Het Duitse volk wil geen confessionele tweespalt VISSERIJ* EN MARKTNIEUWS Hoe komt het dat Nederl. Hervormde synode nu „rijp" was? Russische kerk blijft afzijdig nieuwe leidsche courant 4 VRIJDAG 16 JULI 19M KIRCHENTAG ALS SIGNAAL Gemeenschappelijke taak voor de vernieuwing der maatschappij (DOOR DR KONRAD ADENAUER) DE OUD-CHRISTELIJKE ervaring I litieke vanuit de Evangelische Kerk in van het gezegde „Het bloed der Du^iand tot uiting in de woor- martelaren is ha, zaad der kerk" t'.l'.ÏÏU heeft zich in onze dagen in Duitsland „Wij zouden onze afgevaardigden voor kociei wederom bevestigd. Uit de jaren der vervolging heeft niet alleen het godsdienstige en binnenkerkelijke leven sterke stimulansen tot bezin ning en verdieping geput. Ook het samenleven van de christenen dei beide grote confessies, protestants en rooms-katholiek, ontving daarvan een krachtige stimulans. Het besef van een gemeenschappelijke taak nam toe en droeg reeds rijke vruch ten. De belde confessies hebben haar bij drage geleverd ln het lijden onder de vervolging en ln het gemeenschappelijke gesprek en de Innerlijke vernieuwing in de jaren daarna. Het is het gemeenschap pelijke doel van deze ontmoeting en be nadering, de beginselen van het Chris tendom te verwerkelijken en tot bouw stenen te maken van de uiterlijke en In wendige herbouw. T"iE DUITSE evangelische kerkdagen de zesde Evangelische Klrchentag ln Leipzig is zojuist geëindigd waren te kenen en richtpunten voor het op de proef stellen van de geweten» der chris- tenen. De kerkdagen hebben aangetoond,!^ hoe de Evangelische Kerk de hand de pols van de tijd hield, hoe zij gelegen heden wist te scheppen voor een grote ontmoeting uit Oost en West, Noord Zuid en ln toenemende mate de verbon denheid en onverbrekelijke gemeenschap van alle Duitsers over de zonegrenzen het IJzeren Gordijn heen zichtbaar liet worden. Ik begrijp zeer wel, dat Juist deze zorg een levensbelang voor haar is. De werk groepen der kerkdagen pakten, naar de berichten aantonen, de problemen van kerk, gezin, politiek, arbeid, platteland, nieuwe wijken, grote steden, verdrevenen en vluchtelingen zaken die ook de po litici zeer ter harte gaan flink aan- De bezoekers ontvingen tegelijk nieuwe gods dienstige Impulsen, woorden van aan moediging, van troost, van bezinning en Inkeer. Door hun evangeliserend cachet drongen deze bijeenkomsten toen door tot de afzijdig staande kringen en schie pen zo een gemeente over alle grenzen heen. Juist de doelstellingen van zulk een apostolaat: het levendig aandeel aan het godsdienstig leven, het vormen van nieuwe rechtstreekse betrekkingen, de verandering van de bezoekers aan de Klrchentag „tot een gemeente van vra gende, aanbiddende, vóórbiddende en verantwoordelijke christenen", zoals pre sident Relnhold von Thadden-Trleglaff het uitdrukte, betekenden onschatbare bij dragen tot vernieuwing van het Duitse volk vanuit de christelijke geest. Dat zijn allemaal tekenen van Innerlijke verdie ping en versterking. Zij kunnen door al len wie het ernst ls met het christendom, zonder onderscheid van confessies alleen maar begroet worden. Hoe bewuster de binnenkerkelijke vragen aangepakt wor den, des te vruchtbaarder Is dat voor de geloofwaardigheid en de Invloed van de christelijke zaak. Hoe oprechter, hoe minder vaag, hoe verder verwijderd van het compromis elke aparte christen deze vragen als gewetenszaak beschouwt, des te dichter staat hij bij de gelijkgezinden van het andere kerkelijke kamp. alles willen verzekeren de Evangelische Kerk niet als een kolonne van eeuwige nurksen terzijde staat en hen, die zich hier in dagelijkse moeitevolle arbeid afsloven, altijd alleen maar voorrekent, wat zij allemaal niet bereikt en dat zij verkeerd gedaan heb ben; maar dat wij elkander de hand wil len reiken, om deze Bondsdag met een gebeden te omgeven, dat de zegen bekrone, wat levende God hier verricht wordt". Het gaat echter om nog meer: sedert 1945 staan de belde confessies tegenover die krachten, die vanuit hun materialis tisch denken de mens als een zuiver aards wezen zien en zijn waarde als persoon lijkheid fanatiek ontkennen. Wij kunnen de stormvloed van het materialisme slechts met resultaat tegemoet treden met een gemeenschap van mensen, welke eveneens op een gemeenschappelijke bo dem staat, n.l. die van het christendom. Het spreekt vanzelf, dat in deze situatie de christenen, die willen samenwerken, eerst moeten zien wat hen verenigt en niet wat hen scheidt. Ik ben er als Duit ser en als christen diep van overtuigd, dat de christenen van beide confessies heden ln een historisch ogenblik geroepen zijn, samen deze hun plicht te vervullen. DNS VOLK wil van een confessionele tweespalt niets weten en niets horen. Het gaat er dus om, met een zo groot mogelijke eenheid in de Duitse politiek ook een zo groot mogelijke eenheid in het gehele Duitse volk te bereiken. Daarbij hebben wij de mogelijkheid gekregen, weer goed te maken wat de Duitsers in het verleden hebben misdaan. Wij zou den voor onze kinderen en kindskinde ren met een grote schuld en een histo risch verzuim belast zijn, als wij uit het verleden niet eindelijk de stap waagden in een toekomst, waarin de christenen van alle confessies samen staan en hun grote Europese missie vervullen. LEIDEN. 16 Juli 65 melkkoeien. 320 i. koelen. 55 vette kal- 13 geiten. 300 591 t lelam lapen. 500 z 21 ;n, 693 biggen, 2 paarden. 548 /AOK VOOR de christelijke staatsman en politicus zijn deze godsdienstige, binnenkerkelijke vragen van belang. Van haar uit zal hij altijd weer voor zijn eigeD geweten zich afvragen wat hij ln elke aparte politieke altuatie te doen heeft. De grondige uitwisseling van gedachtep ln het evangelische kamp over dit com plex toonde aan, dat dergelijke overleg gingen een burgerlijke noodzakelijkheid van de eerste rang zijn. Voor het Duitse protestantisme ls het bijzonder kwam daar nog bij, dat de tra ditionele verhouding tot de staat de laat. ste decennia aan een belangrijke wijzi ging ls onderworpen. De autoritaire staat was in 1018 verdwenen; de staatsburger stond voor nieuwe taken van wetgeving In de Weimar-tijd werd deze reorgani satie beproefd. Echter onderbraken de ja ren 1933 tot 1945 het proces van herbe zinning van de Evangelische Kerk op de staat en op de fundamenten van een zelf gekozen christelijke houding ln de staat. Na 1945 kwam deze bezlnningsarbeld weer op, in toenemende mate samen met de r.-katholieke christenen. De diaconie ln de gestalte van de oecumenische hulp verlening bevorderde door haar werk het binnenstromen van bovennationale, voor al Europese gedaohtengangen. Men begon zich opnieuw te bezinnen op het christe lijke begrip van de staat en van daaruit de plichten te vervullen, de politieke on verschilligheid te overwinnen en een •tandpunt in te nemen voor medewerking aan de democratische staat overwegin gen die niets met „clerlcaltserlng" en „confesslonallserlng" te maken hebben. Daarnaast ontstonden als speciale har- tewensen van het christendom de veel voudige cultuurpolitieke taken, bescher ming en verzorging van de Jeugd, zorg voor school en opvoeding, overwinning van oorlogs- en na-oorlogse nood bij oor logsslachtoffers, weduwen, wezen, rente trekkers. evacué's, vervolgden, verdreve nen, vluchtelingen, nog afgezien van de verantwoordelijkheid voor de Duitsers aan de andere kant van het IJzeren Gor dijn, voorts het vraagstuk van de juiste waardebepaling en verlichting van het gezin, de grote achterstand In de woning bouw en de bouw van de huizen naar de behoeften van het gezin. rT,ER OPLOSSING van deze vragen be- -*■ horen staat en kerk ook verder nauw samen te werken- Zij dragen werkelijk een politieke verantwoordelijkheid. Daar bij zijn zl) zich bewust, dat zij alles wat ln de Bondsrepubliek voor de herbouw van onze staat en ons maatschappelijk le. ven geschiedt, doen ln het voortdurende besef van de grote verplichting voo Duitsers In de Sowjetzone. Want streven met alles wat In on» ls, nas hereniging van alls Duitsers en naa overwinning van de verscheurdheid dl» wij als een altijd dreigend gevaar voor de wereldvrede beschouwen. Dit streven naar vorming van het po- schrai Totaal 3412*dli Noteringen: stieren, slacht 750—950; idem schoon 230—275; melkkoeien 725—990: vette schoon 235—310. vare koeten 560— 580—825; pinken 360—530- vette trer.. levend 180—230; den. slacht 40—58. Idem le\ te schapen 80—115. ld 110—130; vet- mmeren 70—90; 50-65; drachtige zeugen 340 :n 75—125; biggen 4065: gel. Overzicht; voor stieren, melk- en i koeien, pinken, zeugen, schi en kalm; voor schapen, larr ag. Tbc-xrije afdeling ge\ -0 kre LEIDEN. 16 Juli Kaasmarkt Heden aangevoerd: 68 partUen Goudse en 5 partijen Leidse kaas. Noteringen: Goudse extra tot 238. Idem le soort 211—218. Idem 2e soort 205 -210. Leidse tot 218. Handel beide soorten matig. ALKMAAR, totale aanvoer 14 atapels fabriekskaas a f 1,85 boerenkaas a i 1.80 per kg. De WIJK AA GróenlHHHi^H^HBHH 15—28 aardappelen: bonken 10—19 Idem gro- irlclingen 10—14 Idem kriel 27 uien 16—17 krulpeterselie 3—o.io Diauwscnokkers 76—78 tuinbonen 22— 27 doperwten 27—28 sjalotten 17—18 alles per 100 kg; aardbeien 1.001,42 per kg: sla 3.40 —8.60 per 100 stuks; boskroten 10—11.20 bos- peen 17—33 selderij 3,10—3,30 peterselie 3.50 —3.80 alles per 100 bos. KATWIJK AAN ZEE. 18 Juli Vangstbe- rlchten uit volle zee Groep Rijnstroom- Ouwehand: KW 15—85 kantjes KW 43—3 k KW 110—20 k KW 50—5 k; groep Sltoh: KW 18 geen vangst KW 19—6 k KW 70—45 k KW 120—3 k KW 161-65 k KW 170—2 5k; groep Adeco I: KW 2 geen vangst KW 3—35 k KW 14—60 k KW 25—9 k KW 73—4 k KW 47— 12 k KW 22—12 k KW 127—17 k YM 75—105 k YM 283—17 k: groep Adeco II: KW 9 geen .gst KW 23—9 k KW 138—8 k KW 147— t YM 74—20 k; j Kennemerland; KW 40 k uit 20—5 k KW 29—5 k KW 39—8 k KW 41—10 k KW 78—14 k; groep M. Parlevllet; KW 151— 4 k KW 167—4 k; trawler KW 123—35 k Ge- middelde vangsten: Vlaardingen, Katwijk en Schevcnlngen 17 kantjes. KATWIJK AAN ZEE, 18 Juli Aan de afslag waren de KW 183. groep Sitoh. met 327 kantjes van 7 schepen; de KW 45. groep Adeco II. met 352 kantjes van 7 schepen; en de KW 5, groep Adeco I. met 328 kantjes van 9 schepen. Prijzen; maatjesharing groen 3148. Idem klein 38,60—14.90; Idem groot 47,70—52,50; •teurharlng 37.30—43,20. SCHEVENINGEN. 16 Juli Vangstberlch- ten uit zee Sch 78 nog 180 mijl Sch 20O— 17 kantjes Sch 195—3 k Sch 2*5—12 k Sch 248 -30 k Sch 254—11 k Sch 342—3 k Sch 412— 2 k Sch 56—2 k Sch 229—0 k Sch 263—14 k Sch 108—11 k Sch 339—1 k Sch 204—12 k Sch 201—25 k Sch 264—9 k Sch 4—12 k Sch 75— 0 k Sch 57—1 k Sch 181—7 k Sch 199—8 k Sch 32—12 k Sch 40—10 k Sch 48—15 k Sch 49—11 k Sch 51 nog 70 mijl Sch 9915 k Sch 180—30 k Sch 233—10 k Sch 5—15 k Sch 8— 6 k Sch 19—10 k Sch 25—17 k Sch 30—40 k Sch 35—2 k Sch 37—20 k Sch 48 nog 95 mijl Chr. en neutrale vereniging smelten samen De Alg. Ver. voor Landbouw en de Ver. voor Landbouwonderwijs op Chr Grond slag in de Noord-Oost-Polder hebben ln beginsel overeenstemming bereikt over een fusie en vorming van de Ver. tot Be vordering van Land- en Tuinbouwonder- wijs in de N O P. De scholen van deze nieuwe vereniging lullen staan op de grondslag van de Bij bel als Woord van God. Het onderwij zend personeel is gehouden deze grond slag te aanvaarden overeenkomstig de belijdenis der kerken. Pan ome es schip strandde te Terneuzen En d« „Etrema" drijft rond met machineschade Het 3330 brt metende Panamese stoom schip Arcti. komende van Huelva en be stemd voor Gent, is gisteravond om streeks 18.30 op de Oosthavendam te Ter- neuzen aan de grond gelopen. De eerste pogingen van de sleepboten President John P. Best. Alcx. Walvis en Pierre om het schip vlot te trekken, hadden geen succes. Enige uren later bü opkomend water slaagden zij wel, waarna de Areti haar reis naar Gent kon vervolgen. De Etrema. een 6162 brt metend schip van de Anglo Saxon Petroleum Company te Londen, drijft met machineschade op ongeveer 50 mijl Oost ten Noorden van Catania. Het schip ls met een lading olie onderweg van Fanara naar Bere bij Mar seille. De rederij berichtte later, dat de schade op zee zou worden gerepareerd en de kapitein slechts enkele uren vertra ging verwachtte Egypte weer onrustig In Amerik. bibliotheken brandbommen gegooid Sch 69—34 k Sch 84—4 k Sch 130—5 k Sch 210—12 k Sch 236—70 k halve vleet Sch 297— 20 mijl afgelegd Sch 312—12 k Sch 399—12 k - Sch 353—10 k Sch k Sch 79— Sch 36—10 k Sch 107 201 k Sch 223—7 k Sch 314-L 7 k Sch 141—6 k Sch 186—25 k Sch 361—50 Sch 95—0 k Sch 135 gister 40 k Sch 140—10 k Sch 46—14 k Sch 63—17 k Sch 64—17 k Sch 66 ig 20 netten Sch 73— mijl Sch 275—2 k Sch 14—6 k Sch 110—0 Sch 121—5 k Sch 325—0 kantjes Binnen te Scheveningen; Sch 87 met 600 :hepen; Sch 53—640 kantjes •an 5 schepen; Sch 39—540 kantjes chepen. Prijze Vangstber!' (dicht) 16.70—18,90, idem VLAARDI'NGEN. 16 Juli ten uit zee VI 70—70 kantj< VI 203—50 k nog 20 netten VI 205—15 k VI 206 mm nog 25 netten VI 207—7 k VI 208—25 k VI 216—1 k VI 29—4 k VI 86 114—25 k VI 115 geen vang: VI 196 geen vangst VI 197—2 k VI VI 142—42 maatjesharing gro srlj op haring is toegestaan zal ook een antal van de Vlaardingse loggers deze vis- 'rij gaan beoefenen. De VI 76 en VI 97 heb- en reeds behalve de vleet het trawlvistuig an boord, terwijl de VI 166 a.s. Maandag Heilbot 280—260 gi 242—230 kim tong 202—184 kl tong 200—184 kl tong II 170—144 tarbot I 210—172 alles per •tong 32—24 grm schol 4846 kl mschol 52—45 kl s ting 25—10 gr gul 36—31 i gul 21—18 kl leng 36 harr zw 28 alles per 50 kg; gr gr koolvis zw 67—61 gr leng 92 'alles per 125 'vis n 35—27 wij. idd gul 28—26 kl 6656 kl koolvis Wil België staand leger verminderen? Volgens het Laatste Nieuws ei Peuple, verwacht men in bevoegde krin gen in Brussel, dat België in October aan de Atlantische Ministeraad zal voorstel len. zijn aantal divisies ln actieve dienst te verminderen van drie tot twee. Het ministerie van Landsverdediging wilde dit bericht bevestigen noch tegen spreken De Belgische regering zou het voorstel tot vermindering willen doen. omdat zij van mening is, dat België te lang zwart militaire verplichtingen op zich heeft ge nomen, in de hoop. dat tegen 1955 het Europese Leger werkelijkheid zou geworden. Beide bladen herinneren er aan. dat de regering aanzienlijke bezuinigingen op de militaire uitgaven zeer gewenst heeft ge noemd. De verkorting van de diensttijd van 21 tot 18 maanden betekent een be zuiniging van slechts 200 millioen frank, hetgeen van weinig betekenis is op het bedrag van 18 milliard, dat België dit jaar voor de verdediging zal uitgaven. De vermindering van het aantal actieve divi sies, zal alleen al voor de landmacht besparing van bijna een milliard beteke nen, waarbij een evenredige bezuiniging voor de luchtmachtroepen zou komen. Kabinet voor Noordrijn-Westialen Premier Arnold met coalitie accoord Karei Arnold, de Christen-democra tische premier van de grootste West- duitse staat. Noordrijn-Westfalen, heeft er mee Ingestemd, een coalitie-regering te vormen, met de kleine Centrumpartij en de Vrije Democraten (F.DP), Aldus is in kringen van de Christen-democra tische Unie (C.D.U.) vernomen. Bij de drie weken geleden gehouden verkiezingen verloor de coalitie van Christen-democraten en Centrumpartij haar meerderheid. De C DU. kreeg melijk 90 en de Centrumpartij negen de 200 zetels in het parlement var Het was bekend, dat Arnold zelf de voorkeur gaf aan een samengaan met de sociaal-democraten, doch bondskanselier Adenauer had hier grote bezwaren tegen, omdat de partij veel critiek heeft op zijn buitenlandse politiek. Adenauer daarom voorstander van een coalitie tus sen Christen-democraten en Vrije demo craten, zoals dit ook in de bondsrege' ring het geval is. Nieuw Lloydschip maakt morgen eerste reis Met een deklast van o.a- vijf spoorweg- rijtuigen voor de Indonesische Spoorwe gen zal morgen het nieuwe m.s. Wonorato van de Rotterdsmse Lloyd naar Indonesië vertrekken o.l.v. kapitein P. Olivier uit Den Haag. De boot is gebouwd door de Howaldtswerke A G- te Hamburg. De Wonorato is een zusterschip van d< Wonosari en Wonogiri, die reeds enigi tijd in de vaart zijn- Een vierde schip van deze serie, de Wonosobo, zal in Sep tember te water worden gelaten. Bij de bouw van deze Woonschepen is e; naar gestreefd, dat zy voor alle lijner geschikt zijn. Er is 'n passagiersaccommo datie voor twaalf personen, het schip i! geheel air-conditioned cn uitgerust met de modernste navigatiemiddelen. De. Wonorato is het 24ste schip, dat de oorlog aan de vloot van de Kon-Rotter- damse Lloyd werd toegevoegd. Er zijn nu nog drie schepen in bestelling, twee bij een werf te Krimpen a/d IJssel en bij een werf te Schiedam. Wanneer deze zijn afgeleverd, zal de Lloydvloot met 38 schepen (zonder het van de regering in beheer ontvangen emigratieschip Wa terman) een draagvermogen van meer dar 405.000 ton hebben bereikt- A. de Jong Ezn 50 jaar getrouwd Onderwijsveteraan met zijn vrouw in het goud Gijternacht zijn door brandbommen te gelijkertijd. branden uitgebroken in de bibliotheken van de Amerikaanse inlich tingendienst ln Cairo en Alexandrië. Verscheidene honderden boeken, ter ophaalt. Daar zijn (Van een onzer onderwijzer was. studeerde „„.J De laïtït?°dZneï,n}n A„n hii Veel iB Vrije tijd bciden n°0 te actief ion» Iaaf5£e da? van Au0- "oor acte's en diploma's 1898 was een grote dag: met het gevolg, dat hij in Prinses Wilhelmma werd 1900 onderwijzer aan de Koningin en overal in den Mulo en aan de Christelijke lande uerd gefeest. Op Kweekschool te Leiden een uan die feesten in wei Enkhuizen leerde Albert zééi Want toen de bruidegom 1940 gepensionneerd erd, wierp hij zich vol ^clue„ iUr PP tiet werk van de ■d. Intussen was hij ook yereni0in0 tot Steunver- actief in het kerke- aa" h,et YjVe Chris- ■de hij telÜke Onderwijs buiten hij nog de Jong Ezn. piepjong on- Hjke leven ,„crue derwijzertje uit IJlst, Jean- zich in de Vereniging vu» ne Antoinette de Jag her Christelijke Onderwijzers. fleeds :ermen- In 1911 werd hij reeds in b"orgt de Die kennismaking was het hoofdbestuur der ver- onderwijzerskringen dage- zéér blijvende aard, eniging opgenomen, i lijks handen vol werk, doch want op 20 Juïi 1904 stapte na 'in 1919 zyn benoeming ',y denkt mej. De Jagher met de tot directeur volgde. mee °P te houden, onderwijsman in het hu- Dit betekende een hele welijksbootje en Dinsdag verandering in het gezin is het een halve eeuw ge- De Jong Ezn. Het was een leden, dat ze mevrouw De full-time functie Jong werd. Waarom haar verhuisde naar Den Haag. de wereld echtgenoot eigenlijk Ezn Het gezinnetje van 2 was vele jare.. n.u»ne» achter zyn naam zette, intussen uitgebreid met 9 doorgaan. 'iedere^daThèeft heeft de thans 75-jarige kinderen, die nu al lang :e heel wat afleiding Ook mevrouw De Jong is gezond en levenslustig en doet alles zelf. Ze vindt dat de gewoonste zaak hoopt nog te kunnen bruid nooit begrepen. „Er hun eigen weg in de zyn zovéél A. de Jong's", schappij zegt hij, doch zij en wij Vooral menen, dat als men déze is hier A. de Jong eenmaal kent, op. Want zij is het, die al men hem niet licht ver- die t\jd de teugels van het geet. huishouden (met strakke haar kleinkindert die De 20e Juli wordt i Als jongste zoon in een hand) in handen hield. Vol drukke dag voor beiden. gezin met veel kinderen trots Iaat zij de familie- Want dan komen vele werd hij in 1875 te IJlst foto zien: 9 kinderen en 36 vrienden en kennissen de geboren. Iedere cent moest kleinkinderen.' hand drukken van het ui thuis omgedraaid worden Denkt u nu niet. dat het tale echtpaar, dat van 4— de jonge Albert moest uouden paar rustig thuis 5.30 in het Haagse Park- waarde van. naar schatting, 3500 dollar j ai vroeg aan hard werken zit en herinneringen uit hotel (Molenstrnn') recl- gingen verloren, of werden beschadigd, (wennen. Toen hy eenmaal hun zcér gelukkige tijd sa- pieert. DE VROUW IN DE AMBTEN Gehoorzaam aan opnieuw verstaan van 't Evangelie Men schrijft ons van Hervormde zijde: WIE de zittingen van de generale synode der Ned. Hervormde Kerk van vier jaar geleden heeft bijgewoond en toen ook de •discussies volgde over „de vrouw in het ambt", zal zich de vorige week niet alleen verblijd, doch ook verwonderd hebben, dat bijna twee derde van de aanwezige leden zich principieel heeft uitgesproken voor de toelating van de vrouw tot alle ambten, terwijl enkele leden óf alleen het diakenambt voor de vrouw toe gankelijk wilden zien óf dat van ouderling èn diaken. Immers, vier jaar geleden was een stemming als nu gehouden is, over dit onder werp niet mogelijk. Toen heeft de praeses de stemming niet doen houden: indien (zoals waarschijnlijk te voorzien ware) geen meer derheid zou zijn verkregen als thans gevonden is, zou de zaak zelf wellicht voor lange tijd van de baan zijn geweest. De vraag kan daarom doende argumenten, nog gesteld worden, hoe het dan verstevigd door hetgeen in komt dat een groot deel der de synode tijdens de discus- opvattingei gelie niet aldus hanteert en interpreteert, blijft in een veranderende wereld spre- it meningen en n, die op zichzelf st behoeven te zijn, doch die de aanslui ting missen bij het huidig maatschappelijk en geeste lijk. ook kerkelijk, leven. Wanneer tz.t. de vrouw dus toelating verkrijgt tot de ambten, zullen er ge meenten zijn. die haar op de kansel en achter de avondmaalstafel vooralsnog ge«n vaste plaats zullen in ruimen. Andere zullen haar toelaten tot de banken der diakenen en verheugd zijn om in de diaconale over wegingen en besluiten de stem der vrouw te mogen doen meeklinken. Weer an dere zullen ook in de ou derlingenbank de vrouw gaarne ontvangen, of hou den het voorlopig bij het oude en laten bestuur en beheer van de gemeente voorlopig nog maar in han den van de mannelijke lid maten. Tegen deze differentie, die voor een aantal gemeenten niet anders zal zijn dan een voorzichtige overgang naar wat kerkordelij k zal wor den toegestaan, kan weinig bezwaar bestaan. Het zou dwaas en onvoorzichtig zijn om in gemeenten, die gees telijk voor dit alles nog niet rijp zijn, de traditie en de oude overwegingen met straffe hand te doorbreken. D« Hervormde Kerk ech ter als zodanig heeft, ook al kan men daar persoon lijk anders over denken, een weg gevolgd, die haar zo als zü uitdrukkelijk heeft verklaard zoal niet evan gelisch geboden is te gaan, dan toch ook ais een weg wordt gewezen, die begaan kan en mag worden. Zij heeft dat niet gedaan uit opportunistische overwegin gen: predikantennood is er niet in de Hervormde Kerk. Ook is zü niet ondoordacht de ontwikkeling up het ge hele levensterrein in deze gevolgd. Zij heeft zich al leen nader georiënteerd op de H. Schrift en zü heeft toen besloten. In dat besluit ligt een getuigenis. synodale geesten blijkbaar sies n; iTn i ander zullen ondersteu- gende vergadering de in het ambt" UP was een toelating der vrouw tot alle ambten, ook delijke kans, dat dus tot het predikambt de sacramentsbediening? Blijkbaar kan het dus zelfs kerkordelij k feit zal in de kerk vlugger gaan den. dan men gewoonlijk denkt en zegt. Aan de classicale ver gaderingen was rapport ge vraagd over deze kwestie. Radicaal geluid „Ongeestelijk omspringen met werkers van de Kerk" Nieuw verstaan,J Predikanten af en toe verplaatsen? Tot deze gang Van de 54 classes hadden heeft ongetwijfeld' meege- n snelle ontwikke- het gehele maat- :happelijke en ook geeste- 44 geantwoord en verre- werkt weg de meeste in gunstige hng zin. De classes die niet ant- scha(.,B woordden kunnen tegen de lijke leven, die de positie in prediking, liturgie en zielszorg. Zij staan echter ter beschikking van de kerk in haar geheel, door aller lei arbeid pleegt hun werk kring Zich buiten de gren zen van de eigen gemeente uit te breiden. Daarom is het ook juist dat de predi- plannen zijn geweest, wyl het ook mogelijk dat zij de niet gezegd dat, als der vrouw in tal dere ambten en beroepen niet minder schuil doet gaan als gevolg worden door de plaatselijke predikant niet van boven af aan een gemeente toe gevoegd, door de woruen u pen. Krijgt hij geen be- gemeente. roep, dan blijft hij waar j)r Elderenbosch geeft gg de volgende suggestie: •ordt een raad samenge- ;ensteld van ervaren theo- logèn en niet-theologen, die stonds de overwegingen der hoorzaamheid a classicale vergaderingen bin- 1 J nenkomen, in dezelfde ver houding deze nu ook de wijziging en aanvulling van de kerkorde ten aanzien van het beslotene zullen goed- ge- n nieuw op dit punt van het Evangelie". Hieruit blijkt dat het Evangelie, in elke tijd waar in het gesproken wordt en de omstandigheden, bosch uit Voorburg zich af in „Woord en Dienst" en hij plaatst dan enige ten opmerkingen, waarvan hij nen zelf zegt, dat het „wel- leg met de plaatselijke ker- licht allemaal vrij rail- J"™*;" rt„, de juiste plaats caal klinkt 1 nen brengen. Inmiddels gaat hij van de De leden van presbyteriale kerkorde uit zouden volkomen vry.i op kun- keuren. Er kunnen afge- waartoe het moet dienen, vaardigden thans hebben in de verhoudingen, die zijn vóórgestemd, wier classis als ontstaan en ten opzichte van geheel tégen deze „door- ontwikkelingen ,die voort- 'euw op zijn be- gerichtheid moet iderzocht en ge- vol- leerd. Wie ook het Evan- braak" is, en ook andersom, gaan, opnieuw op zijn be- Verwacht mag echter den, dat de voi in eigen classis Weer opgewekt kerkelijk leven in Korea Van de 3300 kerken 1000 verwoest J£IJNA een derde van de Zuidkoreaanse ker ken werd gedurende de jongste strijd ern stig beschadigd, schrijft James Atkinson, die namens de Wereldraad van Kerken in Korea verblijft. Hij tekent de jonge Koreaanse kerk als een zeer levende kerk, die zichzelf onder houdt en wier predikanten de zorg hebben over een bevolking in onbeschrijflijke armoede en onpeilbare nood. „Deze dominees zijn werkelijk dienaren Gods, die zich opofferen." De protestantse ker ken in Korea zijn ge heel zelfstandig en onaf hankelijk. Hoewel vele der zendingscorporaties uit wier pionierswerk zü zijn voortgekomen, nog in Korea zijn ge vestigd, bemoeit de zending zich steeds meer met de opleiding, stimu leert zy allerlei arbeid en geeft zij adviezen. Van de 3280 kerken ln Zuid-Korea zijn er 973 (bijna een derde) zwaar beschadigd en 267 ker ken geheel verwoest. Ve le bedehuizen werden sinds de wapenstilstand dige grote nood moede niet de gróót ste aandacht worden be steed. „Het behoort tot de alledaagse indruk ken", schrijft Atkinson, „dat men midden in een ruïne van een oude kerk een nieuwe kleine hou ten kerk ontwaart." Het gebrek aan pre dikanten is een veel ern stiger vraagstuk dan de te weinige kerken. En dat verlies kan niet zo spoedig^ worden inge- PEELD uit de tijd de Koreaanse log. Talrijke kerken zijn verwoest, protestantse gemeente komt bijeen in de open lucht om te bidden. De achtergrond wordt gevormd door een boeddhistische tempel predikanten en talrijke lekepredikers. Er v, den 363 predikanten evangelisten vermist. Een ander probleem is de geestelyke verzor ging van het verhou dingsgewijs nogal gr< Koreaanse leger, vc deze taak is een staf v„. 340 veldpredikers nodig vooral jonge mannen, die echter eigenlük ook in de pastorie dringend nodig zijn. Nóg een pro bleem dat ook in an dere landen bestaat de toeneming van de „cultuur", de snelle groei van de grote stad ten koste van het platteland. Studenten die van het platteland naar de stad gaan. hebben blykbaar, als ze klaar zijn, maar een plattelandsgemeente te vertrekken, waar zy toch zo goed gebruikt kunnen worden. f)E (Russische) Orthodoxe Kerk houdt zich afzijdig van de Wereldraad Kerken en van alle andere oecun- sche contacten. (Tenzij men het uitno digen van enige Nederlandse predikan ten om Rusland te bezoeken, een teken zou mogen noemen van oecumenisch ontwaken...) Maar hoe komt dat? Is dat ïllécn Dolitiek? Harald von Rautenfeld uit Essen. lei- Ier van een commissie voor .Ostkir- :henfragen" in Duitsland, zei onlangs in een voordracht: wij moeten wel in het oog houden, dat de Orthodoxe Kerk zich nog heden als de éne christelijke oude Kerk beschouwt, waarvan zich in 1054 s-katholieke en van deze mogelijk. Dat ondanks deze opvatting vele orthodoxe kerken in andere landen wel bij de Wereldraad zijn aangesloten wordt door de Russische kerk officieel afgekeurd. En de verhouding i kerk tot de staat? Wij kerken volgens de Russische „Van de ouderlingen mün zou het voor de meeste predikanten ook wel goed zijn eens opnieuw ergens anders te beginnen en voor de ge meenten om weer eens door een ander te worden voorgegaan." Want: „Wij kunnen het ons in een tijd als deze minder dan ooit veroorloven dat er zo ongeeste lijk en onzakelijk omgesprongen wordt met de werkers die de kerk ten dienste staan." Voorganger knielen? IEDER weet, dat voor ons de knielende houding de symbo- lieche is van het gebed, en dan met name van de algehele over gave in het gebed, die dan wel het meest uitkomt in de aan bidding, in het prijzen van God, alleen en uitsluitend omdat Hij God is en met ons van doen wil hebben. Op een enkele uitzonde ring na, is het knielen ln onze kerken echter uitgesloten, zo schrijft (de Geref.) ds. B. Boelens aan zyn gemeente in Delden. „Niet dat we tegen knielen zü'n, ook niet ln de kerk. Want bü bepaalde gelegenheden wordt in onze diensten deze houding ook aangenomen, by huwelüks- sluiting. by volwassendooo. en by de eerste bevestiging van een Dredikant. Nu weet ik wel. dat het in voeren van knielbanken in onze kerken op grote moeilykheden stuit Daarom zou ik een ander „voorstel" willen doen. De kniel- stoel. die vrywel elke kerk bezit voor bovengenoemde plechtigheden gaan we elke Zondag gebruiken. Tijdens het gebed make de pre dikant er gebruik van. Als de predikant van de kansel afdaalt, om zich naar.de bidplaats te bege ven, kan de gemeente reeds zien, in die afdaling, hoe wy ons geheel en al voor God in ootmoed te bui gen hebben, hoe wij allen moeten afdalen, om tot Hem te mogen op klimmen. Door de knielende houding van de predikant wordt de behoefte tot aanbidding als onderdeel van de gebedsdienst ..gemakkelüker" gewekt, losgemaakt. Maar ook de smeking en de voorbede krygen in zekere zin, een zichtbare In grotere kerken zullen mis schien bezwaren opduiken ontleend de acoustiek. Maar groot kun- die geten, dat thodox begrip zich verhouden als lichaam en ziel. Omdat de Orthodoxe Kerk een volstrekt liturgische kerk is. kan er bovendien geen geestelijk verzet zijn zoals er in een protestantse kenk als préékkerk zou bestaan. In alle beoordelingen moet men daar- el rekenen, meent Von Rautenfeld. de kerken der reformatie hebben afge- De christenen van het Westen mogen ook scheiden. De oecumene zelf is naar ortho- nooit vergeten dat de Russische kerk na doxe opvatting een op gang zijnd inte-|l918 door een martelaarschap is gegaan, gratie-proces van hei protestantisme, waarin 100.000 leden om Christi wil In de tijd van de voorlezers ston den deze ook min of meer gelijk vloers met de gemeente en niet om redenen, ontleend aan de acoustiek, is het instituut van voorlezer verdwenen. Bü mij komt wel eens de vraag, op: heeft de beeldenstorm ons niet te veel afgenomen? Hebben we met het beeld ook niet de mo gelijkheid van symboliek ln onze eredienst geheel weggegooid? Gelukkig keert die symboliek ln allerlei gedaan'e in onze kerk bouw terug. Maar nu verder. Ook de eredienst heeft ze nodig, ter ondersteuning en omlijsting vgp J enst des Woords en der ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 4