1 Pakistan op de grens van oude en nieuwe tijd de D£ GEHALVEERDE WORM 9 VRIJDAG 26 NOVEMBER 1954 HET EVANGELIE IN ZUID-OOST-AZIË IV) Christenen burgers van tweede rang in moderne moslimstaat? Dooi di Verkuyl te Djakarta EEN APART ARTIKEL, gewijd, aan de situatie van de Christelijke Kerk in Pakistan. Niet omdat het aantal christenen daar zo groot is; het is i integendeel zeer gering. Er zijn 76 millioen inwoners: 43 millioen in Oost- Pakistan, 33 millioen in West-Pakistan. Onder hen een half millioen chris tenen in West-, en 106.000 in Oost-Pakistan. Toch een apkrt artikel, en wel vanwege het feit, dat in deze moderne moslimse staat de christelijke kerk j bestaat. Daarbij is de vraag, hoe ze daar bestaat en onder welke omstandig- i heden, van grote betekenis. Pakistan betekent land van de „Paks", j de zuiveren, de heiligen. Tevens zijn ln deze naam de initialen weergegeven 'van de namen der provincies, waaruit Paki- stan bestaat. Het land bestaat uit twee gebieden. Oost en West, die 1700 kilometer van elkaar verwijderd liggen. In dit 800.000 vierk. km grote gebied, de vijfd' natie in grootte van de wereld, is in 194' de grootste moslimse staat' geboren, die ooit in de wereldgeschiedenis verree Hindoe-moslim In het vroegere Brits-Indië bestond reeds eeuwen een sluimerend confli tussen hindoes en moslims. De factoren ln dit conflict waren religieus, cultureel en sociaal. Religieus: Het hindoeïsme is in ten mystisch-pantheïstisch, onverschillig tegenover alle concrete dogmatische be paaldheid. Met als enige vaste punten het kastenstelsel en de verering van de koe.. De islam is theocentrisch klaar-omlijnd met een innerlijk verzet tegen het mys- 1 tisch pantheïsme en een diepe ergerni: jover het kastenstelsel. I Cultureel grijpt de hindoe terug op eer heel ander verleden dan de moslim in da gebied. Wat de één verheerlijkt, veracht de ander. Wat de één als overheersing, riet (de periode der moslimse Mogolvors- Ilen) beschouwt de ander als het toppunt van glorie. De hindoes spreken Hindi, de moslims Urdu In wezen is dat dezelfde taalmaar Hindi zit vol Sanskritwoor- den en Urdu vol Arabische woorden! jUrdu wordt geschreven in Arabisch schrift Hindi in de Devanagari-karak- 1 ter. Sociaal zijn de verschillen eveneens groot. Moslims en hindoes hebben andere gewoonten op het terrein van eten en drinken, van trouwen en begraven. Wat- verafschuwt als een heiligschen- nende daad. is voor de ander religieus voorschrift. Kloof bleef Door al deze factoren leefden hindoes i moslims in diep gescheiden werelden. Het gelukte aan leiders als Gandhi en de lijnen niet. deze kloof te overbruggen. Vooral toen in de periode tussen de eer- tweede wereldoorlog bij figuren als Igbal (de wijsgeer en dichter die de Vader van Pakistan is genoemd) en Jinnah een gevoel van verbittering ontstond over de wijze waarop de Congrespartij de hindoes voortrok tegenover de moslims. De pogingen van de Indische leiders en Engelse politieke commissies om na de tweede wereldoorlog toch nog een een heidsstaat van India te maken, mislukten VMkomen en leidden tot de vreselijke bloedbaden, waarvan ieder gehoord heeft. Ten slotte kwam Mountbatten met de opdracht tot verdeling, met het gevolg dat 70 millioen moslims afgescheiden wer- 250 millioen hindoes. De staat Pakistan ontstond. Moslim-staat Toen begon eigenlijk pas de moeilijkste vraag tot gelding te komen: wat betekent het, in de twintigste eeuw een moslimse «taat te stichten? Voor de mannen, die Pakistan stichtten, tond het zo. dat ze de enige bestaans- fden daarin zagen, dat het een moslimse staat is en behoort te zijn. Gesteld, dat dit uitgangspunt verdween dan stortte daarmee de staat Pakistan ineen. Maar wat is een moslimse staat? £en staat, gebouwd op de grondslagen aan, onder en bovenop de treinen vluchtten Moslims be pakt en gezakt uit het gebied van New Delhi naar Pakistan, de nieuwe staat, waar zij veilig zijn.... sing aan de moderne wereldsituatie. Ge volg: heden ten dage is nog steeds het concept-grondwet niet definitief aange- In dat concept staat o.a. dat het staats hoofd een moslim moet zijn. Dat hoge ambten door moslims moeten worden be kleed. En net meest onrustbarende dat er een mogelijkheid van appèl is als bepaalde wetsartikelen niet kloppen met de koran en de sunna! Een bepaling, die de deur wijd openzet voor willekeur. Ver der wordt voorgesteld, dat een permanent college van moslimse rechtsgeleerden oppertoezicht zal houden over alle gevende arbeid. Dit concept is nog niet aanvaard. Zullen de machten van het oude het winnen, of IN CELLOPHAAN VERPAKT' koran en sunna (dé gewoonten van Nabi Mohammed)? Moet alleen een beroep ge daan worden op de koran of ook op de hadith, de traditie? Moet de wetgeving bijv. aangepast worden aan de oude wet geleerdheid van de moslimse middel- euwen, de Fiqh? Daarover is thans in Pakistan een felle innerlijke strijd gaande, die onlangs al in Oost-Pakistan openlijk uitgestreden werd. Conservatieven tegenover progres sieven. Sommigen willen terug naa middeleeuwen, anderen willen aanpas- j Hoofden van een stam ten Noordoosten van Pakistan overleggen of zij zich al dan niet bij de nieuwe staat zullen aansluiten. de krachten van het nieuwe? Wèl is ech ter algeméén aanvaard, dat de naam van Pakistan is: moslimse republiek. Geen wonder, dat de minderheidsgroe pen, de hindoes (er zijn er nog tien mil lioen in Pakistan!), boeddhisten en chris tenen in het geheel niet gerust zijn ove de situatie. Ze willen niet tot tweede rangs burgers worden gedegradeerd. Ze willen geen ingekapselde minderheden worden, maar volwaardige gemeenschap pen in het volksgeheel. Vooral sociaal ondervinden de christe nen de druk van de moslimse tendenzen. Steeds meer wordt hun dc werkgelegen heid onthouden. Steeds minder zijn de moslimse landheren genegen, aan christe lijke pachters grond te verhuren. Daar staat tegenover, dat de persoon lijke verhoudingen in het algemeen nog goed zijn. Dat vooruitziende overheidsper sonen veel doen om de gevoelens van on rust weg te nemen. o.a. door ook aan christelijke boeren aandeel te geven in herverdeelde gronden. Dat ook de good will voor de sociale en culturele arbeid van de kerken en de zending vrij groot In Oost-Pakistan is vrij veel roi katholieke invloed. Alleen in Dacca, de hoofdstad van Oost-Pakistan, zijn 33 r.k. priesters! Er zijn daar vele r.k. scholen. In West-Pakistan is het protestantisme erker vertegenwoordigd. Er zijn daar vijf prot. hogescholen, 24 ch. middelbare scholen, elf prot. ziekenhuizen. De ker ken zijn klein en zwak. Ze bestaan meest- it mensen, die vóór hun overgang het christendom behoorden tot de lagere kasten van het hindoeisme. Het diepste probleem voor de Paklstanl- christenen is: hoe krijgen wij contact met De Franse oppositie Mendès moet krachtiger in N.-Afrika optreden Nu Mendès-France in Parijs terug Is, hebben verscheidene volksvertegenwoor digers verzocht het probleem Noord- Afrika in de Franse nationale vergade ring opnieuw aan te snijden, van oor deel zijnde, dat de regering nog te „zacht" tegen de rebellen optreedt Voorts hebben aanhangers van de getor pedeerde E.D.G alsmede tegenstanders der Westduitse herbewapening een „langz^am-aan-canrpagne" gevoerd, waar door het onzeker is geworden of de na tionale vergadering op 14 December kan beginnen met de besprekingen der ac- coorden van Londen en Parijs. Inmiddels heeft de Franse regering verklaard, dat aan Tunesië geen zelfstandigheid kan worden verleend, alvorens het terrorisme de kop is ingedrukt. Anderzijds verluidt, dat in Tunis zelf onderhandeld wordt over een wapenstil stand. Men is overeengekomen het pro tectoraat Tunis in verschillende zones te verdelen. De militaire acties zullen ge leidelijk worden stopgezet om de moge lijkheid te scheppen voor contact met dc rebellen. Er wordt gesproken var. „algemeen pardon" als een accoord kan worden bereikt. De Franse minister van binnenlandse zaken. Mitterand. vliegt vandaag Algiers voor een inspectiereis. Inmiddels heeft de algemene bestuursraad van het departement Vendée (West-Frankrijk) een resolutie aanvaard, waarin verzocht wordt de Algerijnse nationalistische lei der Messali Hadj naar een andere ver blijfplaats over te brengen, omdat mer zijn tegenwoordigheid in de Vendée zeei ongewenst acht. Messali Hadj is de lei der van de ..beweging voor een I lin-g der democratische vrijheden in Algiers" Na 44 dagen nog rook in Zaandam Fundering is nog niet zichtbaar Vier-en-veertig dagen, nadat de brand uitbrak, roken de ruïnes van de vi Czaar Peter en Nederland in Zaandam De slopers verwachten, dat na Zal dag de rookontwikkeling, die veel ov last gegeven heeft, ten einde zal zij-n. Met het opruimen van de resten is n nog niet gereed. De sloper heeft namelijk eerst aan zijn verplichting voldaan als de fundering der gebouwen (3200 heipalen) zichtbaar 1*. Hoge Ned. onderscheiding voor pauselijk hulpwerk De Nederlandse gezant bij de Heilige Stoel, jhr Van Weede, heeft op een plech tigheid op de Nederlandse legatie mgr Ferdinando Baldelli, voorzitter het pauselijk hulpwerk, de versierselen van grootofficier in de orde van Oranje- Nassau overhandigd. Met deze onder scheiding, aldus de Nederlandse gezant, wenst H.M de Koningin uitdrukking te geven aan haar waardering voor de hulp, die door het pauselijke hulpwerk aan de slachtoffers van de overstroming is ver moslims? Hoe leren wij vrijmoedige ge tuigen van Jezus Christus te zijn in hel huis van de islam? Vooral op het gebied litteratuur-voorziening en audio visuele voorlichting scheppen de kerken Pakistan de middelen om hun taak te volvoeren. Er is alle aanleiding om vooral v de christenen uit Pakistan het gebed bidden, dat een bekend zendeling onder moslims ons voorbad: „Verleen zedelijke moed aan hen, dii U liefhebben, om Uw Naam met kloek moedigheid te belijden. Sterk de bekeer den, breng de afvalligen weder en leen aan allen, die arbeiden onder de moslims, de zachtmoedigheid van Chris- zodat gebroken rietstaven mogen worden tot pilaren Zijner Kerk en roken- vlaswieken tot een schijnend licht. Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon in de moslimse wereld en ver hoor door Hem het gebed van Abraham. Uw knecht: Och. dat Ismaël mocht leven jor Uw Aangezicht". In deze reeks over de Kerk in Japan. Formosa. China, Korea, de Boeddhistische landen. India en Pakistan volgt nog een beschouwing over de Philippijnen en Malakka. Opera „Orestes", een nieuw werk van techniek en kunst Radiofonische compositie van Henk Badings kreeg Prix Italia E NEDERLANDSE COMPONIST ir Henk Badings wott dit jaar met zijn radiofonische opera „Orestes" de Prix Italia. Eind September heeft dit bericht reeds in ons blad gestaan. Maar tot gisteren waren we nog niet i' staat geweest het werk te beluisteren. De Ned. Radio Unie, in opdracht waarvan Badings deze opera schreef, heeft nu de kans gegeven aan muziek critici en componisten. gesticht door de Italiaanse Radio (R.A.I-) ter stimulering van speciaal voor de radio 'N DE AVRO-studio hebben we gisteren het werk kunnen afluisteren. De uit voering stond onder leiding van Henk Spruit, die de medewerking had van het Philh. Orkest, het Groot Omroep koor, een Vrouwenkoor, een Mannenkoor 10 solisten. In die bezetting is het werk dan ook als bandopname naar Flo- geweest om mee te dingen naar de Prix Italia. Deze prijs is in 1948 op Capri Toch is het zo 208) We hebben de *n zien dat zich by o 'exen voltrekken, waa 'c instandhouding en groot aantal zorgen zijn bevrijd, ets dergelijks vindt uiteraard, en in >ok in de dierenwereld vlieg die over 6 poten beschikt, kunnen we bijv. onmogelijk verwachten dat hij zijn aandacht richt op de betoegingen van al deze onder- Nu zijn de k uipbewegingen van een ikkeld, uant in de eer- cru kringspier-beweging nent lot segment voort lakt zich dus dunner en •r) en in de tweede plaats entrekking in de lengte- r deze laatste samentrek- ooruitgeschoven kop dus ictcn trekken, maar klei- i beletten dit. Het ge 1 J- i" volgende segment de F rtedlander heeft ichterhelft maakte tijdens het i ormale kruiphewegingen di nen unren afgestemd op de lichaamshelll had de draadlus en duardor nolge had, het achtei Nadruk verboden) geschreven werken. Hiermee zijn we gelijk bij de kenschet sing van deze opera: n.l. een muziekwerk waarvoor de radio de meest geschikte uitvoeringsmogelijkheid is. Misschien is het nog beter te spreken van de enig ge schikte mogelijkheid. Henk Badings heeft zich in dit werk mede laten leiden door de kansen die de techniek hem in Hilver sum bood, de radiotechnlsche kansen. Er is dus een samengaan van techniek kunst. Zoals bekend is Orestes ln de Griekse mythologie de zoon van Agamemnon Clytamnestra. Hij wreekte zijns vaders dood door het vermoorden van Clytam nestra en haar minnaar Aepfethos- Door de wraakgodinnen, de Erinyen, werd hU achtervolgd, wordt door Pallas Athena van het hoogste gerechtshof de Areopaag vrijgesproken en gaat tenslotte, om zijn innerlijke vrede te herstellen, naar Taurië om daar een door barbaren geroofd beeld van Artemis terug te halen. Uiteindelijk overwint hij dan Neoptolemos en trouwt met Hermione. Dit gegeven is doof Henk Badings tot een opera omgezet, waarbij mr Jan Sta rink uit Tilburg de tekst schreef. Hier is weer een modern werk geschreven met een tonale ondergrond. Badings heeft en kele twaalftoonreeksen er in verwerkt, o.m. in de Passacaglia bij de rechtspraak, maar hij heeft nergens geëxperimenteerd, d.w.z. in de muziek geëxperimenteerd. Op technisch gebied zijn er natuurlijk wel experimenten. En hier komen we eigen lijk daar waar we zijn willen: kunnen technische vernuftigheden een belang rijke rol spelen in een kunstwerk? Deze vraag dringt zich bij deze opera natuur lijk op, daar hier gebruik is gemaakt van allerlei radio-technische middelen. Zo was hier b.v. een combineren van klankele- behulp van microfoons Zwolle heeft nog Duitse B.S. Omvat in totaal 2400 acten In Zwolle bevindt zich nog, als een restant uit de bezettingstijd, een Duitse Burgerlijke Stand, die in totaal 2400 acten omvat Met die van Amsterdam, is zij intact gebleven. De andere, die in Nederland aangelegd werden, zijn ver loren gegaan. In Zwolle berust het betrokken archief bij de gewone burgerlijke stand. De ambtenaren zijn gerechtigd er dezelfde handelingen mee te verrichten, die zij, volgens het Burgerlijk Wetboek met de gegevens der gewone Burgerlijke Stand mogen doen. In het bijzonder voor Ne derlandse vrouwen, die destijds met Duitse soldaten huwden en bij de er kenning ervan in ons land moeilijkheden ondervonden, zijn de gegevens van groot nut. De Duitse Burgerlijke Stand te Zwolle werkte voor Groningen, Friesland, Dren the, Overijssel en Gelderland, Er zijn in het gebouw van deze Duitse B S. 321 huwelijken voltrokken, ongeveer 90 pro cent hiervan tussen Nederlandse vrou- Duitse militairen. Er zijn verder 474 overlijdensacten bewaard; er werden 1575 geboorten ingeschreven. Het begint met Nieuwjaar Heerlenverkeerswedstiijd, die 't hele jaar duurt Heerlen, de onveiligste van alle middel grote steden in ons land, zal met Nieuw jaar een permanente verkeerswedstrijd organiseren, die heel 1955 zal duren. De deelnemers krijgen 'n herkenningsplaatje op hun fiets, bromfiets, motor of auto. De politie zal ben goed In het vizier hou- bij iedere verkeersfout een of meer strafpunten geven. Wie 10 strafpun- ten oploopt, mag niet meer meedoen. Maar wie het argusoog der politie te slim af is of werkelijk feilloos heeft gereden, het eind van het jaar feestelijk beloond worden. Er zijn reeds zes bekers uitgeloofd. Nog een Lloyd-schip in bestelling De Kon. Rotterdamsche Lloyd heeft da bouw van een nieuw vrachtschip met een draagvermogen van 10.750 ton en een pas- saglersaccommodatie van twaalf volwas- -«enen, opgedragen aan de Rotterdams# dynamische verhouding dan bij Droogdokmaatschappij. Dit schip zal in zaaluitvoering mogelijk Is- Of het *r0*e trekk,en overeenkomen met de reed* veranderen v.n toonhoo,te v,n een op- fe >an h" w°- no-type en in beptemher 1956 in de vaart komen. De K.R.L. heeft nu nog vier sche pen ln bestelling n.l. twee bij C van der Giessen en Zonen's Scheepwerven te Krimpen aan de IJsael. een bij Wilton- Fijenoord te Schiedam en een bij de Rot terdamse Droogdok Maatschappij. iddel van versnelling of ver langzaming van de toonband. Laags tech nische weg is ook een koor een octaaf iager gebracht. En het meest opvallende effect is wel het Erinyenkoor (wraakgo dinnen), gevormd door een opname mannenkoor op dubbele snelheid te Daardoor worden beslist, zoals de componist wilde, de stemmen va wraakgodinnen „ontmenselijkt". Allerlei geluiden zijn toegevoegd zoals stormge loei. voetstappen, vogelgefluit. e.a. Ook gebruik gemaakt net als bij de van de zgn. flash-back (herin neringsbeeld). IHSBIBEHÖJECDVITOL^W® T~\IT ALLES heeft vanzelfsprekend een sterk illustratieve werking, maar zou tevens zoals door sommigen wordt be weerd een verarming van de zuivere muziek betekenen. Zou de muziek niet meer in staat zUn met eigen middelen een bepaalde suggestie op te roepen? Na tuurlijk wel. maar kan de techniek, kun nen al de radiofonische mogelijkheden. niet dienstbaar worden gemaakt aan de tlsche compositie In Januari of Februari kunst? De langs deze weg bereikte effec-wordt het werk door de AVRO uitgezon- mlst. zoals bij de radio. En. zegt Henk Badings dan. die technische effecten heb ik organisch in het geheel opgenomen. Niet het effect terwllle van het effect, maar om der wille van de expressie, die het effect teweeg kan brengen Henk Ba dings, Ingenieur en componist, heeft door zijn genialiteit als musicus, kans gezien elke technische vinding op te heffen tot muzlekvlndlng en met die volkomen nieuwe opera een werk geschapen dat toonaangevend zal blijven. Hij heeft 'weer enkele bladzijden van de zuiverste muziek toegevoegd aan onze muziekliteratuur en het kan onze trots zijn. dat e«n Nederlan der de Prix Italia heeft gewonnen met op dit gebied volkomen avant-gardi*- Corn- Basoski.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 9