Jehova-Getuigen vervalsen
Doop en Evangelie
Waaruit is hun felle bestrijding van het
Christendom te verklaren?
Honderdtwintig jongeren uit 15
landen in de Ridderzaal
Jehovagetuigen dompelden
dopelingen onder
Christelijke Kerk in Afrika groeide
zeer snel in de breedte
Professor Severijn protesteert
tegen Hervormd synodebesluit
Kerkbezoek....
NIEUWE LEIDSCHE COUHANT
6
MAANDAG 13 JULI 1954
DS H. SPIER OVER HAAGS CONGRES
(Advertentie,)
in elk huisgezin:
Gaarne geef ik gevolg aan het verzoek van de redactie, om in kort bestek
de achtergrond van het optreden van de Jehova's Getuigen, die een groot
congres met een massa-doop in het zwembassin Zuiderpark dezer dagen
organiseerden, te belichten. Hoever de invloed van deze godsdienstige
ijveraars reikt, blijkt uit de mededeling van Eisenhower., dat zijn moeder
ook tot deze beweging was toegetreden. Dat zij op ongemeen felfe wijze
de Christelijke kerken bestrijden, is bekend. Daarbij rijst de vraag, waar
om elke Jehova-Getuige als propagandist moet optreden en dit ook inder
daad doet. M.a.w. wat is het geheim van hun enorme activiteit?
nat de doop van de Jehova-Getuigen
geen Christelijke doop is, is een krasse
uitspraak. Deze bevat een scherpe ver
oordeling.
Toch mag het m-i. niet anders gesteld
worden. Het bewijs voor deze uitspraak
te leveren is niet moeilijk.
Ten eerste verwerpen de Jehova Getui
gen de Drieëenheid Gcds, zoals deze van
de eerste tijden van de christelijke kerk
af is beleden, en uitgedrukt in de oecu
menische belijdenisgeschriften van het
apostolicum, van Nicea en van Atana-
Onze Heiland en Meester is volgens hen
geen „God uit God". Hij is niet waarach
tig Gods Zoon. Zij noemen Hem slechts
„een god", d.i. een verhevenen of een
goddelijk wezen. Wanneer zij Hem toch
Gods Zoon noemen is het slechts een titel,
een benaming, maar geen volle werke
lijkheid.
De Heilige Geest is volgens deze men
sen van de Wachttoren, met hun rood-
onderstreepte speciale Bijbelteksten,
waarmede zij opereren, ook niet God. Hij
is niet de Heilige eeuwige Geest Gods,
Zelf God, te aanbidden in alle eeuwig
heid.
Niets daarvan
De Heilige Geest is volgens deze laster
lijke leer van de hoofdletter ontdaan
slechts een geest, een uitstraling, een - -
werking, een geheimzinnige levenskracht. Wanneer wij ons afvragen, waar deze
die van God uitgaat. I felheid vandaan komt, moge ik verwijzer
Daarom is het duidelijk, dat de Je- naar de stichter van deze beweging Char-
hova's-Getuigen niet kunnen dopen in de les Taze Russell (1852 tot 1916), die in
..vijanden van God en Zijn rijk" zijn de
voor ons passende namen.
Wij hebben volgens hen maar één
meester en dat is de duivel.
Als onverzoenlijke vijanden van de
grote zaak is er voor ons geen hoop.
Zelfs las ik bij hen, dat de Here Jezus
aan het kruis niet eens voor ons als Zijn
vijanden gebeden heeft, toen Hij riep:
..Vader, vergeef het hun. want zij we
ten niet wat zij doen Immers dit woord
slaat volgens de Jehova's Getuigen alleen
maar op de beide moordenaren aan
Wat zal ons lot zijn?
Wij zullen met alle andere vijanden
van Christus, waartoe in de eerste plaats
ook de Rooms Katholieken behoren,
nietigd worden.
Wij hebben, volgens deze leer, geen
enkele hoop op het leven noch in de
hemel noch op de aarde.
Radicale uitdelging is het enige wat
ons te wachten staat.
Daarbij keren de „Jehova's Getuigen"
zich ook tegen alle overheden en tegen
de Verenigde Natieën, die het. goddeloze
beest vormen volgens hen. Ook van
Oranjehuis, dat wij zien als een rijk ge
schenk van God aan ons volk. kunnen zij
niets anders zeggen, dan dat het uit de
duivel is, met een beroep op Lukas 4.
des Vaders en des Zoons
Heiligen Geestes. Immers, wie de Drie
eenheid Gods verwerpt als een van die
zgn. leugens van de valse religie, d.i. van
de kerken, die de duivel tot hun baas
zouden hebben, maakt de christelijke
doop tot een bespotting.
In de tweede plaats kan hier niet van
een christelijke doop gesproken worden,
omdat deze doop niet betekent een in
lijving in de gemeente of de opname in
het lichaam van Christus.
Alleen ingewijden gedoopt
Wie worden er immers gedoopt Wie
komen er aan uw deur met hun bood
schap en wie ontmoet u op straat met de
Wachttoren
Dat zijn slechts de mensen aan wie „de
grote Levensgever" zoals ik letterlijk
in hun lectuur tegenkom „geen hoop
op leven in de hemel noch een plaats i n
het Koninkrijk, de Theocratische rege
ring verleent".
De .Jehova's Getuigen" met wie u en
ik te doen hebben, zijn 6lechts
de dus-genoemde Jonadabs, de mensen
van goeden wille, de aanhangers en hel
pers van de eigenlijke Jehova's Getuigen.
Zij worden ook wel genoemd de andera
schapen of de grote schare.
Zij behoren volgens hun leer niet
tot de eigenlijke gemeente of
da bruid van Christus, die Zijn lichaam
ls. Wie daar wel toe behoren
Dat zijn de 144.000 leden van de bruids
klasse of de geheimklasse. Dit symboli
sche getal uit Openb. 7 vs 4 wordt door
In de stromende regen, die toeschou
wers en dopelingen tot op het merg ver
kilde. zijn Zaterdag in het Haagse Zui-
hen letterlijk opgevat. Het wijst op de 'derparkbad enige honderden Jehova-
Amerika eens lid was van de „Presbyte
rian Church" en toen afvallig werd.
Hij heeft als renegaat op de meest felle
wijze de christelijke kerk en de christe
lijke leer bestreden.*
Sindsdien is van deze bittere geest heel
deze beweging doordrenkt. De Jehova
Getuigen leven in feite van deze b<
strijding.
Of de christelijke kerk hiervoor geen
enkele aanleiding gegeven heeft is eer
andere vraag, waarop ik in mijn boekje
„Getuigen van Jehova of van de Anti
christ?", uitgave Van Keulen. Delft, nader
ben ingegaan.
Ongebreidelde fantasie
ongebreidelde fantasie. Zij beweren, dat
de Heiland in het jaar 1914 is terugge-
Dit zou n.b.! onzichtbaar gebeurd zijn,
alsof de Bijbel niet spreekt van een
zichtbaar komen op de wolken en niet
tegelijk zegt, dat niemand van die dag en
dat uur weet
In het jaar 1918 zou dit grote heilsfeit
pas door hun ingewijden zijn ontdekt.
Daarom leven wij nu. volgens hen. in
de tijd van het einde.
Straks komt de grote slag van Arma
geddon.
Deze betekent de vernietiging van alle
goddelozen.
Uit een berekening, die ik in een van
hun geschriften vond, valt af te leiden,
dat wij nog maar 18 jaar van het einde
der wereld af zijn. In die tussentijd ge
voelen zij zich geroepen om met koorts
achtige haast hun boodschap aan alle
mensen bekend te maken, om iedereen
te waarschuwen voor zijn verderf.
Vandaar dat elke „Jehova Getuige" als
propagandist voor deze zaak moet op-
Hun grote activiteit laat zich o.m. ver
klaren uit het feit. dat zij nu pas door
een nieuwe belichting en door nieuwe
„openbaringen" de eigenlijke boodschap
van de Bijbel menen te verstaan en van
Gods plan zich op de hoogte gesteld we
ten. Nu moeten zij dit aan ieder levend
mens doorgeven.
Elk lid van deze beweging heeft deze
tend bi] Apothi
opdracht te vervullen, waarbij wij slechts
evenveel bewondering kunnen hebben
voor hun dapperheid waarmede zij hun
„velddienst" volbrengen, als wij veront
waardiging in ons hart gevoelen over deze
jammerlijke vervalsing van het rijke
Evangelie.
Wij hebben voor deze talrijke minder
waardig gekeurde Jonadabs voor wie
hun leiders de hemel willen afsluiten
een oneindig veel rijkere boodschap, nl.
van Jezus Christus, de Behouder van
zondaren, die al de Zijnen wil ontvan
gen in Zijn heerlijkheid.
Ds H. 1. SPIER
In deze bestrijding heeft hij ook alle
overheden betrokken. De eer, die wij
volgens Rom. 13 aan de overheid ver
schuldigd zijn, eisen de Jehova's Getui
gen voor hun „vorsten of ingewijden" op!
Werkverdeling voor de
Gedeputeerden
De werkzaamheden van Gedeputeerde
Staten van Zuid-Holland zijn thans ver
deeld. De voorzitter van de afd. A, mr
J. J. R. Schmal, neemt Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen voor zijn reke
ning en de leden mr H. van Riel en dr
J. P. van Praag krijgen resp. Financiën
en Gem. beheer. Maatschappelijk werk
en Culturele Zaken. De voorzitster van
afd B, mevrouw mr Chr. R. de Ruyter
De Zeeuw krijgt landschappelijke en re
creatieve ontwikkeling der provincie en
de leden A. C. A. Deerenberg en mr T.
A. van Dijken resp. Land- en tuinbouw
en Prov. Bedrijven en Waterschaps
aangelegenheden.
F.A.C.A.Y.-congres vanmorgen geopend
(Van een onzer verslaggevers)
In de oude Ridderzaal op het Haagse
Binnenhof opende Zaterdag de minis
ter van Buitenlandse Zaken, mr J. W.
Beyen. het tweede internationale
F.A.C.A.Y.-congres (Friendship Among
Cmldren and Youth Around trie World),
dat dit jaar op verzoek van het hoofd
bureau te New York in Nederland wordt
gehouden.
Het was een gezelschap van 120 jonge
lui in de leeftijd van 14—18 jaar uit 15
verschillende landen, dat zich vanmorgen
onder het groene vaandel van de FACAY
schaarde.
In zijn openingswoord ze: minister
Beijen, dat dit congres bedoeld is ter ver
steviging van de vriendschapsbanden. De
moderne wereld is klein geworden en
willen wij in vrede samenleven, dan moe
ten we elkaar begrijpen en kennen. Ter
wijl buiten de regen r.eer stroomde, ver
telde hij iets van het water, dat Hollands
vriend en vijand is.
Tevoren had mr L. M. van der Bijl,
voorzitter van de afdeling Holland
F.A.C.A.Y. de aanwezigen hartelijk wel
kom geheten, onder wie de ambassadeurs
van Frankrijk, Duitsland, Denemarken en
Zweden, de zaakgelastigden van Enge
land en Griekenland en vertegenwoordi-
Kille gebeurtenis in Zuiderpark
Een enkele werd door de koude bevangen
vorsten, de ingewijden, de bijzonder»
mensen, die een onzichtbare geestelijke
natuur verkrijgen evenals Jezus Chris
tus, die vanaf Zijn opstanding ook geen
echt zichtbaar menselijk lichaam meer
heeft, volgens deze leer.
Dit kleine kuddeke bevat dus de gees
telijke élite, de hemelse adel van de uit
verkorenen, die de eigenlijke gemeento
uitmaken en met Christus de wereld re
geren zullen en andere mensen leven en
zegen zullen schenken vanuit hun on
zichtbare heerlijkheid.
Wat er dan voor de Jonadabs, de ge
wone mensen uit deze beweging, die de
velddienst moeten verrichten, overblijft?
Slechts het vooruitzicht op het
leven op de aarde. Slechts aards ge
luk en een onbezorgd bestaan hier
beneden in vrede.
Mensheid in klassen
De mensheid wordt dus door deze leer
verscheurd in klassen. De grote aanhang
van de „Jehova's Getuigen" bestaat uit
mensen, die minderwaardig zijn t.o.z. van
de vorsten of de geestelijke élite. Voor
deze arme mensen zou het woord van
Christus niet gelden van de vele wonin
gen in het Vaderhuis. Zij worden afge
scheept alleen met een aards ideaal.
Wantzij zijn slechts de helpers
voor het Koninkrijk.
En om deze mensen ging het nu bij de
gehouden massa-doop.
De doop betekent voor hen slechts een
povere belofte, die ver beneden de chris
telijke doop blijft. Dit is mijn derde argu- I
ment, waarom er van geen christelijke
doop gesproken kan worden.
Om nogmaals een van hun geschriften
aan te halen:
„Gelijk hun Aanvoerder (d.i. Jezus)
wijden zij (dat zijn de helpers van de
„Jehova's Getuigen") zich met geheel hun
hart aan God en symboliseren di; open
lijk door zich in water te laten onder
dompelen".
Wie als Christen begrijpt, wat er zo
gebeurde, kan onmogelijk meer ja-
oe'-s zijn in zijn hart op deze
arme zielen, die door deze leer 'als een
van de meest verderfelijke dwalingen
van deze tijd zzijn bekoord en medege-
sleept.
Och arme, arme mensen met zo'n ar
melijk waterbad 1
Waarom zij zo lel zijn
De derde )-:asse, die de J-taova's Ge-
tulgen kennen is die, waartoe ik mijzelf
met alle gelovigen, die de waarheid van
Gods Woord naar de aloude christelijke
belijdenis liefhebben, mag r-'cinen.
Wij behoren tot de bestrijders van hen,
die zich „Gods geliefde kinderen" noe
men. „Babyion" en de „Grote Hoer" en
getuigen door onderdompeling gedoopt
;en gebeurtenis, die alle piech-
ortbeerde, ondanks het zwakke
gezang, dat op de kaden door een aantal
getuigen werd aangeheven. Ook werd
er geen doopformule uitgesproken. De
onderdompeling is een symbool, dat men
zich aan Jehova gewijd heeft.
In de Houtrusthallen, waar duizenden
om half tien aanwezig waren, zette de
heer B. van Leeuwen uit Amsterdam de
betekenis van de doop uiteen. ..Jezus',
zo zei hij, „werd op 30-jange leeftijd
door onderdompeling gedoopt. Daarmee
wijdde hij zich geheel aan de dienst van
God. De doop is", aldus de heer Van
Leeuwen, „geen afwassing van zonden,
maar alleen een symbolische handeling,
die geschiedt in de naam des Vaders, des
Zoons en des Heiligen Geestes. Dat duict
aan, dat de dopelingen zich aan de Vader
wijden, het voorbeeld van de Zoon
Ier. volgen en door de Heilige Geest ge
leid worden. Wie zich laat dopen, leeft
niet meer zijn eigen leven, maar is ge
tuige geworden.
..Het feit. dat nergens in de Schrift
ataat. dat er ooit kinderen gedoopt zijn.
is een sterk bewijs voor onze stelling."
aldus de heer van Leeuwen, dat men al
leen volwassenen mag dopen."
De dopelingen, die allen voor het po
dium gezeten warért, stonden daarna op
beantwoordden twee vragen: of ze
in dienst van het Evangelie wilden
stellen en of ze bereid waren eigen wil
te onderwerpen aan die van God.
Terwijl de aanwezigen zongen: ..Neem
mijn leven, moog het nu, Heer aanvaard
baar zijn voor U" trok de grote groep
dopelingen door het middenpad naar de
gereedstaande auto's om zich naar het
Zuiderparkbad te begeven.
De overige congresbezoekers gingen met
bussen en trams derwaarts.
In het bad bevonden zich reeds ver
schillende dienaren van de gemeenten,
die de dopelingen achterwaarts in het
water onderdompelden. Allen waren in
gewone badpakken gekleed. Voor som
mige oude mensen was het water te
koud. Een enkele trok zich terug, één
oudere dopelinge werd, bevangen door
de koude, uit het basin gedragen.
gers der Belgische en Finse legaties. Ook
prof. G. A. van Poelje en de Haagse wet
houder. de heer Van Zwijndregt waren
aanwezig.
Mrs Gerda Schairer. presidente van de
internationale F.A.C.A.Y. te New Yorkj
vertelde daarna iets van de oprichting
en van het le intern, congres, aat twee
ja.v geleden in Salzburg werd gehou
den.
Voof de muzikale achtergrond van he;
geheel werd gezorgd door het Matrozen-
koor o.l.v. Theo van Elferen. dat enkele
liederen, ten beste gaf, het orkest Jeugd j
en Muziek uit Zeist o.l.v. Nico Hermans j
en een strijkkwartet van de Leidse Uni
versiteit „Collegium Musicum"
Nel Oosthout droeg enkele gedeelten!
uit St. Joan voor.
Na afloop kregen de deelnemers in de
Dalton-H B.S. een lunch aangeboden, die
door de leerlingen der Christelijke huis
houdschool was klaargemaakt.
De jongelui werden daarna door wet
houder Van Zwijndregt in de hal van
het nieuwe stadhuis ontvangen. Dr D.
G. G. van Ringelestein, Gemeentelijk in
specteur van het Onderwijs, was hierbij
aanwezig.
Boodschap Koningin
Op de feestmiddag in de Dierentuin,
waar zij de gast waren van de H.AJ.A
ontvingen de jongeren een telegram van
HM. Koningin Juliana, beschermvrouwe
der F.A.C.A.Y.. van de volgende inhoud:
j „Bij de opening van uw tweede inter
nationale vriendschaps-festival zend ik u
een hartelijke welkomstgroet. Moge het
contact in deze dagen u, jongeren uit
vele landen, steeds meer overtuigen van
de noodzaak tot het zich samen opmaken
voor de gehele mensheid, waarbij iedet
zich bewust moet zijn van zijn eigen
deel van die opgave.
Deze opgave is niet gemakkelijk, doch
wat worden juist aan u dezer dagen
ruime perspectieven geboden. Indien ge
naast elkaar staat in individuele en ge
meenschappelijke verantwoordelijkheid
en ge uitgaat van de grondwaarheden
van net leven zult y: iets waarlijks goeds
tot stand brengen."
Mr L. M. v. d. Bijl las het telegram in
het Nederlands, Engels en Duits voor.
De rest van de middag wera met mu
ziek, samenzang en volksdansen door
gebracht.
De deelnemers blijven hier tot Zater
dag. Voor de komende dagen staat een
groot aantal uitstapjes o.a. aan de ge
troffen gebieden op het programma.
Zo was 't in 't Haagse Zuider
park, waar Zaterdag 284 Jeho
va-getuigen door onderdompe
ling gewijd werden. Zestien
zullen elders nog gedoopt wor
den. Dat zijn in hoofdzaak
ouden en invaliden. In totaal
zijn er dus 300 dopelingen. We
gens het slechte weer had de
gebeurtenis niet in zee plaats.
NA HONDERD JAAR ZENDING
Eén op de negen inwoners behoort
tot een chr. gemeenschap
oorbeeld en zedenprediker
WIE door Afrika reist, komt sterk onder de
druk van al het nieuwe. Nog geen mensenleven ziet en niet als
geleden was er in Uganda nog maar amper een
christen. Thans noteert het World Christian Hand
book alleen in dat land eén half millioen Afrikaanse
prot. christenen, en het aantal rooms-katholieken is
nog aanmerkelijk hoger. Men realisere zich, dat bij önderschaUe niet het
de Kikoejoe's, de bekende vrijheidslievende stam J~
opleiding niet opgewas
sen tegen de moderne pro
blemen. Nergens in de we
reld is de kloof tussen de
generaties duidelijker te
zien dan hier.
De opleiding van predi
kanten geschiedt tot nu toe
in Europese banen. Tot op
heden wil de Afrikaan dat
zelf. Elke suggestie dat er
draagt in zoiets als een Afrikaanse
de groot- theologie ontwikkeld zou
naar van de machten.
Nog steeds
Afrika de vro
ste last van het werk in moeten worden,
op het land. Men schijnlijk zó worden uitge-
legd alsof de Europeanen
Kenya, de eerste doop i
India na 400 jaar zendingsarbeid t
nomische voordeel van de het 'de Afrikaan niet
geschiedde! Terwijl polygamie. Vele Afrikaanse toevertrouwen. Westerse
i op de i
hoofden moesten wegens theologie
lid i
bannen worden. Bijna alle
sekten op Afrikaanse bo
dem. die van jaar
Oppervlakkig
De anglikaanse bisschop
Stephen C. Neill bezocht VHPMRHHHMI
onlangs het zwarte wereld- De christelijke Kerk in dat"*de"zëndelinë«
deel en meent dat Afrika Afrika -J- J~j
weg is naar zelfrege- breedte
ring
politieke gelijk- groei in de diepte
stelling. Progressieve Afri- mocht daarmee geen ge-
kaners klagen er over dat lijke tred te houden, meent weinigen die
de kerk. die van
de regeringen afhankelijk
daardoor gehin- aantal medewerkers en het
gebrek aan middelen kon
te wer- de zending in de regel
staan in slechts oppervlakte-werk
streken de verrichten. Hoe licht kan
bezig houdt.
Het aantal Afrikaanse
kerkelijke medewerkers is
ontoereikend. De
zijn, doen
Tot dusver hebben de
Afrikaanse kerken weinig
voeling met de
Afrikaanse jongelui be
zoeken de jonge univer
siteiten. Het zijn vrijwel
allen christenen.
derd zou worden
vooruitgang
ken. Wellsw
verscheidene
inheemse besturen op het dan het Evangelie worden
punt. eigen scholen op
richten en zo het onder-
vijsmonopolie
opgevat als een les. die
n van buiten moet leren
hoe vaak wordt dan de
ding te doorbreken. Maar christelijke ethiek opgeval
in overwegend Mohamme- lijk wordt ee
daanse gebieden behoren christendom voor het ware
de meeste politieke leiders aangezien! Onder het laag-
en hoofden, trouwens de je christendom leeft bij
meerderheid der ontwik-
kelde Afrikaners in 't al
gemeen. tot e«
telijke kerken.
De laatste jaren zijn er
iD tropisch Afrika van
regeringswege vier univer
siteiten geopend (Uganda
Nigeria, Goudkust en Sier
ra Leone!. Tot dusver zijn
drie vierden van de stu
denten protestantse chris
tenen en dc rest in hoofd
zaak rooms-katholieken.
Zeer weinigen zün islamiet
of heiden. Het christelijk
onderwijs speelt een we
zenlijke rol op deze open
bare universiteiten. In
Sierra Leone bestaat een
volledige theologische fa
culteit, evenals aan de
Goudkust!
velen het oude heidendom
voort, fetisjisme en toverij
der chris- j)at gevaar dreigt overal
alleen in Afrika
ïen Christus als
„De geest des tijds"
Toelating van vrouw tot het ambt
Geen aandacht
De Russische roeiers-
ploeg die aan de Henley-
Regattciwedstrijdeh op de
Theems deelnam, ging op
Zondag naar een Londen-
se kerk. De Sowjet-am-
bassade had hen uitgeno
digd dat te doen uit hof
felijkheid tegenover hun
Engelse gasten. Later zei
den de roeiers, dat opval
lend veel Engelsen onder
de preek, weinig aandacht
toonden
DE uitspraak van de Hervormde sy
node, dat er geen bezwaar is tegen
de toelating van de vrouw tot de amb
ten, ontmoet felle critiek bij prof. dr.
J. Severijn, de voorzitter van de „Ge-
ref. Bond". Hij spreekt in De Waar
heidsvriend van „een krenking van het
persoonlijk geloof van alle Schriftgelo
vigen", en de meerderheid en klaarblij
kelijk ook de leiding der kerk houdt
daar eenvoudig geen rekening mee.
De kerk spreekt hier niet de taal van
de Heilige Schrift, meent de Utrecht
se hoogleraar. „Zij schijnt eerder het
oor te lenen aan de valse profeten, die
het ambt van het gezag zijner instelling
door Christus als het Hoofd Zijner kerk
beroven, door het uit de gemeente te
laten opkomen, welk pogen gedekt wordt
met een beroep op het ambt der gelo-
Daarmede ls het officiële karakter
van het ambt aangetast. Het ambt heeft
dan geen andere autoriteit dan de ge-
meente. Consequentie: het hoogste ge
zag ligt bij de kerkorde. „Dat schijnt
dan ook wel de opvatting te zijn, maar
de voorbeelden zijn er, die aantonen,
dat men de strekking van de artikelen
der kerkorde, die men voor zijn doel
gebruiken kan, eenvoudig ombuigt naar
Prof. Severijn constateert: wij wor
den bedreigd door willekeur. In de weg
van het ambt charismatisch te maken
en overigens uit de gemeente af te lel
den, heeft men het Schriftgezag verla
ten. hetwelk
behoorde te eren.
En de practijk? Ook voor de gemeen
te die geen vrouw in het ambt beroept,
is de erkenning in het geding. „Wat
moet zulk een gemeente doen als er een
ringbeurt zal worden waargenomen door
vrouwelijke predikant, zoals i~
Geen „para-parochiële" gemeente
naast de „oude" kerk
Hoogmoed radicaal bestrijden
de kerk vóór alles
te komen. Maar als zij dat tóch doet?"
De scbr. denkt ook aan de meerdere
vergaderingen, aan kerkvisitatie, cen
suur etc., waarbij de vrouw een ambte
lijke plaats zal gaan innemen. „Moet
men tegen zijn geloofsovertuiging ln dat
alles aanvaarden? Zijn wij dan langza
merhand niet aan de onderdrukking toe?'
f-JIER en daar wordt
de idee gepropa
geerd van de vorming
van zg. para-parochiële
gemeenten: eigen groe
peringen van jongbe
keerden naast de be
staande „oude" kerk.
Velen die buiten de
kerk zijn opgevoed,
zouden de taal der kerk
niet meer verstaan.
Daarom zouden zij
en men denkt dan
voornamelijk aan twee
sociale groepen, de in
tellectuelen en de on
geschoolde arbeiders
als „jonge kerken"
naast de „oude" moe
ten komen.
Ds. W. A. Wiersinga
verzet zich daartegen in
het Centraal Weékblad.
De kerk mag zich niet
op één bepaalde sociale
groep oriënteren. Het
leven van de christelijke
kerk binnen een bepaal
de plaats indelen naar
sociaal milieu, intellec
tueel levensniveau of
verschil van levensstijl,
noemt de schrijver puur
werelds.
„Men doet de christe
lijke kerken in deze tijd
vol rassendiscriminatie en
standsressentimenten
geen dienst, als men de
vleselijke hoogmoed van
velen niet radicaal in
Christus' naam bestrijdt.
Het is straks in Evanston
voor vele christenen in
Amerika en elders heel
wat gemakkelijker zich
heerlijk één te voelen
met allerlei kerken en
haar vertegenwoordigers
ver van huis in Europa,
dan practisch de eenheid
in Christus te belevti
met een neger of lid va:
een maatschappelijk ach
tergebleven groep ir
eigen stad. En vele gere
formeerde intellectuelen
snakken veel sterker naar
kerkelijk samenleven
met hun collega's in
andere kerken, dan dat
zü de gemeenschap der
liefde en des geloofs be
leven met hun eenvou
dige mede-gemeenteleden.
Maar het gaat niet
wijdse betogen over
platonische eenheid
vrome klachten nvpr
veel verdeeldheid, maa
om de daad der eenvou
dige liefde."
Voorportaal99
•buiten-kerkelij-
ken. zelfs apart voor in
tellectuelen en arbeiders,
maar dan zeer bewust
als voorportaal van de
kerk. En hij citeert de
Herv. ds. S. H. Span
jaard, die in zijn recen
te proefschrift, gebaseerd
op jarenlange evangeli
satie-arbeid in Gronin
gen, de para-parochiële
gemeente eveneens af-
Het was dr. Spanjaards
ervaring dat „op slechts
een enkele uitzondering
na, alle door het bijzon
dere kerkewerk gewon
nen nieuwe lidmaten zich
volledig opgenomen wis
ten in de gemeente. Zij
staan niet afwijzend
tegenover de eigen chris
telijke levensstijl der
„traditie"-gelovigen, ter
wijl zij zelf een nieuw
fris element brengen in
het leven der gemeente,
een element, dat ook als
zodanig door de oude
kern der gemeente wor
de geapprecieerd".
Eenheid eerste stap?
ALS sommige schrijvers kanselruil, met na
me tussen de geref. kerkengroepen, te ver
vinden gaan, is er dan toch geen eerste stap
mogelijk? Ds. D. Wijnbeek, Geref. predikant
te Almelo, doet daartoe een voorstel in Eenig-
heid des Geloofs.
„We kennen in 't bijzonder na de oor
log op meerdere plaatsen een min of meer
regelmatige coetus (bijeenkomst) van predi
kanten uit verschillende kerken. Ik zou willen
voorstellen, dat men dit contact ook benut
voor gezamenlijke preekstudie.
Indien men eens overeenkwam b.v. op zes
Zondagen in het jaar allen over dezelfde tekst
te preken. In het begin van de week voor
dien kon men dan bijeenkomen om zich sa
men te bezinnen op de rechte verkondiging
van dit woord: exegetisch, dogmatisch, homi-
letisch. Hoe vruchtbaar zou deze gemeen
schappelijke studie zijn en hoe vruchtbaar aan
de oecumene!
GEEN Hervormde collega behoeft van de
discussie te worden uitgesloten. Geen
Christelijke-Gereformeerde zou deze kans op
intensievere studie zich laten ontgaan. Geen
Gereformeerde behoefde verwarring in de ge
meente te vrezen: de winst van dit samen
zijn zou resulteren in de eigen (extra door
wrochte) preek. Ook de vrijgemaakte zou
hieraan zonder bezwaar kunnen deelnemen,
want van enige binding zou bij deze onder
linge uitwisseling van inzichten geen sprake
zijn! Bij alle onderscheid zou men proefon
dervindelijk ervaren, waarin men één en het
<-ens was."
En ds. Wijnbeek verwacht dat leden van
verschillende kerken na zulk een preek, elk
in hun eigen kerk gehouden, graag met el
kaar daarover praten!
pROF. C. VEENHOF wekt zijn
lezers in De Reformatie op tot
bezinning over hét kerkbezoek. Billy
Graham was in ons land. Evanston
staat voor de deur, synodes besloten
van alles en nog wat, een massa
kerkelijke kranten verschijnen
week in week uit,Het lijkt
allemaal zo mooi! En je zou met
het oog op dit alles zeggen dat het
kerkelijke leven in ons land nog
nooit zo levend en bloeiend en
krachtig is geweest als tegenwoor
dig."
„Maar", zo vervolgt prof. V.
„soms hoor, zie, lees je iets, dat je
opeens plaatst voor de afgrond zo
donker onder dat alles. Want er
is een afgrond onder al dat drukke
kerkelijke gedoe! Die afgrond ont
dek je opeens als je het volgende
berichtje leest:
Uit de statistiek over het kerkbe-
7ook onder Ned. Hervormden in Lelden
over 1953 blijkt, dat de Leidse Hervorm-
zijn. In de
13.000 belijdende leder
middeld in de Zondaf
kerkgangers: de a-
1 8 pet.
I pet.
avonds ongeveer
Zulke cijfers zeg je in jezelf nog
eens langzaam met ontzetting na:
Acht en twintig honderd 's morgens.
Tweehonderd twee en zestig 's a-
vonds. Dat is alles.
En je herinnert je opeens de ge
tallen van de hervormde kerk te
Amsterdam. Met trots wel eens ge
noemd de grootste protestantse
kerk ter wereld met niet minder
dan veertig predikantsplaatsen. Die
getallen waren: 160.000 leden, ruim
32.000 belijdende leden. En kerk
bezoekers op Zondag 's morgens
8000. 's avonds 900!
Met deze barre cijfers voor ogen
kun je ook afgezien van wat er
verder over te zeggen zou zijn
niet meer blij zijn met allerlei ker
kelijke drukte „in de top".
En wordt niet in alle kerkelijke
denominaties geklaagd indien ook
maar geklaagd! over hetzelfde
kwaad, over dezelfde dodelijke
wond?
Als de kerk niet meer naar de
prediking komt dan is het met de
kerk gedaan.
Moor geeft de kerk nog wel pre-