Dinsdag begint het
nieuwe hengelseizoen
Allemaal dezelfde passie
Invloed buitenlandse beurzen
deed koersen dalen
Op welke partij moet de Belgische
protestant gaan stemmen?
Vroeger was het ook niet alles
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
ZATERDAG 29 MEI 1954
Feest van de rustige hartstocht
wordt ingezet
'HX-si
Zou nu werkelijk bij die dui
zenden hengelaars, die hun rustige
hartstocht bijna niet meer kunnen
tegenhouden, nu het zo tegen 1
Juni loopt, dat oer-instinct van
onze voorouders, de Batavieren,
naar boven komen? Die leefden
van de jacht en van de visvangst.
Het was voor hen bittere nood
zaak. Ze moesten vangen om in
het leven te blijven.
En vele nazaten van deze Bata
vieren zullen in de nacht van 31 Mei
op 1 Juni de lokroep van de wil
dernis horen en verstaan. Nou
wildernis Reeds dagen tevoren is
alles m gereedheid gebracht. Al het
vaak kostbare
DE maand Mei is bijna voorbij. Er is een grote groep
Nederlanders, die hunkert naar het einde van die mooie
bloeimaand. Omdat de salarissen dan weer uitbetaald wor
den? Wel nee.' Inderdaad u hebt het al aan deze pagina
gezien: op de eerste Juni zal het hengelseizoen weer worden
geopend. Dan zal het weer feest zijn voor de vele liefhebbers-
De foto's zeggen meer dan duizend woordenDie twee
jongens, die verbeten, door niets meer af te leiden, naar hun
nog niet bewegende dobber turen. De bootjes in het water,
gereed om de visser naar ('t is een groot woord) zijn vis
gronden te voeren. De trots lachende hengelaar, die beet
gehad heeft en dat kleine jochie, die het nog niet met een
prachtige bamboelat kan doen, maar toch al ernstige pogin
gen-van-de-beginneling doet met een lang stuk hout
Allemaal hebben ze dezelfde passie.... Hengelen.... vissen.-..
Goede vangst!
Voor de vangst.
materiaal. Er zijn
theorieën opgezet
over de beste
„stekjes" in dat
en dat water.
Over het beste
aas. Elk jaar
weer wordt dat
gedaan. Zo is dat
ook nu gegaan.
Bij nacht en
ontij zullen ze er
op uit trekken.
En in alle vroegte
hopen) prachtige
ze ingooien. Uren
naar hun dobber
ogenblik op of om
van de (laten we
Junimorgen zullen
achtereen zullen z
staren. Zonder een
te zien. Ze zijn ten prooi
hartstocht van het jagen.
Overdrijven?
weten nooit het juiste moment, als er
„beet" is. Ze halen te vroeg of te
laat op. Ij}n hun vangst blijft klein,
maar de sport is er niet minder om.
„Het"
Soms zien we kleine jongens met
zo'n ruwe lat, die er meer vis uit-
slingeren, dan die ervaren mannen,
die het al jaren doen. Zij heb
ben „het"Zij weten hoe de
vis aan de oppervlakte wordt ge
bracht. Weten is eigenlijk niet
het juiste woord: ze
voelen het.
Wanneer je nog
nooit de roep van
het water hebt ge
hoord, begrijp je
niet wat je mist.
Je haalt slechts je
schouders op. Wat
is er „aan dat
wachten op iemand,
die je nog nooit ge
zien hebt?" Ja, wat
is daar nu eigenlijk
aan? Dat weet al
leen iemand. die
(als zijn tijd het
maar even toelaat)
in de nacht van
31 Mei op 1 Juni
's morgens, voordat
de zon opgaat, al
gereed staat om
naar dat speciale
plekje te vertrek
ken En als hij
geen tijd heeft, zal
hij in de eerste
week van Juni toch
minstens één snip
perdag nemen
FINANCIEEL WEEKOVERZICHT
DE internationale politieke ontwikkeling leek deze week haar schaduw te
werpen over de gang van zaken op de effectenbeurs. Met name de inter
nationale fondsen waren onder invloed van lagere buitenlandse beurzen
hier tijdelijk gevoelig lager. Van cultuurwaarden werden Oude Deli's in
een open hoek verhandeld tengevolge van sterk toegenomen belangstelling
op aanhoudende geruchten inzake een mooi verslag en een goed dividend.
Het jaarverslag van de Neder-
larfdsche Handel Mij. merkte op, dat
het enige verbazing mag wekken,
dat ondanks de voortdurende contro
versen op internationaal politiek
terrein de economische conjunctuur
zulk een rustig verloop heeft gehad.
Het bestuur hoopte hierin ook te zien
gereflecteerd het, ondanks alle aan
de dag tredende tegenstellingen,
fundamentele vertrouwen, dat - de
spannirfgen in de wereld niet tot
catastrofale conflicten zullen leiden.
Het is inderdaad opvallend, dat de
invloed van de scherpe tegenstellingen
tussen Oost en West, nu weer zich toe
spitsend op het probleem Indo-China,
ook op de financiële centra niet gro
ter is geweest. Deze week. toen het
Britse kabinet in spoedzitting bijeen
kwam, toonde de beurs zich niet onge
voelig en Wallstreet, zowel als Londen
waren enigszins verontrust. Kon. Olie
daalde tol 492 pet., Unilever tot 329,
Philips tot 317 en A.K.U. tot 208 pet.
Er trad echter weer een herstel in.
Uit de gang van zaken ter beurze is
echter nog eens gebreken, dat men er
goed aandoet om de politieke ontwik
keling in het oog te houden, daar deze.
tekend en geschreven in alle bladen.
Over „Visserslatijn" van de henge
laar, die altijd te grote maten aan
wijst, als het gaat om de grootte van
zijn vangst. Misschien overdrijven ze
ook wel eens. Maar tochde
hèngelsport is voor ons één van de
mooiste sporten.
Wat is er heerlijker om in de
prachtige natuur van ons waterland
te zijn met niets en niemand anders
vóór je dan het water, dat genoeg
buit moet herbergen om een heel vis-
fceizoen plezier te hebben.
In vingertoppen
Het blijft een grote kunst, een
kwestie van aanvoelen om een deel
van die waterbewoners ook werkelijk
buit te maken. Er zijn tot in de
puntjes toegeruste vissers, die het
nooit zullen leren. Ze hebben hetzelf
de gevoel, dat de wichelroedeloper
water doet vinden, niet in hun vin
gertoppen. Ze turen wel, maar ze
vooral in verband met onze intern
nale fondsen, „roef in het eten
werpen".
Het jaarverslag van de Koninklijke
Olie had deze week de volle belang
stelling van de beurs. Hier en daar was
men geneigd 'de koersdaling van het
hoofdfonds ook toe te schrijven aan
enige teleurstelling over het verslag,
dat men nog beter had verwacht.
Het aandeel der Kon. Shellgroep in
de wereldproductie is iets gedaald door
lagere productie In Venezuela. Maar
de groei van het concern komt duide
lijk tot uitdrukking in de stijging var
de bruto-inkomsten van 1616 millioen
tot 1700 millioen. Het netto resultaat
is ook indrukwekkend nJ. 130.4 mil
lioen 'vj. 125.6 mill.). De vraag, of
over het verhoogde kapitaal, na
kering van de bonus, hetzelfde of
hoger dividend kan worden uitgekeerd,
vindt haar antwoord in de opmerking,
dat de uitkering van 16 pet. vijfmaal
door de netto-winst wordt gedekt,
dat er derhalve een zeer ruime marge
is.
Van belang Is ook de kwestie, of de
Koninklijke spoedig na de introd
te New York met een nieuwe en
zal komen. Met zekerheid is hierover
niets te zeggen, omdat een buitenstaan
der de financieringsbehoeften van
een groot concern nu eenmaal niet kan
bekijken. De liquiditeit van het coi
was aan het einde des jaars bevredi
gend. „doch niet overdreven", zoals het
verslag het noemt, waaruit men
kunnen afleiden, dat een verdere
sterking van de liquide middelen op de
duur niet afgewezen wordt.
Philips Gloeilampen toonden zich
deze week te verheugen in een krach
tige positie ter beurze, want het her
stel der koers was opvallend. De ko
mende kwartaalscijfers moeten, naa~
beurze verluidt, zeer gunstig zijn,
betreft omzet en winst. Men zal to
juiste beoordeling van dit fonds eerst
recht komen als de bijstempeling der
nominale waarde in de beurskoers tot
uitdrukking komt.
Van cultuurwaarden trokken Oude
Deli's deze week grote belangstelling.
De geruchten, waarvan wij vorige week
reeds melding maakten, deden opnieuw
de ronde en men sprak nu over 15 pet.
dividend. De hardnekkigheid van het
gerucht en de grote kooporders zouden
er op kunnen wijzen, dat er inderdaad
wat aan de hand is. Het is te betreu
ren, dat het bestuur geweigerd heeft
ommentaar te leveren op bedoelde ge-
ichten. daar het belang der bonafide
-ndeelhouders medebrengt, dat hier-
/er snel uitsluitsel wordt gegeven. Nu
>rdt het aandeel de speelbal der spe-
ilatie en dreigen bonafide bezitters tot
ieslissingen te worden gebracht, wa
later spijt zou kunnen 'bestaan.
Waar de antithese scherp is
Uit drie kwaden het beste kiezen
OP 11 April jl. brachten de senaatsverkiezingen in België
een nederlaag voor de rooms-katholieken en een nieuwe-
regering van liberalen en socialisten. Het is zonder meer dui
delijk, dat het zeer geringe aantal protestanten weinig politieke
invloed heeft. Wél zou men de interessante vraag kunnen stel
len: hoe stemmen de protestantse Belgen? Een netelig
vraagstuk.
Er zijn in België geduld, en waar
eigenlijk maar drie be- mogelijk is, toch
langrijke politieke par- gennjk tegengewerkt,
lijen: de Christelijke Een r.k. geineentebe-
volkspartij, ofwel de stuur geeit niet spoe-
r.k. partij; de Liberale aig toestemming voor
Party en de Belgische straatprediking.
Socialistische Partij. De
tegenstelling loopt ook
hier tussen „rechts"
(roomse partij) en
-,links" (liberalen en
socialisten, die in en
kele delen van het land
met één lijst uitko-
Tien).
Volgens ds. C. Ba-
vinck, predikant
waar het de universiteit van
Brussel en de Loge ver
bonden. De Socialisti
sche partij is nog sterk
anti-christelijk. (Te be
grijpen, omdat 6e r.k.
partij zich de „Christe
lijke partij" noemt en
n Nederland
heten, hier
eerder een gevaar. Ds.
Bavinck meent zelfs:
„Wanneer zij een
Men kent geen ande
re vorm van christen
dom dan de roomse, en
verwerping van al wat
christelijk is. Naarmate
vangelisch chris-
zouden we stellig in
ons werk worden legen-
gewerkt, en zon het ons
de Geref kerk van verfa*n als onie mede- tendom in België
Brussel, die in De *el®v,*enMin Spanje en bekend gaat worden, zal
Open Deur" hierover c®*un,b,a
schrijft, is de antithese Daarom net te be-
ook duidelijker worden
of deze linkse partita
alleen maar ,,anti-c.e
België bijzonder riraal" zijn oiin
scherp, niet alleen in stemmen. In gemeenten anti-chnsteiyk.
de politiek, maar ook met een linkse meerder-
bij onderwijs en we- heid ontvangen zij ge-
tenschap. De universi- woonlijk alle medewer-
teiten van Leuven en tong niet uit sympa-
Brussel zijn duidelijke t^le overigens, maar om-
antipoden. dat Z,J -niet Katholiek"
Hoe stemmen nu de
evangelische christe- £jer
"_'k heeft tnufe. De J|
geen van de partijen is nog echt ouderwets parti] die ic
hun volle sympathie, liberaal, „vrijdenkend" ment 'als de minst kwa
Moet men stemmen, en met vele banden aan de verkiezen.
Uit dit artikel blijkt
wel, dat de Belgische
protestanten voorlopig
moeten kiezen uit een
aantal partijen, waarmee
ze zich in diepste we
zen niet verbonden ge
voelen, en hun stem uit
fllET elke Protestantse
m zo groot alt deze i
waar bekende predikanten als v
ger ds. G. Hartdorff en thans
A. G. Barkey Wolf voorgaan.
NOGMAALS DR. H. BERKHOF
dan doet men dat uit
plicht, maar waarlijk
niet uit geestdrift voor
deze of gene. Hier
doet zich het gemis
aan een sterke positief
prot. chr. partij ge
voelen. Maar vooreerst
ovïrlê denkenar Dat z}lohten over »df P**1* «W >s «n symptoom van romantisch
Volgens ds. Bavinck conservatisme, zo vervolgt dr. H. Berkhof zijn artikelentrits in „In de
stemmen in Wallonië Waagschaal'waarvan wij vorige week reeds een en ander citeerden Men
de protestanten libe- noemt onze tijd graag „na-christelijk". Dat veronderstelt het bestaan van een
christelijk tijdperk, een christelijke gemeenschap. Ongetwijfeld is die er
geweest. Maar wat is dit „corpus christianum" precies?
Waren er vroeger meer gelovigen dan nu?
Onbewijsbaar en onwaarschijnlijk. In de her
vormingstijd waren er in Nederland hoog-
fr«ii2^r,SlKCf.VlniSte,ïu(thal?J! !?eid - uuwcjn Ktüier
12), 30—3j pet rooms-katholieken (thans 40 dan nu? Men kan op de vele echtscheidingen
raai of socialistisch;
de afkeer van alles
wat rooirts is, over
heerst bij hen alles.
De Vlaamse protes
tantse stemmen zullen
wel over de partijen
verdeeld zijn.
i door het Woord
R.K. tegen
werking
Er zyn er die CVP
stemmen omdat ze me
nen dat „ondanks al
les" deze partij toch
nog iets „christelijks"
heeft, al is ze dan uit
gesproken r.k. Maar
de feiten tonen aan,
dat de Belgische pro
testanten over het al
gemeen weinig goeds
van een r.k. regering
te verwachten hebben.
De prot. cursussen op
de openbare scholen
worden door een r.k.
regering ten hoogste
dat de
welijks 5 pet libertijnen (thans 15
pet min of meer bewuste protestanten van
niet-Calvinistische signatuur).
De andere helft van de bevolking behoor
de in die gouden eeuw automatisch tot de
Hervormde Kerk; een deel uit overtuiging,
maar de rest dan? En hoe groot is die ge
weest? Naar alle waarschijnlijkheid groter
dan onze huidige 17 pet buitenkerkelijken.
Neen. niet de verschuiving is verontrustend
doch de stabiliteit!
En het geestelijk
gouden eeuw? Nadere studie bevrijdt
van alle romantiek to.v. onze „vaderen".
Wel ging men geregeld ter kerke, maar uit
de verbreidheid van vele zonden, vooral van
ontucht en dronkenschap, blijkt wel hoezeer
velen in feite buiten de christelijke ge
meente leefden.
Dus niet: een hoger aantal gelovigen. Was niets'
vroeger dan de levensorde uitgesproken
den toen al evenmin als
Gods bepaald.
Voorbeeld: was de eerbied voor kuis-
r het monogame huwelijk groter
kan op de vele echtscheidingen
tegenwoordig wijzen, maar dan vergeet
hoe gewoon het in .jbeter" kringen was
in er een maitresse op na hield
uw ui de vorige eeuw voor elk student
(behalve voor de theologen) het bezoek aan
bordelen een ongeschreven wet was.
En de Zondagviering? De Zondag was
vaak werk- en marktdag en de'protesten
Kerk bij_ de Overheid baatten weinig.
En hoezeer is de rechtsbedeling naar chris
telijke maatstaf gevorderd!
kerkeliilc lev«„ h. H<* co,I?us christianum heeft zich volgens
stSkK^9ln± tdr B' «U~n daarin onderscheiden van de
tegenwoordige maatschappij, dat het christen
dom toen een vanzelfsprekende aangelegen
heid van elke burger was. „Hij werd in de
staat geboren en in de kerk gedoopt. Hij be-
beleed zijn geloof.
hun per-
theocratisch? Dr. Berkhof waagt dit tegen
te spreken. De normen voor het leven en lijke verhoudingen
volkeren wer-
samenleven van
ialde zijn belasting
Bij tallozen betekende het
aoonlijk en maatschappelijk leven verder
iets".
En dr. Berkhof acht het een zegen, dat
wy in een wereld leven, waarin de werke-
zlchtbaar worden,
Gebedsleven in kerk en gezin
QNZE
godsdienst'
oefeningen zyn
over het algemeen
kaal, vlak en leven
loos, klaagt dr.
Rudolf in „Woord en
Dienst". Waar be
merkt men in de
kerken iets van de
innige omgang met
de Heer, van de
Schriftuurlijke mys
tiek, van aanbid
ding en van de
gloed van de Hei
lige Geest? Met
name schrijft hij
dan over het gebed.
„Hoe upak wordt
het gemeentegebed,
dat de verborgen
omgang met de
Heer behoort te
vertolken, verlaagd
tot een aanloop en
afloop van de preek
of tot een korte
samenvatting van
deze? Wanneer wij
ons ernstig gaan af
vragen, wat er aan
onze gemeentege
beden hapert, zal
het ons spoedig op
vallen, hoe slordig
doorgaans het zoge
naamde vrije gebed
wordt uitgesproken.
Meestal is e~
orde en lijn
bekennen en ,wtyy
het van clichézinnen
aan elkaar.
0OK hierin blijken
we goeddeels de
omgangsvormen van
het leven in de ge
meenschap met de
Heer niet meer te
kennen. Orde en
lijn in het vrije ge
bed kan ons het
formuliergebed weer
Helaas kent onze
Gereformeerde tra
ditie slechts een
magere collectie van
formuliergebeden,
die vaak om hun
lengte, hun zwaar-
geladen zinnen en
hun al te groot
Maar kent de
Oecumene niet een
schat van gebeden,
geheiligd door hun
bijbels gehalte en
het eeuwenlange ge
bruik der gelovigen,
en die door ons zou
den kunnen worden
nagebeden, zonder
daardoor in conflict
te geraken met onze
eigen traditie?
fir. BOON wijst
nog op een feit
dat symptomatisch
is voor het gemis
aan de verborgen
omgang met de Heer
in de meeste ge
zinnen en in het
persoonlijke geloofs
leven der meeste
ledenhetzelfde ge
mis dat hij in de
kerkdienst meende
te moeten signa
leren. Dat feit is het
ontbreken van een
gebedenboek voor
protestants Neder
land. Onze protes
tantse stichtelijke
litteratuur telt een
menigte dagboeken
en prekenbundels,
maar waar vind ik
behoudens een
paar kleine gebeden
boekjes het ge
bedenboek voor de
huiselijke eredien
sten en voor de per
soonlijke devotie?
ontdaan van de „christelijke dressuur".
Daarin kan blijken dat het Evangelie ge
richt is op en rekent met de van God ver
vreemde mens. niet met de gekerstende
mens.
Zending voor vliegwezen
Op een bijeenkomst van Lutheraen uit
Noordeuropese landen in Göteborg (Zwe
den), waar men confereerde over het werk
van de zeemanszending in de gehele
wereld, kwam de vraag naar voren, of er
behoefte ts aan een zending voor het vlieg
wezen. Het toenemend luchtverkeer be
tekent dat het aantal mensen dat by dat
luchtverkeer betrokken ls, niet het minst
by het goederenvervoer door de lucht, lang
zamerhand zeer aanzieniyk is geworden.
Waarom wel voor de zeelieden en niet voor
hen die by het vliegwezen zyn betrokken?
Een Noorse afgevaardigde meende dat
van Scandinavische zyde het initiatief
moet worden genomen om in de lucht
havens waar tussenlandingen geschieden,
huiselijke milieus in te richten, waar een
goede christelijke geest heerst. Op de
zelfde manier als de zeemanshulzen ln vele
havensteden.
in te
hangt
Twintig jaar geleden:
Barmer Verklaring
^ORGEN zal het twintig jaar geleden zyn dat in Banr.en
bij Wuppertal) de Belijdenissynode werd gehouden.
Toen hebben lutherse hervormde en geünieerde theologen en
leken de Theologische verklaring aangenomen, die niet alleen
in Hitler-Duitsland, maar ook by de protestantse christenheid
in de gehele wereld opschudding en- instemming teweeg
bracht.
De Duitse kerken verwierpen toen de valse leer, als zou
de kerk als bron van haar verkondiging buiten het ene Woord
Gods nog andere machten als Goddelijke Openbaring moeten
erkennen. Het was een klaar geluid tegen het nationaal-
socialisjne.
In Duitsland wordt dit jubileum kerkelijk gevierd. De
bekende Berlijnse theoloog prof. dr. Heinrich Vogel, die in
Barmen de feestrede zal houden, zei onlangs in Berlyn, dat
de Barmer Synode niet zozeer uiterlijk een waagstuk was
(andere samenkomsten der Belijdende Kerk werden door
de S.D. aangepakt), maar voor alles een innerlijk waagstuk.
De beslistheid, waarmee Barmen Gods Woord als enige richt
snoer voor het kerkelyk handelen uitriep, was een duidelijk
neen-zeggen tegen alle valse synthese, tegen alle „koppelteken-
christendom". Tegenwoordig wil weliswaar niemand meer
het hakenkruis naast het Kruis en de „stem van het bloed
naast de Stem Gods stellen, maar de verzoeking van valse
verbindingen is niet geringer geworden, meende prof Vogel
Wonderolie - dode
Kerk
The Casteroll dead
Church. Letterlijk ver
taald: „De wonderolie-
dode Kerk". Zo hert dan
de kerk van de Bantoes,
in Zuid-Afrika. Dat heeft
dr. W. A. Visser 't Hooft,
de secretaris-generaal van
de Wereldraad van ker
ken. tijdens een bijeen
komst, dezer dagen te
Brussel meegedeeld. Een
kerk dus met een won
derlijke naam. Maar wat
bedoelen deze christen
negers met die naam tot
uitdrukking te brengen?
In hun primitiviteit niet
anders dan: wat wonder
olie doet voor het lichaam,
bewerkt de Heilige Geest
aan de harten, nl. de dood
der zonde. Overigens, de
Unie van Zuid-Afrika telt
in de Kaap, de Oranje
Vrijstaat, in Natal en
Transvaal in totaal 7%
millioen Bantoes.
(De Hervormde Kerk)