in en in ballingschap Drente Cultureel venster 'SLEZERS -CPELGRIMAGE Het Kindje KLEINE DOCHTER Scherpe critiek van Duitse en Engelse bisschop V.S. parlements leden en hun confessie Daarom hervormd kerkewerk S. ïsi&JCïï; in Limburgse mijnstreek GROEIENDE KITTEL Hoesten in de kerk: onderdeel van onze liturgie? STnrUt:',''"flü Kerk in de wereld 1UARI tIEUWE LEIDSCHE COUBANT C. RIJNSDORP De heer P. Spigt, bestuurslid van het Multatuli-Genootschap, heeft zich nauwkeurig op de hoogte willen stel len van wat er eigenlijk op Vrijdag avond 1 December 1865 in de Salon van Dupont in de Nes te Amsterdam is gebeurd met betrekking tot de handtastelijkheden, die Douwes Dek ker zich toen heeft veroorloofd ten aanzien van de achter hem zittende heren Jesaja de Vries en Jacob Ja cobs, die zich volgens Multatuli on hebbelijk gedroegen. De zogenaam de klaphistorie dus. Dat onderzoek is, naar de auteur in zijn Verant woording mededeelt, „gegroeid tot liet verhaal van deze omvang (127 bladzijden n.l., C.R.door |lezelfde kracht die het gehele leven van Douwes Dekker tot leenschakeling van avonturen heeft gevormd". Van al de lezingen, die hierover Jieds in omloop waren, had die prof. mr. P. A. Diepenhorst i Stemmen des Tijds van 1926 rm het meest geprikkeld. „Zij een schoolvoorbeeld van de his- Srieschrijving waar Dekker het gBchtoffer van is geworden. Sjrdeelt de heer Spigt. Prof. Die penhorst had o.a. over die klap historie geschreven: Mishande ons van een Paar lieden, die hem argerden, komt hem op een ge vangenisstraf van twee maanden staan, waaraan hij zich door de 2lucht naar het buitenland zoekt onttrekken". Spigt heeft alle 2,ukken nauwkeurig bestudeerd i wilde als proeve van historische sconstructie de klaphistorie aan S"e hand van de documenten op hieuw schrijven en publiceren, «laar om Dekkers psychische toe- fand te verklaren achtte de heer -ipigt het noodzakelijk „het aan Jit kleine drama voorafgaande ®ampzalige jaar 1865. precies en overzichtelijk te beschrijven". Het resultaat komt hierop neer. dat auteur voor Dekkers optreden 5 eel verzachtende omstandigheden 2.reet aan te voeren en dat hij het 2 njuist vindt om van een vlucht 3 aar Duitsland te spreken, voor- £>1 omdat het hier een afspraak S oor een ontmoeting met Mimi |;old. Spigts betoog is uitvoerig n zakelijk, en geschreven zon- „ler merkbare hartstocht. GECOMPLICEERD IDAM Gecompliceerde naturen als Mul- latuli scheppen altijd en overal {ecompliceerde situaties, die voor fieervoudige uitlegging vatbaar Ujn, zodat er geen einde komt lan de literatuur van ie hotoor- en tegenstanders. zilvSijn leven was de gro- ze inere cirkel, zijn werk de jden.tleinere en de ruimte de anissen die beide cirkels r alldijft altijd in beweging, jrwe 11e geschrijf om Multa- 2635Uli heen behoort bij zijn ies guur; hij leefde en •s e chreef zo. dat hij nog if. oet schrijven. En nooit ,;_hhiFordt het dode stof- z0" fj lis b.v. bij Potgieter en "vok enigszins bij Huet. 'e midden van al deze Iteratuur over Multatuli f.. sco neemt dit werkje van de heer Spigt een bescheiden, doch waar devolle plaats in. De uitgever is A. G. Schoonderbeek te Laren. De prijs is laag: f 4.90 gebonden, en f 3.90 ingenaaid. Garmt Stuiveling heeft er een kort Ten Geleide bij geschreven. De titel luidt: „De Ballingschap van Multatuli". DRENTE Ons kwam voorts in handen een overdruk uit de Nieuwe Drentse Volksalmanak 1955. nl. een korte studie van de voorzitter van het Drents Genootschap, dr. H. J. Prakke. getiteld Multatuli in Drenthe. 1878-'80-'81. Weerspiege ling en weerslag in de provinciale pers. Het overarukje bevat het facsimile van een brief van Dek ker. gedagtekend 10 Februari '80. met gegevens over zijn te ver vullen spreekbeurten in de toen naaste toekomst en aan het eind een geestig caricatuurtje: Multar tuli op tournée in het Noorden des lands, wandelend met de ver lichte dominee Winkler Prins (de man der Encyclopaedic) door Veendam, zoals H. L. Prenen hem tekende voor H. A Lunshofs „Leven zonder Demon" (uitgave Elsevier. Amsterdam). Men wordt herinnerd aan Dekkers afkeer zich al te zeer aan een bepaald onder werp te binden; zijn zodanige keuze van een onderwerp, dat hij alle kanten uit kon; zijn briljante, wijze van causeren. ..eenvoudig', voor de vuist, zooals bescnaafde menschen in het dagelijkscb leven met elkander spreken, zeer be daard, van tijd tot tijd den wijs vinger der rechterhand tegen den duim houdende en starende op de COMEDIESPEL Comediespel, volgens velen: comediespel. dat hem schijnbaar deed zoeken naar de meest juiste, lang vooraf reeds bestudeerde uit drukking; comediespel. dat hem schijnbaar vergissingen deed be gaan, die hij juist noodig oor deelde(Asser Courant van 16 April 1878). Buitengewoon aar dig is het,- de reactie te lezen van de Meppeler predikant dr. A. J. Oort, die zich aan Multatuli's causerie te Meppel in April 1878 om velerlei redenen had geërgerd: aan Dekkers quasi-geleerdheid. fantastische woordafleidingen, Mul tatuli's averechts gebruik van de term atavisme en, niet in het minst, aan diens opvattingen van zedelijkheid. Over dit vernietigen de oordeel kwam men van drie zijden in het geweer, waarop ds. Oort de drie heren in énen beant woordde. Deze gehele lezingen episode gaat aan de hand van deze documenten op bijzondere wijze door ons leven. Gesnuffel in oude papieren mag soms een dor werk zijn, hier is het resultaat belang wekkend en onderhoudend. Oor deelde Garmt Stuiveling het boek van Spigt „een belangrijke bij drage tot een eerlijk inzicht in Multatuli's leven, en een onmis bare voorstudie voor zijn nog al tijd ongeschreven biografie (te zijn), ook het artikel van dr. H. J. Prakke, ..in oude jeugdbewegings- vnendschap opgedragen aan da bezorger der nieuwe Multatuli- uitgaven prof. dr. Garmt Stuive ling" geeft niet te versmaden ma teriaal voor zulk een levensbe schrijving. Het is voor ons zo. dat. juist omdat wij allesbehalve een geest verwant van Multatuli zijn, een beoordeling van deze merkwaar dige en moeilijk te ontraadselen figuur ens niet objectief en fecn.- vaardig genoeg kan wezen. Alles wat daartoe kan bijdragen, is welkom. Zowel het materiaal, af komstig van zijn vereerders als dat van zijn bestrijders heeft ze kere eigenaardige "a" De liefde m; •.iende en me. Gelukkig beschikt de derne biograaf over hulp wetenschappen, die de tijdgenoot niet ten dien ste stonden: handschrift kunde. zielkunde. Zon der een diepgaande ken nis van met name ue nieuwere psychologie zal het niet mogelijk zijn zich een beeld van Mul tatuli's psyche te vor men. Altijd en overal geldt voor de criticus het woord van Christus: oor deelt niet naar het aan zien. maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. n. dQOLDATEN en burgers sterven oraer in oorlogen bij tienduizen- rianéen en de overlevenden moeten be^emis dragen, dat vaak onher- aar is. Maar vele domme, Y^eleine, dode dingen blijven, andtPe' een hardnekkigheid en taai- 2502»c'd. die ons verwonderd doen ,30 'staan. Ik ken een zakschaartje, dat crisisjaren, bombardemen- Ueten en gevaren heeft overleefd Tpn zich rustig laat gebruiken, alsof er geen op- ico.jtomst en onder- meigang van Hitier zelijlfeweest was. iaar Qeen lezer van t: Bdeze Pelgrimage hij zal mij bij- I,6—ballen: deze heeft dit, een ander s Hat, kleine voor- P.ejcerpen die we reldschokkende gebeurtenissen t ijjebben getrotseerd in hun dom- bezifne ding-zijn. ■er t cattTRGENS op een zolder, bij de kolen, staan twee schoppen. "Het ene is een kinderschopje. Dat de kinderen al lang volwas- *eMen zijn, deert het niet. Het eeft zijn dienst gedaan bij tien- DrJaIlen kastelen aan het strand van Rockanje; het stond daar gespietst in een natte zandberg nïwn®/ het bewoog zich driftig heen it ,rn weer in het handje ran het ng. Kind, dat uitgelaten of huilend n ofiaar zijn moeder toedraafde. De jke porlop ging er overheen, maar lr- v#iet is nog onveranderd en het laat zich nu even duldzaam in ge*«de kolen steken als zoveel jaren 's' 'geleden in het zeezand. En in de andere zolderhoek staat een nie5>randbommenschop met een ,e] zeer lange steel, welke grote 'ki«tch°P nooit zijn eigenlijke dienst gotyieeft behoeven te doen en nu in ireaenicete scheppen een gehele em- >edd»ner met anthraciet vult. Van grote schop maken zich, telkens als men hem hanteert, erinneringen los aan oorlog, honger en gevaar en men is er v PJr'et ze^er van, dat, als men yhet dp volle emmer in de hand hak(z'-'n hielen heeft gelicht, de eunt*choppen hun onderbroken con- natjifersatie niet voortzetten. Het ruitfleinderschopje is weliswaar h- "ouder, maar het voelt zich ver- v^emep de mindere tegenover zijn enorme soortgenoot. Doet r grond geduwd werd door een driftig kindervoetje, of het natte zand plette met felle slagen? De zware grote schop kent deze verhalen al uit den treure, maar nu h(j zelf eigenlijk nooit dienst heeft gedaan en minder te ver tellen heeft dan zijn kleine col- lego, moet hij fatsoenshalve wel we r luisteren. Heeft hij dan zelf niets meegemaakt, zijn broers zoveel te meer „en ik noem het je wat, kleintje, om zo'n brandbom op het juiste ogenblik op je vlakke ijzeren hand te leggen em het uit te in zand ?ten.die 'fflelke Hofherir HAN moet het kinderschopje even zwijgen, want tot zoiets groots zou het niet in staat zijn. of tóch misschien? Het verlangt in zijn donkere hoek naar zon en zomer en is gespitst op kin derstemmen in het huis. O, de deur te horen opengaan en een verrukte kinderkreet te horen: Mcg ik dit schopje, tante? En dan te worden schoongemaakt, aan een koffer gebonden; ben zinelucht te ruiken en de cadans van wielen over rails te horen, te reizen Ruimte, zon en zoute zeegeur om je heen te weten en dan weer te leven in kinderhanden aan het strand Wat is het toch, dat menselijk gebruik aan de dingen meedeelt en dat een antikiteitswinkeltje zoveel boeiender maakt dan een zaak van nieuw goed? Leven, mijn beste lezer, menselijk le ven, dat onuitputtelijke geheim dat wonder Gods, dat zelfs aan dode dingen een zeker fluïdum verleent, dat ze verandert en dat er nooit meer afgaat! C. R. Waar het kindje slaapt is het al weer goed: samen toegedekt liggen ziel en bloed; alle duistre daden in het huis bedreven vonden in een wiegelied vergeven. in het open raam op de vensterbank; blij dat God weer zonder wrevel kan beminnen kijkt de vriendelijke maan naar binnen. Practisch product in juiste vorm blyft door h het op de foto ziribth de pantalon hangt, te nietjes op liet frame Zo wordt, om maar e .ormde bovenstuk de ja« gehang De jas behoudt hierbij, doord; en zakt daardoor dus minder uit; de hals n gebogen middengedeelte in de vorm. Voor re hakje zien wc een horizontale stang, waarover tvyl men in het genoemde hakje, dat met klem- evestigd is, de bril, manchetknopen en alle voor- i de zakken wenst te leggen, kan deponeren. De de schuine, geperforeerde metalen plaat. »r geklapt en in de kast gezet Het gewi appar •emt r geen enkele fabrikant in productie prettige vorm en nuttig effect een ks van dagelijkse gebruiksartikelen zijn cr aan kamerbewoners en in hotelkamct Arie Vermeer. Een boek van WJos. de Gruyter Europese schilderkunst na 1850 De nieuw-benoemde direc teur van het Museum voor Oudheden te Groningen, W. Jos de Gruyter, is niet al leen een erkend kunstcri ticus, maar ook een begaafd schrijver. Zijn dagblad- en tijdschriftbeschouwingen be horen tot de beste, die er in deze tijd geschreven wor den. En zijn boek „De Euro pese schilderkunst na 1850" is in onze taal wel het stan daardwerk op dit gebied.*) Reeds in 1935 verscheen dit werk, doch kort geleden heeft Daamen's Uitgevers maatschappij te Den Haag een tweede druk het licht doen zien. Het Is eigenlijk een heel nieuw boek geworden, want Jos.de Gruy ter heeft de tekst niet alleen gron dig herzien, doch eveneens be langrijk uitgebreid, speciaal wel ten het schilderwerk. En boek ontstaan, dat zelfs reproduc ties van in 1954 gemaakte wer ken bevat. Alvorens tot de historische be schouwingen te komen, geeft Jos de Gruyter enkele inleidende ge dachten, die hij van twee motto's heeft voorzien, nl. het woord van Jacob Böhme: ,,Und ist kein Ding in der Natur, es offenbart seine innere Gestalt auch aus.-erlich; denn das Innerliche arbeite! stets zur Offenbarung. Ein jedes Ding hat seinen Mund zur Offenbarung. Und das 1st die Natursprache. darin jedes Ding aus seiner Eigen schaft redet und sich immer spI- ber offenbart und darstellt." En het andere motto; ..Indien men bij het beoordelen van schilder stukken enkel de uiterlijke gelij kenis als maatstaf neemt, dan is een gezichtspunt van knapen kinderen", een uitspraak van Su Tung p'o (10351101 na Chr.) Met die motto's staan we eigen- ik ineens midden in de wereld, waarin Jos de Gruyter onze gids wil zijn. Want juist in die '.aatste 100 jaar is er op het gebied van A. Roland Holst. Illllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli Lectuurvoorziening rapporteerde tie. waarna het rapport richtlijnen voor de ontwikkeling van de O L.B. en aan de hand doet. In een volgend onderdeel van dit uitvoerige hoofdstuk behandelt het rapport de overige niet-com- merciële openbare bibliotheken. Na een overzicht van de huidige situatie gegeven te hebben, zet De Rijkscommissie in zake Lectuurvoorziening heeft bij de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen een rapport ingediend, dat enige tijd geleden bij het Staatsdrukkerij- en Uitge verijbedrijf te 's-Gravenhage in druk is verschenen. De verkoop prijs van dit werk van 109 blad zijden van royaal formaat bedraagt 3 Belangstellenden in en be trokkenen bij het bibliotheekwezen in de ruimste zin van het woord worden in dit rapport uitvoerig geïnformeerd over de instelling (in 1949van de bedoelde rijks commissie onder voorzitterschap van de heer D. van Staveren, 's-Gravenhage, de installatie op 18 Mei van dat iaar, de taak die de commissie zich zag gesteld, de benamingen die bij de bibliotheek voorziening dienden te gelden (de commissie geeft de voorkeur aan de "benaming ..groepsbibliotheek" boven volksbibliotheek), na welk inleidend hoofdstuk een uitvoe rig tweede kapittel volgt over de niet-commerciële bibliotheekvoor ziening. Na een tiental bladzijden algemenp beschouwingen wordt gehandeld over de openbare lees zalen en bibliotheken, en open bare uitleenbibliotheken Naec- gaan worden hun karakter, ont wikkeling en hun huidige situa- Ik wil bij je zijn als het donker toordt, en de angst voor de nacht je bespringt; ik wil bij je zijn als het donker wordt, en de grond aan je wereld ontzinkt. Ik wil bij je zijn, o mijn kind, mtjn lief kind, als je zon naar haar einder neigt; ik wil bij je zijn, o kind, mijn kind, als het duister je wereld bedreigt. COR J. NOBEL de commissie uiteen, haar mening de taak der over heid ten deze is. waarop een be schouwing volgt over de groeps- bibliotheken, de te geven over heidssubsidies en de uit te oefe nen inspectie vanwege de Biblio theekraad. Dan is de lectuurvoor ziening voor de jeugd aan de orde. Hoofdstuk III behandelt de commerciële bibliotheken en be handelt onder meer de vraag of winkelbibliotheken schadelijk of nuttig ziin. respectievelijk welke maatregelen en voorzieningen hier dienen te worden getroffen. Hier na volgen de Bijlagen, een voor ontwerp van wet (bibliotheek wet i en toelichting, het resultaat van het bibliotheekonderzoek en beknopte overzichten der natio nale organisaties, die zich bewe gen op het gebied van het volks- bibliotheekwezc». t.w. de maat schappij tot nut van 't algemeen, het christelijk Jonge mannen ver bond. de centrale vereniging voor reizende bibliotheken, de katho lieke centrale vereniging voor lectuurvoorziening in Nederland, de stichting tot bevordering van het protestants bibliotheekwezen in Nederland en de protestants- christelijke lectuur raad (dit alles gemakshalve zoveel mogelijk met kleine letters gespeld, om de hinderlijke opeenhoping van hoofdletters te ontgaan'. Aan het eind is afgedrukt een memorie van drie leden der commissie, die na de vierde vergadering hadd°r. gemeend zich voorlopig aan de verdere werkzaamheden te moe ten onttrekken, en die nu com mentaar leveren op hun houdin? en voorts op het rapport, -oals dat aan de minister is aang1"- -i?n C. R. de beeldende kunst wel het ander gebeurd, juist in die laatste 100 jaar zijn er omwentelingen en ..Umwertungen" geweest, juist in die laatste 100 jaar heeft de schil derkunst naar een geheel eigen ge zicht gestreefd, naar een eigen physionomie. En om in deze ont wikkeling niet achter te blijven, om te leren onderkennen wat er aan waarde in de vernieuwingen is, moet er een betrouwbare gids zijn, een man die de weg wijst door het labyrinth van kunst ismen. Zo'n gids is Jos de Gruy- .Kunst betekent nooit naboot sing of illustratie, maar vrijheid van geest: de vrijheid om te ver beelden". zegt hij in de inleiding en hij ziet dan ook het kunstwerk als het antwoord van de kunste naar op hetgeen hij in de werke lijkheid gezien en ervaren heeft, geen nabootsing van die werke lijkheid dus. Alles begrijpen Er zal wel niemand zijn die de ze gedachte wil bestrijden, mt toch is net goed haar hier te derstrepen. Want hoevelen zijn niet. die naar schilderijen kijken zonder aan kunst te denken? Hoe- velen zijn er niet die bij werke lijke kunstwerken uit deze tijd achteloos de schouders ophalen en het plaatje verkiezen boven het in vrijheid gemaakte kunstwerk? Waarom? Men begrijpt het niet, of beter: men wil alles begrijpen. Dat bracht Picasso tot de vraag; ..Pourquoi est ce qu'on veut tbu- jours comprendre un tableau et pas un oiseau qui chante dans la nature". Ja. op het schilderij moet alles begrepen worden, maar die vogelzang accepteren we zon der uitleg. Jos de Gruyter probeert nu in grote objectiviteit waarbij eigen opvattingen natuurlijk niet hele maal kunnen verdwijnen de le zer op boeiende wijze te voeren langs romantiek en realisme, langs impressionisme en neo-im- pressionisme. langs symbolisme en traditionalisme, langs expres sionisme cn surrealisme, langs cu- bisme en neo-classicisme tot de abstracte en experimentele kunst. Met zijn beschouwingen behoeft men het heus niet altijd eens t< zijn, dat verlangt Jos de Gruyte helemaal niet. Zijn doel Is slechts de lezer meer begrip te brengen voor de ontwikkeling der kunst, hij is de trait d'union tussen schil der en beschouwer. Men moet in dit boek dus niet zo zeer een vol ledig overzicht van de hedendaag se kunst verwachten, maar meer een wegwijzer. Als overzicht is het boek incompleet en worden heel wat namen vergeefs gezocht in het namenregister. Dal weglaten van namen is natuurlijk een subjec tieve kwestie en het goed recht van de schrijver. Wij zouden an dere namen hebben weggelaten en even subjectief zijn geweest. Doch dit neemt niet weg. dat Jos de Gruyter op zeer eerlijke wijze een Inzicht heeft gegeven in de ver schillende schilderkundige stro mingen. „Lift" lint aanvallen niet sterk is geweest. Als hij het be zwaar van sommigen noemt, dat dc abstracter zelf ,,God willen spe len en een eigen wereld creëren" dan komt Jos de Gruyter net zo min aan een duidelijk weerwoord toe als bij het andere bezwaar, dat de moderne kunst uitsluitend decoratief zou zijn. Wie zou het echter dc schrijver kwalijk nemen Op het gebied van de moderne kunst is het verlossende woord wérkelijk nog niet gesproken En waarom niet' Omdat elk gees telijk houvast verloren schijnt en onze tijd een grote, leidende ge dachte, oen stijl, mist. Verwacht I dus ook van Jos de Gruyter niet het verlossende woord, leen om een woord van hem zelf te gebruiken een ..lift in de goede richting". De uiterlijke verzorging van het boek is buiten gewoon fraai met talrijke repro ducties en prachtige typografische verdeling van Dick Elffers. Com. >oski. Uitgave N. V Daar KERK IN ENGELAND: LEGER OP MARS de materialistische wereldbe- lbellUS. verzet tegen schouwing, waarin geen ruhn- te is voor God en voor Jezus Hitier, nu tegen de roden zijn Heiland na te volgen, en "TWEE BEKENDE FIGUREN A in de oecumenische bewe- het geloof ln God als afgedaan ging, twee grijze, maar zeer D"*"us actieve bisschoppen, hebben zich dezer dagen scherp uitge- kd^prop^ia^. laten over bepaalde toestanden, da voor dc jeugdwijding slecht» in hun land: Otto Dibelius, dankbaar zijn Want daardoor j T-* wordt de confirmatie een be- bisschop van de Evangelische slisslng c„ een belijdenis voor Kerk in Berlijn-Brandenburg ongeveer 200.000 gezinnen in (Oostzone) en Cyril Forster Garbett, angllkaans aartsbis- (dat heeft de kerkstrijd onder schop van York (Engeland). De het nazi-regiem wel aange- j. Lc toond!) grote tijden in het le- eerste wordt in Mei 75 jaar; de ven van dc Kerk. Voor kinde tweede werd Zondag 80. ren. die beslist geen jeugdwij- ding willen, wordt de confirma- Dibelius (..de enige Duitser ,ie tot een belijdenis en daar- die net zo gemakkelijk met de "}ee tot een werke ijke beves- Westduitse president Heuss als het geloof, met de Oostduitse president Pieck spreekt," zei hij zelf 1 r 1 j eens. heeft al meermalen tl Engeland scherpe critiek op de commu nistische praktijken geleverd. De tachtigjarige dr. Garbett Zo is de Marienkirche in Oost- heeft een boek geschreven, Berlijn een van de plaatsen ..Huidige wereldproblemen", waar het vrije Woord klinkt, dat zojuist is verschenen. „De Want daar preekt de bisschop. Kerk is een leger op mars in en dan is de kerk stampvol. Pen vijandelijk land en geen De ontwikkeling achter het legerplaats voor de vermoei- IJzeren Gordijn vervult im- den." schrijft hij. mers de christenen met zorg. Wordt niet het onderwijs door- Dr. Garbett verdedigt ln zijn trokken van de marxistische boek de mening, dat chrlste- geest? Verscheen in de Oost- lljke zendelingen tegenwoordig zone niet een lexicon, waarin de in Engeland net zo hard In- Naam van God ontbreekt, en dten niet harder nodig zijn waarin van het Christendom als ooit overzee! De Kerk moet gezegd wordt, dat het onbe- In deze wereld door „evangell- grensde diensten heeft bewe- satie en strijdvaardig getui- zen aan het imperialisme? En gen" arbeiden, zal haar zaak Negentig procent van de afge vaardigden naar het Amerikaanse Congres noemen zich lid van een kerk. Het sterkst zijn de metho disten vertegenwoordigd, en we1 Wordt niet het onderwijs door door 18 senatoren en 78 leden van Het Huis van Afgevaardigden. Ver. volgens de R.K. Kerk met tien se natoren en 69 leden van het Huis. In het gehele Congres zijn er ver der 62 baptisten, 58 presbyte rianen, 50 leden van de episco paalse kerk, 28 congref lijke bevestiging. Nieuw? In de moeten vastberaden en flinke Congregationalisten, leden van ni2,.tijd waJ h*t Mt zo... christelijke mannen in de be de episcopaalse kerk en presbyte- drijven „cellen vormen" om rianen zijn er in het Congres Wie de Jeugdwijding ont- als zuurdesem onder de arbel- méér dan hun percentage in de to- vangt, mag niet tot lidmaat ders te werken, tale bevolking aangeeft. Luthera- bevestigd worden, hebben de nen pn roomsen minrier Fen mn) Evangelische kerken duidelijk Herhaaldelijk noemt de deel der lutheranen was een ce *«*gd. Dibelius heeft daar aartsbisschop de noodzaak, dat d el der theranen was een ge zondag Jl. in zijn preek ln de dc Kerk zich grondiger met neratie terug nog grotendeels van Marlakerk nog eens de nadruk de maatschappelijke kwesties het openbare leven uitgesloten, op gelegd. „De jeugdwijding Is moet bemoeien, om tegen een omdat het geen Engels sprak. heel duidelijk gebaseerd op verdere ontkerstening der mo derne wereld-van-de-arbeid uit- gerust te zijn. Tot haar ver- lil 1 ^ere °P*avcn behoort de strijd van achtergebleven gebieden, tegen morele laksheid in de verhouding der geslachten. Het hervormde kerkewerk in de Limburgse mijnstreek is moeilijk, maar noodzakelijk, aldus wordt in De Protestant uiteen gezet. Onder andere om de volgende redenen: Men komt uit heel het land, Dat is haar opdracht vapuit haar men komt ook uit andere landen, volkskerk zijn 1 Hierbij dus even buiten beschouwing gelaten het ge- Uitvoerig schrijft dr. Garbett ver de atoombom. De ehriste- Jijke ^kerken moeten volgens J~ toe opvoe- hem de volkeren den. afstand te doen deel van hun souveroimteit. Het is niet de taak van de kerk ils zodanig, plannen voor Inter- Men komt uit alle kerken ten. Of men komt niet uit kerken reformeerde gedeelte en enkele. of secten. maar men is buitenker- in zielenaantal nog veel kleinere. n«»innaï«"««onü;.'j,ï"V kelijk Men heeft eeen notie meer denominaties (luthersen. doopsge- terUe^ U/u van de kerk Men is opgenomen zinden. spostolischen). hoewel al- in idealistische stromingen. Of lerlei sociale zorg haar ook tel- L"1!1 l*?r'£\T"tdroZu men leeft in een ander politiek kens met de laatsten ln aanraking X, kan /en verband. Of men doet nergens aan. brengt). °,nt" Om al deze mensen, die niet on- Men spreekt daar dus letterlijk de mensheid ln d# der de roomse zielzorg vallen, en geestelijk niet één taal maar «rXe^Jg itoJt 1 moet a.h.w, een ring gelegd wor- vele talen. Hoe bereiken wij nu de- woesnng .tori... den. De Hervormde Kerk staat ze mensen vanuit de kerk, met daar dus voor alle niet-roomsen. ook weer héér taal? Ploeteren 11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 IK zie daar in mijn boeken kast het woordenboek van Kittel staan op het Nieuwe Tes tament. Dat zijn nu vijf grote delen geworden, terwijl er één aflevering van het zesde deel verschenen is Dat geweldige werk begon in 1932 en bestaat nu achtereenvolgens uit het vol gende aantal pagina's: 793; 958; 1104; 1120; 1032. We zijn nu met de verschijning bezig met de letter „p" en het laat zich aan zien. dat dit werk ook met een M' dan beerilnt u ook waar °m Hugenotcnkruisen verkocht «U» "ven worden In het hele land en de he- Nu begrijpt u, waarom men daar in Limburg ploetert. Waar om men protestantse kleuter-, la gere en middelbare scholen heeft en wil hebben. Waarom er een protestants ziekenhuis moet ko men. Waarom er maatschappelijk werk plaats vindt en de gezinsver men. Waarom blad wil hebben (want dat heeft men er nog nauwelijks), dat al die mensen aanspreekt. Waarom men daar jeugdwerk doet en nog meer wil opzetten. Waarom er bi bliotheken nodig zijn. Waarom er vormingswerk moet plaats vinden en een vormingscentrum moet ko- Telt Hi le wereld. Want Un u« wum u wn, no'.n diï ft »U ens op en dan er bij den- werll voortzetten en opzetten". ken: grote pagina's alles dat ene kleine boekje: het Nieu we Testament. Zeker, er staat ook heel veel over verbanden met de buiten-bijbelse begrip penwereld. maar dat is toch maar een onderdeel van dit reusachtige werk, dat tegen woordig door alle exegeten en dogmatici om het zo maar eens te zeggen, geplunderd wordt, waarvoor het trouwens ook be doeld is. DR. CYRIL FORSTER GARBETT Yorkshire, 80 jaar-.. „Onze kerk: de kerk van het lawaai", schrijft het Centraal Weekblad boven een artikel. Nogal kras, maar wie zal het tegenspreken, die de stilte in de buitenlandse kerken (ook vóór de dienst) is opgevallen? AAT de nemeentji niet afiso ?S ¥vK' V<llen*a ult MeP' de Middags kwam z(j zo bU rhriti wnH»n on if.T P*1 "gt het op zijn onnavolgba- mij staan en toen ze, zij tegen re manier in het Gerei. Kerk- mij: nu doen wij net of wij in blad voor Drente en Overijsel. de kerk «jn en dan ben ik do- "Men mlnee en dan moet Opoe maar *4:chrikt worden en denken, dat er tegenwoordig alleen maar uit „Kittel" gepreekt wordt en dat de dominees het alleen maar routten u^t een1 hron^dU nhït de 'nl het kleindochtertje UitIfe'commentaar putten uit een bron, die niet. van drie jaar) a, de menien ho„. v - Het Ml we, ae ten en toen begon zij ook te hoes- dat r- zal Sn'l.Mm'S Het is intler- dZiJ°k?c™mij «KS l'MrtTr. f deed, we nog wel eens op onze vin gers getikt worden, omdat som- ,/vAewwseN migen die bezitten en kennen. «wvuw hoewel dat „gevaar" steeds vr 1 Zij dacht vanfeit, dat het van IJ. K. waar zijn. alles begrijpen, de paapse mis groot deel hoestten toch ook. voorbijgaan ik heb trouwens hoor- de stellige overtuiging, dat zij ln deze voorbijgang beslist al- staat het zo. dat veel dominees, als ze de gelegenheid gehad n n, hebben om de dure Kittel aan b„„ te schaffen, er wel wat moeite mee hebben, omdat er soms 50 a 60 bladzijden in staan over een bepaald N T-begrip. Dat is natuurlijk niet iets voor de Za terdag- of Vrijdagmorgen. al D< 'ndtdag, BondsminiMer Tillmi noemd tot lid van der Evang. Kerk in Duitsland. gelang men begint. Kerk fl «LEEN een voortdurend con- **tact en dan niet alleen in n verband met een tekst, waarin u Oo* bepaald woord voorkomt fbv. liefde, zonde, verkiezing) zal hier van betekenis zijn Wat ik zeggen wilde, is dat men hier wel heel erg onder de indruk komt van het feit, dat er in de theologie momenteel wer kelijk iets aan het licht komt van wat we van de onuitputte lijkheid van de bijbel noemen... Aldus prof. dr. G. C. Berkou- wer in het Geref. Weekblad. rblijkelijk wel eens méér mee dan menig oudere. Wie last heeft van zware oogleden, wie tnet een veeg van zijn hand een pepermunt naar w estfluitse binnen wil strijken, wie bezwaar nmaier, en heeft tegen het zingen van dit ris zijn be- dat cn zijn kaken opeen houdt 1. en zelfs wie hoest, wordt opge merkt. En nagevolgd. Kleine kin deren vinden houding en gedrag 1 f v,n de ouderen normatief, al •le» heelt in zullen ze het woord misschien de grootste hun hele leven niet kennen. Zij n. hel Bu»h- denken, dat het in de kerk zo illioen gulden hoort als de ouderen het doen geldbelegging. Tenslotte wordt in eenmaal duidelijk waarom het hoesten in de kerk onuitroeibaar is, trots protesten door alle eeuwen heen, Pj onverbloemde toespraken van gehinderde dominees, talrijke Noorwegen groot. V kantsweduwen sal in Oslo di U om een huis worden gebouwd, kerkbode-artilceiëiT'Vn' dr op krü- avondvisites duizendmaal her haalde vraag „waarom ze geen eind maken aan dat gehoest in de kerk". Hier gaat het licht op. Geslacht na geslacht groeit op Luihergeleerdei wereld komen vi Ie geschiedenis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 13