ICARUS STRAALMOTOR 5n^^Vlleuwerkerk werkt de jeucjd van -Quropa 4 ZONDAGSBLAD 27 FEBRUARI 1954 stuöenten uit vele L&nöen vechten teqen bLubbcr en zeepokken ze öoen öat voor 30 cent per öaq fllEUWERKERK telde vóór ae ramp vijfhonderd huizen. Nu telt het vijfhonderd ruïnes. Met wat goede wil 2yn er veertig bewoonbaar, met nog meer goede u>il zijn er nog een vijftig te herstellen. En de rest? Ja, de rest Vraag dat maar eens aan de werkers van de internationale hulpcolonne. Zij halen dan de schouders op en er komt een zorgelijke trek op hun ge zicht. Even maar, want per slot zijn zij niet overal vandaan gekomen om de boel op te bouwen, maar om ordening in de chaos aan te brengen en de boel weer schoon te maken. En dat doen zij dan ook met een bewonderens waardige ijver en volharding. T> ELANGRIJKER nog dan het ■*-* schoongemaakte huis is het psy chologisch effect. Natuurlijk waren in het begin de mensen, die terugkwamen, een beet je flegmatisch. En om helemaal eer lijk te zijn: zij waren ook wel wat ontevreden. Het duurde allemaal zo lang en het kijken naar de bouwval len alleen al was voldoende om de indruk mee te nemen, dat ze alleen stonden, dat ze vergeten werden. En toen begonnen anderen... Amerikanen, Duitsers, Italianen, Turken, Zwitsers, een hele waslijst van nationaliteiten, waaronder zelfs nog Pakistan en Peru. Overal van daan kwamen zij zich melden voor een gigantisch vredesleger, bewa pend met schoppen, bezems, borstels en bussen lysol. Het was een Engels initiatief en men noemde het leger de C.C.H. Co ordination Comittee Holland. Een tij delijke organisatie dus, maar men denkt er een permanente van te ma ken. Reeds hebben verscheidenen zich vrijwillig opgegeven voor het ramp gebied in Griekenland. In Nieuwerkerk werd eerst om al die vrijwilligers gelachen. Wat moest nu bv. zo'n tenger me vrouwtje als mevrouw Hanedoes uit Naarden beginnen tussen de ruïnes van Nieuwerkerk? En wat zou zo'n kunstschilder uit Amsterdam of neem die Engelse studenten,... geen eelt hebben ze op hun handen, van pure onwennigheid zouden ze de bezem Maar ze krégen eelt op hun handen, de bezems braken niet en de virtuo siteit in het blubberscheppen werd dagelijks groter. De straten kwamen schoon. De Nieuwerkerkers konden weer tionale hulpbrigade au sérieux. Dat was raak met die koeterwaals praten de meisjes en jongens. Ze kregen niet alleen respect voor mevrouw Hane does omdat ze zo vloeiend in ver schillende talen kon zeggen wat er in haar opkwam, maar meer respect hadden ze nog voor de wijze waarop ze muren omvertrok, blubber schep te en op stinkende kelders losstorm de als een moderne godin van de hy giene, van onder tot boven onder de modder en met een wolk van lysol om zich heen. En toen kregen zij er de moed weer in. De verstarring moest het veld rui men voor het actieve méé-aanpakken. En als het soms te veel werd omdat elke steen, die zij tegenkwamen, voor hen een boek was, dat de geschiede nis verhaalde van hen, die zij zo goed gekend hadden of van haar met wie zij in hun jeugd hadden gespeeld,... dan was er altijd mevrouw Westerhof nog, de vrouw van dominéé", die achter de schermen, met zo veel fijn zinnige tact en moederlijke zorg alle leed en verdriet een wijder perspec tief wist t« geven. Die van de C.C.H. spreken eerbie dig over haar„En zij over hen... IN een ruïneus huis vonden wij de r.k. dichter Jan Rietveld uit Utrecht aan het voordragen. Hij is specialist in het schoonmaken van kelders. Er zijn misschien mensen, die het laatste meer waarderen dan het eerste. Zijn vrienden van het schoonmaak- team op Schouwen-Duiveland hebben voor het een en het ander evenveel respect. En zij vinden het heerlijk als hij het poetsen en krabben en boenen eens even onderbreekt met het declameren van ,,De Herders knaap", een verdroomd figuurtje, dat wel ver afstaat van de monsterachti ge realiteit der ruïnes om hem heen. Soms waait er door de wierookgeur van het gedicht de stank van bedor ven water en de penetrante lucht van lysol, waarmee vloer en muren wor den gedesinfecteerd. Hij staat dan voor te dragen in een huis dat geen huis meer is en dat het ook nooit meer worden zal: twee muren zijn weggeslagen en de zolder hangt dron ken omlaag. Maar dit is groots, dat in dit ver woeste dorp jonge mensen, overal uit Europa vandaan, zich vrijwillig van uit het beschermde wereldje van droom, van studie en jeugd, lieten weglokken naar de daad, die niets met romantiek te maken heeft, maar alles met stank, met modder, met ly sol en met steenkoude voeten in zwa re rubberlaarzen... Voor dertig cent per dag. Zo bezien, stadt Jan Rietveld daar voor te dragen als een symbool voor de schoonmaakteams, die in Ouwer- kerk en Nieuwerkerk onschatbare ar beid verrichten: het symbool van droom en daad en onbaatzuchtigheid. m te lienen Mevrouw Hanedoes, die vloeiend in verschillende talen kan zeggen wat er in haar opkwum. FRANCESCO Sapiena heeft physica gestudeerd. Nu hanteert hij de blubberschep met een virtuositeit, die hij bij zich zelf nooit vermoed had Maar hij heeft last van de kou. En soms moet hij er met heimwee aan denken, dat in zijn woonplaats Cata nia op Sicilië de zon al heerlijk schijnt. Dat duurt echter maar even. want als hij samen met zijn maat Willem van der Waal, theologisch student te Utrecht, wordt „losgelaten" op een nog schoon te maken huis, vergeet hij Sicilië, staat even deernisvol naar de chaos te kijken en stort zich in de strijd. Wat eerst? In zijn zware laarzen staat hij midden in de blubber. Na tuurlijk. dat eerst. En zo beginnen physica" en „theologie" de veertig centimeter dikke smerige en taaie brij te verwijderen. Een zwaar karwei. Het laat je spie ren kermen, 's Avonds is Willem nog te moe om zich behoorlijk te scheren Daarom loopt hij met een baard rond van Zeven dagen. Lucien Réquier, de Purijse student in de kunstgeschiedenis, heeft voor vandaag een lichter baantje. Hij scheurt de tengel van de muren, krabt de zeepokken van kozijnen en deurposten en steekt even een verse pijp op voor hij aan dc aangegroeide mossellagen gaat beginnen. Hoe het gaat? Ca va bien. Merci. Alleen. hij was de eerste dag wel erg geschrokken, want hij had zich nooit kunnen voorstellen dat de chaos zó groot zou zijn. Dat had ook Fred Rohé niet, de Berlijnse zakenman. Samen met Ri chard Errington, die in Londen voor arts studeert, is hij bezig een ijze ren ledikant los te sjorren uit de drek. Fred is in dit gezelschap de enige Duitser en de intiemste vriend der Engelsen. Over oorlog en politiek wordt niet gesproken. Ze staan in de zelfde rommel en kijken elkaar be tekenisvol en met dichtgeknepen neu zen aan, als de stank even niet te verwerken is. Wir gehen weiter, zegt Fred la ic ven te geven als losprijs voor velen. Matlh. 20:28. £R is onder de mensen altijd een dingen cu dringen naar de hoog ste plaats. Ieder wil vooruit komen in de wereld en tracht zich omhoog te werken in de maatschappij. Wij willen veel liever op onze wenken worden bediend, dan dat wij, juist omgekeerd, een ander naar de ogen moeten zien om diens ivensen en verlangens zo snel moglijk uit te voeren en te vervullen. Dienstbaarheid wordt tegenwoordig als iets minderwaardigs geschuwd, zelfs het woord wordt vermeden. Ieder mens bouwt zich zo graag een troon of als dit teveel gevergd is, dan toch tenminste een troontje. En als dit nog niet gaat. dan toch in elk geval een hoge zetel waarop hij zich in al zijn waardigheid neerzetten kan, liever dan als dienstknecht voor andere mensen in de houding en ter beschikking te Jacobus en Johannes koesteren ook de heimelijke verwachting, dat zij straks, wanneer de Heere Jezus Zijn Koninkrijk zal hebben opgericht, als hoogwaardigheidsbekleders zullen mo gen zitten aan Zijn rechter- en aan Zijn linkerhand. Zelf spreken ze daar niet over met de Heiland, maar hun vrome moeder geeft deze eerzuchtige gedachte door in de vorm van een vraag, waarop echter het antwoord uitermate ver rassend en teleurstellend voor hen is. De discipelen hadden er geen flauw Yej go, beaamt Richard. Jan Rietveld aan het deciameren. Naast hem de Duitser Fred Rohé. begrip van, dat de heerlijkheid van Jezus' Koninkrijk pas op de nieuwe aarde zal worden gezien en beleefd. Eerst moest de Middelaar gaan de bittere weg van lijden en sterven. Dat had de Heere Zijn jongeren duidelijk genoeg gezegd, maar ze hadden daar aan eenvoudig geen aandacht geschon ken. Zij droomden van een komend Koninkrijk op aarde en daarin zouden zij de hoogstgeplaatsten zijn. Immers ook in de koninkrijken de zer wereld hebben de vorsten en hun rijksgroten macht en heerschappij: zij worden op hun wenken bediend en gediend. Maar in het Koninkrijk der hemelen is de orde omgekeerd: daar is hij niet de voornaamste, die heerst, doch wel die dient, ja, die aller dienst knecht wil zijn. Gelijk de Zoon des mensen niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar om Zelf te dienen. Dat grote doel van Zijn leven heeft de Heiland tijdens Zijn omwandeling op aarde geen ogenblik veronacht zaamd of vergeten. Al Zijn daden wa ren een bevestiging van dit woord: ..Ik ben in het midden van u als Eén, Die dient". Elke ademtocht van Chris tus was dienen. Van Zijn Vader in de hemelen. Doch in Hem en daardoor, óók van diepschuldige zondaren, die ver beneden Hem stonden. Wanneer toy op aarde onze roeping vervullen, komt eenmaal de dood als een verstorende macht onze levens taak afbreken. Ontijdig afbreken veel al. want het menselijk leven lijkt vaak op een gebroken zuil, een afgeknotte pyramide. Maar dienen u*as niet alleen doel in Jezus' leven, ook Zijn sterven was dienen. Het doel van 's Heiland komst op aarde was zelfs allereerst gelegen in Zijn dood. Het was bij de Heere Jezus juist om die dood te doen. Zijn levenswerk werd niet ontijdig afge broken. want door de dood heeft Hij Zijn taak voltooid. Tijdens Zijn aardse omwandeling heeft Hij de mensen, al maar dienend, veel gegeven: Zijn tijd, Zijn kracht. Zijn wijsheid, Zijn liefde, Zijn hart. Er bleef Hem slechts één zaak over, die Hij hun nog niet gegeven had: Zijn leven. Maar zie nu, aan het eind bereikt Zijn dienende liefde de uiterste span ning: zij daalde af tot haar diepste diepte en klom tegelijk op tot haar hóógste hoogte, als Hij het allerlaat ste geeft, dat Hij geven kan: de Zoon des mensen geeft tenslotte Zijn leven als een losprijs voor velen. Voor velen. Dat woord is tegelijk ruim en beperkt. Want er staat niet weinigen, maar ook niet allen. Velen, dat is de grote schare, die niemand tellen kan. En waar ligt de grens, waarbinnen die velen vallen? Die grens ligt alleen in het geloof, dat ons deel wordt door de Heilige Geest. Jezus Christus heeft de losprijs be taald voor allen, die Hem aannemen met een waar geloof. Allen, die zich zondaren weten en hun zonden bela den, ontvangen van Christus een vrij brief en kwijtbrief voor hun schuld. Aan het kniis van Golgotha heeft Jezus aan de wereld laten zien Zijn absolute Zelfovergave, Zijn dienen tot in de dood. Ja, amen. ja, op Golgotha, stierf Hy voor onze zonden. Ds. W. F. M. LINDEBOOM. ZONDAGSBLAD 27 FEBRUARI 1954 5 Van Benzinemotor bracht voor luchtvaart-beslissing In laatste halve eeuw werden stoutste verwachtingen overtroffen ^ADAT de mens het wilde dier had getemd en zich daarna door hem liet vervoeren; nadat hij had geleerd te zwemmen en vuur te maken om in zijn levensbehoeften te kunnen voorzien, keek hij naar de vogels, die zich frank en vrij door het luchtruim verplaatsten en hij benijdde hen om hun onmetelijke vrijheid. Hij begon te zinnen op middelen zich op dezelfde wijze voort te bewegen, wat hem niet lukte. In zijn onmacht begif tigde hij zijn goden en duivelen met vleugels, symbolen van hun bovenna tuurlijk bestaan. Door de gehele geschiedenis der my thologie en archeologie vindt men in de overblijfselen van gestorven beschavin gen de bewijzen van 's-mensen verlan gen als de vogelen het luchtruim te door klieven. Op de oude Assyrische voorstellingen ziet men de adelaar en de gevleugelde stier, symbolen voor de heidense god heden. In de Griekse mythologie zit Perseus op het vliegende paard Pegasus. Een van de bekendste luchtvaart-mythen is het verhaal van Daedalus en Icarus; Icarus, die zijn vader ongehoorzaam was en te dicht bij de zon kwam, waar door zijn vleugels van veren en was smolten en hij in zee viel. Al deze mythen en stoute verhalen met voorstellingen van vliegende we zens worden thans wetenschappelijk uit gelegd als religieuze en kunstzinnige su blimaties van de verijdelde dromen van de mens om zich in het luchtruim te kunnen verheffen. Velen hebben in hun waan de vogels te kunnen evenaren de dood gevonden. Zo verging het koning Bladud van Brit- tannie <863 v C), die zo begeesterd was door de legende van Icarus, dat hij zich vleugels van veren liet maken, hiermee van de Tempel van Apollo in Londen sprong en de nek brak. Model van vliegende machine, ontworpen n aar de omstreeks 1505 door Da Vinei gemaakte schetsen. DE eerste vruchtbare bijdrage tot de kennis van het vliegen kwam van Leonardo da Vinei. Ook deze geniale vertegenwoordiger van de Renaissance was gefascineerd door het denkbeeld, dat de mens indien hij maar dc zwaarte kracht kon overwinnen, in staat zou zijn tot vliegen. In 1505 hield hij zijn eerste verhandeling over het mechanisme van het vliegtuig en werkte zelfs het eerste technische constructieplan uit van een vliegmachine gebaseerd op de structuur van de vleugels van de vleermuis. Hij was met zijn theoriën op het gebied van de aërodynamica zijn tijd eeuwen voor uit. Maar evenals zijn navolgers heeft hij het nimmer zo ver kunnen brengen zelf te vliegen, omdat de mens nu een maal zelf niet de kracht op kan bren gen zich met welke middelen ook in de lucht te verheffen. Legio zijn de ontwerpen van zwaar- der-dan-lucht-vliegtuigen, die sinds de theorieën van da Vinei gemaakt zijn; grote vormen van gevleugelde mensen en machines, de een nog onpractischer dan de ander, maar alle geïnspireerd door de obsessie om te vliegen. Dc meeste modellen kwamen nooit de lucht in; slechts enkele brachten het tot enige tientallen meters van de grond, maar stortten daarna neer. De mens probeerde het daarna met ballons. Hiermede had men meer suc ces, daar de-ballonvlucht berust op het lichter-dan-lucht principe. Met de op stijgingen door de gebroeders Mont- golfier op 5 Juni 1783 begint het ballon tijdperk, dat feitelijk nog wel voort duurt. maar door de onzekere en lang zame navigatie van weinig practisch nut is voor de commerciële en militaire luchtvaart. T J RUCHTBARE resultaten om vliegtui- gen van de grond op te heffen, kreeg men eerst na de uitvinding van de compressiemotoren, waarmede ener gie kon worden opgewekt vele malen groter dan de mens met eigen kracht kon ontwikkelen. Hoewel kort voor de wereldschokken de luchtvaart-experimenten van de ge broeders Wright reeds vliegtuigen van bepaalde makelij en voorzien van een voortstuwingsorgaan moeten hebben ge vlogen, zijn het toch de gebroeders Wright geweest, die met de eerste prac- tische vliegmachine hebben gevlogen. Het vertrouwen, dat men in hun ma chine had, sproot voort uit het feit, dat zij haar onder controle konden houden. Met de proeven van de gebroeders Wright breekt het tijdperk van de door de mens in bedwang gehouden zwaarder-dan-lucht vliegtuigen aan. De Wrights ontdekten uiteindelijk het ge heim van de veilige gemotoriseerde voortbeweging in het luchtruim, dank zij de ontwikkeling van dc benzinemo tor. Zij zijn de grondleggers van dc hui dige snelle luchtvaart. Hun proefnemin gen en vluchten en die van hun navol gers, waarvan de bekendste zijn San tos Dumont, Farman, Voisin en Blériot, zijn één stuk romantiek. Op 8 Augustus 1908 maakt Wilbur Wright zijn eerste officiële vlucht over het Engelse Kanaal. In September vliegt hij 52 mijlen aan één stuk, waarbij hij 1 uur. 31 min. en 25 see. in de lucht blijft en op 21 September van hetzelfde S>e trap (XIV) J^E bezoeker tuil méér van weduwe Kripper weten, eer hij haar vraag beantwoordt of het in wezen niet christelijker is om een eenzame wacht bij de trap te betrekken omdat er misschien iemand van haar Heiland moet horen, dan om naar vele vrome samenkomsten te gaan. Eerlijk gezegd, begrijpt de bezoeker het niet helemaal. Hij is zo lang zamerhand volkomen ingesteld op mensen, die zich verzetten tegen het evangelie. Hij is tegelijk zo wantrouwend geworden. Hij kan niet meer argeloos in het lever, staan. Nu is hij zo plotseling gezet tegenover een oude vrouw, die deze blijde dienstvaardigheid wel schijnt te bezitten. Maar is dat werkelijk zo, of is het toch maar schijn? Kan dat echt wezenje roeping hebben aan een trap. die Christus verwerpt, en derhalve zelf elke kerkelijke binding totaal los laten? Of zit er toch ergens nog iets anders achter: een stukje angsteen beetje geestelijk letsel? Dc bezoeker geeft dus geen rechtstreeks antwoord op de vraag van de weduwe Kripper. Hij zegt enkel en dat om haar verder uit haar tent te lokken ,,H$t is héél moeilijk om precies te weten waarom we iets doen. Het is héél moeilijk om te weten of we Christus zoeken of ontlopen willen. Hoe bent u zelf zo op deze ge dachte gekomen?" ..Och", zegt de weduwe Kripper, Ochdat is al jaren zo. Vroeger ging ik ook overal heen. Toen waren we eens op een kransavond en toen kwam er bij een van de andere vrouwen thuis brand. Het is al heel lang geleden gebeurd, nog vóór de oorlog. Bij die brand zijn er kinderen omgekomen omdat er niemand thuis was. Die hebben zelf met lucifers gespeeld en toen is het gebeurd. En toen kwam dat zo opeens bij me op: als het in joutu huis was geweest, dan was jij ook niet thuis geweest. Ik woonde toen nog in de oude binnenstad en met een schep ge zinnen op de trap. weet u. En toen voelde ik dat als het bij my thuis gebeurd zou zyn, dat ik dan mee schuld er aan gehad zou hebben. Omdat ik toch eigenlijk t>an myn post toas weggelopen Ja, nu lacht u daar 'n beetje om, Uit de VOLKSWIJK maar myn man was vroeger sol daat geweest; die heeft nog in Atjeh gevochten en die had het er altijd over dat je op je post moest blijven. Weet u, die vaders en moeders gaan wel eens uit, en dan let er niemand op de kinders. Dan is het toch maar beter dat een oud mens thuis blijft en een oogje in het zeil houdt, is het niet?" De bezoeker gaat zich al meer verbaasd voelen. Weer is er im mers niets ran een verwijt jegens de uitgaande ouders. Het is een voudig een comtateren van een feit, zonder enige klacht of aan klacht. Het blijft buiten beschou wing of ouders soms avonds thuis behoren te zijn. Het wordt rustig aanvaard dat ze er niet zyn en dat er dan een ander moet wezen, die waakt. Deze oude vrouw verdiept zich niet in vragen naar andermans verantwoordelijk heid: ze volstaat er mee Jiaar eigene te kennen en te aanvaarden. Ze is op haar post. „Tsja", zegt de bezoeker en zoekt naar woorden die hij eigenlijk niet vinden kan omdat hy het ant woord al van te voren weet, „Tsja, maar kom je zo zelf niet tekort? En maak je het de ouders niet te gemakkelijk?" „We komen nooit tekort I" lacht de ander „Hoe kunnen toij nu ooit tekort komen? En die S ouders wat zal ik zeggen? De mannen hebben vaak 'savonds ztuaar werk en voor hun vrouwen is het dan ook niet alles om alleen te zitten. Daar komt enkel maar ruzie van. Nou weten ze dat ik er ben. en ze kunnen met een ge rust hart van huis gaan..." „Maar worden ze er beter van als ze dat doen? Wie toeet tuaar ze heen gaan?" dc bezoeker ij nog steeds niet voldaan. „O, ze gaan overal heen. Soms naar hun eigen ouders. Soms naar de bioscoop. En soms naar een wijkavond....!" Daar lacht dat oude vrouwtje heel ondeugend om, als een schaakmeester, die zijn tegenpartij opeens een kostbare pion ontrooft. De slag is raak, tuant de bezoeker kijkt haar stom verwonderd aan..Naar een wijk avond „Ja. natuurlijk, naar een tuyk- arond. Ze komen mei me praten als ze in de narigheid zitten. Dan zeg ik: kind, waarom ga je dun niet eens ergens heen waar je nog een goed woord hoort. En dan vertel ik ze waar ze wezen moe ten. Als ze dan thuis komen, moe ten ze me vertellen waar het over ging. Dat doen ze ook. Ze schelden wel eens op de kerk, en ze zijn het er wel niet altijd mee eens. maar ze gaan een maandje later weer eens. Ik denk altijd maar: ze hebben toch een ziel te verliezen I Dat zeg ik natuurlijk niet tegen hen. want dan worden ze kopschuw en dat weten ze bovendien zelf ooi wel. Je moet een kat niet op h'.i spek binden, weet je, dan wil de kat niet vreten I" De bezoeker geeft het op. Hij probeert met om verdere problemen voor te schotelen: die zouden toch afstuiten op deze vrome levens wijsheid. H\j voelt zich dankbaar en blij, als een man, die ergens één der zevenduizend vond. die hun knieën niet voor de Baal bogen. En hij weet dat ergens althans een pand is, waar Christus voortdurend vertegenwoordigd wordt. Is dat niet hoopvol? Als er één zo'n huis kan bestaan, dan bestaan er moge lijk dozijnen en honderden van die woningen. Dan ligt het hele vraag stuk iets minder moeilijk dan men gemeenlijk denkt. Laat niemand zeggen: wat kan nu één bejaard vrouwtje doen? Ze kan een weg wijzer zijn. Een koningsdochter, die de weg wijst naar het paleis van haar Vader WIJKPREDIKANT. jaar vervoert hij zijn eerste passagier. Van het experimentele stadium tot de gcbruiksproductie op grote schaal is nu nog slechts één stap. De grote concur rent van de Wrights is Glcnn Curtiss, die door de invoering van zijn lichtge wicht-motoren in staat is vliegtuigen te bouwen, die gemakkelijker de lucht in gaan. Curtiss legde zich in het begin uitsluitend toe op marinevliegtuigen en toen in November 1910 de eerste vlieg dekschepen «oorlogsschepen, ingericht met een speciaal dek voor het lanceren van vliegtuigen) in gebruik kwamen, was het een piloot van Curtiss, die de eerste was om met een vliegtuig van de kruiser ..Birmingham" op te stijgen. AN nu af aan ontwikkelt de lucht- vaart zich in een koortsachtig tem po, slechts afgewisseld, door de grote experimenten met bestuurbare lucht schepen. welke echter eindigden na de ramp met de zeppelin „Hindenburg" te Lakehurst (VS) op 6 Mei 1937. Een typisch voorbeeld van de voor uitstrevendheid van de vliegtuigontwer pers aan het begin van deze eeuw was het ontwerp van kapitein Wyndham uit Engeland, die in 1910 reeds een zg. ,,Delta"-vleugel ontwierp. De Deltavleu- 5el wordt thans als een der snelste mo- cllen van het huidige straaljagcrtijd- perk beschouwd Na de eerste wereldoorlog ontstaat een wereldomvattende vliegtuigindus trie, waarin o.a. de Ncderlandn Anthony Fokker een zeer vooraanstaande plaats inneemt. Na de twintiger jaren wordt dc wereld geconfronteerd met verba zingwekkende vluchten, zoals die van Lindbergh over de Atlantisch*- Oceaan, van Admiraal Bird over de Noordpool, de Engclund-Australiëvlucht De vliegtuigen worden meer en meer gestroomlijnd. De eerste burgerlijke luchtlijn in Europa ontstaat Fokkers ontsnapping uit Duitsland naar Neder land is aanleiding tot het ontstaan in 1919 van een van 's werelds grootste luchtvaartmaatschappijen, dc K.L.M. Met dc Fokker F-7 in 1925 werd de K.L.M. dc eerste luchtvaartmaatschap pij, die met luchtgekocldc motoren vloog. Na Wereldoorlog I ontslaat le vens de wetenschappelijke vliegtuig- Van de stalen of houten geraamten met vleugels van doek in de eerste de cennia van de 19e eeuw, worden nu de vliegtuigen geheel van metaal gebouwd. Ook de houten propellers worden van duraluminium vervaardigd. De commerciële luchtvaart gaat mei grote sprongen vooruit, waarmede dc mi litaire luchtvaart gelijke tred houdt. De grootste ontwikkeling ontstaat na Wereld oorlog II. Wetenschappelijk onderzoek van materialen en diepgaande studie van aërodynamische verschijnselen geven de stoot tot dc bouw van geheel metalen straalvliegtuigen, vliegtuigen die met angstaanjagende snelheid door het lucht ruim jagen. Het hypersonische vliegtuig van morgen, de Douglas X-3. waarvan de vleugels reeds gemaakt zijn van het tnekomstmctaal titanium. EN nog is het einde van deze ontwik keling niet in zicht. Vliegtuigen be mand met mensen gaan al sneller dan het geluid. Supersonische raketten wor den al ver buiten dc dampkring het heelal Ingeschoten en het probleem geven „Aanschouwelijke historie luchtvaart'' iA Pictorial History of Aviation* onder de titel ..Flightvindt ge d«- gehele dramatische geschiedenis van het vliegwezen in plaatvorm Deze zeldzaam mooie uitgave, met vele nog nimmer gepublicccidc illustraties, 1* os. verkrijgbaar bij Simon St Schuatcr Inc. New Vork. Waar de mens eeuwen en eeuwen voor nodig had om over na te denken en n*>g eens eeuwen om met wrakke concepties pogingen tc wagen zich van de grond te verheffen, zijn in minder dan een halve eeuw zijn stoutste verwachtingen ver overtroffen. En wat zal morgen ona brengen'' Wel licht de vaart naar andere planeten?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 10