Dag van de tweeduizend
in zonnig Enschede
Zonder de Bijbel kun je de
levensvragen niet oplossen
Herv.-Gerefonneerde Jongeren
blij ven Utrecht trouw
Vrijmaking wordt vergeten als de
eenvoudige vroomheid ontbreekt
Jezus volgen: een vreemde reis
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
VRIJDAG 28 MEI 1954
C.J.M.V. was in fahrieksmilieu
„Het is goedin de stroom
van het leven te staan
(Van
redacteur.)
"C1 NSCHEDE is gastvrouw geweest van de C.J.M.V., die er een z.g.
■*-i „kleine bondsdag" heeft gehouden. Eenmaal in de vier jaar is er een
toogdag, zoals vorig jaar in Den Haag. In de tussenliggende jaren begeeft
men zich naar de uiteinden van het land met kleinere ontmoetingen,
maar er waren nog altijd tweeduizend jongens en meisjes bijeen in de
grote tent, die op het Schuttersveld was opgericht.
Zij zijn toegesproken door de Haagse predikanten van Itterzon
(hondsvoorzitter) en Lugtigheid en hebben te midden van zon, bloesem
pracht en een heerlijke natuur zeer genoten.
Het schuttersveld is een van de bijna 40 fabrieken, die er in
Enschede staan. Zij is eigendom van de familie van Heek en dat men
er in het park, dat er om ligt, in een grote tent bijeen kon zijn, bewees
twee dingen. In de eerste plaats, dat de Enschedese industrie het werk
van de jeugdorganisaties in het algemeen en van de C.J.M.V. in het
bijzonder als noodzakelijk voor de ontwikkeling van het maatschappelijke
leven gaat zien. En voorts, dat het C.J.M.V. zelf de thans in gang zijnde
ontwikkeling op industrieel gebied in Nederland met grote nauwlettend
heid volgt.
rede, waarmee dr. G. P. van Itterzon de bondsdag opende wees
al in die richting. Zij was getiteld „Midden in de stroom".
Die titel duidt de plaats aan,
die het C.J.M.V. thans in Neder
land wenst in te nemen. „Na de
eeuwfeestviering van vorig jaar
in Den Haag", aldus de bonds
voorzitter, „scheen het, of er een
inzinking in de C.J.M.V. was
gekomen. Het was moeilijk om
aan de slag te gaan. Daarom is
het goed midden in de stroom
van het leven te gaan staan. In
Enschede is dat niet moeilijk.
De textiel industrie beheerst er
het leven".
Dat bleek uit de programma's,
die een bedrukt katoenen om
slag hadden en uit het balda
kijn, dat het podium overhuifde
en dat uit fraai bedrukte stro
ken katoen bestond.
..Nederland", aldus dr. Van Itterzon,
..staat voor de keus: pompen of ver
drinken. De industrialisatie roept tal
van vragen en problemen op en
daarom zond het C.J.M.V. de heer
Gordeau naar Enschede en de heer
Simmelink naar Zuid-Oost-Drenthe om
er het C.J.M.V.-werk onder de fabrieks-
jeugd ter hand te nemen.
Dat is nodig, omdat techniek en
industrie voor ons mensen hoogst
gevaarlijk zijn. Zij bedreigen het leven
en maken de mens los van kerk en
evangelie. Maar als jongemensen mo
gen wij van het Woord van God niet
wég raken. Als de mens op de ene
manier niet met de blijde boodschap
wordt bereikt, dan moet het op de
andere.
De hele wereld vertoont één belan
gengemeenschap. Midden in de ken
tering der tijden staan de C.J.M.V.-
ers met hun jonge leven. Denk niet",
zo riep spr. uit, „dat de levensomstan
digheden je niet zwaar beïnvloeden.
Van alles wat er in onze klein ge
worden wyeld dreigt en gebeurt, dra
gen wij de sporen. Wij praten mee
over angst en bewapening, over toe
komst en emigratie, maar de C.J.M.V.-
er mag in die wereld niet „bang" zijn.
Hij wil en moet alles meebeleven en
meemaken en tegelijkertijd een kerel
met een hart. blijven. Hij wil niet
geestelijk verschralen en verarmen.
Wee ons. als wij materialisten worden,
die alleen maar rekenen met geld en
goed en alles wat de mens met de
ogen kan zien en met de vingers kan
tasten. Wij vergeten toch niet. dat
deze wereld Gods wereld is? Hij heeft
haar gemaakt en wij kunnen er niet
mee doen wat wij willen. Dat geloof
ga ik jullie niet aanpraten, want het
moet een persoonlijk bezit zijn", aldus
dr. Van Itterzon, „maar het Verbond
wil wel de richtlijnen aanwijzen, die
men gaan moet ou te blijven bij God
Vervreemding
Een van de grootste gevaren van
onze tijd noemde dr. Van Itterzon de
vervreemding. De mensen kennen el
kaar niet meer. De industrie met haar
üloegenstelsel werkt daar nog een
handje aan mee. De C.J.M.V. wil. in
die koude wereld der vervreemding,
warmte en vriendschap brengen. Dat
kan, met de werktijden van tegen
woordig, die veel vrije tijd waarbor
gen, als allen zich inspannen om de
jorjgeren op de verenigingen te halen
en ze te interesseren voor het nieuwe
werk, dat wacht en gefeed ligt en
dat maar één grondtoon heeft: „Jezus
Christus is de hoop der wereld!"
Vóór de ochtendvergadering begon,
was men in de verschillende Her
vormde kerken van Enschede in
Hemelvaartdiensten samen geweest.
De bondsdag werd toegesproken door
dé heer Boonstra namens het depar-
tèment van O., K. en W.. ds. J. Dirkse.
Prinses Margaret won
kruiswoordpuzzle
Gisteren is de winnares bekend
gemaakt van de kruiswoord-compe
titie van het Britse weekblad Coun
try Life. Zij is niemand anders dan
Prinses Margaret.
De kruiswoordredacteur was
helemaal opgewonden, toen hij het
Buckingham Palace opbeldeom de
uitslag bekend te maken-
Een zegsman van het paleis ver
klaarde: Ze heeft het inderdaad zelf
gedaan. De hele Koninklijke familie
is dol op kruiswoordraadsels.
Prinses Margaret wordt voor haar
werk beloond met drie guineas (36
guldenwaarvoor zij naar keuze
boeken mag kopen.
namens de Jeugdraad der Ned. Herv.
Kerk en de burgemeester van En
schede. de heer M. van Veen.
Anne Holtrop uit Den Haag decla
meerde. er is veel gezongen en .in
de middagvergadering heeft men ge
luisterd naar ds. P. Lugtigheid uit
tijfénTi
veel,
Bevrijd mens
1 zorgen in deze
ver het algemeen
maken, aldus deze spreker". Maar
de Christen is een gelukkig mens,
omdat hij een bevrijd metis is.
Fatuurlijk niet de bevrijding van
Mei 1945, boe belangrijk die ook
was, maar de bevrijding waarvan
Hemelvaartsdag spreekt. Die,
welke aan bet kruis in principe
bevochten is.
Het gaat naar de grote dag van
de algehele bevrijding van ons
leven en van de kerk. Die dag
komt. Dat staat vïfct. Bang be
hoeven we dus niet te zijn. De j
toekomst van de kerk en van alle
leden ervan afzonderlijk is zeker
en Hemelvaartsdag komt ons dat
telkens weer vertellen.
Ten besluite van de Bondsdag zijn
in het Sportpark sportdemonstraties
gehouden.
In de huishoudelijke vergadering, die
Woensdag is gehouden, is meegedeeld,
dat overwogen wordt een nieuwe prijs
vraag voor een lekespel of jeugdtoneel
uit te schrijven. In 1955 verschijnt een
nieuwe liederenbundel in samenwer
king met de Chr. Jongevrouwen Fede
ratie. De federatie Schiedam van de
C.J.M.V. overhandigde een bedrag, van
500 voor de jeep, die ten behoeve
van de medische zending wordt bijeen-
gespaard en waarvoor reeds 6500
bijeen is.
Voorgesteld werd de volgende bonds
dag in Zeeland te houden.
Voor de afdeling Zuidholland is de
heer F. van de Pols in het Bondsbe-
stuur gekomen. Voor Zeeland neemt
de heer C. J. de Jonge uit Ierseke
zitting.
Bondsdag Geref J.F.'s in Amsterdam
Sectarisch is een partij, die voor de politiek
de Bijbel niet nodig heeft
(Van een onzer verslaggevers.)
TN Amsterdam, waar eenmaal de student Vonkenberg, zittend op liet
^kastje van de gasmeter in een popperig commissie kamertje de Bond
van Jongelingsverenigingen op Geref. grondslag oprichtte, hebben gisteren
enige duizenden Geref. jongeren in de Apollohal hun 63ste jaarlijkse
bondsdag gehouden.
Bondsvoorzitter H. Algra, historicus als hij is, herinnerde in zijn
openingsrede natuurlijk aan die oprichting. En niet alleen daaraan, maar
aan de hele rijke erfenis, die de Calvinistische jeugd van Nederland ten
deelt valt: de eigen Christelijke school, de vakbeweging, de pers en de
jeugdbeweging. Een erfenis, zo groot, dat we ons moeten schamen er
zo achteloos aan voorbij te kunnen lopen.
Een hartelijk welkom riep de heer
Algra in het bijzonder toe aan de mi
nister van Oorlog en Marine, ir. C. Staf,
en een van de ereleden van de bond,
dr. J. Schouteh. Onder daverend ap-
EEN overzicht van de C.J.M.V.-
dag, die gisteren te Enschede
werd gehouden.
De meeste jeugdbonden mogen wat hun bondsdagen betreft een
zwervend leven leiden, de Hervormd-Gereformeerde jongeren blijven
trouw aan de Utrechtse Beatrixhal. Ook gisteren was déze grote
ruimte weer gevuld met duizenden leden van. de Ned. Herv.
Meisjes- en Jongelingsverenigingen op G.G. uit alle hoeken van het
land. Dat laatste bleek wel uit de Huizer mutsen, de fleurige drachten
van de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden en de Staphorster kledij,
die hier en daar verspreid de menigte een kleurig accent verleenden.
Mevr. A. A. E. Mulder-Rupke, die als presidente van de meisjes-
bond de ochtendvergadering leidde, kon echter naast de jeugd ook
enkele ouderen verwelkomen. Zo b.v. de grijze luit.-generaal b.d.
L. T. Duymaer van Twist, die hier nooit op het appèl ontbreekt,
prof. dr. J. Severijn en het Tweede Kamerlid mr. dr. E. P. Verkerk.
Zij herdacht het overlijden van ds. H. A. de Geus, die ook altijd
een trouwe bezoeker van deze bondsdag is geweest.
weer doorleefden, wat een werfkracht
en een samenbinding zou er dan tot
des Konings eer van ons uitgaan, zo
riep ds. Jorissen uit.
's Middags zwaaide ds. Jac Vermaas,
voorzitter van de Jongclingsbond, de
scepter over de vergadering. Ds. H.
Hiensch van Arnhem sprak hier over
„Het heilig werk". Hij beantwoordde de
vraag, of het calvinisme zijn tijd heeft
gehad en verdrongen werd door de mid-
den-orthodoxie met een krachtig „neen".
Deze stelling moet echter bewezen wor
den door aan te tonen dat er geen gro
ter enthousiasme, werfkracht en ijver
Na de Hemvelvaartsmeditatie van ds.
J. W. de Bruyn uit Harderwijk werden
telegrammen gezonden aan H. M. de
Koningin en aan H. K. H. Prinses Wil-
helmina, gevolgd door de enthousiaste
zar.e van ons volkslied. Prof. Severijn
sprak de jongeren toe namens het hoofd
bestuur van de Geref. Bond en wekte
hen op tot trouw en activiteit.
De titels van de drie toespraken, die
door evenzovele predikanten gehouden
werden, waren aan het jongelingsbonds
lied ontleend. Ds. A. J. Jorissen van
Wilsum schreef „De vaan ontplooid" bo
ven zijn rede, waarin hij wees op de
blijvende betekenis van het reformato
risch belijden. Wij dragen de banier van
onze Koning, alaus spr., die eenmaal
aan Israël was toevertrouwd, daarna
aan de gemeente van Christus en die
door de hervormers opnieuw werd op
geheven. Ook nu moet die vaan wor
den ontplooid en daarom zijn we niet
gerust, als in onze kerk over „het hieu-
we belijden" gesproken wordt. Wordt
het pand, dat aan de kerk der reforma
tie werd toebetrouwd, wel altijd onge
rept bewaard? We missen vaak een een
des geestes met het geloof der re-
mogelijk is dan in de kring
die met beide voeten staan op de be
lijdenis. Spr. schetste de mentaliteit van
de huidige van de kerk vervreemde
jeugd. Daartegenover moet worden ge
steld een persoonlijk getuigenis en de
hoogste activiteit in het verenigingsle-
Te lang werd misschien door ons vast
gehouden aan oude vormen, zo zei ds.
Hiensch. Met behoud van onze princi
pes moeten wij de moderne jeugd aan
pakken op een wijze, die door haar be
grepen en verstaan wordt. De roeping
is: ga uit (of de jeugd en dwing zé
om In te komen.
Ds H. Harkema van Zeist besloot de
cyclus met zijn referaat over: „De zege
plaus besloot de vergadering telegram
men van aanhankelijkheid te verzenden
aan Koningin Juliana, Prinses Wilhel-
mina en het ere-lid, oud-minister mr,
J. A. de Wilde.
Daarna beklom minister Staf het met
palmen en rose rhododendrons versier
de podium. In een korte, pittige toe
spraak zei de minister, dat de militaire
dienst weliswaar een zware last, j
tevens een bittere noodzaak is.
Eén van de plichten van de overheid
Is, gelegenheid te scheppen voor vol
doende geestelijke verzorging. Men
streeft naar één legerpredikant voor el
ke 1500 militairen. De zorg voor mill'
taire tehuizen is niet een taak voor d<
overheid alleen, maar een ere-schulfl
van het hele volk.
In zijn antwoord hierop rlen voorzit
ter Algra spontaan de aanwezige mili
tairen naar het podium om kaarten
voor de tot nu toe teleurstellend verlo-
jeugdactie ten bate van de militaire
te brengen. Zeker
tehuizen i
120 militairen kw
vlot gingen de kaarten
de hand.
In het jonge leven
UEN overzicht van de Amster
damse Apollohal, tijdens de
bondsdag van de Jongelings Ver
enigingen op Gereformeerde
Grondslag.
dienst. Sectarisch is b.v. een politieke
artij, die voor het politieke leven de
lijbei niet nodig meent ie hebben.
Dit sectarisme is het, waar een le
vend Christendom tegen moet strijden
en het is een strijden op leven en dood.
is geen enkele kant van het volle
mensenleven waar deze strijd niet de
volle aandacht vraagt.
Afscheid
De heer A. van Rijn was gisteren
voor het laatst op de bondsdag als lid
van het bondsbestuur. Drie en veertig
bondsdagen heeft hij kunnen bijwonen,
waarvan één en dertig als lid van hel
bestuur. Nu nam hij afscheid en daar
bij riep hij de jongeren op te volharden
in hun geloofsstrijd.
Het J.V.-werk kaïn alleen kracht ont
wikkelen vanuit het persoonlijk geloofs
leven. Zakt dat in. dan verslapt ons
werk. De geestelijke inspanning is er
eerst en dan komt de ontspanning.
Onder daverend applaus van de mas
sale vergadering bood de voorzitter de
scheidende penningmeester het erelid
maatschap van de bond aan met een
fraai gecalligrafeerd diploma. Als tast
baar bewijs van waardering werd namens
de bond een bankstel aangeboden. De
afd. Zuidholland (de heer Van Rijn was
daar jarenlang voorzitter) bood boe
ken aan.
Tijdens de huishoudelijke vergadering
aan de vooravond van de Bondsdag was
in ide vacature-Van Rijn als bestuurs
lid gekozen ds. G. N. Lammens te Rot
terdam-Oost. Er werd besloten een fonds
voor bijzondere noden in te stellen. Op
voorstel van de ring Den Haag-Zuidwest
werd besloten, dat ook voor de ontspan
ning ter ondersteuning van het jeugd
werk concrete richtlijnen zullen wor
den ge-jeven In het bondsorgaan. De
volgende Bondsdag, in 1955, wordt
mogelijk gehouden in Arnhem.
Mooi gebaar....
De heer en mevrouw James M.
Wooster waren 50 jaar getrouwd.
En gelukkig getrouwd blijkbaar,
want zij besloten de gouden
feestdag te gaan doorbrengen in
hetzelfde hotel, waar zij op de
huwelijksreis hadden gelogeerd en
te proberen dezelfde kamer te
krijgen.
De gouden bruidegom schreef
dus naar het Willard hotel te
Washington, zette de zaak uiteen,
en vroeg zo mogelijk in kamer 315
te mogen logeren. De directie
schreef terug, dat de kamer voor
hen zou worden gereserveerd, maar
zij deed meer.
Getroffen door het roerend ver
langen van de oudjes, nog eens
het geluk van 50 jaar geleden te
beleven, richtte zij de kamer zoveel
mogelijk in zoals zij destijds was
geweest en toen het verbaasde
echtpaar arriveerde, was het enige
verschil de aanwezigheid van een
t.v.-toestel.
Om de illusie volkomen te
maken, liet de directie de rekening
van het vijfdaags verblijf van het
echtpaar op de huwelijksreis op
zoeken. Deze bleek 42.40 dollar te
belopen met inbegrip van de maal
tijden en de Woosters mochten de
oude prijs betalen ondanks het feit,
dat alleen de prijs van de kamer
thans meer dan 50 dollar bedroeg.
Verder zorgde het hotel er nog
voor, dat de Woosters zich, precies
als een halve eeuw geleden, per
rijtuig naar de bezienswaardig
heden in de omtrek konden be
geven.
Guareschi in de cel
Giovanni Guareschi, de schrijver van
Don Camillo, heeft zich gisteren ge
meld bij de Parmagevangenis te Mi
laan om een gevangenisstraf van twaalf
maanden uit te zitten.
Op 15 April werd de beroemde schrij
ver veroordeeld tot een jaar gevan
genisstraf wegens belediging van oud-
premier De Gasperi, van wie hij in
zijn weekblad „Candido" geschreven
had, dat deze de geallieerden verzocht
had, Rome te bombarderen.
Guareschi weigerde in hoger beroep
te gaan en schreef na de uitspraak in
zijn blad: „Wie vrij wil blijven, moet
zonder aarzeling de gevangenis in
gaan". Zijn vrouw vergezelde hem tot
de poort, waar een grote menigte stond
om hem toe te juichen.
Later werd door de neofascisten een
protest aangeboden aan de gevange
nisdirecteur, dat was ondertekend door
200.000 Italianen.
Ds. Smelik tot Vrijgemaakte Jongeren:
Dat onheilig vuur der zelfhandhaving,
is dat nu Reformatie
Van onze Amsterdamse correspondent,
RUIM 1000 leden van dc verenigingen, aangesloten bij de Bond van
(vrijgemaakte) J.V. op G.G., vergaderden gisteren te Amsterdam.
De hoofdbijeenkomst had men te Amsterdam in Krasnapolsky
samengeroepen. Een parallel-vergadering was in de oude Remonstrantse
kerk belegd.
De bondsvergadering, gepresideerd door ds. J. A. Vink uit Amers
foort, werd ingeleid door kerkdiensten, waarin voorgingen ds. J. F. van
Hulsteijn, ds. Jac. van Nieuwkoop en ds. J. Meester.
Nadat de bondsvoorzitter het Hemel-1 drong. In dc tot koortshitte oplaaiende
vaartsevangelie had toegelicht, wees hij strijd in 1944 ging het alleen om het
op, dat Christus als het hoofd der Woord de* Heren. Dat Is nog altyd de
gadering het aantal bezoekers
weinig geslonken. Na samenzang sprak
prof. dr. G. C. Berkouwer over
Bijbel in het jonge leven".
De invloed van de Bijbel kan speciaal
in het leven van jonge mensen bedreigd
wiprden, omdat ze direct bij de actuali
teit van het leven betrokken zijn. Het
gevaar ontstaat, dat ze de Bijbel nau
welijks meer lezen en dan -ook nog den
ken dat ze hem al kennen, zodat ze de
Schrift niet meer werkelijk nodig heb
ben als levensbrood. Maar ik durf wel
zeggen, dat je de vragen van het leven
1 kunt oplossen, wanneer de Bijbel
leven.
Dertig jaar geleden heeft iemand al
gezegd, dat het gaan ontbreken van het
persoonlijk Bijbelonderzoek het kraken
van de balk betekende, waardoor de
val van het Westers Christendom were
voorspeld. Daar zat iets in. Het Chris
tendom hangt daar inderdaad mee sa
men. Want Bijbelonderzoek is niet al
leen een individuele kwestie. Juist als
dat in orde komt en als de Bijbel meer
en meer orde op zaken gaat stellen in
het leven, dan komt er ook activiteit.
Dan gaan we zien, dat de Bijbel wat
met je hele leven te maken heeft.
In het volle leven
Over de Bijbel ln het volle leven sprak
ds. M. de Goede. Onze Hemelvaarts-
opdracht is: Gij zult Mijn getuige zijn
onder alle volkeren tot aan het uitprste
eiivJe der aarde". Niets van wat de
wereld beweert komt los van Christus1
heerschappij. De tronen van alle macht
hebbers worden geschoven naast zi)n
alles beheersende (roon. Uranium en
olie en bovenal het gebruik ervan,
het is zijn regiment. Van die alles om
vattende heerschappij van Jezus Chris
tus is de Bijbel bet getuigenis.
Men noemt het Christendom wel eens
sectarisch. Maar niet de Christelijke re-
sectarisch. want zij is het leven
kerk haar bewaart en vermeerdert.
In de afgelopen 10 jaren heeft men
hier te lande gezien, dat de reformatie
va-n 1944 doordringt tot in het pu
blieke leven. In alle levensverbanden
worden de vruchten van de vrijmaking
bewerkt.
Zij is ook van betekenis geweest voor
het bondsleven van de jeugd der kerk
te midden van een wereld, waarin de
afval groeit.
Zij heeft het pand der reformatie te
bewaren, al is haar getal verkleind en
is veel grootheid haar voorbijgegaan.
De jeugd der kerk is door Christus
naar Zijn Woord teruggedrongen en
daardoor mede verantwoordelijk geste id
voor de reformatie. Ten slotte verzocht
de voorzitter de vergadering Psalm 124
te zingen.
Ds. Vink verwelkomde hierna
tegenwoordigers van zusterorganisaties
en de oud-bondsvoorzitter, de heer Van
Oord. De vergadering besloot telegram
men te zenden naar H. M. de Koningin
en de heer A, Zijlstra. Enige vrienden
uit Canada hadden een telegram ge
zonden.
Bondsbezoek
Naar aanleiding van het in de win-
tercampagne aan de verenigingen ge
brachte bondsbezoek sprak de heer H.
P. van Helden uit Halfweg over het
goede Schriftonderzoek op de J. V.'s.
Wij moeten, zeide hij, de betekenis
van de Bijbel verstaan, eerbiedig er
naar luisteren en er in studeren. Deze
adeldom der vrijmaking.
ligie
in volheid uit
denken en lev
ven afsnijden (secta
losmaken van Gods woord
wortel. Sectariscb
stuk van het le
is snijden)
dat die strijd en actie nooit te vergeefs
kan zijn. Niet omdat onze ijver en
krachtsontplooiing zo onweerstaanbaar
zijn, aldus spr. Neen. alleen vanwege de
waarheid Gods. waarvan wij in onze
schelden kerken ons persoonlijk geloof1 is ons beschoren", -
de kerk steeds gestreden heeft
waarom het ook in 1944 ging.
God heeft toen velen de ogen willen
openen voor het volledig en gelovig
aanvaarden van hetgeen de Here ons in
Zijn Woord geeft.
In de middagvergadering, gehouden
in de Oude Remonstrantse kerk, heeft
ds. J. Smelik uit Groningen het woord
gevoerd over het onderwerp „Woestijn
kinderen onder paradijsbeslag", een
van de karakteristieke uitspraken van
wijlen prof. dr. K. Schilder.
Woestijnkinderen zijn de burgers van
het hemelrijk, die zich door Christus
in Zijn kerk laten vergaderen en zo
aan Zijn Vader door Geest en Woord
worden verbonden.
Het is, vervolgde spr., een stralend
worden als Christus de kerk het
der aarde noemt.
Wij vrijgemaakten mogen hierop
niet pochen. Alleen door het wandelen
in de vreze des Heren worden wij erf
genamen van het paradijs. Dat geldt
ook van de jeugd der door Gods ge
nade vrijgemaakte kerken.
/Vief koel en hard
Het moet ons. aldus spr., aangrijpen
dat twee Geref. bonden gesepareerd in
seld door massale samenzang o.l.v. Jan' Amsterdam vergaderen. Wü mogen
Kaasschieter uit Groot Ammers m?t hieraan niet koel en hard voorbij gaan
een uitstekende begeleiding door de 's ons apart staan niet schuldig secta-
Utrechtse muziekver. „Maranatha". De rlaeb en grenzenloos hoogmoedig?
NCRV bracht een deel van het program j Spr. antwoordde, dat juist de roeping
i hij betoogde ma in de huiskamers.
het zout der aarde te zijn biertoe
Toen heeft ons Christus weer het A
B C geleerd en is de kerk opgericht
uit haar verval. Spr. achtte het een ver
keerde zienswijze als men de vrijmaking
niet in de lijn der reformatie van do
16e en 20e efeuw ziet, want het ging ln
1944 niet om afgeleide beginselen.
De vrijmaking dreigt evenwei te wor
den vergeten, als de eenvoudige vroom
heid gaat ontbreken. Het zout verliest
zUn kracht als een ootmoedige levens
houding wordt gemist.
Anderen vragen: i* dat nn reformatie,
al die twisten, dat onheilig vuur der
zelfhandhaving?
Dankbaarheid voor de vrijmaking
ziet men bij velen niet meer, vooral
bij onverschillige jongeren van om en
bij de 20 jaar.
Zij zij de blijdschap der vrijmaking
kwijt geraakt.
Spr. wekte ten slotte op tot schuld-
bebelijdenis en verootmoediging en tot
beginselvastheid.
Tegelijk met ds. Smelik hield ds. L
de Wolff uit Enschede in de hoofdvor-
gadering een referaat over „Onze roe
ping in het Verbond".
In de morgenvergadering ln de oude
Remonstrantse kerk had de heer P.
C. van Wijk uit Zaltbommel een toe
spraak gehouden over „Deurpost en
voorhoofd". De heer C. Huizinga uit
Herenveen sprak hier een openings
woord, getiteld: „Een sieraad voor de
Koning".
Ds. F. Keja werd voorzitter Jonge Kerk
TT ET heimwee en het verlangen in de Christelijke ezcistentie gaat
XX niet zozeer uit naar de hemel dan wel naar Hem, die op de
Hemelvaartsdag van ons gegaan is en ons de opdracht gaf: gaat
dan heen, onderwijst alle volken. De tijd tussen Hemelvaart en
Pinksteren is vol van spanning. Maar met Pinksteren begint de
vreemde reis, de reis naar de grote voleinding. Excisteren is: uit
treden. Het is: in beweging zijn, niet tevreden zijn met het bestaande,
weggaan uit het gegevene en vaste en voortgaan in de Lichting van
een project, dat we voor onszelf uitstippelen.
en regels hebben gemaakt. Zij hebben
de weg m kaart gebracht tot aan de
poorten des hemels toe. Dan is de weg
Prof. dr G. C. van Niftrik zei dit de
on-geveer 1500 leden van de Jonge Kerk,
die gisteren in het openluchttheater te
Bloemendaal hun toogdag hadden. Hij
sprak over het onderwerp „Een vreemde
Het is geen reis op een brede weg,
waarop we Hem tegemoet gaan. Het is
een reis als over een strak gespannen
koord. Maar het is een reis op het mars
bevel van Hem, die ten hemel gevaren
Men spreekt tegenwoordig van „mid-
denorthodoxie1'. Dat is een verschrikke
lijk woord. Het doet denken aan een
veilige weg. We zijn niet „middenortho
dox", zelfs niet orthodox als men dat
letterlijk neemt: het wandelen op een
rechte weg. Want het is een vreemde
reis, die we te maken hebben, als die
van de kinderen Israels in de woestijn,
vol bochten en omwegen. Zij kwamen er.
En wij komen er ook. als we het avon
tuur maar aandurven.
Het is geen romantisch avontuur. Het
zal ons kunnen gaan als de Israëlieten,
die in de woestijn terugverlangden naar
Egypte. Zij moesten leven van 'het dage
lijks rantsoen manna. Ze konden geen
voorraad maken. Zo zal het ook ons
gaan. We moeten alleen leven van ge
nade. Dat is geen aantrekkelijk avon
tuur.
De vreemde reis is zwaar. De wind
van Pinksteren kan een barre wind zijn.
En de weg is moeilijk. Die weg is: Jezus
Christus. Wij moeten met Hem, achter
Hem, in Hem zijn. Hij predikt liefde,
brengt het offer en sterft aan het Kruis
tussen twee moordenaars in. Het eind
van de weg is heerlijkheid en glorie,
maar de weg zelf is een kruisweg, Als
we de weg van Jezus Christus gaan,
zullen we telkens alleen gaan door en
staan in de wereld.
Een wonderlijke weg
Het is een wonderlijke weg. Enerzijds
is de weg ons precies voorgeschreven,
anderzijds kunnen we precies doen wat
we willen. We staan in strenge gebon
denheid aan Christus, maar ook in vol
strekte vrijheid. We moeten telkens weer
beslissen, hoe we het gebod vorm geven
in het leven en de omstandigheden van
elke dag.
Er zijn Christeren, die allerlei gebeden.
niet vreemd i
Maar de weg is niet afgepaald met
bordjes met Christelijke opschriften. Er
is soms helemaal geen weg. Er is alleen:
Christus. Hem moeten wij volgen door
struiken, stegen en heggen.
Soms zijn we jaloers op de Christenen,
die alles zo precies weten. In de Jonge
Kerk weten we het niet zo precies. Onze
enige vastheid is het Evangelie van Jezus
Iging in strikte
we de vormgeving van wat Christus ons
leert, moeten zoelcen. De weg is onge
baand, hij moet ontdekt worden, met
Christelijke fantasie worden ontworpen.
Maar dat te doen is een heerlijk avon
tuur, een schone roeping, die het leven
de moeite waard maakt. Zo gaan we op
reis. We weten het doel en we zoeken
de weg daarheen door Jezus Christus.
De toogdag
St Bavokerk v H
een kerkdienst, waarin de van
de Jonge Kerk, ds H. A. Visser, het
Hemelvaartsevangelie. predikte.
Dit was de laatste maal. dat ds Visser
in deze kwaliteit voorging. Aan het slot
van de toogdag nam hij afscheid. Hij her
innerde er aan, dat de Jonge Kerk in
1943 werd gesticht en feitelijk gezien
moet worden als een vrucht van de be-
alle werk kerkelijk te maken. Hem zal
voor het werk. dat hij 11 jaar met grote
toewijding deed een geschenk worden
aangeboden, waarvoor spontaan een col
lecte was gehouden. Mr Scholten, de
voorzitter van de Jeugdraad der Ned.
Herv. Kerk sprak woorden van grote
waardering tot de aftredende voorzitter.
Ds F. Keja. van Stompetoren. die thans
als voorzitter optreedt, sprak het slot
woord.
Een attractief punt in de middagver
gadering was een levend ganzenbordspel,
waarbij de jonge mensen, ingedeeld in
groepen van 25. langs een groot aantal
nummers op het terrein werden geleid,
waarbij hun allerlei verrassingen en op
drachten -vachtten.