Inleidingen bij opvallende
T entoonstelling
mmi
Guignard wint van Verse en
eindigt als tweede
NIEUWE IEIDSCHE COURANT
3
WOENSDAG 24 FEBRUARI 19S4
Kunst uit psychiatrische klinieken
Geestesziekte géén bron van
aesthetische productie
Diagnostiek en therapie
Dr J. H. Plokker, geneesheer-directeur
in de psychiatrische inrichting Hulp en
Heil te Leidschendam. bekeek het pro
bleem van de medische kant. Dr Plok
ker begon met een uiteenzeting van de
vier methoden, die de laatste jaren met
de beeldende uitingen van psychische
patiënten worden gevolgd. Daar is
eerst de klinische methode, waarbij
zich afvraagt, wat de patiënt kan v
geven en wat niet. Bij de psychologische
methode benadert men de patiënt door
zijn geestesgeschiedenis in de werkstuk
ken op te sporen. De aesthetische methode
werd door prof. Van de Waal uiteenge
zet en de neuro-psychiatrische, die de
laatste tijd zeer veel wordt toegepast.
Onder enorme belangstelling werd gisteravond in het Prytaneum een
tentoonstelling geopend van tekeningen en schilderwerk van patiënten uit
psychiatrische klinieken. Op deze expositie, die onder auspiciën staat van
het L.A.K., kan men kennis nemen van de pathologische uitingen van in
hoofdzaak schizofrenen, waarnaast ook een gedeelte is ingeruimd voor
producten van de schilder-therapie, die tegenwoordig nogal veel wordt
toegepast als een middel om het verloren gegane contact met de werkelijk
heid weer op te nemen.
De inleidingen, die oorspronkelijk in de
expositieruimte zouden worden gehou
den. moesten door de enorme belang
stelling in de filmzaal van de academie
plaats vinden.
Daar sprak als eerste prof. dr H. van
de Waal, hoogleraar in de kunstgeschie
denis te Leiden, die het onderwerp uit
drukkelijk als „leek" wilde benaderen.
Het voordeel van zo'n „uitstapje" van
het terrein van de kunst naar een ander
gebied is echter, zo zei prof. Van de Waal.
dat de blik op het eigen terrein ver
scherpt wordt, en in dit speciale geval,
dat men een betere kijk krijgt op de
„moderne kunst".
In de laatste decennia van de negen
tiende eeuw heeft men opgemerkt, dat
geesteszieken (evenals trouwens kinde
ren) zich gaarne beeldend uiten. Men
heeft toen ook de kunst der primitieve
volkeren ontdekt. Vragend naar het
artistiek gehalte van een en ander moet
men echter onderscheid maken tussen de
volgende groepen: de normalen en de
abnormalen. de geoefenden en de onge-
oefenden, de kunstenaars en de niet-
kunstenaars. En men stelle duidelijk, dat
de geestesziekte niet de eigenlijke bron
is van aesthetische productie, c
ieder geval géén directe verhouding tus
sen beiden bestaat.
Spr. vergeleek hierna uitvoerig de
kunst der modernen met de uitingen in
lijn en kleur van abnormalen en stelde
daarbij vast, dat bij de abnormalen de
hechte structuur, de trefzekerheid, de
■mogelijkheid tot schifting in hoofd- er
bijzaken, de geestigheid van „dubbelzin
nigheden", het begrip voor ruimtelijkheid
en de doelgerichtheid in de meeste ge
vallen ontbreken.
Ook kindertekeningen en werken van
primitieven vertonen vaak zulke incon
gruenties. maar op geheel andere basis.
In de doelgerichtheid verschilt het kind
van de geestelijk gestoorde, doordat kin
deren wèl individualistisch zijn, maai
daarbij open blijven voor de werkelijk
heid. gestoorden echter in autisme ver
vallen. d.w.z. zich met het eigen „ik" var
de buitenwereld afsluiten. De laatsten
vervangen in hun beeldend werk de be
staande door een eigen werkelijkheid.
Dat is ook de reden, aldus spr., waarom
de producten van geesteszieken bijna
nooit kunst zijn in de ware zin: omdat
echte kunst bevrijd is van het toevallige,
een gerichtheid heeft naar het algemene.
Maar ook bij kinderen kan men bijna
nooit van kunst spreken.
Van Gogh noemde spr. een uitzonde
ring op deze regel. Wat hij heeft voort
gebracht was echte kunst In zijn werk
doorbrak hij het eigen autisme.
Een en ander noemde spr. belangrijk
in verband met de houding, die sommigen
innemen t.o.v. de moderne kunst. Aan
de ene kant degraderen zij de moderne
kunst tot een uiting van gestoorden; aan
de andere kant overschatten zij de bete
kenis van het werk van geesteszieken.
Natuurlijk zijn er geen scherpe grenzen
te trekken en komt men ook echte kunst
tegen bij kinderen en geesteszieken.
Stedelijke lichtfabrieken:
Voorkom brand of
gasverstikking
Zaterdag werd in de rubriek „Maar
wij denken er zo over" een ingezonden
stuk geplaatst over gastoestellen. Inzen
der drong er op aan, dat uitsluitend me
talen sluitingen zouden worden gebruikt.
Naar aanleiding hiervan deelt men ons
van de zijde der stedelijke lichtfabrieken
mede. dat o.m. over dit onderwerp juist
vorige week opnieuw een circulaire aan
de erkende gasinstallateurs is uitgegaan.
In deze circulaire d.d. 19 Februari
wordt herinnerd aan een rondschrijven
van 7 Juli 1952. Hierin werd dringend
verzocht, zich te houden aan het bepaal
de in de gemeentelijke brandverordening
en aan de installatievoorschriften, waar
bij metalen sluitingen worden voorge
schreven.
Gasslangen, die zonder meer aan d<
kraan worden geschoven, kunnen gemak
kelijk loslaten. Brand of gasverstikking
kan dan het gevolg zijn. De lichtfabrie
ken hebben de installateurs daarom
eens dringend op hun verantwoordelijk
heid gewezen.
Ook dient men er zich van te overtui
gen. dat de verbrandingsproducten
gaskachels en geysers goed worden af
gevoerd en dat voldoende verbrandings
lucht kan toetreden in de ruimte, waai
het toestel is opgesteld.
Protest tegen circus
De afdeling Leiden van de Ned. vereni
ging tot bescherming van dieren heeft bi;
het bestuur van de vereniging „Koningin
nedag" geprotesteerd tegen het feit, dat
het programma voor de komende viering
van de Koninginnedag (30 April)
circus-galavoorstelling is opgenomen.
Men heeft geen bezwaar tegen een derge
lijke voorstelling, maar alleen tegen de
mogelijke bedoeling, dat in het program
ma van deze avond nummers zouden
worden opgenomen, waarbij gedresseerde
dieren worden gebruikt.
Burgerlijke stand van Leiden
GEBOREN: Jan E, zn v J van
Broek en D Raams; Pieter A, zn
Dijkstra en M C Boter; Petronella E, dr
v C Q v Santen en M P Berg; Gerard J
^G J Goekoop en A E Ruijs; Ni-
v Rijnswou en E Kar-
colaas G. zn v N C
reman; Hendrik.
Dal; Cornelis LJM, znvJPHv Steijn
en P T van den Burg; Anton J, zn v J
Nell en G de Bruijn; Arie, zn v A Duin
dam en J Schaddee; Karei, zn v G Del-
meer en W A v Weerden.
OVERLEDEN: G J Heisterborg,
30 jr; J P Vermeulen, man, 52 jr; M A
Verhoeven, huisvr van Dexel, 30 jr; W A
Verweij. wednr, 80 jr; H Brugman, huis
vrouw van Hartevelt. 67 jr; A D de Jong,
dr, 7 dg; J de Mooij, huisvr van De Rui
ter, 58 jr; A N P de Jong, dr, 3 wk;
Anneeze, wed van Harteveld, 79 jr.
zeer specialistisch. Waarom spr. de beide
laatste methoden dan ook onbesproken
liet. Spr. achtte een combinatie van de
methoden echter wel de meest geëigende
weg tot resultaat. Hoewel dit nog niet
ondernomen werd.
Vervolgens wenste spr. er de nadruk
op te leggen, dat hier niet van een ratio
nele afbeeldingskunst, maar van een emo
tionele uitdrukkingskunst sprake is.
In hoofdzaak sprekend over de beel
dende uitingen van schizofrenen gaf dr
Plokker een exposé van de ontwikkeling
van deze uitdrukkingskunst. Via de drang
tot het uiten van emoties, die ieder mens
eigen is (somatische lichamelijke
uitingen), kwam spr. tot de drang naar
vormgeving, de speeldrift en de versie
ringsdrift. Vervolgens treedt het verlan
gen tot ordening op, waarna de drang tot
nabootsing en de symboliek verschijnen.
Bij het beoordelen van werkstukken
van geesteszieken moet men oppassen
voor de verklaringen, die de patiënten
zelf van hun tekeningen geven, en uiter
mate voorzichtig zijn met de interpretatie
van symbolen. Zeer zelden worden hal
lucinaties dn beeld gebracht, behalve dan
als herinneringsbeelden. Het reële komt
uiterst zelden voor; religieuze motieven
vindt men daarentegen zeer veelvuldig.
Ook obsceniteiten ontbreken vrijwel ge
heel, al wordt het sexuele vaak in het
werk betrokken. Humor en ironie ont-
Spr. achtte het laten tekenen en schil
deren van patiënten belangrijk als dia
gnostische factor bij neurosen en als mid
del tot hernieuwd contact maken met de
werkelijkheid bij psychoselijders.
Ook in de filmzaal van de academie
moesten nog velen met een staanplaatsji
genoegen nemen.
(g$ (g) ig) (g) (g)
HEES..?
HET middel tegen ver-
t koudheid, hoest, keel
pijn enz. is AGRÉ-GOLA.
Het bevat o.a. het
sterk werkende jodium
en phenol.
Sterk desinfecterend 60 tabletten f. 0.98
De klank van elk der instrumenten, het
samenspel, de voordracht, alles wordt ge
kenmerkt door een bijzondere grote
fijning en tevens door een grote beheerst
heid; dit laatste is juist
strijkkwartet van de allergrootste be
tekenis. Inmmers niet slechts wat de
klank betreft behoort zulk een ensemble
in naar een volmaakte homo
geniteit, ook de natuur van het strijk
kwartet als muzikaal genre wordt
gekenmerkt door evenwichtigheid.
Het kwartet is het klassieke genre bi]
uitstek; vandaar dat de meesterwerken
op dit gebied vooral te zoeken zijn bi]
de zgn. Weense klassieken, Haydn, Mo-
Beethoven en in zekere zin Schu
bert, terwijl de impressionnistische
neoclassicistische reactie tegen de
antiek opnieuw enige strijkkwartetten
in grote waarde aan deze litteratuur
toevoegde, zoals die van Debussy, Ravel
Bartók. De romantiek is gewoonlijk
inder gelukkig geweest, op enkele uit
zonderingen na.
Haydn-kwartet, dat bestaat uit de
heren Georges Maes en Louis Hertogh,
Louis Logie, alt, en René Pousseele,
cello, deed zijn naam eer aan door als
eerste nummer Haydn's beroemde Ler-
chen-kwartet op schitterende wijze
te dragen. Slechts in het begin viel
zekere stroefheid waar te nemen, zodat
de inzet van de eerste viool met het
juichende hoofdthema in het twee-
driegestreepte octaaf, het leeuweriken
thema waaraan het werk zijn bijnaam
ontleent, wellicht nog wat mat klonk.
Overigens viel er niets op deze stralen
de reproductie aan te merken.
Was Haydn stellig zo niet de schep
er van het genre, dan toch de eerste
grote meester er van, bij Beetho-
reikte het strijkkwartet een uitzonder
lijk hoog niveau, en in Beethoven'!
zelfs een centrale plaats. Ner
gens is de ontwikkeling van Beethoven*
stijl zuiverder en vollediger waar te ne-
dan in zijn strijkkwartetten. Het
kwartet op. 95 in f behoort tot de vol
maakte specimina uit 's meesters tweede
periode.
In dit sterk gemouveraenteerde
is de psychische spanning zo groot, dat
de organische structuur van de sonate-
het onstuimige geweld nauwelijks
vermag in te perken. De sterke contras
ten van het eerste deel, de melancholie
van het larghetto, het fatalistische alle
gretto animato en het diep weemoedig
allegor (finale) werden in de vertolking
niettemin tot een functionele eenheid
versmolten, waarna de plotseling*
wending naar F-dur aan het slot niet
zoals dat meermalen lijkt, ongemotiveen
en onaangenaam aandeed, doch geheel
passend in de logica van de psychische
structuur van het werk. Zelden beleefden
we zo intens de tragiek van dit werk
haar uiteindelijke overwinning.
Na de pauze stond Dvorak's bekende
kwartet in F op. 96 op het programma,
mede naar aanleiding van het feit, dat
deze Tsjechische meester 50 jaar geleden
overleed. Hoewel dit vitale e
klinkende werk zeker niet de hoogte be
reikt van Beethoven's f-moll-kwartet,
hoewel ook dit romantische strijkkwartet
te orchestraal gedacht is, heeft het toch
zoveel grote kwaliteiten, dat
steeds met geestdrift naar luistert. Het
behoort tot de werken, die wel het
meest typisch zijn voor Dvorak's rijpe
Het candidatentournooi
De Italiaan Fanelli niet opgewassen tegen
Demesmaecker
Het tweede tiental van het Leidsch Schaakgenootschap werd gister
avond kampioen van de promotieklasse van de Leidse Schaakbond.
Zittend v.l.n.r.: dr J. B. Wilterdink (invaller voor mr A. G. de Blé-
court), mr ir J. Westra, dr P. C. van Arkel, A. E. J. Modderman en
J. P. W. Weijermars. Staand v.l.n.r.: G. A. van Swol, dr W. L. Groe-
nevéld, J. Boot, H. Th. Weiland en M. M. Segaar.
Foto N. van der Horst
C.H.-candidaten voor
Prov. Staten
In Statenkringen Leiden en
Gouda (gecombineerd)
De CH. Statenkringen Leiden en Gou
da hebben besloten met een gelijkluiden
de lijst uit te komen voor de verkiezingen
leden van de Prov. Staten op 21
Deze lijst is als volgt samengesteld: 1.
r J. J. R. Schmal, (aftr.) Voorburg; 2
v. d. Kwaak (aftr.) Leiden; 3. S. H.
in Eijbergen (aftr.) Katwijk; 4 W.
Cnossen, Woerden; 5. J. Apon, Pijnacker;
mr P. L. Schenderling, Wassenaar; 7.
van Duist; Capelle aan den IJssel;
mr J. H. Valeptgoed, Oegstgeest; 9.
C. Vogelaar, Nieuwerkerk aan den
IJssel; 10. E. L, de Witt, Noordwijk; 11.
D. v. d. Waals. Alphen aan den Rijn; 12.
W. M. v. d. Harst, Valkenburg (ZH>;
13. W. Trapman, Boskoop; 14. J. Val
kenburg, Hillegom; 15. G. Goedhart.
Alphen aan den Rijn; 16. K. W. van Bre
da, Sassenheim; 17. H. Duiker. Pijnacker;
18. mej. mr M. J. Boeree, Oegstgeest; 19.
Kaptein, Gouda en 20. D. Hendriks,
Leiden.
Prot. Chr. kinderbescherming
De in Leiden gehouden collecte ten
bate van de Prot. Chr. kinderbescher
ming heeft f 1242 opgebracht.
Haydn-kwartet speelde voor
Leidse kunstkring
Het bestuur van de Leidse Kunstkring „Voor Allen" heeft een gelukkige
keuze gedaan, toen het besloot het Brusselse Haydn-Kwartet voor een
recital te engageren. Wij kregen in de laatste jaren de gelegenheid
Leiden kennis te maken met enige van de beste ensembles op dit gebied
welke het internationale concertleven te bieden heeft en we zijn dus veel
eisend geworden; dit kwartet kan elke vergelijking rustig doorstaan.
productie, evenals de symphonie in 4
die uit dezelfde tijd stamt.
Bijna nergens is Dvorak zo volmaakt
dn geslaagd als in dit werk, om een
/crwegend pentatonische thematiek (ge
bouwd op de ladders do-re-mi-sol-la), ont
leend zonder twijfel aan elementen uit de
Slavische folklore, te versmelten met de
classicistische vormbegrippen uit de
school van Mendelssohn-Schumann-
Brahms. In dit werk werd wellicht de
grootste mate van geïnspireerdheid be
reikt.
Geen wonder dat de toehoorders hun
geestdrift langdurig kenbaar maakten.
De Belgen zwichtten tenslotte voor deze
aandrang en besloten bij wjjze van toe
gift met een deel uit Debussy's strijk
kwartet in g, een prachtig slot van eer
waardevol concert.
VOORSCHOTEN
Burgerlijke Stand
GEBOREN: Adrianus J. J. P. z. vï
van den Berg en C. H. J. Goeman,
Papelaan 90; Roeland z. van J. van Sant
brink en W. M. Douma, Vredenhoeffstr.
2; Simon P. z. van W. Gerrits en Th. M.
den Ing, Papelaan 89; Marion d. van
L. Segaar en A. Griffioen, Leidseweg 97;
Mattheus W. z. van W. van Tol en E. M
Nimpen, Bethlehemstraat 3; geboren te
Leiden: Pieter H. z. van A. J. van Gaaien
en T. van der LuiJ». Leidse weg 560.
ONDERTROUWD: H. van Eijk 26 jaar,
Pijnacker, en E. Bogerd, 25 jaar.
GEHUWD: B. Lam boo 29 j. en E. A.
an den Berg 30 j.; J. Kraaij 27 j., Alk-
iaar, en A. J. Kraaij 35 j.; M. Beije 26 j.
a A. J. Bos 21 j.
OVERLEDEN: W. de Vormer 67 j., wed.
C. Kooij; J. M. Jongeneel 80 j., echt-
gen. T
1 J. T
1 Os.
HILLEGOM
Spreekuur burgemeester
Belamghebbendien, wondt medegedeeld.
RUNSBURG
Spreekbeurt
Ds J. Bakker, Herv. predikant te Gies-
Film van de maand
Zomeridylle, bekoorlijke film
uit Zweden
„Een film van grote bekoring", zo kondigde het K. en O. blad de film van
de maand, Zomeridylle, aan. Dit is eerder te weinig dan te veel gezegd.
Dit poëtische Zweedse filmwerk kan, zowel wat inhoud als wat vorm
geving betreft, staan in de eerste rijen van de films, die de betiteling kunst
werk met ere dragen. De vertoning van Zomeridylle doet de ware film
liefhebber goed; dit helpt hem over de wrange nasmaak van zoveel kitsch
op het witte doek heen.
van de wind, dat zo vaak de sfeer bren
gende factor in dit verhaal is, de geluiden
van dieren, het plotseling afbrekende
pianospel, en dan bovenal het sublieme
camerawerk van Gunnar Fischer. Zomer
idylle is een film om zuinig in' de her
innering te blijven bewaard als een kunst
werk, zoals er maar zelden een wordt
gemaakt. Ze heeft gisteren tweemaal vo<
een goed bezet Casinotheater gedraaid.
G. Tulp
Wie nog eens nadenkt over dit film
verhaal moet wel onder de indruk komen
van de toewijding en het goed begrip, dat
de Zweden hier hebben getoond voor het
medium film. Zo licht wordt het ont
bloeien van de eerste, grote liefde tussen
een jongen en een meisje in een zwijmel-
sfeer getrokken, die met echte levens
vreugde zo bitter weinig heeft te maken.
Regisseur Ingmar Bergman, die ook het
scenario heeft geschreven, heeft de plat
getreden paden van de valse romantiek
resoluut ter zijde gelaten en is de moei
lijke weg gegaan van de zuivere uitbeel
ding van een zuivere liefde. Dat is geen
geringe prestatie. In nuchtere letters laat
de sfeer van Zomeridylle zich niet van
gen. We kunnen slechts zeggen dat dit
verhaal, dat zich afspeelt tegen de ach
tergrond van de overweldigende pracht
van de Zweedse natuur, op ons een diepe
indruk heeft gemaakt.
De bijzondere filmtechnische kwalitei
ten van dit werk springen onmiddellijk
in het oog. Men herinnere zich het lied
Residenlie-Oikest voor
K. en O.
Donderdag geeft het Residentie-Orkest
o.l.v. Willem van Otterloo een concer
voor de leden van K. en O. (Leidse Volks
universiteit). Als solist zal optreden het
bekende piano-duo Ethel Bartlett en Rae
Robertson, dat op het ogenblik zijn 25-
jarig jubileum-tournee maakt. Het pro
gramma is als volgt samengesteld: Con
certo grosso, van Hëndel; Concert voor
twee piano's, van Bach; Concert voor
twee piano's en orkest, van Mozart; Va
riaties op een thema van Joseph Haydn,
van Brahms. In tegenstelling tot hetgeen
werd aangekondigd in het maandblad
van K. en O. zal het concert voor twee
piano's en orkest van Mozart in Es, K.V.
365 en niet in F K.V. 242 worder uitge
voerd.
Dagelijks bestuur C. H.
statenkringvereniging
Het dagelijks bestuur van de Staten-
kringvereniging Leiden der C.H. Unie is
thans als volgt samengesteld: D. Hendriks
te Leiden, voorzitter; C. H. v. d. Wijn
gaard, Utr. Jaagpad 9 te Leiden, secreta
ris; J. de Geus te Wassenaar, penning
meester.
Wiener Blut nog
éénmaal te Leiden
De Hoofdstad Operette, de voortzet
ting van de Fritz Hirsch Operette, onder
directie van Meijer Hamel. Otto Aurich
en Fritz Steiner, heeft met haar voorstel
lingen van Wiener Blut te Leiden zóveel
succes gehad, dat zij op Vrijdag 5 Maart,
's avonds om 8 uur in de schouwburg,
nog één voorstelling van dit befaamde
werk van Johann Strauss zal geven. Alle
vorige voorstellingen waren uitverkocht
en zelfs moesten tal van gegadigden
plaatsen worden teleurgesteld. Om hen
te gerieven is deze vertoning nu inge
last; zij zal beslist de laatste voorstelling
van Wiener Blut te Leiden vormen.
In de hoofdrollen treden op: Fritz Stel
ner, Otto Aurich. Ruth Rhoden. Herman
Valsner, Claire Clairy. Tony Diamant
Mizzy van der Lans. De regie berust bij
Otto Aurich, de muzikale leiding bij
Alfred Salten, de zakelijke leiding bij
Meijer Hamel.
Agenda voor Leiden
Woensdag
Burcht, 4 uur: tiende ronde candidaten
tournooi wereldkampioenschap dammen.
Kleine Burcht. 8 uur: Leidse postzegel-
srzamelaars.
Sociale Zaken, Steenschuur 21, half 8—
half 9: voorlichtingscommissie prijzen eD
huren.
Oegstgeest, Irene, 8 uur: De Lekenspe-
:rs met „Springtij" van Louis Lockefeer
Donderdag
Gulden Vlies, half 3: Ned. vereniging
an huisvrouwen, jaarvergadering.
Antonius-clubhuis. half 8: toneel- en
muziekavond voor collectanten speldjes-
verkoopdag invalidenbonden (Zaterdag),
aangeboden door personeel K.N.G.
Kleine Burcht, 8 uur: Veteranenlegloen,
L. Lokollo-van Heiningen
Het reoht en de vrijheidsstrijd der
Zuid-Molukken („Ambon moet vrij").
Stadsgehoorzaal, 8 uur: K. en O., vierde
1 laatste concert Residentie-orkeet o.l.v.
Willem van Otterloo, solisten: Bartlett en
Robertson, piano-duo.
Vrijdag
Schouwburg. 8 uur: K- en O-, Kamer
opera „Camerata" met ..De Apotheker"
an Joseph Haydn en „Landhuis te koop"
an Nicolas Dalayrac.
Turk. 8 uurLeidse smalfilmliga, films
an Haagse smalfilmers.
Koor Pieterskerk, 715 tot 7-45 uur:
Avondgebed.
Tentoonstellingen
Rijksmuseum voor Volkenkunde Steen-
straat la, zeven eeuwen Chinese calligra
phic en schilderkunst (collectie dr R. H.
van Gulik), 10—4 uur (tot 28 Februari).
Lakenhal, 104 uur: werken van leden
Ars Aemula Naturae (t.m. 12 Maart).
Lakenhal, expositie „Nood" (foto's van
Martien Coppens), 104 uur (tot 1 Maart).
Prentenkabinet, 2—5 uur: Het landschap
in de Noord-Ned. prentkunst (eerste
helft 17de eeuw), t.m. 27 Februari.
Nachtdienst apotheken
Apotheek Kok, Rapenburg 9, tel. 24807,
en apotheek „Tot hulp der Menschheid'
Hooigracht 48, tel. 21060.
Ned. IJshockeyteam ver
loor van België (48)
Het Nederlandse ijshockeyteam heeft
zich tegen de Belgische ploeg niet kun
nen handhaven. In Antwerpen zegevierde
België met 84. Slechts in de tweede
periode voerden onze landgenoten
cesvolle combinaties uit, die voor
merendeel voor rekening van Klein kwa
men. Toen waren zij duidelijk sterker.
In de eerste en de laatste periode eohter
hadden de Belgen het spel in handen.
Ongeveer 10 minuten na de aanvang var
de wedstrijd namen de Beflgen de lei
ding door een schot van Anciaux, er
enige minuten later maakte Dupré het
tweede doelpunt. Het samenspel
tweede Belgische voorhoede, die i
lera van Luik bestond Anciaux, Dupré
en Leclercq was trouwens van het be
gin af aan reeds opgevallen evenals de
goede saves die de Belgische doelman
Heirman verrichtte. Deze toonde zich
zeer betrouwbaar op kritieke momenten.
Gedurende de tweede periode werden
de beide keepers voortdurend in het spel
betrokken, waarbij zij prachtig werk
richtten. Door Bourbon en Loret werd
het 3—3.
De Belgen namen de aanval echter
middellijk over en Morris gaf zijn team
weer een 43 voorsprong. Klein zorgde
voor de gelijkmaker (4—4).
Doch kort voor het einde van deze pe
riode gaf Anciaux een prachtige voorzet
aan zijn clubgenoot Leclercq, die inschoot.
De laatste speeltijd gaf hetzelfde beeld
als de eerste. De Luikenaren bleven het
de Nederlandse achterhoede voortdurend
lastig maken en zij wisten de stand tot
84 op te voeren.
L.T.C. De Munnik
Vanavond wordt in de Turk de alge
mene jaarvergadering van de Leiderdorp-
se tennisclub „De Munnik" gehouden.
Naast de gewone agendapunten zal ook
de Zondagskwestie behandeld worden.
Naar men weet, heeft de raad van Lei
derdorp besloten de statuten van de
sportstichting niet te wijzigen, waardoor
sport op Zondag verboden blijft. Een
groep leden heeft een voorstel ingediend,
om alsnog te trachten dit besluit te laten
herroepen
Waterpolo
De standen van de wintercompetities
K.N.Z.B. luiden:
Centr. Wint. Comp.
Afd. A: Merwede I 6—12 p.; SVH I
6—10; Nept. Amf. I 6—8; Zian I 6—6;
Sleutclst. I 6—4; RZC I 62; Zwemlust
I 6—0.
Afd. B: ZPC I 714 p.; Meeuwen I
7—12; Het IJJ I 7—10; AZPC I 7—8; Nept
Arn. I 7—5; UZSC I 7—4; AZC '82 I 7—3;
Branderb. I 70.
Afd. C: GZC I 714 p.; Robben I 710:
Haarlem I 7—9; HVGB I 7—6'; HPC I
7—4; Nereus I 7—4; AZ '70 I 7—4; DAW
I 73; 2 verliespunten.
Beker Heren: Afd. C: DVZ I 5—9 p;
DZV I 5—9; Gouwe I 5—4; LZC I 5—1;
RPC I 5—3; Surae I 5—1.
Afd. D: R'dam I 5—9 p.; GZC II 5—8;
HZPC II 5—6; Zian II 5—3; GZC III 5—3;
Zwip 51.
Beker Dames: Afd. C: Zian I 48 p.:
Merwede I 4—6 p; RZPC I 4—3 RDZ I
4—2; R'dam I 4—1
Afd. D: HZPC I 4—8 p.; HZC I 4—4;
'GZC I 4-4; UZSC I 4—2, DKR I 4-0.
(Van onze dammedewerker.
Twee ronden nadat de strijd om de ecr-
e plaats in het candidatentournooi defi
nitief werd beslist, heeft ook de eigenaar
de tweede plaats zich gemeld. Het
s de Zwitser GUignard, die zijn succes
de tweede helft van dit tournool vol
tooide, door ook zijn derde buitenlandse
tegenstander de Fransman Verse tot
overgave te dwingen. Opmerkelijk is wel
de tegenstelling tussen de Zwitserse re
sultaten in beide wedstrijdgedeelten. Te
genover 3 punten in de eerste helft
scoorde de „secondman" er 6 in de twee
de phase. Voor de spanning in het tour-
blijft het jammer, dat de man uit het
land der bergen eerst zo laat zijn oude
hervond. Even merkwaardig als de
herleving van de Zwitser, blijft de afta
keling van de Italiaan Fanelli. Kon deze
ste periode wat puntenaantal
betreft gelijke tred houden met Guig
nard, sindsdien bleef zijn scorelijst blan-
Zo verloor hij gisteren weer van de
:lg Demesmaecker. Bij het ingaan van
de laatste ronde luidt de stand: 1. Huis-
ian 13 p. (uit 7 w.). 2. Guignard 9 p. (uit
w.), 3. Demesmaecker 6 p. (uit 7 w.). 4.
erse 5 p. (uit 7 w.), 5. Fanelli 3 p. (uit
w.).
Al verloor de 9e ronde voor de Leide-
aars mogelijk iets aan haar aantrekke
lijkheid, doordat hun stadgenoot Wim
Huisman niet achter de wedstrijdtafel ge
bogen zat, voor de ware damliefhebbers
toch nog voldoende te genieten,
me dan in de partij tussen Abel
Verse en André Guignard, waarin de
blikken van de Fransman overwegend
gericht bleven op de vijandelijke rechter
vleugel. Al werd deze flank behoorlijk
uitgedund, toch bleef de Zwitserse verde
diging volledig intact en -toen de Franse
oud-kampioen bij zijn 43ste zet zijn
defensie even veronachtzaamde, werd
leze nonchalance hem noodlottig. Na een
l-tal gedwongen zetten viel één der aan-
valsstukken als oorlogsbuit in Zwitserse
handen. Hoewel Guignard in het afspel
de snelste weg koos. maakte hij niet-
n geen ernstige fout en werd de
isman na zijn 64ste zet voor de twee
de maal in dit tournooi gedwongen de
eerderheid van de Zwitserse kampioen
erkennen.
Fanelli en Demesmaecker speelden
aanvankelijk een klassieke partij. Tegen
het middenspel meende de Italiaan zijn
de rand te moeten gaan zoeken.
Hoewel de 67-jarige Belg hierdoor enige
druk op het vijandelijke centrum kon uit
oefenen, werd zijn voordeel toch niet
overwegend. In een stand van 10 om 10
miste de Italiaan een goede voortzetting
?n zag één van zijn kostbare stukken
:onder enige compensatie uit zijn for-
natie verdwijnen. Wel speelde hij nog
(eruime tijd door, zag zelfs nog kans ten
koste van enkele schijven de overkant te
bereiken, maar zonder hulptroepen stond
e stuk hulpeloos tegenover het
massale Belgische leger.
In de laatste ronde welke vandaag in
Leiden gespeeld zal worden (aanvang 16
uur) zullen Verse en Demesmaeckt
uitmaken wie van hen de derde
plaats zal bezetten, terwijl Fanelli
Huisman uitsluitend om de eer zullen
strijden.
De winstpartij van Guignard
Guignard (wit) Verse (zwart)
1. 32—28 18—23 2. 38—32 13—18; 3. 43—38
8—13; 4. 35—30 2—8; 5. 30—25 20—24 6.
49—43 24—29; 7. 33x24 19x30; 8. 28x19 14x23;
9. 32—28 23x32; 10. 37x28 10—14; 11. 41—37
13—19; 12. 37—32 9—13; 13. 46—41 4—9; 14.
41—37 17—22; 15. 28x17 12x21; 16. 34—29
30—35; 17. 29—24 19x30; 18. 25x34 5—10;
19. 39—33 7—12 20. 31—27 1—7; 21. 37—31
14—19; 22. 42—37 10—14; 23. 33—28 18—23;
24 47—42 14—20; 25. 43—39 12—18 26.
39—33 7—12; 27. 34—29 23x34; 28. 40x29
20—24; 29. 29x20 15x24; 30 44—39 24—29;
31. 33x24 19x30; 32. 39—33 18—23 33.
28x19 13x24; 34. 31—26 12—18; 35. 26x17
11x31; 36 36x 27 9—13 37. 33—28 13—19;
38. 48—43 19—23; 39. 28x19 24x13; 40. 38—33
18—23; 41. 42—38 6—11; 42. 50—44 11—17;
43. 33—28 1319. (Na deze zet is schijf
erlies niet meer te voorkomen). 44.
38—33. (Dreigt nu met 33—29 en 28—22).
17—21. (Ook 19—24 baat n.et. daar dan
volgt 45—40 enz. en schijf 30 gaat ver
loren). 45. 45—40 3—9; 46. 43—39 8—12; 47.
40—34 19—24; 48. 28x19 24x13; 49. 34x25
9—14; 50. 39—34 12—18; 51. 34—29 13—19;
52. 33—28 18—23; 53. 29x18 19—24; 54.
28—23 14—19; 55. 23x14 24—29; 56. 14—10
29—33 57. 10—5 33—39 58. 44x33 35—40;
59. 5—28 40—44 60. 28—6 21—26 61. 33—29
9; 62. 6—22 49—43 63. 25—20 43—25;
64 20—15 25—14. Zwart geeft op.
Competitie L.S.B.
L.S.G. II kampioen van
promotieklasse
L.S.G. II kon zich gisteravond vóór
de wedstrijd tegen Philidor II nog
niet kampioen noemen, daar de tw
afgebroken partijen uit de wedstrijd
Boskoop IL.S.G. III nog niet waren
beslist. Mr ir Westra en zijn teamge
noten maakten echter resoluut aan
alle onzekerheid een eind, door Phi
lidor II met 64 te kloppen. Onze
gelukwensen.
De L.S.G.-ers zullen nu via de komende
promotiewedstrijden trachten
K.N.S.B. door te dringen en we hopen,
at succes ditmaal niet zal uitblijven.
In Hazerswoude vond het belangrijke
treffen tussen Hazerswoude en Leider
dorp I plaats. Cok c.s. hebben hun laatste
kans uitstekend verdedigd. Ze staan
voor, terwijl drie partijen ter i
trage werden opgezonden. Mocht Hazers
woude winnen, dan heeft Leiderdorp, dat
nog geen verliespunten heeft tegen Ha
zerswoude twee, de kans nog in eigen
Alphen III (3 A)
iet 7—3. 't Gaat er
de S.P.W.-ers.
Boskoop III (3B) heeft na de nederlaag
tegen leider Warmond I de moed niet op
gegeven. Door een 2*4—7'4 zege op Le:
then II blijft het tiental uit de Rijnstreek
Warmond I op de voet volgen.
L.S.G. II—Philidor II: mr ir J. Westra-
H J. W. Elemans 0—1; dr J. B. WilteL
dink (res.)J. H. Aalbersberg dr
P. C. van Arkel—J. Padding 0—1; dr W.
L. GroeneveldJ. J. Prevoo (res.) *,4—
J. P. W. Weyermars—Th. P. v. d. Berg
1—A. E. J. Modderman—A. Geyer 1—0,
H. Th. WeilandJ. W. Lintveld 10; M.
M. SegaarS. G. v. d. Meulen 10; G.
A. van Swoldr R. C. Bakhuizen
Brink 0—1; J. Boot—G. Verlind 1—0.
HazerswoudeLeiderdorp I: W. van
wegen—Joh. de Jong 0—1; M. J. Ravens-
berg—D. Braam 1—0; Jac. Harkes—P. C.
v. d. Leek 1—0; B. Cok—Ch. Sterk X;
N. v. d. Bosch (res.)—R. Marbus
A. Ravensberg—H. S. Ginjaar X—X; j.
P. Cok—M. Splinter -•j. van Dorp—
C. van Tol 1—0; M. Kroon—A. Karstens
0—1; L. van Gorkum—J. v. d. Wijngaard
Leithen II—Boskoop III: J. A. F. Plan-
Jer—W. J. Spaargaren J. van Kem
pen— M. van Wijngaarden 14—%; R. Lie-
bert—J. A. Snnneveld 0—1; J. Vos—C
Slingerland 0—1; P. Jong—F. J. van Leeu
wen 0—l; J. LigtvoetStikkelorum 1—0;
Chr. Fakkel—D Lonkhuizen 0—1; H. Ba
telaan—W. C. Vermeulen 01; G. A. Lot
te—P, A. Roels C. Lepelaar—J.
Wessel 0—1.
Promotiewedstrijden van
de L.D.D.B.
Maandag worvJt die eerste wedstrijd ge
speeld voor die promotie hoofdklasse
dammen. A D.C. I komt in Rhonams uit
tegen &D.V-, Sassenheim. Op 5 Maart
vindt de ontmoeting plaats tussen de twee
clubs H D C. en A.D C- voor de promotia
van H.D-C-
Waterpolo
Uitslagen Kringcompetitie
Dames: Zian IHZPC I 50 regl.;
Sleutelst. I—RPC I 4—0; HWV II—DES
I 1—4; RPC II—LWV I 2-4; CWP II—
BZV te Werve I 0—9; DVZ III—Zian III
6—0: Raket I—Vitesse I 4—5; CWP I—
Zian II 18; Zwip I—HZPC II 5—0
,regl.(; ZCR I—Vitesse II 0—5 (regl.);
LWV I—ZCR I 5—0 (regl.).
Heren: Zian II—HTPC II 9—1; Swift
I—Zwip I 3—3; HZPC III—SNA I 1—5;
Zios I—DZV II 1—6; LUTV I— HWV I
9-0; Odin I—LUZV I 5—0 (regl.)! Swift
III—DZV III 1-6; LWV I—KVS I 3—3;
NHTM I—HPSV II 4—2; Zios II—LWV
I 2—9; Die Kaghe I—Zian V 7—0; DES
1—DVZ III 3—3; Zwip III—SNA II 3—1;
Zwip V—CWP II 5—0 (regl.); Vitesse III
—DVZ IV 2—3; DVZ IV—Zios III 4—0;
BZV te Wprvc—DVZ (adsp.) 1^ 2; Sleu
telst. I—DZV I 4—3; Raket I—Vitesse I
6—5; Zian III—HZPC III 5—1; SNA I—
HPSV I 5—0 (regl.); LUZV I—HWV I
0—5 (regl.); Vitesse IIOdin I 56;
HWV I—Zwip II 3—1; Zian IV—Swift II
2—0; RPC II—CWP I 2—3; Swift II—
Sleutelstr. I 2—5; KVS II—HWV III 2—1.
Uitslagen K.N.Z.B.
Beker heren: HZPC II—HZC I 0—5;
Kroosduikers IDZV I 13; D? Gouwe
1—NZC I 5—0 (w.n.o LZC I—GZC II
0—5; Zian II PSV I 6—1; DVZ I—De
Futen I 43
Beker dames: Robben I—Mosa I 9—1;
Merwede I—GZC I 4—0; HDZ I—Zian I
4—0.
Rooster Kringcompetitie
Woensdag 24 Febr.. Overdekte Leiden,
21.15 u.: LZC I—DVZ II; Sportf bad
Delft. 21.15 u RPC III—AVA I; Regentes.
20.50 u.: SVGT I—DZV II; Mauritskade.
19.05 u.: ZCR I—DZV III; Mauntskade.
2115 u Vitesse II— HWV I
Donderdag 25 FebrMauritskade. 18.40
u.: HWV IZwip I (d); Mauritskade.
21.20 u.: Swift I—Vitesse I.
Vrijdag 26 Febr., Mauritskade. 18.30 u.:
NHTM ILWV I; Mauritskade, 21.00 u.:
HZPC IIRaket I (d); Mauritskade, 21,30
u.: HZPC IIIHPSV I: Regentes. 18.30
u.: Swift IVDES II; Regentes, 20.50 u.:
BZV te Werve I—Zian III (d>.
Zaterdag 27 Febr.. Regentes. 2140u
Zios ISVGT I; Sportf. bad Delft. 18 00
IiT.ÏÏZPC 1 (d>: bad Delft,
U r~HZPC MauriUkade.
Jnns U II—KVS I. Mauritskade.
2. j DVZ-Sw,ft (adsp.Maurits
kade 20.25 u DVZ IH-Zian V; Maurits
kade 22.00 u.: DES I-Die Haghe I
/-.y^ai2dae 1 Mrt, Rc?cntes. 20.00 u.:
CWP II—Vitesse III; Regentes, 2145 u:
Zwip I—RPC I.
„Dinsdag 2 Mrt, Regentes. 21.30 u. Zian
II—Swift I (d); Regentes. 2155 u* Zian
III: Mauritskade 18.30 u.:
Swift IIIZCR I: Mauritskade. 21 30 u
PifHHag,h,'„'~DVZ OvcrdckU
Leiden, 21.15 u.: Sleutelst I—Zian II
21 ,3„M2, Leiden.
21.15 u.. LZC III—BZV ie Werve I; Over
dekte Leiden. 22 00 u LUZV I—Vitesse
twlT"! b'J De"' JI15U RPC I—
DES I (d>; Mauritskade. 21.15 uu- Vi-
AVA I-KVSCIl" <d,: R'em'" 22 00
.D5ï£>rTo43r' Mauritskade. 18.40
U" Jr Mauritskade, 21.20
u: Swift IICWP n (d).
„SiMn, Mauritskade. 21.00 u.S
DVZ^I 1 fd'; 2, 30 H7PC D—
Z"terTdIaT8 M^. Mauritskade. 20.10 u.:
BXZ "I—Sleutels- lil. Maurltskad»1
22.00 u DES IISNA II; Regentes. 21 40
io'ni?10S "—NHTM I; Sportf. bad Delft
18.00 II- RkVnl Tunr f ,j,. f 7