Wie flink is en een warm hart is in Noordwijk zeer welkom heeft, Zelfs in dit najaar dreigt er al een tekort aan personeel ■'redikbeurten voor Leiden en omqevinq Grote geestelijke nood in de nieuwe stadswijken Vliegende veldprediker NIEUWE LEIDSCHE COURANT e ZATERDAG 7 AUGUSTUS E| Van den Berghstichting heelt mensen nodig (Van een verslaggevers) „Een vrouw is duizend mannen te erg", zegt de volksmond. Moge de schrij ver van dit relaas van een bezoek aan de dr mr W. v. d. Berghstichting te Noordwijk het geluk beschoren zijn om voor eenmaal „duizend" vrouwen te erg te zijn. Niet om zijns wille, maar om die van vele ouders van zwak zinnige kinderen, die ten einde raad de geneesheer-directeur van de V. d Berghstichting, dr C. Steketee, brand- en smeekbrieven zenden om hen te verlossen uit het moeilijk parket waarin zij verkeren. Deze ouders, die langzamerhand met hun kinderen in een impasse zijn geraakt, schrijven naar een verplegende instelling, waar men geen plaats meer heeft. Waar men wel wil, maar waar men geen weg ziet. De geneesheer-directeur heeft in zijn bureau de vele brieven liggen, waarop hij voorlopig altijd een ant woord moet schrijven, dat begint met „Tot onze spijt uitbreidingsplannen. Na 1945 zijn er tier paviljoenen bijgebouwd. De trieste wacht- Deze luchtfoto van het terrein van de dr mr W. van den Berghstichting te Noordwijk- Binnen werd enkele jaren ge leden gemaakt. Hierop komt, behalve enkele dienstgebouwen en beambtewoningen, ook een aantal verplegingsgebouwen voor. Het gedeelte van het ter rein, dat de foto te zien geeft, omvat ongeveer de helft i het bebouwde terrein van de stichting. Men hoeft in een gesprek met hem niet lang te wachten voor men weet. dat de «choen op twee plaatsen wringt. De stichting heeft èn gebrek aan ruimte èn aan verpleegsters. Zij roeit al geruime tijd met de riemen dié tij heeft. Met vijf-en-dertlg paviljoenen en een aantal verpleegsters, dat maar net de eindjes van de diensttijden aan elkaar kan kno pen en bij alle werklust, die er heerst De stichting in Noordwijk verpleegt op £-cn kans tiet om die eindjes nog dichter i ogenblik _on£eveer ^twaalfhonderd is geen kans. dat verzoeken om lastig 5eliJiC"_ maar men is v*n wordende kinderen op te nei Ingewilligd. lijsten krompen daardoor in. Toch bleef jaar op jaar het aantal zwakzinnigen nemen. Alleen als de v. d. Berghstichting verder wordt uitgebreid of als nieuwe inrichting wordt gesticht zal het mogelijk zijn om dat accrès op gen. zoek op één van die lange donkere avon den onlangs ook spreken, iedereen vond er heerlijk, 's Zomers werd er wel vacantie verlangd en toch, als die vacantie was verstreken, was men blij. men weer aan het werk kon gaan. Sommige meisjes blijven zelfs in de va cantia aan het werk. Ze gaan kamperen met de Jongens- Zusters uit één paviljoen vormen bijna altijd een vriendmnengroep. Het komt maar sporadisch voor, dat een meisje uit het ene paviljoen een vriendin heeft in het andere. Toen ze voor het eerst het ouderlijk huis verlieten om naar de stich ting te gaan. werden ze bang gemaakt. En zelf geloofden ze, dat ze in Noord wijk tussen schreeuwende zwakzinnigen zouden komen te verkeren en dat het wel eens waar kon zijn, dat ze met hangende pootjes terug zouden moeten. En nu? Ze zien mij thuis niet meer. zeiden zij, die bang gemaakt waren. Er staan niet alleen paviljoenen voor zwakzinnigen op het grondgebied van de stichting. In één van de gebouwen, waar 's Zondags kerk wordt gehouden, Is een prachtige gymnastiekzaal, waar ge turnd wordt en waar het volleyballen wordt beoefend, 's Winters is er minstens één ontspanningsavond per maand. Wat er op zo'n avond op het programma staat, is met van het slechtste. De namen van Jo Vincent en van Cia van Boort zeggen in dit verband heel wat. Op de clubavonden dammen de zusters, ze roken, ze drinken koffie en als de hoofdverpleegster even wordt verwittigd, dan mag er ook nog wel eens een vriend je meedammen en meeroken (en met van zijn eigen sigaretten). De stichting is geen paradijs, dat niet. Acht uur per dag moet er worden gepakt en drie avonddiensten per week prijken ook al gauw op het programma. Je kunt met altijd tennissen. En wat de salariëring betreft, een hoge nylonreke ning kan geen verpleegster zich permit teren, maar hoe raar het ook klinkt, de meisjes van de Van den Berghstichting vragen zichzelf af hoe het komt, dat ze het werk zo prettig vinden. Canièie Er werkt in Noordwijk een ver pleegster, die op een kantoor van het loodswezen heeft gewerkt. Ze vond het kantoorwerk te doods en zocht het toen in de kraamverpleging. Met gemengde gevoelens vertrok ze later naar de Van den Berghstichting. Ze is er nu ruim een jaar en ze zwaait als waarnemend hoofdzuster scepter over twaalf verpleegsters zestig patiënten. Of je bij de stich ting ook nog carrière kunt maken. Er is een andere waarnemend hoofd zuster. Zij werkt ook ruim een jaar in Noordwijk- Roeping naar de zwakzinni genzorg voelde ze helemaal niet, toen ze de kinderverpleging vaarwel zei. Nu zegt ze woordelijk: „Als je eenmaal de zwak zinnigenzorg kent hoef je geen kinderen meer". Wie met flink Is en geen warm hart heeft voor ongelukkigen hoeft vol gens haar niet naar Noordwijk te komen, maar wie nog vrouwelijk medelijden kan opbrengen en wil werken is in Noordwijk van harte welkom. Bijzonder hartelijk welkom. Met dit voorgaande is niet alles over ons bezoek aan de Van den Berghstich ting gezegd. Maar wat verder nog gezegd kan worden, komt in andere bewoordin gen op hetzelfde neer. Een goed ver- staandster heeft aan het bovenstaande wellicht genoeg. De weg naar Noordwijk is gemakkelijk te vinden. En in Noord wijk zelf staat op de A.N.W.B.-wijzers de stichting duidelijk genoemd. LEIDEN- Hervormd* Gemeente Pleterekerk 10 I derdorp. Het gemiddelde aantal verpleegsters per paviljoen, zeven acht, is toch al zo gering, dat men met kunst- en vlieg werk de gevolgen van absentlegevallen moet overwinnen. Niet, dat men in de fraai aan de voet van de Noordwijkse duinen gelegen stichting doet aan zelf beklag ZIJ, die er werken, klagen niet. zijn integendeel enthousiast en vangen alle moeiten met de grootst mogelijke veerkracht op. Nood Men kan zich vooretellen welke gevoe lens de geneesheer-directeur van de v. d. Berghstichting bezeelen bij het afdoen van zijn correspondentie als men hoort ln wat voor gevallen van nood hij met onmachtig schouderophalen zijn teleur stellende brieven naar alle delen van Zuid-Holland moet verzenden. Uit Delft kwam van een arts een plei dooi voor opneming van een vier-Jarig kind, dat op één-Jarige leeftijd een her senbloeding kreeg en daardoor in gees telijke ontwikkeling achterbleef. „Het is dringend noodzakelijk, dat dit kind wordt opgenomen", schreef de arts. „Het moet uit zijn millleu worden gehaald". De naam van het kind ataat nu op de wacht lijst. Een weduwe drijft een middenstands- aaak ter voorziening in haar onderhoud. Zorgen genoeg dus. Daarbij moet zij evenwel van ogenblik tot ogenblik haar kind, een twee-Jarig Mongooltje, in de gaten houden. Het groeit haar allemaal boven het hoofd. Zij raakt overspannen. De naam van dit kind, dat naar redelijk heid direct zou moeten worden opgeno men, staat ook op de wachtlijst. De maatschappelijke werkster van een ziekenhuis schreef dr Steketee een brief over een kind met hersenstoornlssen. De vader van dat kind is overleden. De doof stomme moeder is niet ln staat het kind de Juiste verzorging te geven- Zelfs de burgemeester van de betrokken gemeente klom ln de pen. „Er móét een oplossing worden gezocht", schreef hij. Het kind staat op de wachtlijst. lasug««hi». v— worden het karakter of het peil van de verple ging niet geschaad worden of dalen, aan de uitbreiding een limiet moet w den gesteld. Men begroot de limiet op 1500 patiënten. Als deze grens Is bereikt en de vergroting van het aantal niet ver pleegde zwakzinnigen zet toch door. dan acht men de tijd voor de bouw van leuwe inrichting aangebroken. Het uitbreidingsplan voor de v Berghstichting beslaat een periode acht Jaar- De utbreldlng kan het beste plaats hebben door een twaalftal kleine paviljoenen met gemiddeld 25 plaatsen bouwen. Er zouden om en om twee pavll- of één per Jaar kunnen worden gebouwd. Als er zo gewerkt wordt, dan n bij de inrichting van de het verst In het verschiet staande paviljoenen rekening houden met nieuw gewonner Inzichten op het gebied van de zwakzin- igenzorg. Bovendien kan de bouw wor den versneld of vertraagd naar belleven, In samenhang natuurlijk met vergroting of verkleining van het aantal op ien patiënten. De stichting heeft niet alleen gebrek »n ruimte voor verpleging, men zit al /enzeer in het nauw wat de armslag oor directie, administratis en medische dienst betreft. En woningen voor perso neel kunnen ook best worden gebruikt. Niemand zal de gerechtvaardigdheid var de verlangens betwisten, als men vertelt, dat het administratiegebouw b.v. werd ingericht toen de stichting vierhonderd tot zeshonderd patiënten verpleegde, wijl dat aantal nu twaalfhonderd bedraagt in de toekomst waarschijnlijk zal stij- i tot vijftienhonderd. Roeping De geneesheer-directeur vraagt zich af, waarom jonge meisjes jonge vrouwen niet rekenmachine en girostrookje vaarwel zeggen om ruil daarvoor de geestverheffende in vloed te ondergaan van het werken met kinderen die hulp nodig heb ben. Men redt zich nog wel. Maar de plannen voor uitbreiding van stichting liggen klaar en de bouw van nieuwe paviljoenen kan haast begin nen. En het lykt er op, dat er geer verpleegsters zullen zijn om in de nieuwe afdelingen te werken. Zelfs dit najaar dreigt er reeds een tekort aan verplegend personeel te ontstaan Eind September zullen er misschien al 35 open plaatsen zijn in een noe niet uitgebreide stichting. Komen er geen plaatsvervangsters, dan zullen sommige afdelingen uiteindelijk moeten worden gesloten, dan hoeft men aan nieuwbouw niet meer te denken en dan zullen kinderen, die nu de Juiste verzorging krijgen teruc moeten naar gezinnen, waar ze veel tekort sullen komen. Uitbreiding Er ls dus een dringende behoefte Jonge meisjes en vrouwen, die iets groep ongelukkige mensen willen doen. Moeten de meisjes van om en bij de twintig, voor wie dit verbaal ln de allereerste plaats wordt geschreven, roe ping voelen naar het werk bij de v. d. Berghstichting? Men vindt roeping ln ,Noord#IJk een groot woord. In April van dit Jaar vierde hoofdver pleegster W van Kuljk haar 25-jarig ver pleegstersjubileum bij de v. d. Bergh stichting ZU vertelde ons bij die gelegen heid. dat zij In 1929 niet met een hemelse glimlach naar Noordwijk vertrok. Zij had niet het geringste roepingsbesef gehad „Zusters met roeping zijn hier meestal niet langer dan een blauwe Maandag", vertelde ze Hoe zij dat werk. dat heel vee] liefde en bijzonder veel uithoudings vermogen vraagt dan heeft kunnen vol houden? Zuster van Kuijk's antwoord op die vraag was. dat zij van het begin af geloofde, dat God haar. niet bij toeval naar Noordwijk deed gaan. Nu vindt zij het werk, waarvan ze in de loop der Je in grijze haren kreeg, ongelooflijk mooi. Op eigen Initiatief en tn haar vrije tijd heeft ze het hele land afgereisd om de met het werk van de stichting te doen kennismaken. Zuster Van Kuijk is er Jong btj gebleven, ze heeft haar ge voel voor humor bewaard. Wie het ge noegen neeft haar te horen vertellen over baar „Jongens" bewondert vooral dat ge voel voor humor. Maar voor verder te praten de Vriendinnengroep Weinig verpleegsters bij de Van den Berghstichting. hetzij ze oud hetzij Jong zijn. denken er anders over zuster Van Kuljk Men voelt zich één met elkaar Zozeer zelfs, dat men behalve voor een wandeling of een fietstocht bijna niet uitgaat. De metsjes vinden bet zelf soms schandalig. Maar het ls 's avonds, als het werk op de wachtdiensten na kant ls. zo gezellig In de hulskamers de paviljoenen, dat ztj liever thuis blij- wat te lezen, te zingen. „WOESTIJNKERKEN" IN HET WESTEN moet bijspringen J~)E kerken in de grote bevolkingscentra zijn in een noodtoestand geraakt, die de ernstigste gevolgen voor het kerkelijk leven van duizenden met zich slepen kan. Wat in het Westen gebeurt, is zéér alarme rend. Ds. Chr. W. J. Teeuwen uit Die- men (Gereformeerd Weekblad) is niet del eerste, die met deze woorden de aandacht vestigt op de noodzaak van kerkbouw in de nieuwe wijken. Ook in ons blad is er herhaaldelijk over geschreven. Het ziet er naar uit, dat men dit probleem al meer gaat beschouwen als een der dringendste van het kerkelijk leven. ken zullen moeten bij springen en helpen". In zonderheid in het Westen in de In dit verband memo reert ds. Teeuwen de op richting van de Stichting Steun Kerkbouw in het midden der Geref. Kerken. Hij noemt het verblijdend dat deze stichting aller wegen met belangstelling wordt begroet. Op de sy node te Utrecht werd er niet lang over gediscus sieerd: „Onze kerken den ken realistisch genoeg om in te zien dat een grote zaak en een groot initia tief beter met handelen gediend kan worden dan •cute verpleegitersnood eerst 'n blik op de deren of te pralen. Wie i bij Westen van ons land niet minder dan eer. débkcle voor het kerkelijk leven, meent ds. Teeuwen. Er dreigt een schare van ge reformeerde buitenkerke lijken te ontstaan met alle heilloze gevolgen van De kerken zitten in de uit-de.grond-gestampte steden voor de grootste problemen. Zij zien geen kans, kerkgebouwen te doen verrijzen zonder krachtige steun van bui ten. Haar eigen budget is reeds overbelast en met de beste wil van de we reld kunnen zij niet zelf de enorme sommen gelds, die nodig zijn, opbrengen. „Deze mensen, hoe of fervaardig ze ook zijn mo gen. kunnen eenvoudig maar weinig doen. Van wege de hoge huren en de dure levemwtandaard moet geconstateerd wor den. dat er geen sprake van is. dat de in deze woningwjjken saamge- stroomde gereformeerde bevolkingsgroep tot rede lijke kerkbouw zou kun nen overgaan. De finan ciële draagkracht daartoe is ten enenmale ontoerei- Ds. Teeuwen spreekt in dit verband van „woes- tijnkerken". Het kerkvolk is er wel. Maar de woes tijn waarin het leeft is de grote massale steenconglo meratie van de nieuwe stadsuitleg. Er is niet vol doende saamhorigheid en er is geen hechte kerke lijke organisatie, die deze mensen vasthoudt. De vereiste centra ontbreken nog. SU bulveren ais wij en wai flit voor de toekomst van onze kei ken in het Westen bete kent, indien niet door al onze kerken spontaan en afdoende hulp geboden wordt. Dan gaat rroot stuk gereforn kerkelijk leven ln het Westen des lands eer dig ten onder". „De tijd is voorbij, dat elke kerk in den lande alleen maar voor zichzelf te zorgen heeft. Alle ker- denkt Teeuwen aan die gemeen ten. wier lasten niet noe menswaard zijn vergele ken bij de ontzaglijke Deze kerken zullen of fers moeten brengen. Gaat het kerkelijk Wes ten in de nieuwe steden voor het gereformeerd kerkelijk leven verloren, dan is dit een ramp. die de ergste gevolgen heeft voor heel kerkelijk Ne derland". Het is eenvoudig ont stellend. zo vervolgt ds Teeuwen, wat er reeds voor de gereformeerde kerk verloren is gegaan De buitenkerkelijkheid neemt in ernstige mate toe. Eveneens de zeden- j ontaarding, waaraan deze „verplaatste personen" in het grote-stadsleven maari al te gemakkelijk ten prooi vallen (aldus de schr.). „Het kon onze ker ken niet genoeg inge-1 De Christelijke Kerk in Japan is slechts *en kleine kudde in een eeuwenoude heidense maatschappij. Op de foto een tempelfeest in Kyoto. Kerk in Japan worstelt met vele vragen Tegenover maatschappij te onverschillig omdat zij het christen- De kerken in Japan heb ben vooral met twee pro blemen te kampen. Ten eerste dat zij hoofdzake lijk bestaan uit studenten en intellectuelen van de middenklasse; ten tweede dat zij leven in een hei dense maatschappij, die haar eigen eeuwenoude traditie heeft. Het is niet overdreven te ze^e^ er een is van vervolging. Aldus schrijft prof. Mikio Sumiya uit Tokio in The Ecumenical hV-*iew, het kwartaal- schnu vap de Wereldraad van Her*^, Menige bekee. uit zijn huis gebannen trtrtrtrtr-trirtr erd stëten'door zijn vrienden door het publiek verdacht, alleen omdat hij christen werd. De regering was op directe en indirecte wijze onvriendelijk jegens christe- S-irtrü^irCrtrtririr^irtrtrCrirüir-ü jreensti ming achtte met de natio nale politiek, in het bijam- der van het keizerrijk. Het was lange tijd onmogelijk; als christen onderwijzer te zijn. ci iu«-, dualistische sie te aanvaarden op de verhouding tussen godsdi 7T- "—7—«n^ppelijk le.v... Dit dualisme hielp de kerk. naar geloof zuiver te bewa- £en;^maar daardoor begin* schappij maar haar gang te laten gaan. Mede daardoor bood zij slechts zwakke tegenstand tegen het totalitaire bewind in de tweede Wereldoorlog. Na de oorlog critiseerden ee predika-—- trtriiirb-trtrtr-tiirtrtrtrtrtiï Uitspraak Hoge Raad over processies gevraagd j.i 1An. Joal ,-in Np- Ds. L. H. Ruitenberg vraagt ln „De Hervormde Kerk" een uitspraak van de Hoge Raad over het processieverbod. In Breda is reeds tweemaal een processie gehouden. Men meende een uitspraak van het Bossche Hof mee te hebben. Ds. Ruitenberg vraagt daaromtrent op heldering. Het Hof in Den Bosch had in een an dere zaak (Stcenderen) uitgesproken dat de wet een bewijs vordert van de pro cureur-generaal. dat vóór 1848 proces sies verboden zijn geweest... niet omge keerd. dat bewezen dient te worden dat ze gehouden zijn! Zulk een bewijs is na tuurlijk nooit te leveren. Niemand kan bewijzen dat iets niet gebeurd is: wat niet gebeurt, wordt niet geregistreerd... Ds. Ruitenberg meent dan ook dat de processie in Breda tegen de letter en de bedoeling van de grondwet ingaat. De r.k. autoriteiten menen het tegendeel. Welnu, dan blijft er maar één weg open: de uitspraak van een hoger® rechtsin stantie. dus van de Hoge Raad. „Wat wij Hervormden, ja allen, die de grondwet geëerbiedigd willen zien ook als deze aan eigen verlangens niet welgevallig is moeten begeren is, dat de procureur-generaal bij de Hoge Raad in het belang van de wet cassatie vor dert. Opdat de Hoge Raad in hoogste instantie uitspraak kan doen. Hoe deze uitspraak ook uitvalt het rechtsbesef zal bevredigd zijn. Dat is het nu niet. deel 1 aerianu ecu ander recht heerst dan el ders. Dat kan niemand begerin. Dat kan niemand tolereren". de Amerikaanse kerken sedert het eind van de oor log. Vele kerkgebouwen wa ren verwoest, en de Ameri kanen hebben ontzettend veel voor de Japanse chris tenen gedaan. De ene nieu we kerk na de andere kwam tot stand. Hele dorpen kwa men en bloc tot het christen dom. Maar nu werd chris tendom gelijkgesteld met Americanisme. Er zijn twee types van christelijk geloof in Japan: 'iet rationele (denk aan de rele studenten en intellec tuelen) en het emotionele soort. Geen slaagt er echter beider \ooi 1 1 persoon- ^en God sche afhankelijkheid van de Ver. Staten, herbewapening en werkloosheid ziet Prof- Sumiya ais Idealistische opvatting van deze waardigheid, want die klopt niet met de christelijke leer van de zonde. Maar de betekenis van een ieder afzonderlijk als object van de verheven liefde van God. Als deze idee van de persoonlijkheid dui delijk geworden is, zal men de ware betekenis van ..naastenliefde" leren ken nen. aldus prof. Sumiya. JN heel Noord-Australië kent men op de veeboerderifn het zoemende geluid van een kleine Tiger Moth, die het garfe jaar door heen en tveer vliegt en de bewoners van de borderijen films, tijdschriften, pos', maar bovenal het Evangelie Ifcngt. De piloot is sr. kapitein Vctor Pe- dersen van het Leger les Heils, die met zijn vliegtuig fr jaar de bevolkingscentra bezemt, welke in een gebied van >3 millioen vierkante kilometer Hoen. In „De Strijdkief vertelt zijn vrouw er van. -apt- Peder- sen bezoekt de ontP9ankelijkste plaatsen. Vele btrderijen en nederzettingen kunen in het regenseizoen alleefmaar ma de lucht bereikt iTden. Iedere avond leidt de pPot 'n het bin nenland een fnenkomst en iedere avond het hij een ander gehoor. nE eigenlijke nboorlingen ge- nieten ook Mijd van de be zoeken van d kapitein. Velen werken op de^e eb oer der ij en of wonen er vla hij en er heerst grote opwind'9 a2Ü het ge zoem van vliegtuig in de 'erecmsuui van s-nei lugenuuavii lue"' zijn rechtsgebied is afgeschaft Het verte horen Vaak worden de Blijft de zaak op het punt van thans staan, dan betekent dit een uitholling van art. 184 van de Grondwet. Dan be tekent het, dat het processieverbod door het gerechtshof van "s-Hertogenbosch Het ambt van pre dikant is het slechtst betaalde academische be roep in Amerika. Gemid deld inkomen: 2560 dollar per jaar. De dominees gezinnen hebben gemid deld 500 dollar schuld. Velen hebben bijbaantjes: schoenverkoper, taxi chauffeur, kellner. In Philadelphia zijn twee predikanten tevens vuil- Het inkomen van onderwijzers in de U.SA. is in 25 jaar gestegen met 100 procent. Dat van de predikanten met 40 procent, en wat koop kracht betreft, zijn zij zelfs 13 procent achter uitgegaan. Het feit dat het aantal kerkleden se dert 1940 in de V.S. met 27 millioen is toegenomen en tweemaal zo sterk Americania I; melden. Gemiddeld f' ken de leden van kerk 3900 dollar te -T" dienen. Prompt weri*0' traktement van dere" dikanten tot dit bra* verhoogd. De hervorm^ 8^ SV' samenkomsten onder de sterren hemel gehouden, waarbij de vee boeren en hun knechts vooraan zitten, en de inboorlingen, als het ware samensmeltend met het duis ter, de achterste rijen innemen, zodat men alleen hun witte tan den ziet, als zij lachen. Vaak begint kap. Pedersen met het draaien van een film. In de samenkomst die daarop volgt, hoort men soms een inboorling uit volle borst zingen: „Welk een vriend is onze Jezus", of „Voor waarts, Christenstrijders!" Dit is het gevolg van het feit dat hier en daar in het Noorden kleine zending sposten zijn, waar ge trouw en onophoudelijk gearbeid wordt om het Christendom tot de inboorlingen te brengen. Velen trekken later weg van de zendingsposten en zoeken werk op een veeboerderij. Op een nederzetting helemaal in het Noorden bij de Golf van Carpentaria wonen inboorlingen in een reservaat, dat aan de over kant van een zeer brede rivier ligt, maar dit verhindert hen met om' naar de meetings van de kapitein te komen. Zij komen er heen in hun uit boomstammen vervaardigde kano's. J^E kapitein probeert altüd ook alle zendingsposten in zijn gebied te bezoeken. De zendelin gen zijn zeer dankbaar voor deze christelijke gemeenschap en voor de afwisseling in hun vaak een zame bestaan en de kapitein vindt, dat alles wat hij kan doen om hen te helpen, de moeite waard is om gedaan te worden. Een van de zeer veel voldoening gevende aspecten van zijn werk is, dat hij kinderen, die diep in het binnenland leven, in contact brengt met de Leger des Heils Post-Zondagsschool. In het hele uitgestrekte gebied van Noord- West Australië maken kinderen, die anders geen godsdienstig on derwijs zouden ontvangen, regel- komen uit de Züidelijke I matig hun Zondagsschoollessen en -taten. waar s winter? zenden die ter correctie naar ■ordt geoogst. Melbourne. iura-moderne kerk bou- 'vn met 2500 zitplaatsen een zaal voor de Zon- igsschool met 1500 zit- gegroeid is als de totale patsen, van gewapend bevolkingsaanwas, bracht (®ton e" grote kleurige geen verbetering voor de flasvlakken. De eerste predikanten. architect van het UNO- Kan dat dan niefgebouw in New York en anders? In Chicago een gem^entevergaderin gehouden om het prf bleem te bespreken. C een lijst moest iedere zijn inkomen opschrijf zonder zijn Maar de gemeente vond die veel te klein. Driehonderd onder wijzers, professoren, do minees en studenten zoe ken de vele kampen voor seizoen-arbeiders in heel Noord-Amerika op. als medewerkers van de ker kelijke ..seizoenzielszorg" Twee millioen mensen werken in de oogsttijd op het land: zij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 6