Kruistocht tegen de Herdenking van Wolff en Deken Op bezoek bij Gera Kraan- van den Burg LEZERS PELGRIMAGE OPEN DE DEUR Staten en volkeren opgeroepen tot vrede en gerechtigheid VROEGER ZOVEEL BETER....? PARADISE LOST NIEUWE LEIDSCHE COURANT n OP 5 November 1954 zal het honderd en vijftig jaar geleden zijn dat in Den Haag Bet je Wolff c leed; negen dagen later stierf ook Aagje Deken, aldus spoe dig haar vriendin en levens gezel, met wie ze 27 jaar had samen getroond en samenge werkt, volgend in het graf. De Nederlandse literaire we ttenschap neen zien opgemaast am ojj de nerdenking van oeze der letterkundige werkzaam heid opnieuw in het licht te steilen. Er is een groot herden- "kingscomité gevormd onder presidium van Prol. Minderaa uit Leiflen; er zal een Geoenk- boek verschijnen bij de We re la bibliotheek en op 9 Novem ber zal in Den Haag een grote i herdenkingssamenKoinst women gehouoen. Vlissingen, Betjes geooorteplaats, ging reeds op 18 SeptemDer voor met een waardige en gevarieerde her denking van een van zijn be roemdste kinderen; een ten toonstelling van merkwaardige herinneringen aan deze beiae 5chrijlsters zal in verschillende plaatsen van ons land te zien zijn. Wolff en Deken, Betje en fAagje en hun beider geestes kind Sara Burgernart. het zijn namen bij ieder Nederlander aie ook maar iets van zijn eigen letterkunde weet, wel bekend. Het is vooral door dit ene boek, dat de naam van de schrijfsters voortleeft onder ons volk nu al ongeveer 170 jaar. Na Von dels Gijsbreght van Aemstel is Sara Burgerhart wel een van de levenskrachtigste werken uit onze literatuur, dat in be kendheid niet veel achterstaat bij Hildebrands Camera Obs- Sara Burgerhart is de eer ste eigenlijke roman in onze letterkunde. Maar niet daarom is het dat hij niet onder het slof is geraakt. Hij bezit kwa liteiten, die hem na zo lange tijd nog genietbaar maken voor de moderne lezer. Daarom durft ook de Wereldbibliotheek in het jaar 1954 nog een her druk aan van dit oude boek. Deze herdruk zal tevens een herinnering zijn aan de eerste uitgave van deze uitgeversmaat schappij: Juli 1905, De Historie van Mejuffrouw Sara Burger hart. Vermaken en onderwijzen Hoe komt het dat onder het vele dat Betje alleen en dat I Betje en Aagje samen hadden geschreven, dit boek de meeste roem verwierf? Het is een werk I levendig en fris geschreven, een stuk Hollandse realiteit uit het laatst van de 18de eeuw, een letterkundig werk, dat in woorden dezelfde werkelijkheid weergeeft, die het penseel van Vermeer en De Hoogn in kleur ?n lijn voor ons bewaard heeft. In brieven geschreven, geeft de roman ons vlot en zonder nodeloze herhalingen een rijke variatie van echt Nederlandse volkstypen die spreken over eenkomstig hun karakter. Ze ker het boek is vol van ten dens. De schrijfsters willen door hun werk vermaken, maar ook onderwijzen en waarschuwen. Door ervaring en waarneming wijs geworden, willen ze hun woord spreken als een gids in het leven. Onbevooroordeeld waren ze daarbij niet. Het was vooral Betje en onder haar invloed mede Aagje, die in al haar «erk haar eigen levensbeschou wing predikt aan haar landge noten. En die levensbeschou wing was vrijzinnig. De Rede, de bestuurder van het leven, sprak het voornaamste en laat ste woord bij het beoordelen van tijdelijke en eeuwige pro blemen. Niet zonder partijdig heid, althans niet zonder een zijdige charge, is haar schrij ven één kruistocht tegen de fij nen, die door haar pen wange drochten van veinzerij en kwezelachtigheid worden. Het is daarom dat de waardering van het werk van Wolff en Deken voor de Calvinist niet zonder voorbehoud kan zijn. Betjes afkeer van de „fijnen" voor een deel wellicht ressenti- nent tegen de niet aflatende zedemeesterij van haar familie, van een van haar broers voor al. tegen de in opspraak ge raakte dochter en zuster, waar- ander de hele famile in het kleine Vlissingen te lijden had, i al i werk. Daardoor heeft ze haar der tig jaar oudere echtgenoot, de predikant van de Beemster, menigmaal in grote moeiiijk- oeid gebracht. Haar spitse geest en haar spottend ironische aard, die nooit zweeg, maar bij ieder voorval in het land, dat wees op benepen levens opvatting in Betjes oog, haar critiek in dicht op proza open baar maakte, bezorgde de oUde Ds Wolf zoveel ellende, dat mede daardoor het huwelijk een mislukking geworden is. Mede daardoor. Eigenlijk had de 21-jarige de dertig jaar ou dere dominee slechts aanvaard als echtgenoot om verlost te raken van het Vlissingse ge- Dubbel auteurschap Een vraag die zich telkens weer voordoet en die ook bij deze herdenking niet achter wege blijft is de kwestie, of het nu werkelijk meer dan symbolische zin heeft om zo wel Aagje als Betje in de hul de te betrekken. Mag hier werkelijk gesproken worden van een dubbel auteurschap, of is het alleen Betje, die dit werk: Sara Burgerhart, Wil lem Leevend, Abraham Blan kaart, Coroeiia Wildschut op haar naam heeft staan? Meer dan eens is het aan deel van Aagje in twijfel ge trokken of ontkend, o.a. door Busken Huet en door de dich ter Nijhoff. Onderzoekingen van de laatste tijd, speciaal van mej. dr. Ghijsen, hebben echter aangetoond, dat het wel degelijk verantwoord is, hier te blijven spreken van het werk van Betje en Aagje bei den. Samen verdienen ze de eer met kracht opgekomen te zijn tegen de in hun dagen opko mende en weldra sterk over heersende sentimentaliteit. Ze doen dat op een voortreffelijke wijze. Ook zij leveren proeven van sentimentele figuren, maar ook dan is het weer ter waar schuwing en niet om er zich in te verlustigen. Zij waarschu- ding.* wen tegen de heilloze gevol gen van de overdreven gevoe ligheid en zij plaatsen naast de afwijkingen zoveel personen van gezonde levensdurf, dat het geheel van hun werk een krachtige indruk maakt. Daar bij leveren ze in Sara Burger hart en in de eerste delen van fle ten slotte in te grote wijd lopigheid gestrande Willem Leevend, romans die in waarde niet behoeven onder te doen voor gelijksoortig werk uit het buitenland van die tijd. De lezer die zich bij deze herdenking met enig werk van Betje Wolff speciaal op de hoogte wil stellen, wijs ik op de zo juist verschenen bloem lezing van Jan Mens: Let te r 1 u s t op Kipperust «zo noemde Betje de pastorie in de Beemster». Het boekje bevat een aantal brieven in grappig dialect en verder, en: p r u i k". Bij al hetgeen hier geboden wordt geldt in ster ke mate het bezwaar, dat ik tegen de partijdige voorstel- zaken in Betjes werk Aan deze schrijftafel ontston den de veelgelezeni boeken van Twee recente uitgaven van deze schrijfster brachten mij dezer dagen naar het eertijds zo besloten Vlaardingen, het vissersstadje dat sedert enige jaren een bijna driftige expansie vertoont. De schrijfster Gera KraanVan den Burg, als immer vitaal, bleek kort geleden met haar echtgenoot terug gekeerd van een heerlijke vacantiereis naar Indonesië, waar hun zoon leraar Nederlands is aan het lyceum te Bandoeng Mevrouw Kraan is in de kwart eeuw. waarin zij van tijd tot tijd een roman publiceert, weinig ver anderd. zoals ook haar forse handschrift in al die jaren nau welijks is gewijzigd. Na een paar hedendaagse romans, waarvan naar debuut ..Knotwilgen" zeker het meest geslaagd is, maakte zij naam met haar veelgelezen ..Brandende Harten", een his torische roman over de afschei- Jn de genegenheid van de mens voor het dier is al tijd iets van medelijden ge mengd. Niet alleen omdat het „stomme beest" niet spreken kan, maar omdat het in zijn omgang met de mens dier moet blijven. Het verkeer met goedgezinde mensen lokt het intelligente huisdier voort durend naar de grenzen, waarbinnen het als dier leeft. Meer nog dan de goede ver zorging is het die omgang, die het dier dingen wakker roept, welke het uit zichzelf t zou kun- ontwikke- Eigenlijk is het nog sterker: de mens probeert onbewust voortdurend zijn dier-kameraad over diens dier lijke grenzen heen te lokken. En het dier leeft altijd in de spanning van datgene te moe ten en willen begrijpen, wat :ijn verstand te boven gaat. In de gespannen blik van een hond, in de ronde ogen van een kat,, lot wie men praat, kan iets bijna angstigs liggen, mens brengt zijn huisdier en zekere opwinding; hij prikkelt het voortdurend tot rstandelijke topprestaties. I" het zich dan niet-begrij- pend afwenden van het dier zit vaak een onbewuste treurigheid. Het wordt dan op zijn creatuurlijke be grensdheid teruggeworpen. En mens, die zich herinnert, „dat het maar een beest is", voelt duidelijk het medelijden ijn genegenheid. Er is een kloof, die over en weer niet kan worden overschreden. Zo heeft vriendschap tussen mens dier een zielige kant. Bij kat treft mij dit altijd nog •r dan bij een hond. Soms probeert de kat de rollen om te keren. Hoe aandoenlijk kan hij zijn batjs uitnodigen van diens hoge mens-zijn afstand Gekortwiekte vogel illllllllllllllllllllllllllllilliilllliliiiil! Mokkend op mijn tronk gedoken, voor het wrede lot gezwicht, vouw ik bitter mijn gebroken witte vleugels langzaam dicht. Soms in ruige, grijze nachten, als een hoge kreet mij wekt, houdin sidderend verwachten, ik de ranke hals gestrekt. Laat mij hier niet achter, makker, als ge naar het Zuiden zwenkt. Trager wederstreef ik, zwakker word ik, in mijn trots gekrenkt. Maar ik voel mijn pennen groeien tot een brede vlucht, gevoed door de driften, die er broeien in mijn hunkerende bloed. Eenmaal zal ik zijn herboren, als ik, stijgend op de wind, blindelings in mijn verloren paradijs de weg hervind. JO KALMIJN-SPIERENBURG. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiM te doen om met hem te spelen. En welk een duidelijke teleur stelling kan er in zijn weg wandelen zijn. Waarom willen de loeten van de mensen niet de verlangde speelkameraden wezen? Dan springt de kat op tafel of op schoot, want op borsthoogte begrijpt hij de mens. wiens enorme lengte dan tenminste tot de helft is teruggebracht, beter. HE\ moeten halthouden aan de creatuur lijke grenzen heeft altijd iets roerends. Van de mensen geldt dit trouwens evengoed. Het is geen te grote overgang om nu te denken aan de grens, die de dood sinds de val aan het mense lijk creatuur stelt. Het stille heengaan van sommige oude mensen kan zo iets aan grijpends hebben. Ze zijn al zodanig grensfiguren gewor den, dat ze zich niet meer verweren. Gevoelt een engel, die in het tijdloze leeft, ook iets jegens de. mens als mede lijden in zijn genegenheid? En is het niet God, die ons dagelijks over onze grenzen wil heenlokken. door ons in Christus tot Zich te trekken? C. R. Herinnert U zich nog, zo vroeg ik haar, hoe U tot het schrijven van dit boek is ge komen? O ja... heel goed zelfs. Het was in de dagen van de kerke lijke troebelen rondom dr. Geel kerken. Ik vroeg mij af: hoe zou den de vrouwen van de afge scheiden predikanten honderd jaar geleden hebben gereageerd op de hevige beroering in de ker- Het was Dr Rullmann die mij de bronnen aanwees voor dc tragische levensgeschiedenis van Maurits en suze van Hall, die, als aristocraten, hun leven heb ben veil gehad voor het recht van de afgescheidenen. Ik maak te kennis met de toen nog ge heime archieven, waarvan later een groot deel door Dr. F. L. Bos is gepubliceerd. Ook het Re- veil-archief bood mij ongelofe lijk veel interessant materiaal. De 19e eeuwers waren verzot op Oet schrijven van brieven en dan bedoel ik natuurlijk dè meer ontwikkelden. Héél veel van deze correspondentie is bewaard ge bleven. „IK VOOR JOU" Toen is u zeker ook reeds op het spoor gekomen van de ver- lovingscor.respondentie van de jonge Kohlbrugge? Ja, maar u moet niet den ken dat deze correspondentie zo gemakkelijk toegankelijk was. O nee. In het Kohlbrugge-archief waren diverse ..gesloten laden". En die bleven gesloten tot van daag toe. Maar ik heb dan toch toegang gekregen, bij wijze van hoge uitzondering. In één van die ..gesloten laden" lag nog altijd het bundeltje brieven van Frits en Cato. Het is inderdaad een ge lukkige omstandigheid dat u werd toegestaan deze correspon dentie te gebruiken ..Ik v r jou". Wie r taan de naam Kohlbrugge leest denkt niet meer alleen aan de beroemd geworden theoloog, maar kent hem ook als de ge plaagde (fanatieke) student, die in zijn moeilijkste jaren in Cato Engelbert een warme vrijster vond. En een meisje dat er warmpjes m zat...! zei mevrouw Tussen de regels doorlezen de heb ik begrepen dat Frits voor Cato een ander meisje liet lopen. In dit verband interesseer de mij de vraag of u wel eens voor moeilijkheden geplaatst bent in verband met minder goe de eigenschappen van de door u te beschrijven personen! Met deze vraag blijk ik een teer punt te hebben aangeraakt. Er zijn zaken die met de mantel tr(rti-(uCr{rti-CrCr{rtr£r{Tlr(i-trti1rtr(rCrtrCiirtr<rCrtr(i-CrCrCrCiirCi-ttit1r1rtr-trtrCfCctriT-\ Nieuice roman van Jant Nienhuis Na ..De strijd om het Wad" en „Pioniers", waarmee Jant Nien- huis de aandacht op zich vestigde, verrast zij ons thans met een nieuwe roman „Open de deur", waarvan wij veel goeds kunnen zeggen. Ook ditmaal blijft zij bij de dorpsgemeenschap, doch het zijn onderwerp als door compositie «waarbij zij de üunst van het verzwijgen meesterlijk toepast) cn door een sterke ka raktertekening weet zij de aan dacht van de lezer tot het einde toe gespannen te houden. Het is de geschiedenis van een familie drama. waarin Chris Lovers het tegen zijn oom opneemt voor zijn belaagde zuster Marian. In een worsteling doodt hij zijn oom, doch om zijn ouders zowel als zijn zuster te sparen verzwijgt hij de eigenlijke oorzaak van zijn daad. Een groot deel van het boek wordt ingenomen door het beschrijven van de innerlijke strijd van Chris Lovers, als hij drie jaar doorbrengt in een ove rigens zeer humane gevangenis. Waarin het bock zich gunstig onderscheidt van het bekende type dorpsroman is, dat de zwart wit tekening ontbreekt. In de fi guur van Chris Lovers, die geen berouw heeft van zijn daad. worstelt de schrijfster met het levensraadsel en wanneer er veel te vragen overblijft in dit boek vindt dat zeker zijn oorzaak in het feit dat de schrijfster kop schuw is van goedkope oplossin gen. Zij weet dat goed en kwaad op vaak onnaspeurlijke wijze in een mensenziel verstrengeld zijn. Chris Lovers worstelt met zijn drift, zijn gemis aan evenwicht en zijn gemis aan berouw. Eerst als hij na het uitdienen van zijn straf en na het incasseren van de grootste teleurstelling in zijn leven aan het graf van de ver- slagene staat, breekt er iets in hem. Weer doorleeft hij voor de zoveelste maal het drama, grijpt hij in gedachten de belager op nieuw en slaat hij hem neer. maar, zo lezen wij „hij doodde hem niet". Voor het eerst zag hij oom Gilles als mens. zoals hij zijn kameraden in het gesticht had leren zien als mens. „Wat hij toen zei. was alleen bestemd voor de Heer van leven en dood". Dit zinnetje typeert de soberheid van de schrijfster in geloofszaken. Re sumerende komen wij tot de slot som: een sterk en knap boek, met indringende karaktertekening, flitsende dialogen en goede na tuurbeschrijvingen. doch, wat de schuldvraag betreft, tezeer zwe vend tussen „verstandelijke aan passing" en waarachtig schuld- belijden tegenover God en de P. J. RISSEEUW. g zDeze óchry}óter <x werd in December 1887 te Amersfoort geboren. P ■h Zij kreeg een ouderwetse 5 'q meisjes-opvoeding, doch p vond nadien de weg naar het onderwijs. Haar lief- p de voor geschiedenis bracht haar tenslotte na p g het afleggen van het g Staatsexamen in 1915 5 naar de Rijksuniversiteit 5 ■u te Utrecht, waar zij in i* 1918 haar candidaats- p "5 examen deed in de Ne- -s derlandse letteren, met p geschiedenis als hoofd- vak. In het jaar 1921 huwde P 5 zij met Dr. E. D. Kraan, woonde drie jaar in de p pastorie te Zuilen, en is J <x sedert 1924 woonachtig p te Vlaardingen. <r Gepubliceerde romans: S Knotwilgen (1928), Het ö- Huis de Gouden El J (1930), Brandende Har- p ten (1938), De Spiegel- 4 •lx klok (1947), Scheel heb p ik je lief (1954) en Ik voor jou (1954). f p it irirtftrirtrlrtrirtrtrh-trtrttirtrtftrtrizKi der liefde bedekt moeten worden, zei mevrouw Kraan. Maar ik heb Frits en Cato gegeven zoals ze zich in hun brie ven openbaarden. Twee jonge mensen met precies dezelfde moeilijkheden als de jonge men sen van vandaag. Het enige ver schil tussen toen en nu is dat zeer bepaalde moeilijkheden toen ..zonëe" werden genoemd. „SCHEEL IK HEB JE LIEF" Heb ik het mis, zo vroeg ik aan de schrijfster, dat uw ver haal ..Scheel heb ik je lief" op een andere wijze werd gecompo neerd als uw andere historische verhalen? Nee. dat is zo. Ik moet u er allereerst op wijzen dat dit verhaal eerst als feuilleton heeft gestaan in Timotheus onder de titel ..Reisgenoten". De nieuwe titel ls op verlangen van de uit gever gekozen. Ik vind die titel zo gek niet, zei ik. Tenslotte is dat de kern van het boek, Ik heb de namen gefingeerd, maar het verhaal speelt zich af in een tot heden vrijwel intact gebleven huis aan de Utrechtse weg te Amersfoort. In de brie ven van de familie van der Brug gen cn Singendonck vond ik heel veel stof die ik zeer vrij ge bruikt heb. Die geschiedenis van die ezel vond ik in de notulen van de christelijk afgescheiden kerk te Amersfoort. Om op die brieven terug te komen: Als je dan in zo'n vergeeld epistel leest van een moeder die aan haar dochter schrijft: ,,Je vous aime louche(Scheel heb ik je lief)... dan zie ik die mensen. Ik ruik de historie uit die oude brieven. Ik weet dat mijn talent klein is, maar schrijven doe ik IK HOU ER ZO VAN Ik hou er zo van. Ja, dat is het geheim van de kunst die me vrouw Kraan zich heeft eigen gemaakt. Dat is niet alleen het met veel geduld ordenen van de stof. maar ook een aangeboren en fijn ontwikkeld gevoel om zich in te leven in het voorbije leven. Een verleden tijd, die wij allen moeten kennen om iets te begrijpen van de geestelijke con stellatie van heden. Mevrouw Kraan-van den Burg neemt een geheel eigen gewaar deerde plaats in onder de protes tantse auteurs in ons land. Zij houdt zich niet op met lu cratieve huisvlijt zoals deze soms wordt bedreven door serie-boek auteurs, doch acht geen moeite teveel om, aan de hand van oude familiepapieren, de tijd van af- schefcing, reveil en kerkherstel voor ons te doen herleven. Te recht zei de grote Franse schrij ver Camus onlangs in Den Haag dat noch de kunstenaar van de salons, noch de commerciële en verpolitiekte artiest onze bewon dering verdient, doch slechts hij die de kunst maakt tot een spie gel van de mensenziel. Mevrouw Kraan heeft het bewezen dat één goede, met bewogenheid geschreven, historische roman voor het herleven van het historisch besef van ons volk meer kan betekenen dan tien geleerde handboeken. Dat is tenslotte het geheim van de kunstenaar. P. J. RISSEEUW Oallenbach Ntjkerk Uitgavt APPÈL VAN WERELDRAAD VAN KERKEN De assemblée van de Wereldraad van Kerken heeft in Evanston een appèl aan staten en volkeren opgesteld, dat temidden van de politieke spanningen oproept tot een zoeken naar de weg tot echte vrede en een op gerechtigheid berustende wereldgemeenschap. Dit appèl wordt ook gezonden aan kerken die geen lid van de Wereldraad zijn, meta de suggestie, dit appèl door te geven aan de regeringen. Zo hebben bisschop O. Dibelius en dr. W. A. Visser 't Hooft het stuk onlangs overhandigd aan een vertegenwoordiger van de Russisch- Orthodoxe Kerk. Wat staat er in? Onder andere, dat de Wereldraad twee beslissende voor waarden ziet ter vermijding van een nieuwe catastrofe. Ten eerste een ver bod van alle wapens voor massale ver nietiging. inclusief atoom- en waterstof bommen; met internationale contróle ter verzekering van de veiligheid van alle naties: tevens drastische beperking van alle overige bewapening. Ten twee de de besliste zekerheid dat geen enkel land aggressieve of revolutionnaire ac ties in andere landen zal ondernemen of steunen. ,,Wij geloven dat een gezonde internationale ordening slechts moge lijk is, in zoverre vrede, gerechtigheid, vrijheid en waarheid verzekerd zijn." 6. Wij roepen alle leden van alle ker ken op. zich te verenigen tot een ge meenschappelijke dienst der verzoening door de verkondiging van Christus als de Hoop der wereld, door voorbede voor elkander en door wederzijdse hulp. 7. Ten slotte roepen wij alle christe nen op alle plaatsen op, zich te voegen in het gebed tot de Almachtige God. of Hij dc regeringen en de volkeren wil leiden op de wegen van gerechtigheid CLDERS in deze ru- b/iek citeren wij het Calvinistische stu dentenblad „Sola Fide". Er is nóg een blad met deze reformatorische naam: het maandblad van de Lutherse Jeugd bond. Daaruit knipten we dit aardige vignet: Maarten Luther en de „vaste burg". GEEN W ROK it met de volgende op- de 1. Wij roepen de regeringen volkeren op. het gesprek met elkander voort te zetten, wrok en haat te vermij den en naar wegen te zoeken, door vrees en wantrouwi geruimd kunnen worden. 2. Wij roepen de regeringen volkeren op, hun kracht en middelen aan te wenden ten behoeve van de vreedzame behoeften van de burgers van hun landen, en vooral beslist ge- Het meenschappelijk te streven naar de ver- élan zekering TIEN OPSTELLEN OVER HET GEREFORMEERDE LEVEN „Sola Fide", het blad van de Calvinistische Studentenbe- weging, heeft tien opstellen over het Gereformeerde leven 'de weg gebundeld in een speciaal nummer onder de titel „Spiegel". Gevraagd naar een diagnose van en een therapie voor de de „huidige geest van de Gereformeerde wereld", geven de schrij vers zeer verschillende antwoorden. Toch is er ook veel gemeenschappelijks. de 3. Wij roepen de staatslieden leidende figuren in de openbare mening en in de pers op, zich te onthouden var zulke woorden en activiteiten, die vij andschap en haat kunnen ontsteken. prof. mr. W. F. de Gaay Fortman. Hij dc vraagt om nieuwe - be zinning op de Chr. politiek, antithese cn cultuurleven. alles gedragen door 4. Wij roepen de vertegenwoordigers pers0onliike de kerken in die landen. welke spanningen bestaan, op om elkan der te bezoeken, opdat zij elkaar en de landen waarin zij leven, beter leren erhou- diing tot God. Prof. dr. R. Schippers con stateert meer onze kerheid dan ingezon- verstaan ën zodoende de banden der ge- kenheid. Geen offer- meenschap te versterken en de verzoe- jeesj van beginselen ning tussen de naties te bevorderen. nf de organisaties 5. Wij roepen de kerken op, haar le- laten afbrokkelen, den ernstig op te wekken, hun politieke Maar de grondmo- verantwoordelijkheid te erkennen en te vens, christelijke technici en beambten te vragen, een roeping Gods te zien in dienst van de organen der Verenigde- Naties, die belast zijn met de voorzie ning in de noden der economische of resse te wekken voor technisch minder ontwikkelde landen: hun problematiek daardoor kunnen zij een christelijke Prof. dr. C. A. van houding van liefde en begrip actief doen Peursen acht de le- zijn bij de oplossing van de oneindig vende band aan moeilijke taak vaa wederzijdse bijstond Jezus Christus in de ontmoeting van verschillende tieven beter leren verstaan door dc situatie der „ande ren" indringend onderzoeken intê- tcn positief zijn („is onze instelling in het algemeen niet veel te antithetisch?"». Wij moeten meer kerkelijk denkon meer last krijgen van de verdeeldheid. Tenslotte noemt hij de dankbare eerbied voor Gods werk. ook t a v. de cultuur. Het abc Proft C. Vecnhof vraagt evenals andere scribenten aandacht voor het dagelijks luisteren naar dc levende God. ootmoed, schuldbelij- don, zelfverlooche ning. dienen, het aanvaarden van de realiteit van zonde, genade. verlossing, bekering: schriftuur lijk kerkelijk besef: terug naar net abc! Prof. W. Kremer wijst er od. dat de Geref. religie voor alles persoonlijke reli gie is. In de predi- „JA.... vroeger!" Dat (overbekende) gezegde heeft ds. J. B. Oskamp van Nij megen beziggehouden. Was het wel zoveel beter vroeger, met de kerkelijk heid cn de catechisatie? Dertig jaar geleden kon men 's avonds bij de meeste herv. predikanten in Amsterdam een ligplaats in de kerk krijgen. Ook. toen zat ds .O. met 7 c 8 jongens op catechisatie. Maar nu: king is te weinig persoonlijke geeste lijke leiding. D? intellectuele functie wordt overschat. De arts A. M. Hamoen te Haren acht bezin ning nodig op twee hoofdfactoren in ons denken: aan welke schriftuurlijke bin dingen behoren wij onderworpen te zijn (geloofskennis); en aan welke n i e t- schriftuurlljke bin dingen zijn wij als nog onderworpen (tra ditie)? Eerherstel Prof. dr. ir. H. v. Rlessen ziet de inge zonkenheid hoofdza kelijk bij de genera tie van 35—50 jaar. Vele jongeren missen een vaste leiding. Het zwaartepunt moet van de activiteit naar de bezinning. Daartoe moet het vertrouwen en de echte gemeen: schap in allerlei doorsneden en ver banden hersteld wor den. Eerherstel van de Bijbel vobr prac- tisch, regelmatig en gemeenschappelijk ge bruik is daartoe no dig. Mèt de bijdragen van ds. Jac. Jonker, ds. G. Boer en prof. dr. K. Dlik is dit een waardevolle bundel. „We zijn in kerk en leslo kaal met het demasqué be gonnen. De maskers glijden af. En we schrikken over de schaamteloze onkerkelijkheid en het brutale afwijzen van godsdienstonderricht. VROEGER was het niet an- ders, onder het masker!! Nou ja. .het gaf ons allemaal wel het gevoel dat we toch een behoorlijk stukje christendom in de godverlaten wereld weg gaven. En heel de maskerade had nog een „bewarende", „beschermende" invloed ook. Dat leven (of sterven) achter het masker verhinderde een openlijke belijdenis dat de god deloze vreugden der buren, binnen in ons hart eindeloos gebisseerd poppenkast wilden De maskers af NIET VEEL ANDERS Dr. A. de Wüde schrijft in het vrijz. blad Kerk en Wereld: Wij zouden ons eigenlijk verbazen, als het andersom was, als grote groepen, hele dorpen en steden, gelovig waren. Het zou niet kloppen met de ervaringen van de profeten, van Jezus, van de apostelen. Dit zou ook vreerad afsteken tegen de geschiedenis van de kerk. Altijd en overal zijn er de constateringen van de innerlijke onverschilligheid, ongeraaktheid. onbekeerlijkheid van de menigte, de klachten over losheid, oppervlakkigheid, ongebondenheid. Het nihilisme, waarmee wij te maken hebben, is dan ook maar zeer betrekkelijk. Onze tijd steekt niet schel af tegenover andere tijden ongerust. Maria-zuilen in het Saargebied Uit openbare middelen is in ^^""ta^he^eerat^het "dor1 Bildstock een Mariazuil opgericht niet Daartegen protesteren de evange lische gemeenten van de Saar: „Wij stellen vast, dat het op richten van Maria-zuilen zuiver binnenkerkelijke zaken van de R.K. Kerk zijn en als zodanig be handeld moeten worden, omdat er geen sprake is van een algemeen christelijk verlangen. Het is een inbreuk maken op de grondvrij- heden van geweten, geloof en gemoet" Een' eèrUike"tijd7 De overtuiging, een verstoring van diagnose wordt zoveel gemak- de openbare en confessionele vre- kehjker. De zalige christelijke de en een misbruik maken van wn?°pn Hf! de Publieke middelen, om deze puur-r.k. zaak tot een algemene te maken..." M nu gaan de maskers af. in de stad het eerst, het dorp rt spoedig. Maak u niet st. wat nu bloot komt, al. God zag het reeds van den beginne aan. En wat Hij zag. staat in de Bijbel af gedrukt, orn het maar eens op de spits te drijven: twee in een stad en één in een dorp. die staan ongemaskerd in de vrijheid. Midden in de wereld, ongemaskerd, onbeschermd, zo als de bedoeling was hier: „in de wereld, niet van de wereld". We gaan een heerlijke tijd satisfactie .velen" moet ons worden af gestroopt, hoe alleen we er ook door komen te staan!" IIIIIIIIIIHIIillllllllllllllllllllll Je hoopte altijd iemand te ontmoeten, wanneer je eenzaam langs de paden ging, een onbekende, die je toch zou groeten, een plotseling vertrouwde vreemdeling. Je huis had alle ramen op het Noorden en alle deuren aan een blinde steeg; er woonden mensendie je altijd hoorde, en toch leken zijn kamers hol en leeg. Het had je, al toen je er kwam, verraden, zodra het voelde, dat je leven wou; daarom ging je op genade of ongenade onder de wolken en het hemelblauw. Je kende alle bloemen in de gaarde En speurde 't ruisen van het voorjaar wel en droomde - en rook de geur van verse aarde hoe alles éénmaal jong was, vreemd en fel. En bij 't verlangend voortgaan van je voeten, waarop je eenzaam langs de paden ging, hoopte je eigenlijk hem te ontmoeten, die zegt: „Zie ik maak alle dingen nieuw". JAN WIT. (uit „Rites de passage", Uitg. Holland, A'dam). Kerk in de wereld In de organen van de Wereldraad van Kerken hebben te weinig arbeiders zitting, meende de Lutherse hissrhop Gulin uit Finland. „Voor mgn kerke lijke dienst betekent een bezoek aan een fabriek meer dan vele grote woor den". Blijkens een statistiek van vluchte lingen uit de Oostzone in het derde kwartaal waren van de bijna 501.000 aanvragen in Berlijn, Giesaen en Uelzen 80 pet. evangeliach, 15 pet. rooma-kath. en 5 pet. onkerkelijk. Tienduizend Japanners zouden van plan zijn, tot de Joodse godsdienst over te gaan. De rabbijnen die bij de Amerikaanse bezettingstroepen in Japan arbeiden, zien een en ander met reserv I Als Duitsland komt er een tori een leger krijgt, -an 300 legerpredi- iers onder leiding van een evangelisrhe en een r.k. mili taire bisschop. Dst is één geestelijke verzorger op de 1500 militairen. De Schotse Kerk heeft een vereen voudigde catechismus in gebruik geno men, bewerkt naar de Korte Catechis mus. die al meer dan 300 jaar kerkelijk leerboek is. „Gisteravond hebben we nog mogen preken in South-Holland. Het is de kleinste gemeente die wg hebben. Op heden sijn er maar drie leden meer. Ik had ongeveer de gehele dag gereisd om er te komen", schrijft ds. W. C. I.amain uit Grand Rapids in het week blad van de Geref. Gemeenten. Lutherdag in de Verenigde Staten De 3late October als Hervormingsdag wordt in de Ver. Staten nog maar kort en pas hier en daar gevierd. In 1949 waren er slechts In zes steden herden kingen. Maar Zondag a.s. zijn er reeds in 350 steden interkerkelijke aamen komsten. In Kansas City worth een godsdienstig spel opgevoerd voor 14.000 toeschouwers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 7