^u?ee jongs auteurs herdrukt Muziek-Spectrum- een vergissing Cultureel venster DE GLANS der dagen I De Ziel tof zichzelf Godsdienst op Engelse scholen vaak slechts een dun vernisje LEZERS PELGRIMAGE Noorse bisschoppen: de kerk moet positief spreken NIEUWE LEIDSCHE COUHANT MAX DENDERMONDE JACOBA VAN VELDE Er zijn twee redenen om deze auteurs jong te noemen. De eerste is. dat het schrijven van een goede roman een zekere rijpheid veronderstelt, die bij een lyrisch dichter kan worden gemist. De tweede reden ligt in het begrip „jong" zelf. Door het over de gehele linie ouder worden van de 20e eeuwse mens (indien hij tenminste oorlogen en kampen overleeftnoemt men iemand van in de dertig met volle overtuiging jong. Welnu. Dendermonde is van 1919 en Jacoba van Velde verzwijgt weliswaar in het mij ten dienste staande autobiografietje haar leeftijdmaar het door haar aangeduide geboortejaar 19.en het daarbij gevoegde portret zeggen genoeg. Herdrukt zijn dus deze jonge auteurs. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! Dendermonde (pseud. van Henk Hazelhofi heeft al vrij veel gepubliceerd: gedichten, novel len. romans, zodat zijn „De we reld gggtHMHUjMMMjl zonder God. ja wat nog erger is: van de post-christelijke mens uit de 20e eeuw, die het viijt ten onder' i dpcnrum- de obligate edelaar- indruk van dit digheid en het optimisme van Jacoba de 19e eeuwse niet-gelover mist, dat wil dus zeggen: wiens naaktheid en armoede JACOBA VAN VELDE JtfUZlEK. is er niet om over te schrijven, maar om naar te luisteren. Het is een oude waarheid, die toch nog wel vaak vergeten wordt. Hoeveel letters worden er niet jaarlijks gedrukt die betrekking hebben op de muziek. Verklaren wil men, steeds maar verklaren met woorden. Die „men" is dan vaak hij, die zelf niet compo neert en zelf niet speelt. Van 1946 af verschijnt er in ons land een uitnemend fnaand- blad, dat zich bepaalt tot de muziek. Dat blad „Mens en Melodie" is een uitgave van Het Spectrum te Utrecht rn aan dat blad werken talloze mensen mee, die zelf wel com poneren en zelf wel spelen. Ook bekende musicologen, wier taak het nu eenmaal is de mu- ondermaanse leven van Velde daarentegen, oorspron kelijk danseres van beroep, bo- veel ««worden. C. RIJNSDORP Max Dendermonde, De we reld gaat aan v1t ten onder, 2e druk, ultg. Amster damse Boek- en Courantmü-. Am sterdam, 1954; Jacoba sa Querido geschreven, zodat deze aankondi ging van herdruk met enkele op merkingen kan volstaan. Over Dendermondes boek dit: bij meer wetenschappelijke, na der: wijsgerige aanleg van de schrijver zou het een filosofisch boek hebben kunnen worden. Zo als Roussau de overbeschaafde wereld van zijn tijd van een in verstandelijkheid en vormelijk- t heid verstarde cultuur tot de E natuur terugriep, zo roept Den- schappij, Amsterdi dermonde met^zyn ro- haar noodlottige activi teiten tot de luiheid terug. Natuurlijk niet de ordinaire luiheid, maar het epicurisme van de mens. die wéét. dat hij lui is en waarom hij het is. Het is de luiheid van de overwerkte en ont goochelde 20e-eeuwer, die niet langer aan de mooie dingen van het leven wil voorbijdraven. Het boek speelt in in Aet dorp aan de ouwe Velde, De g r o- druk. uitg. N.V. trou- Uitgeversmaat- kuns m. 1954. ama ook niet zijn. verdiepen, zijn gedach ten over kunst en zijn eigen werk behoevèn werkeir ...1 familie Pousekovsky de eerste viool speelt. De zwakke stee van het boek is. dat de held, Alex J. Weatherhood, de welmenende lui lak. een reeks aangeboren voor delen heeft meegekregen: uiter lijk voorkomen, intelligentie en talent. Het kost hem veel meer moeite zich de eruditie en de bewonderaars van het lijf te hou den. dan om die te verwerven. Dat een vrouwelijke Pousekovsky op hem verliefd wordt, is aan nemelijk (een verliefdheid be hoeft men nooit te motiveren), vttANNEER ge uw boekverkoper vraagt voor te leggen welke geschikt'zijn vo dan zal hij vermoedelijk niet zo maar op zijn kasten toelopen en met een arm vol terugkomen. Voor de oudere generatie biedt de resultaten telkens dat haarvader, de grote de moderne literatuur niet veel aanlokkelijks. De verandering zien' hemHdeH'geh^mst^e'xperrme'nten dc geestesgesteldheid, veroorzaakt door twee wereldoorlogen, laat meemaken, wil er bij mij niet in. De opzet van het boek liet echter geen andere mogelijk- Ook de moderne literatuur heid toe: de luiheidsprofeet oude mensen is veelal nie schikt om aan oude mense resultaten getuigen i dochter Justine. Nu moet er bij i oud Twei scheppingsdrang gedachte, bevat een kern handen te worden gegeven. Ik zijn historische sfeer en oude die geen genoegen De Grote Zaal speelt in een heel andere wereld: die van ouderdom. vereenzaming en dood. De grote zaal is, in het rusthuis waarin de hoofdfiguur onafwendbaar terecht moest ko men. de afdeling waarheen die genen worden gebracht, met wie het wel spoedig zal aflopen. dusdanig, dat de overigens volksgebruiken (Palmpasen) j de figuur van deze met een nj» zeer goed geschr gemoedsleven gezegende oude het van Jacoba van Velde ,,De Gro- vrouw, twee uitzonderlijke cr te Zaal". ditposten zijn op de rekening v; Het is dan ook een verheugend ook "hetgee"' haar^oed^ 'recht fen-Vereniging ,.'t Open oog". |is_pi j-.. J» - heeft gewoekerd. Maar het welker leden uitnemende foto's alle op- exposeerden, doch met die foto's tevens bewezen zelfs als foto graaf geen genoegen te kunnen nemen met het gewone plaatje. Bepaalde' licht vallingen of com- Dit kleine wonder heeft Fré weldoende* s'óberhètd heeft bereikt Posities geven ook aan die foto's op haar naam staan. 1S voorbeeldig. fijnzinnige, zorgvuldig Er gaat een sterkende kracht geschreven korte roman ,,De van djt boekje uit. want het ziet de ouderdom in het licht van het dat evangelie. Justine begrijpt het: Wat „Het is niet de angst om te worden het is de angst jmM worden een uitstekend geschreven verhaal resultaat is dan ook i is verschenen (bovendien in een zichten hartverheugend. bijzonder heldere druk!) over een Het blind zijn van de oude m tachtigjarige dat men met alle vrouw van Rees, geeft aan ha: genoegen ook aan een tachtig- „terugzien" wel een heel b jarige kan laten lezen. pafalde sfeer. Wat Fré Domisi met eenvoudige middelen De fictie het boek om en om door de D^ljs! moeder (de oude vrouw) en de met ha dochter Helena is geschreven, een even eenvoudige als doeltref- fende vondst, die meteen voor de M. Stols, Den Haag 1954). schrijfster de mogelijkheid mee. t de oudf bracht het sterven van de moeder meTrmw Van Rees, die ro riels- :'^re°^S,,iS,^8r0V! er't' h» T"e"ts« geest'nie*t"te"h'ebben"gekend' soberheid en strakheid van ver- stadje wil bezoeken waar B. teltrant en stijl aan de ene kant. haar jeugd doorbracht. ic uucr en de gemakkelijkheid en losheid jeu^d waaraan zij de rijkste dragen van toon anderzijds. Het boek is herinneringen bewaarde, waar- zij ook haar kinderen heeft In dit verband is ardig. dat de Boskoopse Schilderskring dit jaar samen werkte met de Amateur-Fotogr eigen karakter. u concentratie, - door vrouwelijk '"ten Senlelen' t geest en toon betreft. •nderneemt de reis onder de hoede van haar dochter Justi ne. bij wie zij in huis De meesterlijke illustratie op de omslag en trouwens de gehele uitvoering van dit boekje maakt het naar inhoud en verschijning de moeilijkheden een volkomen geslaagde uitgave, /"ft een eenheid, zodat men dit werk- je per se niet in een andere vorm zou willen lezen en bezitten. Maar.het is een uiterst somber en troosteloos boekje, dat geen verstandig mens aan oude mensen kunstschil- Justine heeft te kampen met haar huwc- JMHMHkunstenaar. doch tenslotte wordt deze pelgrimage ook voor haar van beslissende betekenis, wanneer zij. gesterkt door haar geestrijke oude blinde moeder, haar leven weer kan menselijk als literair, doch onthullen dan ook maar de ont stellende armoede van de mens de tachtigjarige oude ■v Kant nooit u tegen de eeuwige orde. Waar niemand 't doe1 van kan bevroên Maar laat het leven in u worden. Doend' wat uw hand vindt om te doen. Wat pijnt ge u in uw aardse banden Om wat niet in uw macht staat af? Aanvaard het alles uit de handen Van Die uw leven 't aanzijn gaf. Als u het leed dreigt te overstelpen, Stort vrij in tranen uit dat leed; Zij zullen tot berusting helpen, Waarin ge uw bitterheid vergeet. En ga de dagen uwer jaren in blind vertrouwen tegemoet, Zoals door 't ruim de wolken varen, Waarheen Gods wind ze varen doet. het vak dat vraagt, voor de nederigste patiënt bij nacht en ontij klaar to staan. Karakteristiek is zijn verstrooide drentelen naar zijn geparkeerde wa- waarop hij zijn sleuteltje uit zijn vestzak vist. Ka- BIJ DE SCHILDERENDE AMATEURS VAN BOSKOOP aw E KUNST is niet alleen 11 het bezit van die kleine IE groep W zich beroepskunstenaai J Dat mag de kunst bezigheden hebben: kweker, han en toch zo uitgestrekte ge meente Boskoop, het roemrijke boomkwekersdorp aan de Gou we. Van 1947 werken hier enke- Ie amateurschilders samen in de de leden Boskoopse Schilderskring, men- die dus de gehele dag andei riek te beschouwen en te ana- Alsof dit blad niet genoeg meer is. heeft de uitgever-druk ker J. van Haaren te Eindho ven ook een maandblad doen verschijnen, dat zich met de zgn. klassieke muziek bezig houdt. Het blad heeft als titel gekregen „Muziek-Spectrum" dus niet erg fijngevoelig ten aan zien van de uitgever van het eerste muziekblad „Mens en Me lodie". Het eerste nummer heeft beslist niets van een spectrum en men krijgt zo de indruk, da' hier weer zo echt eens gelief hebberd wordt door enkele lief hebbers. We twijfelen namelijk niet aan de liefde van de zo niet geheel dan toch wel ta melijk onbekende redacteuren en medewerkers voor de muziek, maar alleen „liefde tot" is niet voldoende om bij anderen ..be grip voor" bij te brengen. Enkele mooie foto's moeten vergoeden wat er aan wijsheid in het geschreven woord te kort komt. Er staan in dit numpier heel aardige stukjes over Fauré. Bach. Haydn, Jeugd en Muziek en Willem van Otterloo. benevens wat gramofoonbesprekingen. Met het artikel „Leidingwater of mu ziek" worden weer enkele open deuren ingetrapt t a v. het radio- gebruik en over „Tannhauser" schrijft iemand zonder taalge voel. Enfin, wie van oppervlak kige treinlectuur houdt, vindt wel iets in dit „Muziek-Spectrum" dat geen spectrum is. CORN. B. De delaar. accountant, vertegenwoor- J ger. enz. In hun vrije uren :hilderen ze. soms samen, soms veelal buiten. is ook het bezit ir. die naast de dage lijkse werkzaamheden de op 'eigen' atelil kunst even hard nodig heeft als de man. die De sleur van het dagelijkse werk „van de kunst" leeft. De wordt dan onderbroken door de amateur mag dan geen steeds nieuwe verrassingen van tijd hebben zich in de kunst en het leven komt daar door op een hoger plan te liggen. Vanzelfsprekend behoeft men bij deze mensen geen progres- niet minder gieve jdeegn te verwachten. De lv mooie dingen in het leven trok- ""'J? doppen na te schilderen, heel gewoon een potje, een bloem, een landweg of een huis. Ze genoten cr zelf van als het „leek". Maar al wer kend gingen ze zich vrijheden veroorloven, gingen ze eigen stemmingen schilderen, gingen ze eigen indrukken op doek vastleg gen. Men behield nog wel de na tuurlijke vormen, maar het werd langzamerhand heel wat meer een paar boeken dan naschilderen. En op de jaar- ouden van dagen, lijkse Kerstentoonstelling in de openbare school te Boskoop zijn Te veel in aparte hokjes Al lijkt dun het ideaal van Groen van Prinsterer verwerkelijkt IN Amerika is de staatsschool volkomen gesaeculari- seerd en wordt zelfs het recht om de schoolkinderen een bijbel uit te reiken, betwist. In Frankrijk is alle gods dienstige onderwijs contrabande. Maar in Engeland schijnt het oude ideaal van Groen van Prinsterer verwerkelijkt te zijn: de overheidsschool met de bijbel. Doch dat laatste is te optimistisch: de toestand is van evangelisch stand punt nauwelijks bevredigend te noemen. Dr. K. J. Kraan, gevet, predi- de levenssferen. Zo zijn ook re- kant in Londen, vertelt in Ad Fon- tes. dat men bij een wet van 1944 de Engelse natie alom een niet- kerkelijk, algemeen-christelijk re ligieus onderricht probeerde te 1IW1U t verzekeren. Alle gesubsidieerde siechts een tiende scholen (90 pet) moeten de dag king gaat geregeld begir (hymn-singing. schriftlezing gebedi. Godsdienstonderwijs is verplicht; desgewenst kunnen on derwijzers en kinderen vrijstelling krijgen. Dit onderwijs mag niet ligie en gezin vaak aparte do meinen. De kerken? Ze hebben „zoveel met zichzelf te stellen om het hoofd boven water te houdei de bevol- de kerk) korte eredienst dat men aan ccn actie naar buiten BB veel te weinig toekomt. Het bewa ren staat meestal voorop en hele maal achteraan komt het winnen en vermeerderen!" Invloed ten goede rigens e Calvinistische Stude' r de beweging. Deze heeft christelijke opvoeding, te bij mij heeft, begrijpelijkerwijs, diepe sporen nagelaten in de literatuur, dat deze amateur-schilders, zo v,5» dan al niet over artistieke •oblemen mogen piekeren, toch t de De Boskoopse schilders doèn hun schilderijen, de één wat meer en de ander wat min der. Een R. Luytjes b.v. heeft in een groot bloemstuk, een jas mijn, heel wat meer gegeven dan alleen maar de zichtbare werkelijkheid en zijn kinderpor- P. J. RISSEEUW tret heeft in zijn teerheid en zuiverheid iets van het door schouwde. De tekenaar Jan Groe- neveld heeft wellicht de meeste fantasie (o.m. met een heel grappige en speelse verbeelding van een tambour-maltre), maar zal die fantasie nog in de juiste vorm moeten leren gieten. In zachte tinten heeft Drikus van der Valk zijn werk opgezet als wilde hij het geziene iets milder maken in zijn droom en Thijs van Wijngaarden geeft juist weer alle felheid en temperament in zijn huizen en bloemen, soms verbazend knap (Ridderbuurt en Oostindische kers), soms in de verfbehandeling wat zwak (Aaronskelk). De thans in Amerika wonende Boskoper Rudolf Kluis zoekt het iets meer naar de abstracte kant en bewijst in een knap geschil derd bloemstilleven, dat hij wel eens wat van Chagall heeft ge- vg zien, terwijl Jan P. v. Oostrom wat minder innerlijke bewogen- j= heid toont. Verrassend is het werk van de zeer jeugdige Hen- ny Erkelens, een jongeman die b zowel in olieverf en contépotlood als in de ceramiek opmerkelijke resultaten wist te bereiken en zeer zeker eigen schepping ver- kiest boven copie. Net als eens in het Vlaamse Maaseyck jan het einde van de 14e eeuw twee gebroeders Van Eyck leefden en beiden schil- derden, zo zijn er ook nu in Boskoop twee gebroeders Van Eyk: Jan en Gert van Eyk. De b éen is accountant en de ander b boomkweker, maar beiden zijn j§ ze kunstenaar. Er is tussen hen echter wel meer verschil b dan bij de 14e eeuwse gebroe- ders Van Eyck. Gert van Eyk is dynamischer dan Jan, feller b in zijn kleuren, meer fantasie in zijn verbeeldingen, soms hu- moristisch of ironisch, steeds heel direct. Jan van Eyk is de rustige beschouwer, die nevel of sneeuwlucht geheel onder- gaat en eerlijk weergeeft, prachtig van tint. Dat zijn zn die schilderende amateurs uit Boskoop, die mensen die nog de tijd vinden en ook willen vinden om het schone van het omringen- b de vast te houden, tc blij- ven beleven. In de kleinere dorpen van ons land wordt vaak een grotere kunstactivi- telt gevonden dan In de steden. CORN. BASOKI I provincie Londen wordt de onder wijzers aanbevolen, kennis te ne men van de resultaten der Schriftcritiek. Bij de meeste on derwijzers is de evolutieleer troef. Met de eerste hoofdstukken van Genesis gaat dan ook een groot gedeelte van het Oude Testament overboord. „Een juffrouw vertelde aan de kinderen de geschiedenis van Noach en zei. dat de kern van die oude verhalen wel waar was, maar dat veel er later bij ge maakt was. Zij vroeg, welke kin deren nog alles letterlijk geloof den. wat in de Bijbel stond en voegde de jongens cn meisjes, die hun vinger opstaken, toe, dat ze spoedig wel wijzer zouden zijn. _v__. Toen ik me daarover bij het Hoofd Zaterdagavondradio met haar welke zoveel mogelijk overtuigde christenen wil aanmoedigen, uit roeping bij het onderwijs te gaan en zich speciaal op het bijbelon derricht te specialiseren. Het verschil tussen Nederland en Engeland tekent de schrijver ten slotte aldus: als men een kamer u>»l verven en men heeft verf te weinig, kan men twee dingen doen: of men geeft de hele kamer één laag. of men geeft één muur drie of vier lagen. Het eerste ziet men in Engeland: het hele nationale leven christelijk gekleurd, maar de laag is raak o zo dun. Het tweede zie je in Nederland: een muur geverfd met dit'erse lagen, menie, grond verf enz. volgens alle regelen oog. der kunst, christelijke scholen, kranten, partijen, vakverenigin gen enz. enz. Maar een groot deel van de natie is godsdien stig blank, of liever kleurloos, geheel van de ware religie ge speend. Maar gelukkig, dit beeld moge in feite juist zijn, de christenen leven niet alleen bij de feiten, maar ook by Gods wonderen..." beklaagde, zei ze, dat ze dit paedagogisch vond. maar dat ze het zakelijk met haar collega eens In Londen zijn zelfs vrij veel onderwijzers communist, en nie mand kan hen beletten het mate rialisme te propageren, zelfs in de bijbelles Niet in het gezin Daar komt volgens dr. Kraan nog bij, dat van een godsdien stige opvoeding in het gezin heel dikwijls weinig terecht komt, zodat het huisgezin even tuele verkeerde invloeden van de school nauwelijks compen seert. Overal zijn „waterdichte schotten" tussen de verschillen- hoorn van platvloerse overvloed ligt over menig gezin, waarvan de leden 's Zondags kalmweg het „Hoe branden mijn gene- genheén" aanheffen. Och, er is toat gesmaad op de harmo- Avondgebed bij het einde des jaars: .en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat'*. (Psalm 90) van baard, gouden bril en hoge te krijgen cn hem. die zoveel Ziehier een gegeven dat in han- hoed. om van koetsje en wan- jaren al voor het lichamelijk den van menig auteur volkomen delstok niet te spreken, maar welzijn van zijn gehele familie handen zal ge- verknoeid zou kunnen worden deftig in een meer hedendaagse zorgde, een groet, zo niet een eerlijkheid en door te uitgesponnen herlnnerin- betekenis, die in zijn geval praatje af te dwingen. Terwijl onopgesmuktheid zijn prach- ®en en sentimenteel gejammer. neerkomt op het achteloos-cor- hun blikken elkaar ontmoetten, tige eigenschappen. zowel Fré Domisse is er echter vol- reet dragen van goede kleding; moest hij vaststellen dat het de komen in geslaagd de lezer te hoogheid, door zakelijke vrien- dokter niet was. De pseudo- verplaatsen" in de gedachten- delijkheid verzocht en de van- arts moet er niets van begrepen creld en het gevoelsleven zowel zelfsprekende bereidheid om, als hebben: het begin leefde groet, een intredende verstar ring. een half open mond en grote ogen. die zich on middellijk naar de ramen wendden, waar niemand te zien was. Intussen stapte de dubbel en reed kalmpjes Spokendans Onder deze titel heeft Albert Helman bij de Amsterdamse Boek- en Courant Mij een novelle uitgegeven welke hij beter aan de vergetelheid had kunnen prijsge ven. Wij hebben een te goede her innering aan zijn meesterlijke Mexicaanse roman De Rancho van de X Mysteries om dit quasi Hollandse spookverhaal te kun nen waarderen. Het verhaal dankt waarschijn lijk zijn ontstaan aan een der ve le uitnodigingen aan de Nederland se auteurs om mee te dingen aan een novelle voor het geschenk van de boekenweek. Zoals bekend werd bij deze uitnodiging steeds rakteristiek is ook zijn rijden, weg. Bij de hoek keek hij nog emotieloos, bijna wetenschappe- doet straat verdween. lijk. Een beetje ongewoi S zijn vogelachtig profiel aan. ais- D ook de grote adamsappel, de ö- geelachtige gelaatskleur en het t onzuivere wit van de ogen. De nette, witharen schedelbedek- king lijkt op een pruik, maar is het niet. Hij, woont aan een i> kade bij een schuine zijstraat, g Toen mijn zegsman onlangs die zijstraat uitkwam, keek hij vreemd op. De dokter, in een oud pak. stond vlak hij in de zij- Nederlander aanstoot geven een dubbelganger daar aan toe. maar dat deze dubbelganger uitgere- je deur tapijtjes op fiets bindt, terwijl niemand erg heeft in deze speelse gril van het leven! Als iemand in het doktershuis het nu maar eens gen erkt had: Een kind met een wijzende vin ger. een grijs, blozend dames huis 'bij een boompje opgerolde hoofd met ongelovige ogen. of tapijtjes op de bagagedrager een fiets vast te binden. Merkwaardig. Ging hij verhui zen? Waren dit Persjes, waarop hij bijzónder gesteld was en die hij eigenhandig wou overbr de dokter zelf. geconfronteerd met zijn volmaakte evenbeeld, zijn nimmer bestaan hebbende tweelingbroer, de ik die hij op lager levensplan had kunnen orden Of moeten Toen mijn kennis hem niet omkeren en stellen, dat er passeerde, hem zijn mand aan het raam e wees op een aanstaande zing. Verbaasd en een beetje ge- gemerkt: ■u-uwUuuuUUictcirui ergerd vanwege die rug keek dit oneindig boeiende leve op één dag duizend merkwaar dige dingen gebeuren, waarvan slechts een enkele wordt op- Helman vertelt nu Van een auteur voor wie deze bepaling een nachtmerrie werd. Een goed vriend biedt hem voor een maand zijn afgelegen landhuis op de Ve- luwe aan en dan begint net spul. Een vroeger gestorven collega komt hem elke nacht plagen met lange gesprekken waarbij het aan de nodige entourage niet ont breekt. Als Helman er nu een kolder- verhaal van gemaakt had. zouden wer er plezier in gehad kunnen hebben, maar het is net iets te serieus voor een spookverhaal Ook het gemis aan humor wreekt zich hinderlijk. Het werd een slap aftrekseltje van de waarlijk mysterieuze ver tellingen uit „De Rancho." De meester-verteller is deze keer onder de maat gebleven. Dit spook is (met permissie) vlees noch vla. 3-8 Januari: Week der gebeden Volgende week, van Maandag 3 tot Zaterdag 8 Januari, is de Algemeije Week der Gebeden. Zij is uitgeschreven door de Evangelische Alliantie. Het zal de 109de keer zijn. dat dit ieder jaar, zonder on derbreking, geschiedt en de oproep wordt gevolgd door duizenden evangelische christenen in tientallen lan den. Gedurende de vorige eeuw, en nog lang daarna, heeft de oproep tot vere nigd bidden gedurende de de eerste week van het nieuwe jaar in wijde kring weerklank gevonden. De onderwerpen voor ge bed in 1955 concentreren zich op de Persoon en het Werk van de Heilige Geest- Met medewerking van lei ders van verschillende bij bel- en zendingsgenoot schappen zijn richtlijnen voor gebed in vele talen vertaald en over de wereld verspreid. Een Ned»rlands comité (losstaande van wel ke oecumenische beweging ook en samengesteld uit predikanten en anderen uit verschillende kerken) roept ook de Nederlandse christe nen op. aan deze gebeden- deel te nemen. De richtlijnen geven voor iedere dag een onderwerp aan voor Schriftlezing, overdenking. schuldebe- lijdenis, dankzegging en gebed. Op 3 Januari: de Geest en de wereld, 4 Ja nuari: de Geest en de Hei- Avondgebed in vele plaatsen opnieuw in zwang Het avondgebed, nog In de oude Dordtse kerkenordening in artikel LXIV vermeld, begint opnieuw in steeds meer plaatsen va.n ons land in gebruik te komen. Een warm pleidooi er voor vonden we in het Centraal Weekblad. Kernachtig vat H. de Jong de bedoeling van het Avondgebed samen: „men wil op gepaste wijze de Zondag inluiden". i hef christelijk n heeft te vroeg neergcKeKen op het huis waar vader of moeder rich 's Zater dags achter het orgel zette opdat men als gezin het Laat ons de rustdag wijden" aanhief. De ruil is niet best: in plaats van het harmonium nu op Zaterdag avond de draaiorgelman!" Ook de begeerte om als chris tenen t-an allerlei kerken samen te bidden (voor de eenheid, de zending, de vrede, de komst van het godsrijk) heeft het avondgebed opnieuw tot leven gewekt. Zo in Amsfelueen, Medemblik. Kornhorn, Opper does, VIaardingen e.a. Niemand verwachte grote op komst voor deze vesperdiensten; dat i* echter in een gebedssa- menkomst van geen belang. „Laat men het dan doen des noods om der tienen wil, die hun gebeden zeggen voor vele duizenden!" Het avondgebed vindt de schr. ren prachtige gelegenheid'om liefde te wekken voor vergeten onderdelen van de oude litur gie. bij voorbeeld de gezongen geloofsbelijdenis, het klein gloria, het „Here ontferm u onzer", het zingen der onbe rijmde psalmen in recitatief- Bovendien biedt het avond gebed de mogelijkheid om zich wat beter in te stellen op het kerkelijk jaar. Wij handhaven in dc gereformeerde kerken meestal wel de advents-, pas sie-, paas- en pinkstertijd, hoe wel men in dit opzicht som vreemde dartelingen met de kerkelijke kalender maakt, maar heiligendagen kennen w\j niet U griezelt al? Wij vragen: wat is er op tegen om op de dag, die vanouds gewijd was bij voorbeeld aan Lucas, eens bij deze evangelist stil te staan en God te danken voor wat Hij in die gewijde bij belschrijver aan zijn kerk gaf? Walirom zouden ioy in onze kerk wèl Bavinck her denken bij de herinnering aan zijn geboortedag en niet Lucas, de andere evangelis ten, apostelen, kerkvaders, martelaars?" land, 5 Januari: de Geest en de gemeente, 6 Januari: de Geest en de christen, 7 Januari de Geest en het Woord en 8 Januari de Geest en herleving. l' j" jT'".''?- j' 1 k.rk ,n U..I .Tï,biMchoppcn betogen dat de ald"s de brief. Het ene is de kerk niet alléén een protesterende dGd8r„:Te:hmd""k'" - menselijk leven gezet, niet eer- kcrk m°et positief zijn in biedigen. leven wij dichter dan haar Prediking en haar dienst- ooit bij wanhoop en vervaL In de- betoon. »De hoofdzaak, waarmee ze situatie mag men dc kerk niet de kerk zich bezighoudt. maR verwijten dat zij het volk op- noo,t zi->n de verhouding van roept, dc wet van God te eerbic- kerk en 8taat. hoezeer dit een digen. Integendeel, men zou het w"kel|jk vraagstuk Is. of de haar moeten kwalijk nemen, als opvattingen over bUzon- zU niet waarschuwde zoals zij ge- dere Punten, bijv. wat Gods bat roepen is te doen Geen enkel le- ste oordeel betreft. Maar de kerk vensterrein valt bulten het licht moet rtch vooral er op toeleggen van Gods Wet. de situatie te kennen van die Wij geven toe. dat w|j zijn te- fn»nnen en vrouwen, die hulp no- kortgeschoten in het verkondigen dig hebben, en duidelijk te wc- van het andere aspect van de w*lke hulp. Voor de kerk be- Boodschap het Evangelie van ''kent de huidige situaUa «en de reddende liefde van God In Je- uitdaging en een kans. waarop zus Christus kwam niet om te de kerk een oprecht antwoord eisen, maar om te geven, niet om moet geven in levend geloof en gediend te worden maar om te acH*ve dienstbetoning. Vraagt dienen, niet om te oordelen maar v'*l van de kerk Zowel God als om te behouden God alleen weet de mensen hebben daar recht op. hoe velen tegen deze Boodschap Doch vraagt niet om alles maar "tfK God vr.an. Vprw.cht v.n waarheid cn hun eiecn consciëntie Ztjn kerk dat n| felovla Zlln Wet neseerden, en hoevelcn he, deden en ZUn Evangelie bedient HU nmdet de Heodachap werd gepre- verwacht levend geloof en ac- tleve dienstbaarheid." dikt zonder liefde.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 5