Haar wij donken er zó over NIEUWE LE1DSCHE COUHANT 1 ZATERDAG 17 JULI 1954 Alles goed en wel Manshand boven ZM1S vee. Leiders we, srssss: ?fllw*B*vèn in die gevel ie een steen aangebracht met de 'engel ïsvsrïu. 5s"dwu" Hoofd*"'- mNi.r0°deete beeltenissen stond "-S'"rbtf:ieftf.-tCdheC™ 'il'TuTi! "h^ie".DMrin"sMd „het staat ut vroee toen: „oe- ri-teP ■nee "J0* want de Leidenaars de°engel nfet ^le vreemdeling vroeg letten. Het is «n beeld Gods. rchterhand zegt mu- van Hem jS Want God is eenaGee het ff'VTT". rdie°han°de!ÏCGÓÏ ïSfstam immers boven de beeltenis rv.nï'4»-tW M» »*de° vreemdeung^n^erover^» f* Enidh«""' mtfn bedoelmg rr- ss de kaan te stellen Vertap de beel- verder, want dan 13U Dg vreem- tenis van de eng daardoor delingen zien die wel en - Vf O "fenhwll"" deae bassen een resbdgr^~e-- b ,.-r. 7iin vrouw, zodat ïeaei slaan De Psalm luldtverderi l^tal door -s vijand* twaard nle eKnre^ 56 fcftSKJ ebt tot ZUn eer doen gadeslaan. h Singerling Leiden Amateur of professional De kwestie amaleurisme-protessinnalis- "t 'Smm-Silm Ttón ge", beslissend s,t8£1"™ _|LUW want reeds men. Is niet b®P?®*d di't onderwerp 2'ai anrdfo2 e„W2ettd.c» aUn bil tussenpozen pogingen ond^ernomen^om^het professionalisme in on^ resultaat kregen, echter eed.«™d«„sn In Hel Sportblad (oltleieei or« van de Ned. voetbalbond onder Qct John Coucke en behoren niet .Th22i 2tTmm.rend.bogen turen 5 eeiTevèntuèel n aanmeh. tdn^^ prolessionaltsme in o, HVV exploitatie te maken e levende we op. De menschen, die mei et_ stem zich tegenstanders beroepsspel1 dichterbij S&.«£,35 ?,eL„^.ord!eS 2;benadc,«n:.t905 F.n in Het Sportblad »(ng .„ikel si u.kK3 »s^2«ovs.rü/.s bliek groot genoeg nw«r|^en. die nodig ra2LeB2"«Hng .mxbr,krr.n De argumenten proitn vijftig Jaar thans hoort go den ook een J geleden reeds, todat er, w» )n biet veel meuws onder „^„mgsgenj Engeland is dezelfde ^^n^g^tr^nSd'l'ng'T. rtn"..aprs2-n.dataa„He. ;2rrhekus!wêrwaV, mi'efvnor nndlg ge- ^Geheel evereenkomrfl!!^»ssme- deze tijd is de uitsiuitend benaderd amateurisme 7^^ n de organisatie, vanuit de gezlchtshoefc van^ de voet. maar de mdl,fidu amateur dan wel als balspeler of hii schijnt maar een 'zoTdiNlCMl^ler^een,.™.* der voetballiefhebbers jjeeft boven 'professionalisme de waartegen de een verkapt am chteioos strijdt als K.N.V.B. al wen de invoering 'an ^'^^SereT eTnvoudlg'omdSt de terug kan zetten. LEZER veel arbeiders zijn er niet. die voor een hongerloontje moeten werken? Ik denk aan degenen, die eerst door Sociale Zaken werden ondersteund, en nu moe ten werken voor een loon. dat niet in overeenstemming is met de tegenwoor dige levensstandaard. Een vader van vijf of zes kinderen bijvoorbeeld werkt voot een uurloon van 87 cent., dat is f 4176 per week Daarvan gaat nog f 120 af voor fondsen. Natuurlijk ontvangt hij kinderbijslag, maar dat is voor de kin deren bestemd. Men kan niet zeggen, dat wat men aan loon tekort komt wordt aangevuld door de kinderbijslag, want ook schoolgaande kinderen komen aan die bijslag tekort. Noemt men dit nu sociale voorzienin gen? Is men asociaal als men steuntrek ker is? Men is doodsbenauwd voor de communistische dictatuur, maar worden door deze handelwijze niet velen opstan dig en gedre i de lisme of Misschien zegt iemand, dat men toch et hoeft te werken voor zo'n loon. Dan krijgt men ook geen steun. Dit is het zelfde systeem als in de bezetting. Men hoefde niet naar Duitsland, maar wie niet ging kreeg ook geen steun. Waarom schrijf ik dit alles in de N.L.C.? Omdat ik de overtuiging ben toegedaan, dat een mens, of hij nu Chris ten is of niet. een menswaardig bestaan toekomt. De arbeider is zijn loon waar- Hierbij komt nog. dat we in een Christelijk Nederland leven, waar men op Christelijke wijze moet handelen, ook met het loon van de arbeiders, gedach tig aan hetgeen Jacobus 54 zegt: „Ziet het loon der werklieden, die uw landen gemaaid hebben, hetwelk van u verkort roept, en het geschrei dergenen, die geoogst hebben, is gekomen tot in de en van de Here Sebaóth" Leiden OPMERKER Advertentie Dalende werkloosheid, maar In de dagbladen, ook in de N.L.C., kan men lezen, dat de werkloosheid in het hele land, en ook in Leiden, geweldig af- neemt. Voor veel arbeiders is het een verademing na een tijd van rust weer aan de slag te kunnen gaan. Maar hoe- Het mandement ze het mandement als een louter Roomse aangelegenheid beschouwen, mogen we er niets van zeggen en hebben in ieder geval niets mee te maken. Maar het mandement valt een deel van het volk aan, namelijk het socialistische, dit wil zeggen Rooms-Katholleken, bui tenkerkelijken en mede-Protestanten- Als één lid lijdt (wordt aangevallen), lij den de andere leden mee. Daarom is het mljn9 inziens on-Pro- testants om het mandement toe te jui chen. „Abonné" heeft gelijk als hij zegt, dat de KVP de PvdA misbruikt om de processie-vrijheid door te laten gaan. Maar heeft de RKSP vroeger de AR en daarvóór de liberalen niet voor haar wa gentje gespannen? Buitenlandse Zaken heeft nu een Rooms minister en prompt wordt in Spanje ons gezantschap een am bassade. Is dit de wil van de AR, PvdA. CHU, SGP en VVD? Een weekblad beveelt een nauwe sa menwerking tussen PvdA, CHU en VVD aan. Ook de ARP hoort hierbij. Deze nieuwe politieke opstelling zou wel eens tot nieuwe mogelijkheden kunnen leiden. Oegstgeest LEZER De aap uit de mouw Het ia nu maar te hopen, dat de door^ gebroken broederen uit onze gelederen, die op het kadercongres van de P. v. d. A. het socialistische strijdlied over hun hoof den heen hoorden losbarsten, het manke ment in hun "pinie over het mandement eindelijk leerden inzien. De R. K. geestelijkheid heeft tenminste de moed gehad ons „zij zullen het niet hebben" daar tegenover te stellen en, zonder compromis, de strijd met de goden der pseudo-democratie, deze voortdurende bedreiging van onze persoonlijke vrijheid, aan te binden. Moge het doek nu vallen over het na-oorlogse spel De acteurs zul len met een reprise bezwaarlijk voor het voetlicht kunnen verschijnen ARONNE Eerst anderen? Als een Protestant zich ergert aan een processie wegens het tweede gebod: ,,Gij zult u geen gesneden beeld maken hoe kan men het dan verantwoorden, als men foto's en dergelijke van dierbare overledenen, van wie men aanneemt dat zij in de hemel' zijn, in huis heeft en zelfs een ereplaats geeft? Men doet dit (Ingezonden stukken) immers alleen om de persoon, wiens ge dachtenis men in 't hart draagt. Welnu, zo is het ook met de R.-Katholiek Er worden geen beelden aangebeden of ver eerd. doch de persoon, wiens beeltenis het beeld weergeeft. Lezer" is de mening toegedaan, dat Rome zelf eest maar eens verdraagzaamheid moet tonen Wat moet men het geweldig met zich zelf hebben getroffen als men denkt ver antwoord te zijn met de mening: Eerst moet mijn naaste maar eens een beter mens worden, dan pas zal ik zelf er wel eens over gaan denken. Nu moet ik werkelijk denken aan de mooie spreuk van pater Henri de Greve: ..Verbeter de wereld en begin met je zelf". Juist in deze tijd, waarin het in hoofdzaak gaat om de vraag voor of tegen God. ware het meer dan wat ook te wensen, dat alle Christenen, welke leer zij ook mogen zijn toegedaan, goed beseffen dat ze allen strijden voor de zelfde Christus. MEJ. A DORENBOS. Leiden, Hyacinthenstraat 5. Een vierde Protestantse partij Ofschoon ons land voor 60 procent Protestants heet te zijn vindt men er in de Tweede Kamer maar 24 pet van terug en dit nog wel verdeeld over 3 politieke partijen. Er moet dan toen iets aan deze Protestantse partijen ont breken. Des te eigenaardiger doet net aan. dat er nog een vierde Prot. Chr. partij werd opgericht, die hardnekkige pogingen doet, een zetel in de Tweede Kamer te krijgen Natuurlijk ten koste van de andere drie Protestantse par tijen. En dit alleen, omdat men net kerkelijk niet helemaal eens is. Maar waar zouden we terecht komen, wanneer iedere kerkelijke groepering ook haar eigen politieke partij wilde hebben! Eendracht maakt mactu Is dat in onze kringen misschien Latijn? Maar is het dèn met logisch, dat bo« langer hoe meeT kiezers de Chr. par tijen niet meer au serieux nemen?! Blijkbaar z:en onze arbeiders op enkele uitzondering na de toekomst van hun partijen nog niet zo somber u en willen ze eerst de kat nog eens uil de boom kijken. Zij vertrouwen er ver moedelijk op, dat het Nederlandse kie zersvolk voor een belangrijk deel uit traditie op een bepaalde partij stemt. Dit zou echter wel eens snel kunnen ver anderen. LEZER Onze zeeheld Johan van Galen Met groot genoegen las ik in uw Zon dagsblad een knap artikel over schier vergeten vlootvoogd Johan van Galen, die met weergaloos zeemansbe- leid in 1653 by Livorno twee Engelse eskaders het één op de rede voor de haven en het andere buitengaats uit elkaar sloeg, welke beslissende overwin ning door de Staten-Generaal met deze svoorden hoog is aangeslagen „heeriycke i victorie waarmee de Hollanders gewor- j den Meesters van de Middellandse Zee en Meesters van de NegotieVyftien jaar tevoren tiad van Galen, nog kapi- onder luitenant-admiraal Tromp, in de zeeslag voor Duins de spits afgebeten door het machtige Spaanse admiraals schip Santa Theresa naar de kelder te jagen. Ik wilde, zonder iets aan zün roem te kort te doen, als unicum in de krijgs geschiedenis van ons zeewezen in her innering brengen dat hö, in de hoge rang van Schout bij Nacht, na een menings verschil met de lang niet gemakkelijke vlce-admiraai Witte de With „in de boeyen gestelt is" en op de vaart van vyitig oorlogsschepen door de Sont als gevangene naar Kopenhagen ge bracht, waar hü op voorspraak van de Franse gezant zijn vrijheid herkreeg! Begrijpende dat de schrijver-van het ar tikel zich zeer heeft moeten beperken o.a. door het opnemen van de mooie prent van het praalgraf te Amsterdam, moge ik nog releveren dat onze „Kom- mandeur ter Zee" de havenstad Livorno in een door de Hertog van Toscane aan geboden koets met zes schimmels plecht statig binnenreed, zeven maanden later zou hy er, na het verlies van zün rech terbeen, zwaargewond terugkeren om er ten huize van de consul de geest te geven, niet na zlin Kapiteins vermaand te hebben „voor de gerechtige saeck van het lieve vaderlant cloeckeiyck te blyven stryden" Dr. W. VINKHUIJZEN (Voorburg Kon. Wilhelminalaan 39 Verhoudingen Is het nu met die verhoudingen op kan toren en fabrieken werkelijk zo erg als inzender j.l. Zaterdag schreef? De afde lingschefs zien er immers wel op toe, dat die dingen tot het minimum beperkt blij ven. Bovendien maakt het tekort aan ge schoold personeel het ten enenmale on mogelijk de vrouwen .uit de bureaux en werkplaatsen te-verwijderen. Maar ik heb een beter plan, om aan de door inzender gewraakte toestanden een eind ken. Men zende alle mannen naar Europa en alle vrouwen naar Azië, allen onder toezicht van de U-N.O. Zo zij willen wen kunnen ze een verzoekschrift t Veiligheidsraad richten. Men zette hen daarna aan het werk in Australië, de middelgrote gezinnen zendc r Afrika en de grote gezinnen naar Ame rika vanwege de benodigde ruimte, 'k Vraag me overigens af, of er op de departementen werkelijk zo weinig wordt uitgevoerd, dat er nog genoeg tijd over blijft voor amoureuze perikelen. Als ik ook rijksambtenaar aan het werk ben, heb ik waarlijk geen tijd vergelijkingen te maken tussen een aardige ongehuwde ambtenares en mijn vrouw, laat staan amoureuze avontuurtjes te ondernemen en aldus mijn huwelijksgeluk te laten torpe deren. Is inzender voorts van mening, dat de ambtenarensalarissen dergelijke avontuur tjes gedogen? Laat inzender voortaan zijn mede-ambtenaren niet meer zo beklad den. Hij kan toch weten hoe er alom ge roddeld wordt, zowel onder mannen als onder vrouwen. Moge, na het lezen van deze regels, „het ruisen van de ver houdingen" uit zijn oren en uit die van andere roddelaars verdwenen zijn. Dan kunnen zij weer volop van hun nachtrust j genieten en hebben we overdag minder; ambtenaren nodig. Toch is het so! REUS ONDER DE BIJEN I De reus onder de hyen leeft idden-F.urnpa en is veel groter di hommels die wij kennen. De auwsuarte hnutbij knaagt in het ho n bomen ruime gangen, waarin acht kanr afzonderlijke hroedcellen wordt rvaardigd die door uanden van fy en samengekneed hout in i l zonderfijk en onges geslacht zou kunnen stellen voldeed, hehben we toch een helangryk feit over het hoofd gezien. Maar de houthy heelt wel degelijk gedacht aan hel on- teller hroedgan/ cerd noodzakelijkerwijs het eerst aan elegd en het ei dat daarin werd ge cpnneerdis het oudst. De houtb\j d ich hieruit zal ontwikkelen, moet du erder verschijnen dan de broers e usters die in de later vervaardigd ellen vertoeven en die dus dichter b fe uitgang zijn gelegen. Zal de bij u zich i werken, dan zal hy zich door de t dingiwanden van de andere rellen uitweg moeten banen, met als get dat de andere bijen in hun ontwil fen die de moeder-bij tussen aanbracht, hadden juist ken- doel dal iedere hy zich of- die met een bocht buitenwand leidt. De behoeft dan slechts de dende houtwand door en kan de buitenlucht het de familieledet dezelfde f Nadruk verboden) Predikbeurten voor Leiden en omgeving v. d. Maranathakerk zonder kruis (VI) (Antwoord aan ds Van Achterberg) Door het uitvoerige wederwoord ds Van Achterberg is de discussie dit ontwerp bepaald lnteressènt gewor den. De pastorale uiteenzetting laat duideiykheid niets te wensen over. Nu d« motivering bekend is, mag een reactie daarop m.i niet achterwege biyven. Ik geloof niet, dat het goed-reforma- torlsch is, afkerig te zyn van tekenen symbolen. Het is beter, afkeer door vo zichtigheid te vervangen, onthouding door een eigen styi. In het verleden ls er inderdaad sprake in misbruik geweest Het beeld, zichtbare was in de Kerk van de mid deleeuwen uitgegroeid tot een betove rende. overheersende, magische macht en met name Zwingli heeft er voor geijverd, de kunst uit de kerk te bannen. Men wa« in het middel het doel gaan zien. het symbool was tot afgod gemaakt. De reactie was verklaarbaar: beelden storm. Merkwaardig echter, dat Luther in deze roes over Zwingli zegt: Beelden stormers begrypen niet. dat we nog op aarde leven en zonder tekenen niet kun- Dit „evangelische radicalisme" is wettischer dan de Roomse zede. aldus de hervormer. Dat velen dit fanatieke radicalisme kozen, was psychologisch gezien, wellicht de enige oplossing. Maar een deel van het Protestantisme na wen nog niet in staat bleek, positief scheppend een eigen weg te gaan, verantwoord ten opzichte van de eigen eredienst. Is in niet geringe mate te wy- n aan onwetendheid en vooroordeel. Heeft prof. De Vrijer niet gezegd, dat de Protestant qua houding tegenover zUn kerkgebouw nog altyd in de sfeer van de beeldenstorm leeft? Als bij kerkbouw de schoonheidsfactor en het liturgische element hun invloed willen doen gelden, beginnen we vaak zo raar te doen, dat zich werkeiyk nog in de zestiende waant. Daarby overigens vergeten de, dat tal van reformatorische Christe- van die eeuw de geest van de beel denstorm niet aanhingen. Dat ds Van Achterberg het kruisteken n „verzinsel" noemt, kan ik niet vet- n. Was het toevèllig, dat men Jezus in een kruis sloeg? De tekenen van doop en avondmaal zijn sacramenteel volstrekt voldoende, maar ik heb ook niet voor het kruis gepleit als toevoeging ddéraan, maar als het teken van de red ding der schepping en ik voeg er nu aan toe: als eschatologische heenwy- zing naar Christus' herschepping. Luther zegt: „Wanneer het geen zonde is, dat ik het beeld van Christus in mUn hart draag, waarom zou het dan zonde zyn. als ik het voor ogen heb?" Luther sprak zelfs over het bééld, hier gaat het slechts over het téken. Ds Van Achterberg wydt een grote issage aan de kruiskerk. Een onderwerp apart! Ik moge naar aanleiding van zyn opmerkingen vier punten noemen: 1. te ontkennen valt, dat het ontstaan van de kruiskerk-koorkerk slechts een ruimte- Ujke kwestie is geweest; 2. tegenwoordig weet men ln Prot. kringen met deze kerkvorm wat de inrichting betreft, zeer wel raad (voorbeelden van geslaagde restauraties te over!); 3. het Protestan tisme vond een eigen kerkvorm, maar het verwaarloosde andere factoren (bad water en kind!), tengevolge waarvan menige kerk een gehoorzaal gelükt, waarin van alles kan gebeuren; 4. merk waardig dat onze reformatorische vade ren zich wat de piet-liturgische „verult- wendlging" betreft vaak wèl te buiten zyn gegaan (aan kansels, orgels, „heren- banken" enz. enz.> en zodoende meei van een naar zióhzelf gerichte praat ziekte blijk gaven dan van een streven naar liturgisch verantwoorde vormgeving en soberheid. Een klein project kan evenzeer repre sentatief zyn. Er zijn in ons land na de oorlog kleinere kerken gebouwd dan de Maranathakerk, waarin een eigen styi naar binnen en naar buiten doelbewust is nagestreefd. De Maranathakerk wordt in de eerste plaats kérk en daardoor dient zli zich sober te onderscheiden. Jammer dat het pogen tot verantwoorde vi geving aan haar is mislukt. Ik moge nog prof. dr W. .T. Kooiman („Profetie en Symbool") citeren: „Als de kunsten hier niet haar le renscentrum vinden, waar dan wel? De eenzydigheid en apartheid der kunstge bieden maakt de vreseiyke verarming van het gebroken leven openbaar, zy horen oorspronkeiyk in de dienst van God bij elkaar. Nu staan ze veelal op zichzelf. Hier de bouwer, daar de musi cus, ginds de beeldhouwer, de dichter Maar in de dienst van de Kerk mogen elkaar weer ontmoeten om duidelb'k maken, dat ze één familie zyn: het woord van de taal, de muzikaal bewogen de door de bouw gevormde ruimte, de plastische gestalte en het spel, ïy'n en kleur, lied en beeld". Leiden. S. (Advertentie) Brei wol als handboei U5IDEN H"V Otwwïff* _j u (is .Kl"r"k" j30 u ds Meuzelaar van Hooglan<is«J;a-k°3° ddiensl). 10JO u k0u"er?M.r2ai.ok«i»n»c"SreiirV4'; Haarlem; :sch Ziekenhuis 10 geen (Hen*; j^^^nhdis 10 30 u ds Maaskan.. Diaconie Zuid ca v>" Everds"a!alwijk 10 u ieuSd" wukgebouw Staalwoa A<fl> 10 u kerkdienst: 'tuï ,.1,7;, voor oudan jeugdkerkoienst, lehuif k. Ver- :ir,dnnn0«5ka»-«^ 10 30 u ^™erk: ^".m'htsd^^ Dronken IbeeeStig ml Thomas u ds Hajer; Herengracht W u Qude ersum 1 Thomas; Ntors \o.30 u'ds Kthper van Sassenhe.m, 5 SentKe^'en. 31: tO en 5 u ds Van Rongen. l0 ds van der Chr Geref Kerk. i" yan der Weele (voorber HA). Weele in 5 u leesdienst; Geref Gemeente. lO en Haeg Dinsdag 7.30 u cU De en 5 u Ceref Gemeente in wen. "f^nf Lutherse Gemeente: 10.30 u ds H tten.onstr Gemeente: 10.30 u ds Van ,G°Sdo22lnd. Gemeente: 1030 u ds s^i.?«eM«nT.b,'ruVi- dlettat. Dinsdag 8 u bidatond.^ SapHsten Gemeente heer Bardei- bcer Stouten, Byibelbesprekin?. StoUe2.? n 'p."i-htwmk. Vrijdag 8 u bidstond, heiligingsdienst, u 2nli2h»«rk, O» .«rlossmgs- "SSVst. Gemeente: 0.« en e u d,Sfd.K.tholl.ke Gem^oe: »H»oo«- ""^S'H^Gemeenfe: 30 c„ 830 U ds Van fi,0 u ds Heiner. ABBENES He^ Gemeente: J^u^ds Eerhard van Hiüeg<gn, Ge_ AL?HE^o«^erS^ilSn,at'r,at .30 n meente: grote Kerx 630 u d; ds Dc Leeuw van Bo.ko P ste. Lefeber. K.pel u ds Hon- houwer: gebouw donathan n ne'a ™"h De Ro.teid.m; Ouds- ">30 «"O,"; ds Veenendaal; e gêhjatfegebouw Hoorraat 930 en l ds Van «'er van Putte.a. wijm> Geref Kerk: duider* R Noor- 630u u TnT^ 2 dVr Meuten van Landsmeer, 630 u S.3»»" T»m, 0.30 uds W-ge- aar van Zwammerdam. &re( Kerk art 31: 9 en 6.30 u ds De Vries van Derkei. Baajj. Oud ^jVret ^Gemeente: .30en4u.ee- d BENTHUIZEN: Herv Gemeente: .30 Gerot Gemeente'^ 30 en 6 u stud Mole- l^Wvan^LeW^ "'Gerei Kerk: 30 en 0.30 u d» O»» HILLEGOM: «e" Gemeente .0 uj, Knottnerus, 5 u ds K-aixman h<Geret Kerk: .0 en 3 u ds Holtrof van lrGlrK.rk: .0 u 'hOOGM^DE;0 Herv^G-emeenle 10 u ds ""deTaAG: Herv Gemeente 10 en 5 u Van Leeuwen. ^ïuS^n VoTscho'- meente Voorschoten. KnG.r6e,V2MS3e0nen85ud.DeV».k K,KAwTeWKeV.ÏNu ^Pra"?."u^dTMoe- g'u'ds'Vin'd'en Broek; Üi^lo u ds Van sassW.W'S Chr Gerei Kerk: 101 en5 d.M Geref g2 In Ned. 10 en 3 u ds Steen- blok van Gouda. Geref Kerk art 31: 1030 en 3 u ds Van der Kwast KOUDEKERK AAN DEN RIJN; Herv Gemeente 10 en 7 u ds Poort (HA>. Geref Kerk: 10 en 7 u ds Bos, leger- predikant, LEIDERDORP: Herv Gemeente: 10 u ds Honnet 6.30 u ds Poort van Den Haag. Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Sweepe. LEIMUIDEN: Herv Gemeente: 9 30 u ds Van Soest; Pniël 7 u ds Van Soest. Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Ooster- hoff. LISSE: Herv Gemeente: 9 en 10.30 u ój Jongeboer; 7 u ds Wiersma van Was senaar (jeugddienst) Geref Kerk: ds Sillevis Smitt jr van Mechelen. Chr Geref Kerk: 10 u ds Eerland 'Voorber HA), 4 u ds Eerland. Geref Gemeente: 10 en 4 u ds Kieboom. Oud Geref Gemeente: 9.30 en 3 u lees dienst. Maandag 7.30 u ds De Jong van Kralingseveer Ned Prot Bond: 10.15 u mej Bouw meester. NIEUWVEEN: Herv Gemeente: geen opgave ontvangen Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u drs Boswyk van Rotterdam. NIEUW-VENNEP: Herv Gemeente: 9.30 u ds Dom 6.30 u ds Van Boven. Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds Van der Zee, Chr Geref Kérk: 9.30 en 3 u ds Floor. NOORDWTJK AAN ZEE: Herv Ge meente: 8.30 en 10.30 u ds Emous van Hillegersberg, 7 u ds Van Veldhuizen van Rotterdam, jeugddienst. Geref Kerk: 8.30 en 10 u ds Bouma, 5 u ds Smilde van Dordrecht NOORDWIJK-BINNEN: Herv Gemeen te: 10 u ds Meuzelaar. 7 u ds Jongeboer van Lisse, jeugddienst. Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds Wiersema; v d Berghstichting: 11 u ds Wiersema. NOORDWIJKERHOUT: Herv Gemeen te: 9 en 1030 u vicaris Van der Staat OEGSTGEEST: Herv Gemeente: Pau- ivondgebed. morgen 9 u ds Visser, 10.30 u ds G F Voorhoeve van Voorst. 7 u ds Visser. Hoge Mors: 9 u de heer A v d Berg van Valkenburg. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Toornvliet van Leiden. Geref Kerk art 31: 8 30 en 3 u ds C V Venetië van Wormerveer. vrije Herv: 10.30 u ds Kater van Nieuwveen. OU'DE EN NIEUWE WETERING: Herv Gemeente: 930 u ds Knottnerus. Geref Kerk: 9.30 en 630 u ds Krpger van Schiedam. RIJNSBURG: Herv Gemeente; grote kerk 10 u ds Groenewoud (H Avond maal). kleine kerk. 10 u ds Van Gosliga, 5 u ds Groenewoud (H Avondmaal), grote kerk 5 u ds Fortgens van Voor schoten. Geref kerk: Voorhoutcrweg 930 u ds Bijleveld, 5 u ds v d Linde. Rapenburg: 930 u ds v d Linde. 5 u ds Post. Mara nathakerk 9.30 u ds Post. 5 u ds Bijle- veld. Chr Geref kerk: 10 en 5 u ds Joh Jan sen em pred van Leiden Geref kerk. art 31: 10 en 5 u ds Blok land van Rotterdam-Feijenoord. RIJNSATERWOUDE: Herv Gemeente: 9 30 en 6.30 u de heer J. Smit van Heem stede. Chr Geref Kerk: geen opgave omt- vangen Sassenheim: Herv Gemeente 10 u da Walvaart (H Avondmaal), 5 u ds Wal- vaart. Geref Kerk 9 30 u ds Hajer van Lei den. 5 u ds Kuiper. Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Visser. Ned Prot Bond: 10.30 u de heer Hula- bosch. VALKENBURG: Herv Gemeente: 10 u ds Stcenbeek van Wateringen, 6.30 u ds Van Harten van Delft, Geref Kerk: 10 en 5 u ds Griffioen yan Nijkerk. Geref Kerk art 31; 8.45 u ds Van der Kwast, 3 u leesdienst. VOORHOUT: Herv Gemeente: 10 (HA) en 5 u ds Kalkman. VOORSCHOTEN; Herv Gemeente: Dorp 10 u ds Meyering (HA), 5 u ds Saraber (HA en dankz); Rijndijk 10 u ds Saraber: Hulp en Heil 10 u ds Groot van Scheveningen Geref Kerk: 10 en 5 u ds Van Hattum van Noordwolde. Geref Kerk art 31: 10 en 5 u ds Van Dijk van Groningen. WARMOND: Herv Gemeente: 10 en 7 u dr Zandce. WASSENAAR: Herv Gemeente: grote kerk 10 u ds Honders van Sas van Gent. 7 u ds v d Endt; Kievitskerk 10 u ds Wiersma: DeylerhuiS 9 u jeugdkerk ds Beker, 10.15 u ds Beker, 7 u ds Beker (HA). Geref Kerk: Bloemcamplaan 10 en 4.30 u ds Van Duinen; Zijllaan 10 en 5 u ds Feringa. Geref Kerk art 31: 8 30 u ds Visser van Scheveningen. 3 u ds Van Rongen van Leiden. Ned Prot Bond: 10 35 u ds Mentzel van Dordrecht. Rem Geref Gemeente: 10.30 u da Westerouen van Meeleren van Vier dingen. Herv Evangelisatie: 10.15 en 17 u de heer v d Born te Huizen. WOUBRUGGE: 930 u ds Ekering van Amsterdam. 630 u ds Stehouwer van Alphen aan den Rijn. Geref Kerk: 9.30 u ds De Goede van Aalten (bevestiging van cand G Henge- veld). 6 30 Intrede ds G Hengeveld. ZOETERMEER: Herv Gemeente: 10 u ds Ottevanger van Leiden, 6.30 u ds Kie vit van Woerden. Geref Kerk: 8 30 u ds Wiersinga van Bleiswijk, 7 u ds Hajer van Leiden. Geref Kerk art 31: 8.45 u leesdienst ds Mogré van RHfcwijk luskerk. hedenavond Geref Gemeente: lO en 6 30 u Teesdienst, Dinsdag 7.15 u ds Ligtenberg van bot terdam. Herv Evangelisatie:' 10 en 2.30 u ds Mulder van Voorthuizcn. Ver van vrijz Herv: 10.30 u de hr Vna der Sluys te Amsterdam. ZOETERWOUDE: Herv Gemeente: 10.30 u ds De Ru van Rotterdam. ZWAMMERDAM: Herv Gemeente: 1030 u ds Van den Broeck (HA). 6 30 u ds Postma van Zoeterwoude. Geref Kerk: 9 u ds Wagenaar, 2 u ds Tom van Oudshoorn. ZEVENHOVEN: Herv Gemeente; 9.30 u de heer Dekker. Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Nijenhuis van Den Haag. RADIO BLOEMENDAAL: 9 en 10-30 u ds Pleysant van Leeuwarden, 11.45 en 3 30 u dr Koole. 2.30 u kinderkerk. Wie raad het slot Moeilijkheden bij overwinnen van valse schaamte Meeste inzenders lieten misverstand voortduren - zo dicht mogelijk ln de buurt van de originele oplossing blijven. Mevrouw C. J. Visser—Lejour's ant woord komt overeen met de verbUste- ring over het phenomeen: vrouw, die ook uit Fica ten Houte de Lange's ant woord spreekt. „Vrouwen zijn toch on begrijpelijk. maar niettegenstaande dat erg beminnelijk en charmant" laat zU Karei zeggen. En omdat wij dat van harte be-amen én bovendien ongeveer hetzelfde gezegd zouden hebben, keu ren wy haar de eerste prijs waardig. De tweede prijswinner. Anne van der Dit zijn de twee antwoorden, die de schrijfster van het verhaal ..Valse schaamte", Fica ten Houte de Lange, inzond; Dwaas ben ik, die daarop bouw 2. Karei zegt tegen zyn vrouw: -Je bent ten halve gekeerd. En daardoor ten hele gedwaald." tt_, Werff laat Karei „goedmoedig lachen" heX héeï -WCh parapluie5 en 7<^en: krijgt ook nooit hoogte bracht Het was f®". «V",n die vrOL,wen Hy had Nelly's r n pn l ml T charmant Jaloezie op de charmante nicht doorzien fren^ens fn oplossingen gingen en daarom", aldus Anne, „heeft hij haar »io». ,1 m die richting. Zoals men toen een nieuwe parapluie gekocht" strïêfd oiJ°i erüfar le' _Nummer drie, de heer H. F. van geplaagde echt- Geest iaat Karei luidop „Ha, ha" lachen ffnT l ufl J**"6 Wü9hel? een en 2ich afvragen: „Waar haal je de di^vnnr k"n 600 slluatlp' moed vandaan om die parapluie te die voor het huwelijk hoogst ongewenst ruilen?" Hij gaat terug haait de andere dreigde te worden Wij drukken ons parapluie Si hoopt erf'voor^beider toe- kregen oplos- komst verder het beste van. het woord De eerste prijswlnnarcs, mevrouw natuurllHk «n was °PPplaar—Groene veld schrijft: „Karei h! Ji. „1 opwelling van die inzen- schaterde het uit. Lieve kind. twee z im HwhSik, i be,griJpc.n' dat door 'en. één gedachte. Beiden hebben singen, die alleen „scheiden" als oplossing gaven. Dat v echaterde het uit. Lieve kind, twee zie- --t -«or len, één gedachte. Beiden hebben we hevreffifS»^ tot een de Para'PluiP geruild en toch heb je bevredigend einde komt. Dat was de de gevlekte terug." Dat komt dus het dichtst bij het korte kreet ls echter, technisch bezien, wel een oplossing had» fout van velen, die de misverstanden voort lieten bestaan. tweede antwoord van' de auteur" Mevrouw J. M. de Leeuw van Zuylen originele oplossing, die in een naar ons art. Er zijn weer schrijvers heel andere richting ginc maar die wil geweest, die vele vellen vol schreven. „Is oplossing, zeer waardeeïïcm Karei meer van'ëlspMVHv 1be^b|J20nd*r en moet natuurlijk teruggaan naar Ta li la meer van dergelijke kwesties in het al- cn zeggen: .Er is meer aeliiw ai« „i socioh>gen^kernUller ZOrgen' -dat d.c daarom koni ik even terug om de regen-' sociologen kennis nemen van hun ont- schermen te verwisselen Vergeliik zelf "rrca.ru„,v.r;°vr" h°Huden h"ma"- ",ts j™ Iiswaar niet bekroonde, maar licht op je parapluie." Tenslotte de oplossing van Geida „Karei ver' -f- der maar in het »eva' dachte. op"®!"» 2"£"£". Dt Mare 100; i weergegeven legt kronen echter der ineendingen voldoet aan de sim- P*' - _Ui.tk?ma.t. d!e de «chrijfstor van het Rossumstraat 1, Rijnsburg; ~3~"Tf2.50)' Gerda Marseille, v. Bönninghausenlasn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 7