DE VIJFTIGERS „KONINGSDOCHTER" VADER- LEZERS L "T PELGRIMAGE is as'siiisr'isteras hr' ,w«d» a,wiipe"d tek- Er zijn tegenwoordig meer hei denen dan ooit op de wereld Bijbel het meest gelezen boek ook in nieuwe Israël NIEUWE LEÏDSCHE COURANT cfoor° emeijer DICHTERS IN GEBARENTAAL"*) H -*T is niet eenvoudig, om de huidige constellatie op het gebied van de letterkunde, meer oordeel te ondi i de stand is. zowel in verschillen pliceerd. Het is toch al moeilijk bepaald verschijnsel te beschouue de historicus. en geen gestalte geven. het bijzonder op dat Toch ziet Willink kans om angst ver oen uvant die toe- en beklemm'n8 te schilderen, hoe onmogelijk het moge klinken. Bij beschouwing van dit werk ont komt men niet aan de dreiging van een naderende catastrofe. samenhangen, erg gecom- »or de tijdgenoot om een met de objectiviteit van Maa onze jaren valt dit tra zwaar, door de talloze scheidenheden en tegenstrijdighe den die zich voordoen. Deze zijn zelfs zo groot, dat het twijfelach- ÉÉT wel kan spreken het onderbe- paald door motie' - bewuste. Het zieleleven mens zou slechts :ot de grens van onze bewustwor ding. Al wat wordt opgediept uit vnJ Over „het gele huis" van Yi ons onder- link hebben tien Nederlandse s de teurs een novelle geschreven •erstart als door een toverstaf mee. ais met de waterdamp oververzadigde ruimte. Bij zeer geringe beweging eonden< die en er ontstaat dringbare mist. generatie der vijftige:., zoals men ook spreekt van de ne gentiende eeuwse tachtigers, die in het litteraire leven tegen het ein de der vorige eeuw niet slechts de boventoon voerden, maar die cok alles overstemden. Deze tachtigers schreven van uit een bepaalde ideologie. De verschillen in opvat ting. die ook onder hen wel voor kwamen waren meer nuance-ver schillen. doch omtrent de belang rijkste criteria, zoals de functie van het kunstwerk, waren zij het wel eens. Bij de vijftigers om hen. nu Wapenaar hen met deze naam aanduidde ook maar zo te blijven noemen.* want tegen benamingen als ..experimentelen" of „avant- gardisten" zijn ook wel bezwaren kcci ci ue VUU1JVCI eenheid 3|jht"nog° een"s"te' hoewel ieder van hen volkomen vas in de interpretatie erk, schreven ze allen noodlottige geschiedenis. Het gele huis Het schrijven van poëzie op de ze wijze is een hachelijke onder neming. Het lezen eveneens. Men zich zelfs afvragen, of zowel korte beschouwtng als _eaaR_f£ deze kan men „de vijftigers" niet voldoende redit doen. De magie van het woord en de ondoor- kracht van Het Woord (Johannes- evangelie) kwamen hier niet ter sprake. Evenmin hei collectivis me, het fatalisme en het nihilis me, tijdsverschijnselen die men ook in de poëzie van de avant- garde weerspiegeld ziet. Maar het schrijven als het lezen wel mogelijk doet zich nog eens i enige zin hebben. Het antwoord op deze vragen, zou ik hier liever niet geven. Ik geef er de voorkeur aan, de aan- stigen op «de welijks sprake. ook door Wapenaar veertien in opvatting We reserveren deze echter voor de dichters, van wie Simon Vinkenoog werk heeft op genomen in zijn bundel „Atonaal". Doch ook binnen deze kleine ve?s?hmepntaon min gS" wef enigVzinT' anders" damentele Dunten meer fun' naar die voorstelt. Aanvankelijk oamentele punten. ]eRde WiHink zich loe op de ab_ stracte kunst, maar hij keerde be paald niet terug tot een traditio- Het enige wat hen. maar dan nele werkwijze. Hij streefde, inte gendeel, naar een wat hij zelf schilder uit de school van Piet Mondriaan. Nederlands belang rijkste cubist, liep meen ik toch ook deze ecten te bezien. >eze beschouwing werd door een Jongere literatoren geschreven r aanleiding van het artikel „Ge- itie-verschillen in de literatuur" A. Wapenaar in ons ..Cultureel ister" ven 2 weken geleden. Het hachelijk waagstuk ook nog zeer los. bindt, is de standigheid dat zij allen hartstoch telijk zoeken naar een mogelijk heid om hun gevoelens uit te druk ken; als het niet gaat in woor den. dan maar in klanken, niet in een traditionele versvorm, omdat die onvoldoende mogelijk heden zou bieden. Toch mag men van deze zoekers. ten dele he melbestormers, ten dele diepzee zijn onder hen noodlot dat i noemt „magisch realisme' weergaloos vakmanschap stelt hem in staat tot een bijna foto grafisch nauwkeurige schilderij. Maar niet de werkelijkheid, doch de werkelijkheid achter die wer kelijkheid is het essentiële van Willink in zijn latere periode. Het meest illustratieve voorbeeld is de schilderij van het gele huis. een laat-negentiende eeuws. pom peus bouwwerk aan een verlaten plein. Hoe langer men dit werk beziet, hoe meer men beklemd raakt door de dreiging die er uit spreekt. Er uit spreekt? Nee. er door wordt gesuggereerd. Aan het aoog "ay VM1 e"seiste,jn van goudbrocaat Het Corpus Studiosorum Reformatorum Groningae V.E.R.A. organiseert in het kader van zijn Xle Lustrum viering een tentoonstelling van moderne kerkbouw en religieuze kunst. De expositie draagt de naam „Konings dochter", een naam, kennelijk met genegenheid en goede smaak gekozen. Christus' Kerk, Zijn Bruid, Koningsdochter reeds hier op aarde, en het motto van deze expositie luidt dan ook: Expositie in het Gemeentem useum van Groningen tot 29 October ook beeldenstormers, revolution- nairen en nihilisten niet bewe ren. dat zij om schoonheid niet meer geven, dat zij vervallen zijn tot een volkomen anarchie. Voor hen is echter, en dit geldt naar ik meen voor welhaast allen, schoonheid synoniem met waar achtigheid. De experimentele dich ters trachten de diepste roerselen van het menselijk zieleleven bloot te leggen, zo mogelijk te vqlgen. flJAMEN onthoudt na te speuren, doch zij vrezen die maar gezichten van hun waarachtigheid te ont- onder doen. zodra zij vermoede en slechts „Louter pracht is de Konings- stenaa dochter daarbinnen, van goudbro- kaat is haar kleed". VE.R.A. heeft zich ten doel ge- dit huls hangt steld, een beroep te doen op kun- i publiek v onze eigen clteit werk van volkomen eigen le- "Christus* Bruid heeft yen: zie de doffe wanhoop ii récht op ons. op ons kunïien, on- figuur van Eva (de Engel Twaalfjarige Jezus van H. Petri. HHH,w knap cn strak, boeiend en profil der zich als representatief op te zowel als en face. een Jezus, nog werpen, getuigt „Koningsdochter" onvolgroeid, toch si Verzonken In van hoe het ook kan. nu reeds. de „dingen des Vaders". Door het De expositie laat in drie zaaltjes Ministerie van O.. K. er. W. wer- x achtereenvolgens zien: architec- den de zeven wandtapijten ..van 'n slecht, niet, zy zweeg. Waarom pro- tuur (foto's, maquettes, e.d.) bin- de verloren Zoon" beschikbaar ge- En daar- beer ik nu haar levenslijn te nenversiering (wandkleden, schil- steld Deze serie steld:. als totaal. de mensen, te- volgen? Ze kan nog leven, ik derijen, enz.) en glas-in-lood. werk- qua kleuren (geïnspireerd kenne- dte nauwelijks genoVer Wie men lang in de verbeeld me dat ze nog leeft, tekeningen en ontwerpen. lijk op het Frapsc wandtapijt) en i vaag bewuste trein aezpten hepft een klasse Ik ben als een componist die ,B>) de foto's van uiterlijke ar- tekening yilj wat teleiii„ Interes- gevoelens gestalte hebben gege- nnnr* w,o to Jool roirt riot zoekt naar het vervola van een chitèctuur zijn verschillende rich- sant wel, maar.ik kan. mij toch ven, door ze in woorden te van- aPaJ- Wie te veel reist ziet zoekt naar het vervolg van een t,ngen te onderkennen hier een geen kerk dénken, waar b.v. deze gen. Hun verzen blijven daardoor "iets v}eer< maar }°}e het "icf fZit aoufnZtJl hit streven naar centraal stellen van drastisch uitgebeelde slemppartij als het ware embryonaal. Ze zijn te vaak doet, raakt soms het natuurlijk Wit geworden, het avondmaalstafel cn doop, daar «n van de verloren zoon welkom' als de ongeboren vrucht, waar- beeld van de man of vrouw gezicht moet smaller en bleker misschien een als toegespitst zijn zouden zijn. Het meest bevredigt is. Deze dichters trachten de geformuleerde gedachte In woor- voonieven als den uit te drukken, zonder die te formuleren. En dit is niet maar halfvergeten een interessant spel. maar het is droomgestalten. voor hen die pogen de dichter te Hoe komt het, volgen een ernstig en boeiend ge- dat ik het ge beuren. zicht van de Men zal zich afvragen, welke vrouw weer zie zin dit alles heeft. Waarom nu in- tegenover wie dien men streeft naar waarachtig- ik derti9j „W ijn, hét vel dor. En de ogen? Ik zie nu, hoe dat tragische, dat haar ogen vulde, omdat het haar ziel, haar leven vervulde, in een soort evenwichtstoe stand met haar sterke midden- de liturgische dienst, soms oog die naar '.-koning van volkomen soberheid, soms meer Hans Bayens de stérk0 werking bouwweelde; uit vrijwel alle foto's der afwijzing in de gezichten die echter straalt voor wie aandach- de verloren Zoon van zich wijzen; tig ziet het verlangen van de bou- daarnaast is b.v. in de tekening wer uit: het Woord plaats te ge- van Bouhuys. onoverzichtelijk ven. de vreugde van dit te mogen. ondoenlijk hier dieper en te gaan, plaats- heid. r verbergen dan ontdek- verwarrend, misschien te weinig rekening gehouden met de moge- uitvoeriger op in te gaan. plaats- ÜJkheden die de techniek van het ruimte staat alleen toe. van de wandkleed biedt, expositie van ca. 70 verscheiden- Tekeningen, houtsneden, achter- SfiSf "Ste-feüSS: «)M«cWM.ring.n „ju Bouman, laatste ^aren^en^fJo'te ^vlucht mansdorp? Een vrouw in het moet nu heel anders zyn. Ik heeft genomen, heeft ons onder zwart, met een witte, Beijer- durf me niet in te denken hoe meer geleerd, dat het menselijk landse kap en met tragiek in die ogen nu kijken zullen. Want handelen en spreken wordt be- de donkere ogen. Ik kende haar als ze leeft zijn er maar twee mogelijkheden. Eén zó groot verdriet popt zich in, tot de zwarte vlinder wanhoop de cocon verbreekt. Er worden mensen geestelijk vermoord, soms in naam van een uitge zochte vroomheid, alsof God er enkele verwende kinderen op nahield, die het recht zouden hebben aan de stiefkinderen de weg naar het Leven met zich zelf te versperren. Zoiets moet het geweest zijn: leed om kin deren laat andere sporen na. laren vérke^óe t£?"het sobc™ Mariakapellei* .f. J te Arnhem, de interessante Evange- vin Henk Krijger. Bert op gang, m j^ch Lutherse Kerk te Rotterdam. ds- Kok. Feitelijk zou ik over elk der drie graag uitvoeriger schrij- Tr - ven. Van Krijger is er de serie U kunt van twee houtsnijders T werk tfoto'al zien cn vergelijken: ult hft boek Jon'- Ujterst mo" Wijker: zoekend, zwoegend, door dern, knap, zakelijk door levend en warm. Daar- ist werk van Han Richters: beheerster, bij het gepolitoerde de. Een schoorsteen waast, een klok slaat ijl het uur en vijftig jaar verliezen zwaarte en duur. Hoog voorhoofd, rechte neus, wasbleek gezicht. In bruine ogen pijn en vrede en licht. Sneed avondbrood en zong met zwak bestuur: „Gedenkt o Heer, hoe zwak ik ben, hoe kort van duur". Zijn hand, voorzichtig pokend in de as. De zachte, sterke vrouw, die altijd om hem was. Dan handen saam, de hoofden stil gebogen: Gij hebt een arm met macht, Uw hand heeft groot vermogen". Een klink die rust, een deur die nauwelijks belt. Het zorgelijk tellen van het zilvergeld. Zus neemt mijn hand, wij zingen een verhaal van lijden, zaligheid, in 't trapportaal. Zijn grote liefde drong hij schertsend saam: voor ieder kind een kleine zotte naam. Zijn scherts was als zijn ogen: licht en diep. Nog lachte 't wangenhaar toen hij al sliep. De stille kamer werd verschrikkelijk licht. Een kleine jongen borg zijn bang gezicht. En iemand zei waarom men snikken kan „Je vader was een goed, rechtvaardig man." Herinnering, niet meer cirkelend om een ik, maar los, gezien als met een engelenblik. Zo onbeschrijfelijk licht heeft dit fragment zich losgemaakt en blijft mij toegewend. Wat rijp is wordt niet meer bereikt: het stijgt. Het hoogst gebaar: een die aandachtig neigt. Groeven van zorg en angst en lichaamspijn, van een volmaakte schelp de kartellijn. Zo sta ik, zelf de voeten aan het strand, met dit kleinood in mijn verbaasde hand. C. RIJNSDORP. (uit „Ontmoeting") sobere plastl- Encyclopaedic voor de wereldliteratuur ongelofelijke kleurstel ling, een wat Oosterse inslag, de het'zu/vêr 'esthetische Weuren lels verfijnder misschien dan de drie voorstellin gen uit het boek Esther in gouache (evenals Jona) bont en kleurrijk. Boumans houtsneden vragen door hun eveneens zeer moderne strak heid grote aandacht, Bouman ver bergt zich meer in zijn werk dan Krijger, maar let U eens op de kop van de ezel in zijn Tocht naar Het Septembernummer van Bethlehem, de toewijding van een Maatstaf (uitg. Daamen N. V., Jozef, de volkomen eigen opvat- Sana„5"A>,rK,.1>vXrhedca„': t Samaritaan, tueel door een omvangrijk en vrouw of de Christüskop. zwaar-geschreven stuk van de En ds. Kok; Achterglasschilde- R. K. dichter en essayist Henri _n,_ Bruning (geb. 1900), getiteld „Een 5!.,*n om ®ng te bezieb- 20 koste- Ander Spoor?". Men zal zich her- W1 van kleur, van sfeer als in inneren. dat deze man (broer van het aangrijpend; Wonder te Kana. de vroeggestorven jong-K«tholiek j„ Jacobs Droom, met als pointe: daThem daarin puSS! catie-verbod opgelegd is geweest waaromheen wat licht hangt. De Na de opheffing van dat verbod Maria echter wel wat erg groen- S^el'Sefm^Aru^ ZT"' °0k Gc:hsé™né ontstaan uit een correspondentie ,lerK van expressie, tussen Bruning en Bert Bakker. Zo zou ik nog veel willen noe- (enig) redacteur van Maatstaf, men. Jan Ooms' „Vrouw" en Hf AAR Je:us is er to eh? Zal f™tn'n/wisrd,Jne,1^"k« Ceïrluk' ■■CI*™»"*" v geïnspireerd Hij niet door deze lakense »n nie{ zon(jer k]em rekenschap op z'in kerkramen in Treebeek. het .an zijn veranderde overtuiging, eerste angstwekkend in het visioen Het schrijven van dit artikel heeft Bruning kennelijk moeite gekost flEZE vrouw was sterk, ze kan nog leven met die bijna voldragen wanhoop, en met de figuur van een nog levende of dode man in haar omgeving, die met zijn vrome, kromme, zwarte rug tussen haar en Jezus is blijven staan. Ik zie die man, die ik nooit gezien heb, bijna scherper dan de vrouw die ik wel gezien heb. Een Toorop- figuur in zwart krijt, maar naar het demonische toe. Een kleine, spitse kin, een dunne mond, die tabak gebruikt. rug hebben heengekeken? Het hart staat bijna stil bij de ge dachte, hoe die ontmoeting ge weest moet zijn. Misschien gaat ze sterven. By een bleke na jaarszon kan het ook in een heid op het spoor der Openbaringen dat het oproept. door een listig en diplomatiek ge- nlnS en kleurstellingen. De Gro- ven en nemen, maar door de ernst, ninger schilder-glazenier Dijkstra het de volstrektebillijk- exposeert o.m. de grote werkteke ning van zijn raam in de N. H. in het ditzelfde nummer Kerk te Dordrecht: c lichtere taal geheel, dat ik een origineel hoop te kunnen zien. ge zien het vakmanschap en de rust die er reeds hier van uitgaan. Deze expositie laat eert ge voel van trots achter: er is bedstee licht zijn. Alles heejt "JJ zijn bestemde tijd. Als Christus voorkomende. zegt: ga, dan blijft er geen de mon staan. Het kleine huis is en zinneloos noemt, ofschoon hij gereinigd. Hoe toif is alles.' Hef nog wel ..even wil blijven leven", ritideliike iiiit van kalk van hl' tegelijkertijd uitspreekt. JJ, ZÏr. 0m de *raPi®s. d«e hij maakt over schone lakens, van een muts. zjjn aanstaande dood, zal hier en Handen, klein en met blauwe daar misschien wel aan dichter- aderen, verleggen zich. Het dek lijke borreltafels gelachen worden. v©el mogelijk, de mensen zijn gaat op en neer, er is een snelle maar dan toch niet voor de vier- er, er zal nog veel groeien en mond praat, praat de borrel, en met angst ln de rug in .„„i „G, van iemand, die be- °m alIeen naar hu»s te gaan. Een in de toekomst ontstaat mis- liefheeft. Hij zal Zijn ^oev'g einde van een dichter- schien nog veel eigen-s aan d" ral) noo,t kunst der Protestanten, al zal ik dan voorlopig, in de at,tukiemev,n°rf«'di?h[tervsnj.pc: kerken om ons heen, nog wel drukkinp het slonzendst. donker Bloem: Het panor,ma-Mesdt!. een keertje ironisch denken juweel gewonnen en oon hef san htt ..goudbrokaat is haar zal dif ge- B w schaper. H. J. van Tienho- kleed". Maar het besef is er. Nijhoff (vervolg Qok VER A, draagt stenen adem grijpt volk niet eindeloos kastijden. Zal men de moed grijpen c die ogen te zien? Is uit de diep ste mijn van geestelijke ver licht gebracht? zicht nu zo in mijn herinnering blijven? C. R. fragment roman). C. B. tot goede kerkbouw bij. SLECHTS IIS VIER LANDEN GEEN KERK, MAAR.... Kerk houdt geen gelijke tred met sterke groei van de mensheid ER zijn tegenwoordig meer heidenen dan ooit op de wereld! Dat komt doordat de kerk geen gelijke tred houdt met de sterke groei van de mensheid. De laatste veertig jaar werden 14 millioen heidenen tot het Christendom bekeerd. In diezelfde* periode echter nam de wereldbevolking met 474 millioen toe. Jaarlijks groeien de Christe lijke kerken met één tot twee millioen leden de toeneming van de niet-Christe- lijke religies bedraagt echter 20 tot 25 mil lioen! Verhoudingsgewijs wordt het aantal Christenen op aarde dus kleiner. op heeft de er uitge- de Evang. breid dan de kerk. Ach- Luth. Kirchenzeitung. Er ter de kleine christen- komt nojj bij - schrijft scharen staan in Burma de heidense 97 pet. boeddhisten, in religies actief zijn. Het India 97 pet. en in Japan hindoeïsme biedt zich 994 pet heidenen, en aan als geneesmiddel voor achter elke bekeerde Elders vonden we een overzicht over de zen dingssituatie in Centraal Azië. het Nabije Oosten, Noord-Afrika en Wcst- Afrika. Aan de grenzen van het voor de zending nog steeds gesloten Tibet wachten zendingsrirbei- ders op de kans om bin nen te komen. Enige zen dingsartsen bezochten de grensdorpen in het Hi- malayagebied. De bevol king "was hun welgezind. Ook Nepal behoort tot de gesloten gebieden Een eerste contact werd daar gelegd door de bekende Amerikaanse taalgeleerde dr. Frank Laubach, die op verzoek van de rege ring het land bezocht om te helpen bij de bestrij ding van het analpha- betisme. De voortdurende rege ringswisselingen in het Nabije Oosten beïnvloe den ook de vrijheid en activiteit der kerken. Zo werd de anglikaanse bia- schop van P e r z i ge dwongen. het land te verlaten Het is zeer moeilijk, christelijk on derwijs te geven. In b i heeft de medi- heerst een intensie ve islamietische activi teit. Geheel Noord-Afri ka staat in het teken van nationalistische be wegingen. Ook in M a- gist het. Grote weginge mogelijkheden zijn r kij e In West-Afrika staat de iferk tegenover commu nisme en islam. Grote nadruk wordt er gelegd op de evangelisatie door de gemeenteleden en op de vorming van predi kanten. In Nigeria en Dahomey is de islam op mars; moskee na mos kee wordt gebouwd. Vele hoofden gaan met hun stammen tot het mohammedanisme over. De Christenraad van N i- g e r i a heeft geprotes teerd. dait In het isla mietische Noorden van het land de islamieten worden bevoorrecht ten köiste van de christenen. In Kameroen en Equatoriaal Afri- k a breidt het onderwijs sterk uit. In de Congo zijn 1.6 millioen christe nen; daar arbeiden 1651 zendelingen cn 24.000 Afrikaanse medewerkers. In 52 zendingsziekenhui- werken 75 artsen. kleed vindt zijn aanhangers ook in hét westen en wil „de waarheid van Boed dha aan alle mensen ter wereld prediken" als de enige weg naar de we reldvrede. terwijl het christendom zou hebben gefaald. Gelukkig 7,Un er over al christenen en de Kerk landen dan ^hryft daarover merkwaardige dingen ln het. tijdschrift Judaica. de andacht. De rust. de harmonie onbevredigend, vooral het gelaat) der oude kerken is als beschaamd maar groot de rust. het erbarmen door veel wat later gebouwd werd, in d* Herder met het verdwaalde maar onze eigen, latere tijd ge- op de arm. tuigt toch weer van een zoeken d" mooiste werkstukken naar eigen goede, zuivere. Protes- va" de expositie is voor^mjj de tantse vormen. Zonder partij te kiezen, zonder pro of contra, Mohammedaanse volke ren in de wereld samen 0.05 pet. chris- is in ooit doorgedrongen. Bij bel of bijbelgedeelten zijn In 1200 **'en U in het openbaar optreedt, alleen tijdschrift Chronicles dienstbaar heel de wereld door. de BÜbcl in hand °ok Ben" g«maakt, dat in het Hebreeuw», het Overal staan kerken en Goerion legt er de nadruk op. dat Engels en het Duita verschijnt ln kerkjes. In slechts vier de Bijbel de grondslg van onze cul- Jeruzalem en o.m. „de laatste be landen is geen gtorgani- tuur moet zijn. Het leger reikt bijbels richten uit het verleden" geeft en aeerde Christelijke Kerk. uit aan de soldaten en schrijft zelfs op deze w\jze het bjjbels gebeuren Doch de jonge kerken wedstrijden uit, waarbij de beste by- in een nieuw gewaad de huidige KoHrT^frf H». v2r«»Tnoiin^ b«lkennis met prijzen wordt bedacht, mensen geïllustreerd en al naderbij In India is'3 procent van E*SelÜks worden via de radio Kol brengt Het bekende Readers Digest de bevolking christen, in Israël gedeelten van de Bybel uit- heeft enige t(jd geleden een artikel China 1 procent, in Japan gezonden Er worden lulsterwed- gegeven, dat er op wees dat de bo- nauwelijks 4 procent, in strijden gehouden over bijbelse plaats- demschatten in Israël en de land- Afrika 15 pet. (islam 40 namen en namen van personen, over bouwmethoden, maar ook de atrate- procentjBnder^ alle oorlog en vrede in T'nach, over wet glsche maatregelen, genomen en Andere radiouitzendingen bezien worden op grond van de Bij geven reportages uit de bijbelse tijd, bel. Dit is voor hen die bulten het tenen. zodat men bijna als tijdgenoot de land leven, een verrassing geweest. In de negentiende eeuw, geschieddenis van David tegen de Voor de meesten hunner is Immers die men de „zendings- Filistijnen kan meebeleven. de Bijbel alleen een godsdienstig boek, en zy verwonderen er zich over. dat dit boek in Israël het fun dament van het leven geworden ia, in elk opzicht. ZO ataat natuurlijk het bijbelonder richt op alle acholen in het middelpunt, ook by de niet-gods- dienstige, want de Bijbel Is hét ge schiedenisboek, dé bron voor de taal en haar grammatica, hét aardrijks kundeboek voor Jong Israël. Fr ls in Israël nauwelijks één huls te vinden, waar kinderen zijn, waar niet één en zelfs meerdere bijbels zyn. De president van de staat, de ministers, de kamerleden, de bur gemeester, beginnen hun redevoe ringen met bybelse citaten en eindi gen er mee. Geen officiële plechtig heid of bijbelgedeelten worden ge lezen, pealmen gezongen of mede werking verkregen van bijbelse spreekkoren. De kerktaal met zyn blanke licht doet je denken aan een inte rieur van Vermeer van Delft of Pieter de. Hoogh. Het is een grote kamer, besloten en rustig, met iets voornaams in de boventoon. Het is góéd in deze ruimte te ver blijven. De banken groeperen de gelovigen rond de preekstoel. Het moet iets geven als van een vader die met zijn kinderen bijéén is, als de dominee daar bidt en spreekt vanaf de kansel, met Gods Voord vóór zich in het grote Bijbelboek Aldus ziet het Kath. Bouwblad de nieuwe Doopsgezinde kerk, die ir. F. Oswald in X\jmegen heeft gebouwd. „Gereformeerde gezindie" Niet zonder spreken voorbij gaan Do vraag: Wat vindt u op het og.'iiblik van de Geref Kerken".' heeft het Centrsal Weekblad thans ook (eerst aan de Her vormde dr. H. Berkhof) voor gelegd aan de Chr. Geref. hoog leraar W Kremer. Dat bewijst zo schrijft hy dat er iels veranderd is in de laatste Eén radio-kerkdienst 415.000 luisteraars! In Woord en Dienst vertelt de heer W. B. Meyboom, directeur bet IKOR in Hilversum, dat godsdienstige uitzendingen in enquête gemiddeld 345.000 luisteraars II-. onJ jflnd de Nederland blijkens hebben (de algemene luisterdichtheid ligt ii 930.000). Voor kerkdiensten is dat iets hoger; 415.000. rtrirtiirtririrtrtrit ü-tt-b-it-tvtrtrtrirtctrbir Kerk in de wereld Een «lichting in Ziirich, die luidsbonden voor blinden hetrhikking stelt, heeft nu hele Nieuwe Testament op hand lat opner Duitsland heeft 524 kerkelijk, bladen inet een totale oplaag var 12.8 milloen. Zeven jaar geleden «7 bladen met 2,3 millioen excm plaren. Van dere hladen syn et 263 protestants. I Een hoek dat alle verkoop- rerorda van de Ver. Staten heeft gebroken, is sinds twee jasr de nieuwe vertaling vso de Bijbel. Plannen renwordir worder nunirt l de l nitecTchurr llioen rou anglikaan* kerk (2 min Do Oklandfahriek in Sandnes heeft als eerste grote Noorse hedryf besloten, een eigen he- drijfspredikant aan te stellen; een methodist is daartoe benoemd. In Weinsherg (WUrttemberg. Old.) syn virari» Fr. Morike en liens verloofde, Vikarin Elisabeth Hasing, samen in het predikambt bevestigd. De schrijver vraagt zich af. of 'de predikanten, die het waagstuk van het spreken voor ^e radio ondernemen, zich hiervan bewust zijn. Jammer genoeg is nog niet nagegaan, uit welke groepen (naar kerkelijke belangstelling, beroep, leeftijd, enz.) deze hon derdduizenden luisteraars bestaan en in welke mate zij zich al luis terende bij de kerkdienst betrok ken voelen. De godsdienstige uitzendingen (die 8 pet van de totale zendtijd beslag nemen, en 23 pet van de Zondagzendtijd!) worden door vrijwel evenveel mannen als vrou- en beluisterd. Enkele karakteristieke cijfers jor geregeld weerkerende ru brieken van verschillende omroep organisaties zijn (in duizendtallen luisteraars): IKOR vroegdienst 300. KRO morgengebed 250. NCRV Woord voor de dag en morgen dienst en VPRO morgenwijding 200, KRO avondgebed Zaterdag 500, Zondag 150, NCRV Avond- overdenking 150. KRO Lichtbaken 750. VPRO Gesprekken met luis teraars 450. IKOR Gesprekken om de Bijbel 250. IKOR Open Deur 200, Kinderdienst 40, VPRO mevr. Spelberg 380. kwarteeuw. „In deze wijziging is een besef doorgebroken da', wy in Nederland, waar wij zo heel dicht op elkaar en bij elkaar leven, elkander niet zonder spreken kunnen voor bijgaan als groepen van de gereformeerde gezindte. Wie tot de gereformeerde gezindte behoort, zal dienen te bedenken d«t h'j daarin én historisch én confessioneel sterke bande:, vnn verwantschap heeft aan allen din daartoe behoren, in welke kerkelijke denominatie hij 4Jn gereformeerd zijn ook meent te moeten beleven. Niemand kan daarom ook vrij blijvend of uit de hoogte over anderen uit de gereformeerde gezindte spreken. Hij zal altijd het „tua res agitur" voor oger moaten houden. Dit maakt het beantwoorden van de vragen niet eenvou diger. Het stelt echter tege lijkertijd de betekenis van dez».- vragen in het volle licht. lm- mers daar ligt de gedachte Mhter, dat men er van ovei- tulgd is. dat wat bijvoorbeeld de gereformeerde kerken in Nederland doen, inderdaad van betekenis voor de gerefor meerde gezindte in het. geheel ié. En daar ben ik het harte lijk mee eens. Minder studenten in Noorwegen Noorwegen heeft geen ge brek aan predikanten. Het aantal theol. studenten la de afgelopen vier jaar overigens «terk gedaald. Dit jaar kwa men er in heel het land slechts zestien eerstejaars. Het aantal studenten la trouwens in alle faculteiten dalende; gevolg van de lage geboorte cijfers van 1833—1937 en de goede mogelijkheden voor Noorse Jongelui ook zonder hogere opledding.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 9