen". En als er dan een mooi pro duct klaar kwam, was er over en weer lof en trots. Niet dat alle werkstukjes op die tien zal het niet in zijn hoofd halen c Ze maakten bouw sels van doosjes voor jubileum Cehoord Gezien dal deze armband de Benelux- gedacble propageerde, omdat er drie munfsfuJcken aan bengelden: een Nederlandse stuiver en een Belgisch en Luxemburgs Irancstuk. Gelezen 'in „Vrouvrenbelangren", dat hel bestuur van de Nederlandse Radio Unie besloten heelt het mannelijk en vrouwelijk personeel in het omroep- bedrijl voor gelijke arbeid gelijk te salariëren. zijn.' Er is een voorselectie geweest, zowel op de hordes als op de tentoon stellingen, die in verschillende plaat- sen gehouden zijn. De mooiste zijp- uitgezocht en prij ken nu op de grote expositie. De vliegmachine en het kasteel zijn dat betekent niet dat de welpen daarover nu gren- zenloos bedroefd zijn. Ze accepteren gaarne, dat ande ren het beter kunnen dan zij, en voor het overige hebben ze toch immers fijn gewerkt en een prachtige demon stratie van saamhorigheid gegeven? Dat laatste zullen ze niet zo beseffen, en het is overigens de vraag of de jon ge Akeela zelf wel weet hoeveel waarde vols ze haar jongens in dit gezamenlijk werken voor een bepaald doel heeft mee gegeven. Wie haar vraagt, of haar werk waardering ondervindt, zal ten ant woord krijgen „nou ja, dat weet je na tuurlijk nooit". Zoiets manifesteert zich eerst op de lange duur. Ouders vinden het over het algemeen vrij gewoon dat jonge, ongetrouwde meisjes hóar vrije tijd op deze wijze besteden, al zullen ze misschien wel eens zeggen „wat een werk zit er eigenlijk nog aan vast", als ze eens een kijkje achter da schermen mogen nemen. „De oude wolf" En de lof van de zijde van de jon gens zelf nee, die verwacht geen en kele leidster, en het is bovendien aller minst de vooropgezette bedoeling om complimentjes te krijgen. Een jog van spelmiddag geleid heeft. Hij zegt niets of hij zegt iets krachtigs, wat over komt met ,,'t was fijn, Akeela." Nee, ze drukken zich niet in w den uit, wel in daden. Akeela Raksha en Wontola merken het aan de trouwe opkomst, het willen komen, Vrouwen worden „elegant'"' oud Er bestaat geen twyfel aan, dat vrouwen op eleganter wyzc oud worden dan mannen. Deze uitspraak is van een Engelse dame, nl. Lady Isobel Barnelt, een bekende figuur in de Britse tele visiewereld. Als oorzaak van dit door haar gesignaleerde verschijnsel noemt zij liet feit, dat vrouwen een flink stuk har der werken dan mannen. de •el practischer ingedeeld. Dat zou ook niet anders kunnen! De gemiddelde echtgenoot krijgt geen dage- 1 ijkse lichaamsbeweging, behalve dan de afstand die hij aflegt (per vervoermid del r tal) i i huis zyn i ngekeerd. Gemiddeld legt de vrouw hij het doen van haar huishouding een afstand van 11 km per dag af. Lady Isobel, die arts is, vertelde dit op een lunch van verkoopleiders. ook al zouden ze bijvoorbeeld wegens een verkoudheid beter thuis kunnen blijven. Dat middagje en avondje op de horde willen ze niet missen, en zeker niet de jongens die uit een ge- zin komen, waar ze eigenlijk al zo'n beetje in de zorgen meedelen, of de jongens, die in het algemeen gespro ken weinig ander vertier hebben. Dat zijn de kereltjes, die met de ijver en toewijding van miniatuurmensjés een schoon en edel doel, op de horde eerst echt in hun element zijn, die hun genegenheid voor Akeela en de anderen ieder op hun eigen wijze de monstreren. Ze gaan volkomen op in het welp-zijn, en niemand is gelukkiger dan zo'n baasje, wanneer hij. ongeveer zei weken nadat hij voor het eerst kwam, wordt geïnstalleerd en zijn uniform mag Zo'n uniform is vaak nog een heel probleem, omdat de aanschaf zeker op dertig gulden komt. Maar het moet al heel vreemd zijn,- als Akeela niet er gens een gaatje weet om er op een goed kopere manier aan te komen, bijvoor beeld overname van het uniform van een welp, die inmiddels het verkenners- pak heeft mogen aantrekken. Dat uni form bétekent veel het betekent voor al het zich opgenomen weten in een ge meenschapje. waar de jonge welp gele genheid krijgt zijn gaven te ontplooien, zoals dat in mooie woorden héét. Akeela is met haar assistenten dc vraagbaak van zo'n ploegje jon gens. Ze is met recht ,,de oude wolf" uit het boek van Rudyard Kipling, waarop Baden Powell zijn spel voor de jongste padvinders in spireerde. Dat ze daarnaast ook baar eigen bezigheden heeft, haar werkkring, haar thuis, zijn omstan digheden waarmee een buitenstaan der wel eens te weinig rekening houdt. Het is heus niet alleen dat middagje of avondje, maar er zijn bovendien de talrijke voorbereidin gen. En pas wanneer die goed zijn, kan zo'n „horde" goed zijn! Een kasteel, een toren, een brug, een vliegmachine het is onbegrijpelijk wat je allemaal van lucifersdoosjes en gekleurd plakpapier kunt maken. Overweldigende belangstelling heêft Kiek de Vos ondervonden van de zijde van onze lezers naar aanleiding van het artikel in „Blad Zij" van 5 Februari. Dat blijkt ook wel uit de brief, die zij schreef en die wij hiernaast afdrukken. JUL t Behalve Riek zijn er nog vijf andere kunstenaars, die hun armen of handen moe ten missen en met mond of voet schilderen. Werkstuk ken van dit zestal zijn als prentbriefkaarten gereprodu ceerd door de vereniging „Rèmóvos" (.uitgeverij van reproducties der met mond of voet arbeidende kunst schilders), Sarphatipark 3, Amsterdam, postgiro 444000. Zo'n mapje van negen kaar- ten kost f 1,75. Er zijn er twee bij van Riek de Vos: Veld bloemen en Bloesemtak. De bedoeling is, dat de gehandi capte kunstenaars op deze rf_ wijze een bescheiden bij- I verdienste krijgen. i f r f- t X-uCuS-JcA— „tv-1ft*-**- jjuu/i u /A. H uJ&s, Dit is nu de hoofdprijs van onze linnen wedstrijd: een. zuiver linnen tafel laken met zes bijpassen de servetten (op de foto ziet u er weliswaar slechts vier, maar die andere twee horen er heus bij!). Het ingeweven patroon bestaat uit een rand chry santen en in het midden kleinere bloemen en bla deren, die samen cirkel vormige motieven voor stellen. Dc andere twee prijzen zijn, zoals u zich zult herinneren, zes glazendoeken en zes theedoeken, ook van linnen. Aantrekkelijke prijzen dus, echt de moeite waard om zich voor in te span- Die inspanning is dan het handwerk op linnen, dat we in de week van Maandag 28 Maart tot en met Zaterdag 2 April van u verwachten aan ons bureau Nieuwe Leidsche Courant, Steen straat 37, Leiden. U weet het, stuurt u niet voor of na die tijd in, want we kunr.en het risico voor dié inzendingen niet op ons nemen. Na beoordeling door de jury worden de werkstukken zo spoe dig mogelijk terug gestuurd, dus erg lang behoeft u ze niet te missen. Welke handwerken het alzo mogen zijn? U mag alles insturen, als het ten minste maar van linnen is gemaakt, of op linnen is bewerkt. Er was een lezeres, die ons vroeg, of de leeftijd van de inzendster er nog iets toe deed. Dat is natuurlijk niet het geval zo wel oma als kleindochter mogen laten zien wat ze kunnen! Borstelen, borstelen, borstelen! Zij, die er toe over gegaan zijn om haar kapsel ,,a la fiamme" te laten knippen, zullen na enige dagen vaak tot de conclusie komen dat het model er moeilijk „in" te houden is. Volgens insiders is borstelen de enige -methode! Dat wil dan zeggen, niet in het wilde weg of maar-raak-borstelen, maar zorg vuldig de lijn van het haar, zoals de kapper die er in gelegd heeft, volgen. Tevens verdient het aanbeveling om het haar vaak te wassen, omdat juist het springerige effect daardoor ver hoogd wordt. Of dit laatste voor haren, die gauw „vet" worden, ook aanbeve lenswaard is, staat nog te bezien. Het is Overigens een nog steeds onbeant woorde vraag: is veel wassen goed of slecht? Sommigen zijn van oordeel, dat deze vraag beantwoord moet worden met een: het is helemaal niet goed. Anderen zeggen weer dat juist het kap sel al zo veel stof opvangt, dat een wekelijkse wasbeurt niet meer dan nor maal geacht moet worden. WALÖORfSLó, i Amerikaanse huisvrouwen zyn meeste ressen in het klaarmaken van slaatjes. Meestal komt er niet eens echte sla aan te pas, maar het op decoratieve wijze rangschikken van vruchten en groenten wordt daar ook al vaak „slaatje" ge- noemd. De Waldorfsla is daar een voor beeld van. U heeft daarvoor nodig >4 kg zure appelen, bijv. goudrcinetten, 1 selderijknol, 2 bananen, SO gr. noten, 1 citroen, mayonnaise of dikke slasaus. U ziet het wel: géén sla! 1 De bereidingswijze is als volgt: Schil de appelen en snij ze in kleine blokjes, of rasp ze op een grove rasp. Bespren kel ze met citroensap om bruin worden te voorkomen. Schil de aelderijknol en rasp ook deze op de grove rasp of any ze aan zeer kleine blokjes. Meng nu alle ingrediënten met aan plakjes ge sneden banaan. Dien de sla op gegar neerd met gehakte wal- of hazelnotea en een scheutje slasaus of mayonnaise. Aardig is dit te serveren op 1 persoons schaaltjes of bordjes, die dus op tafel irictrÏT'Ztrirk-iririrtrtrhir-t: iWrAAA******* trAAAA** AAA** af. U léést daar niet Ditzèlfde onbehagelijke wen mogen geen eten koken, goed door. Wat de dag des gevoel bekroop mij eens als uitstort", zoals zij dit Heren betreft b.v. leest u kind, toen ik op een Zon- het negatieve, dagmiddag, een man, die in a 11 zélf benaamt, vraagt mij alleen o.m.: „vindt u het nu zon dig, als ik op Zondag eens brei of borduur? Ik doe het bod zo dolgraag en heb er in de slaat week haast geen tijd voor. Maar iedere Zondag was het een oorzaak van ruzie. Daarom laat ik het nu maar. Niet omdat het zoals kaar gaan rafelen. vader en moeder zeggen geen vaten wassen (brrr!), geen kolen scheppen, geen bed opmaken, geen kinderen het positieve, wat voorop mijn ogen opper-vroom was, aankleden, geen asla légen, 0 e 1 n d i t g e- omdat hij zelfs wandelen op Zondig zondig vond, bezig zag bij de sjoelbak. Hy verloor (ook al zóéén, Evelientje!) en de spin- g e n. Laten we dat nijdige uitdrukking van zijn woord niet uit el- gezicht, de woede waarmee hij tenslotte de stenen door wat het is. Hier de kamer mikte, vergeet ik niet licht. Heiligen?? geen koffie en thee zetten op Zondag! Tel dié akkefietjes eens bij elkaar op! Wat 'n wer ken, wat 'n werken op de rustdag! Daar spannen wij ons terdege bij in. Het kost ons alles bij elkaar heel wat meer energie dan dat ge zellige handwerkje! Moeder een hele Zondag middag verdiept zit in haar boek „Een enkel uur van klatergoud" en vader zich bij een spelletje schaak he vig opwindt, omdat hij niet tegen zijp verlies kan, acht ik dan éérder in strijd met het 4e gebod." Evelientje, ik ben het volkomen met jou eens. Hoe is het toch mogelijk, dat mensen door een vast geroest vooroordeel, de din gen zo onzuiver zien! Ik neem direct aan, dat Eve- lientjes ouders geheel te goeder trouw zijn. Maar ze hebben een met het stof van eeuwen beslagen bril op. Dat heeft ook dë heer C. L. O., die mij destijds zo'n sympathieke brief schreef, waarin ook stond: „Ik ben tegen de gedachte, dat men de dag des Heeren maar moet aanvullen met een brei- of haakwerkje." Toe, geliefde broeders cn zusters, zet die beslagen bril eens ter hand neem, weet ik zéker dat ik daar géén zon de mee doe. God weet im mers, dat dit voor mij een heerlijke ontspanning is, waar ik in de week al nèt als Evelientje, zelden aan toekom? Maar als ik op Zon dag verdiept ben in een boek, waarin de figuur van Anna Boleyn, dat mooie liefje van Hendrik de Acht ste, mij boeit, dan ben jk zo zeker niet van mijn zaak. Ik weet in ieder geval wél, dat Anna Boleyn en het heiligen van de Sabbath-dag niét bij elkaar passen. tijd onze geestelijke bril wel eens oppoetsen, om de dingen helder te zien. En dan zal ons dit nog niet baten, als we niet gelijker tijd bidden om de verlich ting van de Heilige Geest. Laten we voorts de rust dag maar eens wat meer wijden met psalmen tot Gods eer, want het zingen in de gezinnen mag niet verstommen, ,,'t Is goed o Opperheer, dat w'ons in U verblijden". Daar komt het op aan! En aan dat gemeen schappelijk zingen, zo goed als aan het mèt elkaar blij zijn in God, ontbreekt nog al eens het één en ander in onze gezinnen. Zouden we Ik kan het niet helpen, „Ja maar, die dingen Hem daarmee niet méér maar bij deze dingen is het móéten gebeuren", zeggen bedroeven dan met ons brei- me of ik Jezus' woorden nog de ijveraars voor de Sab- werkje? baths-rust dan. Ja, want stel u vóór, dat wij huisvrouwen het niet deden en dit gebod zo naar de létter uitplozen. De kachel ging uit, de magen zouden koeren, de kinde ren verkommeren enz. „gij die de mug uitzift en de kameel doorzwelgt Want u zult het toch wel met me eens zijn dat Anpa Boleyn en die woedende sjoelbak-speler aan de kant van de kamelen staan. Over dat meisje dat daar rustig in een hoekje van de kamer zit te breien, waart Gods glimlach. Ik word altijd zo kriebelig van dat nutteloos pn zinloos gepraat over dit mag wèl fÈÊ op Zondag. Jantje mag wèl een teke ning maken, maar Marietje mag niet borduren (wat óók een vorm van tekenen is). JI O mensen, laten we op- dit"mag niet houden. Ik krijg het ervan in m'n maag, nu ik dat on welriekende luchtje van wetticisme gewaar word! En dat willen jouw ouders Evelientje en óók de heer C. L. O. zéker niet zijn! Want met het niét zingen tot Zijn eer, met het geen Feest van de Zondag meer maken, daarmee zwelgen wij kamelen door, zonder er ons van bewust te zijn. MARGARITHA. Mhr. W. B. v. M. te Am sterdam. Hartelijk dank voor uw schrijven, waarmee ik het van harte eens ben. T.z.t. hoop ik uw tip voor onoverkomelijke bezwaren zijn. Anders zou dit m.i. al lang gebeurd zijn. Maar, ik zal eens informeren. Geef zelf het goede voorbeeld De commissie van de Ver. Na-1 ties voor de status van de vrouw blijft de pogingen volhouden om de rechten van de vrouw in de gehele wereld gelijk te stellen met die van de man. De Neder landse mevrouw S. Sypken van Andel heeft nu voorgesteld, dat de Verenigde Naties zelf het voor beeld moeten geven door in het hoofdkwartier in New York even veel vrouwen als mannen te werk te stellen. Zy is van mening, dat ook in alle commissies en assemblees vijftig pro cent van het aantal beschikbare zetels door vrouwen moet worden ingeno men. De totale stuf bestaat uit 3055 employees en volgens de gegevens van het vorige jaar was de stand toen 17 tegen 13 in het voordeel van de man nen. In de hoger gesalarieerde klasse echter zijn 1061 van de 1307 functiona rissen van het mannelijk geslacht. Op 14 Maart zal de commissie voor de status van de vrouw, waarin bijna geen mannen zitting hebben in New York bijeen komen. Zo kan het ook.... „Times" meldt een merkwaardig ver haal over een Kopenhaagse dame, die op een wel zeer originele manier een prachtige bontmantel bemachtigde. Zij kwam een bontzaak binnen, zocht een mantel uit en informeerde naar de prijs. „Aehthonderdvijftig gulden", zei de winkelier. „Ik neem hem", zei de dame. „maar ik heb nog geen geld bij me. Straks kom ik met een kennis wilt u tegen hem zeggen dat de mantel vierhonderd- vijftig gulden kost?" Aangezien de klant koning is, voldeed de verbaasde winkelier aan het verzoek. Toen de klant met naar vriend binnen kwam, zei ze: „Kijk, die mantel is het nu. En hij kost maar vierhonderdvijf tig..". Dat was goedkoop, meende de vriend cn betaalde grif. De dame zei tegen de winkelier, dat ze de mantel over een uur zou komen haien. Inderdaad, enn uur later kwam de dame weer aanzetten, maar nu mot een andere vriend. En die betaalde eveneens grif de (resterende) vierhon derd gulden. De klant trok de mantel aan en verliet stralend de winkel.. met strfk-sluiting Het grappige van deze pyjama is, dat het jasje niet van voren sluit met enkele knopen, maar met een strik, opzij in de taille. Achter in de rug wordt de taille ingehaald met elastiek, of een paar keer doorgestikt met lastex. Het model heeft driekwart mouwen. Het jasje is van bedrukte stof, de broek van effen materiaal, evenals de strik. Vanzelfsprekend kan men ook andere com binaties kiezen. Voor dit model heeft u nodig: 2\ meter stof voor de broek, en 2.75 meter voor het jasje, stofbreedte voor beide soorten 80 cm. Het patroon, nr. 185 is verkrijgbaar in de maten 42, 44 en 46 (maat 48 op bestelling). U kunt deze patronen aan onze bureaux verkrijgen voor 0.40. Ook kunnen ze per post worden toegezonden. U gelieve dan op de briefkaart, waarop u uw bestelling dóet, aan de voorzijde, naast da gewone frankeerzegel, 10.50 aan postzegels te plakken. Na 5 Maan kunnen geen be stellingen meeworden langenomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 5