TRAFFIC
In een taxi over de bergen
naar Jeruzalem
ISflEUW
80
Bezoek aan met kerken bedekte
heuveltop Golgotha
luidt een nieuw tydperk in!
rl,/
kaloderma
gelee EEBUI
Rij-examens
zwaarder
in Nederland
dan elders
4
5
DONDERDAG 25 NOVEMBER 1954
ZEEMAN-VERSLAGGEVER (VU)
erdi j
(Van een onzer verslaggevers)
GE MOOGT GEEN GROTE MOND opzetten als u krap twee dagen ge
geven zijn het Beloofde Land te verkennen. Het zou al te pedant zijn.
Op een commercieel schip betekent het aandoen van een haven altijd laden
of lossen. Dat brengt voor de bemanning een hoop werk met zich mee. Ook
al weten de (Israëlische) havenarbeiders van Haifa van aanpakken naar
de kapitein van ons Rotterdams koelschip tot zijn grote voldoening be
merkte. Haifa is de grootste haven van het land, modern geoutilleerd, var
alle gemakken voorzien. Deze zeeman-verslaggever stelt dit objectief vast.
Al zijn het juist deze factoren, welke de duur van zyn bezoek aan Israë.
inkortten! Maar zelfs met één- of tweemaal vier en twintig uur kan
•n in dit land nog behoorlijk uit de voeten komen.
Tel Aviv
omdat de afstanden er niet
groot zyn, ten tweede omdat er moderne
transportmiddelen ter beschikking staar,
derde, omdat iedereen hem-dit-
re-komt zo hartelijk tegemoet
treedt en verder helpt. De vraag is nu
maar waar ge het eerst heen wilt en wat
n interesseert. Met andere woorden, zijt
ge hier als padvinder of als pelgrim.
Zoekt ge dit Israël of dat van twee dui
zend jaar geleden? Of allebei misschien?
Natuurlijk staat Jeruzalem bovenaan het
verlanglijstje. Als ge zelf vergeten zou
rijn het die ereplaats te geven, dan he.-
innert men er u hier graag aan. Wa.it
ook dit jonge Israël heeft zijn V.V.V. Dus
bvoor haar Jeruzalem wat Marken voor
onze toeristenbureaux betekent. Gelux-
echter wordt het „uitstapje" naar de
Heilige Stad op een andere, waardiger en
passender toon aanbevolen.
Jn de frein
•WE ZETTEN dus alles op haren en
snaren die stad der steden te be
reiken. Een bevriende hand gaf ons tot
Tel Aviv een jonge Israël als aange-
isgezelschap mee. De tocht daar
heen ging per trein, die op het middag-
..uur meer dan vol liep, zodat de restau-
J 'jratiewagen ons een smakelijk toevluchts-
oord werd. Over die trein zelf kunnen we
te hard juichen. In Europese ogen
deed het intérieur van de eenvoudige
vierkantige houten wagons nogal sober
Maar al is de luxe dan achterwege
gebleven, men rijdt er toch wel goed en
Wie zich toch wat gerieflijker
wil verplaatsen kan dat doen per taxi,
een zeer gewild en veel gebruikt tranj-
portmiddel.
Even buiten Haifa kwamen de eerste
immigrantenkampen in .zicht. Ze liggen
langs de spoorlijn, langs de Middellandse
.Zee. die ge van Haifa naar Tel Aviv
iaa« sporend steeds aan bakboord ziet op-
Istil duiken. Ze liggen daar erg lelijk, als alle
ilita doorgangskampen. Hier worden degenen
onder de nieuwkomers ondergebracht,
die nog niet zo snel in het productieproces
kunnen worden ingeschakeld. Meen ech
ter niet, dat er voor hen geen plaats zou
I fijn in de Israëlische herberg. Het is
1 friechts een kwestie van, tijd. De Joodje
mens, die na vele omzwervingen einde-
i l(jk thuiskomt en een rustpunt gevonden
meent tc hebben op de bodem der va
deren neemt dergelijke (tijdelijke) onge-
it over de goede weg 5
naar Jeruzalem is een zeer
Dat wil zeggen op het klimmende par
cours. Aan het begin van de tocht is alles
nog gewoon: akkers en nederzettingen,
die hier en daar een wat duidelijker Ara
bisch aspect vertonen. Op deze routs
liggen ook de grote opslagplaatsen van
goederen, zoals landbouwwerktuigen,
welke nog op verspreiding wachten. Maa>
allengs verhoogt zich de weg, gelijke
tred houdend met de heuvels, welke dich
terbij Jeruzalem tot bergen aangroeien.
Het landschap is niot meer zo lieflijk,
maar krijgt iets aangrijpends, sinisters
soms. Hoe hoger men stijgt en g<
stijgt hier zeer hoog hoe beklemmen
der de aanblik van de Judese bergen. De
aarde verschiet ook van kleur, verlopend
bleek naar blauw en van roestbruin
rood. En de hellingen liggen bezaaid
stenen, die het onherbergzame
1_ makken heus wel voor lief.
HO
s
'OE WONDEPkLIJK komt het de toe
schouwer overigens voor: een oude
haast verstorven wereld, die weer in be
weging wordt gezet. Hjj heeft er met zijn
jonge reisgenoot, die hier geboren en ge
togen is, natuurlijk menig woord over
,?ewisseld. Er zitten echter gevaren in,
Pj^Jjoodzware problemen uit 'n treingesprek
een paar zinnen te comprimeren.
»ls!i. En zi-'n we niet °P we£ naar Jeruzalem
moeten ons dus andere gedachten ver-
MZi Tu"?n' Maar dat is niet zo. Het zijn de
Israëlische jongeren die ons nu meer
Jlroeiden. Hun representant zat daar voo>-
met glanzende ogen vertellend van
1 idealen. Ze zeggen, dat ze het oude
voor goed van zich hebben afgeschud en
dat ze het geluk met eigen handen zul
len bouwen. Het verlangen om een volk
te zjjn (en te blijven) met een erkende
«tatus is bij hen even groot als bij de
oude Zionisten. Maar die ouderen slepen
oog hun herinneringen uit een ander
.n* leven met zich mee en dat is dikwijls een
rnal nadeel. De meeste Israëlische jongeren,
T? Ji'hans degenen die hier geboren z(jr.,
J "pennen die last niet.
Deze hier geboren en getogenen noemt
n ai men met een typisch woord Sabres"
tal Het wordt als een voorrecht beschouwd
r» tot deze groep gerekend te worden. Met
Z« dit woord wil men aangeven, dat dezul-
sfen ken in dit land geworteld zjjn, zoals de
Mbrc, de hier overal in het landschap
voorkomende cactussoort. De volgende
dag zouden we, ergens in Opper-Galilea.
de zoete en zachte vrucht van deze bij-
.^gjionder taaie plant proevend, er de die-
t*re symboliek ook van begrijpen. Onze
ibasffrïend was er zo een, zo'n sahre.
Sinaasappelen
Y
viprr
a#T ATEN WE ECHTER nog iets zeggen
over hetgeen ons, al treinend, in het
Bodschap opviel. In de allereerste plaats
trokken de sinaasappelplantages op dit
"raject de aandacht Ze zijn zeer uit
gestrekt En de kiboetsniks, de arbeiders
■K de kolonies, zag men overal aan de
«lag, ook al waren de gouden appels op
dat ogenblik nog groen. De indruk over
heerste. dat we hier door de Betuwe eri
het Westland van Israël spoorden. Over-
*1 op de akkers slingerden de leiding
«proeiers het kostbare water weg. Ook
vele grote en belangrijke industrieën zijn
in deze omgeving neergestreken.
Tel Aviv reed ge ten tijde van ons be-
wek niet per trein, maar per bus binnen
Het spoorwegstelsel wordt daar nl. op
korte termijn vernieuwd en zo krijgt deze
1 thans een groot en modern spoor-
;emplacement. Zolang de werkzaam-
en duren brengen bussen de treinrei-
«gers via de voorsteden naar de stad.
Sodoende zagen we ook wat er aan volkse
*oningbouw rond Tel Aviv. de eerste ge
el Joodse stad ter wereld, reeds i
voerd. En dat is lang niet mis.
witte woonwijken doen zeer
?n zijn overwegend strak en
1 en stijl. Over Tel Aviv zelf
loeven we niet veel woorden te ver
dien, Het enorme zakencentrum is zeer
iropees en cosmopolitisch. In 1900
Jchtte een groep inwoners uit het na-
["tie Jaffa een tuindorpje in de duinen.
Maar het tegenwoordige Tel Aviv heett
Wet veel meer weg van dat landelijke
'hegin. Ons oponthoud hier was wel zeer
kort. Eigenlijk alleen maar om, op dooi-
'rtis naar Jeruzalem, een taxi te charto-
Hebt ge de tijd, dan bestelt ge eén
:s in zo'n wagen, waarmee men zich
«chter tevens verplicht te wachten tot
"ie wagen geheel volgeboekt Is. In elke
*ad wordt dan van wagen
bezoeker soms heel moeilijk uit die drie
verantwoorde keuze te doen. Er
wordt hier immers, met de beste bedoe
lingen overigens, zoveel heiligs aange-
n. In twijfelgevallen doet men dan
ook het beste zich van zijn, beroepshalve
goedgelovige, gids te ontdoen en de Bij
bel te raadplegen.
Zo ergens, dan wordt men hier met de
neus op de feiten gedrukt. Bijbelse fc.-
ten. Harde feiten, als die van Golgotha
b.v. Daar is geen ontkomen aan. Want
men heeft maar met zijn vinger in de
lucht te wijzen en te zeggen: daar heeft
het Kruis gestaan. Daar werd dus goed
1900 jaren geleden het kruis-schavot op
gericht. En dan vallen tijd en ruimte weg.
Op Golgotha zelf verdwaalt men in een
doolhof van kerkjes en kapellen, weike
het zo moeilijk maken iets van de berg
zelf te ontdekken. Dig is geheel in het
stadsbeeld opgenomen, zodat ge al trap
pen klimmend, er wel even bij moet be
denken dat men Golgotha bestijgt.
Straatnaam
bordjes en even met de ogen genippem,
toen u tenslotte een bord met „Via Do
lorosa" er op onder ogen kwam. De Lij
densweg, Jeruzalem op zijn smalst zou
men haast zeggen, is als een van die vele
andere oplopende smalle straatjes, met
veel bochten, verkeer van kooplieden met
ezels en wandelaars.
Een vriendelijk trap-straatje, maar
toch de Lijdensweg, de Kruisweg, waar
op Jezus, onder het vloekhout gebuxt
gaande, zjjn schreden zette. Ge loopt die
weg niet in één ruk uit maar staat, bui
ten adem, stil bij de plaats, nu gemar
keerd door een stuk zuil, waar Hij de
eerste maal viel. En verderop, achter een
volgende knik in de straat, ziet ge waar
Jezus zijn moeder ontmoette en nog
hogerop, waar Simon van Cyrene het
kruis werd opgelegd om het Hem ach-
accentueren. Zelfs in dit gebied zijn ko
lonisten neergestreken, die stenen er.
aarde met bulldozers en ploegen te lijf
gaan Alleen op deze manier kan „onbe-
oonbaar" in „bewoonbaar" verkeren.
Jeroesjalem
TEROESJALEM",
hij zijn wagen
tot voor de stadsheuvels heeft gebracht.
„Jeruzalem", zegt de passagier, met
een ruk uit de achterbank opverend, de
man na. En u ziet langs een brede door
kijk op de stad met haar geweldige naam
neer. Het is een geweldige stad wat lig
ging betreft, gelijk een arendsnest, hoog
en trots. Teleurstelling is echter ons deel
als de chauffeur ons in het moderne Je
ruzalem met zijn Westers aandoende win
kelstraten en bevolking afzet
We zouden het gauw genoeg vast stel
len: Jeruzalem toont een duidelijk twee
slachtig karakter: enerzijds de antieke en
anderzijds de nieuwe stad. Alles bij el
kaar, politiek, militair en religieus be
zien. echt een grensstad, met bijbehoren
de grenssituaties. Een wonderlijke stad
met een wonderlijk samengestelde bevol-
Neem'n AKKER,
king. In deze veelomstreden stad leven
Joden en Arabieren, die gelijkelijk op
bloed en afkomst fier zijn en dit niet
kunnen of willen verloochenen.
Een volk moet wel een sterk geloof
gehad hebben en nog hebben om
zich juist hier, op een enigszins ge
ïsoleerd bergplateau te vestigen. En meen
niet dat we de schaal wat al te ze<=r
doen doorslaan in het nadeel van dc
Arabier als we beweren dat deze stad
de Joden in het bloed zit, heel diep. En
dat ze zich daarom hier alleen kunnen
thuisvoelen.
Bijbels Jeruzalem
MEN KAN IN dit land het hoofdstux
„Heilige Plaatsen" in achtereenvol
gens geloofwaardige, ongeloofwaarlige en
erande ongelooflijke plaatsen indelen. Het is de
terna te dragen. Aan het einde van de
weg ligt nu de Heilig-Grafkerk. De deur
naar Christus' graf staat nu voor iedei -
een open, en voor de lege tombe hebben
ontclbaren de knieën gebogen, de han
den gevouwen en hete tranen geschreid.
Berg van kapellen
ting "van het kruis, de kapel waar Hii
aan het kruis gespijkerd werd. de kapel
van Maria's smarten enz.
Van de kruisberg zelf is maar
klein stukje rotsspleet te zien. Men
telt. dat die rots spleet onder het beven
der aarde, toen Hij de geest gaf.
Een Grafkerk zoels deze is e
een op de hele wereld, vandaar dat vele
kerken er zich verdringen. Het is goec
te merken, dat deze kerk zes verschillen
de „eigenaren" heeft. Die Armenen.
Kopten. Grieken, Syriërs, Westerse Ka
tholieken en Ethiopiërs hebben zich elk
van een stukje heilige grond meester ge
maakt. Dat de religieuze verdeeldheid
juist hier tot uiting moest komen steeks
een Noordelijk hart blijkbaar meer dar
een Oosters. Men vindt het hier ge
woon, dat iedereen de wacht bij zyr
stukje grondgebied betrekt en dat bij on
derlinge twisten met listen verdedigd.
Nergens zijn de grenzen zo strak en
getrokken als op Golgotha. Alleen
kapel met de graftombe is gemeenschap
pelijk eigendom.
Maar dat wat een gewijd kleed uit een
stuk geweven had moeten blijven, is ver
knipt in allerlei kerkjes en kapelletjes er.
versteld tot een lappendeken, die Gol
gotha nu geheel bedekt. De Grafkerk is
in onze ogen geheimzinning en vol ge
heimen en Oosterse overdaad aan goua.
zilver, sieraden. Allemaal oogverblindend
en met een zeer mystieke inslag, die do
Oosterling zeer aantrekt, doch
der afstoot. Wat ons nu meer aanspreekt
is het feit, dat dc zwarte monniken, de
Ethiopiërs, thans op het dak van de kexk
bivakkeren Zij zijn min of meer uitge
stoten nadat Mussolini Ethiopië en
Haile Selassie op de nek sprong,
donkere zonen van dit volk daardoor in
geldnood kwamen te zitten. Daarom
moesten ze hun stukje Golgotha overdoen
aan de Armeniërs, die hen in ruil het zo
hoog nodige leefgeld verschaften. Wie
denkt dat de zwarte priesters nu
goed het veld ruimden had buiten hun
vindingrijkheid gerekend. Zij wisten va
geen wijken. Ze verhuisden eenvoud',
naar het dak En ze ziin daar, dunkt on
wel iets verder van Golgotha komen
staan maar tevens een stukje dichter by
de hemel. Ge kunt deze sympathie*-?
broeders daar nu in hun daktuin m<
lemen hutten vrijelijk bezoeken en
hen uw tanden wit en bloot lachen. Deze
vrome zonen van de Leeuw van Juöa
hebben nog veel plezier in het leven er.
dienen hun Heer even zo vrolijk op dit
dak van de wereld.
Op de Olijfberg
teljike heiligdom, in het omliggend
landschap neemt de Olijfberg die plaa
in. De Olijfberg, waar Christus weende
over Jeruzalem en waar HU weggero-
men werd uit het midden van zyn dis
cipelen.
Waar drie godsdiensten deze heuvel
beschouwen Als hun heiligdom en er dus
hun kerken en gedenkplaatsen bouwden,
heeft deze top toch zyn beklemmende
wijding behouden Veel meer dan bU d-"-
Grafkerk. Maar wellicht is dit gevoelen
persoonlUk, omdat we nu eenmaal het
originele landschap boven weinig origi
nele kapellen verkiezen, weinig mystiek
als 1
Die OlUfberg is nog steeds wat het in
Jezus' dagen was: een oase temidden van
sn kille vUandelijke stad en even kill?
1 vUandige natuur.
De berg steekt niet ver boven de stad
t maar is toch in ander opzicht een
er verheven heuvel, die de beklimmer,
zelfs de moest weerstrevende, in een ho
gere wereld tilt. Ge ziet het uitzicht op
de barre wildernis van de Judese bergen
op de oude ommuurde stad, die daar
spierwit aan de bergvoet gepleisterd ligt.
Aan olijven is de berg nu niet erg rijk
eer. de bomen zijn gemakkelijk te te.-
len. Van de plek waar Jezus by het af
scheid van zUn discipelen tot hen zo>
..Gaat dan heen en onderwijst alle vol
kenschouwt ge langs de lage hel
lingen naar de hof Gethsemané. Het is
nog een hof; oud en verweerd de
oud en verweerd ook het handje
vol olyfbomen, die de monniken nog
steeds aan vruchten helpen. Van hen ver
leemt de vreemdeling, dat de wortels
-an „hun bomen" heel diep de geschiede-
lis indringen. Maar of ze Jezus nog
chaduw gegeven hebben? Dat durven ae
heren niet met zekerheid te zeggen.
Als tunnels gereed zijn
Centraal overleg
tegen tolheffing
„Overheid wachtte te lang
en hief al 32 min."
(Van onze verkeersredacteur)
De A.N.W.B. zou het bijzonder on
redelijk achten, 'indien het wegver
keer voor het gebruik van de auto
tunnel onder het IJ bij Schelling-
woude en de tunnel bij de Hembrug
waarvoor als streefdatum 1970 is
genoemd tol zouden moeten be
talen. Op de noodzaak van deze
aatregel is door het ministerie van
Financiën een beroep gedaan: daar
mee zou de rente moeten worden be
taald van het te lenen geld voor de
.versnelde" uitvoering van deze pro
jecten.
De bond vindt, dat men reeds veel te
lang heeft gewacht met het treffen van
voorzieningen voor ce oeververbindin
gen. De schuld hiervvn ligt bij de over
heid, die de plicht heeft deze schuld
onverwijld in te lossen. Het dreigement,
dat anders de uitvoering van deze wer
ken nog we"l langer zou kunnen duren,
noemt de A.N.W.B, onredelijk.
Bovendien herhaalt zich de geschiede
nis. Toen de regering in 1936 bekend
maakte. uit 'bezuiniglngsoverwegingen de
bruggenbouw langzamer uit te voeren,
kon dit euvel worden afgewend door
een extra heffing van 0 45 cent per liter
benzine. Dat probleem is in deze vorm
reeds lang van de baan, maar de hef
fing van de halve cent Lr stilzwijgend
doorgegaan. Naar schatting vormen de
tot nu toe betaalde halve centen een
bedrag van 32 millloen gulden. Ook het
Centraal Overleg heeft de tolheffing
principieel van de hand gewezen.
Deze mededelingen heeft de A.N.W.B.
gisteren op een te Haarlem gehouden
persconferentie gedaan.
'n Nieuw tijdperk van echt zuiver en puur
Virglnia-rookgenot. Nooit rookte U zo'n geurige
lekkere Virginia-sigaret!
Steek hem op en U zegt:
ct
Looschiinse veiling haalde
acht millioen omzet
Gisteren is voor het eerst In de geschie
denis van de Loosduinse groentenveiling
omzet van acht millioen gulden be
reikt. De voorzitter van de veildng, de
heer L. P. M. de Kok, hield naar
leiding hiervan een toespraak en reikte
de kweker G. P. Hendriks uit Loos
duinen en de koper Van der Meij ui'
Katwijk, die het bedrag volmaakten, eer
kist sigaren uit. Daarna kregen alle ko
pers een tractatie.
maakt handen zacht als fluweel
Toch is het zo
Kruipen van de worm
i plaats door
207) Allerlei acti
middel van reflexen,
knieën over elkaar hebben geslagen cn
iemand tikt vinnig onder de knieschijf
afhangende been, wipt dit been
gekend i
de ogen zodra iema
blaast. Dit zijn actii
bewuste iril plaats i
reflexen te boek
rekken zich zond
'at we daarop
n lned kunnen uit-
efenen, zoals bijv.
Je vernauwing van
'e oogpupil bü ster-
:e belichting.
Door de reflexen
vordt het leven
onzienlijk verge
makkelijkt. want
laardoor voltrek-
ten zich allerlei
knippere
zoals we zouden teroi
Maar goed, de spijsbrc
e maag beland en daarna
ize zorgen pas goed. Wan
erwijdingen en vernauwing
bloedvatenstelsel aangebrach
len (en past u op, dat u
doolhof van aderen, slagader
I, en gedirigeerd door,
wil. Dm zou V er vooi
i dat de speekselklie
afscheiden, ver-
T ingeu ikkelde
keer dat li dit doet, bijt t.
Daarna behoort het hele
nisme dat hij het slikke
wordt gesteld in alle phai
geregeld, en u dient daa
rig acht te slaan dal stee
luchtpijp wordt afgeslote
maar tcordt naar de nuia
tde juistheid van deze
int ii proefondervindelijk t
>r op it tc hoofd te gaan sta,
stand het een en ander da
het doorgeslikte loopt er
•recht. En zult
(Nadruk verboden)
TOERISTENBOND LUCHT ZIIN HART
Tunnel zonder voldoende brede aansluitende
wegen waardeloos, meent A.N.W.B.
(Van onze verkeersredacteur)
T~\E BELGEN LACHEN ONS UIT. Want; zeggen zij, bij ons waar niemand
aJ examen behoeft te doen om een rijbewijs te krijgen, sterven jaarlijks
„slechts" 750 mensen ten gevolge van verkeersongevallen. Maar de Neder
lander, die aan zeer strenge eisen moet voldoen, alvorens achter het stuur
van een wagen „losgelaten" te worden, telt ieder jaar 1400 doden als tol
aan het verkeer. Toch gaat de vergelijking mank: want de begrippen
„doden ten gevolge van verkeersongevallen" verschillen in beide landen.
In Nederland verstaat men daaronder allen, die ter plaatse of binnen dertig
dageil na het ongeluk overlijden; in België alleen zij, die op de plaats van
het ongeval het leven laten. Omgerekend komen wij er gunstiger af.
Op de persconferentie van de A.N.W.B., I de tunnel en Haarlem-Noord zal zijn ge
waar men ons deze mededelingen deed, realiseerd, zal een zeer groot gedeelte
sprak men voorts als commentaar op hetlvan het tunnelverkeer ten laste van de
Voorlopig Verslag er zijn vreugde over i Haarlemse binnenstad komen. En Haar-
uit, dat nu eindelijk ook eens de aandacht - lem is daarop volstrekt niet berekend,
is gevestigd op de toestand van de trac- Een randweg zou dus een oplossing
toren op de openbare weg. Er verschijnen I kunnen vormen. Maar dan Is daarbij
namelijk steeds meer, maar de uitrus- haast, dringende haast, geboden. Want
voor een oplossing is slechts 2'; jaar be
schikbaar.
Zeker is wel dit: als straks de tun
nel klaar is, zijn de aansluitende we
gen aan de noordelijke zijde dat mis
schien ook, maar die aan de zuide
lijke zijde zeker niet. En, om het eens
wat sterk uit te drukken: een tunnel
zonder aansluitende wegen van vol
doende capaciteit zal waardeloos zijn.
Buurkerk te Utrecht
stadsgehoorzaal
Oude kerken verkopen om...
nieuwe le kunnen bouwen
Het gemeentebestuur van Utrecht heeft
vergevorderde plannen om de monumen
tale gothische Buurkerk, die in het hart
van de stad is gelegen, aan te kopen van
de kerkvoogdij der Hervormde Gemeente.
Het Ls de bedoeling de kerk te gaan ge
bruiken als stadsgehoorzaal en cultureel
el als de eisen, die ten
aanzien van de bestuurders worden ge
steld. voldoen vaak niet aan de minima.
Wat de voertuigen betref', zou met re
flecterend materiaal al heel veel te be-
reiker
zijn.
i de In-
De A.N.W.B. is tegen het leggen van de
rij-examens In de handen van de ver
keerspolitie; het Centraal Bureau doet het
goed genoeg, en de eisen die men hier
stelt, zijn zwaarder dan in de meeste an
dere Europese landen. Maar aan de keu
ring van de rijscholen en v,
gtructeurs mag wel heel nodig
gedaan worden.
Laag tempo
Het tempo van de wegenbouw ls veel
te laag vindt de hond. die daarmee
nog eens op een bekend aambeeld ha
mert. Als men al besloten heeft, dat
ergens een weg moet worden aange
legd of een bestaande uitgebreid,
duurt het onteigenen van en het pro
cederen over de betrokken gronden
wel een Jaar of drie
Voor de eigenlijke werkzaamheden mag
men dan nog wel een? dezelfde termijn
nemen, of zelfs het dubbele, indien het
terrein moeilijk is. Aangezien men ver
wacht. dat in 1970 ons verkeer verdrie
voudigd ls. verdient het alleszins aanbe
veling om voor de komende vijftien Jaar
een urgentieprogramma op te stellen
De gemeente zou door deze aankoop een
Jim te van een wel bijzondere re pre* en-
Wegen onvoldoende tatieve allure verwerven, want het mld-
in het bHzonder voor de we-d',e*uwsc bouwwerk is een bijzonder gaaf
ir en van de Velsertunnel lel-n "Idzaam royaal voorbeeld van het
die In de huidige toestand de Hailenkcrk-type De kerkvoogdij zou niet
ten drukte (en de werkelijk-1 ongenegen zijn de kerk tegen een flinke
held is altijd hoger) allerminst kunnen!som te verkopen, omdat men daardoor de
beschikking zou krijgen over gelden voor
Dat klei
gen. die n
ultbreldir
de bouw van nieuwe kerken In de zich
snel uitbreidende buitenwijken van de
stad.
Alvorens de plannen doorgang kunnen
vinden, zal de Hervormde Gemeente zich
ln een referendum moeten uitspreken
voor de verkoop. De kerk wordt thans al
leen nog gebruikt voor Jeugddiensten en
bijzondere samenkomsten. Ook pleegt men
er uitvoeringen van kerkmuziek te geven.
Wij herinneren er aan. dat de kerk
voogdij enige tijd geleden ook de (ruine
van de) Geertekerk verkocht heeft en wel
aan de Remonstrantse gemeente, die nu
bezig is er een representatief bedehuis
van te bouwen.