Mogen wij
dansen
z
'4
Hongarije leert de babies
verzorgen per postzegel
5
ZATERDAG 20 MAART 1954
II - Een woord tot de voorstanders
dansvraagstuk niet kunnen doodzwijgen. Er moet gepraat worden. En tot
de tegenstanders is gezegd, dat zij geen schijn van kans op een eerlijk ge
sprek houden, indien zij hier niet spreken uit een warm en kinderlijk ge
loof en het ook laten merken, dat het hun niet te doen is om de zede-
meester te spelen, maar om op de bres te staan voor het koninkrijk van
God. Als ik hier de uitdrukking „op de bres staan" gebruik, is het duidelijk,
dat hier voor mijn besef iets aan de orde is als christelijke stra
tegie. De eerste vraag aan de voorstanders zou nu deze kunnen zijn.
hebt u daar erg in, dat een vraagstuk als dit en ons antwoord daarop iets
te maken kan hebben met onze strijd voor het koninkrijk van God?
Ik zou graag willen, dat we de kwestie
op dit niveau konden bespreken. Dan
kan ik nog weer eens tot de tegenstan
ders zeggen, dat iedere Farizeïstische be
nadering van deze dingen, ronduit ge
zegd. schade doet aan de zaak van
het koninkrijk van God en de kennis van
onze God en Heiland verhindert. En dan
kan ik tot de voorstanders al dadelijk
duidelijk zeggen, dat het hier niet over
wissewasjes gaat.
Maar er moet een weinig orde in de
behandeling van de zaak gebracht wor
den, en daarom zou ik mijn woord tot de
voorstanders willen groeperen rond drie
vragen. De eerste is: wilt u de bezwaren
van de anderen begrijpen? De tweede
luidt: wilt u de bezwaren zelf voelen?
De laatste vraag is: wilt u de bezwaren
als Christen
Begeleidende {actoren
■ty/ANNEER ik begin met begrip te
vragen voor de bezwaren van de
anderen, heb ik vooral die op het oog,
welke ons voorhouden, dat het bij dit
vraagstuk niet over dansen-zonder-
meer gaat.
In het vorige artikel heb ik reeds iets
meegedeeld van de resultaten van
enquête onder de jongens en meisjes, die
lid zyn van de Gereformeerde kerk te
Amsterdam, in het Centrum
hoofdstad wonen en toen ze de vragen
beantwoordden, tussen de 16 en 24 wa
ren. De antwoorden zeggen: 25 pet danst.
Er zijn meer dansers onder de ouderen
dan onder de jongeren. Verschil tussen
jongens en meisjes bleek er in dit op
zicht weinig te zijn: alleen was opvallend,
dat de meisjes die in het huishouden
werken, minder dansen dan de verpleeg
sters. de studerenden en de lui van kan
toor. Het verschil tussen doopleden
belijdende leden van de kerk kon worden
verwaarloosd. Maar de jongelui uit de
intellectuele milieu's dansten
die uit een arbeiders- of een midden-
standsgezin.
Er bleek weinig verschil tussen
leden van een J-V. en een M-V-
de niet-leden van zulk een organisa
tie- Verder: onder de dansers bevon
den zich veel minder geregelde kerk
gangers dan onder de nlet-dansers.
Wanneer het kerkbezoek afneemt van
2 maal per Zondag tot zelden, neemt
het percentage dansers toe vi
tot 60De dansers hadden ook
klachten, dat de prediking onvoldoen
de is ingesteld op de jeugd en haar
problemen. En de dansers waren in
het algemeen nogal sterk
mengde jeugdverenigingen; 't spreekt
haast van zelf-
Ik vroeg: wilt u de bezwaren
tegenstanders begrijpen? Een ouderling
van de kerk en een propagandist van de
J-V. worden van deze begeleidende
schijnselen niet enthousiast voor
dansen. Wij zullen goed doen ons te
liseren, dat begeleidende factoren
de zaak zelf niet zijn. Mijn bedoeling is
niet, dat het Christenmeisje en de Chris
tenjongen, die dansen, even op het plekje
de Farizeeër gaan staan en zich
het publiek voorstellen met de be
tuiging: ik ben Zondag twee keer naai
de kerk geweest en ik vond de preek
best. Ik weet. dat het dansen het kerk-
Zï
Advertentie
miste opeens
zelfvertrouwen en dat in
haar eigen keuken.
Niets wilde, niet» lukte. En dat
voor een vrouw, bekend om haar
verzorgde maaltijden. Totdat zij
merkte dat er iet» aan de maizena
haperde, 't was niet de maizena die
ze gewend wa»; de naam DU RYE A
stond niet op het pak. Zeker, ze had
MAÏZENA DURYEA gevraagd,
zoal» altijd, maar nu stond er iets
ander» in de kast. Zo zie je: Wel
gevraagd, maar niet gekregen. Iets
om te onthoudenVoor een» en alt\jd:
Niet alleen Maizena DURYEA
vragen, maar ook opletten dat U
inderdaad DURYEA krijgt.
Boekbesprekingen
Ik dien een stralende heer
Puck Beer; uitgegeven bij De Tijd
stroom te Lochcm. (247 blz. Prijs
7,90)
Greta Baars—Jelgersma vertaalde dit
wonderlijke boek uit het Zweeds. Het is
geschreven in de trant, die ons in de
Scandinavische landen vreemd schijnt,
temeer daar het verhaal ergens aa
Middellandse Zee speelt. Maar wa:
we denken aan de wonderlijke verhaling
van kobolten en bosnimfen, die in Zwe
den de ronde doen, dan behoeft het
niet langer te verbazen, dat deze schrijf
ster ons in zo'n wereld van fantasie en
verdichting binnenvoert. Al heeft Harle-
auin een menselijke gestalte, zijn persoon
blijft tijdloos; hij ervaart wat zoet en bit
ter is in het leven. Maar eigenlijk doet
het verhaal er helemaal niet toe. Het is
de compositie, dde het boek zo bijzonder
doet zijn. Geen lectuur voor een opper
vlakkige lezer, maar een stuk proza dat
ver uitsteekt boven het gemiddelde, Het
is de eersteling van een schrijfster, die
boordevol fantasieën zit, die al schrijven
de zich verliest in de tafrelen, welke zij
schildert.
Daardoor tovert zij een kleur, een
ning en een lyriek, die boeit en dll
ook kan verrukken.
sen stukken gevaarlijker dan de ouder
wetse. We zullen het Henri Borel laten
zeggen. Henri Borel geldt niet voor
preutse mijnheer. Hij was ook bereid
een vurig pleidooi te houden voor echt
mooie dansen. Maar hij heeft eens ii|
Haagsch Maandblad ronduit zijn mening
gezegd over wat toen de laatste dansen
waren: Foxtrot. Boston, One Step,
Step, de diverse Blues, Shimmy',
Charlestons. Hij had enorme bezw;
Al dat heenschulfelen en knikken
bibberen en draaien en quasi-gracleus/
quasi-elegant likkebaarden en knoeien
en wringen gaat naar de verboden daad
toe. zegt hij letterlijk. Men mag het ont-,
kennen en verbloemen en het veront
waardigd van zich afwijzen, maar er helpt
geen lieve Moeder aan. het is zo. Niet
alleen de bewegingen van de dans zelve,
maar mogelijk in nog sterkere mate. de
de voorstanders zich goed indenken, dat
de tegenstanders hier zorg koesteren
voor het welzijn van de kerk. Een zorg,
die men met vrome woorden niet
wegwimpelt.
Nog zo'n begeleidend verschijnsel! Ik
sprak met een student, die een belang
rijke functie heeft in het studentenleven
aan een van onze rijksinstellingen voor
hoger onderwijs. Hij klaagde er over, dat
de mensen zo moeilijk te porren zijn
voor een ouderwetse, vrolijke bijdrage
aan een studentenfeest. Vroeger, zei hij,
kwam er heel wat kijken om zo'n feest
gezellig te maken. Er waren allerlei
staaltjes van geestigheid en vernuft Er
was een mentor en een revue,
een toneelstuk en er werd gespeecht. Nu
hebben ze een gemakkelijker
gezelligheid te bedrijven. Er wordt ge
danst. Dat gaat vanzelf. Het vraagt geen
intellectuele inspanningen en ook geen
humor.
Alweer, ook hierover valt ta praten.
En men moet niet generaliseren. Toch
is het een feit, dat gaan dansen als slot
van een fuif, vergeleken met andere ty
pen van prestaties, een vrij goedkope ge
schiedenis is. De jongeflui komen er te
gemakkelijk af. Het is een vorm van
vrije-tijdsbesteding, waar weinig „cul
tuur" in zit.
door gaan. Er kan over
de jurk gesproken wor-
mijn tweede vraag. De
het noodzakelijke
Zo kunnen t
het geld en o\
den. Ik ga na
voorstanders
gesprek af, Indien zij i
hebben.
Wezenlijke elementen
£)E TWEEDE VRAAG was: Wilt u
de bezwaren zelf voelen? Want
ze zijn er. Dansen is beweging en
rhythme. Dansen in de vorm, waar
het hier nu over gaat, bij de moderne
gezelschapsdans, is ook erotisch spel.
Daarom heeft het geen zin, hier over
het dansen van Mirjam en David te
spreken of over hemelse reidansen.
Bij de dans. waar wij het over heb
ben. is altijd de omvatting van het
meisje, wellicht een onschuldige aan
raking, maar meestal een contact, dat
anders niet geduld zou worden.
Het erotisch spel Is niet verboden.
Maar het heeft een risico; wie het speelt,
zet zijn kuisheid en ingetogenheid in: hij
kan ze er mee verspelen. „Een ieder, die
een vrouw aanziet om haar te begeren,
heeft in zijn hart reeds echtbreuk
haar gepleegd."
Wat dat betreft, zijn de moderne dan-
„In elke moderne danszaal, welke ook,
heerst, voor de niet-kuddemens aan-
voelbaar, maar verkapt quasi fatsoen
lijk, door de „society" hypocriet gene
geerd, listig gecamoufleerd^ en omdat
de kudde haar gezamenlijk ondergaat
als heel gewoon en behoorlijk aange
nomen.: de wulpse atmosfeer, te gevaar
lijker omdat ze niet openlijk is en zich
niet geeft voor wat ze is".
Men zou vrijwel het gehele artikel kun
nen aanhalen. Onmiddellijk op de geci
teerde passage volgt:
„De verontschuldigende praatjes
„behoorlijk" en ..netjes" dansen dezer
heimelijk wellustige, geraffineerd en
perverse sensuele dansbewegingen, zo
dat „niemand er aanstoot aan neemt",
zijn larie-farie. Men kan deze dansen
onmogelijk „fatsoenlijk" dansen,
trekt men er nog zo'n quasi fatsoenlijk
gezicht bij en houdt men zich nog
in. De manier, waarop het dansende
paar elkaar omvat houdt, is al uit de
schijnheilige Boze. Kijk maar eens
open ogea op welke manier het i
nen- en vrouwenlichaam tegen elkaar
aangevlijd zijn, en hoe zij onvermijde
lijk op de bewegingen reageren, en laa
u dan verder maar niets wijsmaken".
Een dergelijk citaat is koren op de mc
len van de tegenstanders, ik weet het. De
voorstanders wisten al lang wel, dat
zo over gedacht en zo over gesproken
wordt. Ze vinden het overdreven en ze
werpen deze voorstelling met veront
waardiging van zich af. Ik wil hen dan
echter nog een vraag stellen. Hebben zij
wel eens gelet op de geschiedenis va
gezelschapsdans? Ik kan daar nu
breed op ingaan; in mijn in het vorige
artikel genoemde boek heb ik er i
meer over geschreven. Hier kan ik
alleen van zeggen, dat de geschiedenis
van de dans ons leert, dat er telkens
weer nieuwe dansvormen uitgedacht
den om de bestaande te helpen aan
nieuwe prikkeling. Daarom is een scheut
van de vroegere volksdansen toegevoegd
aan de dans der edellieden, want die was
zo saai. Daarom is uit de negerdansen
uit die van de zeemanskroegen van Zuid-
Amerika telkens iets overgenomen,
een van de motieven van de dans te
wezenlijken; het motief namelijk, dat de
dansenden elkaar tot dicht bij de o
gave schuiven.
Als ik hoor dat vele jongelui uit
Christelijk milieu, waar het vroeger vol
strekt contrabande was, tegenwoordig
dansen, vraag ik me wel eens met be
zorgdheid af, of zij de openheid ei
natuurlijkheid de onbevangenheid e
sportiviteit, de ridderlijkheid en de zui
verheid van hun gevoelsleven hebben,
die hier toch wel in de eerste plaats nodig
zijn. Want een Christen kan niet zo maar
i-doen, omdat ze het allemaal doen.
Hij behoeft zich niet te schamen voor
grote reserve jegens wat groot mo
reel risico in zich bergt; hij houdt het
met Hem. die gezegd heeft: in
dien uw rechterhand u tot zonde zou
brengen, hak hem af; het is beter mei
één hand het eeuwige leven in te gaan
dan met twee in het helse vuur te wor
den geworpen.
Dit dus over de vraag, of de voorstan
ders de reële bezwaren willen erkennen
en of ze deze voelen? Want er zijn wei
dingen zo funest als morele slijtage.
Styleren
J)E DERDE VRAAG was: wilt u de
bezwaren als Christen serieus ne
men? Wilt u er iets aan doen? Uit het
streven naar een dansgelegenheid,
die voor Christenen gepast is. kan
worden afgeleid, dat men de bezwa
ren serieus wil nemen, zal iemand
zeggen. Accoord. Ik neem aan. da'
men naar moreel verantwoorde dans-
mogelijkheden zoekt, niet in de eer
ste plaats om zich de criticasters van
het lijf te houden en onder een Chris
telijke naam toch vrolijk een on
christelijk leven te voeren, maar om
dat men aan het zoeken is naar een
type dans, dat moreel niet gevaarlijk
is. Want zoals de kleren de man ma
ken, zo maakt een bepaald type dans
de danser. Het kan de gevoelens
groven en ze ook verfijnen. Al
goede typen van dans zouden kunnen
worden gevonden, zullen zij het ero
tisch verkeer eerder zuiveren dan be
derven.
Ook de praktijk zal moeten leren, of
hier een bevredigende stylering te vin
den is.
Ik ben het met de Haagse jeugd
predikant ds Van Leeuwen eens, dat
we het hier op den duur niet zonder
meer kunnen vinden in repristinatie,
in terugkeer tot oude vormen. Hij
doet een hartstochtelijk beroep op
musici, dichters en choreografen, om
ons het lied en de gemeenschapsdans
te geven, die passen bij deze tijd, bij
het geschokte, gespannen, nerveuze,
onevenwichtige levensgevoel van de
jonge mensen van deze tijd. Maar
zolang dit beroep niet gehoord
lijkt mij als er een is de enige
mogelijkheid te liggen in de volks
dans en in de ouderwetse dansen, die
gratie en harmonisch4 stijl hebben.
Daarom zou ik tot de voorstanders wil
len zeggen: als er ooit iets van komen
zal. dat werkelijk voor een Christen de
moeite waard is omdat het een men:
heft in plaats van dat het hem i
haalt dan zal er op deze zaak gestudeerd
moeten worden. Er ligt nog niets klaar,
dat we hiér met huid en haar kunnen
slikken. Het kostelijke moet nog altijd
van het snode worden gescheiden. Het
tot nog toe wat wilde gesprek zal plaats
moeten maken voor een grondige bezin
ning.
Want er staat nogal veel op het spel.
Het gaat hier om de jeugd, waar de
ouderen veel van verwachten: was
zij ook zo dikwijls hopen, dat zij het
beter zal doen dan de vorige generatie.
Er zijn telkens goede gronden omdat te
hopen. Ik zou de jongelui willen vragen,
deze verwachting van de ouderen se
rieus te nemen. Niet alleen het eerstge
boorterecht van Ezau is voor een scho
tel linzenmoes verkocht.
PROF. DR R. SCHIPPERS
VOOR DE PHILATELISTEN
door G. PEELEN
HONDERD JAAR geleden, om precies te zijn op 23 Febr. 1854 werd de
Bloemforvteinconventie ondertekend, waarbij de Engelsen beloofden
zich terug te trekken uit de Oranjerivier-Suzereiniteit. Hierdoor werd de
stichting van de Oranje Vrijstaat een feit. Zuid-Afrika memoreert dit feit
op een tweetal zegels, waarop het wapen der Oranjevrijstaat domineert,
omgeven door vlaggen der Unie: een mooi, zuiver Nederlands wapen, met
een Nederlands devies: Vrijheid, geduld en moed.
De vrijheid wordt gesymboliseerd door oudje, bezig aan een breiwerkje voor
een boom. het geduld door een drietal haar kleinkind. Afb. 6, eveneens van
schapen, rlc moed door een leeuw. Daar- Finland, herinnert eraan dat 100 jaar ge-
onder een huifkar met het onderschrift: leden Ivar Wilksman, in Finland de va-
immigratie. Rechts van het wapen een! der der gymnastiek genoemd, geboren
oorkonde en een ganzepen, met de jaar-werd. De stoere wilskrachtlee kon in
tallen 18541954. (afb. 1) Japan wijdt profiel doet heel sterk aan Hindenburg
evenals Zweden een zegel aan de win-denken. Japan heeft de vaste traditie
tersport: kampioenschappen schaatsen- j om op 1 Januari uit te komen met een
rijden (afb. 2). [nieuwjaarszegel. Deze keer. afb. 7. zo
Is dat alweer een jaar geleden, vra-jop het eerste gezicht een vreemd geval
;n we ons onwillekeurig af als we het dat een oud houten speelgoednaardje
herdenkinezsegel var. afb. 3 zien. van blijkt voor te stellen, een ze. Miharu-
Oost-Duitsland. Inderdaad. 5 Maart van naard. Dank zij de vriendelijke toelich-
het vorig jaar stierf Stalin, en Oost-jting. die de Hoofddirecteur van de Ja-
Duitsland herdenkt op dat zegel die dag. Ipanse posterijen, de heer Motokatsu Sa-
GBE-U-VISIE
Duidelijk en sympathiek ziin de
stellingen op de jaarlijkse Finse welda
digheidszegels. Het doel van de toeslag
komt nadrukkelijk op de zegels naar
voren: afb. 4 een man den vlechtende
blinde, vergezeld van zijn trouwe ge
leidehond. afb. 5 een hulpbehoevend
saki me ter begeleiding van het nieuwe
zegel zond, kan ik er iets meer over
tellen, want zonder meer is ons het
band tussen een speelgoedpaardje en
gelukkig nieuwjaar niet duidelijk. Zoals
wij de dierenriem hebben, kent de Ja
panner een soortgelijke cyclus: ieder ka-
Financieel Overzicht [van de weëkj
Philips en Koninklijke trokken markt
met zich mede
Toen in het begin van deze week be
kend werd, dat bijschrijving op aandelen,
ten laste van een agio-reserve, vrij van
inkomstenbelasting was, bleken de fiscale
beletselen voor het afkondigen van de bij
stempeling van de aand. Philips van f750
tot f 1000 nom. te zijn weggenomen
Vorige week maakten wij reeds melding
van het besluit van het bestuur om tol
deze daad over te gaan en het was voor
de beurs een grote voldoening, dal
Philips hiertoe is overgegaan en daar
naast het dividend tot 14% heeft ver
hoogd (v.j. 12%). De koers der aand.
stelde zich belangrijk hoger.
Het feit der verhoging van de nominale
waarde der aandelen van f750 tot f1000
brengt uiteraard geen enkele werkelijke
verandering te weeg. De aandeelhouders
ontvingen er momenteel geen cent 1
door. Toch heeft men ter beurze het be
richt met een koersstijging begroet
Voortaan wordt het dividend over f 1000
nom. betaald en men meent uit de divi
dendverhoging, waartoe ditmaal is be
sloten. te mogen afleiden, dat het bestuur
van Philips niet pessimistisch is ov«
de toekomstige winstuitkeringen. Een
koers van 260% per f750 nom. co
pondeert met een koers van 189% per
f 1000 nom.
Met deze correctie van de nominale
waarde heeft men de fout van de dertiger
jaren uitgewist, welke de beurs
moeilijk kon vergeten. Het bestuur had
in 1930 nieuwe aandelen uitgegeven
400 dus een groot koers-agio ontvan-
gep, terwijl in latere jaren per aandeel
van f 1000 nom. een bedrag aan contanten
van f250 werd terugbetaald. De meeste
aandeelhouders hadden echter vooi
f250 heel wat meer betaald en voelden
zich geducht bekocht door de geste
Philips. Nu is de zaak weer prachtig
elkaar gekomen en een nominale waarde
van f 1000 is van veel couranter karakter
dan die van f750.
Vorige week gebruikten wij voor
hoofdfonds, Koninklijke, het beeld
de locomotief, die de trein optrekt. Deze
functie van trekker werd deze week door
Koninklijke gecontineerd. Het fonds zelf
kon, onder invloed van buitenlandse aan
kopen, verder monteren en kwam boven
Kunt u dit even
plakken?
"f—
- v
JT"1
^-T
m
S2S*
de 439%. De rest van de markt, met
name de locale industrie-aandelen,
den meegetrokken en het sentiment
de beurs bleef goed.
Het bericht betreffende een teleurstel
lend resultaat van de Amerikaanse doch
termij der Unilever had slechts
trekkeüjk geringe invloed. Was de markt
niet zo vriendelijk gestemd geweest, dan
zou een dergelijk bericht wel zwaarder
zijr. opgenomen.
De concentratie in het bankbedrijf gaat
onverminderd voort. Deze week werd
medegedeeld, dat de Ned. Bank v. Zuid
Afrika zal samengaan met de Amster-
damsche Goederenbank welke laatste aan
delen zullen worden omgewisseld
van eerstgenoemde instelling op gelijke
voet. Dientengevolge steeg de koers var
de aand. Goederenbank meer dan 20 pun
ten. Opnieuw bleek, dat insiders var
hun voorwetenschap hadden gebruik ge
maakt. Het schijnt niet mogelijk te zijn.
dit kwaad de kop in te drukken.
Slavenburgs Bank heeft
derd dividend van 8 aangekondigd,
welk bericht een goede indruk ter beurze
maakte. De koers der aand. liep verder
omhoog.
Cultuurwaarden hadden „hun week"
niet en kwamen op lager niveau.
name Oude Deli brokkelde tijdelijk be
langrijk af. „De muziek" is momenteel by
cultuurwaarden eruit en de aandelen lig
gen vrij verlaten in de markt, een heel
verschil met enkele weken geleden.
Van Handelsveren. „Amsterdam" kwam
het bericht, dat 20 Maart, dus heden, de
nieuwe suikerfabriek Wonji in Ethiopië
is geopend De maalcapaciteit van deze
fabriek zal 7500 quintalen riet per etmaal
bedragen, uitkomende op een suikerpro
ductie van 15000 ton witte suiker, welk
kwantum de consumptie van Ethiopië er
Erirtrea kan dekken.
Uit het verslag van de grote beleggings
maatschappij ROBECO bleek, dat in 1953
het belang bij Amerikaanse beleggingen
van 46 6 tot 40 6% U gedaald door ver
koop van conjunctuurgevoelige aandelen.
Het belang bij Canadese aandelen is toe
genomen. terwijl in Nederlandse aandel
een aanmerkelijk bedrag is belegd,
verband met de gunstige vooruitzichten
van het Ned. bedrijfsleven.
Natuurlijk heeft een en ander betrek
king op de bcleggingspolitlek van het
vorig jaar en inmiddels kan men wel
nieuwe richtlijnen volgen. We
;n echter dat het belang bij conjunc
tuurgevoelige aandelen van de Ameri
kaanse industrie wel verder zal zyn ver
minderd De bekende Britse econoom
Clarks blijft van mening, in tegenstelling
tot president Eisenhower, dat omstreeks
het midden van dit jaar zich in de Ver
Staten in versneld tempo een economi
sche inzinking zal manifesteren. Dc tot
dusver bekende gegevens wijzen in vele
gevallen op een verdere teruggang der
conjunctuur, maar de Amerikaanse rege
ring blijft optimistisch en spoedig zullen
weten, hoe ver de zich inderdaad
lender ja ar staat in het teken van
bepaald zinnebeeld, dat dus om de 12
jaar terugkeert. 1954 „staat in het teken
van het paard". Men koos opzettelijk
niet maar een gewoon paard, maai
primitieve speelgoedpaardje van Miharu,
vanwege de legende die daaraan verbon
den is: In 782 voerde de uit de geschie
denis bekende generaal Sakanoue-
Tamuramaro een veldtocht tegen op
standige wilde stammen. Hij dreigde de
slag te verliezen totdat een Buddha-
priester uit Miharu hem 100 houtsnij-
paardjes ten geschenke gaf. gesneden uit
afval van Buddhabeelden. In het heetst
van de strijd, zegt de legende, sprongen
die houten paardjes uit de broodzak i
de generaal, en wierpen zich, bemand
al. als echte vurige strijdrossen in de
slag, en bezorgden hem de overwinning!
Er zit dus veel meer achter dit sim
pele infantiel-aandoende zegeltje
men vermoeden zou. De televisie is voor
de eerste maal „hoofdpersoon" op
postzegel geworden, bij afb. 8 van Italië,
verschenen bij de eerste Italiaanse tele
visie uitzendingen. Men ziet de bekende
antenne (waarvan boze tongen beweren,
dat de Haagse daken vol staan, zonder
dat er echter het bijbehorende toestel
op aangesloten is!), de kaart van Italië
op het beeldscherm van een toestel, er
de zendmast rechts daarvan.
De afb. 9/13 geven een volledige Hon
gaarse cursus voor babyverzorging! Deze
zegels geven bovendien een duidelijk
beeld van de opvattingen in de satelliet-
landen: baby Is welkom (kanonnenvlees)
dient goed verzorgd te worden, maar is
staatseigendom. Na de geboorte heeft de
moeder weer haar taak in de fabrieken,
en de staat zorgt voor het kroost
Afb. 9: de aanstaande moeder laat
haar bloeddruk regelmatig controleren.
Afb. 10: Moederweelde: ze ontvangt
uit handen van de zuster haar jongge
borene. Afb. 11: op consultatiebureaux
wordt geregeld de kleine nauwkeurig
derzocht: maarde moeder mist
vreugde van de eerste zelfstandige pas
jes van de kleine, in de jaren, dat z-
liefst zijn. Afb. 12 laat zien evenals afb.
13 hoe vreemde verpleegsters, zij het
ook vriendelijk en met liefde, voo
kleinen zorgen: bij maaltijd, ontspan
ning en opvoeding. De kinderen zijn
staatseigendom, en de staat voedt ze op
naar haar doctrines. Een vriendelijke,
goed uitgevoerde serie, die echter duide
lijke taal spreekt, en wel heel nadruk
kelijk illustreert: Moederweelde en moe
dersmart!
reeds voordoende teruggang in het zaken
leven zal gaan.
Voor de claims Nationale Levensver
zekering, welke f2,3 millioen nieuwe
aand. van 10 storting uitgeeft, bestond
een grote belangstelling. De eerste dagen
kon dientengevolge slechts een vraag
prijs (f150) genoteerd worden. later
kwam een lagere notering tot stand.
Minister v. d. Kieft heeft medegedeeld
geen aanleiding te hebben om het kopen
effecten op crediet, bulten de toege
stane uitzonderingen, weder mogelijk te
maken. Voor het volume zaken ter beurze
is deze houding der regering niet bevor
derlijk, maar voor een gezond karakter
van de handel weL
*v
x\lli,
i
IWl
Ve waoHt der
Go Vw*qde State»
W kryqt meer vlieg,, s
en winder soiaste».
men noemt cat New loolo
en is nu op zoek,
naar 'n Rus,om't Item oolo
aan te praten...
Een kievit dropte in fefcert
een ei in een lentelijk weiland
zij waaktetoen ze las,
dat 't Het eerste ei was
van klinkklare vreugde
ij
een Hoogstand.
Er daeHl een meneer in n
.-Hoe houd ik die dieven taditegen'
Haar met keel zijn sckat
in 't vuilnisvat
kwam Hij van de diop in de regen.
Van elke drie Hollandse auto's
hooel er een tHuis opde
sloopsoos-
Geen autotourist
die rijdende wist
.Ikben niet slesHts stuur-
maar ook spoorloos!"
0 Ap»W\
P
mJT
Tot vreugde van allendie 't
vatten,
gaat Holland strakslatnbevatten.
Maar eenmaal gekleed,
verneemt men de kreet:
,fatk tonaeiiL mg gevat aan de
latten,
ar dit was dan weerde visie
van'tscHrgf.tekenend duo
G/?E-1I
j> met pen en stift
V Hier neergegrrft
in ivat men dan noemt-,'